Ohjelmoinnin opiskelu editorilla vai idellä?

ihanbeginneri

Kannattaako ohjelmoinnin opiskelun aloittaa käyttämällä tekstieditoria vai jotain ideä? Tekstieditorissa kai kaiken joutuu muistamaan itse ja oppii, miten kaikki toimii kun taas ide kai vähentää muistettavia asioita. Toisaalta idet ovat monimutkaisempia kuin editorit, jolloin ongelmien selvittely voi olla vaikeampaa.

13

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan-yksiselitteisesti

      Minulle on aina ollut paras editori se joka eniten auttaa ohjelman kirjoittamisessa. Zim työpöytä Wiki on hyvä muistilappujen tekoon. F1 näppäimellä tavoitettava ohje tai muistiinpano jo kahden kirjamen valintaan, on ""dementiasta kärsivälle"" suuri apu.

      """"Kannattaako ohjelmoinnin opiskelun aloittaa käyttämällä tekstieditoria vai jotain ideä? """"
      Ehdottomasti IDEÄ.

      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

    • kynä-ja-paperi

      Ohjelmoinnin opiskelu kannattaa aloittaa kynällä ja paperilla ja perehtymällä opiskeltavasta kielestä saatavilla olevaan kirjallisuuteen.

      • Ed.Editor

        Heh, niin just, ja ensimmäinen Hello World koodata helmitaululle.

        Sellainen editori kannattaa ainakin valita, joka osaa korostaa kielen syntaksin visuaalisesti, varatut sanat jne.

        Yksi aika hyvä on Sublime Text, jonka saa niin Windowsille, Linuxille kuin Macillekin.

        http://www.sublimetext.com/


      • gdsfgdsfgfdsg

        tuolla tavalla et ikinä opi ohjelmointia. ohjelmointia ei ole kukaan koskaan oppinut mitenkään muuten kuin ohjelmoimalla. siinä sun paperissas kun on se vika, että se ei anna mitään palautetta menikö homma oikein vai vituilleen.

        syntaksi-korostus nyt editorissa pitää vähintään olla, itse kyllä tykkään idestä, joka avustaa koodin kirjoittamisessa, esimerkiksi javalle netbeans.
        nopeuttaa hommaa ihan pirusti verrattuna että etsisi ja kirjoittaisi kaiken itse.


      • eijeijeieijeieieijejei
        gdsfgdsfgfdsg kirjoitti:

        tuolla tavalla et ikinä opi ohjelmointia. ohjelmointia ei ole kukaan koskaan oppinut mitenkään muuten kuin ohjelmoimalla. siinä sun paperissas kun on se vika, että se ei anna mitään palautetta menikö homma oikein vai vituilleen.

        syntaksi-korostus nyt editorissa pitää vähintään olla, itse kyllä tykkään idestä, joka avustaa koodin kirjoittamisessa, esimerkiksi javalle netbeans.
        nopeuttaa hommaa ihan pirusti verrattuna että etsisi ja kirjoittaisi kaiken itse.

        NetBeans ei ole vain Javalle. NetBeans IDE tukee monta muutakin kieltä.


    • munmielipide

      Oman kokemuksen mukaan ide nopeuttaa työskentelyä jos kaikki toimii. Mutta jos tulee jotain outoa vastaan, kuten kehitysympäristö kaatuu, niin ongelmien debuggaamiseen kuluu tuhottomasti aikaa. Tekstieditorin kanssa on tällöin helpompaa.

    • Editoreillakin pystyy tekemään vaikka mitä nykyään. Löytyy debuggaukseenkin plugari. Esim. Kate.

    • ilman.muuta

      Ainakin jos javasta puhutaan niin ilman muuta ide.

    • aafdsfdsa

      Olen käyttänyt C- ja Python-ohjelmointiin Geany-nimistä kehitysympäristöä. Se on todella kevyt ratkaisu.
      R-kielen kehitykseen olen käyttänyt RStudio-ohjelmistoa, se on tuolle kielelle paras ja helppokäyttöisin ympäristö.

      • Minä-myös

        Minä kirjoitan Linux Shell Bash komentoputkia *.SH päätteellä ja ilman, onglmana on vaan noiden tiedostojen suoritus oikeuksien erikseen tehtävä määrittely.

        Koska sinä käytät myös tuota tosi hyvää Geany editoria, oletko ratkaisut jollakin tavalla tuon ongelman, jos viittisit pistää sen tänne näkyviin.


      • aafdsfdsa
        Minä-myös kirjoitti:

        Minä kirjoitan Linux Shell Bash komentoputkia *.SH päätteellä ja ilman, onglmana on vaan noiden tiedostojen suoritus oikeuksien erikseen tehtävä määrittely.

        Koska sinä käytät myös tuota tosi hyvää Geany editoria, oletko ratkaisut jollakin tavalla tuon ongelman, jos viittisit pistää sen tänne näkyviin.

        Jos ohjelma menee läpi käännöksestä, saan sen ajoon vain painamalla F5-näppäintä. Tämä siis toimii ainakin Python- ja C-ohjelmilla. En ole koskaan tutustunut sh-skripteihin.


    • trollerson

      Ehdottomasti IDE.

      Pääset ajamaan ja debuggaamaan ohjelmaa yhdellä tai kahdella napin painalluksella.

      IDE tarkistaa syntaksia kokoajan samalla kuin kirjoitat, joka niin ikään nopeuttaa oppimista, koska parhaimmilaan näet virheet heti eikä vasta käännön jälkeen. Toki tätä tekee myös paremmat tekstieditorit, jotka kyllä jo lähentelee IDE:ä.

      IDE:issä yleensä on myös dokumentaatioon helpompi pääsy, ja koodieditori osaa ehdottaa esim. luokassa saatavilla olevia metodeita, tyyppejä, jne., mikä säästää taas aikaa joka kuluisi asian selvittämiseen muualta.

    • Molempi parempi.

      GNU Emacs; Java NetBeans; Java Eclipse ovat kaikki olleet käyttökelpoisia.

      Jopa vi ja vim ovat sentään toimineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe