Sipilän Kyykkypaketti

Radio_Kouvolan_Jerevan

Sipilän Kyykkypaketti, joka tulee sisältämään ties mitä ja Perustulo on haudattu, tulee kyykyttämään kaikkia kyykkykansalaistyöttömiä raskaimman mukaan. Se on kaikki mitä tiedetään tähän mennessä. Aloittakaamme siitä huolimatta keskustelu Kyykkyuudistuksesta.

9

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poliittistapeliä

      Pienimuotoinen vähäistä kansanosaa koskeva perustulokokeilu taidettiin tehdä vain muodon vuoksi, jotta hallitus voisi väittää toteuttaneensa lupaillun "perustulokokeilun". Varmaan heittävät hatusta myöhemmin syyn, miksi "kokeilu ei toiminut, tai joku muu malli (eli käytännössä aktiivimalli) oli parempi".

      Se varsinainen täysimittainen perustulo oltiin varmaankin käytännössä jo ennakkoon hylätty, ennenkuin pikkukokeilu oli edes aloitettu.

      • vanhatkujeet

        Siltähän se vähän vaikutti jo alkuun. Joka taholta poliittisilta päättäjiltä tuli epäilyjä ja asian tyrmäystä (liian kallis, liian mahdoton yms.), vaikka sosiaalipolitiikan asiantuntijat pitävät hanketta hyvinkin varteenotettavana.

        Huvittavinta on, että pikkuruinen Suomi nousi maailman kartalle tällä ehdotuksella ja sai hyvää arvostusta ympäri maailman. Kokeilu on vasta alussa muutamalla tuhannella, ja jo nyt sitä ajetaan alas, vaikka mitään faktaa ei ole vielä antaa tuloksista.
        Hallituksen huomionhakuisuutta koko show. Tämä hallitus leikkii ihmiskohtaloilla, ihan huvikseen, siltä tuntuu.


    • poliittistapeliä

      http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tyottomyysturva_matalapalkka-65295
      "Kokoomusryhmyri ei myöskään usko byrokratian ja viranomaisten työn lisääntymiseen uudistusten seurauksena.

      – Säännöllinen raportointi työnhausta tuottaisi nykyistä enemmän ajantasaista tietoa, jota hyödynnettäisiin työnhakua tukevien palvelujen tarjoamisessa, mutta työnhaun aktiivisuutta arvioitaisiin 12 viikon jaksoissa. Raportointi hoidettaisiin pääasiassa verkossa ja maakunnat olisivat yhteydessä työttömiin säännöllisesti vähintään kolmen kuukauden välein. Jatkossa maakunnat kuitenkin saisivat valita vapaammin tavan, jolla ne sopivat asioista työttömien kanssa, Jokinen kertoo."

      Rivien välistä luettua. 3kk haastatteluja ei aiota purkaa (ennen tätä vuotta laki oli, että haastattelut tulee järjestää 6kk välein, "ellei se ole ilmeisen tarpeetonta (eli TE-tantalla oli harkintavalta jättää tapaukset, joiden työllistymisen palkkatöihin on epätodennäköistä haastattelematta yli 6kk väleinkin, ja haastatella niitä, joiden työllistymiseen uskoo)), vaan niitä aiotaan järjestää 3kk välein, tai ehkä jopa tiheämmin maakuntien puolesta.

      Tämän lisäksi, että haastateltaisiin VÄHINTÄÄN 3kk välein työtöntä, pitisi SEN LISÄKSI myöskin raportoida järjestelmälle kerran viikossa, hakeneensa 1 työpaikkaa (vähintään) viikossa, Jos tämä ei täyttyisi, siitä seuraisi työnhaun katkeaminen ja 60 päivän karenssi kokonaan ilman tukea.

      Rivien välistä voi myös lukea, että hektisesti haettaisiin kokoajan 3kk välein työttömän "tilanteen edistymistä", eli käytännössä jos ei ensimmäisen 3kk aikana työllisty, on jo aika tarjota jotain muuta kuin palkkatyötä - aletaan siis tarjoamaan 3kk välein porrastetusti yksi toistaan työttömän kannalta kannattomampia "työllistymistä edistäviä toimenpiteitä", joka käytännössä tarkoittaa työkokeilua, kuntouttavaa työtoimintaa, ja muita vastaavia hommia, joita kaikkia yhdistää se, etteivät ne ole työsopimuksen alaista, palkallista työtä.

      Maakunnasta tulevasta suorasta tarjouksesta kieltäytyminen työllistymistä edistävästä toimenpiteestä (palkaton työ, puuhastelu tms.) johtaisi edelleen perinteiseen, täysin tuettomaan 60 päivän karenssiin, koska sitä ei olla poistamassa laista.

      Mitä ihmettä sitten tehdään tuolla aktiiviehdon täyttymättömyydestä aiheutuvasta työmarkkinatuen/päivärahan 4,65% leikkauksella? Kyseessä on siis tämän 1 haettava työpaikka raportointi -säännön lisäksi tuleva kokonaan uusi sanktio, jossa työmarkkinatukea leikattaisi, mikäli työtön ei ole osallistunut töihin tai työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin 18 tunnin ajalle 4 viikon tarkastelujakson aikana.

      No, tämä uusi aktiiviehto olisi kaiketi uusi sanktiokeino jujuttaa työttömiä palkattomiin töihin (kun palkkatöitä, joilla aktiiviehto myöskin täyttyisi, ei ole), ja se perustuisi työssä tai palkattomassa työllistymistä edistävässä toimenpiteessä käytettyyn aikaan 4 viikon tarkastelujaksolla, joka pitäisi tulla täyteen, tai työmarkkinatuesta lähtee 4,65% sanktiona pois.

      Tällä koitettaisi saada työttömiä palkattomasti töihin. Tosin, sen lisäksi jäisi siis vielä tuo perinteinen vanha karenssi, jos kieltäytyy työllistymistä edistävästä toimenpiteestä. Työllistymissuunnitelman laatiminen poistetaan kokonaan päiväjärjestyksestä sen vuoksi, että ennen sen sovitun sisällön noudattamatta jättämisestä on saanut karenssin, ja moni ei työllistämistä edistäviä toimenpiteitä ole sinne sopinut. Nyt kun sitä ei enää sovita, niin mistään ei voi kieltäytyä ilman perinteistä karenssia, jos jotain palkatontakin hommaa erikseen tarjotaan.

      Sanktiot ja peli siis kovenee. Yksinkertaistettuna, kun ennen oli sanktiona karenssi, jos ei hakenut osoitettua työtä, tai osallistunut muuhun osoitettuun toimintaan, josta oli työllistymissuunnitelmassa erikseen sovittu, nyt on työllistymissuunnitelma heivattu, jotta työtön joutuu osallistumaan kaikkeen, ja uudet sanktiot menevät kahden eri järjestelmän kautta:

      -1) Automatisoitu nettijärjestelmä, jolle pitää joka viikko raportoida työnhausta ja hakeneensa vähintään 1 työpaikkaa, tai tulee perinteinen 60 päivän karenssi.

      -2) Henkilökohtaiset 3kk haastattelut maakuntien kautta (vähintään 3kk välein, mutta ei yli tämän ajan, ei harkintavaltaa), jossa A) tarkistetaan että onko "aktiiviehto" täyttynyt, eli työtön ollut 18 tuntia töissä TAI TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄSSÄ PALVELUSSA (palkaton työ, työttömien päiväkerhotoiminta) jokaisen edesmenneen 4 viikon tarkastelujakson aikana, ja jos ei ole, saa määrältään 4,65% leikkausta vastaavan sanktion työmarkkinatukeen B) Jos aktiiviehto ei ole täyttynyt, niin lisäksi aika varmasti ehdotetaan ja lopulta osoitetaan suoraan haluttomalle työllistymistä edistävä palvelu (mm. kuntouttava työtoiminta, palkaton työ). Tästä kieltäydyttäessä ei selviä pelkällä 4,65% leikkauksella työmarkkinatukeen, sillä suorasta tarjouksesta kieltäytymisestä saa edelleen vanhan perinteisen 60 päivän täyskarenssin ja tippuu leikatulle toimeentulotuelle. Työllistymissuunnitelmaa ei siis enää olisi, joten kaikkeen pitää suostua.

      • poliittistapeliä

        Yhdistettynä nämä molemmat ylläolevat toiminnot 1) ja 2) ovat työttömille itsemurhaa.

        Ei siis riittanyt, että hallitus survoi väkipakolla läpi jo aiemmin tänä vuonna tuon paljon kiistellyn 3kk haastattelujen säännön ihan lakiin saakka, jolloin TE-virkailijoiden harkintavalta poistettiin haastatteluaikaväleistä, ja byrokratia käytännössä tuplattiin (ja entäpä mitä se vaatii valtion budjetilta?). Jatkuva turha haastatteleminen on valtava henkinen stressi, kun tarjolla on joka kerran vain uhkailua apuna käyttäen kaikkea muuta, kuin palkallista työtä. Aivan kun tämä ei olisi jo itsessään kohtuuton kiristys työttömyysturvaan, kun sillä eivät palkkatyöpaikat ja niihin työllistyminen lisäänny.

        Lisäksi pitää vielä luoda uusi aktiiviehto työttömille, jonka nojalla pitäisi osallistua palkattomiin töihin (kun palkallista ei ole tarpeeksi tarjolla) tai työllistymistä edistävään palveluun 18 tunnin edestä 4 viikon tarkastelujakson aikana, tai tuki leikkautuu 4,65%.

        Eikä tässä vielä kaikki. Jotta homma saataisiin lähtemään lapasesta oikein urakalla, niin hallitus meinaa vielä määrätä kolmanneksi kirsikaksi kakun päälle karenssiautomaatin kyttäämään työnhakua, jolle pitää raportoida hakeneensa joka viikko vähintään 1 työpaikkaa, tai saa täyden 60 päivän karenssin. Ainoa miinus on vain se, että ne avoimet työpaikat eivät avaudu minkään viikon mittaisen keskiarvon mukaan, joka johtaa näin esimerkkinä siihen, että työtön joutuu kikkailla sillä hetkellä avoinna olevien järkevien työpaikkojen suhteen, jotta varmistaa tukensa jatkumisen, koska se on elintärke.

        Jos esimerkiksi jollain viikolla olisi 4 hyvää työpaikkaa haettavana joilla osalla on monenkin viikon hakuaika jäljellä, niin työllistymisen kannalta niitä kaikkia kannattaisi hakea heti. Nyt kuitenkin uuden raportointivaateen stressaamana työtön päättää hakea 4jästä hyvästä paikasta yhtä tällä viikolla, yhtä seuraavalla, ja yhtä kolmannella, sekä yhtä neljännellä. Näin vaadittu 1 haettu paikka per viikko täyttyy varmasti. Näin kannattaisi käytännössä toimia, jos on mahdollista, ettei järkeviä haettavia paikkoja ole joka viikko avoinna yhtäkään. Tätä ongelmaa ei olisi, jos ei olisi mitään viikon välein raportointipakkoa ja 1 haettu työpaikka per viikko kriteeriä. Tällöin työtön voisi hakea yhtenä viikkona noita kaikkia 4:jää työpaikkaa heti, ja seuraavana vaikka 0:aa, jos ei järkeviä paikkoja aukeaisi lisää. Kokonaissumma olisi kuitenkin sama. Mutta idioottimainen hallituksen uusi suunnittelema karenssiautomaattijärjestelmä pitää huolen siitä, ettei työtön voi keskittyä työpaikkojen järkevään hakemiseen.

        Kun entisen työllistymissuunnitelman noudattamisen vaateen sekä TE-virkailijan harkintavallan mukaan tehdyt haastattelut aiotaan korvata uudella, useampiin eri muuttujiin pohjautuvalla, entistä moninverroin monimutkaisemmalla ja ankarammalla järjestelmällä, jossa pitää raportoida viikkotasolla suuntaan jos toiseenkin, ja olla tilanteesta riippumatta valmis haastatteluun vähintään 3kk välein, sekä olla valmis ottamaan palkkatyön sijaan kaikkea mahdollista palkatonta puuhastelua, niin kuka poliitikko voi muka rehellisesti väittää naama pokerilla, että "asiat yksinkertaistuvat työttömälle uuden aktiivimallin astuessa voimaan?".

        Työttömältä vaadittava aika, konktaktoinnit, ja kaiken eri raportoinnin määrähän moninkertaistuu! Miten tämä on yksinkertaistumista? Kansaa kustaan linssiin mediassa ja pahasti. Ja pahinta tässä on se, että itse palkkatyötä ei ole tarjottu enää aikoihin virkailijoiden puolelta, ja koko uusi järjestelmä aikoo perustua pelkän palkattoman työn ja -toimenpiteiden sanktion uhalla pakottamiseen ja pakkoraportointiin, jos työtön ei itse palkkatöihin pääse.

        Kuka poliitikko voi rehellisesti väittää, että byrokratian määrä ei lisäänny, kun erilaisten raporttien määrä lisääntyy, haastattelujen tahti on jo tuplattu ja saattaa edelleen tihentyä, karenssitehtailun määrä moninkertaistuu, ja paperisota työllistymistä edistävien toimenpiteiden ympärillä kiihtyy.

        Uusi suunniteltu järjestelmä on pommi jo suunnitteluvaiheessa. Palkkatöihin kepittäminen vielä jollain tasolla voisi toimia, mutta kun aletaan tarjota keppiä pelkän palkattoman työn ja toimenpiteiden nimissä, niin kyllä tämä koko homma tulee vuotamaan joka suuntaan kuin seula.

        Kun palkattomasti voidaan korvata ihan oikeaa työtä, niin paatti alkaa vuotamaan perusduunareiden alla. Kun pakkovalvontaa ja raportointia listätään tappiin saakka, ja kun sanktioita aletaan jakaa epäreiluihin sääntöihin, eli palkattoman työn vastaanottovelvollisuuteen perustuen, niin lisääntyy sekä mielenterveysongelmat ja sen aiheuttaman ongelmat sekä terv.huollon kustannukset. Ja koko liian moneen uuteen muuttujaan perustuva moniulotteinen järjestelmä tulee myöskin maksamaan veronmaksajille pitkän pennin. Surullisinta siinä on se, ettei se auta yhtäkään työtöntä kiinni oikeisiin palkkatöihin, eli työllistymään työsopimuksella oikeasti, ja eroon työttömyydestä.


      • Salaliittoteoria
        poliittistapeliä kirjoitti:

        Yhdistettynä nämä molemmat ylläolevat toiminnot 1) ja 2) ovat työttömille itsemurhaa.

        Ei siis riittanyt, että hallitus survoi väkipakolla läpi jo aiemmin tänä vuonna tuon paljon kiistellyn 3kk haastattelujen säännön ihan lakiin saakka, jolloin TE-virkailijoiden harkintavalta poistettiin haastatteluaikaväleistä, ja byrokratia käytännössä tuplattiin (ja entäpä mitä se vaatii valtion budjetilta?). Jatkuva turha haastatteleminen on valtava henkinen stressi, kun tarjolla on joka kerran vain uhkailua apuna käyttäen kaikkea muuta, kuin palkallista työtä. Aivan kun tämä ei olisi jo itsessään kohtuuton kiristys työttömyysturvaan, kun sillä eivät palkkatyöpaikat ja niihin työllistyminen lisäänny.

        Lisäksi pitää vielä luoda uusi aktiiviehto työttömille, jonka nojalla pitäisi osallistua palkattomiin töihin (kun palkallista ei ole tarpeeksi tarjolla) tai työllistymistä edistävään palveluun 18 tunnin edestä 4 viikon tarkastelujakson aikana, tai tuki leikkautuu 4,65%.

        Eikä tässä vielä kaikki. Jotta homma saataisiin lähtemään lapasesta oikein urakalla, niin hallitus meinaa vielä määrätä kolmanneksi kirsikaksi kakun päälle karenssiautomaatin kyttäämään työnhakua, jolle pitää raportoida hakeneensa joka viikko vähintään 1 työpaikkaa, tai saa täyden 60 päivän karenssin. Ainoa miinus on vain se, että ne avoimet työpaikat eivät avaudu minkään viikon mittaisen keskiarvon mukaan, joka johtaa näin esimerkkinä siihen, että työtön joutuu kikkailla sillä hetkellä avoinna olevien järkevien työpaikkojen suhteen, jotta varmistaa tukensa jatkumisen, koska se on elintärke.

        Jos esimerkiksi jollain viikolla olisi 4 hyvää työpaikkaa haettavana joilla osalla on monenkin viikon hakuaika jäljellä, niin työllistymisen kannalta niitä kaikkia kannattaisi hakea heti. Nyt kuitenkin uuden raportointivaateen stressaamana työtön päättää hakea 4jästä hyvästä paikasta yhtä tällä viikolla, yhtä seuraavalla, ja yhtä kolmannella, sekä yhtä neljännellä. Näin vaadittu 1 haettu paikka per viikko täyttyy varmasti. Näin kannattaisi käytännössä toimia, jos on mahdollista, ettei järkeviä haettavia paikkoja ole joka viikko avoinna yhtäkään. Tätä ongelmaa ei olisi, jos ei olisi mitään viikon välein raportointipakkoa ja 1 haettu työpaikka per viikko kriteeriä. Tällöin työtön voisi hakea yhtenä viikkona noita kaikkia 4:jää työpaikkaa heti, ja seuraavana vaikka 0:aa, jos ei järkeviä paikkoja aukeaisi lisää. Kokonaissumma olisi kuitenkin sama. Mutta idioottimainen hallituksen uusi suunnittelema karenssiautomaattijärjestelmä pitää huolen siitä, ettei työtön voi keskittyä työpaikkojen järkevään hakemiseen.

        Kun entisen työllistymissuunnitelman noudattamisen vaateen sekä TE-virkailijan harkintavallan mukaan tehdyt haastattelut aiotaan korvata uudella, useampiin eri muuttujiin pohjautuvalla, entistä moninverroin monimutkaisemmalla ja ankarammalla järjestelmällä, jossa pitää raportoida viikkotasolla suuntaan jos toiseenkin, ja olla tilanteesta riippumatta valmis haastatteluun vähintään 3kk välein, sekä olla valmis ottamaan palkkatyön sijaan kaikkea mahdollista palkatonta puuhastelua, niin kuka poliitikko voi muka rehellisesti väittää naama pokerilla, että "asiat yksinkertaistuvat työttömälle uuden aktiivimallin astuessa voimaan?".

        Työttömältä vaadittava aika, konktaktoinnit, ja kaiken eri raportoinnin määrähän moninkertaistuu! Miten tämä on yksinkertaistumista? Kansaa kustaan linssiin mediassa ja pahasti. Ja pahinta tässä on se, että itse palkkatyötä ei ole tarjottu enää aikoihin virkailijoiden puolelta, ja koko uusi järjestelmä aikoo perustua pelkän palkattoman työn ja -toimenpiteiden sanktion uhalla pakottamiseen ja pakkoraportointiin, jos työtön ei itse palkkatöihin pääse.

        Kuka poliitikko voi rehellisesti väittää, että byrokratian määrä ei lisäänny, kun erilaisten raporttien määrä lisääntyy, haastattelujen tahti on jo tuplattu ja saattaa edelleen tihentyä, karenssitehtailun määrä moninkertaistuu, ja paperisota työllistymistä edistävien toimenpiteiden ympärillä kiihtyy.

        Uusi suunniteltu järjestelmä on pommi jo suunnitteluvaiheessa. Palkkatöihin kepittäminen vielä jollain tasolla voisi toimia, mutta kun aletaan tarjota keppiä pelkän palkattoman työn ja toimenpiteiden nimissä, niin kyllä tämä koko homma tulee vuotamaan joka suuntaan kuin seula.

        Kun palkattomasti voidaan korvata ihan oikeaa työtä, niin paatti alkaa vuotamaan perusduunareiden alla. Kun pakkovalvontaa ja raportointia listätään tappiin saakka, ja kun sanktioita aletaan jakaa epäreiluihin sääntöihin, eli palkattoman työn vastaanottovelvollisuuteen perustuen, niin lisääntyy sekä mielenterveysongelmat ja sen aiheuttaman ongelmat sekä terv.huollon kustannukset. Ja koko liian moneen uuteen muuttujaan perustuva moniulotteinen järjestelmä tulee myöskin maksamaan veronmaksajille pitkän pennin. Surullisinta siinä on se, ettei se auta yhtäkään työtöntä kiinni oikeisiin palkkatöihin, eli työllistymään työsopimuksella oikeasti, ja eroon työttömyydestä.

        Oon kans miettinyt, että toteutuessaan tää tulee nostamaan terveyskustannukset pilviin ja tuhoaa myös työttömän talouden. Päivääkään et voi olla poissa noista toimenpiteistä ilman saikkulappua, mut mistäs sen saat, jos aikaa ei heru? Harvalla sit rahaa mennä yksityiselle tai edes parin pv:n välein tk:n ja karenssit paukkuu. Voi olla hoitajat kovilla, kun asiakkaat edelleen vain lisääntyy ja jossain vaiheessa joku on vain jätettävä hoitamatta.

        Mites ne henkilöt, ketkä tekee määräaikaisissa pätkissä töitä ja välissä useamman kk:n taukoja? Pakotetaanko nekin kaiken maailman työllisyyskursseille ja toimenpiteisiin, vaikka tietävät olevansa kohta taas töissä? Tuleeko sanktiota, kun kurssin jättää kesken? Mites pienten lasten äidit ja lastenhoidon järjestäminen?

        Oon kans takuuvarma siitä, että ne haettavat työpaikat tulee olemaan jotain puh myyntiä tai muita epämääräisiä paikkoja, mitkä ei muuten mene kaupaksi. Jo nyt oon lukenut tarinoita siitä, miten virkailija ollut ihmeissään, kun joku hakenut ja saanut työpaikan, hakemalla paikkaa ohi järjestelmän.


    • kansallissosialismia

      Aatuakin pidettiin aluksi harmittomana, mutta kuinka kävikään? Yhteistä tähän päivään on nykyhallitus, jolla todistetusti on läheisiä yhteyksiä niihin piireihin ja haluja toteuttaa "kansallissosialistisia" oppeja käytäntöön, tämä työttömien integrointi kuuluu juuri tähän "kristalliyö" kategoriaan. Eduskunnan täysistunnossa ministeriaitiosta julistetaan, aatumaisen hurskaasti, suoria valheita lakihankkeista ja samalla omakäsi on syvällä yhteisessä piparipurkissa jakamassa itselle ja lähipiirille yhteisiä rahoja verovaroista ja valtionyhtiöiden kassasta. MISSÄ ON MORAALI? ONKO OMAATUNTOA? Kun tehdään päätöksiä "yhteisen" hyvän jakamisessa Suomen korkeimmassa lainsäätöelimessä, niiden päätösten pittää olla moraalisesti ja eettisesti kestäviä, ikävä kyllä nykyinen hallituksen toiminta on valovuosien päässä siitä periaatteesta, onko annettu ministerivala/vakuutus unohtunut jo ennenkuin siitä on edes viimeinen lause sanottu loppuun?

    • hyvätekstimies

      Hyvää tekstiä.

    • Heikki_Sinsemilla

      Kyseessä on kaappaus jolla uusi AAA-luokitus maksatetaan köyhimmillä. Ideana on tehdä työnhakijana olo niin vaikeaksi ja toiminta niin järjenvastaiseksi että ennen pitkää puolet työttömistä on pudonnut toimeentulotuelle. Silloin prosentit näyttää hyvältä ja hallitus voi sanoa puolittaneensa työttömyyden. Byrokratia saa lisää rahaa taikaseinästä, samoin tukien varassa bisnestään pyörittävät yrittäjät ja maanviljelijät.

      Jos te suostutte noihin kyykytystoimenpiteisiin, luottoluokituksen takaisin saannissa kestää kauemman ja jos ette suostu, kerran se vaan kirpaisee ja painajainen on nopeammin ohi.

      Valinta on teidän.

      • Salaliittoteoria

        Välillä tosiaan tuntuu siltä, kuin työnhakua yritettäisiin vain vaikeuttaa. Esim.nytkin mulla on monta päivää ollut ongelmana te-sivujen aukeaminen. Ei meinaa koko sivustolle päästä. Yhden uudistuksen yhteydessä ystäväni ei meinannut löytää listasta omaa ammattialaansa, kun aivan yleinen ammatti oli piilotettu täysin kummallisen alaotsikon alle. Toista ystävääni uhkailtiin karenssilla, kun vaihtoi mainostenjaon säännöllisempään, oikeaan työhön. Itseäni on käsketty menemään haastatteluihin palkkatukityöhön alemmalla nimikkeellä, aikana milloin tein säännöllistä oman ammatin mukaista työtä. Mitään järkeä noiden touhuissa ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe