Eteneminen purjeilla vastavirtaan tyynesssä säässä

utelias_uuno

Sanokaahan viisaat, onko mahdollista edetä tuulettomissa olosuhteisssa purjeilla 12 kn virtaavassa joessa vastavirtaan kuten tässä videossa väitetään kohdassa 8:40 - 9:20 ?
https://youtu.be/J6-gYvo0BBQ?t=8m40s

28

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Tilanne on identtinen sen kanssa, että 12 solmun tuulessa pääsee yli 12 solmua suoraan myötätuuleen. Se ei tietenkään onnistu suoraan ajamalla, vaan vaatii leikkaamista ja jippailua (tai potkurin sekä ilmassa että vedessä).

      Tuo onnistuu helposti maalla ja jäällä. Vedessä se on vaikeampaa suuren vastuksen takia erityisesti noin "kovalla" tuulella. Tässä vaikkapa yksi 30 m pitkä yksirunkoinen, joka pääsee 10 solmun tuuleen saakka tuulta kovempaa myötätuuleen: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/83340.pdf

      Tuo siis kulkee 10 solmun tuulessa keskimäärin 10,21 solmua suoraan myötätuuleen ajamalla tosituulikulmaa 142 (eli 38 astetta vinoon) 12,96 solmua. 12 solmun tuulessa se on jo tuulta hitaampi suoraan myötätuuleen kulkien "vain" 11,44 solmua.

      Foilaavat isot katit kulkevat tuossa kelissä jo 30 so,lmua eli niillä tuo onnistuu helposti.

      • Macemace

        Eikös tässä ole kyse eri asiasta? Tässä tuo vene saa energiansa virtaavasta vedestä (vastavirta) ei tuulesta. Tuollaisella äärimmäisen kevyellä ja pienen kitkan omaavalla veneellä tuo on mahdollista.


      • Joakim1
        Macemace kirjoitti:

        Eikös tässä ole kyse eri asiasta? Tässä tuo vene saa energiansa virtaavasta vedestä (vastavirta) ei tuulesta. Tuollaisella äärimmäisen kevyellä ja pienen kitkan omaavalla veneellä tuo on mahdollista.

        Vene liikkuu veden ja ilman rajapinnassa. Ei se "tiedä" liikkuuko vesi, ilma vai molemmat maan suhteen.


    • rqewfvd

      Jos ei ole tuulta, niin sama se kai on, ovatko purjeet ylhäällä vai eivät.

      Minä olen monesti uittanut lapissa kanoottia vastavirtaan. Keulaan ja perään köysi, sen jälkeen kanootti sopivaan kulmaan ja se nousee vastavirtaan itsestään kiskomatta.

      https://www.youtube.com/watch?v=YSGrKHOb72c

      • Macemace

        Ei se ole sama. Kun vene liikkuu, tyynessäkin alkaa "tuulla", oletko koskaan huomannut ko. ilmiötä?


      • fdsaeee

        Mutta tuskin se tuuli on niin voimakas, että sen voimalla pystyisi nousemaan noin voimakasta virtaa vastaan. Minä ymmärsin, että kysymys on tästä ilmiöstä.

        https://youtu.be/ZrcU0juWzPE?t=1m58s


      • Joakim1
        fdsaeee kirjoitti:

        Mutta tuskin se tuuli on niin voimakas, että sen voimalla pystyisi nousemaan noin voimakasta virtaa vastaan. Minä ymmärsin, että kysymys on tästä ilmiöstä.

        https://youtu.be/ZrcU0juWzPE?t=1m58s

        Ei tuossa ylämäestä mitään puhuttu, ainoastaan vastavirrasta. 12 solmun vastavirta voi olla syvässä vedessä, jolloin merkittävää ylämäkeä ja kuohuntaa ei ole.

        Kyse on samasta ilmiöstä kuin tässä videossa: https://vimeo.com/10477373
        Tuossa tuulikin on sama koska 15 mph (=13 solmua) vauhdissa liehut tippuvat ja kääntyvät sitten taakse vauhdin kiihtyessä. Tuo härveli menee 3-kertaista tuulen nopeutta suoraan myötätuuleen.

        Kuten sanoin vesillä tuo ei ole niin helppoa ja purjein ei voi päästä suoraan myötätuuleen yli tuulen nopeutta, vaan pitää luovia, jotta suhteellinen tuuli pysyy korkeana ja purjeissa on vetoa. Se vaatii erittäin suuren, kuten linkkaamani 30 m vene, tai erittäin optimoidun veneen, kuten alkuperäisen kysyjän videossa. "Normaaleissa" purjeveneissä tai jollissa vastus on aivan liian suuri purjeista saatavaan voimaan nähden, joten tuo ei onnistu.


    • rqewfvd

      Jos ei ole tuulta, niin sama se kai on, ovatko purjeet ylhäällä vai eivät.

      Minä olen monesti uittanut lapissa kanoottia vastavirtaan. Keulaan ja perään köysi, sen jälkeen kanootti sopivaan kulmaan ja se nousee vastavirtaan itsestään kiskomatta.

      https://www.youtube.com/watch?v=YSGrKHOb72c

    • vastavoimat

      Eihän tuo naruilla ohjailtava ja vedettävä kevyt kanootti ilman narusta vetämistä liikkuisi. Naruilla sen keulaa vaan pidetään vastavirtaan nähden sellaisessa kulmassa että vastavirran avulla se pysyy irti rannasta kun sitä vedetään rannasta narulla.

      • afdfdsghsfd

        Kyllä se vain liikkuu. Naruilla ohjaillaan ainoastaan kanootin kulmaa suhteessa virtaan, mutta ei sitä mitenkään kiskota. Kevyt ohjailu riittää. Vastavirtaan kiskominen vaatisi paljon enemmän voimaa.


      • vesipurje
        afdfdsghsfd kirjoitti:

        Kyllä se vain liikkuu. Naruilla ohjaillaan ainoastaan kanootin kulmaa suhteessa virtaan, mutta ei sitä mitenkään kiskota. Kevyt ohjailu riittää. Vastavirtaan kiskominen vaatisi paljon enemmän voimaa.

        Eihän tuo yhtään luovimista merkillisempi asia ole. Kanootin pohja toimii tässä purjeena ja köydet kölinä, ja tietysti samalla peräsimenä.


      • kanoottiaköydellä
        afdfdsghsfd kirjoitti:

        Kyllä se vain liikkuu. Naruilla ohjaillaan ainoastaan kanootin kulmaa suhteessa virtaan, mutta ei sitä mitenkään kiskota. Kevyt ohjailu riittää. Vastavirtaan kiskominen vaatisi paljon enemmän voimaa.

        Väärin, kanootin kulkiessa vinosti vastavirtaan ja köyden vetäessä vinosti kulkusuuntaan voimaa tarvitaan selvästi enemmän. Mutta voimaa ja tukipisteen liikettä ei tarvita samanaikaisesti, joten työtä tehdään oleellisesti vähemmän kuin kanoottia suoraan vastavirtaan kiskomalla, jos työtä edes kanootille tehdäänkään.


    • fysinkkaa

      Hauskaa!
      Kanootti voi liikkua veden voimalla pelkästään kulmaa vaihtamalla koska maassa on kiinteä tukipiste. Silloin käytetään virtaavan veden energiaa eli energia ei synny tyhjästä,

      Virtaavassa vedessä oleva purjevene voisi saada energiansa ilman ja veden nopeuserosta, mutta kun veneen nopeus vastavirtaan saavuttaa virran nopeuden eli nopeus ilman suhteen on nolla, purjeella ei ole enää mitään energialähdettä.

      Purjevene voi virrassa täysin tyynellä säällä lähestyä vastaan tulevan virran nopeutta, muttei koskaan saavuttaa sitä. Nopeus virran poikkisuuntaan voi sen sijaan olla suurempi kuin virran nopeus, muttei sitä vastaan. On ihan sama ajatellaanko ilman pysyvän paikallaan ja veden liikkuvan vai toisinpäin.

      • Joakim1

        Nopeus ilman suhteen menee nollaksi vain liikkumalla suoraan vastavirtaan (myötätuuleen). "Luovimalla" voidaan saada virran suuntainen nopeuskomponentti suuremmaksi kuin virta ilman, että nopeus ilman suhteen on koskaan pieni.

        Kuten tuosta linkistäni näkyy potkurihärvelillä (potkuri on kytketty renkaisiin tai vedenalaiseen potkuriin) on mahdollista edetä myös suoraan myötätuuleen tasan tuulen nopeutta (nopeus ilman suhteen nolla) tai tuulta nopeammin (ilmaan nähden suoraan vastatuuleen).


      • näinkö.olisi

        Virralla on tässä sen suhteen merkitystä veneelle, että nopeus veden suhteen on suurempi ja nousu foileille siksi helpottuu.


      • Joakim1
        näinkö.olisi kirjoitti:

        Virralla on tässä sen suhteen merkitystä veneelle, että nopeus veden suhteen on suurempi ja nousu foileille siksi helpottuu.

        Ei ole noin. Vene pystyy samaan nopeuteen veden (ja ilman) suhteen, jos veden ja ilman välinen nopeusero on vakio.

        On siis aivan sama onko 12 kn tuuli ja nolla virta, 6 kn tuuli ja 6 kn virta (molemmat saman suuntaisi, jolloin nopeusero 12 kn) vai nolla tuuli ja 12 kn virta. Kaikissa tapauksissa vene purjehtii täysin identtisesti tietämättä mikä liikkuu muuten kuin maisemia tai GPS:ää katsomalla.

        Saadakseen GPS suunnan ja nopeuden, pitää veneen vesinopeusvektoriin lisätä virtavektori.


      • Macemace
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei ole noin. Vene pystyy samaan nopeuteen veden (ja ilman) suhteen, jos veden ja ilman välinen nopeusero on vakio.

        On siis aivan sama onko 12 kn tuuli ja nolla virta, 6 kn tuuli ja 6 kn virta (molemmat saman suuntaisi, jolloin nopeusero 12 kn) vai nolla tuuli ja 12 kn virta. Kaikissa tapauksissa vene purjehtii täysin identtisesti tietämättä mikä liikkuu muuten kuin maisemia tai GPS:ää katsomalla.

        Saadakseen GPS suunnan ja nopeuden, pitää veneen vesinopeusvektoriin lisätä virtavektori.

        Ei pidä paikkaansa. Oletetetaan ensin vaikka purjeton pieni pallo virrassa "veneenä". 12 solmun vastavirrassa etelän suuntaan se liikkuu maahan nähden 12 solmua etelään ja veteen nähden 0. 6kn virta ja 6kn tuuli niin vene liikkuu maahan nähden 6kn S ja veteen 0. Tällä ajatusleikillä näkee että lopputulos ei ole sama. Purjeen ja/tai kölin lisäämisellä tilanne muuttuu, mutta se riippuu kuinka ideaalisia ne ovat.


      • Joakim1
        Macemace kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Oletetetaan ensin vaikka purjeton pieni pallo virrassa "veneenä". 12 solmun vastavirrassa etelän suuntaan se liikkuu maahan nähden 12 solmua etelään ja veteen nähden 0. 6kn virta ja 6kn tuuli niin vene liikkuu maahan nähden 6kn S ja veteen 0. Tällä ajatusleikillä näkee että lopputulos ei ole sama. Purjeen ja/tai kölin lisäämisellä tilanne muuttuu, mutta se riippuu kuinka ideaalisia ne ovat.

        Tuuli tuo ja virta vie. 6 solmua etälätuulta ja 6 solmua etelävirtaa tarkoittaa. että vene liikkuu virran mukana 6 solmua etelään eli kohti tuulta ja tuntee 12 solmun etelätuulen.

        Jos on pelkkä 12 solmun etelävirta, veneessä tuntuu tuulevan samat 12 solmua etelästä ja sillä pystyy saavuttamaan täsmälleen saman nopeuden veden suhteen samalla kompassisuunnalla kuin edellisessä tapauksessa. Maan suhteen vene liikkuu jatkuvasti 6 solmua kovempaa etelään kuin edellisessä tapauksessa.

        Omalla veneelläni voisi purjehtia veteen nähden 6 solmua pohjoiseen. Tuolloin siis maahan nähden olisin ensimmäisessä tapauksessa paikallaan ja toisessa liikkuisin 6 solmua etelään. Kummassakin tuntisin 6 solmun suhteellisen etelätuulen eli myötätuulen.


    • Jokilaiva_willie

      Missä tuossa aloittajan skenaariossa saadaan se alkuvauhti, jolla virta purjeen avulla voitetaan?

      Lähtemällä ensin lillumaan myötävirtaan, jolloin saadaan purjeeseen vetoa ja sitten lähtään luovimaan vastavirran suhteen?

      Kevytveneillä olen jokioloissa vastavirtaan etenemistä silloin tällöin yrittänyt, mutta hankalaa se lähinnä on. Sietämätön sorto, jota reipas tuulikaan ei oikein voita. Virran venettä hidastava vaikutus tietysti vähentää myös suhteellista tuulta.

      • Joakim1

        Lähtötilanne on tietysti se, että liikutaan virran mukana eli vastavirtaan on 12 solmun myötätuuli. Tuossa pääsee tavallisella purjeveneellä n. 6 solmua eli edelleen mentäisiin 6 solmua myötävirtaa. Sitten tuollaisella äärimmäisen suorituskykyisellä 30-metrisellä avomeriraaserilla pääsisi jo 11,44 solmua eli melkein pysyttäisiin paikallaan, mutta pitäisi "luovia" myötätuuleen jatkuvasti. Tuo linkkini vene kulkee 15,6 solmua tosituulikulmaan 137,3 astetta (43 asteen "luovikulma") 12 solmun tuulessa.

        Nopeasti maalaisjärjellä luulisi, ettei purjeissa ole mitään painetta, kun keskimäärin myötätuuleen mennää 11,44 solmua 12 solmun tuulessa eli eroa on vain olemattomat 0,56 solmua. Vektoreita piirtämällä/laskemalla on kuitenkin helppi todeta, että veneen nopeus ilman suhteen on 10,6 solmua ja suhteellinen tuulensuunta on 50 astetta sivulle ko tilanteessa eli varsin tiukkaa kulmaa, joka ei onnistu tavallisella spinaakkerilla.

        Sitten tuo foilaava suuri katamaraani kulkee vielä hurjasti kovempaa, jolloin myötätuulen purjehtiminen näyttää jo aivan kryssiltä, mutta halsseilla vaan purjeet ovat toisella laidalla kuin kryssillä. Jos tuo nyt vaikka kulkee 30 solmua 140 asteen tosituulikulmaan (40 asteen luovikulma), on sen nopeus myötätuuleen 23 solmua eli 11 solmua maahan nähden 12 solmun vastavirrassa. Tällöin sen nopeus ilman suhteen olisi 22,2 solmua ja suhteellinen tuuli tulisi n. 20 astetta kulkusuunnasta lisää poispäin myötätuulesta.


      • Jokilaiva_willie

        Aloittaja puhuu tuulettomasta tilanteesta, siis tyynestä. Vastavirtaa 12 solmua, tuulta 0 m/s. Minun nähdäkseni, jollei mitään tehdä, vene ajelehtii virran mukana pohjan suhteen 12 solmua ja joutuu vastaavaan suhteelliseen vastatuuleen.

        Jos vene kääntyisi 90 astetta paapuuriin, virta sortaisi sitä styyrpuuriin edelleen, purjeita trimmaamalla suhteellinen tuuli saataisiin tekemään työtä veneen kuljettamiseksi virran kulkusuuntaan nähden vasemmalle. Kysymys kuuluu, saisiko tuollaisen foilaavan vehkeen nousemaan noissa oloissa niin hyvin, että matka joutuisi kryssien kohti ylävirtaa.


      • Joakim1

        Jos ajelehtii virran mukana, nopeusi ilman suhteen on 12 solmua ja "tuulen" suunta on sama kuin virran suunta (tuuli tuo, virta vie). Vastavirtaan on siis myötätuuli.

        Venettä kannattaa aina ajatella veden suhteen liikkuvana. Virta ei siis aiheuta sortoa, mutta siirtää venettä virran suuntaan maahan nähden.

        Jos sitten tilanne on niin, että tuulee ylävirrasta päin 12 solmua, tarkoittaa se, että veden mukana ajelehtiessa ei olisi lainkaan nopeutta ilman suhteen. Tällaisessa tapauksessa ei ole mahdollista edetä tuulta hyväksikäyttäen ilman jonkinlaista kytköstä maahan. Vene siis vaan menee virran mukana purjeet roikkuen.

        Jos tuulta onkin 24 solmua ylävirrasta päin, virran mukana kulkevalla veneellä on 12 solmun vastatuuli. Nyt siis veneen pitäisi pystyä 12 solmun tuulessa liikkumaan yli 12 solmua suoraan vastatuuleen. Se on vaikeampaa kuin alkuperäinen tehtävä, mutta mahdollista. Ehkä se onnistuu tuolta foilaavalta katamaraanilta. Ainakin vastaava onnistuu maalla ja jäällä kulkekilta pursilta ja potkurihärveleiltä.


      • Jokilaiva_willie
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos ajelehtii virran mukana, nopeusi ilman suhteen on 12 solmua ja "tuulen" suunta on sama kuin virran suunta (tuuli tuo, virta vie). Vastavirtaan on siis myötätuuli.

        Venettä kannattaa aina ajatella veden suhteen liikkuvana. Virta ei siis aiheuta sortoa, mutta siirtää venettä virran suuntaan maahan nähden.

        Jos sitten tilanne on niin, että tuulee ylävirrasta päin 12 solmua, tarkoittaa se, että veden mukana ajelehtiessa ei olisi lainkaan nopeutta ilman suhteen. Tällaisessa tapauksessa ei ole mahdollista edetä tuulta hyväksikäyttäen ilman jonkinlaista kytköstä maahan. Vene siis vaan menee virran mukana purjeet roikkuen.

        Jos tuulta onkin 24 solmua ylävirrasta päin, virran mukana kulkevalla veneellä on 12 solmun vastatuuli. Nyt siis veneen pitäisi pystyä 12 solmun tuulessa liikkumaan yli 12 solmua suoraan vastatuuleen. Se on vaikeampaa kuin alkuperäinen tehtävä, mutta mahdollista. Ehkä se onnistuu tuolta foilaavalta katamaraanilta. Ainakin vastaava onnistuu maalla ja jäällä kulkekilta pursilta ja potkurihärveleiltä.

        Veden suhteen tehdyt mielleharjoitukset ovat toki hyödyllisiä, mutta kai nyt sorto määritelmällisesti on virran, tuulen ja aallokon aiheuttamaa sivusuuntaista siirtymää nimenomaan pohjan suhteen.

        Sinänsä luulen ymmärtäväni tuon vastavirran voittamisen periaatteen, kun sen rautalangasta väänsit.


    • Ei_liiku_itsekseen

      Tuo kanootin uittaminen vastavirtaan edellyttää rannalla kulkevan tukipisteen liikkumisen kanootin edellä, ei se tukipiste liiku eteenpäin kanootin voimalla, vaan ensin tukipistettä pitää ḱuljettaa ulkopuolisella voimalla ennenkuin se kanootti liikkuu.

      • leijailu

        Luoviihan ilmavirrassa kurvaileva leijakin vähitellen eteenpäin kunhan maassa lankaa pitelevä tukipiste kävelee aina välillä vähän eteenpäin. Tukipisteen on vaan liikuttava omilla voimillaan.


    • ACkateista

      Videossa oli kyse Amazonista, mitä et maininnut. Siellä tulee toisinaan virran mukana puunrunkoja, joihin vauhdilla törmäämällä vene kyllä hajoaa. Lisäksi jos joki jossain kohdassa virtaisi noin nopeasti, syntyisi pohjan epätasaisuuksista pyörteitä ja aaltoja. Tilanne ei siten ole ollenkaan sama kuin syvässä meressä nopeassa merivirrassa purjehtiminen. Joella hommasta ei tulisi käytännössä mitään, merellä se olisi kaikille AC50 veneille helppoa niin kauan kuin miehistö jaksaa trimmata, eli merkittävästi pidempään kuin kisassa maksimivauhtiin pyrittäessä, koska noin "hiljaiseen" vauhtiin foilit voi trimmata täysin stabiiliksi ja silti edetä virtaa nopeammin.

    • tekniikkalajistakyse

      Tukipistettä ei todellakaan kannata liikuttaa ulkoisella voimalla silloin kun köydet siitä kanoottiin ovat kireällä. Sellainen virhe moninkertaistaa tarvittavan työmäärän suoraan kiskomiseen verrattuna, kun oikealla tekniikalla työ tippuu murto-osaan.
      Tukipistettä siis liikutetaan ilman voimaa, kävelemiseen toki voimaa silloinkin tarvitaan.
      Ja kanoottia kiskotaan köydellä vain silloin kun tukipiste ei liiku, jolloin työtä ei kanootille tehdä.
      Homma on siis syklistä, eikä jatkuvaa. On siis erikseen vetotahti ja tukipisteenliikutus tahti.

      • Ei_liiku_itsekseen

        Tukipistettä siis viedään eteenpäin ulkopuolisella voimalla, ja ilman tukipisteen jaksottaista eteenpäin viemistä homma ei onnistu. Kanoottia vie eteenpäin virran voima ja tukipisteen vastavoima aina silloin kun kanootin kulma virtaan ja tukipisteeseen nähden ovat siihen otolliset. Ilman tukipisteen siirtämistä vähänväliä kanootti ei nousisi virrassa, vaan se jäisi paikalleen vastavirtaan tiettyyn kulmaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe