Mieleisin tanssilaji (Äänestys)

Tähän vois laittaa "Itselle" mieleisimmät tanssilajit. (musiikit joihin tanssii, lajinomaisesti tai vaan muuten)
Perustelutkin olis kiva lukea.

Minulle on.

Hidas valssi,
ihanaa musiikia vaikka vain kuunnella. Lajinomaisesti upeaa. Ihana vaikka vaan fiilistellä.

Slowarit,
Parasta vapaalla askelluksella.

Tango,
Niin kuuma, kiihkeä ja tunteikas.

Valssi,
vaikea, vaan palkitseva kun sen oppii.
Ilmianna
Jaa

40 Vastausta



Nopeat, jos niiden soitossa on syke, muutoin ovat taas pirun tylsiä.
Huonoa hidasta valssia en ole tainnut vielä kuullakaan.
Mikä tahansa, jos musiikki puhuttelee minua rytmillisesti.
Ilmianna
Jaa
MaalimaaNähnyt, ollaan melko samalla linjalla :) ..poikkeuksena Slowarit. Harva mies ymmärtää tulkita niissä musiikkia ja tanssista tulee vaan sellaista nyhjäystä.

Hidas valssi
Erityisesti Amerikkalainen hidas valssi, Country valssi on mieleen. Englantilainen hidas valssi on ihan ok. mutta nautinto menee aivan special tasolle kun mukana on oikean- ja vasemman käden alitukset, kehrä - ja keinukäännökset, pujottelut, askelrikot, ym. ym...

https://www.youtube.com/watch?v=HxHNypl9wQg

Valssi, Tango valssi

Valssi on kivaa silloin kun kappale on tanssittavaa ja mies osaa pyörittää kunnolla ja leikitellä askelilla.

Tangot
Suomalainen tango,
pitkät "laahaavat" askeleet, taivutukset , pistot, pyörähdykset..

Wanha tango on vaan niin ihanaa ja intensiivistä. Harmi vain, harva mies osaa sitä :(

Myös Argenttiinalainen tango on hienoa, itsellä on siitä kokemusta melko vähän.

Jive
Letkeä Jive on vaan niin svengaavaa.

Cha-Cha, Rumba

Askeleet ja musiikki on näissä niin kivoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Slowareilla nyhjäystä?

Lupaan ettei tule.
Mennään kyllä välillä tuplahitaita, vaan välillä tuplanopeilla pistoja ja kaikka siltä väliltä.
Mitö ikinä musiikki tarjoo ja mihin venytään 😀

Englantilainen hidas valssi 😉

Valssi valssina jos vaan saan daamin keinuun ja liitään.
Tangovakssia muutaman tahdin pahimmissa ruuhkissa.

Suomalaista tangia en vaihda. Laahaavat askeleet vaan vaihdan pitkiin nopeusiin. Lähinnä pivotteja ja nopeita pyörähdyksiä olis tarjolla😀

Lattarut, vapaalla askelluksella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MaalimaaNähnyt kirjoitti:
Slowareilla nyhjäystä?

Lupaan ettei tule.
Mennään kyllä välillä tuplahitaita, vaan välillä tuplanopeilla pistoja ja kaikka siltä väliltä.
Mitö ikinä musiikki tarjoo ja mihin venytään 😀

Englantilainen hidas valssi 😉

Valssi valssina jos vaan saan daamin keinuun ja liitään.
Tangovakssia muutaman tahdin pahimmissa ruuhkissa.

Suomalaista tangia en vaihda. Laahaavat askeleet vaan vaihdan pitkiin nopeusiin. Lähinnä pivotteja ja nopeita pyörähdyksiä olis tarjolla😀

Lattarut, vapaalla askelluksella.
Jaa, että lattarut vapaalla askelluksella ? Siis toisin sanoen askelletaan mitä sattuu kun ei oikeata askellusta osata. Se on kyllä ihan fantastisen hauskaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nähnytjakokenut kirjoitti:
Jaa, että lattarut vapaalla askelluksella ? Siis toisin sanoen askelletaan mitä sattuu kun ei oikeata askellusta osata. Se on kyllä ihan fantastisen hauskaa.
"Oikeita askeleita"

Ei cha chassa eikä rumba musiikissa ole "oikeita" askeleita, kuten ei missäön muussakaan musiikissa.
Jos ei OSAA eikä ole lahjoja, voi aina tanssia niin sanotuilla "oikeilla askeleilla"
Näillä on aloittelijankin helppo viedä, kun seuraaja osaa ulkoa askeleet.

Ehkä sinäkin joskus vielä opit meneen ja viemään vapaalla askeluksella.
Minulta se vei 4 vuotta. Ensin tajusin sen tangoon, sen jälkeen musiikki alko määrätä kaikissa tanssilajeissa. Siihen asti oli pakko tikata kursseilla opetetuilla askeleilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei musiikissa mitään askellusta olekkaan vaan ne askellukset kuuluu tanssimiseen
Niin minäkin ensin tanssin " vapaalla askelluksella " kaikki tanssit kunnes päätin opetella tanssimaan.
Se vei minultakin monta vuotta ja erilaisilla parketeilla ennen kuin opin eri tanssilajit .
En tiedä niistä lahjoistani, mutta nyt osaan tanssia, jos haluan ja voin nauttia tanssimisesta ja osaamisesta.
Vapaalla askelluksella voin toki edelleen tanssia silloin kun sille päälle satun.
Tanssitaan vaan kumpikin omalla tavoillamme ja nautitaan tanssista :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MaalimaaNähnyt kirjoitti:
"Oikeita askeleita"

Ei cha chassa eikä rumba musiikissa ole "oikeita" askeleita, kuten ei missäön muussakaan musiikissa.
Jos ei OSAA eikä ole lahjoja, voi aina tanssia niin sanotuilla "oikeilla askeleilla"
Näillä on aloittelijankin helppo viedä, kun seuraaja osaa ulkoa askeleet.

Ehkä sinäkin joskus vielä opit meneen ja viemään vapaalla askeluksella.
Minulta se vei 4 vuotta. Ensin tajusin sen tangoon, sen jälkeen musiikki alko määrätä kaikissa tanssilajeissa. Siihen asti oli pakko tikata kursseilla opetetuilla askeleilla.
Kylläpäs onkin suuri helpotus kuulla että cha chassa ja rumbassa vain lahjattomat käyttää tanssin omia askelia.
Mulla kun on ollu vaikeuksia oppia noita tansseja ja tanssiessa on aina vaan meinannu mennä " vapaan askelluksen puolelle.
Nyt tiedän sen johtuneen siitä että olen liian lahjakas.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
lahjakastanssija kirjoitti:
Kylläpäs onkin suuri helpotus kuulla että cha chassa ja rumbassa vain lahjattomat käyttää tanssin omia askelia.
Mulla kun on ollu vaikeuksia oppia noita tansseja ja tanssiessa on aina vaan meinannu mennä " vapaan askelluksen puolelle.
Nyt tiedän sen johtuneen siitä että olen liian lahjakas.
Hyvä, jatka vain vapaalla askelluksella.

Oletko viejä ja minkälaisia vaikeuksia sinulla on cha chassa ja rumbassa?
Jos sinulla on rytmitajua, en ymmärrä mikä tuottaa vaikeutta.
Rumbassa ottamatta askelta ykkösellä? Keskity ja toistoja. Kyllä se sieltä lähee.
Neliörumbassa tuskin on ollut vaikeuksia?
Chas chaassa? Ehkä laahavat askeleet? Vai mikä?

Jos taas on huono rytmitaju, vaikeuksia on jo pelkän ykkösen löytämisen suhteen.
Sen kun löydät, ei muuta tarvi kuin ulkoaopetellut askeleet/kuviot ja tanssilajin ominainen tyyli. Seuraaja seuraa vaikeuksitta.
Sama toimii kaikkiin saman tanssilajin kappaleisiin.
Vaikka orkesteri soittaa cha chaan välisoinnun (kahden iskun välille soitettavan nuotin) 2ja3 väliin. Tanssitaan silti AINA ylimääräinen askel 4 ja 1 väliin.
Eli ei kuunnella musiikista mitään muuta kuin perusrytmi ja ylimääräinen askel aina tahtien väliin. Helppoa.
Saman kappaleen jos tanssii vapaalla askelluksella. (Sinä tietenkin tiedätkn) kuunnellaan musiikkia ja liikutaan rytmisoittimen, solistin tai soittimen mikä on SILLÄ hetkellä vahvemmin esillä. Esim. puhallinsoitin. Puhaltimen yksi nuotti voi kestää vaikka 1/4 , 1/2 tai kokotahdin ajan. Sitä tietenkin liikutaan tämän soittimen tahtiin, eikä mennä ottamaan 5 askelta tahtiin jos puhaltimen yksi ääni kestää koko tahdin. Vaan ajotetaan liikkuminen tasasesti tämän tuplahitaan tahtiin.

No tämähän onnistuu hyvin vasta-alkajaltakin.
Vaan vaikeus tuleekin siitä miten vasta-alkaja saa seuraajan seuraamaan, viennin ollessa puutteellista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MaalimaaNähnyt kirjoitti:
Hyvä, jatka vain vapaalla askelluksella.

Oletko viejä ja minkälaisia vaikeuksia sinulla on cha chassa ja rumbassa?
Jos sinulla on rytmitajua, en ymmärrä mikä tuottaa vaikeutta.
Rumbassa ottamatta askelta ykkösellä? Keskity ja toistoja. Kyllä se sieltä lähee.
Neliörumbassa tuskin on ollut vaikeuksia?
Chas chaassa? Ehkä laahavat askeleet? Vai mikä?

Jos taas on huono rytmitaju, vaikeuksia on jo pelkän ykkösen löytämisen suhteen.
Sen kun löydät, ei muuta tarvi kuin ulkoaopetellut askeleet/kuviot ja tanssilajin ominainen tyyli. Seuraaja seuraa vaikeuksitta.
Sama toimii kaikkiin saman tanssilajin kappaleisiin.
Vaikka orkesteri soittaa cha chaan välisoinnun (kahden iskun välille soitettavan nuotin) 2ja3 väliin. Tanssitaan silti AINA ylimääräinen askel 4 ja 1 väliin.
Eli ei kuunnella musiikista mitään muuta kuin perusrytmi ja ylimääräinen askel aina tahtien väliin. Helppoa.
Saman kappaleen jos tanssii vapaalla askelluksella. (Sinä tietenkin tiedätkn) kuunnellaan musiikkia ja liikutaan rytmisoittimen, solistin tai soittimen mikä on SILLÄ hetkellä vahvemmin esillä. Esim. puhallinsoitin. Puhaltimen yksi nuotti voi kestää vaikka 1/4 , 1/2 tai kokotahdin ajan. Sitä tietenkin liikutaan tämän soittimen tahtiin, eikä mennä ottamaan 5 askelta tahtiin jos puhaltimen yksi ääni kestää koko tahdin. Vaan ajotetaan liikkuminen tasasesti tämän tuplahitaan tahtiin.

No tämähän onnistuu hyvin vasta-alkajaltakin.
Vaan vaikeus tuleekin siitä miten vasta-alkaja saa seuraajan seuraamaan, viennin ollessa puutteellista.
Ehkä onneksi on niin yksinkertainen immeinen, etten tajua tuosta sinun selostuksesta yhtään mitään. Helpompaa kun menee vain musiikin mukana sen kummemmin asiaa ajattelematta, välillä onnistuu paremmin, välillä huonommin :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
daadirlandaa kirjoitti:
Ehkä onneksi on niin yksinkertainen immeinen, etten tajua tuosta sinun selostuksesta yhtään mitään. Helpompaa kun menee vain musiikin mukana sen kummemmin asiaa ajattelematta, välillä onnistuu paremmin, välillä huonommin :)
No en minäkään sitä tanssiessa ajattele noin.
Joskus vaan vaivannut ja Youtubesta katsonut. Miksi johkin kohtaan musiikki vaatii 4 nopeeta ja toiseen kohtaan tuplahitaan. Miksi joku kohta kappaleesta pistää askeleet piteneen. Toinen kohta tekeen linjan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MaalimaaNähnyt kirjoitti:
"Oikeita askeleita"

Ei cha chassa eikä rumba musiikissa ole "oikeita" askeleita, kuten ei missäön muussakaan musiikissa.
Jos ei OSAA eikä ole lahjoja, voi aina tanssia niin sanotuilla "oikeilla askeleilla"
Näillä on aloittelijankin helppo viedä, kun seuraaja osaa ulkoa askeleet.

Ehkä sinäkin joskus vielä opit meneen ja viemään vapaalla askeluksella.
Minulta se vei 4 vuotta. Ensin tajusin sen tangoon, sen jälkeen musiikki alko määrätä kaikissa tanssilajeissa. Siihen asti oli pakko tikata kursseilla opetetuilla askeleilla.
Hei. Se on vaan tossa lavatanssissa missä ei ole oikeita eikä vääriä askelia.
Siinä voitanssia ihan miten sattuu eikä koskaan tanssi väärin. Aina voi sanoa että minä tulkitsen tämän musiikin näin.
Jos tanssi ei aina mene ihan tahilleen niin siihen voi todeta että minä taitavana ja lahjakkaana tanssijana teen tällaisia rytmirikkoja.
Ei meidän lahjakkaiden taiteilijoiden tarvi välittää noista lahjattomien askelista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taidetanssija kirjoitti:
Hei. Se on vaan tossa lavatanssissa missä ei ole oikeita eikä vääriä askelia.
Siinä voitanssia ihan miten sattuu eikä koskaan tanssi väärin. Aina voi sanoa että minä tulkitsen tämän musiikin näin.
Jos tanssi ei aina mene ihan tahilleen niin siihen voi todeta että minä taitavana ja lahjakkaana tanssijana teen tällaisia rytmirikkoja.
Ei meidän lahjakkaiden taiteilijoiden tarvi välittää noista lahjattomien askelista.
Lupa on mennä kuinka haluaa. Standardointi on kyllä hyödyksi, jos haluaa lisätä osaavien seuraajien määrää. Tai sitten tanssi jää hyvin vaatimattomalle tasolle tai toimii vain harvojen valittujen kanssa. Mutta koskaanhan ei pääse siihen että tanssi soljuisi hienosti kaikkien kanssa, kun aina on niitä opettelemattomia vastapuolia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hidas valssi, ihan kuten muillakin vastanneilla. Toivotaan tanssipaikoilla orkestereilta lisää sitä vielä aktiivisemmin meidän kaikkien iloksi, eikös?
Ilmianna
Jaa
Tanssi kuin tanssi, se on niin viejästä kiinni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Se (illan) mieluisin laji on kiinni seuraajasta. Jos mies on se joka joutuu sopeuttamaan kohtuuttomasti omaa tanssiaan, niin nautittavuus katoaa. Sopimaton asento, oudot otteet, tinkimään joutuminen omasta toimivasta tasosta, etuilu, nämä kaikki häiritsevät. Mieluisuuteen vaikuttaa paljon myös "muut" vastapuolen ominaisuudet tanssitaidon lisäksi.

Hitaasta valssista muistan kaksi lähes täydellistä kokemusta (tanssin onnistuminen ja erityisen mieluisa pari). Vaikka tanssien opetteluun käyttää tolkuttomasti aikaa se ei vaan kaikkien kanssa mene yksiin tavoitellulla tavalla. Siksi erityisesti mielilajeissa haluaa tehdä haut niin, että tanssi toteuttaisi molempien osapuolien toiveet.

Humppa ja jenkka sopivat lämmittelykappaleeksi tai tauon pitämiseen. Tango on hyvä taukolaji ja muutenkin saattaa olla viisainta tanssia se suosiolla foksina, koska sen tulkitsemiseen ei parin panssa helposti löydy yhteyttä, varsinkin jos solisti on vielä vaikuttamassa. Tangossa kuten muissakin lajeissa useilla naisilla on kumma taipumus lähteä liikkeelle ennen vientejä.

Joskus slovarit ovat miellyttäviä. Kun en osaa siihen juurikaan "oikeita" tekniikoita, tulee kokeiltua vähän tuntuman mukaan viivytteleviä askelia ja nopeita sekaan pyörityksillä, silläkin on joidenkin kanssa onnistuttu kommenteista päätellen ja joskus on itseensäkin tyytyväinen. Mutta kaavana hhnn on tylsää.

Miellyttävyys tulee paljolti juuri siinä omilla taitorajoilla onnistumisesta. Hienoja hetkiä on koettu rumbassa, cha chaassa, salsassa, jivessä, buugissa, bugissa ja valssissa. Näissä kaikissa on se hakemisen vaikeus, jos ei ole kaikki tutut paikalla. Kaikkea on tuskin lavoilla edes päässyt kokeilemaan, ainakin vesti ja lindy, niissäkin voisi olla ainesta mielilajeiksi.

Eli pääasiassa se pari ratkaisee, eikä mieluisiin lajeihin edes halua hakea ketä tahansa, jos nyt muutenkaan. Aloittelija on mielenkiintoisempi haettava kuin vuosikymmenien konkari, joka tyytyy minimiosaamiseen. Eli joissakin tilanteissa sopiville persoonille se "antamisen ilo" myös miellyttää.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tota ikää kuin tulee, niin vauhdin hurma vaan lisääntyy ;)
fusky , bugg , jive ovat nyt suosikkejani

https://www.youtube.com/watch?v=BAhdsBxILsY
Ilmianna
Jaa
Tango, mutta viejän pitää sitten osata viedä tunteella ja vapaalla askelluksella, ei kädenalituksia eikä pelkkää hhnn ja antaa musiikin viedä.......yli 40 vuoden aikana joitakin helmiä sattunut kohdalle ;)
1
Ilmianna
Jaa
Lähes kaikki lajit menevät polkkaa lukuunottamatta. Mikä tahansa tanssi on upeaa hyvissä käsissä.
Ilmianna
Jaa
Suosikkejani ovat perinteiset tanssilajit ALKUPERÄISSOVITUKSINA, kuten Tango, Rumba, Hidas fox, Valssi, Humppa, jne. ja näille sattuu useimmiten osaavimmat vietävät daamit.
Tosin useimmiten tulee tanssittua sisäänlämpiävästi, eli tulee hettua tuttuja, joiden tanssitaito / yhteensopivuutemme eri tanssilajeissa on jo vuosien varrella tullut tutuksi.
Aiemmin luulin, että nämä ovat vain vanhemman kansan taitolajeja, mutta olen nykyisin monesti positiivisesti yllättynyt, kun naisten hakuvuorolla on tullut nuoria tyttösiä hakemaan ja ovat olleet tosi taitavia /osaavia sekä osanneet myös eläytyä musiikkiin sekä vientiini.
Saamani palautteen perusteella arvioin, että nämä positiiviset tanssielämykset ovat jääneet mieliimme, vaikka tanssiparneriamme emme enää tunnistaisikaan.
Ilmianna
Jaa
Hidas valssi.
Niin kuin lähes kaikilla ketjuun osallistuneilla.
Miksi sitä siltii soitetaan niin vähän lavoilla? Noin kahdet illassa.
Ilmianna
Jaa
Sylitanssi strippibaarin takahuoneessa.
Ilmianna
Jaa
Vaakamambo.
Ilmianna
Jaa
Tiskoo ja sen jälkeen alkaa viskoo...
Ilmianna
Jaa
Tuossa vasta opetettiin valssin oikea tapa tanssia ; kun jos on mahdollista ,ei kannata jättää tanssikoulua pariin tuntiin , vaan voi , vuosienkin jälkeen käydä tanssitunneilla sillointällöin ,
valssia ei oikeesti tanssita pyörien koko ajan , vaan tanssilinjan ollessa viivasuora , käännytään 180 astetta ja tyttövie , sitten taas sama ja mies vie .
jokainen voi tietty mennä kuin on oppinut , mutta valssi on komeampaa , kun noin mennään ,
Jive on kaikkien tanssitapojen äitipuoli , ja jos sen oppii , oppii kyllä kaikki muutkin , ja se on kivaa..
1
Ilmianna
Jaa
+ Minä pidän eniten hitaasta valssista, suomalaisesta tangosta sekä rumbasta. Niissä on jotain kummaa syvää tunnetta joka iskee. Toki muitakin tanssimuotoja tulee tanssittua.

- Muut lattarit ei ei ei ja ei. Ei lähde, ei sovi minun suomalaiseen menttaliteettiin.
Toki noita voisi jossain palmun alla kokeilla hyvän rommin kera.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Onhan se selvä, että suomalaiselle sopii kaihomieliset tanssit kuten tango. "Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa " tyyppiset laulut ja tanssit sopii meidän menttaaliteettiin. Latinorytmit tarvitsevat liukkaamman lantion ja sitä ei ole suomalaisilla naisilla eikä miehillä ja kauhelta se näyttääkin kun hekevetinmoisilla jenkkakahvoilla lantiota edes yritetään heilutella musiikin tahtiin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Laitanpa minäkin tähän omat suosikit, kun en ole aiemmin huomannut.

- Tavallinen ja hidas valssi, niitä on mukava viedä ja tanssia kun nykyään osaan pyytää naiselta vastetta oikeaan käteeni. Oikealla raamilla näissä tansseista tulee tansseja.

- Liikkuva ruotsalaistyyppinen bugg, se sopii erityisen hyvin humppamusiikkiin. Suomessa opetettavaa buggia en tanssi, se on niin tylsää.

- Tango. Tango on kiva tanssi, vaikka vielä on paljon opittavaa tulkinnasta. Onneksi pääsin sisään tangon tulkintaan, 4 vuotta siinä meni ennen kuin ymmärsin että minua oli opetettu kursseilla väärin; tangoa ei tanssita kuten foksia.

- Lattarit. Cha-cha, rumba, samba ja salsa ovat kivoja mutta tarvitsin enemmän aikaa opetella niitä lisää. Salsaa pitäisi päästä tanssimaan päiväksi vähintään.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
"Tavallinen ja hidas valssi, niitä on mukava viedä ja tanssia kun nykyään osaan pyytää naiselta vastetta oikeaan käteeni. Oikealla raamilla näissä tansseista tulee tansseja."

Juurikin näin.
Suomessa ei edes osata opettaa valssiin tanssiasentoa.
Toinen on sunun mainitsema tango.
Sekin mennään opettaan "määrätyillä" askeleikka, kuten slowaritkin.

Muista tanssilajin opetuksesta en osaa sanoa, kun osan niitä vain sen verran mitä kursseilla on opetettu. Ilmeisesti nekin päin persettä. Näihin lajeihin ei ole ollut kiinnostusta katsoa youtubesta, miten niitä oikeesti kuuluis tanssia.

Tässä tuli jo mainittuakin minun mieleisimmät tanssilajit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kuinkahan tuo vasteen pyytäminen miehen oikeaan käteen onnistuu hienovaraisesti? Pyytämättä sitä harvoin saa ja sitä kaipaisi muihinkin kuin valsseihin.

Ilmeisesti buggissa on edelleen mahdollisuus valita "vääriä" kursseja tietämättään. Ehkä olen onnekas, koska se oppi on reilut 10 vuotta tullut jo ruotsalaisilta tai heidän oppiinsa kouluttautuneilta.

Tango voisi olla kivaa, jos siihen pääsisi sisälle, Tango-musiikki on yksi vaikeimmin tanssittavia ja sitä tulee välteltyä.

Päivässä ei salsan saloihin pääse käsiksi. Paitsi ehkä naiset casinossa tyydyttävään seuraamiseen, jos hallitsevat hyvin muita kädenalilajeja. Aktiivinen salsaaja käy viikottain kursseilla jopa vuosikymmeniä, naisetkin.

Lattarit ovat mukavaa piristystä suomalaisille lavoille. Joku kertoi rumban mielitanssiksi, mutta ei kuulema tykkää lattareista. Valittettavasti samban osalta musiikkitarjonta ei suomalaisilla lavoilla ole kehuttavaa, tosin parannettavaa muissakin.

Varmaan kaikki, mitä luulee osaavansa hyvin, on mieluista tanssia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minusta on jokseenkin turhaa kiinnittää niin paljon huomiota buggassa baunsseihin, koska todella harva orkesteri soittaa buggaansa niin, että musiikki houkuttelisi baunssiin: baunssi ainoastaan buggan baunssin vuoksi baunssittomaan musiikkiin on täysin väärin tanssittua buggia riippumatta siitä, kuka sen opetti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
baunssituleemusiikista kirjoitti:
Minusta on jokseenkin turhaa kiinnittää niin paljon huomiota buggassa baunsseihin, koska todella harva orkesteri soittaa buggaansa niin, että musiikki houkuttelisi baunssiin: baunssi ainoastaan buggan baunssin vuoksi baunssittomaan musiikkiin on täysin väärin tanssittua buggia riippumatta siitä, kuka sen opetti.
jaa, että orkesterit soittaa musiikkia mikä ei houkuttele baunssiin ? Miten sen orkesterin tulisi mielestäsi soittaa että se musiikki ei olisi baunssitonta. ?
Jaahas... baunssiton bugga on aina mitättömän näköistä läpsyttelyä oli se musiikki mitä tahansa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Näin kevään ollessa jo ehtoopuolellaan tulee väistämättä ilmi, että hyvin monella veneilijällä on veneessään toistakymmentävuotta jauhesammutin sitä varten, että veneilylaissa on säädetty veneeseen sammutin. Usealla veneilijällä veneilykesä sujuu niin, että veneily ei houkuttele veneilijää yhtään veneilylaissa säädetyn sammuttimen käyttöön, koska veneilyssä ei yleensä ole mitään sammuttimen käyttöön houkuttelevaa ja sammutin jääkin kaikkina muina paitsi yhtenä kesänä käyttämättä. Koska sinä kesänä veneilyssä ilmenee jotain sellaista, joka houkuttelee veneessä veneilylain takia toistakymmentävuotta käyttämättä olleen jauhesammuttimen käyttöön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veneilyanalogiaa kirjoitti:
Näin kevään ollessa jo ehtoopuolellaan tulee väistämättä ilmi, että hyvin monella veneilijällä on veneessään toistakymmentävuotta jauhesammutin sitä varten, että veneilylaissa on säädetty veneeseen sammutin. Usealla veneilijällä veneilykesä sujuu niin, että veneily ei houkuttele veneilijää yhtään veneilylaissa säädetyn sammuttimen käyttöön, koska veneilyssä ei yleensä ole mitään sammuttimen käyttöön houkuttelevaa ja sammutin jääkin kaikkina muina paitsi yhtenä kesänä käyttämättä. Koska sinä kesänä veneilyssä ilmenee jotain sellaista, joka houkuttelee veneessä veneilylain takia toistakymmentävuotta käyttämättä olleen jauhesammuttimen käyttöön.
Tää oli paras! Siis veneilytanssia sammuttimen kanssa ,

Kirjoittaja oli joko täyttä ymmärrystä vaillla tai sitten alkoholilla oli osuutta asiaan

Ehkä seonnut veneilypalstalta tänne - eisiinämitään. Tosi piristävää näitten tanssiteoreetikkotosikkojen kirjoitusten välissä - Lisää tätä !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
alajoustoaollapittää kirjoitti:
jaa, että orkesterit soittaa musiikkia mikä ei houkuttele baunssiin ? Miten sen orkesterin tulisi mielestäsi soittaa että se musiikki ei olisi baunssitonta. ?
Jaahas... baunssiton bugga on aina mitättömän näköistä läpsyttelyä oli se musiikki mitä tahansa.
Luulenpa, että riippuu hyvin paljon yksilöstä, kuinka voimakkaana kokee baunssin musiikista. Monesti baunssin sijasta tai sen rinnalla on puhuttu buggiin kuuluvan sykkeen tärkeydestä. On tietysti selvää, että musiikin tempo ja muut seikat vaikuttavat myös tanssitekniikkaan. Buggin baunssi taitaa kyllä erota melkoisesti fuskun baunssista. Tarkoitan buggia enkä epämääräiseksi jäänyttä buggaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sykettäpeliin kirjoitti:
Luulenpa, että riippuu hyvin paljon yksilöstä, kuinka voimakkaana kokee baunssin musiikista. Monesti baunssin sijasta tai sen rinnalla on puhuttu buggiin kuuluvan sykkeen tärkeydestä. On tietysti selvää, että musiikin tempo ja muut seikat vaikuttavat myös tanssitekniikkaan. Buggin baunssi taitaa kyllä erota melkoisesti fuskun baunssista. Tarkoitan buggia enkä epämääräiseksi jäänyttä buggaa.
Tää on just tätä ! Mitäväliä jos menee rytmiin ja tuntuu hyvältä!

Tää tanssinipottaminen ja oikeaoppisuuden korostaminen karkottaa kaikki jotka haluais tanssia vaan omaksi ilokseen.

Kilpailut on sitte erikseen!

Ei ihme että tanssiporukka on eritynyt tav kansasta yhdeksi nipottavaksi ryhmäksi.

Lavatansseissa ei voi tanssia väärin - kun siinä ei ole oikeaa eikä väärää - riittää jos menee rytmiin , ,aina ei tarvii sitäkään - riittää kun tuntuu mukavalta ja itse ja pari tykkää!

Lavatanssi ei ole kilpailu-eikä arvostelulaji.

Pilkunviilaajat voi mennä kisoihin tavoittelemaan täydellisyyttä ,, nää on huvitapahtumia!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Vastettatanssiin kirjoitti:
Kuinkahan tuo vasteen pyytäminen miehen oikeaan käteen onnistuu hienovaraisesti? Pyytämättä sitä harvoin saa ja sitä kaipaisi muihinkin kuin valsseihin.

Ilmeisesti buggissa on edelleen mahdollisuus valita "vääriä" kursseja tietämättään. Ehkä olen onnekas, koska se oppi on reilut 10 vuotta tullut jo ruotsalaisilta tai heidän oppiinsa kouluttautuneilta.

Tango voisi olla kivaa, jos siihen pääsisi sisälle, Tango-musiikki on yksi vaikeimmin tanssittavia ja sitä tulee välteltyä.

Päivässä ei salsan saloihin pääse käsiksi. Paitsi ehkä naiset casinossa tyydyttävään seuraamiseen, jos hallitsevat hyvin muita kädenalilajeja. Aktiivinen salsaaja käy viikottain kursseilla jopa vuosikymmeniä, naisetkin.

Lattarit ovat mukavaa piristystä suomalaisille lavoille. Joku kertoi rumban mielitanssiksi, mutta ei kuulema tykkää lattareista. Valittettavasti samban osalta musiikkitarjonta ei suomalaisilla lavoilla ole kehuttavaa, tosin parannettavaa muissakin.

Varmaan kaikki, mitä luulee osaavansa hyvin, on mieluista tanssia.
"Kuinkahan tuo vasteen pyytäminen miehen oikeaan käteen onnistuu hienovaraisesti?"

Minä teen siten, että ennen varsinaista tanssia testaan raamin keinuttelemalla itseäni, ja jos silloin tuntuu tarvetta vasteen parantamiselle, niin ohjaan daamin käden käsivarrelleni ja pyydän työntämään itseään kevyesti poispäin. Tuo on toiminut hyvin, yleensä daamit ovat kiittäneet vinkistä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ketään ei karkoiteta eikä mitään ole pakko opetella. Kaikki saavat nauttia tanssista tavallaan. Jotkut nauttivat tanssista enemmän perehtymällä tansseihin syvällisemmin. Liika helppous tai yksinkertaisuus voi olla turhauttavaa, tansseissakin. Kaikilla on oikeus kirjoittaa kaikkea tanssiin liittyvää osaamisesta riippumatta.

Mutta kilpailua tapahtuu lähes kaikessa toiminnassa, myös lavatansseissa. Jokainen "taistelee" omasta pärjäämisestään kukin omalla tavallaan. SItä on mm. siisti pukeutuminen, meikkaaminen, iloinen ilme tai tanssitaidon kehittäminen. Riippuu yksilöstä millä pärjää parhaiten tai helpoimmalla. Menestyminen ei ole itsestäänselvyys tanssipaikoillakaan. Jos olisi, mihinkään ei tarvitsisi panostaa. Jos tuntee itsensä ulkopuoliseksi yrittämisestä huolimatta, on ehkä parempi miettiä mielekkäämpää tekemistä. Ja kuten "antaamennävaan" itsekin totesi, riittää hyvin kun tanssittaa niitä, joiden kanssa tuntuu molemminpuoleisesti hyvältä.

Pitää muistaa, että jokainen kirjoittaa vain omia mielipiteitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jaa -- itse en mene lavatansseihin kilpailemaan mistään -enkä taistelemaan.

En mene kilpailemaan kun esim menen elokuviin ,ravintolaan tms vapaa-ajan vapaaseen -ajanviettopuuhaan,,

Täysin vieras käsite kilpailu ja taistelu ja pärjääminen tässä yhteydessä ,, miten tää tämmöseksi on vääristynyt

Nuo käsitteet kuuluu kipaurheiluun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"ihmetouhua" on tulkinnut asian liian kirjaimellisesti. Elokuvissa istumisessa tuskin tapahtuu tietoista vuorovaikutusta ympäristön ihmisten kanssa.

Parisuhteessa olevilla ei ole enää samanlaista tarvetta tai aina "lupaakaan" yrittää lähempää tuttavuutta vastakkaiseen sukupuoleen, edes tanssimalla. Heillä ei ole kaikilla motivaatiota kehittää lavatanssitaitoaan, sen jopa huomaa ulkopuolinenkin, ja vielä paremmin jos sattumalta pääsee tanssimaan parin miehen tai naisen kanssa. Suhteen pysymisestä voi huoloehtia muillakin taidoilla ja teoilla. Ja voihan se ehkä erikoiseksikin hioitunut yhteinen tanssi tuntua siltä parhaalta tavalta.

Koska tanssinautinto ja yleensä tanssimaan pääseminen riippuu paljon oman ja vastapuolen tanssitaidoista, niitä on kehitettävä päästäkseen tanssimaan parempien ja/tai muuten mielenkiintoisten kanssa. Yksi haku voi onnistua keneltä tahansa, mutta tuleeko vastahakuja eli syntyykö pitempiaikainen tanssituttavuus. Käytäntö on osoittanut, että alkanut tanssisuhdekin voi päättyä ellei pysy tanssitaidon kehittymisessä mukana tai osaa miellyttää jollain muulla tavalla. "Liiasta" osaamisesta joutuu maksamaan sillä, ettei nauti enää tanssimisesta kaikkien selvästi vähemmän osaavien tai "väärällä" tyylillä tanssivien kanssa. Taito takaa kuitenkin paremman mahdollisuuden kasvattaa mieluisten tanssitettavien määrää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Voi Äinää!!

Pyydän sua-- kuule mua -- tuu takas

Come back to Sorrento

Eihän näitä tanssinipottajia ja niiden tekstejä jaksa muuten!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mieleisin tanssilaji (Äänestys)

Tähän vois laittaa "Itselle" mieleisimmät tanssilajit. (musiikit joihin tanssii, lajinomaisesti tai vaan muuten)
Perustelutkin olis kiva lukea.

Minulle on.

Hidas valssi,
ihanaa musiikia vaikka vain kuunnella. Lajinomaisesti upeaa. Ihana vaikka vaan fiilistellä.

Slowarit,
Parasta vapaalla askelluksella.

Tango,
Niin kuuma, kiihkeä ja tunteikas.

Valssi,
vaikea, vaan palkitseva kun sen oppii.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta