Rahan lahjoittamisesta venäjällä

Rahaeiavaataivasta

Yhden asian olen oppinut, ainakin jotenkuten. Olen kuullut asiasta paljon. Kun menette venäjälle, mielellään älkää antako rahaa venäläiselle hyvää hyvyyttänne. Älkää etenkään, jos joku näkee, tai hänen kaverinsa näkevät sen. Jotkut venäläiset on ikäänkuin opetettu suoranaisiksi ammattiloukkaantujiksi asian suhteen, eivätkä he tunnu osaavan selittää miksi. Hänen kavereistaan voi tulla pian ruinaajia, jotka alkavat käyttää avokätistä hyväkseen.

Olen puhunut raha asiasta joidenkin venäläisten kanssa, mutta rahan anto asia vaikuttaisi olevan heille jonkinlainen tabu, tai ainakin joillain näyttäisi olevan taipumusta ajatella asia negatiivisesti. Periaate enemmänkin on, että venäläinen saa tarjota, ja vieras ottaa vastaan, eikä jää velkaa.
Sama periaate olisi minullakin, jos venäjältä tulisi vieraita meille. Mutta jos he haluaisivat antaa minulle rahaa kaiken päätteeksi, en katsoisi sitä korvaukseksi vieraanvaraisuudestani, vaan positiiviseksi avokätisyydeksi.
Jos ehtona myös olisi, että rahat "vain teille", käyttäisin rahat itse, mutta muussa tapauksessa jos summa olisi isompi (esim. 1000e), eikä ehtoa olisi annettu, jakaisin rahat eteenpäin kavereille, joiden katson ansaitsevan apua. En ole itse ymmärtänyt rikkaita, jotka eivät jaa rahojaan, miulla se on periaatteella "raha avaa kaikki portit, paitsi taivaan portit".

Minä tiedän, että kaikki hyvä ja paha, mitä me toisen eteen teemme, tullaan maksamaan meille ennemmin tai myöhemmin takaisin. En väkisin yritä saada itselleni parempaa taivaspaikkaa rahaa jakamalla, mutta minun omatuntoni ei kestä katsoa sitä, ettei ystävää saisi auttaa.
Toisinaan ihmisten suorastaan tekopyhä kieltäytyminen rahasta on turhauttavaa. Jos ihmiset rehellisesti kertoisivat taloudellisen tilanteensa, eivätkä salailisi, miten paljon köyhiä loppujen lopuksi olisikaan? Jos yhden kaupungin asukkaiden rahat jaettaisi kaikille tasan, ei köyhyyttä olisi, koska aina mahtuu sekaan rikkaita.

Se, että on ollut puhetta siitä, miten venäläiset pitävät suomalaisia jollain tavalla "tyhminä" suomalaisten avokätisyyden tai auttamishalun takia, ei koske kaikkia venäläisiä, mutta joillekin rahan saaminen on jostain syystä lähes katastrofi. Sitä se tuppasi olemaan isoäidillenikin. Hän halusi antaa rahaa, mutta hämmentyi negatiivisesti, jos hänelle tarjottiin rahaa.
Jos joku rikas tulisi, ja antaisi minulle miljoonan ostaakseni uuden auton, vaatteita ja kodin, olisin kyllä kiitollinen, mutta en täysin onnellinen, koska sitä tärkeintä, rakkautta, ei rahalla saa.

Ehken ymmärrä asiaa oikein, mutta "ehkä olen vain villi, enkä ymmärrä"...
Ajattelen hyvin paljon samankaltaisesti, kuin intiaanipäällikkö seattle on kirjoittanut.

https://kaksplus.fi/threads/intiaanipaeaellikkoe-seattlen-kirje-suurelle-valkoiselle-paeaellikoelle.1142737/
Itse olen aikoinaan saanut sukulaisiltani rahaa, toisinaan satoja markkoja, myöhemmin kymmeniä euroja, sekä myös täysin tuntemattomilta ihmisiltä rahaa joskus noin vain. Se aiheutti hämmennystä, mutta lopulta hiljaisen kiitoksen Jumalalle, eikä se tilanne unohdu mielestä, ja joskus toivon, että voisi joskus uudelleen tavata rahaa antaneen ihmisen, ei siksi, että saisin lisää rahaa, vaan kysyäkseni hyvällä miksi hän antoi rahaa, ja mitä hän tuolloin ajatteli.

En ole eläessäni ymmärtänyt rahan arvoa, enkä toivottavasti tule ymmärtämäänkään. Minulle kivi on arvokkaampi kuin kolikko, ja tuohen pala arvokkaampi kuin 200e:n seteli. Toisekseen, rahaa ei voi syödä. Rahalla saa kuoren kaikesta, muttei ydintä. Voit ostaa palvelijoita, muttet uskollisuutta, voit ostaa aviopuolison, muttet rakkautta, voit ostaa ruokaa, muttet ruokahalua, voit ostaa sängyn, muttet unta, voit ostaa lääkkeitä, muttet terveyttä.

Mitä rikas tekee keskellä "ei mitään", -30 pakkasessa, laukussaan miljoona dollaria? Hän todennäköisesti polttaisi ne setelit nuotiossa lämpimikseen ja vähentääkseen painoa, voidakseen edetä lumessa helpommin. Jos hän pelastuisi ja olisi järkevä, se rahalaukku ei merkitsisi hänelle enää mitään, niin onnellinen hän olisi oman henkensä säästymisestä. Jos henkilö ei olisi järkevä, hän murehtisi menetettyjä rahoja, ja olisi vain onnellinen, että pääsi sellaisesta erämaasta eroon, mistä hän kuitenkin sai edes väliaikaisen pelastuksen.

4

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RahaJoutaaHelvettiin

      Venäjällä rahaa käytetään pääasiallisesti vain ostamiseen ja myymiseen. Jos haluat antaa rahaa, on kysyttävä onko rahan saajalla myydä mitään. Tämä pätee yksityishenkilöihinkin. Monet ihmiset ovat valmiit myymään vaikka sukulaisensa tai paskaa rahaa saadakseen. Toki tällainen meininki on kyseenalaista, ja vaikka olisi ristejä ja ikoneja koti/auto puolillaan, tulee rangaistus väärinkäytöksistä tuomiopäivänä viimeistään. Parasta olisi, jos maailma pääsisi rahasta eroon, jota todellakaan ei voi syödä. Kun kaikilla on välttämätön, ei kukaan tarvitse enempää, kuten eräs intiaani sanoi: "kukaan ei varastanut keneltäkään, vankiloita ei ollut, jos jollain oli tarvetta saada vaikka hevonen, se lahjoitettiin hänelle, eikä hänen tarvinnut maksaa siitä mitään, ja päällikkö oli usein köyhin koko kylässä, koska hän jakoi paljon omastaan muille."
      Ihmiskunta on lähempänä suurtuhoa kuin aiemmin, koska perustaidot katoavat, kun kenenkään ei tarvitse periaatteessa olla moniosaaja, vaikka se olisi täysin luonnollista, kun kaiken voi ostaa kaupasta - rahalla.

    • tämäkin.vielä

      Raha on kansan vihollinen. Raha ei ole koskaan tuntenut isänmaallisuutta.

    • ABDUR

      VAIN SINULLAKO RAHAA? RUOSTUNEELLA AUTOLLA JONOTTAT BENSAA , TEKO HAMPPAAT KIILTTÄVÄÄT JA KALJU MYÖS

      • tdkfdjhgf12

        Abdur on natopalstan suomalaisruotsalainen trolli.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe