Presidentti Koiviston hautajaisten herkistämänä

Minä, kauhea kapi, herkistyin useita kertoja kyyneliin katsellessani tv:sta presidentti Mauno Koiviston hautajaisia. Katsoin ne keskeytyksettä alusta loppuun. Hieno tilaisuus! Hieno mies sai arvoisensa hautajaiset.

Varmaan useimmat täällä kirjoittelevat näkivät saman, joten en ala hautajaismenoja enemmälti toistamaan. Täytyy kuitenkin painottaa Tasavallan Presidentti Sauli Niinistön puheessaan sanomaa: Suomen toinen tasavalta alkoi Koiviston presidenttikaudelta. Koivisto vaikutti ratkaisevasti eduskunnan vallan kasvuun ja siihen, että hallitukset alkoivat kestää koko vaalikauden. Sellainen oli vastakohtaista aikaisempien presidenttiemme pyrkimyksille, ja varsinkin Kekkoselle sellainen olisi ollut kauhistus.

Koivisto lisäksi halusi lain, joka rajoittaa presidenttikaudet enintään kahteen. Kekkonen valitutti itsensä poikkeuslaillakin, kun pelkäsi, ettei ehkä muuten tulisi enää valituksi. Laki ei olisi vielä koskenut Koivistoa itseään, mutta hän luopui tehtävästä vapaaehtoisesti. Koiviston presidenttikauden loppuhuipennukseksi Suomi vielä liittyi EU:iin ja siten ankkuroitui länteen. Eipä moni muu maamme historiassa ole vaikuttanut samalla tavalla!

Ruumiinsiunauksen toimittanut emerituspiispa Eero Huovinen oli kuulemma tehtävässä siksi, että hän oli Koivitojen perhetuttu. Hieno valinta joka tapauksessa. Tuomiokirkossa esitetty musiikki oli myös valittu erittäin hyvällä maulla. Sekin vaikutti minuun kyyneliin herkistävästi, etenkin virsi 600 ”Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan”. Tuo virsi ei voi olla tekemättä vaikutusta siihen, joka tuntee sen historian, virren alkukielisen sanoittajan kohtalon. Sen näette tästä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Dietrich_Bonhoeffer

Koivisto oli poikkeuksellinen suuruus monessakin mielessä. Ei vähiten siksi, että hän 22-vuotiaana kansakoulupohjalta oppikoulun iltakursseina aloitettuaan väitteli 10 vuotta myöhemmin filosofian tohtoriksi. Sellainen vaatii paitsi suurta lahjakkuutta myös poikkeuksellista sinnikkyyttä ja päämäärätietoisuutta.

Viimeisen maallisen leposijansa presidentti Koivisto sai Rytin ja Kekkosen hautojen välissä. Mielestäni se vihjaa siihen, että kyllä Manun tulee kuulua heidän väliinsä suurena suomalaisena. V. 2004 toimeenpannussa kansanäänestyksessä Ryti äänestettiin kaikkien aikojen toiseksi suurimmaksi suomalaiseksi, heti Mannerheimin jälkeen - minä äänestin Rytiä ykköseksi - ja Kekkonen pääsi tuossa äänestyksessä kolmoseksi. Kyllä Manu on suurena suomalaisena asetettava ehdottomasti Kekkosen yläpuolelle.

Koiviston suurta arvoa isänmaalle korostaa myös se hautajaisissakin esille tullut tosiasia, että hän oli alle 20-vuotiaana vapaaehtoisena sotataipaleelleen lähtenyt veteraani. Oli taistellut maineikkaassa Törnin jääkärikomppaniassa ja siellä alikersantiksi kohonnut. Kekkonen oli tosin kersantti, mutta ansaitsi arvonsa rauhanaikaisen Helsingin Autopataljoonanesikunnassa toimistoaliupseerina, eli oli täällä eräiden halveksima esikuntamies;)) No, olihan Kekkosellakin sotakokemusta, oli kunnostautunut Haminan valleilla siten kuin tiedetään, vaikka hän itse siitä uroteostaan vaikeni.

Tietenkin tunnemme nyt surua siksi, että suurmies, hieno ihminen on nyt poistunut joukostamme. Mutta lientäkäämme suruamme kiitollisuudella siitä, että hän teki niin paljon maamme ja meidän kaikkienhyväksi!

40

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otin tuossa avauksessa esille tuon v. 2004 tapahtuneen suuret suomalaiset -äänestyksen. Tässä vielä siitä. Tällaiset olivat lopputulokset:

      1.Carl Gustaf Emil Mannerheim, 104 244 ääntä (28,7 prosenttia)
      2.Risto Ryti, 80 790 (22,2 %)
      3.Urho Kekkonen, 57 456 (15,8 %)
      4.Adolf Ehrnrooth, 27 477 (7,6 %)
      5.Tarja Halonen, 26 536 (7,3 %)
      6.Arvo Ylppö, 22 136 (6,1 %)
      7.Mikael Agricola, 15 974 (4,4 %)
      8.Jean Sibelius, 15 397 (4,2 %)
      9.Aleksis Kivi, 7 622 (2,1 %)
      10.Elias Lönnrot, 6 099 (1,7 %)

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_suomalaiset

      Kekkosen varmaan nosti noin korkealle hänen poikkeuksellisen pitkä presidenttikautensa. Sen kuitenkin moni - kuten minäkin - näkee takinkääntöineen ja poikkeuslakineen enemmän rasitteeksi hänen ”suuruudelleen”. No, kyllä kai hän kymmenen suuren joukkoon kuuluu, mutta mielestäni ei noin korkealle.

      Finalisteista ainoastaan silloinen tasavallan presidentti Tarja Halonen oli elossa. Halosta mitenkään väheksymättä se varmaan nosti hänet noin korkealle. Mielestäni Mauno Koivisto kuuluisi vähintään hänen paikalleen. Adolf Ehrnrooth oli kuollut vuoden 2004 helmikuussa, se osaltaan selittää hänen nousunsa noin korkealle. Tällä mielipiteelläni en toki pyri väheksymään Marskin ritarin suuruutta. Kymmeneksi suurimmaksi äänestetyn joukkoon moniin heistä verrattuna mielestäni yhtä hyvin voisivat kuulua esim. J.K.Paasikivi ja J.V.Snellman, miksei Väinö Tannerkin. Mutta ”kansa on puhunut, pulinat pois!”

      • VoiRessukkaa

        Vai nosti se, että Halonen on elossa hänet tuolle listalle? Olet sinä huvittava.


      • VoiRessukkaa kirjoitti:

        Vai nosti se, että Halonen on elossa hänet tuolle listalle? Olet sinä huvittava.

        Sanoin: Halosta mitenkään väheksymättä se varmaan nosti hänet noin korkealle. Kylä minä uskon, että se oli suuri vaikuttaja asiaan. Äänestyshän oli kaikelle kansalle avoin, ja kuten tiedetään, ihmisten muisti on lyhyt, poliittinen muisti erityisen lyhyt. Ei Koivisto ollut enää kaikkien mielissä. Ei ollut Paasikivikään, kun ei päässyt kymmenen joukkoon.

        No, kepulaisten muisti on kai noissa asioissa pitempi, mutta valikoiva. Se selittää Kekkosen nousun noin korkealle. Tällä palstalla esiintyvien kepulaisten muisti on ylivertaisen pitkä. Monelle heistä vuoden 1918 tapahtumatkin ovat tätä päivää.


      • Adolf Ehrnrooth oli median suosikki, mikä yhdistettynä tällä vuosituhannelle hänen harvinaisen korkeaan ikäänsä toi hänelle noin korkean sijoituksen. Jos vastaava äänestys pidettäisiin nyt, Ehrnrooth ei nousisi varmaankaan 20 listalle. Sama on todettava Tarja Halosen sijoituksesta. Urho Kekkosen uskoisin pysyvän kymmenen listalla, niin mielissä pysyvä persoona hän oli.

        Tuskin Risto Rytikään yltäisi enää toiselle sijalle. Rytin korkea sijoitus vuonna 2004 johtui pitkälti siitä, että Yleisradio esitti 1990-luvulla ja vuosituhannen alussa runsaasti historiallisia dokumentteja sotavuosilta. Ei esitä enää, vaikka itsenäisyytemme juhlavuotta elämmekin.

        Todennäköisesti Sauli Niinistö nousisi kärkinelikkoon. Noiden menneiden vuosisadan suurhenkilöiden sijoituksesta on vaikea sanoa mitään. Riippunee paljjon siitä, miten hyvin heidät esitellään, mutta mitalisijoille he eivät kuitenkaan yltäisi.


      • NäinStadissa

        Tuo suurin suomalainen äänestys oli viihdettä ja sellaisena se pitää ymmärtää.

        Tosin sinähän et ymmärrä ylipäätään mitään.

        Halonen, Ryti ja Ehrnroot eivät vakavasti otettavalle listalle kuuluisi ollenkaan, sen sijaan vaikkapa Minna Canth, Helene Schjerfbeck (tai joku muu suurista kuvataiteilijoistamme) ja Uno Cygnaeus, onhan viimeksi mainittu kansakoululaitoksemme, siis sinunkin korkeimman opinahjosi, isä.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Adolf Ehrnrooth oli median suosikki, mikä yhdistettynä tällä vuosituhannelle hänen harvinaisen korkeaan ikäänsä toi hänelle noin korkean sijoituksen. Jos vastaava äänestys pidettäisiin nyt, Ehrnrooth ei nousisi varmaankaan 20 listalle. Sama on todettava Tarja Halosen sijoituksesta. Urho Kekkosen uskoisin pysyvän kymmenen listalla, niin mielissä pysyvä persoona hän oli.

        Tuskin Risto Rytikään yltäisi enää toiselle sijalle. Rytin korkea sijoitus vuonna 2004 johtui pitkälti siitä, että Yleisradio esitti 1990-luvulla ja vuosituhannen alussa runsaasti historiallisia dokumentteja sotavuosilta. Ei esitä enää, vaikka itsenäisyytemme juhlavuotta elämmekin.

        Todennäköisesti Sauli Niinistö nousisi kärkinelikkoon. Noiden menneiden vuosisadan suurhenkilöiden sijoituksesta on vaikea sanoa mitään. Riippunee paljjon siitä, miten hyvin heidät esitellään, mutta mitalisijoille he eivät kuitenkaan yltäisi.

        Samaa mieltä olen. Jo edellä kerroin näkemykselleni perusteet, mutta jouduin toistamiseenkin niitä selittämään asiaa ymmärtämättömälle. Noin kävisi Haloselle ja Ehrnroothille, ja Kekkonen varmaan pysyisi kymmenen joukossa.

        Eri mieltä kanssasi olen vain Rytin suhteen. Uskon, että tarpeeksi paljon on vielä meitä, jotka tuntevat Rytin uhrautumisen, joka oli lähes ratkaiseva maamme pelastumiselle. Siitä palkkioksi hän tosin joutui vankilaan, jossa ansioitui Kekkonen.


      • kapi_ kirjoitti:

        Samaa mieltä olen. Jo edellä kerroin näkemykselleni perusteet, mutta jouduin toistamiseenkin niitä selittämään asiaa ymmärtämättömälle. Noin kävisi Haloselle ja Ehrnroothille, ja Kekkonen varmaan pysyisi kymmenen joukossa.

        Eri mieltä kanssasi olen vain Rytin suhteen. Uskon, että tarpeeksi paljon on vielä meitä, jotka tuntevat Rytin uhrautumisen, joka oli lähes ratkaiseva maamme pelastumiselle. Siitä palkkioksi hän tosin joutui vankilaan, jossa ansioitui Kekkonen.

        Toinen sija on kuitenkin niin korkea, ettei Ryti sille enää yltäisi, mutta Kekkosen tavoin kymmenen joukkoon kuitenkin. Mannerheim uusisi melko todennäköisesti kultamitalin.

        Paljon riippuu siitä, keitä noihin äänestyksiin saadaan innostettua. Helposti voisi käydä niin, että rokkarit ja popparit menestyisivät. Urheilijat tuskin kuitenkaan. Nykyisin on helppo kampanjoida Facebookin avulla. Onnistuihan ennen sitäkin kampanja Suomen kautta aikojen pisimmän miehen puolesta aika hyvin. En muista, diskattiinko hänen saamansa äänet tuolloin.


    • NäinOnJombet

      Tyylikkäät ja koruttomatkin hautajaiset.

      Asiatiedoissasi olevia pahoja virheitä en ryhdy tässä oikomaan, mutta ovatpahan taas kerran osoitus heikosta sivistystasostasi.

    • rigormortis

      Et sitten mulkvisti voinut olla sotkemasta Kekkosta tuohonkaan lätinään?

      Saatana mikä pässi.

      • mitä.tuota.ihmettelet

        Kapihan on suuri Kekkos kaunaaja. Kun käy nyt Koiviston haudalla, varmaan kusee samalla Kekkosen haudalle.


      • mitä.tuota.ihmettelet kirjoitti:

        Kapihan on suuri Kekkos kaunaaja. Kun käy nyt Koiviston haudalla, varmaan kusee samalla Kekkosen haudalle.

        Joo, Kekkos-kaunaajaksihan minut täällä leimattiin jo toistakymmentä vuotta sitten. Siitä silloin inspiroiduin esittämään sille vastalauseeni tällä runolla, joka saa riittää puoleltani Kekkosesta tällä erää:

        UNI SUURESTA URKISTA (Eino Leinon runoa ”Hymyilevä Apollo” mukaillen)

        Minä suuresta Urkista unta näin,
        ja kanssansa keskustelin.
        Hän tyynenä katsoi silmiäin,
        kun hänelle selittelin:
        ”Ne sanoo, häpäisen muistoas,
        ja rivosti kuseksin haudallas,
        kun kerron vain sen, minkä todeksi nään.
        Miten tässä nyt menetellään?”

        Näin puhuin mä Urkille arkaillen,
        ja Urkki mua ymmärsi heti.
        Hän kätensä laski mun olallein
        ja mua lähemmäksi veti.
        ”Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
        mut totuus on aina arvossaan,
        kun uskossa siihen on rehellinen:
        Saat pitää sä totuuden!”

        Niin mielelläin, kovin mielelläin
        vielä luoksensa jäänyt oisin,
        luo Tuonen virtojen viileäin,
        mut rakkoni päätti toisin:
        heräsin tyhjennyskutsuun sen,
        ehkä aluksi hieman kiusaantuen,
        mutta iloa tuntien rinnassain
        siitä luvasta, jonka mä sain.

        Nyt tulkaa kaikki te kepulaiset,
        niin saatte te vasten suuta!
        Nyt raudasta mulla on jänteret,
        ja luuni on yhtä luuta!
        Kas, minua nyt, mä takaan sen,
        jo pelkää Keris, myös Härkönen!
        Kun maaginen lupa on taskussain:
        sen itseltään Urkilta sain.

        Oiva änkkää, Keris se törkyilee,
        kun Korhonen saapuu ja hymyy!
        Hän lupansa heille nyt esittelee.
        Oiva vaikenee, Keris jo lymyy!
        Nyt Korhonen hymyllä hallitsee,
        ja Urkin luvalla vallitsee.
        Se lupa on voimaltaan voittamaton!
        Kas, Urkilta saatu se on!


    • Todellisuus.sitten.eriä

      Aika paljon liioittelua. Mauno Koiviston itsensä kirjoittaman kirjan: koulussa ja sodassa mukaan hän ei sodassa urotöitä tehnyt. Pikemminkin käveli joukon mukana. Yhtään kaukopartioreissua hän ei tehnyt.

      2 -viikkoa satamassa töissä opiskeluaikoinaan, siitä nimitys satamajätkä.

      • Siunattu.hulluus

        Kovin on vaatimattomia Koiviston saavutukset. Onneksi on eräs, joka on itsensä majuriksi ylentänyt ja joka on käynyt Ruotsissa sotaharjoituksissa sekä arkistossa ja tehnyt muun muassa oman metsätien.


    • Olin mielissäni, että siunauksen toimitti juuri emerituspiispa Eero Huovinen. Hän on ehkä suuresti arvostamin kirkonmies piispatasolla. Konkreettista, läheltä koskettavaa ja kristinuskon mukaista puhetta tilanteessa kuin tilanteessa.

      Minkälainen ennakkosuunnitelma presidenttien hautapaikoille mahtaa Hietaniemessä olla vai onko mitään? Luulisi ettei tuolta alueelta löydy tyhjiä tontteja presidenteille enää pitkäksi aikaa. Siellä todennäköisesti joskus käyneenä osannet valaista asiassa.

      • Samaa mieltä kanssasi olen piispa Huovisestakin, samoin perustein.

        Tähänastiset presidenttimme on haudattu samalle pienelle alueelle, paitsi Svinhufvud Elimäelle ja Kallio Nivalaan. Mannerheimin hauta tosin on hieman siitä sivussa, kaikkein keskeisimmällä paikalla. Mahdollisesta ennakkosuunnitelmasta presidenttien hautapaikoiksi en tiedä, mutta kyllä sille nykyiselle alueelle vielä muutama hauta mahtuisi.

        Joo, olen todellakin ”joskus” - oikeasti melko useinkin - käynyt siellä. Monta kertaa olen ollut YK:n päivänä sinibarettien/rauhanturvaajien joukossa laskemassa seppelettämme rauhanturvatehtävissä kuolleiden haudoille, muutaman kerran sen parikymmenhenkisen joukkomme johtajanakin. Silti en ole koskaan Kekkosen haudalle kuseksinut;))


      • Tavjakin.haudoilla
        kapi_ kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi olen piispa Huovisestakin, samoin perustein.

        Tähänastiset presidenttimme on haudattu samalle pienelle alueelle, paitsi Svinhufvud Elimäelle ja Kallio Nivalaan. Mannerheimin hauta tosin on hieman siitä sivussa, kaikkein keskeisimmällä paikalla. Mahdollisesta ennakkosuunnitelmasta presidenttien hautapaikoiksi en tiedä, mutta kyllä sille nykyiselle alueelle vielä muutama hauta mahtuisi.

        Joo, olen todellakin ”joskus” - oikeasti melko useinkin - käynyt siellä. Monta kertaa olen ollut YK:n päivänä sinibarettien/rauhanturvaajien joukossa laskemassa seppelettämme rauhanturvatehtävissä kuolleiden haudoille, muutaman kerran sen parikymmenhenkisen joukkomme johtajanakin. Silti en ole koskaan Kekkosen haudalle kuseksinut;))

        Ei näkynyt tätä http://www.kolumbus.fi/johannesheinonen/kuvat/halonen/aiteemeidan.jpg
        Siellä haudoilla.
        Tämä kuvaus on kommunisti taiteilijan maalaama, hänellä meni Tarjan kanssa sukset ristiin aikanaan.
        Kuva ei varmaan kaunista teille demareille, mitä mieltä hän on sotaveteraaneista.
        Varmaan yritätte selitellä, etteihän noin, vaan kekkonen....


    • Taas meni viikko niin, että en tätä palstaa avannut, eikä tänne mieleni tehnyt. Oli nimittäin muuta ja mukavampaa. Kun naisystävänikin oli monta päivää seuranani. Maanantain ja tiistain olin hänen kanssansa Päällystöliiton evp-yhdistyksen Tallinnan matkalla, jolla meitä oli kaikkiaan yli 50 ihmistä, eri puolilta Suomea, joukossa kai parikymmentä daamiammekin.

      Mutta kun naisystäväni lähti aamulla kotimatkalleen ja katselin tv:sta tuon presidentti Koiviston hautajaisohjelman, herkistyin siitä niin, että en voinut olla tulematta siitä kertomaan. Kun sitten katselin palstaa enemmänkin ja huomasin tuon pankkopojan avauksen ”Kapilla ei enää niin puheenaihetta” - sana ”enää” todistaa pankkopojan olleen asialla - pakko siihen oli vastine heittää.

      No, ehkä oli virhe minulta ottaa Kekkonen tuossa avauksessani mukaan, mutta niin tein korostaakseni Manun suuruutta hänenkin rinnallaan. Kun se herätti eräässä sellaista närästystä että sanoi minun kuseksivan Kekkosen haudalle, siihen kevennykseksi heitin vanhan runoni, jonka esitin täällä samaa herjaa torjuakseni.

      Noissa evp-porukkamme tilaisuuksissa ei politiikkaa juuri puhuta. Nyt paluumatkalla laivalla kuitenkin tuli sellaisessa kuuden-seitsemän miehen joukossa puheeksi presidentti Koiviston kuolema. Moni meistä oli jo esittänyt arvostustaan Koivistolle - niin minäkin - mutta yksi sitten rohkaistui esittämään toisenlaistakin mielipidettä. Hänen mielestään Koivisto oli syyllinen 1990-luvun alkuvuosien lamaan. Kyllä hän yksin jäi mielipiteineen, kun muut esitimme sillekin todenmukaisempia selityksiä. Kai me muut olimme sitten sosialisteja;))

      Pari tuntia olen nyt katsellut tv:sta Lohjalla pidettävää suunnistuksen maailmancubia ja siinä ohessa vielä muutamia viestejä tänne heitellyt. Mutta nyt saa riittää, kun vain pystyyn_kuollut on tässä pysynyt asialinjoilla, muille minä näyn olleen taas kiinnostavampi kuin presidentti Koivisto tai mikään muu.

      Tuskinpa minulle tulee ihan lähipäivinäkään asiaa tänne. Se ei tietenkään estä tuota ”johtajaa” minua täällä näkemästä, kun olen mennyt hänen päähänsä seurauksena munakarvoihini hirttäytymisestään. Mutta en kanna hänestä huolta, sillä en ole ”päälääkäri”, ja hän lienee jo sellaisenkin avun ulottumattomissa.

      Näkemiin!

      • Perhana. Sanoin sana ”enää” todistaa pankkopojan olleen asialla. Tarkoitin tietysti tuota hänen käyttämäänsä sanaa "enään", mutta minä en näköjään tarkoituksellakaan oikein osaa tuollaista pankkolängvitsin sanaa kirjoittaa.


      • Juhlapuheessa Lipponen muistutti eri ajoita Kekkonen luotsasi Suomen kylmän sodan läpi, Koivisto ajan salliman eduskunnan vallan lisäämiseen.

        Kannattaa kuunnella/lukea Lipposen puhe ihan vaikka siksi että Lipponen puhui vaihteeksi asiaa.


      • tampereenhutsukäymässä

        Käytit siis taas seuralaispalvelua ethän sinä muuten seuraa saa. Taitaa mennä eläkkeesi noihin maksuihin.


      • eroa.teissä.on

        En ole nähnyt kapin koskaan etsivän täältä sinua. En luulevan sinuksi sivullisia. Ei ole käyttänyt nikissään rätti-au Ossin pers.ttä. Siinä muutama todiste erosta mielenterveydessänne.


    • arkatia

      Minä -- joka en koskaan ollut kiinnostunut maamme päättäjistä/politiikasta ---seurasin tänään jostain kumman syystä kyynel silmässä Mauno Koiviston hautajaisseremoniaa alusta loppuun --ja olin onnellinen omaisten puolesta kun itse seremonia oli onnistunut alusta loppuun saakka.
      Erityisesti jäi mieleen Jorma Hynnisen ja kuoron laulu joka oli tunteikas ja onnistunut.
      Hyvä muisto jäi Presidentistämme!

    • Hämeenlinnasta
      • VitsinHeitit

        Miten kapi sen testaisi? Ei poika antaisi isän ajettavaksi arvokasta autoa. Tietää isän liikenne käyttäytymisestä.


    • Koiviston hautajaiset oli koskettava tilaisuus. Itselleni oli yllätys, että Koivisto oli näin uskovainen ja lauloi mm. virsiä. 1980-luvun alussahan vielä Pohjanmaalla kepulaiset levittelivät sitä ilosanomaa, että Koiviston valinta presidentiksi tietäisi kirkkojen ovien sulkemista kokonaan. Kepulaisethan ovat harrastaneet tällaista valheiden tuuttausta näihin päiviin asti, kun eivät ole ymmärtäneet sitä, etteivät sosialidemokraatit ole mitään ateistisia kommunisteja.


      Olen samaa mieltä presidentti Niinistön kanssa siitä, että Koiviston aikana Suomi siirtyi uuteen vaiheeseen, länsimaisempaan demokratiaan kuin mitä oli Kekkosen ja Kepun valtakaudella. Tämä siirtymä ei suinkaan alkanut Neuvostoliiton hajoamisesta eikä edes ns. perestroikasta. Koivistosta tuli presidentti Neuvostoliiton ollessa vielä entisellään, reaalisosialismin suurvalta. Silti Koivisto näki, että nämäkin puitteet mahdollistivat toisenlaisen politiikan harjoittamisen kuin mitä Kekkonen teki. Juuri tämä on kirpaissut fanaattisia Kepun K-linjalaisia. Kekkonen ei ollutkaan tapoineen ja politiikan sisältöinen korvaamaton eikä vaihtoehdoton. Koivisto todisti tämän hyvin nopeasti. Suomessa alkoivat puhaltaa raikkaat vapautumisen tuulet. Koivistokaan ei halunnut vaarantaa suhdettamme Neuvostoliittoon, mutta ei nähnyt eikä käyttänyt sitä sisäpoliittisena lyömäaseena kuten Kekkonen ja kepulaiset tekivät.

      Minusta Koivisto on suurmies, joka nousee aivan kärkijoukkoon. Ajattelemme usein virheellisesti, että vain sota-aikojen ja ns. vaikeiden aikojen läpikäyneet presidentit olisivat suurmiehiä. Koiviston ansio on nimenomaan siinä, että hän ymmärsi rakenteita ja vei Suomea kohden sellaista rakennetta, mikä torjuu ennalta sekä sisäisiä että ulkoisia konflikteja. Tämä näkemys on jatkuvasti ollut demareille keskeinen ja on ilahduttavaa nähdä, että myös Kokoomus jakaa nyky-Suomessa tämän ajatusmallin. Kepu on valtapoliittisista ja ideologisista syistä harannut vastaan. Kannattaa verrata esim. kepulaisten vahvojen johtajien perusteluja vastaaviin putinilaisiin ja Turkin Erdoganin perusteluihin. Niissä on sama kaiku askelten. Toki Kepun puolustukseksi on sanottava, että sen nykyiset keskeiset poliitikot kuten Vanhanen, Rehn ja ehkä Sipiläkin jossain suhteessa ovat tulleet voimakkaastikin poispäin väyrysmäisestä vahvan johtajan ajattelutavasta. Kepulaisen ajattelutavan yksi piirre on juuri se, että se sietää huonosti julkista kritiikkiä. Kepulaisessa kulttuurissa totuttiin siihen, että Kekkosta ei voi arvostella tulematta rangaistuksi.

      Mauno Koivisto oli todellakin koko kansan presidentti. Hänen kansansuosionsa oli käsittämättömän suuri. Lähinnä vain kepulaisten K-linjan poliitikot ja heidän kannattajansa eivät voineet sietää Koivistoa. Paavo Väyrynen nousikin esiin Koiviston pitkäaikaisena vihamiehena ja poliittisena vastustajana. Virolaisen edustama Kepun talonpoikaislinja sen sijaan suhtautui Koivistoon lopulta varsin neutraalista. Tässä lienee suuri ansio nimenomaan maltillisella ja viisaalla Johannes Virolaisella, joka edusti Kepussa vaihtoehtoa Karjalaiselle ja Väyryselle.

      • Koin.Manun.omakseni

        Koivisto oli kotoisin syvästi uskovaisesta perheestä.
        Se jättää jälkensä, ja se tulee sitten vain "hyvänä" esille.
        Ihminen on useimmin silloin tasapainoinen.

        Demarin nyt huono sanoa että kokokansan presidentti, jota Halonen ei ollut alkuunkaan, vakuutteluistaan huolimatta.
        Mutta mielestäni Koivisto oli sitä. Ja minäkään en voi muiden mielipidettä sanoa MPP tapaan.
        Olenkin ihmetellyt, että miten Koivisto sotaveteraanina liittyi SDP:n ? Varmasti tietäen
        SDP:n kauheat teot 1918.
        -
        Asiasta toiseen tai voi liittyä tähänkin..
        Nyt KO linjasi, että työpaikoilla tasa-arvoisia myös ei ammattiliitoihin kuuluvat.
        Kauan sekin sekin kestänyt, jonka Koivistokin olisi voinut hoitaa ihmisellemmäksi
        muita kohtaan, kuin korruptio Ay -liikkeen pakko kuuluvuus.- Ja valinta edusmiehikseen, muitakin kuin Ay-liikeeseen kuuluvia.


      • Historiantuntijaa

        Voi herran jestas kun on mielikuvitus taas Mielipidepankilla laukannut, mistä sairaasta mielestä kaikki tuo valhe kumpuaa?

        Mauno Koivisto saa kiittää urastaan yhtä miestä - Urho Kekkosta.

        Aikanaan vielä suhteellisen tuntematon Koivisto vastusti Honka-liittoa ja pääsi siten Kekkosen suosioon. Kekkosen tukemamana Helsingin Työväen Säästöpankin johtajana toiminut Koivisto pääsi 1966 valtionvarainministeriksi. Ministerinä Koivisto toteutti kekkoslaista (ja maalaisliiittolaista) talouspolitiikkaa, tiukkaa budjettikuria, valtionyhtiöiden perustamista maakuntiin, kehitysaluepolitiikkaa ja oli myös vahvasti Kekkosen linjalla myös ulkopolitiikassa. Kekkosen pakinat noilta ajoilta mm. Liimataisena kertovat presidentin tyytyväisyydestä Koivistoon.

        Kekkonen palkitsi Koiviston Suomen Pankin pääjohtajuudella 1968, josta nosti tämän kohta perään pääministeriksi, ja siitä poliittinen ura sitten eteni tunnetuin askelin.

        Nuo 1968 tapahtumat ovat esimerkki siitä, kuinka Kekkonen ulotti vaikutusvaltaansa myös sosialidemokraatteihin. SDP teki Koivistosta uutta Tanneria mm. valitsemalla hänet Elannon pääjohtajaksi, mutta Kekkonen "veti välistä" ja nosti hänet Suomen Pankkiin. SDP kaavaili pääministeriksi Paasiota, mutta Kekkonen sekoitti aikansa pakkaa ja pääministeriksi nousikin Koivisto. Muodollisesti päätöksen teki SDP puoluevaltuuskunta, mutta taustalla oli presidentin peli.

        Koiviston ja Kekkosen suhde pysyi kunnossa loppuun saakka, toisin kuin Kekkosen suhteet omiinsa, Karjalaiseen tai Väyryseen. Varmasti senkin vuoksi Väyrynen ei saanut kampitettua Koivistoa 1981 vaikka dementoituneen Kekkosen avulla sitä kovasti yritti.


      • Tulin vielä vilkaisemaan avaukseni mahdollisesti tuottamaa. Kotvan sain selata ennen kuin löysin jo melko alas pudonneen avaukseni. Kannatti selata, kun sain lukea tuon kirjoituksesi.

        Samaa mieltä olen kaikesta sanomastasi. Sinä vain osaat sanoa sen paremmin kuin minä. Kiitoksia sanomastasi, ilman sitä avaukseni olisi jäänyt paljosta vaille!

        Erityisesti pisti silmääni tarkkanäköisyytesi tuossa:

        >>Toki Kepun puolustukseksi on sanottava, että sen nykyiset keskeiset poliitikot kuten Vanhanen, Rehn ja ehkä Sipiläkin jossain suhteessa ovat tulleet voimakkaastikin poispäin väyrysmäisestä vahvan johtajan ajattelutavasta. Kepulaisen ajattelutavan yksi piirre on juuri se, että se sietää huonosti julkista kritiikkiä. Kepulaisessa kulttuurissa totuttiin siihen, että Kekkosta ei voi arvostella tulematta rangaistuksi.<<

        Muutosta on tainnut todellakin tapahtua kepussa tuossa suhteessa, mainitsemiesi poliitikkojen osalta. Mutta kyllä heistäkin on noussut pintaan huono kritiikinsietokyky. Se nähtiin Sipilältäkin tuossa Ylegateksi nimetyssä Terrafame-kohussa.


      • Historiantuntijaa kirjoitti:

        Voi herran jestas kun on mielikuvitus taas Mielipidepankilla laukannut, mistä sairaasta mielestä kaikki tuo valhe kumpuaa?

        Mauno Koivisto saa kiittää urastaan yhtä miestä - Urho Kekkosta.

        Aikanaan vielä suhteellisen tuntematon Koivisto vastusti Honka-liittoa ja pääsi siten Kekkosen suosioon. Kekkosen tukemamana Helsingin Työväen Säästöpankin johtajana toiminut Koivisto pääsi 1966 valtionvarainministeriksi. Ministerinä Koivisto toteutti kekkoslaista (ja maalaisliiittolaista) talouspolitiikkaa, tiukkaa budjettikuria, valtionyhtiöiden perustamista maakuntiin, kehitysaluepolitiikkaa ja oli myös vahvasti Kekkosen linjalla myös ulkopolitiikassa. Kekkosen pakinat noilta ajoilta mm. Liimataisena kertovat presidentin tyytyväisyydestä Koivistoon.

        Kekkonen palkitsi Koiviston Suomen Pankin pääjohtajuudella 1968, josta nosti tämän kohta perään pääministeriksi, ja siitä poliittinen ura sitten eteni tunnetuin askelin.

        Nuo 1968 tapahtumat ovat esimerkki siitä, kuinka Kekkonen ulotti vaikutusvaltaansa myös sosialidemokraatteihin. SDP teki Koivistosta uutta Tanneria mm. valitsemalla hänet Elannon pääjohtajaksi, mutta Kekkonen "veti välistä" ja nosti hänet Suomen Pankkiin. SDP kaavaili pääministeriksi Paasiota, mutta Kekkonen sekoitti aikansa pakkaa ja pääministeriksi nousikin Koivisto. Muodollisesti päätöksen teki SDP puoluevaltuuskunta, mutta taustalla oli presidentin peli.

        Koiviston ja Kekkosen suhde pysyi kunnossa loppuun saakka, toisin kuin Kekkosen suhteet omiinsa, Karjalaiseen tai Väyryseen. Varmasti senkin vuoksi Väyrynen ei saanut kampitettua Koivistoa 1981 vaikka dementoituneen Kekkosen avulla sitä kovasti yritti.

        Väyrynen ei saanut kampitettua Koivistoa siksi että Koivisto totesi maan hallituksen nauttivan eduskunnan ei presidentin luottamusta. Unohdit tämän oleellisen asian ko. tapahtumaketjussa. Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö viittasi näihin kevään 1981 tapahtumiin jolloin Kekkoslovakia alkoi kaatumaan.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Väyrynen ei saanut kampitettua Koivistoa siksi että Koivisto totesi maan hallituksen nauttivan eduskunnan ei presidentin luottamusta. Unohdit tämän oleellisen asian ko. tapahtumaketjussa. Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö viittasi näihin kevään 1981 tapahtumiin jolloin Kekkoslovakia alkoi kaatumaan.

        Demarit pyysivät Kekkosta presidentti ehdokkaakseen mm koska Sorsan ja Koiviston välinen valtataistelu oli ratkaisematta. Näin siitä huolimatta että varmasti tiesivät Kekkosen sairaaksi joka ei varmaankaan istu koko kautta Alhaista touhua.

        Lipponen puheessaan mainitsi näistä eri aikakausista. Kekkonen luotsasi Suomen läpi kylmän sodan, Koiviston aikana oli jo kylmä sota ohi ja oli mahdollisuus siirtää valtaa eduskunnalle.

        Lama-Manu käytti kyllä täysiä oikeuksiaan runnomalla Holkerin bulvaaniksi pääministerikseen.


      • DV8_HellRaiser kirjoitti:

        Demarit pyysivät Kekkosta presidentti ehdokkaakseen mm koska Sorsan ja Koiviston välinen valtataistelu oli ratkaisematta. Näin siitä huolimatta että varmasti tiesivät Kekkosen sairaaksi joka ei varmaankaan istu koko kautta Alhaista touhua.

        Lipponen puheessaan mainitsi näistä eri aikakausista. Kekkonen luotsasi Suomen läpi kylmän sodan, Koiviston aikana oli jo kylmä sota ohi ja oli mahdollisuus siirtää valtaa eduskunnalle.

        Lama-Manu käytti kyllä täysiä oikeuksiaan runnomalla Holkerin bulvaaniksi pääministerikseen.

        Ai että kylmä sota oli tekosyy "Yöpakkasten" ja "Noottikriisin" kaltaisille räävittömille näytelmille.
        Kevään 1987 hallitusratkaisussa Koivisto käytti ainoastaan lain suomia presidentin valtaoikeuksiaan.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Ai että kylmä sota oli tekosyy "Yöpakkasten" ja "Noottikriisin" kaltaisille räävittömille näytelmille.
        Kevään 1987 hallitusratkaisussa Koivisto käytti ainoastaan lain suomia presidentin valtaoikeuksiaan.

        Ota selvää mikä kylmä sota oli ja mitä se tarkoitti. Se oli todellisuutta joka ainakin kaksi kertaa oli hetkeä vaille muuttua ydinsodaksi.

        Yöpakkaset oli NL: kaupankäynnin jäädyttäminen ja noottikriisi oli kutsu neuvotteluihin. Molemmat nimitykset ovat suomalaisten keksimiä. Tapahtumat ryssien tekemiä, varsinkin Molotov oli suomensyöjä kuolemaansa asti.

        Opettele poju historiaa ja lue muutakin kun viihdekirjailija Lehtistä. Selvitä nyt ensin millainen oli kylmä sota ja mitä se merkitsi Suomelle toisen osapuolen rajanaapurina.


      • DV8_HellRaiser kirjoitti:

        Ota selvää mikä kylmä sota oli ja mitä se tarkoitti. Se oli todellisuutta joka ainakin kaksi kertaa oli hetkeä vaille muuttua ydinsodaksi.

        Yöpakkaset oli NL: kaupankäynnin jäädyttäminen ja noottikriisi oli kutsu neuvotteluihin. Molemmat nimitykset ovat suomalaisten keksimiä. Tapahtumat ryssien tekemiä, varsinkin Molotov oli suomensyöjä kuolemaansa asti.

        Opettele poju historiaa ja lue muutakin kun viihdekirjailija Lehtistä. Selvitä nyt ensin millainen oli kylmä sota ja mitä se merkitsi Suomelle toisen osapuolen rajanaapurina.

        Taas vaikeuksia itsensä hillitsemisessä. Plus tuhannenviidennensadannen kerran "viihdekirjailija". Onko ilmaisusi todellakin noin köyhää.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Taas vaikeuksia itsensä hillitsemisessä. Plus tuhannenviidennensadannen kerran "viihdekirjailija". Onko ilmaisusi todellakin noin köyhää.

        Osaatko koskaan vastata asiakysymyksiin?


      • DV8_HellRaiser kirjoitti:

        Osaatko koskaan vastata asiakysymyksiin?

        Kaltaisellesi trollille ei ole mitään tarvetta vastata.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Kaltaisellesi trollille ei ole mitään tarvetta vastata.

        Vastasit kuitenkin mutta et asiaan. :D


      • DV8_HellRaiser kirjoitti:

        Vastasit kuitenkin mutta et asiaan. :D

        Keputrollilla ja asialla ei ole mitään tekemistä keskenään.


    • Buorre_räppi

      Routamaahan lehmänpaskan levittäminen on laitonta, mutta kuten vaimolleni arvelin tämä kepulaisten perinteinen vappumarssi otettiin taas käyttöön Manun hautajaisten aikana. Myötähäpeäni oli suunnaton.

    • älyäläjätä

      Pioru on ollut tätä Koivisto Pappia vapamuurari rattailla kyydissä?
      Suurmies, Suomalaisten yksityisyrittäjien kyykyttäjä.
      Raamattukin sanoo älä saata lähimmäistäsi epätoivoon ja
      epäuskoon ja muihin suuriin synteihin ja paheisiin.
      Kuinka monta yksityisyrittäjää teki itse murhan Koiviston konklaavin takia.
      Milloin nämä Koiviston rikosten uhrit korvataan.
      Että oikein on edustanut Arkadian mäen kunniaa.
      Totuus ei pala tulessakaan
      Kauan on piru odottanut omaansa.

    • henezi

      Toinen hevosista ei ilmeisesti arvostanut Koivistoa, kun paskoi kadulle.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe