Kierrosten rajoitin.

Miten saisi tehtyä kierrosten rajoittimen mopoon.
Kierros tieto pitäisi lukea puolalle menevästä johdosta.
Rajoitus pitäisi toteuttaa katkomalla sytytystä eikä ennakkoa muuttamalla.
Sekä rajoitus tulisi olla säädettävä.
Moottori johon kyseinen rajoitin tulisi olisi minarellin AM6.

Nykyinen mopo-sportista ostettu rajoitin rajoittaa kyllä kierroksia mutta ei ole oikein hyvä käytössä. (ala kierroksilta lähtiessä paha viive, yläkierroksilla rajoitus heijaa laidasta toiseen, YM.)
Ei saa säädettyä mitenkään kohtuullisesti toimivaksi.
Ilmianna
Jaa

7 Vastausta


Löytysköhän suoraan jotain rele-piiriä jonka saisi lukemaan magneeton antaman sähkön taajuutta ja kytkemään säädetyllä taajuudella -jos ei niin taajuus->jännitteeksi piirin perään sitten vielä jänniterele-piiri maadoittamaan sytkää...
Ilmianna
Jaa
Kontrolleri laskemaan siltä hyrrältä tulevien pulssien väliaikoja ja tuottamaan pulssi joka kerta, kun aika on suurempi, kuin rajataajuudella. Jos aika menee liian pieneksi, tuotetaan pulsseja max. taajuudella mutta ei enempää. Voisi onnistua analogisellakin kytkennällä, joka poistaa sytytyksen aina yli menevältä pulssilta, mutta käynti ei varmasti olisi tasaista. Ja bensaa menisi palamattomana läpi kun ajaisi rajoitinta vastaan.
Eli ensin pitää toteuttaa "one-shot" kytkentä, joka tuottaa sytytykselle optimaalisen pituisen kipinäpulssin. Tämä sitten viedään muuntajan läpi ja saadaan toisioon tarvittava jännite kipinälle. Ilman muuntajaakin voi onnistua - mutta voi myös polttaa transistorin herkemmällä.
Sen jälkeen tätä one-shot:ia nitkutetaan kontrollerilla samassa tahdissa sen hyrrän kanssa - paitsi jos pulssitahti on liian iso. Muistelisin, että circuits-kirjassa oli jossain tuollainen kipinäkytkentä jota voisi varmaan soveltaa.
Ilmianna
Jaa
Itse mietin jotta jos alkaisi opettelemaan pic ohjemointia ja sillä toteuttaisi.
Mutta heti ensimmäiseksi tuli sellainen asia mieleen jotta millaisella piirillä saisi muutettua puolalle menevän pulssin sellaiseen muotoon jotta pic ymmärtäisi sen.
Kun minun tietojen mukaan pic:n ohjaukseen saa olla vain 2-3V ja pulssi joka tulee puolalle oli muistaakseni lähempänä 18V.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Helpoin varmaan avattava ferriittisydän. eli puolalle menevä johto läpi kierroksen tai pari ja toisio vaikka 10 kierrosta. Toisiosta vaikka 1k vastus ja 3V2 zenerdiodi jonka rinnalta signaali picille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tulipa purettua se moposportin rajoitin ja katsottua sen sisuskalut mitä se oli syönyt.

Siellä oli muutama konkka ja vastuksia sekä kiertokytkin.
Parista konkasta oli tullut sisuskaluja ulos kun ne oli käännetty piirilevyn suuntaan.
Sain vaihdettuu toisen niistä ehjään kun sattui olemaan saman arvoisia konkkia jemmassa.
Toinen jäi vaihtamatta vielä.

Nyt kun sääti rajoitusta niin sen sai paremmin kohdilleen kuin mitä ennen.
Ajoitus lampulla katsottuna rajoitin toimii just sillä tavalla kuin halusin sen rajoittimen toimivan.
Eli sytytystä katkomalla.

Mutta silti kiinnostas saada rakennettua rajoitin josta voisi paremmin säätää rajoitusta.
Esim. millä kierroksilla katkaisee sytytyksen ja millä kierroksilla antaa taas kipinää.
Ilmianna
Jaa
Kuvailemasi konkkarajoitin on juuri tuo sytytystä myöhäistävä malli.
http://www.motot.net/wiki/Kierrosrajoittimet_ja_niiden_rakentaminen
Taajuusjännitemuuntimella tekee tuon helposti, mutta ei se mielestäni ole kovinkaan tasainen rajoitus jos sytytys katkastaan kokonaan. Tuo myöhästävä säätö pudottaa tehoa ja polttoaine kuitenkin palaa mutta vaan pienemmällä paineella. Kokonaan katkaisussa bensa räjähtelee putkessa.
www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf
Tuon lm2907 komparaattorilla, sopivin hystereesi järjestelyin.
Voithan tuolla tietenkin kytkeä myös myöhäistävän konkan, teho fet vaan kytkemään konkka/vastuskytkentä linjaan.
Ilmianna
Jaa
Varmaan mopopoika haluaa rajoittimen sen takia, että laittaa jostain vivusta päälle, kun poliisi testaa mopoa.
Mutta periaate on sellainen, että esim. 555-ajastinpiirillä tehdään vakiopituista pulssia, joka sitten integroidaan, eli suodatetaan tasajännitteeksi. Perään komparaattori, joka vaihtaa tilaa, kun tasajännite nousee tarpeeksi korkeaksi. Ja komparaattori ohjaa vaikkapa relettä, joka katkoo sytytysvirtaa.

Oikea kierrostenrajoitin olisi seuraavanlainen. Servo ohjaa kaasuvipua. Kierroksista tieto vaikkapa edelliseen tapaan servonohjauspiirille. Servonohjaus rajoittaa liikkeen, kun kierrokset nousevat säädettyyn rajaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kierrosten rajoitin.

Miten saisi tehtyä kierrosten rajoittimen mopoon.
Kierros tieto pitäisi lukea puolalle menevästä johdosta.
Rajoitus pitäisi toteuttaa katkomalla sytytystä eikä ennakkoa muuttamalla.
Sekä rajoitus tulisi olla säädettävä.
Moottori johon kyseinen rajoitin tulisi olisi minarellin AM6.

Nykyinen mopo-sportista ostettu rajoitin rajoittaa kyllä kierroksia mutta ei ole oikein hyvä käytössä. (ala kierroksilta lähtiessä paha viive, yläkierroksilla rajoitus heijaa laidasta toiseen, YM.)
Ei saa säädettyä mitenkään kohtuullisesti toimivaksi.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta