"Ollaan ystäviä"??

Mullistelija

Mitä se sellainen ystävyys on, kun ensin on kuumaa huumaa, orastavaa rakkautta ja yhteisiä haaveita yhteisestä hyvästä ja sen jälkeen saa kuulla "ollaan vain ystäviä, ainakin toistaiseksi". Ei se mitään ystävyyttä ole! Jos on joku toinen kiikarissa tai tunteet ihan mistä syystä vain laantuu/laimenee, ei se ystävyydeksi muutu ainakaan sillä kenellä ne tunteet on edelleen. Varallekko pitäisi jäädä odottelemaan, josko se liekki syttyisikin?

Omakohtainen kokemushan tämä. Ei sen enempää. On minulla ystäviä ja hyviä onkin. Aina löytyy olkapää ja kuuntelija, lenkkikaveri, reissukaveri jne. ja mitä parasta molemminpuolinen luottamus. Siis aitoa ystävyyttä. Mutta tuollainen downshiftaaminen ihastumisesta/rakastumisesta ei "ystävyydeksi" muutu. Korkeintaan yksipuoliseksi, mutta toiselle se on sitten enemmän vain taakka. Ja taakan siitä tekee se, että toinen on mielessä koko ajan romanttisessa mielessä, ei niinkuin ystävät. Koko ajan aamulla herätessä, päivällä töissä, illalla harrastellessa, nukkumaan mennessä ja jopa unissa...

Mutta onneksi on niin rakkaita ystäviä. Tuntuu pahalta niiden puolesta, joilla sellaisia ole (mitä täältä olen lukenut). Ne kenellä niitä ystäviä on, vaalikaa sitä ystävyyttä ja vaalikaa sitä pyyteettömästi. Ne kenellä on oma rakas, vaalikaa ja arvostakaa häntäkin omana itsenään pyyteettömästi. Olisi varmaan hyvä kun saisi pyristeltyä itsensä ulos tästä "ystävyydestä", että voisi olla onnellinen yksinkin ja parempi ystävä niille ihmisille, ketä voi reilusti ystäväksi tituleerata. Onnellisena ja vapaana tästä taakasta voisi olla sitten vapaa kohtaamaan sen yhden ja oikean joka olisi sitten jotain enemmän :)

16

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntevanainen

      Kirjoitit kuin suoraan elämäni.Eihän se ystävyys noin onnistukaan.Päätin siten jälleen kerran lopettaa samanlaisen ystävyyden.ehkäpä se nyt onnistuisi.varsinkin, kun se olisi ollut vain määräaikaista.

      • Mullistelija

        Tällaiseksi tämä maailmanmeno ainkin tässä nurkassa maailmaa tällä kielellä on muuttunut. Toiseen ihmiseen tutustuminen ja sitä myötä ihmisen pitäminen "varalla" on saanut nimityksen "ystävyys". En edes tiedä, miksi alistun tällaiseen, kun tunnen oloni halveksutuksi. En missään vaiheessa kokenut, että ihastukseni ja vahvat tunteeni olisi olleet yksipuolisia. Johtopäätös on helppo tehdä, kun yhtäkkiä toinen lyökin jarrut päälle ja ehdottaa ysävyyttä. Ystäviähän voi olla useita, kumppania yksi. Ystävyyttä kasitteenä käytetään siis hyväksi, kun toisesta ei haluta kokonaan luopua, mutta muita on saatava katsella. Ok. Tehkööt niin ne kenelle se on molemminpuolin fine. Minulle ei ollut ja se oli tehty selväksi. En etsinyt uutta ystävää elämääni!!

        Mitä tarkoitat, kun sanoit, että "se olisi ollut vain määräaikaista"? Kuullostaa aika hurjalta. Mitä järkeä edes aloittaa mitään, jos lähtökohta on se, että tämä on määräaikaista? Järkikin sanoo, että suhde voi mennä karikolle ja loppua joskus, mutta ei kai sen lähtökohtaisesti kuuluisi olla niin. Ei ainakaan minun arvomaailmassa.

        Tämä oma "yrtävyys" kuihtuu kasaan ihan omia aikojaan. Tunteet on edelleen vahvat. Jos ei olisi, niin ei tämä näin vaikuttaisi. Rakastan toki ystäviäni, mutta en minä heitä kohtaan tällaista vetoa tunne, vaikka olisi vastakkaista sukupuoltakin. Siihen minä vedän rajan ystävyyden ja syvempien tunteiden välille. Tuntuu, kuin täytyisi väkisin tappaa ne tuntemukset ja pyyhkiä toinen ihminen elämästä pois. Olkoot tämä "ystävä" mitä mieltä tahansa.

        Huh, kun kuullostaa katkeralta :)


    • Hei..tämä määräaikainen ystävyys tarkoitti sitä, että kun minä tai hän löydetään uusi parisuhde, niin meidän ystävyys loppuisi siihen.Sanoi, että hän ajattelee sitä uutta ihmistä, periaatteisiin kun ei kuulemma kuulu exien kanssa keskustelu / kaveraaminen enää siinä vaiheessa kun uutta suhdetta synnytetään.

      Toisaalta ymmärrän ja toisaalta en.Ystävistä lun ei hevillä luovuta ja eikä niitä hankita varalle tai määräajaksi.

      Exäni määritteli jo ystävyytemme- soittaa en saa, yhteydenotto pelkästään tekstiviesteillä.Syytä en tiedä.Kuitenkin kuulemma arvostaa minua.
      En ymmärrä eikä minun edes tarvitse enää ymmärtää.Ei sovi ajatusmaailmaani.

    • Itselläni meni ap niin, että jossain vaiheessa tuli väsymys.Kun viestitin hänelle, että on minun arvostamattomuutta olla vastaamatta viestiini tai laittaa esto numerooni, suuttui hän totaalisesti.Hän itse kyllä halusi olla tekemisissä, näkemällä sovittuna päivänä, mutta ei puhelimitse lainkaan.Kun nähtiin, niin kuuntelin hänen kriisiään.Olisitko jaksanut?

      • Mullistelija

        En olisi jaksanut. Nyt en ole hetkeen edes yrittänyt tavata ketään, kun tämä yksi pyörii mielessä. Ei olisi oikein muita kohtaan. Mutta joskus aikanaan olen tavannut muutamia naisia, joiden kanssa minun mielenkiinto loppui siihen, että puitiin alusta asti jotain kriisiä. Mutta eipä jääty kyllä ystävänäkään roikkumaan.

        Helppoa olisi sinulle sanoa, että tee niin ja näin ja lopeta ajattelemasta. Uskoisin, että epätietoisuus tekee pahinta hallaa koko hommassa. Toinen osapuoli määrittelee yksinään suhteen laadun, milloin nähdään, miten viestitellään jne. Toisella voi olla vahvojakin tuntemuksia ja epätietoisuus pitää yllä toivon kipinää. Niin minulle ainakin kävi.

        Samoja piirteitä omassakin kokemuksessa, että toinen osapuoli suuttui tai vetäytyi, kun asiasta mainitsi. Se käännettiin minua vastaan. Kysyin väärän kysymyksen ja suuttumuksella vain käännettiin suunta pois itse vastauksesta. Kaipa sitten oli jotain mitä ei haluttu kertoa. En lähtenyt selvittämään, koska luotan avoimuuteen.

        Minua hän kertoi arvostavansa ja pitävänsä fiksuna ihmisenä. Olenko sitä enää, jos en enää vastaa hänelle? Hänellä on oikeus toimia ja tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Se on sitten toinen juttu onko se minun mielestä moraalisesti oikein. Täytyisi olla vain terveen itsekäs ja lopettaa tämä "ystävyys". Lopettaa ajattelemasta, että hänellä on vain sellainen tilanne, ettei pysty mihinkään vakavampaan. Kevyempää en vain pysty tarjoamaan.

        Itse en ole exien kanssa kaveeraamaan jäänyt. Asialliset välit pitänyt, jos on jotain asioita hoidettavana, mutta that's it. Tätä tapausta ei voi exäksi kutsua, vaikka suuret tunteet kerkesi tulla.


    • Greatfull222

      Ei kuulosta sinunkaan ystävyytesi tasapainoiselta.Mutta ei minunkaan.En ymmärrä , miksi toinen tekee noin.Tao no, kertoo , että ei aina ole puhelimen äärellä tms.kun kysym tärkeääkin asiaa.Ollessamme yhdessä näpräsi aina kännykkää.

      Tuntuu , etten saa ääntäni kuuluville.En saa kertoa, miltä minusta tuntuu ja miksi.Olen jopa seko välillä, kun suutun sitten kunnolla huomioimattomuuteen.Olen sitten se tasapainoton ihminen ja hetken joa uskon siihen.Onneksi ystäväni palauttavat minut sitten maantasalle.

      • Mullistelija

        Sen olen tästä "ystävyydestä" ymmärtänyt, että kaikki, mikä tuntuu pahalta on ongelma omien korvien välissä. Tuskin toinen osapuoli niin kokee. Tai jos on tunteita, niin ihmettelen, miksei tee mitään. Aikani olin aktiivinen, mutta aloin himmailla itsekin. Hiljaa hiipuu ja kuihtuu pois....

        Eihän tuo terveeltä kuullosta, kun et saa purkaa tuntemuksia ja keskustella asiaa selväksi. Itse ajattelen, että olisi tästäkin päässyt nopeammin yli, kun toisella olisi ollut sen verran selkärankaa, että sanoisi suoraan, ettei ole kiinnostunut. Mutta jos tosiaan jätti oven raolleen tarkoituksella, niin itsekkäältähän se vaikuttaa. Voisin kuvitella, että samat tuntemukset sinullakin. Suuttumus on ihan ihnhimillistä, kun jää vastauksia vaille. Nykyään en enää lähde kyselemään ja kyseenalaistamaan enää mitään. Pidän mielummin sisällä ja pureskelen itsekseni. Aika sitten parantaa. Aina näin ei ole ollut, mutta sama kaava on tietyllä tavalla toistunut riittävän monesti. Tekeekö se minusta kyynisen, ehkä.. Mutta onneksi on niitä ystäviä, kenelle näistä voi avautua, mutta ei heitäkään voi loputtomiin näillä rasittaa.

        Jotenkin tuntuu, että kun tässä on laastariksi joutunut (tai miten tuon nyt haluaa nimetä), eikä ole ensimmäinen kerta, että sitä on ollut tahtomattaan vastuussa myös toisen ihmisen onnellisuudesta. Heti, kun on saanut nostettua toista ylös, alkaa muut ihmiset kiinnostamaan. Kaipa minua sitten pidetään hyvänä kuuntelijana ja keskustelijana. Ainakin tällaista palautetta olen ystäviltäni saanut. Siksikö minut sitten halutaan pitää ystävänäkin? Jos vaikka sattuu, että pettyy johonkin ihmiseen, niin on riittävän tuntematon, mutta luotettava taho, kenelle käydä lokasanko tyhjentämässä. Täytyy olla jatkossa varovaisempi, ennen kuin päästää ketään liian lähelle. Olla vähemmän avoin, niin ei pääse kukaan enää loukkaamaan!!


    • Juuri näin.Avasit täysin tuntemukseni.Olin se luotettava taho, jolle puhua, mutta muuhun en kelvannut.Kun itselläni tuli jokin asia klikkamaan suhteessa, niin se oli munun ongelmani ja korvieni välissä oleva ongelma.

      En halunnut suhteen lopouvan niin, että josaain vaiheessa, kun minua ei olisi enää tarvittu , olisi munut heitetty pois elämästään.Siksi tein sen itse, ja ymmärrettävästi toinen suuttui.Mutta syytä hän ei tiedostanut.

      Kuka lähtee tietoisesti määräaikaiaeen suhteeseen?En ainakaan minä.

      Ap, olet todella järkevä ihminen.Voisin keskustella kanssasi vaikkapa yv!

      • Mullistelija

        Kiitos kommentista. Järkevältä ja henkevältä ihmiseltä vaikutat sinäkin :)

        Olisihan näistä ja vaikka mistä muustakin mukava keskustella yv. Kyllä sitä välillä kaipaakin henkeviä keskusteluja ihmisen kanssa, kenen kanssa kokee olevan samalla aaltopituudella.


    • Enhaluaisitätä

      Miten jotkut edes kuvittelevat että suhteilun jälkeen ystäviä oltaisiin. Minäkin olen yrittänyt päästä yhdestä eroon. Väkisellä vain jatkaa yhteyttä ottaen. En uskalla sitä loukata enempää kun se oli muutoinkin täydellinen virhe. Kadun sitä varsinkin kun luulin saavani muuta. Ensin se antoi ymmärtää sitten löi jarrut. Upeasti kyllä kertoo asian miksi voi olla ystäväni. Ei meilläkään ystävyys jatku kun koko ajan kuristava tunne että kostaa vaikka kuin vannoo ettei ole koskaan sitä tehnyt. Silti aina tulee se kuristava tunne. Ei ystävyys jatku jos pohjalla muuta. Varsinkin kun itsekin valeista jäin kiinni sille.

    • dssssssssaw

      MIksi muka ei voisi olla ystävä vaikka romanttisesta suhteesta ei tullutkaan mitään? Voihan silti välittää siitä hyvästä tyypistä, vaikka ei romanttisessa/seksuaalisessa mielessä. Voihan perheenjäseniäänkin rakastaa. Olisi sääli menettää hyvä ihminen elämästä vaan jonkun lokeroimisen takia. En ymmärrä, jos ap esim rakastaa sitä henkilöä niin mieluummin pystyy olla kokonaan ilman häntä kuin ystävänä? Se ei ole rakkautta.

      • Mullistelija

        Kiitos kommentista. Taidat nyt ymmärtää asian vain ja ainoastaan sen osapuolen kantilta, kenellä niitä tunteita romanttisessa mielessä ei ole. Se kummalla on ja tuntee jopa rakastavansa toista, haluaa enemmän kuin ystävyyttä. Se on liikaa pyydetty olla välittämättä romanttisessa mielessä ja odottaa omien tunteiden perusteella, että toiselle ystävyys pitäisi riittää. En minäkään pyydä tai vaadi häntä rakastamaan minua, vaikka itse tunnen niin. Toivon/toivoin näin. Kaikkea hyvää hänelle toivon, mutta haluaisinko katsoa vierestä "ystävänä" hänen onneaan jonkun toisen kanssa, kun itse haluaisin olla rinnalla. Rakkautta on monenlaista. Rakastan perhettäni, ystäviäni ja ilmeisesti yhä häntäkin, mutta eri tavalla. Silti mielummin luovun hänestä kokonaan, kuin jään keräilemään murusia. Kun nuo tunteet aikanaan kuolee, olen sitten ehkä valmis kohtaamaan jonkin toisen. Mutta se on sitten uusi tarina, eikä itseni tuntien vielä aikoihin ajankohtainen.. Ystävyys on ok jos se on molemmille ok. Minulle se ei hänen tapauksessa riitä..


      • oleeol

        joo, kannattaa katkaista välit kokonaan. Se on ainoa keino jatkaa elämää tuommoisen jälkeen.
        Minut jätettiin ollessani avioliitossa, toisen takia. Se oli tietenkin aivan hirveää. Ex-puoliso ruikutti useita kertoja perääni, halusi "ystäväksi". Pa*kan marjat, se oli ihan laakista loppu enkä ole koskaan hetkeäkään katunut, etten ruvennut hänen "ystäväkseen".

        Eli: olet pohdintoinesi aivan oikeassa. Parisuhdetta ja ystävyyttä yhdistää se asia, että ne ovat vapaaehtoisia ihmissuhteita. Riittää, että toinen ei halua, ja käänteisesti tietysti: molempien pitää haluta samaa asiaa.


    • Eitulemitään

      Ei se ystävyys todellakaan onnistu jos taustalla suhde joka epäonnistui. Koko ajan epäilee toisen sanomisia/ piruiluja ym. Kannattaa jättää rauhaan kokonaan. Naiset kuvittelette kuinka ystävänä jatketaan. En usko tuollaiseen millään tavalla.

    • oleeol

      Olet pohdintoinesi aivan oikeassa: sekä ystävyys että parisuhde ovat vapaaehtoisia ihmissuhteita. Niinpä riittää, että toinen ei halua, ja käänteisesti tietenkin: molempien pitää haluta samaa asiaa.

      MInut jätettiin ollessani avioliitossa, toisen takia. Se oli tietenkin aivan hirveää. Pistin välit poikki. Ex-puoliso ruikutti perääni useita kertoja, halusi "ystäväksi". Pa*kan marjat tommosille "ystävyyksille". Hetkeäkään en oo katunut, että heivasin sen tyypin pois elämästäni.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe