Paniikkihäiriö ja yksin oleminen

SietämätönOlotila

Miten olette voittaneet paniikkihäiriön? Olen 55v. ja paniikkihäiriö on ollut jo noin viisi vuotta haittaamassa arkea. Alkoi sydänoireilla ja muulla klassisella. Muutaman kerran olen joutunut ambulanssilla ensiapuun. Muuta ei ole löytynyt kuin kohonnut verenpaine, joka nyt lääkkeellä kurissa.
Paniikkikohtauksia on tullut joka tilanteessa lähes päivittäin, kaupassa, autolla ajaessa, pahinta on yksin oleminen kotona. Kaupassakäynnit onnistuu nykyään harjoittelun jälkeen.
Käyn terapiassa ja lääkkeitä mietitään, rauhoittavat on kaapissa, mutten ole niitä vielä kokeillut. Mitkä lääkkeet tepsivät parhaiten paniikkihäiriöön? Onko jollain kokemuksia siitä että saattaisi liittyä vaihdevuosiin? Miten paniiikihäiriö voitetaan lopullisesti, auttakaa!?

36

2264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klasukka

      Voi sinua raukkaa. Sanon siksi, että minulla on sama ongelma ja se on helvetillistä (anteeksi), ja tuo on kuvaavin sana. Paniikkihäiriö pahimmillaan haittaa jokapäiväistä elämään niin pahasti.
      Terveyskeskuksesta sain Opamoxia, se ei auta minulla ahdistukseen eikä paniikkihäiriöön.
      Ehkä se lievästi rauhoittaa ja väsyttää kovasti, mutta ei paniikkia hillitse. Diapamia ei suostuttu kirjoittamaan, se olisi ehkä tehokkaampi. Yksityislääkäriltä sain Xanoria, oikein myrkkyjen myrkky, tarvittaessa käytettäväksi. Kävi niin kuin arvasinkin. Siitä tuli jokapäiväinen käyttö. Koukuttaa herkästi, kuten muutkin samanlaiset. Otan tosin vain päivisin pari murua, max 0,25 mg päivässä. Yöllä nukun unilääkkeellä. Terpaia voisi olla parasta, mutta en pääse kunnallisesti eikä yksityiseen ole varaa. Terapiassa oli minimi puolisen vuotta käytävä, viikottain tai aluksi parikin kertaa viikossa. Se maksaisi ainakin 500€/kk.
      Hyvä, että olet terapiassa, toivottavasti selviät ilman lääkkeitä.
      En ikinä alottaisi enää Xanoria enkä muutakaan. En suosittele kellekään. Tuntuu, ettei siitä ikinä pääse eroon, kun on riippuvaiseksi tullut ja sillä on sivuvaikuksena minulle zombie-olo, ihan kuin ei olisi tässä maailmassa.
      Jos pystyisi eliminoimaan elämästään paniikkihäiriön aiheuttajat, se helpottaisi.
      Paniikkihäiriö on kunnollisten ja tunnollisten ihmisten "tauti", ihmisten jotka vaativat itseltään liikaa tavalla tai toisella. Sen parhaan "tuloksen" (oli se mitä hyvänsä) saavuttaminen joka päivä ajaa ahdistukseen ja lopulta paniikkihäiriöön. Itse olen ollut vuosia omaishoitaja, vastuussa toisen ihmisen terveydestä, homma on kaikin tavoin raskasta ja vaativaa. Omaa aikaa ei ole mihinkään.
      Tukea ei tule mistään. Ahdistus ja paniikkihäiriö tuli seurauksena vaikeasta tilanteesta, jossa joka päivä pitää ylittää itsensä ja voimansa.
      On monenlaisia tarinoita, mikä aiheuttaa voi paniikkihäiriön.
      Parempi on hoitaa aiheuttajat pois kuin lääkitä oireita.
      Mutta usein ihminen on umpikujassa, jossa ratkaisua ei ole.
      Kuika paljon terapia on sinua auttanut ?

      • ahdistunut123

        Diapamilla ei ole kauheasti eroa Oxaminiin/Opamoxiin. Minusta jopa heikompaa kamaa ja laittaa kuolan valumaan... hyi. Ehkä ne ei siellä tienneet että sulla on jo rauhoittavaa. Monet lääkärit pelkää kirjoittaa kun siihen jää kuulemma koukkuun. Itse en ole huomannut että jäisi. Todella mietoja lääkkieitä ne on verrattuna masennuslääkkeisiin ja neurolepteihin. Kovaan ahdistukseen eivät kauheasti auta.


      • klasukka
        ahdistunut123 kirjoitti:

        Diapamilla ei ole kauheasti eroa Oxaminiin/Opamoxiin. Minusta jopa heikompaa kamaa ja laittaa kuolan valumaan... hyi. Ehkä ne ei siellä tienneet että sulla on jo rauhoittavaa. Monet lääkärit pelkää kirjoittaa kun siihen jää kuulemma koukkuun. Itse en ole huomannut että jäisi. Todella mietoja lääkkieitä ne on verrattuna masennuslääkkeisiin ja neurolepteihin. Kovaan ahdistukseen eivät kauheasti auta.

        En ole päällekkäin syönyt mitään lääkkeitä koskaan. Lopetin Opamoxin pian, koska sen yksi ja ainoa vaikutus oli aikamoinen väsymys. Xanor on aika tehokas paniikkihäiröön ja rauhoittaa hyvin ahdistusta, estäen ennakkoon panikointia. Vaikea on siitä päästä eroon, koska "tauti" on olemassa vielä eli paniikkihäirö ja sen aiheuttaja, henkinen kiduttajani.


    • jhjkjljö

      Kaikki lääkkeet koukuttaa enemmän tai vähemmän, vieroitus on vaikeaa.
      Ajan mittaan lääkkeistä menee teho, paniikkihäiriö "nostaa päätään" lääkkeestä huolimatta.
      Tulee tarve nostaa annosta. Kierre on valmis. Paniikkihäiriön lisäksi on lääkekierre haittaoireineen.

      • ahdistunut123

        Riippuu lääkkeestä koukuttaako. Jotkut saattaa ja toleranssi voi nousta mutta ei todellakaan kaikki. Ongelma on minusta enemmän se ettei itse sairautta olla saatu rauhoittumaan.


    • SietämätönOlotila

      Paniikkihäiriön alussa terapia rauhoitti jonkin verran. Terapiaahan Kela korvaa, niin ettei joudu maksamaan kuin murto-osan kuluista.
      Terapian jatkuessa paniikkihäiriön luonne ei muuttunut parempaan suuntaan enää, koska uskoin häiriön loppuvan, kunhan terapiaa jatkuisi, muttei niin käynytkään. Nyt olen pattitilanteessa monella tavalla ja paniiikkihäiriö on jäänyt jokapäiväiseksi, ei muutu suuntaan tai toiseen. Joskus pahempia kausia; erityisesti syksy ja talviaika on raskasta.
      Ajattelinkin enemmän kysymykselläni, onko ketään auttanut Ssri-lääkkeet pidemmässä juoksussa? Entä masennuslääkkeen sivuvaikutukset?
      Onko kellään paniikkihäiriö liittynyt johonkin fyysiseen sairauteen tai erityisesti vaihdevuosiin?

      • eheieiei

        Ai että KELA korvaa terapiaa, niin ettei joudu maksamaan paljon mitään ?
        Ainakin Helsingissä terapiaan ei pääse alta vuoden terveyskeskustietä, että KELAn korvausta saisi.
        Yksityisellä korvaus on minimaalinen, 5€ kerta ? Ja kaikki yksityislääkärikäyntien KELA-korvaukset loppuvat kun uusi sote-systeemi tulee.


      • siiha

        Silloin kun on diagnosoitu terapian tarve ja tehty kuntoutussuunnitelma, esim. kognitiiviseen psykoterapiaan, KELA korvaa 70 % terapiakäynneistä, joita on ylensä vähintään vuoden ajan kerran viikossa. Asiakas maksaa itse loppuosan, paitsi jos on oikeutettu toimeentulotukeen, jolloin KELA (tai kaupungin/kunnan sos.tsto.) maksaa loput. Oikeassa olet siinä, että vie vähintään varmaankin sen vuoden.


    • SietämätönOlotila

      Täytyy vielä täydentää kirjoitusta, kun siinä keskityin vain omaan olooni. Luontaistuotteista on itselleni ollut jonkin verran apua, niihin ei myöskään jää koukkuun, esim. Avena Sativa "kauranversouute" rauhoittaa pahinta olotilaa ( voi kokeilla myös kamomillaa ja sitruunamelissaa). Unilääkkeeksi toimii melatoniini.
      Vilpitön myötätuntoni kaikille paniikkihäiriöstä sairastaville. Tsemppiä.

      • ahdistunut123

        Aika pahasti aliarvioit nyt oikean ahdistuneisuus/paniikkihäiriön. Kauran syöminen ja melatoniini ei todellakaan auta.


    • sdsdsd

      Kysyt paniikkihäiriöstä ja masennuslääkkeen sivuvaikutuksista.
      Masennus ja paniikkihäiriö on kaksi erityyppistä oiretta/"sairautta".
      Masennuslääke ei ole paniikkihäiriön lääke.
      Paniikkihäiriöön kirjoitetaan esimerkiksi Xanoria ja Diapamia, kuten sulle on vastattukin.
      Mitähän rauhoittavaa sulla on kaapissa ?
      Monta muutakin laillista myrkkyä on käytössä paniikkihäiriöön.
      Miksi ajattelet, että sulle paniikkihäiriöön annettaisiin masennuslääkettä ?
      Itse vaihdevuodet tuskin voi aiheuttaa aiheuttaa paniikkihäiriötä suoraan.
      Vaihdevuosiin liittyvät henkinen puoli ja fyysinen oireilu ehkä voi aiheuttaa. Ehkä.
      On kiusallista kun alkaa yht'äkkiä ahdistaa, kun alkaa hikoilla, tulla kuuma ja naama mene punaiseksi ja ympäristö töissä/muualla kattelee sivusilmällä, että "aha, tolla on "viihdevuodet menossa."
      Se voi aiheuttaa ahdistuksia ehkä jonkunlaista paniikkiakin.
      Vaihdevuosiin liittyy elämänkulun syvällistä pohdintaakin, joka alkaa ahdistaa.
      Hyvää vointia, oireesi menevät ohi !

      • ahdistunut1234

        Masennus ja ahdistus kulkevat aina käsi kädessä, koska samat aivojen alueet vastaavat molemmista.


      • vääräätietoa
        ahdistunut1234 kirjoitti:

        Masennus ja ahdistus kulkevat aina käsi kädessä, koska samat aivojen alueet vastaavat molemmista.

        Ei kulje. Masennus ja ahdistus aina käsi kädessä.


    • VoiPaniikki

      Psykologin kertomana pitkässä juoksussa paniikkioireiluun auttavat Ssri-lääkkeet, kohtauksellisiin oireisiin auttavat sitten ne koukuttavat Diapam, Opamox ym. Vaikka olisikin vaihdevuodet, niin paniikkihäiriö ei kaikilla itsekseen mene ohi! Jos menisikin, niin ongelmia ei olisi. Eihän kaikilla edes vaihdevuodet mene ohitse! Sellaisen ihmisen on helppo arvostella, jolla ei ko. ongelmia ole.

      • wawewi

        Ei kukaan ole väittänytkään, että paniikit menee 100% ohi, kun vaihdevuodet menee.
        Tietääkseni vaihdevuodet kuitenkin joskus loppuu vastoin sinun käsitystäsi. En ainakaan tiedä ketään yli 70-vuotiasta jolla olisi vielä vaihdevuodet. Niihin saa hoitoakin, ei ole pakko kärsiä niin kauheasti. Kukaan ei ole arvostellut mitään. Mistä sinä tiedät mitä ongelmia vastaajilla itsellä on. Itsepähän kysyit ja sulle on vastattu.
        SSRi-lääkkeet ei paranna mitään oikeasti, oireita voivat lievittää, mutta vieroitus voi jatkua loppuiän toisin kuin vaihdevuodet.


    • nunukka

      Hyvä aloittaja ! Onko sinulla siis masennustakin ? Jos ei, vaihtaisin lääkäriä.
      On nimittäin olemassa ihan oikeitakin lääkäreitä, jotka erottavat eri oireet ja ymmärtävät lääkkeittenkin päälle, millä hoidetaan mitäkin.

    • SietämätönOlo

      Masennusta ei ole tai ollut merkittävästi ainakaan ennenkuin paniikkihäiriö alkoi oireilla, Olen ymmärtänyt että rauhoittavia määrätään paniikkihäiriöön, mutta myös masennuslääkkeitä. Eikö näin ole, mitkä lääkkeet sitten saattaisivat auttaa paniikkihäiriön hoidossa? Kiitos tiedosta etukäteen. Rauhoittavathan auttavat vain hetkeksi.

      • 11222

        Mulla ainakin Venlafaxin auttaa paniikkiin. Lääkäriltä yritän kysyä jos saisin Venlan tilalle Escitalopram lääkettä joka on halvempaa. Myös Risperidon vähän normalisoi oloa, mutta nyt aion jättää seuraavan paketin ostamatta ja ottaa jotain muuta Risperidonin tilalle. Risperidon ei auta ahdistukseen ollenkaan, ei ainakaan minulla.

        Usein masennuslääke auttaa myös ahdistukseen ja paniikkiin, niin ainakin olen lukenut. Bentso lääkkeet on taas vain lyhytaikaiseen käyttöön ja jatkuvaan käyttöön niitä ei saa enää ollenkaan. Masennuslääke vain pitää olla riittävän tehokasta ja annos pitää olla riittävän iso, silloin lääke voi auttaa myös paniikkiin ja ahdistukseen?

        Essitalopraami: Sitä käytetään masennuksen, ahdistuneisuushäiriöiden ja paniikkihäiriön hoitoon.


      • dsdssd

        Masennuksen ja paniikkihäirön syyt ovat erilaiset ja oireet aivan erilaiset.

        Hyvä aloittaja, oletko lukenut paniikkihäiröstä ja paniikkikohtauksesta oikea tietoa ?
        Minkälainen oma kohtauksesi on ?

        Paniikkikohtaus on vain hetkellinen, juuri lyhytvaikutteinen lääke on siihen hyvä, varsinkin jos on oppinut aavistamaan, että kohtaus voi olla aktuelli pian. Lääke olisi otettava jo silloin, rauhoittavien vaikutus ei tule hetkessä, mutta vaikutus kestää kuitenkin jonkun tunnin annoksesta ja lääkkeestä riippuen.
        Paniikkikohtausta pystyy kylläkin huonosti ennakoimaan lääkkeen oton kannalt.
        Se tulee yleensä yht'äkkiä, mutta menee ohi noin 15-30 minuutissa.
        Miten kullakin rauhoittuu. Se itse adrenaalihyökkäys, pahin vaihe, kestää vain viitisen minuuttia, sitten alkaa kohtauksen laantuminen.
        Aloittajalta kysyisin, onko sinulla lähes jatkuvaa lievää ahdistuneisuuden tunnetta ( tai vaihtelevaa) ? Siihen voi auttaa 2-3 rauhoittavan murustakin päivän mittaan, ei tarvitse suurta annosta. Se ehkä hillitsee adrenaalihyökkäystä, autonomisen hermoston hyökkäystä, joka ottaa vallan paniikkikohtauksessa.
        Pienillä annoksilla kun kokeilee tarvittaessa, ei tarvitse koukuttua niin pahasti.


    • ahdistunut123

      Minulla on alkanut vastaavanlainen ahdistuneisuushäiriö ja bipolaari II jo murrosikäisenä. Diagnoosit sain vasta kolmenkympin lähetessä. Minä ottaisin sinuna lääkkeitä. Aivojen pelkokeskus on sellainen, että kun se käy yliaktiivisena, se hälyttää joka asiasta eikä siihen ole mitään stoppia. Turruttaisin itseäni sopivilla lääkkeillä vaikka pari vuotta, jotta aivot eivät enää yhdistä normaaleja tilanteita vaaraan ja alkaisivat normalisoitua.

      Rahoittavaa nyt ensialkuun ja pidemmälle ajalle sitten kokeilemalla löytyy jotain sopivampaa lääkettä. Rauhoittavat ovat vain tilapäinen apu. Itsehän syön antipsykootteja koska bipolaarin takia minulle ei masennuslääkkeet käy. Nämä lääkkeet toimii hyvin eri tavalla eri annoksilla. Aloita pienestä.

    • eihänsehelppoaole

      Ravintoon lisää lihaa, puoliraakaa kananmunaa silloin tällöin, rauhallista syvähengitystä, joogaatko? Ja tietenkin makeiset/makeat ja kahvi yms pois, jos on käytössä.

      Jos ongelma johtuu mielestä, sen voi itse harjoituttaa rauhallisemmaksi. Jos johtuu ravintoainepuutoksista, sen voi korjata ravinnolla, tai mahdollisesti lisäravinteilla, mikä heikompi vaihtoehto. Paniikkihäiriöstä kuitenkin voi päästä eroon, tai ainakin saada jonkinlainen siedettävä kontrolli myös ilman lääkkeitä.

      Jos jostain muusta, niin menee varmaan haasteellisemmaksi, mutta edelläolevat asiat saattavat silti antaa helpotusta.

      Muista harrastaa jotain rentouttavaa, ehkä luovaa, liikuntaakin, ja lemmikki on hyvä olla.

      Jaksamisia!

      • Isänpikkupelkuri

        Rukoilukin auttaa,kunhan rukoilee oikeaa kohdetta ja se oikea on Jeesus Kristus!
        Kolkuttavalle avataan. Aina.


    • DontPanic_

      Selätin paniikkihäiriön yksinkertaisesti tutustumalla viholliseen. Kun tiesin vähitellen mekanismit, aiheuttajat, syyt, oireet jne. niin itse sairaus alkoi tuntua juuri siltä, mitä se onkin. Kuvittelua. Kun mietin, että miksi aloin panikoimaan, johon sisältyi mitä erilaisempia fyysisiä tuntemuksia ja lisäkuvitelmia, niin yksinkertaisesti minussa heräsi tunne, että yhtä hyvin voin olla myös panikoimattakin. Ja niin siinä lopulta kävikin. Ensin hävisi ne ns oheiskuvitelmat, sitten itse paniikkikohtaukset alkoi lieventymään ja samalla luonnollisesti kohtaukseen liittyvät fyysiset tuntemukset lieveni, ja lopulta paniikkikohtaus jäi siihen tuttuun tunteeseen, joka tulee aina kun kohtaus alkoi. Sen jälkeen ymmärsin kuinka jumalattoman iso osuus mielikuvituksella on kohtauksen voimakkuuteen. Ja lopulta sitten kohtauksia ei ole enää edes meinannut tulla. Jälkeenpäin, kun koko paniikkihäiriön olemus ja luonne tuli selväksi, niinbsitä miettiessä tulee väjän hölmistynyt olo, että miten mä olen voinu niin rankasti uskoa johonkin, joka syntyy mielessä. Nyt olen siis siinä mielentilassa, että paniikkikohtauksen on täysin mahdotonta käynnistyä. Se tarvii vain sellaisen tietyn oivalluksen, tai tunteen, kun koko kohtauksen "tarve" häviää.

      • wellabella

        Kaikilla paniikkioireet eivät ole kuvittelua, niitten aiheuttaja/aiheuttajat ovat olemassa.
        Esimerkiksi joku henkisen väkivallan harjoittaja, jota ei saa eliminoitua pois elämästään.
        Paniikkikohtauksen aiheuttaa autonomisen hermoston hyökkäys, jota ei pysty järkeilemään pois. Järki ei tehoa siihen.
        Lievempi muoto voi olla "käskytettävissä" pois, mutta pahat paniikkihäiriöt ei.


    • MR.panic

      Olen 47 vuotias mies ja olen sairastanut paniikkihäiriötä
      useita vuosia.
      Välillä on parempia kausia ja välillä huonompia kausia ja
      oireet on monenmuotoisia.
      Ois kiva jakaa kokemuksia joka on sairastanut kyseistä
      tautia ja saada vertaistukea sekä tietoa oireiden
      hallinnasta.
      Mulle voi kirjoittaa s-postiin suoraan osoitteeseen
      [email protected]
      kiitos:-)Vaihdetaan ajatuksia...

    • Auttaa

      Seronil 20 mg/vrk jo 20 vuotta.

    • PanikDisorderi

      Sairastan luultavasti pahempaa paniikkitautia, paniikkihäiriötä, koska kohtaus voi kestää tunteja alkaessaan. Tai sitten oire on ahdistuneisuuden aiheuttamaa tunnetilaa joka muistuttaa panikkikohtausta. Oireet ovat samat kuin paniikkikohtauksessa, epätodellisuuden tunne, sekoamisen pelko, kauhu, sydän hakkaa, näkö huono, huimaa jne. Jne. Siis aivan hirveää. Lääkärissä on suljettu pois elimellisiä sairauksia, ei ole löytynyt muuta kuin ajoittain koholla oleva verenpaine. Aiheuttaako korkea verenpaine samoja oireita?

      • kuutarhanhoitaja

        Paremminkin paniikkisi aiheuttaisi verenpaineen nousua. Paniikki voi "kyteä" pinnan alla lähes kroonisesti. Se on kamalaa. Onko sinulla jotain rauhoittavaa ? Onko sinulla ollut mahdollisuus kokeilla terapiaa ?
        En usko homeopaattisiin aineisiin, vaikka niitä eräät tyrkyttää jatkuvasti (tässäkin ketjussa), muttei mikään estä kokeilemasta, omalla riskillä. Yhdessä lääkkeitten kanssa jotkut voivat olla vaarallisia.
        Pärjäilemisiin !!!


    • Hompaatti

      Kannattaa ekaks kokeilla homeopaattisia lääkkeitä, ne yleensä auttaa näissä ongelmissa hyvin, tosin Suomessa annetaan vain yksi lääke kerralla, kun yhdistelmä lääkkeet yleensä toimii nopeammin. Pelko johon liittyy sydänoireita, mutta ei voida todistaa, viittaisi siihen että Argentum Nitricum 200 ja 1M voisi auttaa. Muita mahdollisia on Phospohorus, Lycopodium, Acon, etc.

    • JJJJohanna

      Heippa aloittaja! Eksyin tänne palstalle vanhojen aikojen kunniaksi. Käytin ennen tätä usein . Olen siis voittanut paniikkihäiriön ja ahdistuksen. Minulla oli todella paha ahdistushäiriö. sain kaikesta kohtauksia. Kävin vuosia terapiassa.

      Ensiksi aloin uskomaan siihen että saan olla onnellinen, vapaa ahdistuksesta. Korjasin ruokavaliota, viljat, maito ja sokerit vähemmälle. Aloitin joogaa ja mind fullnesia. Lisäksi psykiatri määräsi minulle b12 vitamiinia, magnesiumia, d vitamiinia ja tauriinia(ei se mitä energiajuomissa). Viikon kahden jälkeen olo oli parempi kuin koskaan, ahdistusta ei ollut koskaan ollut niin vähän . Pikku hiljaa aloin tehdä asioita koita pelkäsin ja tällä hetkellä olen tehnyt kaikkea mitä olen pelännyt. Tottakai alussa tuli takapakkia mutta aikoihin ei ole tullut nyt. Hormonitoiminta pitää saada kanssa kuntoon, se myös aiheutta oireita jos ei toimi.

      Olen todella onnellinen tällä hetkellä, joku vaiva saattaa välillä vaivata mutta se on elämää!

      • umbramus

        >> Lisäksi psykiatri määräsi minulle b12 vitamiinia, magnesiumia, d vitamiinia ja tauriinia

        Asiallinen psykiatri ollut, kun lähdetty vitamiini/hivenainevajauksia poissulkemaan :)


    • kiiitos

      "Saan olla onnellinen, vapaa ahdistuksesta" se on varmaan perushyvä ohje ajatteluun, kun alkaa psyykkaamaan itseään pois vuosien paniikkihäiriöstä.
      Ihan hyvä mantra.

    • PaniikkiPotilasMyös

      Mikä on Tauriini, mikä funktio sillä on?

      • umbramus

        Ota varauksella mitä tähän laitan, käänsin yhdeltä sivustolta tauriinin vajausoireita:
        "Näköongelmia, ahdistus/masennus, korkea verenpaine, alhainen kestävyys/palautuminen, painonnousu"
        Kuitenkin vaikuttaa monipuoliselta aminohapolta. Tauriinia saa erityisesti lihasta. Aikuisen keho kuitenkin myös syntetisoi sitä, mutta wikipediasta: " Tauriinin muodostuminen on melko hidasta ja voimakas lihasrasitus hidastaa sitä entisestään, joten ravinnosta saatavalla tauriinilla on merkitystä"


    • panic.päällä.usein

      Mitenkä aloittaja ja muut paniikista kärsivät voivat tänä päivänä ?
      Onko mikään auttanut ?
      Tai mikä on teitä auttanut parhaiten ?

      • KaikkeeKeinotLöytää

        Kiire pois, hyvä uni ja kunnon sapuskaa :)
        Ja semmonen sosiaalinen hössötys poikki, kännyt kii kun nukkuu jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe