Töihin vai ei?

Juhani61

Moi

Täytän 61 tässä kuussa, ja eläkeikäni on 63v 9kk. Eli jään eläkkeelle joulukuussa 2019. Työt loppuvat 3.7.2017. Saan ansiosidonnaista n 3000€ palkasta. Olen kai ? myös oikeutettu lisäpäiviin eli putkeen. Jos nyt otan puolen vuoden sijaisuuden (en tiedä pääsenkö) niin lasketaanko uusi mahdollinen ansiosidonnainen uuden palkan mukaan joka olisi n 2500€. Sama koskee tietääkseni myös eläkettä. Kysyisin meneekö tämä homma tällä tavalla. Mielellään olisin vielä töissä loppuajan jos niitä vain olisi.

11

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jytdydyd

      Olin valtiolla yli 20v jos sillä on merkitystä..

    • Viisaut

      Ei täältä kannata kysyä noin vaikeita, kysy eläkeyhtiöstä tai omasta liitosta.

    • Ansiopäivärahaa voidaan maksaa enimmäismaksuajan jälkeen 65 ikävuoteen saakka niin sanottuina lisäpäivinä, jos olet syntynyt vuonna 1957 tai sen jälkeen ja täytät 61 vuotta ennen kuin enimmäismaksuaikasi täyttyy. Lisäksi edellytetään, että olet työskennellyt vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

      Vuosina 1950–1957 syntynyt henkilö voi halutessaan siirtyä lisäpäiviltä vanhuuseläkkeelle ilman varhennusvähennystä 62-vuotiaana. Jos olet työssä ja täytät työssäoloehdon, saat työttömyyspäivärahaa työsuhteen päätyttyä. Lisäpäiväoikeuden ratkaisee oma liitto tai kassa. Työttömyysturvaan liittyvissä asioissa ota yhteys omaan liittoon tai kassaan.

    • 766757

      Jos sä saat nyt palkkaa 3000 euruplaa niin siitä anssion jotain 60%. Jos meet töihin 1/2 vuodeksi niin anssi lasketaan siitä. Eli jos joudut pienemmälle liksalle niin anssi putoo..

      Mulla oli aikoinaan saman tapanen juttu. Olin 60 vuotias kun iski YT.
      Eli tienasin yli 4kiloruplaa ja sain siitä anssia sen jotain 60%.
      Jos olisin "joutunut" töihin pienemällä liksalla niin se anssi olisi pudonnut.
      Sempä takia laitoin työnhakemuksia ja aloitin hakemuksen "olen 60 vuotias työtön ja haen...."
      No arvaahan se ettei tärpännyt.. :)

      • Myös_täällä_60v_ulos

        Olipa mielenkiintoinen tarina. Täytin itse 60 v huhtikuussa - yt:t olivat alla ja irtisanotuksi tulin. Pitkän uran takia on 6 kk irtisanimisaika eli lokakuu -17 on vielä täysi palkka.
        Sitten alkaa vapaa-aika eli ammattiliiton korvaus.
        Kannattaako minun edes mennä töihin, ( 1957 svuosi; jos nyt edes minnekään kelpaisi).
        Koskeeko myös minua yllä oleva lause:

        "Vuosina 1950–1957 syntynyt henkilö voi halutessaan siirtyä lisäpäiviltä vanhuuseläkkeelle ilman varhennusvähennystä 62-vuotiaana. Jos olet työssä ja täytät työssäoloehdon, saat työttömyyspäivärahaa työsuhteen päätyttyä. Lisäpäiväoikeuden ratkaisee oma liitto tai kassa. Työttömyysturvaan liittyvissä asioissa ota yhteys omaan liittoon tai kassaan."

        ELI vaikuttaisi että urani olisi ohi (akateeminen) ja nyt pitää keksiä muuta päiväohjelmaa, koska työyhteisö auttamattomasti jää pois - ja se tässä on kaikista pahinta.


    • 766757

      Niin ja lisään vielä että olin ansilla ja lisäpäivillä siihen asti että tuli 62 täyteen niin hain eläkkeelle lisäpäviltä.. :) onse vaan hienoa olla eläkkeellä... :)

    • 666005

      yli 58 vuotiailta anssi ei laske.
      Määrittelyä ei tehdä, ellei palkka ole suurempi kuin aiemmin.
      Päivärahan perustepalkka ei siis voi laskea vaikka työtulot laskisivat.
      Tämä on faktaa.

      • Ihanainen1959

        Näin olen minäkin ymmärtänyt . Täytän joulukuussa 58 vuotta ja nyt anssilla ollut noin 200 päivää. Töitä ei löydy vaikka hakee - ikä nääs..


    • niin-näinseon

      Niin mutta kysyjä jos ottaa 2500 työn vastaan ennekuin on ansilla niin silloin tietenkin lasketaan tuon 2500 mukaan kun alkuperäistä anssia ei ole vielä maksettu, mutta jos ensin on anssilla ja sen jälkeen ottaa pienempipalkkaisen työn niin silloin anssia ei uudelleen lasketa

    • Saat omaan työttömyysturvaan liittyvässä asiassa neuvot omasta työttömyyskassastasi.

    • Mietiskelijänäkki

      61v eläkeikä lienee kuitenkin 63 v 6 kk. Jos pidät työsuhteen lopussa lomia ja voit sinä aikana aloittaa sijaisuuden, niin jo kuukauden päällekkäisyys tuo saman 3000 ansiosidonnaisen laskentaperusteeksi, kuin tälläkin hetkellä. Toisaalta pitkän uran tehneellä lienee aina edullisempaa siirtyä heti lisäpäiviltä eläkkeelle. Sinun tapauksessasi lisäpäivät eivät ala paljonkaan ennen virallista eläköitymistä, vaikka jäisit heinäkuussa työttömäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe