simnet-verkossa ongelmia?

hanse370e

Hei,
Apua tai linkkiä apuun hakusessa...
Vuoden 2008 veneessäni laajeneva sähköhaaste josta en saa otetta itse. Viime vuonna autopilotin kanssa oli mitä erilaisimpia haasteita, mutta ei juuri mitään systemaattista. Lisäksi kaiku/loki/lämpömittari ei näyttänyt lämpöä usein ollenkaan. Tänä vuonna edellä olevien lisäksi ensimmäisellä purjehduksella ei tuulimittaristo toiminut ollenkaan. Toisella purjehduksella edellä mainittujen lisäksi putosi loki/kaiku pois, autopilotti ilmoitti, ettei autopilotin kompuutteria löydy ollenkaan JA viime vuonna vaihdettu B&G:n navi ilmoitti, ettei enää löydä ulkoista gps antennia. (Aluksi pätki ja sitten hävisi kokonaan...) Sisäisellä antennilla toimi ihan hyvin.

Silmämääräisesti kaikki liitokset tuntuivat olevan kunnossa jne... Onko verkkoni rikki? Joku laite joka on rikki ja sotkee liikenteen/voltit? Mikä voisi selittää laitteiden hitaan putoilun verkosta?

Jos nyppii laitteita yksitellen verkosta veke niin täytyykö piuhan tilalle laittaa joku "plugi", vastus, etc?

Tietääkö kukaan mistä voisi kysyä apua? Vene pääkaupunkiseudulla. Kun kyselin autopilottihaasteeseen apua maahantuojilta niin kaikki vain ohjasivat jonkun muun liikkeen puheille, kunnes kierrettiin ympyrää... Mieluiten palkkaisin vaikka jonkun veneen laitteita ja verkkoja tuntevan päiväksi fiksaamaan tuota ja tarvittaessa uusimaan hajonneet osat....

16

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simmari

      Arvaus: Simnet-verkossa on tärkeää, että väyläkaapeli on oikein terminoitu eli päätevastukset ovat paikallaan. Tuo vasta lisätty B&G plotteri on kaiketi liitetty N2K-Simnet välikaapelilla, joka on saattanut muuttaa verkkokaapelin impedanssia huonompaan suuntaan . Oireet hieman viittaavat siihen, että väyläkaapelissa on nyt signaali/kohinasuhde marginaalinen, jolloin voi tulla ajoittaisia häiriöitä.
      Itselläni tosiaan sama tilanne eli viime vuonna SimNet-järjestelmään lisättiin B&G-plotteri, ja kaikki toimii edelleen hyvin.
      Kannattaa ensiavuksi katsoa nuo terminointiasiat, manuaaleissa on siitä paljon tekstiä.

    • simmari

      lisää...
      Toiselta foorumilta löytyi hieman vastaavanlainen tapaus. Syypääksi paljastui lopulta huonolaatuinen 24V>12V muunnin, joka syötti Simnetin kautta sähköt mittareille ja antureille. 12V jännite ei ollut riittävän puhdas ja nosti kaapelin häiriötasoa liikaa. Vaihto 12V akkuun ratkaisi ongelman.
      Monipuolisemmissa näyttölaitteissa on diagnostiikkatoiminto väylälle. Jos siinä esiintyy TX error-virheitä enemmän kuin muutama, jokin sähköhäiriö on todennäköistä.
      Setup-toimintoa kannattaa käyttää ja varmistaa että kaikki järjestelmän laitteet näkyvät verkossa.
      Voit kokeilla myös "general reset":iä, jonka jälkeen kaikki järjestelmän laitteet etsivät itselleen uudet, yksilölliset osoiteparametrit ja mahdolliset päällekkäisyydet poistuvat. Mahdollisesti joudut vielä tekemään käsin valintoja, jos automaatti ei valinnut haluamasi laitetta, esim. gps-lähde.
      Laitteen irrottaminen yksitellen voi olla yksi tapa saada rikkinäinen laite kiinni.
      Päätevastukset pitää periaattessa olla verkkokaapelin ääripäissä. Joissakin tuuliantureissa se on sisään rakennettu, kuten omassani.

    • mystinenvenesähkömies

      Ilmoitukset vaikuttavat tutuilta.

      Varsinkin GPS-tyeidon katominen. Minulla se johtui siitä, että on useampia laitteita, jotka lähettävät tietoa. Se voi johtaa siihen, että vastaanottimen ensisijainen tietolähde lakkaa lähettämästä ja signaali katoaa. Tosin minun tapauksessani ensisijainen laite oli hajalla ja pätki, mutta sen uudelleenkäynnistys kesti kauan.

      Kuten tuossa mainittiin, niin jännitehäviö on myös tuttu asia. Liian alhainen jännite pudottaa laitteet pois päältä eikä ne välttämättä lähde uudelleen tulille tai vastaanotin ei löydä niitä enää. Vika korjaantui, kun laitoin konvertterin tasaamaan elektroniikan jännitettä.

      Tuossa on yksi esimerkki:
      http://www.mastervolt.com/products/mac-magic/dc-dc-converter-magic-12-12-20/

      Ja lopuksi: irota laitteita ja katso missä vaiheessa homma menee pieleen. Käynnistysjärjestykselläkin voi olla väliä, jos esimerkiksi karttatieto jaetaan laitteesta toiseen.

    • ariel371

      Nyt kiinnostaa se, ilmenevätkö ongelmat vain purjehtiessa, eli kone sammutettuna. Itselläni vastaavat pulmat antoivat ensivaroitetta akuston hiipumisesta. Ensin oli pulma saada GPS -signaalia ulkoisesta antennista. Sen jälkeen tuulimittari alkoi reagoimaan hämmentävästi. Uudella akustolla kaikki ongelmat katosivat. Ennen akuston uusimista ei myöskään ollut pulmia jos kone oli käynnissä ja siten lataamassa.

      Jos vika esiintyy myös koneen jo käydessä etukäteen ennen merenkulkulaitteiden käynnistystä, keskity vianhaussa liittimiin joita telakoidessa olet irroittanut ja uudelleen kytkenyt. Se tarkoittaa tuulimittaria. Usein tuulimittarin kaapeli anturilta keskusyksikölle on ollut yhtenäinen, liitin keskusyksiköllä. Sitten se on maston juuressa katkaistu, laitettu veistämön toimesta siihen uudet liittimet tai pelkkä sokeripala jotta maston saa pois. Liitinvika on todennäköisimmin siinä. Liitosta ei ole yleensä toteutettu mitenkään ammattimaisesti.

      Verkkolaitteista jostain syystä tuulimittarin keskusyksikkö on usein vikaherkin. Irroita se ensin ja kokeile. Seuraavaksi vika-alttein on autopilotin näyttöyksikkö. Ohituksen voi tehdä ihan niillä verkkokaapeleilla ja jos joku näistä yksiköistä on väylän pää, siirrä sen toisessa liitimessä mahdollisesti oleva päätevastus jäljelle jäävään instrumenttiin. Muuten vain ohitus kaapelilla, eli yksi välijohto pois ja irroitettava komponentti jää kylmäksi.

    • PerusSyy

      Koneajaossa purjejeiden ollessa ylhäällä et käyttänyt kartiota.

    • hanse370e

      Hei,
      Kiitokset kaikille mainioista kommenteista ja ehdotuksista! Viat keskenään samanlaisia riippumatta siitä onko kone päällä tai ei tai maasähkö kiinni.

      Kävin yksitellen kaikki laitteet läpi "verkkoliittimestä" (Olen löytänyt yhden 7-paikkaisen täyden ja yhden keulempaa jossa 3 piuhaa.). Mitään positiivisia vaikutuksia en saanut aikaiseksi. Yhtään terminaattoria en ole missään nähnyt, mutta en ole varmaan osannut katsoa... Postissa on tulossa yksi jolla voin ilmeisesti terminoida tuon 7-paikkaisesta keulan suuntaan lähtevän? (Jossa siis tuo tuulianturi ja loki kiinni...).

      Mitään hajua ei kyllä ole, että olenko tehnyt tuon oikein vai en...
      Ehdotuksia mistä pyytää ammattiapua Espooseen?

      • hurlumhe1

        Jos lontoo taipuu, niin lataa toi:

        http://www.chicagomarineelectronics.com/Simrad Documents/SimNet/Simnet-Install-Man.pdf

        SIMNET (se uusi) on käytännössä ihan sama kuin NMEA2k. Olen omassa veneessäni tehnyt kaikki kytkennät NMEA2000-kaapelointina, joka on hyvin helppo. SIMRADIN vehkeet olen kytkenyt NMEA2k-verkkoon normaaleilla micro-C liittimillä kuten muutkin vehkeet. Siihen voi tarvita adaptereita.

        Jos mukana on vanhoja NMEA0183-laitteita, niin ne voi kytkeä esim. plotteriin ja määritellä polotterista mitä signaalia se ottaa sisään ja välittää eteenpäin.

        NMEA2k on yksinkertaisesti suora verkko, jonka molemmissa päissä on terminointipala. Jokainen laite kytketään omalla t-haarallaan niin, että T-n yläviiva on osa suoraa verkkoa ja alahaara menee laitteeseen.

        Kirjoitin NMEA2k verkosta siksi, että se on helpompi hahmottaa kuin SIMNET. Siitä voi nypätä laitteen irti ilman, että verkon toiminta häiriintyy. Siihen voi myös lisätä laitteen noin vaan eli kokeilla eri kokoonpanoja.

        Koska sinun verkkosi on ilmeisesti joskus pelannut, vika on joko rikkinnäisessä laitteessa, liittimessä tai verkon virransyötössä. Jos verkon virransyöttö on erillinen, karvat ovat todella ohuita. Kannataa tarkistaa niiden kunto.

        Kannataa edelleen takistaa mitä tietoja eri laitteet ottavat vastaan ja lähettävät. Jos uusi laite on määritelty lähettämään tietoa, jota sillä ei ole, se voi estää oikean tiedon saamisen tai ainakin vaatia määrittelyä. Jos joku tieto ai näy, anturi voi olla rikki tai laite ei yksinkertaisesti ole tehty sen vastaanottamiseen.


      • Onhanset

        Simnetin terminaattorit ainakin toisessa Hansessa oli tuulimittarissa (aina?) ja toisessa päässä ketjun viimeisessä mittarinäytössä.

        Oletko kysynyt Navicolta kuka huoltaa? Ennen oli Maritim, mutta ei taida olla enää. Osasivat asiansa.


      • nakk1vene
        Onhanset kirjoitti:

        Simnetin terminaattorit ainakin toisessa Hansessa oli tuulimittarissa (aina?) ja toisessa päässä ketjun viimeisessä mittarinäytössä.

        Oletko kysynyt Navicolta kuka huoltaa? Ennen oli Maritim, mutta ei taida olla enää. Osasivat asiansa.

        Tuulimittari on todennäköisesti se kauimpana oleva laite eli verkon viimeinen.

        NMEA2000-verkossa sen kytkemiseen ei ole kuitenkaan kuin yksi tapa. Suoran verkon "selkärangan" päähän tulee terminaattori ja laite on kytketty T-haaralla verkkoon. Jos verkko päättyy tuulimittarille, siinä pitää olla tuulimittarin T-haara sekä terminointipala.

        On kuitenkin täysin mahdollista, että tuulimittari on vedetty kiinni pitkällä kaapelilla ja verkko päättyy muualle (ensin jatkuu perään). Silloin tuulimittari on kiinni T-haaralla ja verkko jatkuu kunnes päässä on terminointipala.

        Yleisin virhe on kytkeä viimeinen laite suoraan NMEA2k verkon päähän. Verkon toiseen päähän micro-c istuu nätisti ja näyttää hyvältä, muttei pelitä. Eli verkon pääissä on aina terminointi eikä koskaan laitetta. Virransyöttökin on oma "laitteensa", joka kytketään T-haaralla. Verkko voisi näyttää vaikka tuolta.

        Alkuperäiseen ongelmaan palatakseni, niin jos verkkoon ei ole tehty mitään muuta kuin lisätty laitteita, niin niiden poistaminen palauttaa alkuperäisen verkon. Jos palautettu verkko on joskus toiminut muttei toimi enää, vika ei ole uudessa laitteessa vaan jossain vanhoista.


    • onhanset
    • HanseVM2006

      Tee niin kuin minä.

      Revin kaikki Simrad palikat ja kaapelit irti ja korvasin ne uusilla Raymarine osilla.

      Kaikki pelittää.

      Ei voinut muuten käyttää simnet kaapelia nmea2000 tai seatalkng kaapelin jatkamiseen.
      Simnet kaapelin suojavaippa on alumiinia, eikä siis voi juottaa tai ruuvata uuteen liittimeen.

      • OlitHätänen

        Simnet on sama kuin Nmea2k, mutta liittimet ovat erilaisa, kuten huomasit.
        Tuolla toimii.

        https://www.marinea.fi/simnet-nmea2000-adapterisarja

        Ei kannata heitää kaapeleita menemään, niissä on harvoin vikaa.


    • seppomartti

      Hanse370 on löytänyt 7 ja 3 - paikkaiset liittimet muttei yhtään terminaattoria?. Jos näin on niin ei toimi. Toinen terminaattoreista on punapäinen virran syöttökaapeli ja toinen on pieni irtotulppa.

      • Nettihämmästystä

        Terminaattori on todnäk tuulimittarissa ja toisessa päässä mittarinäytössä.


    • hanse370e

      Kiitokset kaikista vinkeistä. Ongelma oli kaksijakoinen:
      1) Tuulimittari tavalla tai toisella sotki verkon. Kun posti toi terminaattorin niin sain piuhan tulpattua ja verkkohäiriöt pois. Mennään kesä siis analogisin tuulitiedoin... :D. Irroitin vielä vuosi sitten asennetun plotterin verkosta, mutta tällä ei enää ollut vaikutusta autopilottiongelmiin, jotka siis jatkuivat verkko-ongleman selvittyä.
      2) Navicolta oltiin sitä mieltä, että Jefan työyksikköni on "väsynyt" ja kaipaa huoltoa. Reagoi laiskasti autopilottitietokoneen ohjeisiin joka saa autopilotin hätääntymään ja antamaan virheitä. Jefan nyt auton takaluukussa ja pääsee maanantaina huoltoon. Jahka laite aikanaan tulee takaisin nähdään olivatko veikkaukset oikein ja toisaalta, että rajoittuivatko ongelmat näihin kahteen päällekkäiseen ongelmaan.

      • Voiko0l1a

        En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta jos tuulimittari on NMEA2k tyyppisessä verkossa, niin verkon selkärangan päässä pitäisi olla terminaattori ja tuulimittarin pitäisi olla T-haaralla.

        Jos verkko tuli kuntoon sillä, että laittoi tuulimittarin paikalle terminaattrorin, niin tuulimittari oli kytketty suoraan verkon päähän eli väärin. Verkon pään ja terminaattorin väliin kuuluisi T-kappale, johon mittari tms kytketään.

        Eli kaikki laitteet tulee aina T-haaraan ja verkko jatkuu suoraan, vaikka sitten vain terminaattorin verran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe