Klinefelterin oireyhtymä

PoikA17vuotta

Hei olen 17v poika ja epäilen että minulla voisi olla kyseinen oireyhtymä sillä omaan paljon oireita jotka ovat tyypillisiä kyseiselle oireyhtymälle.
Tässä luettelen kaikki oireet jonks vuoksi epäilen kyseistä sairautta:

- olen 183cm pitkä ja olen huomannut että minulla on todella pitkät jalat suhteessa muuhun kroppaani ja jalkojeni pituus on huomattavaa, istumakorkeuteni on lähes matalampi kuin minua noin 5cm lyhyemmillä kavereillani.
- kasvoni piirteet ovat hyvin naismaiset ja lapselliset ja minulla ei kasva ollenkaan partaa ja finnejä ei ole ikinä ilmestynyt.
- olen lähes karvaton minulla on ainoastaan karvaa alapäässä mutta alapää karvoitukseni muistuttaa jotenkin naisen alapääkarvoitusta. Kainalo karvoja minulla on vasta alkanut kasvamaan mutta niitäkin on vain vähän. Käsivarteni ovat täysin karvattomat ja jaloissani on vain säärissä karvaa.
- minulla on paljon rasvaa erityisesti keskivartalon seudalla ja hieman rinnoissa vaikka olen muuten aivan laiha ja esimerkiksi jaloissani ei ole rasvaa ollenkaan.
- murrosikäni alkoi noin 16 vuotiaana ja penikseni ei ole kasvanut ollenkaa edes paksuutta ja kivekseni ovat vieläkin saman kokoiset kuin aina.
- henkinen kehitykseni on hieman erillainen kuin muilla, omaan erityisiä luonteen piirteitä ja minun on todella vaikea keskittyä ja opiskella asioita esimerkiksi matematiikkaa.

Yksi piirre mitä en kuitenkaan omaa oireyhtymälle on se että fyysiset voimatasoni ovat hieman ehkä jopa monia ikätocereitani suurempi, se kylläkin johtuu siitä että olen käynyt salilla jo useamman kuukauden ja lihasmassaa on tullut jonkin verran ja painan noin 68-69kg. Ja myös kykenen saamaan erektion mutta välillä kunnollisen erektion saaminen on hieman vaikeaa.

Haluaisin tietää missä voisi käydä tutkimassa että onko minulla kyseinen sairaus ja miten kerron lääkärille tästä. Toinen mihin kiinnostaisi tietää vastaus on se että jos on kyseinen sairaus ja aloittaa testosteroni hoidot tuleeko miehisiä ominaisuuksia esim kasvoihin ja lisääntyykö karvoitus ja voiko penis vielä kasvaa tässä iässä kun murtosikäni on vielä käynnissä?

3

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SunilanUkko

      Klinefelterin oireyhtymä on interseksuaalisuutta ei kehitysvammaisuutta. Kuvaamillasi oireilla voi olla niin monta syytä sillä interseksuaalit (jos kuulut heihin) ovat kirjava joukko ja interseksuaalisuuden voimakkuus vaihtelee niin paljon. Äärimmillään vastasyntyneen lapsen sukupuolesta ei saa millään selvää, mutta se on erittäin harvinaista.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Klinefelterin_oireyhtymä

      Tämä wiki-artikkeli huonosti kirjoitettu. On vain yksi lähde ja sekin kuollut.

      Mutta mitä sukupuoli sitten on? Kaikki miehet eivät ole yhtä miehisiä ja kaikki naiset yhtä naisellisia vaan nämäkin ominaisuudet vaihtelevat siinä missä pituuskin, on pitkää ja pätkää mukaan lukien ääritapaukset. Ääritapauksiin usein (ei aina) liittyy kromosomipoikkeavuudet ja muut vastaavat biologiset syyt.

      Myös murrosiän alkamisikä ja kulku vaihtelevat yksilöittäin. Joillain tytöillä se alkaa jo 9-vuotiaana.

      Mutta entä sitten? Se mikä on sairautta ja mikä on normaalia poikkevuutta ei olekaan ihan yksiselitteinen juttu. Yhä useamman poikkevuuden tai "poikkeavuuden" määrittelemistä nykyään sairaudeksi sanotaan medikalisaatioksi. Sanotaankin että terveitä ei ole olemassakaan, on vain sairaita ja heitä joita ei ole tutkittu tarpeeksi. Interseksuaalit ovat usein lisääntymiskyvyttömiä mutta muuten se ei ole merkittävä terveyshaitta, harvinaiset poikkeustapaukset poislukien. Interseksuaalisuuden määrittely sairaudeksi ei ole mitenkään kiistaton tosiasia. Lisääntymiskyvytön on lisääntymiskyvytön, tosiasiat kannattaa opetella tunnustamaan.

      Suhtautuminen omaan ruumiilliseen poikkeavuuteen on suuresti ikäkysymys. Moni teini-ikäinen välttelee olemista paljaana vieraiden ihmisten edessä esim. koulujen liikuntatunneilla vaikka mitään poikkeavutta ei olisikaan. Vanhat ukkelit ja akkelit ovat uimarannalla kursailematta uimavaatteissa vaikka näyttäisivät ihan perunasäkeiltä.

      Tunnen erään kieltämättä aika naisellisen miehen joka on ympäröivien ihmisten suuresti arvostama. Ihmisen arvostus ei riipu kromosomeista ja hormoonitasoista vaan siitä miten hän kohtelee muita ihmisiä. "Ei kukaan kysy taustaasi tai tunne tuoksuasi kun löytyy joku joka työtäsi arvostaa", kuten laulussa sanotaan. Sitten on vielä niitä kirottuja paskiaisia joilla on suorastaan pakkomielle etsiä toisesta jokin vika ja tehdä siitä suuri numero. Inhottavia terveysterroristeja.

      Tästä on 17-vuotiaalle pojalle varmaan hankalaa puhua mutta interseksuaalit miehet ovat usein (ei läheskään aina) myös henkisesti naismaisia. Se ei tarkoita että hänen pitäisi teeskennellä naista tai olla homo tai muutenkaan seksuaalisesti poikkeava. Ihmisen henkiset sukupuoliominaisuudet ovat varsin laaja ja moniselitteinen asia. En yhtään pahastuisi jos Suomeen saataisiin tyttöpoikien Teemu Selänne joka ottaisi ohjaukseensa ja opastukseensa pieniä tyttömäisiä poikia. Hekin tarvitsevat roolimallin, ohjausta ja opastusta kasvaessaan ihan siinä missä kaikki muutkin lapset. Miksei tyttöpoika voisi olla yhtä arvostettu ja hyväksytty kuin poikatyttö Noora Räty joka pelaa jääkiekkoa samassa joukkueessa miesten kanssa?

      Muista sitten että sinun ruumiisi on sinun ikiomasi eikä kenenkään muun. Lisäävätkö testosteronihoidot sitten ruumiisi miehisiä piirteitä? Joskun kyllä ja joskus ei, se on niin tapauskohtaista.

      • Miess302

        En ymmärrä tarkoitatko että pitäisi hyväksyä ongelma ja jättää asian olla, eihän siinä oisi mitään järkeä kaikki jotka kärsisivät kyseisestä ongelmasta haluaisivat hoitaa sitä. Ja muuten ei ainakaan minulle aiheuta naismaisia luonteen piirteitä, olen mielentäni täysin mies.


    • SunilanUkko

      Aika usein on niin että lapsen poikkevuus on suurempi ongelma vanhemmille kuin lapselle itselleen. Halusin vain antaa asialle jonkinlaista mittakaavaa.

      Kieltämättä vaikuttaa siltä että testosteronitasosi on matala mutta sellaiseen on niin monia mahdollisia syitä. Vaivaa voi hoitaa pistoksin, lääkelaastarilla tai geelillä. Niitä voi ostaa apteekista lääkärin myöntämällä reseptillä. Sellaisiakin tapauksia on että kudokset reagoivat testosteroniin heikosti.

      Jotenkin tulee mieleen tapaus Stuart Wells. Hän on brittiläinen näyttelijä. Tässä hän (poika tytön vaatteissa) esiintyy elokuvassa Billy Ellot. Kuvausten aikaan hän oli jo 18-vuotias vaikka näytti ihan 11-vuotiaalta:

      https://www.youtube.com/watch?v=eI-p03oQMek

      Sivun yläosassa kuvia kyseisestä elokuvasta ja alalaidassa hieman tuoreempi kuva:

      https://fi.pinterest.com/missjamierae5/stuart-wells/

      En tiedä mitä tällä välin on tapahtunut. Oliko murrosikä jostain syystä myöhässä vai johtuiko muutos lääkityksestä. Hänellä on vaimo ja lapsi.

      National Geographic -aikakauslehden tammikuun numero (saattaa löytyä kirjastosta) käsitteli ihmisen sukupuolen käsitettä. Olihan siinä asiaa mutta kun se keskittyi liiaksi poikkeavuuden ääritapausiin, niinkuin lehtiartikkeleissa aivan liian usein käy. Poikatytöt ja tyttöpojat unohdetaan. Yleensä lehdissä käsitellään asioita viranomaisten näkökulmasta.

      Alaikäinen voi itsekin käydä terveyskeskuksessa/kouluterveydenhoitajalla valittamassa vaivojaan ilman että vanhemmat tietävät asiasta mitään. Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus. Seksiin ja sukupuoleen liittyvistä asioista puhuminen on teini-ikäiselle vaikeaa. Et siis ole ainut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe