Sairauslomalla töihin

EpätoivoinenSuomalainen

Olen pitkäaikais työkyvytön työtön (12, vuotta). Ongelmani on pelko joutua töihin kelan kieltäytyessä maksamasta edes sairaus/kuntoutusrahaa, josta on myöskin vakuutusoikeuden päätös olla saamatta. Myöskin nyt pakoitettu velvollisuus hakea töitä ahdistaa toistaiseksi B todistuksella olevaa sairasta lisää. Mitä minun kuuluisi tehdä.

25

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneisto

      Itse samassa tilanteessa sairaana ja työttömänä olen saanut TE-koodin 05, joka tarkoittaa että en ole työkykyinen, en hae työpaikkoja sairauden takia, mutta työmarkkinatukea maksetaan kuitenkin normaalisti. Tällä koodilla saat olla rauhassa kaikilta aktivointitoimenpiteiltä. Eläkehakuprosessi on kohdallani kesken, sen ratkaisu muutoksenhakulautakunnassa vie kuukausia.

      B-lausunnon toimittaminen TE-toimistoon omalle työneuvojalle voisi auttaa asiaa, jotta saisit oikean koodin päivitettyä. Ainakin asia pitää tehdä selväksi, jotteivat yhtään aiheuta kiusanteollaan mitään harmia tai karensseja.
      Sairaus on pätevä syy olla poissa aktiivihakupakoista. Kela on tunnetusti mielivaltainen näissä sairauslomapäätöksissään. Itsekään en saanut sieltä myötämieltä, vain isoja harmeja jo muutenkin kuormittuneeseen elämäntilanteeseen. Älä lannistu!

      • sairasvääns

        Mielenkiintoista, itse joudun hakemaan työkykyäni vastaavaa työtä vaikka minut on katsottu työkyvyttömäksi jo useamman vuoden ajan.


    • EpätoivoinenSuomalainen

      Kiitos tiedosta. En toki lannistu vaikka sairaana ja toimeentulottomana joudunkin olemaan vielä 10 vuotta. Työeläkkeelle pääsyä odotellessa.

    • EpätoivoinenSuomalainen

      Voisiko joku asiantuntija vastata. Loukkaako kela ihmisoikeuksia aloituksessani olevassa asiassa.

    • Kelan toimintaa valvoo eduskunta ja valvontaa hoitavat eduskunnan nimeämät valtuutetut. Lisätietoa Kelan organisaatiosta ja sen toiminnasta löydät verkosta www.kela.fi.

      Työeläketietäjä vastaa tällä kanavalla työeläkkeisiin liittyviin kysymyksiin yleisellä tasolla.

      • EpätoivoinenSuomalainen

        Kiitos jälleen kerran vastauksesta www.kela.fi. Mutta kuka siellä fyysisesti voisi kysymyksilläni vastata. Tietokoneen automaatio vastaukset kun on alkanut jo pikkusen kyllästyttämään kela/kevalta. Eduskunnastakaan en tunne ketään, joten sitäkään leikkiä en tosiaan osaa käydä.


      • 658743

        Näiltä voit kysyä, tuskin saat vastausta.

        Valtuutetut 2015–2019
        Puheenjohtaja
        Sari Sarkomaa, kok
        varavaltuutettu Eero Lehti, kok.

        Varapuheenjohtaja
        Niilo Keränen, kesk.
        varavaltuutettu Antti Rantakangas, kesk.

        Valtuutetut
        Outi Alanko-Kahiluoto, vihr.
        varavaltuutettu Ozan Yanar, vihr.

        Ritva Elomaa, ps.
        varavaltuutettu Mika Niikko, ps

        Hannakaisa Heikkinen, kesk.
        varavaltuutettu Pertti Hakanen, kesk.

        Anneli Kiljunen, sd.
        varavaltuutettu Ilmari Nurminen, sd.

        Jaana Laitinen-Pesola, kok.
        varavaltuutettu Sari Raassina, kok.

        Anne Louhelainen, ps.
        varavaltuutettu Jani Mäkelä, ps.

        Leena Meri, ps.
        varavaltuutettu Vesa-Matti Saarakkala, ps.

        Kristiina Salonen, sd.
        varavaltuutettu Satu Taavitsainen, sd.

        Eero Suutari, kok.
        varavaltuutettu Mari-Leena Talvitie, kok.

        Martti Talja, kesk.
        varavaltuutettu Elsi Katainen, kesk.


      • EpätoivoinenSuomalainen

        Kristiina Salonen, sd. Tuttu nimi ennen vaaleja puhui lähes hurskaasti Lex Taipale mallista, lakkasi höpöttämästä kun tuli valituksi.


    • Kelan toimintaan liittyvissä kysymyksissä voit soittaa myös Kelan puhelinpalveluun, jonka yhteystiedot löydät http://www.kela.fi/palvelunumerot . Sivulta voit tehdä myös Kelan palveluneuvojille ajan varauksen.
      Toki voit asioida myös lähimmässä Kelan paikallistoimistossa.

      • EpätoivoinenSuomalainen

        Näin aikoinaan olen tehnytkin ja sieltä kelan kuntoutuslaitokseen ohjattuna, jossa johtava lääkäri minut tutkittuaan kirjoitti B lausunnon sairauksistani. Tämäkään lausunto ei ollut riittävä eläkelaitoksille. Niin edelleen mitä minun nyt kuuluisi tehdä saadakseni toimeentuloani jostain


      • sairasvääns

        Voisitko ilmoittautua työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi, jotta saisit työttömyyskorvausta?


      • EpätoivoinenSuomalainen

        Se pointtina asiassa on ettei työkyvytömän paikka ole työnhakijana vaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevana. Nyt on niin etteivät eläkevakuutuslaitokset tätä asiaa edes minun ja hoitavien lääkäreiden rautalangasta väännettynä ymmärrä. Edelleen. Mitä minun kuuluisi tehdä saadakseni minulle kuuluvan toimeentulon. Kerrattuna vielä vakuutusoikeus on jo montakertaa käsitellyt asian ja aina vedoten kelan ja kevan voivan käyttää mielivaltaa päätöksiä tehdessään. Näin päätettynä voivat kimpassa väittää tasavertaisuus ihmisoikeutena oikeudenmukaisesti täytetyksi. Minun ja hoitavien lääkärien mielestä se ei näin voi olla. Siis vielä mitä nyt kuuluisi tehdä lisäksi aina uudestaan ja uudestaan työkyvyttömyys hakemuksia laittamisen lisäksi.


      • likka200

        Ei voi olla turhauttavampaa, kun, soitat Kelan palvelunumeroon tai käytät sen asiointipalvelua ja laitat viestin niille: sama raivostuttava pimputus musiikki ja väliin vaikka kuinka monta kertaa, sen äijän kehotus asioida netin kautta, jos kerran haluat saada asiasi hoidettua ja vuorovaikutuksellisesti puhua elävän asiakaspalvelijan kanssa. Jos käyttää tuota verkkopankkkitunnuksellista viestin lähetystä, voi olla että joskus moneen viestiin saa vastauksen, yleensä kyllä jäävät vastaamatta. Ja kukaan ei kerro edes pyynnöstä nimeään, lähettäjä ja vastaaja aina Kela.
        Mitäköhän oikeusasiamies virkkoo moiseen, kun kuitenkaan perustulain säännöksiä ei liene kumottu?


    • Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai jos kantelija epäilee, että perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti.

      Oikeusasiamies tutkii kantelun, jos sen perusteella on aihetta epäillä, että viranomainen on toiminut lainvastaisesti tai jos oikeusasiamies muusta syystä katsoo siihen olevan aihetta.

      Kantelun voit tehdä viranomaisista ja virkamiehistä. Lisäksi kannella voi muistakin, jotka hoitavat julkista tehtävää.. Muita julkista tehtävää hoitavia ovat esimerkiksi työttömyyskassat ja vakuutuslaitokset silloin, kun ne hoitavat lakisääteisiä korvauksia, tukia ja eläkkeitä.. Kantelun tutkinta on kantelijalle täysin maksutonta.

      Kantelun voit toimittaa: Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia, os. 00102 Eduskunta,
      Sähköposti: [email protected] . Lisätietoa osoitteesta: http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/oikeusasiamies/oikeusasiamies.htx

      • sivusta.seuraten

        Joskus pitää miettiä heittääkö vettä myllyyn vai jättääkö heittämättä.


      • EpätoivoinenSuomalainen

        Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat vettä myllyyn heittämisellä. Pitäisikö nyt epätoivoisena ahdistua lisää ja alkaa lisäksi pelätä henkensä puolesta.


      • sivusta.jne
        EpätoivoinenSuomalainen kirjoitti:

        Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat vettä myllyyn heittämisellä. Pitäisikö nyt epätoivoisena ahdistua lisää ja alkaa lisäksi pelätä henkensä puolesta.

        Kun tarkastelet asiaa hetken, huomaat että olin kommenttini tarkoittanut tietäjälle, en sinulle.


    • EpätoivoinenSuomalainen

      No meneepä vaikeaksi. En taida sairudeltani kyvetä moiseen paperien pyöritykseen.

    • Järjetöntä

      Huh huh! Ei ihme että olet epätoivoinen!!! 😈

      • EpätoivoinenSuomalainen

        Kyllä todellakin olen epätoivoinen. Epätoivon lisäksi tulleena pelkona, etten tiedä mihin pahaolo vielä purkautuessaan kohdistuu. Kevasta odotan nyt jälleenkerran päätöstä lähteväksi valitukseen joka taas kestää kokonaisuudessaan vuosia, josta automaatio vastauksena ei edelleenkään toistaiseksi lääkärin kirjoittama B todistus oikeuta toimeentuloon työkyvyttömyyseläkeellä. Vaan katsovat minun kykenevän hankkimaan toimeentuloni työstä ja siihen lähinnä verrattavasta olevasta työstä. Paradoksi on työstä josta he väittävät minun saavan toimeentuloni, olen siitä työstä ja lähinnäolevasta työstä irtisanottu sairaudenvuoksi yli 12 vuotta sitten. Uudelleenkoulutus ja kuntoutukset ovat sairaudet myöskin keskeyttäneet.


      • EpätoivoinenSuomalainen

        Vähentääkö pelkoani joutua sairaana orjatöihin, jos haen koko ajan työkyvyttömyyseläkettä.


    • 63v

      Olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva yksityisyrittäjä .täytin juuri 63v vaihtuuko eläke automaattisesti vanhuuseläkkeeksi.

    • Työeläkelakien mukainen työkyvyttömyyseläke muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi sitä seuraavan kuukauden alusta, kun olet täyttänyt 63 vuotta. Siinä tapauksessa, että työkyvyttömyytesi on alkanut jo ennen vuotta 2006, eläkkeesi muuttuu vanhuuseläkkeeksi vasta 65 vuoden iässä.

    • q1w2e3

      Ongelmani on pelko joutua töihin? Ei muuta kuin luukulta luukulle, pelottomat maksaa ja tekee töitä!

      • musllimineitsyt

        huva huva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe