KÄYTTÖLINJAN KASVATTAJAT

Schäferhund

Hei.

Olen ajatellut muutaman vuoden päästä ottaa käyttölinjan sakemannin. Harrastuksina kiinnostaisi IPO, toko sekä haku. Muutamia kenneleitä olen katsellut, ja mieleen on painautunut kennelit Evergrey's sekä Tuntemattoman.

Haluaisinkin kuulla hyviä sekä huonoja puolia kyseisistä kenneleistä, sekä millaisia kasvattajat ovat.

31

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rocky_

      No saman tyylistä kuvioa olisi meilläkin meneillään.

      Minulla alkaa olemaan myös pennun etsiminen sivutoimisena ja mahdollisuus antaa vielä sakulle mahdollisuus rotuna,olen ollut hieman kielteinen nykyisen saksanpaimenkoirien jalostuksen suhteen,koska hyviä ei näy enään olevan.

      Käyttökoiraksi ei näytelyyn, mutta käyttökoiraksi voisin antaa mahdollisuuden jos sellainen suomesta löytyisi.

      Koiran tulisi olla hyvin saman oloinen kuin 1980-1990 luvulla nuo olivat .

      Epäilenpä ettei vastaavia löydy enään kenenkään pirtistä suomessa?

      Mutta jos sellainen ihme tapahtuisi että löytyy, niin annatteko vihjeen tai puh:numeron niin otan asiasta selvää.

      Asia ei ole niin päivän päälle eikä kiireellinen, vaan parin vuoden sisällä olisi viimeistään edessä, tai jos löytyisi oikeasti niin voin ottaa heti siis ostaa.

      Nykyinen koirani on nyt 9 vuotias rodultaan keskiaasiankoira,edellinen oli saksanpaimenkoira ja myös sitä edellinen.

    • valintojahanne

      Kannattaa hakeutua lähemmin seuraamaan ja katselemaan kennelien koiria.Voit ihan kysyä pääsetkö tutustumaan niihin,ja kertoa suunnitelmastasi etukäteen.Täällä yleensä vaan haukutaan, joten ei paras paikka kyselyille.Jalostustietokannasta voi seurata kennelien valintoja, kun pentuja teettävät.Lonkkien ja muiden terveysjuttujen osalta, sukusiitos porosenttia kannattaa myös katsoa.Joillakin ei ole käyttämillään koirilla niin väliä,ja jotkut kennelit valitsee tarkoin.

      • rocky_

        Kiitos arvokkaasta kommentistani.

        Tietenkin lonkka ja muut terveysjutut mutta on myös muutakin.

        Luin hieman tietoa noista mikä on tilanne ..............

        Dauser's kennelin Minna Kukkamäki on tavannut joitakin saksanpaimenkoiria jotka ovat pehmeitä, yliteräviä tai noutajatyyppisesti kaikkien kavereita. – Nämä luonteenpiirteet ovat epätyypillisiä ja epätoivottavia saksanpaimenkoirille.

        – Sakemannin tulee olla itsevarma, eikä se saa alentua mielistelemään vieraita ihmisiä. Se täytyy seistä kaikilla neljällä jalallaan tukevasti, eivätkä antaa tuulten heilutella itseään.

        Reikon kennelin Ilmari Virtanen on huolissaan saksanpaimenkoiran nykytilasta.

        – Sakemanni huutaa rotuna apua niin että korvissani soi. Hermostuneet, tärisevät, korkeita paikkoja pelkäävät koirat ovat osoitus siitä että jossain on mokattu todella pahasti.

        – Saksanpaimenkoirapentueisiin syntyy tietysti eritasoisia pentuja, Virtanen toteaa. – Normaalijakauman mukaan niissä on paitsi rohkeita ja varmoja pentuja, myös keskivertokoiria sekä niitä, jotka pakenevat peloissaan kun aurinko menee pilven taakse. Laumassa näillä kaikilla on oma tehtävänsä: arat hoitavat herätyskellon virkaa ja vahvat kantavat vastuun isommista asioista.

        – Jalostus kulkisi oikeaan suuntaan jos nämä pentueen herätyskellot jätettäisiin käyttämättä siitokseen, Virtanen kertoo. – Valitettavasti näin ei tapahdu ja siinä piilee tänä päivänä saksanpaimenkoirajalostuksen suurin murheenkryyni: valintaa ei suoriteta. Heikot saavat jatkaa sukua vain siksi että ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä, millainen oikean saksanpaimenkoiran tulisi olla.

        – Tilanne on surkea maailmanlaajuisestikin. Niin huono, että minullekin syntyy pentueita joista yksikään ei kelpaa jatkojalostukseen.

        http://tuulen.mbnet.fi/sm/saksanpaimenkoira.htm


    • rocky_

      Kun tuon linkin lukee niin alkaa miettimään onko koko maailmassa enään oikeita saksanpaimenkoiria ,näöltään niitä on ,mutta se ei riitä,minun tapauksessa juuri se ulkonäkö ei tule hämäämään koska tiedän mikä on oikea saksan paimen koira.

    • rocky_

      Missään tapauksessa en odota löytäväni täydellistä eli siinä on pakko joustaa,mutta hyvää etsin,en seurakoiraa jolla on saksanpaimenkoiran ulkomuoto.

      Tietenkin sekin mahdollisuus on etten tule löytämään enään saksanpaimenkoiraa ,vaan vietän sitten maalla torpassa hiljaiseloa jahka nykyinen koirani jättää.

    • Rocky_

      Olipa mukavaa herjausta taas nimimerkilläni, sillä minä omaan nimimerkin Rocky alias Flick ja minulla on ollut saksanpaimenkoiria useita, Flickin tarinanhan tuntevat jo kaikki, myös irl. Eli tällä hetkellä minulla on näyttelylinjainen uroskoiranpentu, nimeltä Rocky, kolmas urokseni. Ei sekoiteta asioita keskenään. Kiitos.

      • rocky_

        Siis tä?

        Siis olen käyttänyt nimimerkkiä rocky jo kauan mutten ole rekisteröinyt tätä,viime vuosi kymmeneltä jolloin olen kirjoittanut niin merkki on edesmenneen koiran nimi.

        Minulla oli 1990 luvulla rocky saksanpaimenkoira ja todella toimiva sellainen.

        Se on eri juttu jos olet ottanut käyttöösi myöhemmin ja erikoisesti sinulla on ( Rocky alias Flick) se on eri nimimerkki jo.

        Siis oletko sinä sama henkilö joka kirjoitti flickin suuresta elämästä vuosia?

        Vai mistä on nyt kyse?en missään tapauksessa ole halunnut pahoittaa kenenkään mieltä,mutta et aikaisemmin ole maininnut minulle tästä,kaikkialla luki flick aikoinaan.

        Mistä on nyt kyse?ystävällisin terveisin se jolla oli rocky niminen uljas ja vahva 60 kiloinen saksanpaimenkoira.

        Olen myös laittanut muunoksen merkkiin lopuksi.(rocky_)

        Jos selität nyt minulle?niin vaihdan jotain muuta ,ajattelin vain että sinäkin olisit tunnistanut minut .


      • ojgdfjhfdvvh
        rocky_ kirjoitti:

        Siis tä?

        Siis olen käyttänyt nimimerkkiä rocky jo kauan mutten ole rekisteröinyt tätä,viime vuosi kymmeneltä jolloin olen kirjoittanut niin merkki on edesmenneen koiran nimi.

        Minulla oli 1990 luvulla rocky saksanpaimenkoira ja todella toimiva sellainen.

        Se on eri juttu jos olet ottanut käyttöösi myöhemmin ja erikoisesti sinulla on ( Rocky alias Flick) se on eri nimimerkki jo.

        Siis oletko sinä sama henkilö joka kirjoitti flickin suuresta elämästä vuosia?

        Vai mistä on nyt kyse?en missään tapauksessa ole halunnut pahoittaa kenenkään mieltä,mutta et aikaisemmin ole maininnut minulle tästä,kaikkialla luki flick aikoinaan.

        Mistä on nyt kyse?ystävällisin terveisin se jolla oli rocky niminen uljas ja vahva 60 kiloinen saksanpaimenkoira.

        Olen myös laittanut muunoksen merkkiin lopuksi.(rocky_)

        Jos selität nyt minulle?niin vaihdan jotain muuta ,ajattelin vain että sinäkin olisit tunnistanut minut .

        Tuo nyt luulee olevansa maailman napa, joten en yhtään yllättynyt, että jostain penteleen nimimerkistäkin se saa itseään koskevan jutun.


    • Rockymyösminä

      Taitaa olla Rocky tosi yleinen nimi sakulle, itselläni oli vielä pari vuotta sitten Rocky niminen uros. Toisinaan tulee käytettyä sitä nimimerkkinä netissä kun koira palstoilla pyörin, joten kukaan tuskin täällä juuri varta vasten sinua on herjannut sitä nimeä käyttäessä.

      • rocky_

        No kyllä tuosta teksistä saan kuvan että en saa käyttää nimimerkkiä,mutta ihmettelen tätä,jos kyseessä on flick omistaja niin kyllä hän sen tiesi että käytän tätä nimimerkkiä.

        Tosin kirjoitan harvoin saksanpaimenkoira palstalle ja hänen piti se kyllä tietää minulla olleen tuon niminen koira.(mutta en tiedä onko kyseessä nyt sama henkilö jolla oli koira joka sai mennä kauppoihin ym:kaikessa mukana)pidin hänen koirasta vaikken koskaan ole nähnyt.

        Kun nyt en todellakaan tiedä flick:in tilannetta niin olen ihmeissäni.

        Tämä vuosikymmen oli 1990-2000 luvun alku, kun oli sellainen koira.Koira jota ei voi saada milloinkaan takaisin,kuin järkäle 60kg lihaksikas täysi timantti,jonka kanssa sain kokea karhut metsässä,hirvet ja muut.

        Tuota kyseistä koiraa olen verrannut kaukaasialaisen voimiin vaikka omistankin keskiaasialaisen laumanvartijan.

        Kyseessä oli sellainen inhimillisen kyvyn ylittävä koira jota ei voi käsittää nykyään.

        Toivottavasti hän selventää minulle nyt kaiken,otan sitten vaikka toisen merkin.


      • Flick_Rocky
        rocky_ kirjoitti:

        No kyllä tuosta teksistä saan kuvan että en saa käyttää nimimerkkiä,mutta ihmettelen tätä,jos kyseessä on flick omistaja niin kyllä hän sen tiesi että käytän tätä nimimerkkiä.

        Tosin kirjoitan harvoin saksanpaimenkoira palstalle ja hänen piti se kyllä tietää minulla olleen tuon niminen koira.(mutta en tiedä onko kyseessä nyt sama henkilö jolla oli koira joka sai mennä kauppoihin ym:kaikessa mukana)pidin hänen koirasta vaikken koskaan ole nähnyt.

        Kun nyt en todellakaan tiedä flick:in tilannetta niin olen ihmeissäni.

        Tämä vuosikymmen oli 1990-2000 luvun alku, kun oli sellainen koira.Koira jota ei voi saada milloinkaan takaisin,kuin järkäle 60kg lihaksikas täysi timantti,jonka kanssa sain kokea karhut metsässä,hirvet ja muut.

        Tuota kyseistä koiraa olen verrannut kaukaasialaisen voimiin vaikka omistankin keskiaasialaisen laumanvartijan.

        Kyseessä oli sellainen inhimillisen kyvyn ylittävä koira jota ei voi käsittää nykyään.

        Toivottavasti hän selventää minulle nyt kaiken,otan sitten vaikka toisen merkin.

        Heipä hei

        tämä nykyinen saksanpaimenkoiraurokseni on hennohko fysiikaltaan, mikä mielestäni on vain plussaa, tämän pentukoiran pää kuitenkin kestää lähes mitä vain, tämän olen havainnut, pentu tuli minulle 7 vkon ikäisenä, yliterävyyden näin heti, ja tosiaankin on kolmas saksanpaimenkoiraurokseni, jotka kaikki olen yksin kaupunkiasunnossa hoitanut, ilman ongelmia.

        Yliterävyyteen käytän näitä ei-aktivaatiollisia päiviä, jolloin aktivaation taso jää remmilenkkeilyyn sekä namujen etsimiseen kotona.

        Koiranpentu on osoittanut erityisesti fysiikaltaan ketteryyttä mm. koirapuistoiltaessa sekä myöskin mökkeiltäessä; saa kiinni vahingoittamatta lampaat sekä toiset koirat. :) Päästää heti käskystä irti.:)

        Mukavaa joulunodotusta edelleen.


      • pätijäpaikalla
        Flick_Rocky kirjoitti:

        Heipä hei

        tämä nykyinen saksanpaimenkoiraurokseni on hennohko fysiikaltaan, mikä mielestäni on vain plussaa, tämän pentukoiran pää kuitenkin kestää lähes mitä vain, tämän olen havainnut, pentu tuli minulle 7 vkon ikäisenä, yliterävyyden näin heti, ja tosiaankin on kolmas saksanpaimenkoiraurokseni, jotka kaikki olen yksin kaupunkiasunnossa hoitanut, ilman ongelmia.

        Yliterävyyteen käytän näitä ei-aktivaatiollisia päiviä, jolloin aktivaation taso jää remmilenkkeilyyn sekä namujen etsimiseen kotona.

        Koiranpentu on osoittanut erityisesti fysiikaltaan ketteryyttä mm. koirapuistoiltaessa sekä myöskin mökkeiltäessä; saa kiinni vahingoittamatta lampaat sekä toiset koirat. :) Päästää heti käskystä irti.:)

        Mukavaa joulunodotusta edelleen.

        Pitihän se tähänkin ketjuun jo tulla pätemään. Pidä vain se yksi topa, jossa olet harrastanut yksinpuhelua jo hyvän tovin.


      • Flick_Rocky
        pätijäpaikalla kirjoitti:

        Pitihän se tähänkin ketjuun jo tulla pätemään. Pidä vain se yksi topa, jossa olet harrastanut yksinpuhelua jo hyvän tovin.

        Olisitko hyvä ja opettelisit käyttäytymään. En halua eikä tarkoitukseni ole riidellä kenenkään kanssa. Koskaan en ole sellaista harrastanut enkä todella toivoisi sellaista. Olen kertonut oman koirani elämästä realistisesti. Elämästäni kolmannen saksanpaimenkoirauroksen kanssa, jotka kaikki olen hoitanut yksin ja ovat eläneet suhteellisen vanhoiksikin.


      • vjgfj
        Flick_Rocky kirjoitti:

        Olisitko hyvä ja opettelisit käyttäytymään. En halua eikä tarkoitukseni ole riidellä kenenkään kanssa. Koskaan en ole sellaista harrastanut enkä todella toivoisi sellaista. Olen kertonut oman koirani elämästä realistisesti. Elämästäni kolmannen saksanpaimenkoirauroksen kanssa, jotka kaikki olen hoitanut yksin ja ovat eläneet suhteellisen vanhoiksikin.

        Katso peiliin ja mieti muiden käyttäytymistä vasta sitten. Jos tällä palstalla on tarve päteä ja kiikuttaa koiraa jokaiseen keksimääsi yleiseen tilaan muista piittaamatta, niin ei ole ihme, että edes joku paikka halutaan pitää pätemisvapaana sinusta.


      • Flick_Rocky

        Pyytäisin, ettet alkaisi riidellä, lähetin solidaarisuuteen pyrkivän viestin sinulle. En katso peliin, ei ole tarvetta, lopetettaisaitko jo tuollaisen ei-mihinkään-johtavan viestityksen? Sellainen ei ole kenenkään hyödyn mukaista. Ja olen lakimiessuvusta.


      • jfrjv
        Flick_Rocky kirjoitti:

        Pyytäisin, ettet alkaisi riidellä, lähetin solidaarisuuteen pyrkivän viestin sinulle. En katso peliin, ei ole tarvetta, lopetettaisaitko jo tuollaisen ei-mihinkään-johtavan viestityksen? Sellainen ei ole kenenkään hyödyn mukaista. Ja olen lakimiessuvusta.

        Jaa ei ole tarvetta vai? Ei suinkaan nimimerkitkin jo koske henkilökohtaisesti juuri sinua? Minä minä minä minä minä minä minä.


      • turpaläppää
        Flick_Rocky kirjoitti:

        Olisitko hyvä ja opettelisit käyttäytymään. En halua eikä tarkoitukseni ole riidellä kenenkään kanssa. Koskaan en ole sellaista harrastanut enkä todella toivoisi sellaista. Olen kertonut oman koirani elämästä realistisesti. Elämästäni kolmannen saksanpaimenkoirauroksen kanssa, jotka kaikki olen hoitanut yksin ja ovat eläneet suhteellisen vanhoiksikin.

        Älä kuule vittu mulle rupee päätäs aukoon. Täällä meinaa lähtee läppää,niin että vittus turpoo.


    • sarakoira

      Vaihdan nimen( Sara).

      Ei tuu ehkä sanomista sitten,tai mistä sitä tietää.

      Sara on keskiaasiankoira eli Alabai .

      Nyt koiralla on ikää 9 vuotta ,suurena rotuna ja varsin tuntemattomana sen ikämääritys on täysin arvoitus.

      Iltahan se alkaa olemaan sitä ei käy kiistäminen,muttei sitä nää päältäpäin äkkinäinen,Sara on täysin valkea kuin kultainenpaimenkoira/labradorinoutaja,mutta ulkoinen olemus hieman hämää josta minulle ollut paljon hyötyä.

      Kaupungillahan näiden kanssa ei moni tepastele mutta ,tämän Saran kanssa on tepasteltu ympäri suomi,hangosta kilpisjärvelle saakka ja ristiin rastiin suomea matkailuautolla.

      Nytkin laittelin uuniin tulta ja hellaan niin Sara se änkes vierelle ja oli niin mukana hommassa.

      Nämä koirat ei paljoa tykkää matkustella mutta Sara on matkannut (autossa) koiraksi kohtaisen paljon näinä vuosina,useamman satatuhatta km.

      Tänä vuonna ei enään ole ollut juuri,jääneen tuonne 20000km paikkeille.Onhan se toki koiralle sekin paljon, mutta ei mitään mitä se on ollut mukana aikaisemmin.

      Sara on( tuoksu koira,)eli se tuoksuu karkille tai kukille jos noin voi sanoa,se on harvinaisempi ilmentymä koiralla,työnsi nytkin kuonon hellan ja kasvojeni lähelle kun sytytin, niin että tuoksu kyllä hyvälle,normaalisti koiran suu tai hengitys tuoksuu ihan muulle.

      Vaimolla on diabetes ,koiralla on ominaisuus jolloin se kykenee ilmoittamaan verensokerin jolloin kaikki ei ole kohdallaan.Tämä on myös sellainen ilmentymä ettei sitä tällä rodulla lienee monilla ole.

      Häkkikoirina ne pitävät useinkin näitä,eivätkä suurin osa ole yhteiskuntakelpoisia mitenkään juuri.

      Nämä ominaisuudet kumminkin mm:ssa alkavat nyt tosiaan häviämään pikkuhiljaa ja alan valmistautumaan siihen tosiseikkaan että jään yksin tai siis kaksin vaimon kanssa mikäli en saa hankittua sopivaa koiraa meille.

      Se aika alkaa tuleemaan ennemmin kuin sen tajuaakaan.

      Tälläinen koira mikä nyt on minulla,olisi oiva esimerkki näyttämään pennulle alusta asti käytös mallin sekä toiminta tavat kun olemme keskellä metsää ym: kaupungissa jne.

    • alpolandelta

      Paskaa materiaalia, ei kannata suomesta ostaa, hae ruotsista

    • Rotanloukku

      Norjastakin saa hyviä koiria, venäjältä vielä parempia

      • sarakoira

        Venältä on minun koira ,keskiaasiankoira /alabai .

        En halua ottaa kuin venäläistaustaisen,tuolloin pentuna ostin sen suoraan venäläiseltä ja sitä ostosta en kadu.

        Myös venäjällä käydessäni olen tarkkailut noita koiria jotka on irallaan sielä juoksevat,suurin osa omaa noista sekarotuisistakin hienon luonteen,he makailevat liikeskuksien vierellä ,esim:kerran näin todella hienon ilmeisesti saksanpaimenkoira koska ihan varma ei voi olla mutta kumminkin ,koira oli todella itsevarma ja odotti makaillen ei räkyttäen ,mikä tässä oli huomion arvoista,koiria ei kytketä kiini mihinkään.

        Todella upean näköinen ilmestys kun kävelin kahden metrin päähän katsomaan,mietin kuka mahtaa olla isäntä?

        Sakemanni pentuja olen myös seurannut noilla mummoilla joita joskus olen nähnyt,ne on todella kiintyneitä pentuina jo emäntäänsä ja ylittävät useimman suomalaisen sakemannin olemuksen.

        Myös rajamiehillä on sakuja venäjän puolella.


    • sarakoira

      Missä näkee tai mistä olisi mahdollista nähdä kuvia tuosta flicin omistajan uudesta koirasta rockista?

      Kai teet siitä tarkat kasvun aikaiset muistot itsellesi ja jopa muille?

      Onhan se sinulle ilmeisesti se ykkösjuttu ja hyvin tärkeä,mielenkiinnolla haluaisin nähdä kuinka pentu kehittyy ja oppii jne.

      Minkä ikäinen koira nyt on? ja onko mahdollista nähdä kuvia?

      • Flick_Rocky

        Kasvattajan kanssa on pari kertaa oltu yhteyksissä, koirasta on kuvia 7-viikkoisesta lähtien paljon. Julkaisen ne, kunhan kasvattajan kanssa alkavat henkilökemiat toimimaan, siihen olen pyrkinyt. Itse tulen todella hyvin yleensä kaikkien ihmisten kanssa toimeen, kuten pentukoiranikin. Ja vielä; tämä nykyinen pentuni on kolmas saksanpaimenkoiraurokseni, jonka yksin olen kasvattanut. Kuvat siis tulevat aikanaan nettiinkin. Eivät vielä, mutta piakkoin. Flickistä kuvia on jo paljon, myös netissä sekä aivan livenäkin mm. lähikirjastossamme ja kotiovessani; niin hieno koira oli Robin alias Flick. joka kuoli suussa olevaan melanoomaan lähes 13-vuoden ikäisenä.


      • sarakoira
        Flick_Rocky kirjoitti:

        Kasvattajan kanssa on pari kertaa oltu yhteyksissä, koirasta on kuvia 7-viikkoisesta lähtien paljon. Julkaisen ne, kunhan kasvattajan kanssa alkavat henkilökemiat toimimaan, siihen olen pyrkinyt. Itse tulen todella hyvin yleensä kaikkien ihmisten kanssa toimeen, kuten pentukoiranikin. Ja vielä; tämä nykyinen pentuni on kolmas saksanpaimenkoiraurokseni, jonka yksin olen kasvattanut. Kuvat siis tulevat aikanaan nettiinkin. Eivät vielä, mutta piakkoin. Flickistä kuvia on jo paljon, myös netissä sekä aivan livenäkin mm. lähikirjastossamme ja kotiovessani; niin hieno koira oli Robin alias Flick. joka kuoli suussa olevaan melanoomaan lähes 13-vuoden ikäisenä.

        Mistä löytää nuo flickin kuvat? kiinostas vain nähdä .Eli miltä sivustolta?

        Voisitko laittaa suoran linkin tähän?


      • sarakoira

        Sitten vielä kysymys tuosta henkilö kemiasta.

        Miten se liittyy sinun oman koiran kuvien julkaisuun?


    • sarakoira

      Olen siis saksanpaimen koiran suuri fanittaja vaikka en omaakkaan sellaista nyt.

    • adhd-sakuTre

      moro on käyttölinjan uros adhd sanonpa vain että ihan tälläistä en toivoisi ainakaan eka koiraksi kellekkään,joka ei tiedä mitä tekee,,,uros vahva ja nopea,,,mutta kai ite haluaa tästä vielä itelleen jälkeläisen,,,suoraselkäinen ja virtaa on,,,

      • haluan_aspergerkoiran

        Älä kiitos jatkojalosta/pennuta. Aikuisten oikeasti. Mulla on "näyttis", joka on käyttis ns. ja virtaa riittää helvetisti, on myös suoraselkäinen ja todella kaunis ulkomuodoltaan, mut en itsekään kyllä tätä jatkojalostaisi. Rakastettava koira, kiltti, mutta hieman yliterävä. Muidenkin mielestä, kiltti
        kyllä on kaikille, mutta jotenkin tosiaankin tuo yliterävyys häiritsee monia.

        Edelliseni on Asperger, joka olikin todella viisas ja aina joka tilanteessa rauhallinen.


    • mullakion

      Mulla myös suunnitelma. Ostanen sakemannin 46:n vuoden kuluttua.

      • hfndsfhnhkldc

        Minulla on ollut sakuja 30 vuotta ja on edelleen. Hyvä, ettet osta sakua, löysäperseille eivät sovi. Toivottavasti et koskaan saa mistään sakua.


    • voivoioivoivoi

      Heh, olet ajatellut ottaa. Mistäs otat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe