Sekaantuisitko?

4ynnä14

Meillä on kuvio se, että anoppi tekee toista uraa miehen sisaren lasten (3 kpl) hoitajana. Lapset ovat mummolassa _usein_. Tämä on aika lailla nakertanut minua, koska minulle ei apua ole juurikaan tarjottu ja pyynnöistäni on aika akuuteissa tilanteissa jopa kieltäydytty. No, ovat meidänkin lapset siellä saaneet olla noin 5 vuotta sitten hoidossa. Ja olen päätynyt jotenkin vaan hyväksymään tosiseikan.

Kälyn lapset ovat alle 10-vuotiaita ja ovat usein hoito-tai koulupäivän jälkeen vielä mummolassa hoidossa, samoin viikonloppuisin. Samoin kaikki sairastelut hoitaa mummo. Tästä on se seuraus, että noin 70-v mummo sairastelee kaikki samat lastentaudit ja on usein kipeänä. Esim. vatsatautisia lapsia ei epäröidä viedä mummon hellään hoitoon. Tästä seuraa se, että mummo oksentelee vielä viikon päästä lasten kotiutumisesta.

Minulle on ilmaantunut sellainen ongelma, että anoppi on ryhtynyt vaivihkaa valittelemaan asiasta. Kertoo taudeistaan ja epäilee, että tämä taisi tarttua Jennicalta. En ole tähän mennessä puuttunut asiaan, mutta marina on melko toistuvaa, samoin tilitys homman raskaudesta. Ja siis tätä stooria jatketaan aina, kun puhumme esim. puhelimessa.

Onko minun tehtävä nostaa kissa pöydälle ja sanoa mitä mieltä olen? Sekaantuisitko itse? Tähän mennessä olen lähinnä vaan toivottanut paranemisia. Oikeastaan en jaksaisi jatkuvaa toisen perheen asioiden läpikäymistä.

Minua pelottaa, että jos sanon asiasta jotain, hän esim.

-Ärsyyntyy sekaantumisesta ja tarinallisuus kasvaa entisestään (koska minua varmasti se harmittaa). Mikään ei kuitenkaan muutu.
-Sanomisiani käytetään hyödyksi anopin ja kälyn ajatustenvaihdossa ja minusta tulee syntipukki. Tästä on kokemusta, anoppi ei uskalla sanoa omia mielipiteitään.
-Lapsilleni kostetaan jossain muodossa se, että äiti uskaltaa sanoa asioita ääneen.

13

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maariankämmekkäinen

      Älä ihmeessä sekaannu! Minä kommentoisin vain tyyliin jaa vai niin piste. Asiahan on täysin ehdottomasti heidän välisensä.

    • mekkk

      Ei kannata puuttua mutta seurravan kerran kun valittaa niin toteat että mitä hoidat sairaita lapsia ja kerrot että voi kieltäytyäkkin hoitamasta jos ei iän puolesta jaksa. Kerrot että hän vois ielää omaakin elämää ja hoitaa lapsen lapsia vain silloin kun hänelle itse sopii. Pitää oppia sanomaan ei.

    • Jotyin

      Älä puutu suoraan asiaan, vaan käytä kiertoilmaisuja. Esim ''pitäisikö sinun ajatella itseäsi enemmän...'' ''Kun et sinä enää ole kovin nuori enää....''
      Ellei hän tajua ottaa onkeensa pelkistä vihjeistä, anna olla.

      • kannustavain

        samaa mieltä kanssasi eli kannusta välittämään omasta voinnistaan ja ehkä voisi hoitaa vain kun on terveenä. Sairasta lasta kuuluu hoitaa oma vanhempi eikä iäkäs mummo tai pappa.


    • vähitellenlopetus

      Jotenkin lempeästi kannattaa ohjata anoppia kieltäytymään niistä lastenhoitotehtävistä. Jos hän aluksi pystyisi kieltäytymään vaikka sairaiden lasten hoitamisesta.
      Hänellä on ihan hyvät perusteet tehdä se (eikä minkään laista velvoitetta hoitaa).
      Vanhemmilla on oikeus pitää vapaata pienten lasten sairastuessa.

    • Täytyypä.lopettaa

      Vältä puhelinkeskusteluja anopin kanssa. Jos joudut puheisiin, pysy omissa asioissasi, älä anna hänelle niin pitkää puheenvuoroa, että hän pääsisi puhumaan hoitolapsista.
      Jos hän kuitenkin alkaa kertoa lapsenlapsista lopeta puhelu jollakin tekosyyllä.

    • 4ynnä14

      Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Tuntuu siltä, että pitäisi olla iäkkään ihmisen kanssa yhteydessä ja kuulolla. Lapsenhoitotilanteista ja näiden lasten kuulumisista tiedottaminen ahdistaa usein niin paljon, että välttelen kohtaamisia. Jo kuulumisten kysely aiheuttaa Jennican tilanteen päivittämisen. Jos alan kertoa omia juttuja tai lasten kuulumisia, hän lopettaa puhelun lyhyeen tai ei ota kantaa mihinkään. Minusta olisi oikeudenmukaisempaa, että kohdatessamme juttelisimme meidän perheen asioista ja hän olisi edes vähän kiinnostunut meistä.

      Välillä tuntuu siltä, että hän haluaisi minun "lausuvan" asiasta jotain. Tai ryhtyvän juoruamaan tämän perheen muistakin asioista. En vaan halua tähän välikäteen.
      ap.

      • Tätämieltä

        Minulla samanlainen tilanne mutta ei ole kyse anopistani vaan omasta suvusta.

        Minua ei kiinnosta lapset ollenkaan eikä itselläni ole ja sitten ei ole muuta puheenaihetta kuin lapsenlapset. Oli sitten kuka tahansa jolla ei ole muuta niin TYLSÄÄ puheenaihetta kuin lapset ja kun koittaa kääntää aihetta muuhun niin toinen ei kuuntele, olen alkanut välttelemään tai lopetan lyhyeen yhteyden. Toisilla on niin suppea elämä niin ettei sinne mahdu kuin yksi asia jolla ne mällää ja valittaa välillä...vaikka sanoo että hellitä niin ei sillä ole mitään vaikutusta, taas sama touhu jatkuu.

        Omasta kokemuksesta voin sanoa että anna olla ja elä omaa elämääsi, harvenna yhdeydenpitoa ja keskity muihin harrastuksiin ja ihmisiin kuten minä olen tehnyt. Parempi laiha sopu kuin lihava riita. Joka suvussa näkyy olevan ne tärkeimmät ihmiset ja sitten ne vähemmän tärkeimmät. Osan on aina tyydyttävä kakkosen osaan, no toivottavasti saat olla ykkönen omille vanhemmillesi vai onko sielläkin eriarvoisuutta niin ettei perheesi kiinnosta ketään? Puolisosi suvun ei pitäisi olla niin tärkeä että ihan sama missä tärkeysjärjestyksessä on, ehkä parempikin että saa olla rauhassa vähemmän tärkeä niin ettei liian moni ole lusikkaa pyörittämässä sopassa.


    • käännäplussalle

      Kun anoppi seuraavan kerran valittaa hoitotehtävästään, niin kysy, mitä hän on tehnyt vähentääkseen niitä? Voitko ehkä olla tukena hänen ponnisteluissaan vähentää lastenhoitoa jollain tavalla? Edes henkisenä tukena.
      Tai voitko tukea anoppia niin, että noista jo 10-vuotiaista on hänelle oikeasti apua. Tuon ikäiset voivat hyvin auttaa isovanhempiaan monissa askareissa, esimerkiksi imurointi ja pölyjen pyyhintä, ruoanvalmistus yms. Asia kääntyisi positiiviseksi ainakin niitä sairastamiskertoja lukuun ottamatta.

    • Varalla.aina

      Näitä palstoja kun lukee, osuu katse usein haltioituneen mummon kirjoitukseen, jossa hän kertoo hoitavansa kullanpuppua tai paria monta kertaa viikossa ja kaikki vapaa-ajat. Otsa rypistyy, jos joku mummo haluaa elää "omaa elämää"! Mitä se sellainen on!
      Näille mummoille on turhaa sanoa, että lapsi luulee, että hän on syntynyt väärään paikkaan, kun vanhemmat eivät koskaan ole hänen kanssaan, sellainen mielipide olisi mummusta huutava vääryys. Onhan lapsi yöt kotona, (paitsi viikonloppuisin.)
      Mutta huomattava myös, että haltioitunut mummu puhuu vain pikkulapsista, myöhemmin lapsista on tullut taakka, jonka kantaminen vie voimat.

      Tässä kohden mummolla pitäisi olla ymmärrystä sanoa lapsen vanhemmille, että hoitovastuuta on kestänyt nyt jo niin monta vuotta, että nyt alkavat voimat hiipua. Mutta siihen harva mummu pystyy, koska on varmaan ihan aidosti parhaimmalla tahdollaan hoitanut kullannuppua, että vanhemmilla olisi keskinäistä aikaa.
      Vanhemmatkin ovat asiaan tottuneet, mummu hoitaa uhmaikäisen, hän on niin taitava lapsen kanssa. Lapsikin tulee niin mielellään mummulle. Harvat vanhemmat huomaavat, että mummu väsyy, sillä samalla kun mummu on palluttanut pienokaista, on hän opettanut lapsensa ja tämän puolison uskomaan, että mummu jaksaa kuin duracell-pupu. Kun voimat hiipuvat, alkaa ärtymys, jota on vaikea kohdistaa lapseen tai hänen vanhempiinsa. Siinä saavat sitten toiset mummun lapset kärsiä, tai aviopuoliso, tai lapseton miniä, tai se vanhempi miniä, jonka lapset ovat jo teini-iässä.
      Heille mummu sitten kertoo väsymyksensä, huolensa ja ärtyilee, kun toisia ei kiinnosta.

      Mutta sanopa tuo sille pikku-kullan mummulle, joka odottaa kädet ojossa pikkuista hoidettavakseen! Kyllä siinä saa varoittaja pöllytyksen niin mummulta kuin lapsen vanhemmiltakin ja muilta palstalaisilta, joilla on sama hoitotilanne.

      Lapset kasvavat, itsenäistyvät, hankaloituvat. Se kuuluu asiaan, niin omat lapsetkin kehittyivät aikanaan. Pitää muistaa se. Turhaan siitä muille valittaa. Ratkaisu on mummon nyt.

    • mitäpäväliä

      Miksi pitäisi olla "iäkkään"ihmisen kanssa yhteydessä ja kuulolla? Sinun? Eikös se tehtävä kuuluisi paremmin sille anopin tyttärelle ja myös pojalleen, eli sinun miehellesi?

      Laitoin tuon "iäkkään" -sanan sitaatteihin, koska 70-vuotias ei vielä ole mikään ikäloppu eikä sellainen, että häntä pitäisi ikänsä takia jotenkin paapoa ja olla yhteyksissä. Odota kymmenen vuotta, sitten voit puhua iäkkäästä ihmisestä.

      Olet vain katkera siitä, että anoppi ei ole hoitanut sinun lapsiasi, mutta tyttärensä lapsia hoitaa. No se johtuu taas siitä, että tyttärellä ei ole mitään estymiä viedä lapsensa hoitoon äidilleen, sen kun vaan vie. Sinä taas miniänä et ole voinut sellaista tehdä, sehän on selvää. Kyse ei ole sinun äidistäsi. Eikä miehesi taas miehenä ole tajunnut sellaista tehdä, vaikka olisi voinut ihan yhtä hyvin.

      Anoppi saa vapaasti hoitaa ja passata tyttärensä lapsia ja on anopin oma asia, jos tilanne häntä rasittaa. Älä puutu äläkä sano yhtään mitään. Eipähän ole tarvinnut sinun lapsiesi tähden itseään rasittaa. Äläkä sinä tee tästä mitään kilpailuasetelmaa kälysi ja itsesi välille, että kumman lapsista se anoppi nyt enemmän on kiinnostunut. Olkoon mistä on. Menee muutamia vuosia, niin koko asia on ihan yksi hölkäsen pöläys. Kummankaan lapset ei enää mitään hoitamisia tarvitse. Jos anoppi ei pysty sanomaan mitään tyttärelleen vastaan, niin se on hänen oma asiansa. Etpähän ole sinä ainakaan ollut mitään sanomisia aiheuttamassa, siitä voit olla tyytyväinen. Pidä sinä hyvät suhteet omaan äitiisi, jos sinulla sellainen on, se on sinun voimavarasi.

    • kiitoksellahuomio

      Molemmat suvut voivat olla voimavara, kun suhteet ovat kunnossa.
      Alkuperäisellä kirjoittajalla on ihan hyvä suhde anoppiinsa, hän on jopa huolissaan anopin jaksamisesta toisin kuin tämän lapset. Anoppikin antaa miniälleen arvoa kuulijana ja purkaa mieltään pahoittavaa asiaa ainakin toisinaan.

      Onkohan joskus tilannetta, että ap olisi kälynsä kanssa anoppilassa ja käly taas kysyisi lastenhoitoa tai asia jotenkin sieltä tulisi puheeksi. Ap voisi siinä vaikka halata anoppiaan ja kiittää, miten iso apu tästä oli hänen lastensa ollessa pieniä. Osasiko sitä silloin tarpeeksi arvostaakaan. Onneksi lapset ovat jo isoja, niin ei tarvitse enää heidän hoitamisellaan rasittaa...

    • aikaaikaansa

      Jos olisin sinä, antaisin olla. Saisi puhua mitä puhuu, mutta oma-aloitteisesti en yhteyttä pitäisi. Tällä hetkellä kuulostaa siltä, että kovin on yksipuolinen suhde teillä. Ja se ei tulle siitä muuttumaan teit sinä ihan mitä tahansa. Tästä viitisen vuotta eteenpäin tuskin hoitaa kenenkään lasta.

      Tulevaisuutta ajatellen pääset myös helpommalla. Ihminen ikääntyessään saattaa olla kaikenlaista vailla, vaan et ole sinä vastuussa siitä. Eiköhän se pesti lankea sille, jonka katsoo nyt olevan kiitollisuuden velassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe