Nyt alkaa olla mitta täynnä

Neuvoton_

Olen riidellyt näin aikuisiällä äitini kanssa monet kerrat. Viimeisimmällä kerralla olin puhumatta hänelle 5 kuukautta. Vaikka minua loukattiin, pyysin häneltä anteeksi koska rakastan äitiäni. Minulla on jatkuvasti riittämättömyyden tunne hänen seurassaan vaikka pidän kotini siistinä, teen kahta työtä (arkityö ja viikonlopputyö), opiskelen sivutoimisesti ja en ole pitkään aikaan pyytänyt heiltä rahaa vaan olen tullut töistä tienaamillani rahoilla toimeen. Aina jokin on pielessä äitini mielestä. Olen muutaman kerran käynyt terapeutilla puhumassa, mutta se oli yhtä tyhjän kanssa... olen äitini mielestä kiittämätön ja en pidä heihin yhteyttä. Yhteyden pitämättömyys pitää paikkaansa, koska olen paljon töissä. Vanhempani ja molemmat siskoni perheineen asuvat samalla paikkakunnalla ja heillä kaikilla on auto käytössään. Asun tästä paikkakunnasta n 10 kilometriä ja julkiset kulkuneuvot eivät kauhean usein kulje. Laskin, että perheeni kävi viime vuonna tasan kerran luonani ja se oli syntymäpäiväni. Joskus raastaa sydämestä kuulla, kun vanhemmat ovat viettäneet sisarusteni kanssa aikaa..

Molemmilla sisaruksilla on rakennetut talot nuoresta iästään huolimatta - ja aviomiehet. Itse asun vuokrakaksiossa sinkkuna. Minulla ei ole töiden takia ollut kolmeen vuoteen vakavaa juttua kenenkään miehen kanssa. Jos toinen sisarus kuulee, että minulla on äitini kanssa riitaa, hän vaatii että tekisin heti sovinnon äitini kanssa ja jos en hänen vaatimukseen suostu, hän katkaisee välit minuun, jonka hän teki viimekin kerralla. En ole koskaan kuullut äitini sanovan, että hän rakastaa minua. Alan saada tästä tarpeekseni.

Millainen suhde minulla on perheeseeni joskus tulevaisuudessa?

2

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄiskäIskäjasisarukset

      Meilläkin on mitta täynnä valheitasi, koska yksikään jutuista ei ole totta vaan täyttä paskaa.

    • Joitakin_neuvoja

      Vaikka perheessä olevilla onkin läheiset sukulaisuusuhteet, se ei tarkoita sitä, että ihmiset tulisivat keskenään toimeen hyvin. Ja ettei niissä perheenjäsenien välillä tulisi ongelmia ja keskinäistä riitelyä. Tämä on itse asiassa enemmän, kuin tavallista ja jota tapahtuu erittäin usein. Kyse on siitä, että meistä jokainen on luonteeltaan ja persoonallisuudeltaan erilaisia. Siis vaikka kyseessä olisi saman perheenjäsenet. Jokainen meistä omaa erilaiset arvot ja käyttäytymisenpiirteet.

      Äitisi vaikuttaisi ainakin noin äkkipäätä tehdyn arvion perusteella jossakin määrin joko persoonallisuushäiriöiseksi, narsistiseksi, tai hänellä on psykopaattisia piirteitä.
      Koska nk. itse totesit teet työtä, opiskelet ja hankit itse omat tulosi; ja sinulla ei ole rahavaikeuksia. Etkä ole taloudellisesti millään tavalla riippuvainen äidistäsi, tai muista sisaruksistasi.

      Mutta jollakin tavalla määrittelet itsesi ja oman ihmisarvosi hyvin pitkälti sen perusteella, mitä muu perheesi sinusta ajattelee ja mitä he sinulle sanovat.
      Se kielii ainakin jonkinlaisesta läheisriippuvuudesta, joka on kehittynyt kenties jo kauan aikaa sitten. Ehkä perheessänne on aina ollutkin näin. Tai sitten kyse on siitä, että äitisi haluaa yhä kontrolloida ja määrätä sinua ja ohjata sinua. Silloin kyse on dominoivan äitisi kohdalla siitä, että hän haluaa hyppyttää sinua niin paljon, kuin pystyy. Et kertonut äitisi ikää. Jotkut sairaudet, kuten esim. persoonallisuuteen ja käytökseen vaikuttavat sairaudet, kuten alkavat, tai jo päällä oleva dementia aiheuttavat merkittäviä muutoksia ihmisissä ja heidän käytöksessä.

      Riitely taas useimmiten lähtee siitä, että kumpikin haluaa pitää kiinni omasta elämästä ja määräysvallasta. Tai sitten perheen sisällä on ilmeisiä vuorovaikutusongelmia.
      Riidellessähän ei yleensä edes pyritä kuuntelemaan, tai ymmärtämään toista vastapuolta. Nämä kaikki sosiaaliset ongelmat ovat koko ihmislajin olemassaolon ajan olleet yleisiä.

      Mutta mikä ratkaisuksi? Sinun kannattaa muistaa, että elät omaa elämääsi. Kenelläkään toisella, oli se kuinka läheinen sukulainen, ystävä, tai naapuri ei ole oikeutta hallita ja määrätä sinun elämääsi. Olet aikuinen ja vastuuntoinen ihminen. Sinulla on oikeus elää omaa elämääsi ja tehdä siinä omat mieleisesi ratkaisusi.
      Kannattaa myös lukea näihin kyseisiin asioihin liittyvää kirjallisuutta. Sitä on tarjolla paljon. Niin läheisriippuvuuteen, persoonallisuushäiriöihin, narsismiin, tai psykopatiaan liittyviä hyviä opuksia. Niiden avulla voit selvittää mistä tässä on sinun perheessäsi ja niiden vuorovaikutusvaikeuksista kyse. Niissä on myös ohjeita, joita voit soveltaa kuhunkin kyseessä olevaan ongelmaan.

      Näillä pääset jo aika paljon eteenpäin.

      Joissakin vaikeimmissa ja sellaisissa olosuhteiltaan täysin mahdottomaksi osoittautuvissa tilanteissa ei useimmiten ole ehkä muuta ratkaisua oman elämän ja hyvinvoinnin takaamiseksi, kuin katkaista lopullisesti yhteydet, välit ja siteet omiin perheenjäseniin. Mutta tämä viimeinen vaihtoehto pätee vain niissä ääritapauksissa, joissa ei jää mitään muuta vaihtoehtoa.

      Sinun on jokatapauksessa ajateltava ensiksi omaa terveyttäsi, hyvinvointiasi ja pidettävä oma jaksaminen etusijalla. Jatkuva ja pitkäaikainen stressi ja riitely kuluttavat jokaisen ihmisen voimia. Eivätkä ne ole pitkään kestäessään ja jatkuessaan missään nimessä kenellekään eduksi, tai hyväksi.

      Toivottavasti asiat selkeytyvät ja pääset tasapainoon omien ja toisten vaatimusten kanssa.

      Hyvää jatkoa sinulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe