Vastaan omerin kysyjälle

Yksi-usko

Omerin laskenta kopioitu Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat:

"Uutislyhteen heilutuksen päivänä Israel alkoi laskea "seitsemän täyttä viikkoa". Tätä sanotaan "omerin laskennaksi". Laskenta alkaa uutislyhteen heilutuspäivänä ja päättyy 50 päivää myöhemmin shavuotiin (=helluntaihin). Laskenta alkaa siis ensimmäisenä sunnuntaina aviv- eli nisan-kuun 15. päivän jälkeen. Juutalaisilla on vielä nykyäänkin erityinen tapa viettää tätä viidenkymmenen päivän väliaikaa. Kunakin päivänä he tekevät merkinnän kalenteriin ja lausuvat laskentasiunauksen:

"Baruch ata Adonai Eloheinu Melech haólam, asher kidshanu bemitsvotav al sfirat haómer." = Siunattu olet sinä, Herra, Jumalamme, maailmankaikkeuden Kuningas, joka olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja käskenyt laskemaan omeria.

Tämän siunauksen jälkeen sanotaan: "Tämä on ____:s päivä, ja omerin laskenta on kestänyt _____viikkoa ja ____päivää.

Viettäkäämme tätä upeaa uutislyhteen heilutuksen päivää! Alkakaamme laskea odottavin sydämin!".

33

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piti.olla

      Omer on kirjoitusvirhe. Piti olla Homer. Homer on simpsonit sarjan hyväsydäminen luomuisä.

    • Missä kohden Raamattua puhutaan Omerin laskemisesta?

      • Yksi-usko

        Kerroin mitä Omer on, mutta se oli poistettu. On näköjään aika kuuma aihe. Yritän uudestaan. Täytyy jättää jotain pois, mutta mitä? En oikein tiedä, minkä vuoksi vastaukseni poistettiin.


      • Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

        Kerroin mitä Omer on, mutta se oli poistettu. On näköjään aika kuuma aihe. Yritän uudestaan. Täytyy jättää jotain pois, mutta mitä? En oikein tiedä, minkä vuoksi vastaukseni poistettiin.

        En pidä tällaisesta, että vastauksia poistetaan. Siinä ei ollut mitään adventismia loukkaavaa. Olin tehnyt ison työn katsoessani ja tarkistaessani vastauksen, jota en ollut kopioinut. En olisi arvannut, että sekin poistetaan. Alkuunhan oli poistettu koko kalamos-nimimerkin kysymyskin.


      • Yksi-usko

        >>Missä kohden Raamattua puhutaan Omerin laskemisesta? >>

        Pääsiäinen: 3 Moos. 23:5-14
        Omerin laskenta: 3 Moos. 23:15-16.

        Omerin laskenta alkaa sapatin jälkeisestä päivästä pääsiäisen jälkeen, joka on ensisadon päivä ja päättyy shavuotiin eli helluntaihin.

        http://raamattu.fi/1992/3Moos.23.html


      • Yksi-usko

        jatkoa edelliseen...(Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat)

        "Ohralyhde
        Ensisadon uhrina heilutettava lyhde oli ohraa. Ohran sadonkorjuu alkoi viikon ensimmäisenä päivänä sen tavallisen sapatin jälkeen, joka on happamattoman leivän juhlan aikana. (Happamattoman leivän juhla alkaa heti pääsiäisen jälkeen).
        Talvella kylvetty ohra oli keväällä ensimmäisenä kypsyvä vilja. Syvien juurten ansiosta ohralla on erinomainen kyky imeä ravinteita maaperästä, joten se on terveellistä ravintoa. Samoin me, jotka olemme ottaneet Messias Jeshuan vastaan Herrana, juurrumme lujasti Häneen rakentuaksemme terveiksi ja vahvoiksi uskossamme (Kol. 2:6-7).
        Ensisato oli parasta satoa ja se pyhitettiin Herralle. Ensisato oli reshit eli alku (2. Moos. 23:19). Ihmisen ja eläimen esikoiset kuuluivat JHVH:lle, kuten myös maan ensihedelmät. Ensihedelmät annettiin papeille ja ne uhrattiin kiitoksella ja ylistyksellä kaiken Antajalle, JHVH:lle."


      • Yksi-usko

        Batya Woottenin kirjassa Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat sekä toisessa kirjassa, joka käsittelee syksyn juhlia, on hyvin selostettu kaikki Raamatun juhlat ja niiden Messias-keskeisyys. Täällä näyttää sensuuri iskevän, ettei sen enempää voi kirjoittaa, kun aina kommentit poistetaan.

        Suosittelen lämpimästi noita kirjoja!

        Jos haluat vielä jotain kysyä, niin vastaan mielelläni.


      • omerinlaskeminen

        Leviticus 23


      • suomeneframilainen
        Yksi-usko kirjoitti:

        Batya Woottenin kirjassa Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat sekä toisessa kirjassa, joka käsittelee syksyn juhlia, on hyvin selostettu kaikki Raamatun juhlat ja niiden Messias-keskeisyys. Täällä näyttää sensuuri iskevän, ettei sen enempää voi kirjoittaa, kun aina kommentit poistetaan.

        Suosittelen lämpimästi noita kirjoja!

        Jos haluat vielä jotain kysyä, niin vastaan mielelläni.

        <<Batya Woottenin kirjassa …
        Suosittelen lämpimästi noita kirjoja!<<

        Batya Woottenilla ja hänen miehellään on hieman epämääräinen maine ns. messiaanisten parissa.


      • Yksi-usko
        suomeneframilainen kirjoitti:

        <<Batya Woottenin kirjassa …
        Suosittelen lämpimästi noita kirjoja!<<

        Batya Woottenilla ja hänen miehellään on hieman epämääräinen maine ns. messiaanisten parissa.

        Missä suhteessa? Minä en tunne Woottenia, mutta hänen kirjansa ovat hyviä.


      • Yksi-usko kirjoitti:

        Kerroin mitä Omer on, mutta se oli poistettu. On näköjään aika kuuma aihe. Yritän uudestaan. Täytyy jättää jotain pois, mutta mitä? En oikein tiedä, minkä vuoksi vastaukseni poistettiin.

        Ihmettelen minäkin Sinun viestiesi kuin myös omieni poistamista.
        Mutta olimme yhtä mieltä siitä, että

        עֹ֖מֶר (‘ō-mer) = mitta

        Kymmenesosa eefamitasta (2 Moos 16:36)

        Edelleen

        עֹ֖מֶר (‘ō-mer) = lyhde

        "Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä,
        siitä päivästä, jona toitte heilutusLYHTEEN,
        seitsemän täyttä viikkoa,
        laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti;
        sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri." (3 Moos 23:15-16)

        Mutta minä en näe tuossa jakeessa mitään mainintaa
        Omerin laskemisesta.

        Ja niin minulle on edelleen epäselvää,
        mitä tarkkaan ottaen lasket, kun puhut Omerin laskemisesta.
        Eli mikä asia on tuon laskutoimituksen tulos.

        Omer = ?


      • suomenefraimilainen
        Yksi-usko kirjoitti:

        Missä suhteessa? Minä en tunne Woottenia, mutta hänen kirjansa ovat hyviä.

        Jaaha. Näyttää minunkin viestini kadonneen vaikkei siinä pitänyt olla mitään esim. sisällöllisesti ”väärin”. Uudestaan:

        He ovat eturivissä sellaisessa liikkeessä joka uskoo eri kansojen tai ainakin juutalaisten tapojen noudattamisesta tai jollain tavalla messiaanisuudesta kiinnostuneiden ns. pakanauskovien olevan todellisuudessa kadonneiden ja eri puolille maailmaa hajaantuneiden pohjoisisraelilaisten jälkeläisiä. VT:n aikaista pohjoisvaltiota eli Israelia (vs. Juuda) kutsutaan Raamatussa myös Efraimiksi, jota he käyttävät tässä yhteydessä.

        Heidän opistaan messiaanisten kv. järjestölle tehty selvitys löytyy googlettamalla ”The Ephraimite Error - A Position Paper Submitted to the International Messianic Jewish Alliance”. Muuta löytyy vaikka googlaamalla Batya Woottenin nimellä.

        -

        Laitoin poistettuun viestiin suoran linkin tuohon selvitykseen mutta löytyy se näinkin, jos poisto johtui vaikka englanninkieliselle sivustolle linkittämisestä. Mainittakoon vielä etten näissä viesteissä nimimerkiksi osin ironian vuoksi laittamasta huolimatta ole yksi näistä jos nyt ylipäätään mitään muutakaan. :)


      • Yksi-usko
        suomenefraimilainen kirjoitti:

        Jaaha. Näyttää minunkin viestini kadonneen vaikkei siinä pitänyt olla mitään esim. sisällöllisesti ”väärin”. Uudestaan:

        He ovat eturivissä sellaisessa liikkeessä joka uskoo eri kansojen tai ainakin juutalaisten tapojen noudattamisesta tai jollain tavalla messiaanisuudesta kiinnostuneiden ns. pakanauskovien olevan todellisuudessa kadonneiden ja eri puolille maailmaa hajaantuneiden pohjoisisraelilaisten jälkeläisiä. VT:n aikaista pohjoisvaltiota eli Israelia (vs. Juuda) kutsutaan Raamatussa myös Efraimiksi, jota he käyttävät tässä yhteydessä.

        Heidän opistaan messiaanisten kv. järjestölle tehty selvitys löytyy googlettamalla ”The Ephraimite Error - A Position Paper Submitted to the International Messianic Jewish Alliance”. Muuta löytyy vaikka googlaamalla Batya Woottenin nimellä.

        -

        Laitoin poistettuun viestiin suoran linkin tuohon selvitykseen mutta löytyy se näinkin, jos poisto johtui vaikka englanninkieliselle sivustolle linkittämisestä. Mainittakoon vielä etten näissä viesteissä nimimerkiksi osin ironian vuoksi laittamasta huolimatta ole yksi näistä jos nyt ylipäätään mitään muutakaan. :)

        >>pakanauskovien olevan todellisuudessa kadonneiden ja eri puolille maailmaa hajaantuneiden pohjoisisraelilaisten jälkeläisiä>>

        Kirjassa Israelin juhlat, syksyn juhlat Wootten kirjoittaa:

        "Efraim oli Joosefin toisen pojan nimi. Se tarkoittaa "kaksinkertaisesti hedelmällinen". Jaakob eli Israel profetoi, että Efraimin perillisistä tulisi "kansojen täyteys" (Raamatun hebrealaisen alkutekstin mukaan, suom. huom.). Efraimilla tarkoitetaan pohjoisen eli Israelin kuningaskunnan kymmentä heimoa. Termiä "efraimilainen" käytettiin joskus pohjoisen kuningaskunnan asukkaista erotukseksi eteläisen Juudan kuningaskunnan asukkaista. Efraimilaiset menettivät identiteettinsä assyrialaisten vietyä heidät pakkosiirtolaisuuteen noin vuonna 1722 eKr. Käytämme nimeä Efraim "kymmenestä kadonneesta heimosta" ja laajemmin ei -juutalaisista, jotka uskovat Israelin Messiaaseen. Raamatussa kerrotaan, että hekin liittyvät lopulta Israelin kansaan (1. Moos. 41:52, 2. Kun. 17:34, 1. Kun. 12:21, Hes. 37:15-28, Ef. 2:11-22).".

        En ole huomannut näissä Woottenin Israelin juhlat -kirjoissa kommentissasi olevaa ajatusta. Wootten kirjoittaa tuossa selvästi Efraimista, joka nimenäkin taikoittaa "kaksinkertaisesti hedelmällinen". Hän käyttää kirjassaan nimeä Efraim "kymmenestä kadonneesta heimosta" ja laajemmin ei -juutalaisista, jotka uskovat Israelin Messiaaseen. Hän ei tarkoita sitä, että "pakanakristityt olisivat todellisuudessa kadonneiden ja eri puolille maailmaa hajaantuneiden pohjoisisraelilaisten jälkeläisiä", niin kuin annat ymmärtää. Wootten ei opeta kirjoissaan korvausteologiaa. Päin vastoin.

        Kirjoissa käsitellään erinomaisen hyvin Raamatun juhlia. Sen vuoksi voin edelleenkin suositella niitä.


      • Yksi-usko
        kalamos kirjoitti:

        Ihmettelen minäkin Sinun viestiesi kuin myös omieni poistamista.
        Mutta olimme yhtä mieltä siitä, että

        עֹ֖מֶר (‘ō-mer) = mitta

        Kymmenesosa eefamitasta (2 Moos 16:36)

        Edelleen

        עֹ֖מֶר (‘ō-mer) = lyhde

        "Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä,
        siitä päivästä, jona toitte heilutusLYHTEEN,
        seitsemän täyttä viikkoa,
        laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti;
        sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri." (3 Moos 23:15-16)

        Mutta minä en näe tuossa jakeessa mitään mainintaa
        Omerin laskemisesta.

        Ja niin minulle on edelleen epäselvää,
        mitä tarkkaan ottaen lasket, kun puhut Omerin laskemisesta.
        Eli mikä asia on tuon laskutoimituksen tulos.

        Omer = ?

        >>Ja niin minulle on edelleen epäselvää,
        mitä tarkkaan ottaen lasket, kun puhut Omerin laskemisesta.
        Eli mikä asia on tuon laskutoimituksen tulos. >>

        Kannattaa ensin kuunnella tuo Kalle Venäläisen luento TV7:lla:

        Googleta seuraava teksti: Kalle Venäläinen TV7 uutislyhteen juhla
        (kommenttini poistettiin taas, ehkä linkin vuoksi, joten nyt tuo googletus)

        Sama luento on Piikkiön adventtiseurakunnan sivulla:

        Piikkiön adventtiseurakunta Uutislyhteen juhla
        Piikkiön adventtiseurakunta Helluntai
        (laitoin vain tekstit, joilla voi googlettaa)

        Kalle ei käytä omer-nimeä, mutta selostaa erinomaisen selkeästi tuosta päivien laskemisesta eli omerin laskemisesta.

        "Uutislyhteen juhla aloittaa päivien laskemisen helluntaihin (siis ohrasadon juhlasta vehnäsadon juhlaan). Näiden juhlien väli on seitsemän viikkoa. Uutislyhteen juhlan heprealainen nimi, Sfirat Haomer, tarkoittaa kirjaimellisesti ”lyhteen laskeminen”. Tämä nimi viittaa juuri päivien laskemisen seremoniaan...

        Uutislyhteen juhlassa ja siihen liittyvässä lyhteen laskemisessa keskeistä on odottaa ja suunnata katse seuraavaan Jumalan suureen tekoon helluntaina....

        Uutislyhteen juhlan muinainen viettäminen viittasi siis Messiaan ylösnousemukseen. Se oli sadonkorjuujuhla, jolloin ohralyhdettä heilutettiin Herran edessä...

        Viisikymmentä päivää myöhemmin uhrattiin vehnäsadosta kaksi uutisleipää. Juutalaiset kutsuvat helluntaita nimellä Shavuot, ”viikot” (5. Moos. 16:10), koska sitä vietetään seitsemän viikon päästä ohrasadon kypsymisestä ja uutislyhteen juhlasta...

        Perinteiselle juutalaiselle helluntai on aina merkinnyt päivää, jolloin kiitetään Jumalaa varhaissadosta luottaen siihen, että Hän antaa myös myöhäissadon.

        Tuona helluntaipäivänä koottiin Jumalan valtakuntaan kaikkein huomatuin ensihedelmien sato. Tähän sisältyy lupaus siitä, että myöhäisempi sato tullaan myös korjaamaan ja vielä runsaampana!

        Tämä sopii yhteen Raamatun lupauksen kanssa herätyksestä juutalaisten keskuudessa viimeisinä aikoina, jolloin he tulisivat löytämään Messiaansa.".

        >> Omer = ?>>

        Omer-nimestä (kirjasta Batya Wootten Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat).

        "Erämaassa Israelilaisille annettiin omer-mitallinen mannaa, n. 3,5 litraa, 2. Moos. 16:36)...Samoin Israelin maassa heidän ensimmäinen ensisadon uhrinsa oli omer, eli ohralyhde (2. Moos. 16:16, 3. Moos. 23:10, Joos. 5:10-12)....Uutislyhteen heilutuspäivänä muinaisessa Israelissa pappi heilutti ohrasadon ensimmäistä lyhdettä Kaikkivaltiaan edessä. Päivän nimi on jom habikurim = ensisadon päivä = heilutuslyhteen päivä...".


      • Kiitän kaikesta tähänastisesta vaivannäöstäsi.
        Mutta voisitko vielä mieluiten ihan yhdellä sanalle kertoa,
        mistä tapahtumasta on kysymys, kun puhutte OMERista.

        Omer = ?


      • Yksi-usko
        kalamos kirjoitti:

        Kiitän kaikesta tähänastisesta vaivannäöstäsi.
        Mutta voisitko vielä mieluiten ihan yhdellä sanalle kertoa,
        mistä tapahtumasta on kysymys, kun puhutte OMERista.

        Omer = ?

        >>Mutta voisitko vielä mieluiten ihan yhdellä sanalle kertoa, mistä tapahtumasta on kysymys, kun puhutte OMERista. >>

        Rakkaudesta, uhrista, lahjasta, armosta, ilmestymisestä… Mikä olisi paras sana kuvaamaan näin suurta tapahtumaa? Kyllä se on rakkaus.

        Jeesus Messias (happamaton leipä) on ensisadon uhri, joka lahjoittamansa Pyhän Henkensä avulla kypsyttää runsaan myöhäissadon, meidät (hapan leipä).

        >> vaivannäöstäsi>>

        Ei ole lainkaan vaivannäköä. Jos haluat kysyä vielä jotain, niin vastaan mielelläni kysymyksiisi. Rakastan tätä aihetta.


      • Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

        >>Mutta voisitko vielä mieluiten ihan yhdellä sanalle kertoa, mistä tapahtumasta on kysymys, kun puhutte OMERista. >>

        Rakkaudesta, uhrista, lahjasta, armosta, ilmestymisestä… Mikä olisi paras sana kuvaamaan näin suurta tapahtumaa? Kyllä se on rakkaus.

        Jeesus Messias (happamaton leipä) on ensisadon uhri, joka lahjoittamansa Pyhän Henkensä avulla kypsyttää runsaan myöhäissadon, meidät (hapan leipä).

        >> vaivannäöstäsi>>

        Ei ole lainkaan vaivannäköä. Jos haluat kysyä vielä jotain, niin vastaan mielelläni kysymyksiisi. Rakastan tätä aihetta.

        Wootten kirjoittaa kirjassaan shavuotista, helluntaista, johon omerin laskenta päättyy, seuraavasti:

        "Shavuot oli maanviljelysjuhla. Rabbit liittivät sen Tooran antamiseen paljon myöhemmin, noin vuonna 270 jKr.Tämän juhlan korkeampi merkitys on sitoutuminen liittoon. Siinä on kyse siitä, että sanomme Jumalalle: ”Tahdon.” Meidän tulee keskittyä tähän rakastavaan liittosuhteeseen enemmän kuin liiton säädöksiin. Liittoja on kaksi, Juudan säilyttämä vanha liitto ja Efraimin säilyttämä uusi liitto. Tämän juhlaan kuului muinaisessa Israelissa myös kahden hapatetun leivän heilutus. tämän uhrin merkitys on pitkälti unohdettu, mutta sen on määrä elpyä näinä lopun aikoina. Shavuotin täyttymys alkoi kymmenen käskyn antamisella, täyttyi Pyhän Hengen vuodatuksella, ja se vahvistuu suuresti Israelin yhdistyttyä jälleen. Vielä emme ole nähneet tätä ihmeellistä ”uutta ruokauhria” (3. Moos. 23:15-16,21). Kun alamme nähdä totuuden koko Israelista ja aidosta kunnioittaa kumpaakin sukukuntaa, saamme todella maistaa shavuotin leipää...

        Shavuotin keskeinen käsite on Jumalan ilmestyminen. Lähes 2000 vuotta sitten ryhmä israelilaisia oli koolla Jerusalemissa shavuotina. Tuon kokoontumisen aikana Isä ilmestyi jälleen kerran kansalleen. Lupauksensa mukaisesti Jeshua lähetti Puolustajan viisikymmentä päivää ensisadon ylösnousemuksensa jälkeen. Hänen seuraajansa kokivat ensimmäisen Uuden liiton shavuotin - Pyhä Henki vuodatettiin odottavan Uuden liiton kansan päälle. Samoin meillekin, jotka nyt elämme maan päällä, Jeshua antaa lupaamansa Pyhän Hengen, joka kirjoittaa Tooran ikuiset totuudet sydämiimme, jos vain sitä pyydämme (Joh. 14:16, 26, 15:26 ja 16:7, Jer. 31:31-33)...".


      • Yksi-usko kirjoitti:

        Wootten kirjoittaa kirjassaan shavuotista, helluntaista, johon omerin laskenta päättyy, seuraavasti:

        "Shavuot oli maanviljelysjuhla. Rabbit liittivät sen Tooran antamiseen paljon myöhemmin, noin vuonna 270 jKr.Tämän juhlan korkeampi merkitys on sitoutuminen liittoon. Siinä on kyse siitä, että sanomme Jumalalle: ”Tahdon.” Meidän tulee keskittyä tähän rakastavaan liittosuhteeseen enemmän kuin liiton säädöksiin. Liittoja on kaksi, Juudan säilyttämä vanha liitto ja Efraimin säilyttämä uusi liitto. Tämän juhlaan kuului muinaisessa Israelissa myös kahden hapatetun leivän heilutus. tämän uhrin merkitys on pitkälti unohdettu, mutta sen on määrä elpyä näinä lopun aikoina. Shavuotin täyttymys alkoi kymmenen käskyn antamisella, täyttyi Pyhän Hengen vuodatuksella, ja se vahvistuu suuresti Israelin yhdistyttyä jälleen. Vielä emme ole nähneet tätä ihmeellistä ”uutta ruokauhria” (3. Moos. 23:15-16,21). Kun alamme nähdä totuuden koko Israelista ja aidosta kunnioittaa kumpaakin sukukuntaa, saamme todella maistaa shavuotin leipää...

        Shavuotin keskeinen käsite on Jumalan ilmestyminen. Lähes 2000 vuotta sitten ryhmä israelilaisia oli koolla Jerusalemissa shavuotina. Tuon kokoontumisen aikana Isä ilmestyi jälleen kerran kansalleen. Lupauksensa mukaisesti Jeshua lähetti Puolustajan viisikymmentä päivää ensisadon ylösnousemuksensa jälkeen. Hänen seuraajansa kokivat ensimmäisen Uuden liiton shavuotin - Pyhä Henki vuodatettiin odottavan Uuden liiton kansan päälle. Samoin meillekin, jotka nyt elämme maan päällä, Jeshua antaa lupaamansa Pyhän Hengen, joka kirjoittaa Tooran ikuiset totuudet sydämiimme, jos vain sitä pyydämme (Joh. 14:16, 26, 15:26 ja 16:7, Jer. 31:31-33)...".

        Tarkoitatko, että

        OMER = Helluntai


      • Yksi-usko
        kalamos kirjoitti:

        Tarkoitatko, että

        OMER = Helluntai

        >>Tarkoitatko, että OMER = Helluntai>>

        En tarkoita, vaikka kirjoitinkin helluntaista. Helluntai on Shavuot, ei omer. Pääsiäinen ei myöskään ole omer vaan Pesach. Omer ei ole myöskään heti pääsiäisen jälkeen tuleva happamattoman leivän juhla (Chag hamatsa), joka alkaa ja päättyy suureen sapattiin (ei viikkosapatti). Myöskään uutislyhteen heilutuspäivä (=Jom habikurim) ei ole omer.

        Omerilla, joka sijoittuu pääsiäisen ja helluntain väliin, on kaksi merkitystä: 1)uutislyhteen heilutusuhri (joka uhrattiin sapatin jälkeisenä päivänä, ensisadon päivänä eli uutislyhteen heilutuspäivänä) ja 2) päivien laskeminen:

        1) "Uutislyhteen heilutuspäivänä muinaisessa Israelissa juhlija vei ohrasatonsa ensimmäisen lyhteen papille, joka heilutti sen Herran edessä temppelissä, jotta juhlija saisi mielisuosion. . Israelilaiset alkoivat viettää tätä päivää vasta saavuttuaan luvattuun maahan. Erämaassa heille annettiin omer-mitallinen mannaa. Samoin Israelin maassa heidän ensimmäinen ensisadon uhrinsa oli omer, eli ohralyhde (2. Moos. 16:16, 3. Moos. 23:10, Joos. 5:10-12).

        Uutislyhteen heilutus ja ensisadon uhri viittaavat Messiaaseen. Hän ”on noussut kuolleista esikoisena kuoloon nukkuneista”. Ylipappinamme Hän kävi ”suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty”. Hän teki niin ilmestyäkseen Kaikkivaltiaan kasvojen eteen meidän tähtemme. Hän teki sen ”kerta kaikkiaan”(2. Moos. 25:40, Room. 6:10, 1.Kor. 15:20,23, Hepr. 7:27, 9:11-24 ja 10:10).

        2) Uutislyhteen heilutuksen päivänä (=viikkosapatista seuraava päivä, joka on 1. pv) aletaan laskemaan seitsemän täyttä viikkoa. Laskenta päättyy 50 päivää myöhemmin helluntaihin (50. pv on helluntai).

        Uutislyhteen heilutuspäivä (=Jom habikurim) on ensimmäisten päivä. Se muistuttaa siitä, että Jumala on kaiken siunauksen lähde, ja että meidän tulee etsiä ensin Hänen valtakuntaansa ja että Hänen tulee aina olla meidän ensirakkautemme. Tämä päivä kertoo Messiaan ylösnousemuksesta ja Hänen mieluisasta ensisadon uhristaan. Uskoville tuskin mikään päivä on tärkeämpi ja merkityksellisempi kuin se, jona Hän nousi kuolleista ja tarjosi itsensä puolistamme taivaassa. Hänessä löydämme ylösnousemuksen ja ikuisen elämän siunatun toivon." (lähde: Batya Wootten Israelin juhlat).

        "Uutislyhteen juhlan heprealainen nimi on Sfirat Haomer, joka tarkoittaa ”lyhteen laskemista”. Tämä nimi viittaa juuri päivien laskemiseen." (lähde: Kalle Venäläisen puheet).

        Lähteet: Batya Woottenin kirja Israelin juhlat ja Kalle Venäläisen puheet.


      • Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

        >>Tarkoitatko, että OMER = Helluntai>>

        En tarkoita, vaikka kirjoitinkin helluntaista. Helluntai on Shavuot, ei omer. Pääsiäinen ei myöskään ole omer vaan Pesach. Omer ei ole myöskään heti pääsiäisen jälkeen tuleva happamattoman leivän juhla (Chag hamatsa), joka alkaa ja päättyy suureen sapattiin (ei viikkosapatti). Myöskään uutislyhteen heilutuspäivä (=Jom habikurim) ei ole omer.

        Omerilla, joka sijoittuu pääsiäisen ja helluntain väliin, on kaksi merkitystä: 1)uutislyhteen heilutusuhri (joka uhrattiin sapatin jälkeisenä päivänä, ensisadon päivänä eli uutislyhteen heilutuspäivänä) ja 2) päivien laskeminen:

        1) "Uutislyhteen heilutuspäivänä muinaisessa Israelissa juhlija vei ohrasatonsa ensimmäisen lyhteen papille, joka heilutti sen Herran edessä temppelissä, jotta juhlija saisi mielisuosion. . Israelilaiset alkoivat viettää tätä päivää vasta saavuttuaan luvattuun maahan. Erämaassa heille annettiin omer-mitallinen mannaa. Samoin Israelin maassa heidän ensimmäinen ensisadon uhrinsa oli omer, eli ohralyhde (2. Moos. 16:16, 3. Moos. 23:10, Joos. 5:10-12).

        Uutislyhteen heilutus ja ensisadon uhri viittaavat Messiaaseen. Hän ”on noussut kuolleista esikoisena kuoloon nukkuneista”. Ylipappinamme Hän kävi ”suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty”. Hän teki niin ilmestyäkseen Kaikkivaltiaan kasvojen eteen meidän tähtemme. Hän teki sen ”kerta kaikkiaan”(2. Moos. 25:40, Room. 6:10, 1.Kor. 15:20,23, Hepr. 7:27, 9:11-24 ja 10:10).

        2) Uutislyhteen heilutuksen päivänä (=viikkosapatista seuraava päivä, joka on 1. pv) aletaan laskemaan seitsemän täyttä viikkoa. Laskenta päättyy 50 päivää myöhemmin helluntaihin (50. pv on helluntai).

        Uutislyhteen heilutuspäivä (=Jom habikurim) on ensimmäisten päivä. Se muistuttaa siitä, että Jumala on kaiken siunauksen lähde, ja että meidän tulee etsiä ensin Hänen valtakuntaansa ja että Hänen tulee aina olla meidän ensirakkautemme. Tämä päivä kertoo Messiaan ylösnousemuksesta ja Hänen mieluisasta ensisadon uhristaan. Uskoville tuskin mikään päivä on tärkeämpi ja merkityksellisempi kuin se, jona Hän nousi kuolleista ja tarjosi itsensä puolistamme taivaassa. Hänessä löydämme ylösnousemuksen ja ikuisen elämän siunatun toivon." (lähde: Batya Wootten Israelin juhlat).

        "Uutislyhteen juhlan heprealainen nimi on Sfirat Haomer, joka tarkoittaa ”lyhteen laskemista”. Tämä nimi viittaa juuri päivien laskemiseen." (lähde: Kalle Venäläisen puheet).

        Lähteet: Batya Woottenin kirja Israelin juhlat ja Kalle Venäläisen puheet.

        Kirjoitan vielä Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat:

        "Shavuot ja riemuvuosi:

        Muinaisessa Israelissa joka viideskymmenes vuosi oli riemuvuosi. Koska sahvuot on ”viideskymmenes päivä”, sitä pidetään pienoisriemuvuotena. Hepreassa luku viisikymmentä edustaa vapautta, pelastusta ja riemuvuotta. Näinä vapauden ja ennalleenasettamisen vuosina orjat vapautettin ja velat mitätöitiin. Vapaus julistettiin reimuvuoden shofarin soitolla (3. Moos. 25:8-17).
        Tänään meidänkin on kuultava riemuvuoden ääni, koska tarvitsemme vapautusta niistä siteistä, kahleista ja synneistä, jotka pitävät entisessä ”orjuudessa”.

        Kuolemasta elämään:

        Pääsiäinen keskittyy karitsan kuolemaan. Happamattoman leivän juhla keskittyy Israelin kutsuun elää synnittömyydessä. Ohran heilutuslyhde kuvaa Jeshuan ylösnousemusta, ja shavuotin vehnäsato kuvaa uskovien satoa.

        Korjatut lyhteet:

        Shavuotin lyhteet kertovat ennalta myös Messias Jeshuaan uskovien tulevasta ylösnousemuksesta, sillä tämän maallisen kylvöajan lopussa ”Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; ja sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan n pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin: ja niin me saamme aina olla Herran kanssa” (1. Tess. 4:16-17).".


      • Yksi-usko kirjoitti:

        Kirjoitan vielä Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat:

        "Shavuot ja riemuvuosi:

        Muinaisessa Israelissa joka viideskymmenes vuosi oli riemuvuosi. Koska sahvuot on ”viideskymmenes päivä”, sitä pidetään pienoisriemuvuotena. Hepreassa luku viisikymmentä edustaa vapautta, pelastusta ja riemuvuotta. Näinä vapauden ja ennalleenasettamisen vuosina orjat vapautettin ja velat mitätöitiin. Vapaus julistettiin reimuvuoden shofarin soitolla (3. Moos. 25:8-17).
        Tänään meidänkin on kuultava riemuvuoden ääni, koska tarvitsemme vapautusta niistä siteistä, kahleista ja synneistä, jotka pitävät entisessä ”orjuudessa”.

        Kuolemasta elämään:

        Pääsiäinen keskittyy karitsan kuolemaan. Happamattoman leivän juhla keskittyy Israelin kutsuun elää synnittömyydessä. Ohran heilutuslyhde kuvaa Jeshuan ylösnousemusta, ja shavuotin vehnäsato kuvaa uskovien satoa.

        Korjatut lyhteet:

        Shavuotin lyhteet kertovat ennalta myös Messias Jeshuaan uskovien tulevasta ylösnousemuksesta, sillä tämän maallisen kylvöajan lopussa ”Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; ja sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan n pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin: ja niin me saamme aina olla Herran kanssa” (1. Tess. 4:16-17).".

        Kysyin Sinulta:
        "Mutta voisitko vielä mieluiten ihan yhdellä sanalle kertoa, mistä tapahtumasta on kysymys, kun puhutte OMERista."

        Vastasit minulle:
        "Rakkaudesta, uhrista, lahjasta, armosta, ilmestymisestä… Mikä olisi paras sana kuvaamaan näin suurta tapahtumaa? Kyllä se on rakkaus."

        Siis kun puhutte OMERista,
        niin kysymyksessä on suuri tapahtuma,
        jota kuvaat sanalla RAKKAUS.

        Mikä on tuo suuri tapahtuma?


      • Yksi-usko
        kalamos kirjoitti:

        Kysyin Sinulta:
        "Mutta voisitko vielä mieluiten ihan yhdellä sanalle kertoa, mistä tapahtumasta on kysymys, kun puhutte OMERista."

        Vastasit minulle:
        "Rakkaudesta, uhrista, lahjasta, armosta, ilmestymisestä… Mikä olisi paras sana kuvaamaan näin suurta tapahtumaa? Kyllä se on rakkaus."

        Siis kun puhutte OMERista,
        niin kysymyksessä on suuri tapahtuma,
        jota kuvaat sanalla RAKKAUS.

        Mikä on tuo suuri tapahtuma?

        Heilutettava omer eli lyhde edustaa Jeesusta. Uutislyhteen heilutuspäivä kertoo Messiaan ylösnousemuksesta.

        Tärkein merkitys omerille on perinteinen omerin uhraus vehnäntähkäpäivänä. Toinen merkitys on päivien laskeminen. Poimin Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat joitakin kohtia:

        ”Messiaan nouseminen kuolleista oli koko historian käännekohta...Uutislyhteen heilutuspäivä kertoo ikuisen elämän lupauksesta…Haluamme muistaa tätä eritystä päivää, joka kertoo suurimmasta toivostamme. Haluamme, että juhlamme taustalla on Tooran edeltä käsin antama varjokuva tästä päivästä.

        Heilutuslyhteen päivänä israelilaiset toivat ohralyhteen temppeliin uhrattavaksi. Tämä ensisadon uhri valmistettiin huolellisesti ja annettiin värikkäässä seremoniassa papille heilutusrituaalia varten. Lyhteen heilutus edestakaisin oli ikään kuin rukous Jumalan edessä. Tuona päivänä pappi seisoi yksinään heiluttamassa lyhdettä JHVH:n edessä, jotta seurakunta saisi mielisuosion. Näin israelilaiset pyysivät sadonkorjuun Herraa suojelemaan tulevaa vehnäsatoa huonolta säältä.

        Tämä kuvaa Messiastamme, joka on pappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan (Hepr. 7:17). Pappi edustaa Jeshuaa, samoin kuin heilutettava omer, eli lyhde, sillä Jeshua on salattu manna. Hän on myös Ensihedelmä eli Esikoinen" (1Kor. 15:23, Ilm. 2:17).

        Tästä seremoniasta alkoi laskemisen ja Jumalan tulevan annin odotuksen aika.
        Seuraavat viisikymmentä shavuotiin johtavaa päivää ovat odotuksen päiviä. (Sitä aikaa varten voi esim. tehdä kaikille, etenkin lapsille, kalenterin, josta voi laskea 50 päivää shavuotiin eli helluntaihin.).

        Päivien laskeminen helluntaihin kuvastaa odotetun Uuden liiton antamista ihmiskunnalle, sillä juuri sinä päivänä Pyhä Henki vuodatettiin Messiaan seurakunnan perustamiseksi. Tämä Uusi liitto tekee Toorasta sydämen asian. Jumalan Henki kirjoitti sen sydämeen tuottaen hedelmällisen elämän vapaudessa, jonka Jeshua Messiaan rakkaus ja armo lahjoittivat.

        Päivien laskeminen ohralyhteen heilutuksesta tulevaan vehnänkorjuuseen kuvaavat myös meidän maanpäällistä elämäämme. Olemme Aabrahamin tavoin muukalaisia ja maanpakolaisia tässä maailmassa. Aikamme täällä on odotuksen aikaa. Tiedämme, että Isä huolehtii meistä ikuisuudessa. Messiaassa tiedämme myös, että saamme perintöosan ja olemme osa Hänen lopullista ”elonkorjuutaan”.”.


      • Yksi-usko kirjoitti:

        Heilutettava omer eli lyhde edustaa Jeesusta. Uutislyhteen heilutuspäivä kertoo Messiaan ylösnousemuksesta.

        Tärkein merkitys omerille on perinteinen omerin uhraus vehnäntähkäpäivänä. Toinen merkitys on päivien laskeminen. Poimin Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat joitakin kohtia:

        ”Messiaan nouseminen kuolleista oli koko historian käännekohta...Uutislyhteen heilutuspäivä kertoo ikuisen elämän lupauksesta…Haluamme muistaa tätä eritystä päivää, joka kertoo suurimmasta toivostamme. Haluamme, että juhlamme taustalla on Tooran edeltä käsin antama varjokuva tästä päivästä.

        Heilutuslyhteen päivänä israelilaiset toivat ohralyhteen temppeliin uhrattavaksi. Tämä ensisadon uhri valmistettiin huolellisesti ja annettiin värikkäässä seremoniassa papille heilutusrituaalia varten. Lyhteen heilutus edestakaisin oli ikään kuin rukous Jumalan edessä. Tuona päivänä pappi seisoi yksinään heiluttamassa lyhdettä JHVH:n edessä, jotta seurakunta saisi mielisuosion. Näin israelilaiset pyysivät sadonkorjuun Herraa suojelemaan tulevaa vehnäsatoa huonolta säältä.

        Tämä kuvaa Messiastamme, joka on pappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan (Hepr. 7:17). Pappi edustaa Jeshuaa, samoin kuin heilutettava omer, eli lyhde, sillä Jeshua on salattu manna. Hän on myös Ensihedelmä eli Esikoinen" (1Kor. 15:23, Ilm. 2:17).

        Tästä seremoniasta alkoi laskemisen ja Jumalan tulevan annin odotuksen aika.
        Seuraavat viisikymmentä shavuotiin johtavaa päivää ovat odotuksen päiviä. (Sitä aikaa varten voi esim. tehdä kaikille, etenkin lapsille, kalenterin, josta voi laskea 50 päivää shavuotiin eli helluntaihin.).

        Päivien laskeminen helluntaihin kuvastaa odotetun Uuden liiton antamista ihmiskunnalle, sillä juuri sinä päivänä Pyhä Henki vuodatettiin Messiaan seurakunnan perustamiseksi. Tämä Uusi liitto tekee Toorasta sydämen asian. Jumalan Henki kirjoitti sen sydämeen tuottaen hedelmällisen elämän vapaudessa, jonka Jeshua Messiaan rakkaus ja armo lahjoittivat.

        Päivien laskeminen ohralyhteen heilutuksesta tulevaan vehnänkorjuuseen kuvaavat myös meidän maanpäällistä elämäämme. Olemme Aabrahamin tavoin muukalaisia ja maanpakolaisia tässä maailmassa. Aikamme täällä on odotuksen aikaa. Tiedämme, että Isä huolehtii meistä ikuisuudessa. Messiaassa tiedämme myös, että saamme perintöosan ja olemme osa Hänen lopullista ”elonkorjuutaan”.”.

        En tiedä, vastasitko Sinä kysymykseeni,
        mikä on tuo suuri tapahtuma OMER,
        jota kuvasit sanalla RAKKAUS,
        mutta vastaisitko uudelleen
        mieluummin yhdellä korkeintaan kahdella ymmärrettävällä sanalla.

        Siis
        mikä on se suuri tapahtuma,
        jota te odotatte, ja josta käytätte nimitystä OMER ?


      • Yksi-usko
        kalamos kirjoitti:

        En tiedä, vastasitko Sinä kysymykseeni,
        mikä on tuo suuri tapahtuma OMER,
        jota kuvasit sanalla RAKKAUS,
        mutta vastaisitko uudelleen
        mieluummin yhdellä korkeintaan kahdella ymmärrettävällä sanalla.

        Siis
        mikä on se suuri tapahtuma,
        jota te odotatte, ja josta käytätte nimitystä OMER ?

        Okei, vastataan sitten siihen. Toivottavasti tätä ei poistettaisi.

        Omer on se, kun Jeesus Messias kävi taivaallisessa pyhäkössä suorittamassa tuon uutislyhteen toimituksen. Se on omerin tärkein merkitys. Omer on myös päivien laskemista helluntaihin.

        Batya Wootten kirjoittaa: "Jeshua täyttää tuon uutislyhteen heilutuksen monin tavoin. Tämä uhri täytyi heiluttaa sapatin jälkeisenä päivänä, eli viikon ensimmäisenä päivänä sunnuntaina. Ilmestyttyään puutarhassa Maria Magladeenalle Hän ilmestyi Isämme edessä taivaassa meidän puolestamme, (Näkemys, jonka mukaan Jeshua kävi taivaassa tuona päivänä, katso Joh. 20:17-19, suom. huom.) Hän astui Isän eteen tuona päivänä, jotta Hänen uskollisensa saisivat mielisuosion sekä yksilöinä että esikoisten seurakuntana (Luuk. 24:1, Joh. 20:17-19, Room. 8:29. Hepr. 12:22-24). "

        Raamattu todistaa tuon tapahtuman. Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen ensin Magdalan Marialle (jae 17), möyhemmin illalla Jeesus ilmestyi opetuslapsille (jae 19). Jeesus ei aluksi sallinut Marian koskea itseensä, koska Hänellä oli jokin tehtävä suorittamatta. Illalla, kun Jeesus ilmestyi opetuslapsille tuo tehtävä oli suoritettu. Tehtävä, jonka Jeesus kävi suorittamassa taivaallisessa pyhäkössä oli omer.

        Joh. 20:17-19, jossa Jeesus ilmestyy ensin Magdalan Marialle ja sitten illalla opetuslapsille
        "17 Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."
        18 Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" Sitten hän kertoi, mitä Herra oli hänelle sanonut.

        19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Hepr. 7:17 kertoo, että Jeshua on pappi ikuisesti
        "17 Hänestä kirjoitukset todistavat:
        -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta"


      • Yksi-usko
        kalamos kirjoitti:

        En tiedä, vastasitko Sinä kysymykseeni,
        mikä on tuo suuri tapahtuma OMER,
        jota kuvasit sanalla RAKKAUS,
        mutta vastaisitko uudelleen
        mieluummin yhdellä korkeintaan kahdella ymmärrettävällä sanalla.

        Siis
        mikä on se suuri tapahtuma,
        jota te odotatte, ja josta käytätte nimitystä OMER ?

        >>mutta vastaisitko uudelleen
        mieluummin yhdellä korkeintaan kahdella ymmärrettävällä sanalla. >>

        Lyhyesti sanottuna: Omer on sitä, kun Ylipappimme Jeesus Kristus, taivaallisessa pyhäkössä, toimitti omerin Isän edessä. Jeesus itsehän oli tuo ensisadon uhri.

        Koska juutalaisen seremonian mukaisesti uutislyhteen heilutus kuvasi rukousta, niin Herramme ja Ylipappimme, Jeesus Kristus taivaallisessa pyhäkössä, paitsi että näyttäytyi (ensisadon uhri), niin myös rukoili (ylipappinamme) Isän edessä, jotta Hänen mielisuosionsa tulisi meidän osaksemme.


      • Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

        >>mutta vastaisitko uudelleen
        mieluummin yhdellä korkeintaan kahdella ymmärrettävällä sanalla. >>

        Lyhyesti sanottuna: Omer on sitä, kun Ylipappimme Jeesus Kristus, taivaallisessa pyhäkössä, toimitti omerin Isän edessä. Jeesus itsehän oli tuo ensisadon uhri.

        Koska juutalaisen seremonian mukaisesti uutislyhteen heilutus kuvasi rukousta, niin Herramme ja Ylipappimme, Jeesus Kristus taivaallisessa pyhäkössä, paitsi että näyttäytyi (ensisadon uhri), niin myös rukoili (ylipappinamme) Isän edessä, jotta Hänen mielisuosionsa tulisi meidän osaksemme.

        Jeesuksen taivaallisessa pyhäkössä, Isän edessä, suoritaman omerin lisäksi omerin toinen merkitys on päivien laskeminen ohrantähkäjuhlasta viljankorjuujuhlaan. Sitäkään ei sovi unohtaa, sillä nämä päivät ovat odotuksen päiviä.

        http://raamattu.fi/1992/3Moos.23.html#o32


      • Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

        Jeesuksen taivaallisessa pyhäkössä, Isän edessä, suoritaman omerin lisäksi omerin toinen merkitys on päivien laskeminen ohrantähkäjuhlasta viljankorjuujuhlaan. Sitäkään ei sovi unohtaa, sillä nämä päivät ovat odotuksen päiviä.

        http://raamattu.fi/1992/3Moos.23.html#o32

        Asiasta toiseen. Kirjoitan Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat mielenkiintoisen seikan, jossa juhlat vastaavat vertauskuvallisesti temppelin pohjapiirrustusta.

        "Temppelissä oli ulompi piha, sisempi piha ja pyhäkkö. Juhlatkin ovat jakautuneet kolmeen ryhmään: varhaiskevät, myöhäiskevät ja syksy. Ne kuvaavat Isän kolmivaiheista suunnitelmaa kansansa lunastamiseksi:
        * pääsiäinen (henkilökohtainen lunastus)
        * shavuot eli helluntai (täyttyminen Pyhällä Hengellä)
        * Lehtimajan juhla (Israelin kuningaskunnan täydellinen ennalleenasettaminen)."


    • PasiToivonen

      >>Laskenta alkaa uutislyhteen heilutuspäivänä...>>

      Toimiiko jos tekee lyhteen Hesarista ja heiluttaa sitä?

    • Odottajat

      Jarmo on väärä profeetta! Hän väittää että olen ylläpidosta joka on valhe, eikä Jarmolla ole mitään ymmärrystä totuuden hengestä. Hän ei ojennu tai tutki tilaansa vaan on täysin paisunut oman pahan hengensä koukeroihin. Kehittelee mitä tahansa näkyjään milloin mistäkin ja vihaa niitäkin heikkoja naisia jotka hänen valheidensa lumoissa ovat. Karttakaa tuota miestä!

      Minä kunnioitan Raamatun sanaa, ja tunnen Jumalan, vaikka jarmo teille toisin uskotteleekin. Olen saanut lahjaksi erotella valheen ja totuuden hengen. Jarmo pilkkaa kaikkea hengellisesti puhdasta oppia ja varoitusta, ja hokee turhia toiveita ja ylistää useilla eri nikeillä itse itseään. Nuo kaikki kirjoitukset ovat hänen itsensä
      tekemiä.

      Jarmo keskittyy täällä tyhjiin kirjoituksiin että Totuudesta täällä ei edes puhuttaisi. Hän vihaa Raamattua. Jeesus jota Jarmo julistaa ei ole se Jeesus mistä Raamattu
      ilmoittaa. Hänen tyhjät puheensa ja täysin ala-arvoiset pilkkakirjoitukset sekä toistuvat väärät profetiat ovat saatanasta ja valheesta. Jarmon herra on saatana.

      Verimässäilyjä ruokamässäilyjä ja kaikkea etovaa jos välttämättä haluatte käydä katsomassa lisää hänen sivustoltaan. Paisuneen valheprofeetan tuotoksia!

      Jumala kuitenkin antoi minulle Raamatunjakeen ja minä kuulen ja noudatan Hänen sanaansa. Jarmo on täysin oman mielensä turruttama, eikä nuhteluita kuuntele, ja
      valheellisesti väittää Raamatunjakeitakin joita hänelle annetaan vain pilkaksi. Jarmossa on saatanan henki, ja monet häntä nuhdelleet ovat varmasti ottaneet samasta Raamatunjakeesta vaarin, joka minullekin nyt annettiin. Se kuuluu seuraavasti:

      RAAMATUN KEHOITUS: Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,

      • jumitus

        Ei täällä ketään jarmoja käy kirjoittelemassa. Taidat puhua mielikuvitushenkilöstä.


    • Yksi-usko

      Muistitteko laskea Omeria? Omerin laskenta päättyi viime keskiviikkona, joka oli ensimmäinen Shavuotin päivä, eli helluntaipäivä. Torstaina oli toinen Shavuotin päivä.

      http://www.jchelsinki.fi/fi/kalenteri

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe