Lahjakortti Alkoon

Kävin tänään Alkossa ja kokemus oli mukava, kuten se nykypäivänä yleensä kaikille on. Myymälään tullessani tervehti näkösällä ollut henkilökunta minua, vaikka kassoille alkoi jonoa jo kertyä. Missään ei ollut havaittavissa perjantaikiireen aiheuttamaa lisärasitusta henkilökunnalle. Koin asiakkaana henkilökunnan olevan minua varten, eikä toisinpäin, kuten joskus aikoinaan oli yleistä.

Monesti ajatellaan, että Alkon asiakas on itsestään huolehtimaan kykenemätön puliukko, joka veronmaksajien rahoilla käy hakemassa lääkettä tutiseville käsilleen. Vaikka itse tähän asiakaskategoriaan lukeutuisinkin, on sanottava, ettei myymälässä kukaan muu vastannut yllä olevaa kuvausta. Kaikki olivat pukeutuneina siisteihin, jopa tyylikkäisiin asusteisiin, joista kieli niin yhteiskunnallinen parempiosaisuus kuin usko tulevaisuuteen ja omaan taloudenhoitoon. Paskahousut eivät myymälässä asioineet, kenties minua lukuunottamatta.

Vaikka koinkin puhkikuluneessa tuulipuvussani olevani Alkon myymälään alipukeutunut, eivät sen enempää asiakkaat kuin henkilökuntakaan kiinnittäneet siihen mitään huomiota. Oli kuin olisin ollut kaiken menettänyt tuhlaajapoika, ja juuri palaamassa maailmalta kotiin isäni suhtautumista peläten, mutta tullen kaikesta huolimatta rakkaudella vastaanotetuksi.

Katselin hyllyjä, jotka olivat täynnä mitä houkuttelevamman värisiä ja oloisia juomia. Oli viinejä, joista yhdet sopivat kalan, toiset lihan kanssa. Hintaluokan perusteella eräät olivat tarkoitettu nautittavaksi yksin korkeintaan nakkikioskiruuan kanssa, toiset puolestaan ilman ruokaa ja vain parhaassa mahdollisessa seurassa. Yhdellä hyllyllä oli tummanruskeita ja koristeellisia lasipulloja, toisella taas läpinäkyviä, muotoilultaan pelkistettyjä ja kirkasta nestettä sisältäviä muovipulloja.

Minun kukkarolleni sopivat pelkistetyt muovipullot vedenvärisine sisällyksineen paremmin kuin kalliit konjakit. Katselin vodkakokoelmaa ja valitsin joukosta juuri sen pullon, joka kaikken kiihkeimmin halusi viettää perjantai-illan kanssani. Valinta ei aina ole helppo, koska en ole helpoimpia ihmisiä, joiden kanssa tullaan toimeen. Asun myöskin haasteellisissa olosuhteissa, joten olen jo vuosia löytänyt parhaat seuralaiset juuri Alkon myymälästä. Pahvista kyhätyssä kodissani ei juurikaan tarvitse kotitöitä tehdä, joten parhaiten minua lämmittää vodka.

Otin hyllystä tarvitsemani annoskoon ja suuntasin kulkuni kassalle. Jonossa seistessäni huomasin seinällä pienen kortin, jossa luki "lahjakortti" ja sen alla "Alko". Ilmeisesti kortille voitiin ladata jotenkin ATK-tietoteknisesti rahaa, ja antaa kortti jollekulle läheiselle, joka voisi kyseisen rahamäärän Alkon myymälään käyttää.

Lukuisten metsissä vietettyjen vuosien ahavoittamille poskilleni vierähti kyynel. Kuinka ihanaa olisikaan saada lahjakortti Alkoon. Ei tarvitsisi laskea senttejä, vaan voisi ottaa hyllystä sitä kalleinta ja koristeellisinta seuraa pahvikotiin.

Oma muovipulloni kirkkaine sisältöineen liukui hihnalla eteenpäin ja minun oli nopeasti nieltävä kyyneleeni. Maksoin juomani kohteliaalle myyjälle ja korjasin pienen muovisen kumppanin reppuuni. Kävellessäni myymälästä ulos, en voinut olla kyynelehtimättä lisää ja olla ajattelematta lahjaa, jonka kuka tahansa voisi lähimmälleen antaa. Lahja, joka lämmittäisi kylmimmälläkin säällä - lahjakortti Alkoon.

11

1962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotenkin kielen rikkaudesta en usko että olet pahvilaatikossa asuva pulsu :D

      • Nykyään kaikki koulutetaan päteviksi kaikessa. Mikään ei kuitenkaan estä yksilöä vajoamasta pulsuksi. Siihen ei pätevyyksiä kysytä.


    • nuori.koprofiili

      Varmasti hyvä kirjoitus, mutta kun juoppo olen, niin en jaksanut lukea kui alun, joten suosittelen, että jatkossa kirjoitat tälle palstalle vain lyhyitä viestejä jotka littyy ripuliin.

      • Pitkähkön kirjoitukseni pointti oli lahjakortti Alkoon, mikä jo sellaisenaan on melko huvittava ajatus. Varsinkin suomalaista alkoholipolitiikkaa vasten asetettuna.


      • loispummijuoppo2
        rytmimunat kirjoitti:

        Pitkähkön kirjoitukseni pointti oli lahjakortti Alkoon, mikä jo sellaisenaan on melko huvittava ajatus. Varsinkin suomalaista alkoholipolitiikkaa vasten asetettuna.

        toimiiko sossun maksusitoumukset alkossa. anna ees puolikas subu pliis


    • Juoppourvelo

      Mistä tuossa hillittömän suuressa sanaröykkiössä onkaan kyse?
      Juopoille sen lukeminen on samanlainen tehtävä kuin raamatun tavaaminen kokonaan läpi.

    • Hauka.heräsi

      Lahjakortit voivat olla hengenvaarallisisa. Ainakin jos palstan vakiolle meinaa lähettää kortin.

      Mä kävin usein duunikledjuissa haisevana hakemassa päivän pullon. Joskus olen myös pikkutakin tai ihan puvun kanssa hakenut.

      Hyvä ja mielenkiintoinen kirjoitus, jolla oli hyvä tämä aamu aloittaa.

    • Björneborgs_pilsner

      Pyyhkäisin karhean kyyneleen suolaisella kädelläni avauksen luettuani. Miten kaunista voikaan ihmiselo suloisimmillaan olla! Mieleeni nousivat tunnelmat Veikko Huovisen novellista "Kahden juopon joulu".

    • Alko-mielessä-ei-suussa

      Nappikirjoitus siinä mielessä, että itsekin asioin Alkossa vaikka viimeisestä alkohuikastani on noin 20 vuotta.
      Nimittäin vuosittain ja ajoittain tulee hetkiä kun on aika ostaa lahjoja, häät (jopa erot, parikin kertaa olen palkinnut tovereita kun ovat päässeet eroon vittumaisesta muijasta), synttärit, (jopa hautajaiset, koska joihinkin hautajaisiin kuuluu jälkeinen joko murheryyppy tai iloliemi muistella kivaa kaveria), joulu, liikelahja... Joten ostan nimenomaan lahjakortteja Alkoon keskisijoituksella 50 - 100 euroa.

    • maistellen

      Lahjakortti alkoon on aika hullunkurinen ajatus, etenkin jos ajattelee perisuomalaista juomakulttuuria. Tosin myös aivan loistava lahja semmoiselle, joka maistellen harrastaa esim. arvokkaampia viskejä/konjakkeja. En nyt tarkoita tosiaankaan niitä ns.juomaviskejä muvipulloissa, vaan niitä arvokkaampia, joita ei ehkä itse viitsisi täysin omasta pussista pulittaa.
      Mieheni on viskien harrastelija. Hän ei tosiaankaan ryyppää viskejä vaan maistelee niitä. Eräänkin kerran ollaan ostettu porukalla hälle arvokkaampi lahjapullo merkkipäivinä ja on niitä lahjakorttejakin muutama talouteen tullut.

    • Lahjakorttimainos

      Taitaa olla kovapalkkaisen Alkon toimitusjohtajan mainosteksti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe