Miten kasteen pitäisi mielestäsi tapahtua?

Kasteellakäynti

Etsin seurakuntaa, johon voisin liittyä. Seurakuntaa, johon menisi kuin kotiin, rakastavaan yhteisöön, jossa yhdessä opitaan Jumalasta ja autetaan toinen toisia ja muitakin. Haluan myös ottaa kasteen. Ymmärrän, että sen suorittajalle ei ole erityisvaatimuksia, paitsi, että on kristitty. Jos kuitenkin kävisin kasteella jossain seurakunnassa, mitenkähän se yleensä sujuu? Katsoin muutaman videon, jossa kastettiin altaassa, alttarin takana. Seurakuntalaiset näkivät tapahtumat, mutta eivät muuten ottaneet osaa, veisasivat vain. Kastettava kastettiin, nostettiin pystyyn ja työnnettiin kompuroimaan portaita pitkin ylös altaasta. Kai siellä väliseinän takana oli sitten joku heille tärkeä ihminen, joka otti heidät vastaan? Muuten se tuntui hiukan koleahkolta toimitukselta. Eikö koko seurakunta olisi voinut olla tiiviimmin mukana. Edes kuunnella ja katsella hiljaa, ehkä rukoilla kastettavan puolesta, ehkä tulla ja laittaa kädet kastetun päälle ja rukoilla hänelle Pyhän Hengen voitelua. Vai eikö Suomessa ole sellainen tapa?

Millainen sinun kasteesi oli? Miten sinun seurakunnassasi kastetaan? Liittyykö kastettu samalla seurakunnan jäseneksi? Onko jäsenyys maksullinen? Mikä kirkko tai seurakunta sinun käsittääksesi seuraa Raamattua uskollisimmin ja rohkeimmin?

30

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillätavallasemenee

      Kastettavaa ei liikaa päsmäröidä vaan annetaan tilaa Jumalan Hengelle toimia oman aikataulunsa mukaan, eikä kasteeseen muutenkaan aseteta ihmeellisiä odotuksia, se on kuin vanhan ihmisen jättäminen pois elämästä ja uuden elämän alkuaskelia.

      Ei vastasyntynyttäkään aleta heti tukasta repimään että alappas nyt vaika miksi, ei niin, vaan aika tekee työtään ja kaikki kasvu ja hedelmä tulee ajallaan, turhaa on vaatia ja odottaa omenapuustakaan mitään ennen syksyä se ei tule vaikka koko kylä juurelta komentaisi yhtenään.

      eikä siellä seinä'n takana ole mitään tärkeää ihmistä tuskin on mitään ihmistä, siellä puetaan päälle ei siinä tarvita ketään avustajia.

      siis kaste on yksi askel uskon tiellä, j avielä alkuaskelia, ne saavat olla sellaisia kuin ovat itsekunkin kohdalla.

      Kastettava liittyy seurakuntaan jos liittyy, ei sekään mikään automaatti ole, on voumut kastettava tulla matkojen takaa ja palaa sinne mistä tulikin, liittyy sitten mihin liittyykin.

      Missään vaiheessa ei ole mitään rahaliikennettä eikä maksullisuutta.

      kun ja jos on seurakunnassa, sinne voi antaa jos haluaa euroja ja kymppejä kukaan ei vaadi eikä seuraa mitä laitat tai olet laittamatta.

      kaikessa on vapaus, sellainen on terve uyskovien yhteisö, siellä ei kytätä eikä vaadita mitään keltään.

      syntielämä tosin tulisi hyljätä, sitähän se kaste juurikin osoittaa ett' vanha hukkui ja uusi nousi elämään!

    • Eenokki12

      Eihän kastettavia päsmäröidä kun se on jo tehty. Kastettava menee vaikka pankkiin paljain jaloin maksaakseen vapaaehtoisesti korvausta lahkolle. Moni on kasteen jälkeen menettänyt järkensä, eikä uskokaan ollut kestävällä perustalla. Ne joilla on rikas aviopuoliso tai rakastajatar he ahnehtivat lisää valtaa ja rahaa päästäkseen suuriin rahoihin käsiksi. Nykyään kun on paljon persaukisia nuoria miehiä kyttäämässä naisia, mutta turhaan, heistä ei rikas vähän vanhempi mies kostu yhtään kun nämä kelan asiakkaat ovat sellaisia ruokajonoissa seisoskelevia helluntailaismiehiä.

      • On se kamalaa, että sinun täytyy tätä törkyäsi kirjoittaa joka väliin. Jos olet uskova, etkö todella ikinä mieti, mitä Jumala tällaisesta muiden uskovien pilkkaamisesta ajattelee.


      • tuli.nuolee.kinttuja
        Tipale kirjoitti:

        On se kamalaa, että sinun täytyy tätä törkyäsi kirjoittaa joka väliin. Jos olet uskova, etkö todella ikinä mieti, mitä Jumala tällaisesta muiden uskovien pilkkaamisesta ajattelee.

        " On se kamalaa, että sinun täytyy tätä törkyäsi kirjoittaa joka väliin. Jos olet uskova, etkö todella ikinä mieti, mitä Jumala tällaisesta muiden uskovien pilkkaamisesta ajattelee. "

        - loppujen lopuksi Eenokki12 pilkkaa Jumalaa, koska pilkaa niitä, jotka elävät ja toimivat Sanan ilmoituksen mukaan.
        On säälittävää, kuinka tuo ko nikillä ei ole tietoa koko Raamatun ilmoituksesta. Ja yrittää olla muka raamatullinen omasta mielestään, on kuitenkin vain ja ainoastaan paholaisen juoksupoika, riiviömäinen, jolla hel.vetin lieskat housunpuntteja nuolee.

        En ole Eenokki12 :sta muistaakseni koskaan nähnyt mitään rakentavaa / raamatullista tekstiä, vain rienaavia ja syytteleviä juttuja, jotka eivät ole Jumalan Hengestä, vaan pimeyden ruhtinaan juttuja.

        Eenokki12 tulisi tehdä ihan rehellinen parannus synneistään Jumalan edessä Jeesuksen nimessä. Pian voi olla myöhäistä.

        Moni on häntä varoittanut, ei näytä ottavan kuuleviin korviinsakaan koko asiaa, jatkaa vain hävyttömyyksiään.


      • npb
        tuli.nuolee.kinttuja kirjoitti:

        " On se kamalaa, että sinun täytyy tätä törkyäsi kirjoittaa joka väliin. Jos olet uskova, etkö todella ikinä mieti, mitä Jumala tällaisesta muiden uskovien pilkkaamisesta ajattelee. "

        - loppujen lopuksi Eenokki12 pilkkaa Jumalaa, koska pilkaa niitä, jotka elävät ja toimivat Sanan ilmoituksen mukaan.
        On säälittävää, kuinka tuo ko nikillä ei ole tietoa koko Raamatun ilmoituksesta. Ja yrittää olla muka raamatullinen omasta mielestään, on kuitenkin vain ja ainoastaan paholaisen juoksupoika, riiviömäinen, jolla hel.vetin lieskat housunpuntteja nuolee.

        En ole Eenokki12 :sta muistaakseni koskaan nähnyt mitään rakentavaa / raamatullista tekstiä, vain rienaavia ja syytteleviä juttuja, jotka eivät ole Jumalan Hengestä, vaan pimeyden ruhtinaan juttuja.

        Eenokki12 tulisi tehdä ihan rehellinen parannus synneistään Jumalan edessä Jeesuksen nimessä. Pian voi olla myöhäistä.

        Moni on häntä varoittanut, ei näytä ottavan kuuleviin korviinsakaan koko asiaa, jatkaa vain hävyttömyyksiään.

        "loppujen lopuksi Eenokki12 pilkkaa Jumalaa, koska pilkaa niitä, jotka elävät ja toimivat Sanan ilmoituksen mukaan. "

        Sama koskee tätä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollia, joka täällä vainoaa Jumalan Sanaan uskovia kristittyjä. Myöskäään hän ei pysty minkäänlaisene rakentavaan keskusteluun, vaan eri mieltä olevat ovat hänelle kaikki helvettiin meneviä ei-kristittyjä. Mies on käytöksensä perusteella erittin katkera ja sairas!


      • kkkööööö

        Eenokki on selvästi käynyt luterilaisella kasteella.


    • Kastakaa-Jeesukseen

      TUTKI itse mitä RAAMATTU sanoo kasteesta, älä usko muita. Kaste EI SAA liittää väkisin seurakuntaan.

      Raamatunjakeita koskien kastetta:

      kreikan sana on 908.baptisma = tarkoittaa kasteseremonian suorittamista kokonaan kastamalla/upottamalla, ja toinen sana 907.baptizó = sukeltaa, kastaa, upottaa. Molemmat tarkoittaa yksinkertaisesti sanottuna veteen kastamista kokonaan upottamalla.

      1) Apt. 2:37-40 "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän? Niin Pietari sanoi heille: TEHKÄÄ PARANNUS ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN (907.baptizó) JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "ANTAKAA PELASTAA ITSENNE tästä nurjasta sukupolvesta "

      2) Apt. 8:14-16 "Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen. Ja tultuaan sinne nämä RUKOILIVAT heidän edestänsä, ETTÄ HE SAISIVAT PYHÄN HENGEN; sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat AINOASTAAN KASTETUT (907.baptizó) HERRAN JEESUKSEN NIMEEN"

      3) Apt. 10.luku Apostolien teon 10.luvussa kerrotaan sadanpäänmies Korneliuksesta,"Hän oli pakana mutta Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa". Kornelius näki näyssä että hänen oli kutsuttava Joppesta luokseen Simon eli apostoli Pietari. Myös Pietari sai Jumalalta näyt ja käskyn mennä Korneliuksen luokse. Kun Pietari oli Korneliuksen luona ja tämä oli selittänyt Pietarille näkynsä "Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön, vaan että JOKAISESSA KANSASSA SE, joka HÄNTÄ PELKÄÄ JA TEKEE VANHURSKAUTTA, on hänelle otollinen. Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia RAUHAASTA JEESUKSESSA KRISTUKSESSA, JOKA ON KAIKKIEN HERRA, sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte; te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa. - - Kun Pietari vielä näitä puhui, TULI PYHÄ HENKI KAIKKIEN PÄÄLLE, JOTKA KUULIVAT PUHEEN. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut (juutalaisia) ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että PYHÄN HENGEN LAHJA VUODATETTIIN pakanoihinkin, sillä HE KUULIVAT HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ JA YLISTÄVÄN JUMALAA. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää KASTAMASTA (907.baptizó) VEDELLÄ näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"Ja hän käski KASTAA (907.baptizó) heidät JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN."

      4) Apt. 19:1-5 "Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut (907.baptizó)?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella (908.baptisma)". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi (907.baptizó) parannuksen kasteella (908.baptisma), kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat KASTEEN (907.baptizó) HERRAN JEESUKSEN NIMEEN"

      5) Room. 6:1-5 "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme KASTETUT (907.baptizó) KRISTUKSEEN JEESUKSEEN, olemme HÄNEN KUOLEMAANSA KASTETUT (907.baptizó)? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan HAUDATUT KASTEEN (908.baptisma) KAUTTA KUOLEMAAN, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"

      6) Gal. 3:26, 27 " Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette KRISTUKSEEN KASTETUT (907.baptizó), olette KRISTUKSEN PÄÄLLENNE PUKENEET"

      7) Kol. 3:17,23 "Ja KAIKKI, MINKÄ TEETTE, sanalla tai työllä, KAIKKI TEHKÄÄ HERRAN JEESUKSEN NIMESSÄ, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. KAIKKI, mitä TEETTE, se TEHKÄÄ sydämestänne, niinkuin HERRALLEe eikä ihmisille"

      8) 2. Kor. 5:17 "Siis, jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.

      JATKUU

      • Kastakaa-Jeesukseen2

        JATKUU

        9) Apt. 22:12-16 "Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää, tuli minun (Saul eli apostoli Paavali) tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen'. Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen (Ananiakseen). Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala, on valinnut sinut TUNTEMAAN HÄNEN TAHTONSA ja NÄKEMÄÄN VANHURSKAAN ja KUULEMAAN HÄNEN SUUNSA ÄÄNEN; sillä sinä olet oleva hänen TODISTAJANSA kaikkien ihmisten edessä, sen TODISTAJA, mitä olet nähnyt ja kuullut. Ja nyt, mitä viivyttelet? NOUSE, HUUDA AVUKSI HÄNEN NIMENSÄ (Jeesuksen) ja ANNA KASTAA (907.baptizó) ITSESI ja PESTÄ POIS SYNTISI'."

        10) Mark. 16:16 JOKA USKOO (4100.pisteuó: to believe, entrust = uskoa, olla uskovainen) JA KASTETAAN (907.baptizó), SE PELASTUU, (4982. sózó:to save = pelastua); mutta joka ei usko (569.apisteó: to disbelieve, be faithless = olla epäilevä, olla epäuskoinen, ei usko), se tuomitaan kadotukseen (2632.katakrinó: to give judgment against = tuomitaan/arvioidaan arvoisellaan rangaistuksella, condemn = tuomita, todeta parantumattomaksi, paljastaa syylliseksi, julistaa menetetyksi).
        - Kadotustuomiota tarkoittavia kreikansanoja 684.apóleia tai 622.apollumi ei tässä jakeessa ole.

        2.piet 3:20,21 " - - kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, KASTEENA (908.baptisma) -joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan HYVÄN OMANTUNNON PYYTÄMISTÄ JUMALALTA-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta."

        Joh. 1:12 "Mutta KAIKILLE, jotka ottivat HÄNET (Jeesuksen) VASTAAN, hän antoi VOIMAN tulla JUMALAN LAPSIKSI, niille, jotka USKOIVAT HÄNEN (Jeesuksen) NIMEENSÄ"
        -------
        Room 13:12-14 "Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja PUKEUTUKAAMME VALKEUDEN VARUKSIIN. Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan PUKEKAA PÄÄLLENNE HERRA JEESUS KRISTUS, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät."

        Ef 6:10-18 "Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. PUKEKAA YLLENNE JUAMALAN KOKO SOTA-ASU, VOIDAKSENNE KESTÄÄ P*RKELEEN KAVALAT JUONET. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä PIMEYDESSÄ HALLITSEVIA maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden OTTAKAA PÄÄLLENNE KOKO JUMALAN SOTA-ASU, voidaksenne pahana päivänä TEHDÄ VASTARINTAA ja kaikki SUORITETTUANNE pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet TOTUUTEEN vyötettyinä, ja olkoon pukunanne VANHURSKAUDEN haarniska, ja kenkinä jaloissanne ALTTIUS rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa USKON kilpi, jolla voitte SAMMUTTAA kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan PELASTUKSEN kypäri ja HENGEN MIEKKA, JOKA ON JUMALAN SANA. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten VALVOEN kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta"

        Ilm 3:14-22
        "Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
        Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja ALASTON.
        Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja VALKEAT VAATTEET, että niihin PUKEUTUISIT eikä ALASTOMUUTESI HÄPEÄ näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
        Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

        Ilm 16:15 "Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää VAATTEISTAAN VAARIN, ettei hän kulkisi ALASTOMANA eikä hänen HÄPEÄTÄNSÄ nähtäisi!"


    • Kasteellakäynti

      Kiitos neuvoista ja ajatuksistanne. Kuuntelin äasken Wilkersonin puheen, joka oli kuin minulle. Hän puhui ihmisistä, jotka vuodesta toiseen vain etsivät, mutta eivät koskaan ota päättäväistä askelta. He kuntelevat lukemattomia ääninauhoja, käyvät seurakunnan tilaisuuksissa, mutta eivät mene kasteelle. Olen tuossa tilanteessa ollut nyt noin vuoden verran.

      Onkohan Raamatussa vahvistusta sille, että kasteen voi suorittaa kuka tahansa uskovainen, ei välttämättä seurakunnan työntekijä tai saarnamies? Ja tarkoittaako 'suullaan tunnustaminen' välttämättä sitä, että tarttuu mikrofoniin seurakunnan edessä ja kertoo entisistä synneistään ja päätöksestään tehdä parannus ja ottaa kaste ja rukoilla Pyhän Hengen voitelua? Vai onko sitä sekin, jos aina kysyttäessä uskosta kertoo uskostaan? Arkailenko turhaan? Pelkäänkö nolaavani itseni paikkakuntalaisten edessä? Onko vaikeuteni siinä, etten halua nöyrtyä seurakunnan käytäntöjen edessä, vaan muka katselen tilannetta jostain ylhäisestä yksinäisyydestäni, etsien seurakuntaa, joka täyttäisi 'standardini'? Olisinko itse kristityn malliesimerkki missään seurakunnassa? Tuskin!

      En halua jankuttaa ja jahkailla, kunnes Jeesus menettää kärsivällisyytensä ja sulkee oven edessäni. Tämä on toinen etsikkoaikani. Nuorena olin haparoimassa Jeesusta kohti, isäni esimerkkiä noudattaen, mutta hairahduin sitten, elin kauan ilman Jeesusta. Tämä kerta saattaa olla viimeinen varoitus minulle. Haluaisin tulla oikeaksi kristityksi, jota Jumala voi käyttää näinä tulevina vaikeina aikoina. Ilman kastetta ja Pyhää Henkeä minusta ei mihinkään ole.

      Pitäisikö liittyä lähimpään seurakuntaan ja pyrkiä olemaan itse kristitty, vai voiko olla kristitty, jos seurakunta opettaa väärin?

      • Kastakaa-Jeesukseen3

        Kaikki ylhäältä uudestisyntyneet opetuslapset saavat kastaa, tietysti mielellään jo itse Jeesukseen kastetut, niin miehet kuin naisetkin koska molemmat ovat Jeesuksen opetuslapsia (Joh 4:1,2; Luuk 10.luku), toiseksi koska kaikki ylhäältä uudestisyntyneet ovat pyhiä ja Kristuksen pappeja, Jeesuksen ollessa heidän Ylipappinsa (Hepr. 7.luku, ilm. 20:6) ja kolmanneksi koska "ei ole miestä eikä naista Kristuksessa" (Gal. 3:28), vaan me kaikki olemme yhtä Kristuksessa (Joh. 17.luku).

        Opetuslapset kastoivat Johannes kastajan edeltä antaman esimerkin mukaan tuhatpäiset uskovien joukot vedessä missä vain oli riittävän paljon vettä upottamiseen (Joh. 3:23). Raamattu kertoo: "Jotka nyt ottivat hänen (Jeesuksen) sanansa vastaan, ne kastettiin (907. baptizó), ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua" (Apt. 2:41). Oli siis käynnissä valtava herätys ja opetuslapset kastoivat Jeesukseen uskoneita ihmisiä heti kun he ottivat pelastuksen evankeliumin Jeesuksesta uskossa vastaan, myös heidät kastettiin uudelleen Jeesukseen ketkä olivat jo aiemmin uskoneet tulevaan Messiaaseen Jeesukseen ja olivat jo kastetut Johannes kastajan saarnaamalla ja suorittamalla parannuksen teon ja syntiensä anteeksi saamisen kasteella eikä opetuslapsia haukkunut kukaan uudestikastajiksi! (Mat. 3:1-12, Mat. 13:11, Mark. 1:4, Apt. 19:1-5).

        Kasteasulla tai kastamispaikalla ei ole merkitystä, kunhan vettä on sen verran että ihminen saadaan kastelluksi kokonaan. Me emme myöskään tarvitse kasteesta mitään kirjallista todistusta, tai suurta silminnäkijöiden joukkoa sillä Jumala kyllä näkee ja todistaa kasteen tapahtuneen. Jokainen me vastaamme teoistamme itse suoraan Jumalalle eikä Hän suvaitse vilppiä, Hän tuntee meidät sydänjuuriamme myöten eikä Häntä voi petkuttaa joten Jumala kyllä tietää kasteesi ja se riittää eli jos joku seurakunta johon haluaisit liittyä ei hyväksy sinua kastetuksi ilman kastetodistusta eikä ota sen tähden seurakuntansa jäseneksi, ei se seurakunta ole silloin Jumalasta.

        Usko Jeesukseen on Jumalan antama lahja joka me saadaan sanan kuulemisesta Pyhän Hengen avulla, meidät vanhurskautetaan uskosta Jeesukseen ja Jumalan rakkaus sisimpäämme vuodatetaan Pyhän Hengen kautta (mm. Apt. 3:19, Room. 10.luku, Room 5:1-5) mutta varsinainen Hengenvuodatus, kastaminen Pyhällä Hengellä ja tulella (Matt. 3:11, Luuk. 3:16) on luvattu tulevaksi uskoontulemisen eli Jeesukseen uskomisen jälkeen joko ennen uskovan vesikastetta tai sen jälkeen, molemmista löytyy esimerkki raamatusta apostolien teosta.

        Emme myöskään tarvitse fyysistä järjestäytynyttä seurakuntaa, kirkkoa, temppeliä, rakennusta ja sen jäsenkirjoihin nimeämme pelastuaksemme vaan ainoastaan meidän vilpitön uskomme Jumalan Poikaan Jeesukseen pelastaa. Kaikki aidosti ylhäältä uudestisyntyneet ovat yhdessä Jeesuksen seurakunta ja tottakai olisi hyvä jos löytäisit jonkinlaisen seurakuntayhteyden tai uudestisyntyneiden uskovien kotikokous/raamattupiirijoukon jossa käydä oppimassa sanaa, vaihtamassa ajatuksia uskostasi sekä virvoittumassa hyvässä seurassa mutta se ei ole uskossa olemisemme tärkein asia. En kuulu itsekään mihinkään seurakuntaan enkä uskontokuntaan enkä tule niihin näillä näkymin liittymäänkään vaan todistan Jeesuksesta aina kun siihen tulee mahdollisuus sekä käyn kokouksissa siellä mihin Jumalan Henki kulloinkin johdattaa. Tärkeintä on lukea itse päivittäin henkilökohtaisesti raamattua (kaikki muut ev.lut käännökset on ok paitsi 1992 käännös jota ei ole kenenkään hyvä lukea), rukoilla, laulaa, ylistää ja kiittää Jumalaa missä ikinä kuljetkin.

        Oman suun tunnustus tarkoittaa sitä että ymmärrät ja tunnustat että Jeesus on Jumalan Poika joka ristiinnaulittiin meidän syntiemme tähden, olet katunut ja pyytänyt syntejäsi Herralta Jeesukselta anteeksi sekä kääntynyt entisestä syntielämästäsi pois parannusta tehden. Sydämessäsi Pyhän Hengen kautta vaikuttava rakkaus Jumalaa kohtaan sekä valtava sisäinen ilo pelastumisestasi saa oman suusi tunnustamaan Jeesuksen Herraksesi toisten ihmisten edessä, se ei tarkoita todistamista lavalla mikrofoni kädessä vaan se tarkoittaa sitä että todistat sydämesi halusta Jeesuksesta ja uskostasi toisille, missä tahansa ja kenelle tahansa sekä menet uskovankasteelle Jeesuksen antaman esimerkin mukaan.

        On tosiasia että mitä pitempään viivytellään Jeesuksen uskoontulleen kastetta, sen suurempi vaara on sielunvihollisen tulla iskemään kiilaa pelastuneen ja uskonkuuliaisuuden väliin, sen vaikeampaa on myös tuo uskonaskel ottaa ja joskus on käynyt jopa niin että kastetta ei päästä antamaan ollenkaan kun uskoontullut on jo langennut nöyryytettynä takaisin maailmaan kastajien yhä pohtiessa onko kyseinen henkilö tehnyt riittävästi heidän silmissään parannusta elämässään antaaksemme hänelle kasteen. Voi meitä! Meillä ei ole valtaa tuomita toisiamme arvioidaksemme parannuksenteon astetta kasteen antamiseksi, se on ainoastaan Jeesuksen työnkuva. Meidän tehtävämme on evankelioida ja kastaa, kunkin heng. kasvusta huolehtii yksin Jumala!


      • Kastakaa-Jeesukseen4

        Johannes kastaja puhuu: "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."
        Matt. 3:11

        "niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella". Luuk. 3:16

        "Ja jokainen ruokauhrilahjasi suolaa suolalla, äläkä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi; jokaiseen uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa". 3. Moos. 2:13

        "Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava". Mark. 9:49

        *

        Pyhän Hengen kaste eli hengenvuodatus ei jää keneltäkään huomaamatta vaan sen kyllä tietää varmaksi, Jumalan Hengen laskeutumisen tuntee sisimmässään (se voi olla esim. elävän veden läpi virtaamisen tunne kehosi läpi sillä Jeesus on elävä vesi, mutta se ei ole koskaan fyysistä tuskaa tai kipua tuottava, kehon räjäyttävältä tuntuva sähkövirta) ja sitä seuraa myös vieraat kielet (joko ymmärrettävä vieras kieli tai enkelienkieli jota ei ymmärrä muut kuin Jumala) joka tulee joko heti Pyhän Hengen kasteessa tai kielet voi tulla myöhemmin Henkikasteen jälkeen. Hengenvuodatusta seuraa myös Jumalan Hengen kullekin antamat, ilmoittamat armolahjat eikä näitä armolahjoja voi kukaan ihminen toiselle jakaa (1.kor 9:3-14, 2.kor 4.luku, Gal 5.luku, Room. 12:3, 1. Kor. 12:7-11, 15:38).

        Pyhän Hengen kaste voi tapahtua aivan yksin ollessasi, siihen ei tarvita välittäjäksi toista ihmistä. Pyhä Henki joka on meissä, tekee meidät Pyhän Hengen temppeliksi, Hän alkaa myös puolustamaan meitä, opettamaan ja avaamaan Jumalan sanaa raamattua ennennäkemättömällä tavalla. Raamatun esimerkin mukaan vieraat kielet ja profetoiminen seurasi Henkikastetta, kielet on merkki uskomattomille (ei-uskoville), profetoiminen on merkki uskoville (1. Kor. 14:22). Vain Jeesuksen ristintyön tunnustamisen ja sitä kautta syntimme anteeksi saaneina eli ylhäältä uudestisyntyneinä voimme saada Jumalan Pyhän Hengen kasteen ja Hengen jakamia aitoja armolahjoja, muuta tietä eli ilman Jeesuksen ristintyötä, synnintuntoa, katumusta ja parannuksen tekoa, "uskoontullut" on syntynyt toisesta evankeliumista (mm. Gal 1:8) ja siinä vaikuttavassa valheenhengestä joka jäljittelee Jumalaa ja Hänen Henkeään aivan kaikessa. Sen tähden kielilläpuhuminen ja profetoiminenkaan ei ole enää 100% merkki meille uskoville siitä että ihmisessä vaikuttaisi aito Jumalan Pyhä Henki.

        Tulikasteessa taas Pyhä Henki näyttää meille uudestisyntyneille salaisimmatkin syntimme todeksi ja polttaa meistä syntielämän rippeetkin Jumalan sanan kuulemisesta ja lukemisesta. Vaikka syntimme ovatkin uskon kautta armahdetut, on jotkut niistä usein vielä käsiteltävä erikseen Jumalan kanssa tunnustamalla ne Hänelle, kaduttava ja pyydettävä anteeksi, joskus myös asianosaisilta rauhaan pääsemiseksi. Tunnustaminen ja anteeksipyytäminen kirvelee meitä kuin suola avohaavassa ja saa sisimpämme monesti ihan palamaan synnintuskissamme (Mark. 9:49). Suolattu uhriliha on ensinnäkin maukasta, se pidättää sisällään enemmän vettä joka mureuttaa lihan eikä liha mätäne vaan pysyy oikein säilytettynä pitkään hyvänä, niin on meidän uskovienkin laita. Jeesus on meille elävä vesi. Suolaaminen on syntien tunnustamista ja synnintiestä varoittamista joka johtaa meitä kutakin henkilökohtaiseen parannuksen tekoon!

        Tämä synnintuskasta palaminen on tervettä Jumalanpelkoa Hänen Pyhyytensä edessä sillä Herra Jumala on itse kuluttava tuli (5. Moos. 4:24, Ps. 50:3) ja Hänen kielensä ja sanansa on kuin polttava tulen liekki (Jes. 30:27, Joel 2:3), tuli puhdistaa meidät Jumalalle kunniaa eikä häpeää tuottaviksi astioiksi ja näin toimimalla Hän itse ottaa meidät kokonaan omaan käyttöönsä. Kun meidät on lopulta uskontiemme pikku hiljaa edetessä tulella poltettu ja puhdistettu sekä suolalla suolattu, kestämme vahvoina tulevissa koettelemuksissa ja saamme hengessämme täyden levon ja rauhan Kristuksessa joka meille jokaiselle Jumalan lapselle on luvattu, omatuntommekin on tuolloin puhdas eikä syytä meitä mistään ja olemme vihdoinkin vapaat kaikesta syyllisyydestämme (Job 22:21, Ps. 34:14, Joh. 14:27, 16:33; Room. 8:6, 14:17, 1. Kor. 14:33, Fil. 4:7).

        Amen.


    • Mouses

      Jos joku etsii vuodesta toiseen, etsinnän kohde on Jeesus.
      Tie Jumalan lapseksi käy Jeesuksen kautta. Hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, sanoo Pietari.

      Suun tunnustuksesta.
      --"Vai onko sitä sekin, jos aina kysyttäessä uskosta kertoo uskostaan"? Tämä ainakin on hyvä tunnustus.

      --"En halua jankuttaa ja jahkailla, kunnes Jeesus menettää kärsivällisyytensä ja sulkee oven edessäni"
      Jeesuksen sydämeensä vastaanottaneelta Jeesus ei sulje ovea. Uskova on saanut Pyhän Hengen.

      --" Arkailenko turhaan"?
      Et!

    • suuripäätös

      Kasteessa luvataan tehdä Jumalan tahto. Ota selvää opetuksista, ja ole vakuuttunut siitä, että opetus on sopusoinnussa Raamatun kanssa. Se vaatii aikaa. Kaste ei tulisi olla mikään tunnejuttu, vaan täytyy olla vakuuttunut, että on valinnut oikean tien. Jumalalta voi rukoilla viisautta löytää oikea opetus ja pyytää hartaasti Hänen ohjaustaan. Valinta on oma päätös, ei kenenkään painostuksesta. Jumala vastaa vilpittömiin rukouksiin tavalla tai toisella. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Vertaile opetuksia Raamatun valossa.

      • Mouses

        Ei ole syytä asian kanssa toimittaa mitään, ellei ole tämä kastekysymys oikeasti selvä.

        Eikä ole mitään paineita ja kiirettä kysymyksen selvittelyssä, ei aikataulua.

        On syytä ottaa huomioon, että kysymys ei selviä koskaan, milloinkaan. Ei silloinkaan mitään panikointia ja kiihdytettyä toistoa lukemisessa tai tiiviimpää pohdiskelua. Ei jatkuvia rukouksia. Ei mitään sellaista.

        Sitten kun jonakin päivänä toteaa, että ei ole selvinnyt, ei se selviä.
        Älä koe silloin alamittaisuutta.

        Se on se vastaus !

        Siispä ei asiassa mitään toimenpiteitä.

        Kerron salaisuuden: ei noista jotka sitä väittävät, ole kasteasia oikeasti selvinnyt juuri kenellekään. Voi olla yhdelle miljoonasta.


    • suuripäätös

      Mouses, miksi ei asioista selvän ottamista tutkimalla Jumalan sanaa Raamattua ja miksi ei rukouksessa Jumalalta viisautta pyytämistä? Outo ajatus. Onhan kysymyksessä Hänen tahtonsa tunteminen, ei se itsestään tule. Hän puhuu meille sanansa kautta. Tähän kannustetaan mm. Joh. 17 3ssa.

      • Mouses

        Aluksi on niin, että luetaan, tutkitaan, rukoillen selvitellään hakien ymmärrystä.

        Kun se tie on käyty aktiivisesti, eikä vastausta ole löytynyt, niin kuin ei ole löytynytkään, eikä suurin piirtein kukaan muukaan ole oikeasti löytänyt, on syytä jättää asia passiiviseen tilaan.


      • Mouses
        Mouses kirjoitti:

        Aluksi on niin, että luetaan, tutkitaan, rukoillen selvitellään hakien ymmärrystä.

        Kun se tie on käyty aktiivisesti, eikä vastausta ole löytynyt, niin kuin ei ole löytynytkään, eikä suurin piirtein kukaan muukaan ole oikeasti löytänyt, on syytä jättää asia passiiviseen tilaan.

        Onhan sekin mahdollista, että kastekysymys ei alkuunsakaan nouse askarruttavien tai selviteltävien kysymysten joukkoon. ei ole sellaista tarvetta näköpiirissä.

        Eihän siinä sitten mitään.

        Pidettävä vain pää kylmänä jos joku tuota rauhaa yrittää häiritä.


    • suuripäätös

      Miksi vastaukseni Mousesille poistettiin? Hän opetti ,ettei Jumalan sanaa tarvitse lukea, eikä rukoilla viisautta Jumalalta oikean uskonnon löytämiseen. Ajatteleeko hän olevansa viisaampi kuin Jumala ja asettunut Hänen tilalleen opetuksen antamisessa.

    • suuripäätös

      Kyllä oppilas huomaa totuuden soinnun, kuullessaan siitä. Miten hän voi opettaa muita, jos häntä ei ole opetettu. Onhan kysymyksessä elämä, ei kasteaskelta voi ottaa kevyin perustein. Ennen kastetta ihminen vihkiytyy tekemään Jumalan tahdon, näinollen hänen hänen täytyy tietää, mikä se on. Ei se, että vain menee kasteelle, pelasta ketään, siitä alkaa vasta ponnistelut Jumalan tahdon tekemiseen.

    • uskon_siis_olen

      lapsikaste on siitä huono asia että se riistää asianosaiselta itseltään oikeuden iloita ja riemuita kasteen saatuaan. Siksi raamatussa korostetaan että usko ja kaste ovat ne tärkeät asiat. Usko vapauttaa syntitaakasta ja ohjaa ihmisen oikeaan suuntaan ja kaste tarjoaa hänelle ilon, aiemmat synnit on siten pesty pois. Meidät avataan tekemään hyviä tekoja, rakastamaan muita ihmisiä, lukemaan raamatusta totuutta, kunnioittamaan Jumalaa. Seurakuntansa valinta onkin sitten se vaikea juttu. Kaikenlaista on liikkeellä. Aikuiskastetut ovat velvolliset pitämään silmänsä auki ja koettelemaan valitsemansa seurakunnan jotta näkevät mikä se todella on. Kaikki ei ole oikeaa mikä oikealta näyttää. Ei pidä rynnätä mihin tahansa

      • gwrg

        Minut on kastetu vauvana ja ilotisen kasteesta vaikken siitä muista.


    • T.H.78

      Herra kohtaa jokaisen ihmisen yksilönä, ei siinä tarvita kirkkoja,temppeleitä tai moskeijoita. Ne ovat maallistuneiden oppeja, joilla alistavat kansaa (nikolaiitat). Ja Herran kaste on siinä, että teidän tulee kuolla ja syntyä uudesti VEDESTÄ ja HENGESTÄ. Siinä exodusta, ja jos saatte ymmärrystä, niin Sana tulee kirkatuneeksi (so. Kristus) . Tässä Sana voi tehdä teidät vapaiksi ("jos Sana tekee teidät vapaiksi, te todella tulette vapaiksi") Se ei ole sanan vapautta, mitä maailma toitottaa, että päästelette suustanne loukkauksia, solvauksia ja valheitanne (kuka olikaan valheen isä!). Se nostattaa vain vihaa ja katkeruutta, ja seurakset ovat kyllä tulleet ilmi. Jumalan Sana on Totuus (Joh.Ilm 2:18-29), so Jumalan Poika. Totuus on tullut Viisaudesta, sillä Viisaus (Joh.Ilm.3:7-13) on oikeaksi osoitettu(Luuk.ev.7:35). Amen.

      • gwrg

        Herra johtaa nimenomana seurakuntaansa. Kyllä seurakunnalla on hyvä olla kokoontumispaikka, oli se sitten kirkko tai kappeli. Moskeijoita tai temppeleitä ei kristitty tarvi. Paitsi uudestikastajat tarvivat temppeleitä, jossa tehdään niitä mormooni-rituaaleja. Erittäin epäraamatullista!


    • iuyoiupoöp
    • hhhtyytyty

      Luterilaiset kasteet ovat mitättömiä eikä niistä kannata keskustella.

    • Kasteellakäynti

      On kulunut jo yli kuukausi siitä, kun kirjoitin aloituksen. En ole löytänyt seurakuntaa. Olen lähettänyt viestiä kolmelle lähiseutujen helluntai- ja babtistiseurakunnalle, mutta on tullut vain yksi vastaus. Tosiaan haluaisin kasteen pian, en tahtoisi odottaa sulia vesiä, vaan saada kasteen vaikka ammeessa tai uima-altaassa. Miten pääsisin kosketuksiin jonkun kristityn kanssa, joka suorittaisi kasteen? Asun Keski-Suomessa. Päijät-Hämekin käy. Olen kuullut yhdestä tapauksesta, jossa joku syrjäseudulla asuva kastautui itse. En tiedä, mitä siitä ajatella, mutta en kyllä ole Raamatusta löytänyt mainintaa itsensä kastamisesta. Jeesuskaan ei kastanut itseään.

      Pitäisiköhän sitä mennä johonkin seurakuntaan ja kysellä kasvokkain? Siinä on vaan se, että en haluaisi välttämättä liittyä juuri siihen seurakuntaan, ja niin monet kirkot ja seurakunnat suorittavat kastamista seurakuntaanliittymisriittinä. Haluaisin liittyä Jeesuksen opetuslapsiin ilman kirkkorakennuksia tai byrokratiaa.

    • älälähdesinne

      Kuuntele Olavi Peltolan puheita, että saat raittiin uskon. Baptisteissa, hellareissa ja muissa sellaisissa joudut harhateille ja pähkäilemään ties mitä höpöjä raittiin kristillisen elämän sijaan.
      http://rovasti.fi/puheet1

      • missävoitavata

        Onko sellaisen raittiin uskon saaneita miten paljon ja missä he ovat?


      • BudSpencer
        missävoitavata kirjoitti:

        Onko sellaisen raittiin uskon saaneita miten paljon ja missä he ovat?

        Kovin vähän on. Ovat hajallaan vähän siellä sun täällä.


    • Johannes_Yökastelija

      Nukutte vaan. Kyllä se kaste aamuun mennessä sinne sänkyynne ilmestyy, niinkuin tähänkin asti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe