Saako asetta käyttää ennen kuin on tarkastattanut?

riorwiorw

Saako asetta käyttää ennen kuin on tarkastattanut sen poliisilla? Siinähän on 1kk aikaa käydä näyttämässä.

20

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi_ei_saisi

      kun sehän on laillisesti hankittu?

    • kkkkkkk2

      Tottakai saa. Sullahan on jo siihen paperilupa.

    • ammuskelija

      Ostoluvalla saa asetta käyttää ja ostaa paukkuja 30 vrk ajan. Siihen mennessä se täytyy esittää poliisille. Tosin poliisit suhtautuvat asiaan vähän nihkeästi, sillä hankittu ase ei välttämättä kelpaa ostoluvan mukaiseksi aseeksi. Kannattaa mieluummin samantien käväistä näytillä laitoksella ja vasta sitten radalla.
      Itse olen muutaman kerran käväisyt ensin radalla uuden aseen kanssa ja aina on tullut kyselyä "onko aseella jo ammuttu". Tuohon olen vastannut, että on tullut kokeiltua eikä polliisi ole asiaan sen enempää puuttunut.

      • wootwoot2

        Mitä tapahtuu jos vaativat lisäselvityksiä? Ottavatko aseen siksi ajaksi pois?


      • ammuskelija
        wootwoot2 kirjoitti:

        Mitä tapahtuu jos vaativat lisäselvityksiä? Ottavatko aseen siksi ajaksi pois?

        Mitä lisäselvityksiä?

        Ostoluvalla saa hankkia luvassa määritellyn aseen. Jos asetta näytettäessä tarkastaja toteaa aseen poikkeavan haetusta aseesta, niin hallussapitolupaa ei tule. Mitä sitten tapahtuu? Tästä minulla ei ole kokemusta. Poliisi saattaa ottaa aseen haltuusa taikka määrää sinut palauttamaan aseen myyjälle. Myyjähän on luovuttanut sinulle ostoluvan ehtojen vastaisen aseen.

        Tämän takia on tärkeää miettiä mitä on ostamassa ja mihin tarkoitukseen sekä määritellä se selvästi lupaa haettaessa. Eikä sitten yritetä ostaa jotain muuta.


      • oierwtregio
        ammuskelija kirjoitti:

        Mitä lisäselvityksiä?

        Ostoluvalla saa hankkia luvassa määritellyn aseen. Jos asetta näytettäessä tarkastaja toteaa aseen poikkeavan haetusta aseesta, niin hallussapitolupaa ei tule. Mitä sitten tapahtuu? Tästä minulla ei ole kokemusta. Poliisi saattaa ottaa aseen haltuusa taikka määrää sinut palauttamaan aseen myyjälle. Myyjähän on luovuttanut sinulle ostoluvan ehtojen vastaisen aseen.

        Tämän takia on tärkeää miettiä mitä on ostamassa ja mihin tarkoitukseen sekä määritellä se selvästi lupaa haettaessa. Eikä sitten yritetä ostaa jotain muuta.

        Olen kuullut, että metsästysperustein hankitussa aseessa joka ar-15 tyyppinen on poliisi vaatinut lisää perusteluja aseen hankintaan.


      • ssssss334
        oierwtregio kirjoitti:

        Olen kuullut, että metsästysperustein hankitussa aseessa joka ar-15 tyyppinen on poliisi vaatinut lisää perusteluja aseen hankintaan.

        Jos sulla on jo ostolupa niin ei enää sille lisäperusteluita tarvita. Ne kysellään siinä kun hankintalupaa myönnetään.

        Ts. et voi ostaa itselataavaa kertatulta jos sinulla ei ole sellaisen hankintalupaa.


      • ammuskelija
        ssssss334 kirjoitti:

        Jos sulla on jo ostolupa niin ei enää sille lisäperusteluita tarvita. Ne kysellään siinä kun hankintalupaa myönnetään.

        Ts. et voi ostaa itselataavaa kertatulta jos sinulla ei ole sellaisen hankintalupaa.

        Ongelma voi tulla, jos on hakenut luvan itselataavalle kiväärille metsästysperustein ja hankkii sitten ressuarskan. Hakija on tällöin ihan idiootti ja kaivaa verta nenästään.
        Lupaa hakiessa pitää vähän käyttää järkeään ja hakea lupaa arskalle ressuperusteella. Arskalla metsästämistä ei kukaan myöhemmin estä. Parempiakin metsästysaseita kyllä löytyy, mutta kyllä arskallakin metsästää.
        Jos ressuarskalle välttämättä haluaa luvan metsästysperusteella, niin vähän älyä käyttämällä voi jo lupahakemukseen liittää selvityksiä aseen "hyvästä" soveltuvuudesta myös metsästystarkoitukseen. Jos tätä ei ymmärrä tehdä ja tulee ongelmia aseen hankittua, niin kannattaa mennä wc:n peilin eteen, katsoa peiliin ja hokea pari tuntia, että vi**tu mä oon tyhmä.


      • eeicecnei
        ammuskelija kirjoitti:

        Ongelma voi tulla, jos on hakenut luvan itselataavalle kiväärille metsästysperustein ja hankkii sitten ressuarskan. Hakija on tällöin ihan idiootti ja kaivaa verta nenästään.
        Lupaa hakiessa pitää vähän käyttää järkeään ja hakea lupaa arskalle ressuperusteella. Arskalla metsästämistä ei kukaan myöhemmin estä. Parempiakin metsästysaseita kyllä löytyy, mutta kyllä arskallakin metsästää.
        Jos ressuarskalle välttämättä haluaa luvan metsästysperusteella, niin vähän älyä käyttämällä voi jo lupahakemukseen liittää selvityksiä aseen "hyvästä" soveltuvuudesta myös metsästystarkoitukseen. Jos tätä ei ymmärrä tehdä ja tulee ongelmia aseen hankittua, niin kannattaa mennä wc:n peilin eteen, katsoa peiliin ja hokea pari tuntia, että vi**tu mä oon tyhmä.

        AR-15 on hyvä ase metsästykseen ja sitä käytetään metsästyksessä paljon Yhdysvalloissa. En ymmärrä miksi sen hankintaa pitäisi jotenkin perustella vain jonkun maineen tai ulkonäön perusteella.


      • ammuskelija
        eeicecnei kirjoitti:

        AR-15 on hyvä ase metsästykseen ja sitä käytetään metsästyksessä paljon Yhdysvalloissa. En ymmärrä miksi sen hankintaa pitäisi jotenkin perustella vain jonkun maineen tai ulkonäön perusteella.

        Viittaan määritelmään, että ase ei saa olla liian tulivoimainen eikä tehokas käyttötarkoitukseensa. Aseen on myös "hyvin" sovittava tarkoitukseensa.

        Tätä viranomaiset tulkitsevat mielellään pipon nauha kireällä.

        Se, että arskaa käytetään paljon metsästykseen jenkkilässä, ei tarkoita sitä, että se olisi hyvä metsästysase. Suomessa ollaan tosin vähän liian tiukkapiposia puoliautomaattien käyttämisestä metsästyksessä. Jokainen saa mielestäni käyttää sitä kalustoa minkä on sopivaksi havainnut. Itse olen jonkin verran kantanut mukanani Valmetin M62.


      • 789345

        En ole ikinä ymmärtänyt miten puoliautomaatti ar-15 on sen tulivoimaisempi kuin muutkaan puoliautomaatit. Ehkä tämä vaatii jotain suurempaa viisautta.


      • suuriviisaus
        789345 kirjoitti:

        En ole ikinä ymmärtänyt miten puoliautomaatti ar-15 on sen tulivoimaisempi kuin muutkaan puoliautomaatit. Ehkä tämä vaatii jotain suurempaa viisautta.

        Suuri viisaus lähtee siitä, että aseeseen on mahdollista kiinnittää suurikapasiteettisia lippaita. Näin ainakin viranomainen asian näkee.


    • m16ar15

      Jenkeissä ar-15 suositellaan kun kysytään parhaita metsästyskivääreitä. Laitetaan samaan sarjaan näiden 700 remareiden ja muiden kanssa. On yleisesti ainoa puolari jota suositellaan.

      AR-15 puoltaa .223 tarkkuus, luotettavuus ja laaja varaosavalikoima. Itse en asetta tunne, mutta uskon väitteeseen. Ehkä jenkeissä tosin painaa tunne syyt myös. Onhan se se tuttu "sota-ase" vaikka ei ihan M16 olekaan.

      • ammuskelija

        Ar15 ei ole kummoisen tarkka. Peruskiväärin tarkkuus on noin 2moa. Luotettavuuskin häviää pulttilukkoiselle.. Vara/lisätarvikkeita kyllä löytyy pilvin pimein, mutta ei aina Suomesta. Toisaalta pulttilukkoon ei juuri koskaan tarvitse vaihtaa mitään, joten osia ei tarvita.
        Metsällä ammutaan yleensä vain kerran. Jos ei osunut, niin riista pinkaisee pakoon ja paikkolaukauksen ampuminen liikkuvaan kohteeseen on jopa puoliautomaatilla vaikeaa. Tarkoitus ei ole tyhjentää lipasta pitkin metsää. Hyvä harkittu laukaus on tärkeää ja siitä päättää metsästäjä. Aseen tyypillä ei ole niin väliä kunhan asenne on kohdallaan.
        Arskalla on ihan hyvä metsästää, jos se on hankittu esim. ressutouhuun. Itse en kuitenkaan lähtisi hankkimaan sitä puhtaaksi metsästysaseeksi. Mieltymyksiä on monia ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.


      • arrrrska
        ammuskelija kirjoitti:

        Ar15 ei ole kummoisen tarkka. Peruskiväärin tarkkuus on noin 2moa. Luotettavuuskin häviää pulttilukkoiselle.. Vara/lisätarvikkeita kyllä löytyy pilvin pimein, mutta ei aina Suomesta. Toisaalta pulttilukkoon ei juuri koskaan tarvitse vaihtaa mitään, joten osia ei tarvita.
        Metsällä ammutaan yleensä vain kerran. Jos ei osunut, niin riista pinkaisee pakoon ja paikkolaukauksen ampuminen liikkuvaan kohteeseen on jopa puoliautomaatilla vaikeaa. Tarkoitus ei ole tyhjentää lipasta pitkin metsää. Hyvä harkittu laukaus on tärkeää ja siitä päättää metsästäjä. Aseen tyypillä ei ole niin väliä kunhan asenne on kohdallaan.
        Arskalla on ihan hyvä metsästää, jos se on hankittu esim. ressutouhuun. Itse en kuitenkaan lähtisi hankkimaan sitä puhtaaksi metsästysaseeksi. Mieltymyksiä on monia ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

        Meikäläisen ar-15 on alle moa. Koelaakit ammuttu 5 lks 0,3 moa tulokseksi. Riittävä lintumetsälle.

        Arskalla en lähtisi pupuja jahtaamaan. Sitä vasten on haulikko.

        Ketun, supin ja muiden nelijalkaisten mettästykseen arska käy hyvin.


      • höpöttäjäkö

        Mikä arska sulla on? Alle puolen moan eivät tahdo pystyä edes pulttilukkoset ta-kivääritkään. Kasapyssyt tuohon pystyvät, mutta eivät mitkään ar pohjaiset puoliautomaati.


      • efefeec
        höpöttäjäkö kirjoitti:

        Mikä arska sulla on? Alle puolen moan eivät tahdo pystyä edes pulttilukkoset ta-kivääritkään. Kasapyssyt tuohon pystyvät, mutta eivät mitkään ar pohjaiset puoliautomaati.

        Kyllä tarkkoja arskoja löytyy. https://www.youtube.com/watch?v=-NhWlMsEjRI


      • höpöttäjäkö
        efefeec kirjoitti:

        Kyllä tarkkoja arskoja löytyy. https://www.youtube.com/watch?v=-NhWlMsEjRI

        0,3moan kasa on aivan eri asia kuin sub moa.
        Erittäin hyvällä .223 arskalla ampuu 0,5 moan kasaa. 0,3 moan kasaan ei pysty yksikään.


      • lataushäiriö

        Näytti, erittäin toimintavarmalta vehkeeltä. Noi vähällä laukausmäärällä, jo tarvii alkaa puljaamaan.


    • hetiasiatselviksi

      Voipi olla myyjäkin innoissaan. kun antanut ei lupaehtoja täyttävän aseen, iskemättömän pakasta. Joka palautetaankin parituhatta patia ammutuna, käytettynä, paskasena, kolhuilla. Miksi kannattaa asiaa vetkutella näytönkanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe