Avoero+kotieläin :(

Enkestä

osaako joku auttaa tai antaa vinkkejä kuinka tilanne selviää parhaiten:(.

Eli olemme seurustelleet mieheni kanssa kauan, hyvin monta vuotta. Nooh, otimme alkuvuonna rotulemmikin. Ja samoihin aikoihin mieheni otti lainan autoa varten. Ja koska lemmikkimme ei ollut luovutusiässä kun varasimme sen. Mieheni maksoi parin kk odotuksen jälkeen lemmikin maksun omalla lainallaan... vaikka olidin myöd voinut osallistua kustannuksiin... yhteisestä päätöksestä omat rahani meni elämiseen sekä laskuihin... lemmikki on rekisteröity nimiini, koska minä sen halusin ja varasin sekä hommasin....

Nooh, nyt on ollut vaikeaa ja ero ollut puheissa... mieheni ei suostu luovuttamaan lemmikkiä minulle vaikka maksaisin koko summan hänelle :(.

Onko kellään ideoita kuinka tilanne saadaan lemmikille parhaiten soveltuvaksi?

Lemmikki siis leimaantunut minuun enemn muutenki ja tekee pahaa luopua edes siitä. Eikä asiaa tee helpoksi mieheni äkkipikaisuus... saattaa suuttua tai raivostua pienistä asioista. Pelkään lemmikkejeni puolesta myös :( (meillä siis ennestäänkin toinen elukka)

10

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samanläpikäynyt

      Lemmikistä on varmaan ostettaessa tehty kauppakirja? Mitä siinä lukee? Lemmikki on tietääkseni lain mukaan sen, jonka nimi on siinä kauppakirjassa. Rekisterissä saattaa lukea jokin muu nimi, mutta kauppakirja mielestäni sanelee tämän viime kädessä.

    • Enkestä

      Kauppakirjassa on merkitty minut ostajaksi. Vaikka mieheni epävirallisesti maksoikin rakkaan lemmikkini.... jos tästä nousee iso sota, niin voinko siis käyttää kauppakirjaa hyödykseni? En kestä jos menetän lemmikkini :(. Vaikka rikosilmoituskaan ei ole oikein :(

    • Enkestä

      Ja vielä lisäisin, miehenija siis raivoaa että aikoo rekisteröidä ittensä lemmikkini omistajaksi. Voiko hän tehdä niin, jos on maksanut lemmikin? :(. Pelottaa niin kauheasti ja sääli että pientä luontokappaletta pitää käyttää aseena :(

      • hksg

        Entä toinen lemmikki? Etkö pelkää sen puolesta? Yhteishuoltajuus, ihan kirjallisena, jossa huolehditte vuoroviikoin. Saa lemmikitkin olla yhdessä.


    • Rotumirri

      Laita lemmikistä rahat miehen tilille ja pidä elukan paperit mukanasi. Yksinkertaista. Jos pelkäät lemmikin puolesta viet sen tutulle hoitoon, et kerro minne ja kerrot hoitopaikkaan mitä pelkäät. Elukka on kuin omaisuus, ei mitään pakollista yhteishuoltajuutta. Jos papereissa on sinun nimesi ei sitä voi noin vain vaihtaa...täytyy tehdä uudet paperit eikä miehesi voi vääreentää niitä ilman että siitä tulisi poliisiasia.

    • Jassojaa

      Jos paperissa on sun nimi, pidät elukan.

    • minierkki

      Jos tulee oikein tiukkapaikka viet kasvattajalle koirasi ja pyydät että miehelle sitä ei anneta vaikka mitä tulisi. Haet sitten vasta lemmikin pois kun se on turvallista ja omat asiasi järjestyksessä. Kasvattaja usein on kiinnostunut pentujen hyvinvoinnista myöhemminkin.
      Ilman sinun suostumustasi mies ei voi ryhtyä koiran omistajaksi, eli alkuperäinen kauppakirja on juridisesti pitävä. Näin naurettavasta asiasta tuskin poliisi- tai käräjäasiaa saa mieskään aikaiseksi.
      Tosiaankin pistä ko summa tililleen seltyksenä "lainan maksu, pennun hinta".

    • Eeeetu

      Miehelläsi ja eläimellä on selvästi suhde.

    • eroooooot

      jos eläin on nimissäsi niin se on sinun, laita paperit sellaiseen paikkaa, mistä mies ei niitä löydä ja maksa rahat miehelle. esim. itselläni on kolme rotukoiraa ja kaikki minun nimissä ja vaikka yhdessä ne onkin maksettu niin ei ole mitään osuutta miehellä niihin jos ero tulee ja eipä tuo niitä ole kyllä vaatimassakaan, koska minä ne olen tähänkin asti hoitanut. ja kauppakirjoissa on vain minun nimi ja omistaja tiedoissa. En tiedä, mitä laki tuohon sanoo, mutta vahvoilla olet, jos eläin on vain sinun nimissä. Olettaisin vain sinun olevan silloin omistaja.

    • aloittajatäällä

      kiitos kaikille vastauksista:).

      Aattelin tulla päivittää tilanteen, koska mieheni osasi kiristää ja vetää oikeista naruista kesällä, jäin suhteeseen (kynsin hampain), suhteemme tila ei tästä parantunut... ja vaikka olin jemmannutkin lemmikin paperit ja muut (olin kyllä ottanut kopiotkin), jotka myös jemmasin eripaikkaan... Mies onnstui löytämään nuo kopsut ja omien sanojensa mukaan tuhosi ja heitti roskiin... Entiedä missä vaiheessa, mutta riitatilanteessa sen kertoi.

      Loppuvuonna kuitenkin sain tarpeekseni, ja sain kämpän... riitelyn jälkeen sain kuin sainkin lemmikit pitää itselläni, luojan kiitos. Koska minä olen ne aina hoitanut, ja toinen on virallisesti nimissänikin... ja miehen luonne kun ei koskaan ollut mikään hyvä/kiltti...

      Nyt kuitenkin elämä hymyilee, vaikka olemme edelleen "väleissä", olen varmuuden vuoksi jemmannut kaikki lemmikin paperit...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe