Sain hylätyn TT-yo kokeesta, mikä avuksi?

vitunkovis

Hei,
kaipaan neuvoa. Sain hylätyn tekstitaidon kokeesta. Olen kohta 19v ja aika syrjäytyny nuori mies. Minulla ei ole kavereita tai kenenkään numeroa, jolle soittaa kun kaipaan seuraa ja tahdon tietää onko minulla mahdollisuuksia pelkän esseekokeen avulla päästä läpi? Sain siis 2p koko tekstitaidon kokeesta... Yritän panostaa parhaani mukaan essee kokeeseen. Minulla on koulu motivaatio aivan loppu ja jokapäivä olen melko masentunut ja voimaton olo hetkestä toiseen.

Kysymykseni on siis onko mitään mahdollisuuksia pärjätä pelkällä essee kokeella?
Kuinka paljon pisteitä siitä pitää saada? Tahtoisko kukaan auttaaa opiskelemaan siihen essee kokeeseen? Tähän asti olen kirjoittanut kaksi A:ta.

Olen uusi suomi24 foorumilla ja tein ensimmäistä kertaa tänne käyttäjän, koska tästä sivusta ihmiset puhuu aika paljon kaikkialla.

3

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4784878

      Äidinkielestä pääsee läpi noin 30 pisteellä. Esseekokeen skaala on 0 - 60 pistettä. Tekstitaidon kokeesta saamasi pisteet kerrotaan kolmella, joten esseekokeesta pitäisi varmaan saada vähintään 25 pistettä.

      Suoraan sanottuna tekstitaidon kokeessa 2 pisteeseen jäävät yltävät harvoin keskinkertaisiinkaan suorituksiin esseekokeessa. Kyse on lähes aina sen verran perustavanlaatuisista ongelmista siinä, että noudattaisi tehtävänantoa, perustelisi väitteensä ja muodostaisi ajatuksistaan yhtenäisen kokonaisuuden.

      Parhaita tapoja harjoitella on lukea Äidinkielenopettajain liiton julkaisemia Ylioppilastekstejä-kirjasia. Niissä on runsaasti esimerkkejä hyvistä esseistä. Kannattaa myös lukea esseekokeen arvosteluohjeet YTL:n sivuilta, jotka ovat sivuilla 9 ja 10 seuraavassa linkissä olevassa pdf-tiedostossa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/fi_maaraykset_aidinkieli.pdf

      On sinulla teoreettiset mahdollisuudet onnistua. Esseekokeesta on hyvin vaikeaa saada alle 15 pistettä, jos pysyy aiheessa ja kirjoittaa konseptin verran. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että uusit kokeen syksyllä ja hyödynnät sitä ennen lukiosi opetustarjontaa pahimpien taitoihisi jääneiden puutteiden paikkaamiseen.

    • Viime vuonna taisi olla noin 30 se pisteraja joten peeiaatteessa pelkällä esseekokeella pitäis päästä läpi.

    • abiturient

      Esseekoe on paljon haastavampi kuin tekstitaito, mutta onneksi siinä on enemmän aikaa työstää tekstiä. Esseekokeessa ei ole pituusrajoituksia, mutta sanoisin, että paremmat mahdollisuudet on pidemmällä tekstillä kuin lyhyellä. Eli kannattaa kirjoittaa kaikki mitä päästä löytyy.

      Sinun tuskin kannattaa panostaa kielioppivirheisiin (vaikkakin ne ovat harjoituksen avulla (=kirjojen, artikkeleiden, uutisten, kolumnien jne lukemisen ja tuottamisen) helposti korjattavissa) sillä kokonaisuus on tärkeämpi esseekokessa.

      Pohdi mielessäsi niin harjoituksia tehdessä kuin esimerkiksi uutisia lukiessa "Miten x liittyy asiaan x? Mikä on tämän asian historiallinen konteksti? Mitä kaikkea tähän asiaan liittyy?". Näkökulmia esseeseen voi löytää myös kyselemällä itseltään "Mitä mieltä minä olen tästä? Mitä mieltä äitini/mummoni/rehtorini/lempihahmoni elokuvassa olisi tästä?"
      Esseessä halutaan pohdintaa, perusteluja ja oivalluksia, joten esseekoe onnistuu periaatteessa sillä, että osaa laittaa ajatuksensa jäsennellysti paperille.

      Aiemmin mainittu Ylioppilastekstejä- kirja on todella kätevä, sillä siellä on konkreettiset esimerkit, yleiset arvosteluohjeet ja tehtäviä, joiden kautta voi harjoitella. Opettajan työ on onnistunut, kun oppilas saa ylioppilaslakin päähän, joten vaikka et tällä hetkellä olisikaan suorittamassa äikänkurssia niin tohtisin arvata, että äidinkielenopettajasi voisi silti ottaa vastaa sinun tekstejä ja käydä niitä kanssasi yhdessä läpi (ja kannattaa käydä myös itse omia tekstejä läpi).
      Itse olen pienestä lukiosta, joten en osaa sanoa isommista kouluista, mutta täällä monet käyttävät opettajaa hyödykseen ja opettaja on ok asian kanssa :D (Nekin, joilla ei ole suurempia hankaluuksia esseiden kanssa pyytävät opettajalta palautetta!)

      Olen samaa mieltä aiemmin ketjussa ehdotetusta: "Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että uusit kokeen syksyllä ja hyödynnät sitä ennen lukiosi opetustarjontaa pahimpien taitoihisi jääneiden puutteiden paikkaamiseen."

      Mitä tulee masennukseen ja yksinäisyyteen, niin ymmärrän sinua. Jottet syrjäytyisi, suosittelen terapiaa, ellet jo sellaisessa käy. Myös koulukuraattori, -terveydenhoitaja sekä muu henkilökunta (jopa opettajat..) voivat auttaa. Heille voi mennä puhumaan. On olemassa myöskin nuorille suunnattuja puhelinlinjoja ja chattejä, (esim. MLL nuortennetti) joissa voi jakaa mieltä askarruttavia asioita.

      Monissa pienissäkin kaupungeissa järjestetään nuorteniltoja, ja vaikka sieltä ei ketään tuntisi, niin ulos ihmisten seuraan lähteminen ehkäisee syrjäytymistä. Isommissa kaupungeissa on kahviloita ja baareja, joissa järjestetään iltaisin pientä kivaa (käsityöpajoja, konsertteja) ja niihin pääsymaksu on usein halpa, jos sellaista edes on. Kannattaa käydä.

      Samalla luokalla oleville voi mennä höpisemään koulujutuista, koska olette kumminkin samassa elämäntilanteessa: yo-kirjoitukset edessä ja ne stressaavat kaikkia. Mutta jos luokkalaiset eivät tunnu hyviltä tyypeiltä, niin netti on täynnä foorumeita. Rohkeasti vain keskusteluun mukaan.

      Itselläni voimattomuuteen auttaa jonkin hyvän asian odottaminen: jaksaa päivästä toiseen, koska on jotain mitä odottaa. Ulkopuoliselle oma odotuksenkohteeni (viikottain ilmestyvä TV-sarjan jakso) voi kuulostaa säälittävältä, mutta se on minun masentuneessa elämässä tällä hetkellä ainoa asia jota voin odottaa.

      Tsemppiä kirjoituksiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe