Riitelen äidin kanssa koko ajan.

kofkerf

Olen siis 14 wee. Mulla on ihan koko ajan riitaa äidin kanssa. Myös isä ja äiti riitelevät jatkuvasti. Aluksi meillä saattaa olla puhe jostakin ihan tavallisesta jutusta, kuten fb-päivityksistä, yms.
Mun äiti on aina ollu koko fb: tä vastaan ja siitä alkaa se sama riita ku aina. Samalla tavalla käy kaikissa muissaki pikkuasioissa.
Se on aina just semmonen, että teki mitä tahansa nii sillä on aina jotaki valittamista. Hankin itelleni kesätyöpaikan, eikä se oo kertaakaan sanonu tai osottanu mitenkään et se oisi hyvä juttu. Isä jaksaa kannustaa aina.
Riitelyn jälkeen äiti pitää mykkäkoulua tai jatkaa kohta samasta asiasta. Joka kerta ku me riidellään, sen puheista saa sen käsityksen että vika on aina kaikissa muissa, muttei koskaan itessä.
Tämä saattaa nyt kuulostaa siltä, että olen lellitty lapsi joka ei ole tottunut tavallisiin perheriitoihin, mutta se ei ole totta.
Monessa isän ja äidin välisessä riidassa on mahdotonta olla ulkopuolinen, koska he riitelevät melkein aina lasten kuullen esim. ruokapöydässä. Joskus mä oon maininnu tästä terkalle, mutta sitte äiti sano sille että ne on normaaleja erimielisyyksiä, jotka selvitetään aina. Oikeasti äidin kanssa on ihan mahotonta sopia mitään riitoja, koska se ei suostu tulemaan yhtään vastaan missään asiassa. Se kuulostaa siltä että hän olisi aina oikeassa ja kaikki muut väärässä. Joskus jos riita on sovittu, se tulee aina uudestaan ja uudestaan esille.
Lisäks äiti käyttää alkoholia viikonloppuisin melko paljon, ja usein (ei aina) riitely alkaa osittain senkin takia.
Musta tuntuu että sen on välillä ihan tahallaan inhottava mua kohtaan, mutta kaikille vieraille tulee näyttää että kaikki on ok. Mulla on pari kaveria, joille voin puhua tästä ja se helpottaa joskus koska he ymmärtää täysin mistä mä puhun.

6

1970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kofkerf

      Lisäys edelliseen tekstiin:
      Vaikka tämä löytyy kohdasta perheväkivalta, meidän perheessä ei siis ole fyysistä väkivaltaa, mutta ennemmin kuvailisin tuota henkiseksi väkivallaksi.

      • tunteilua

        Sellaista tunteiden sekamelskaa on melkein joka suhteessa jossain vaiheessa. Sietämistä riittää, kun joku ei muista, että samasta asiasta pystyy olemaan montaa muutakin mieltä. Sitten aletaan vaatimaan kaikkia muitakin tyhmiä tajuamaan se oma tapa ajatella. Riitelysi tarkoittaa sitä, että olet alkanut käyttämään omia aivojasi ja huomannut joissakin asioissa olevasi eri aaltopituudella äitisi kanssa. Ja tämä sitten alkaa esittämään asiaansa omasta näkökulmastaan ja vaatii sinua tottelemaan. Kun sitten et kuitenkaan ole samaa mieltä koko jutusta ja vielä uskallat sanoa sen, on riita valmis. Sinulla on kuitenkin täysi oikeus tehdä ja ajatella omalla tavallasi. Samoin äitisi saa tehdä omalla tavallaan. Mutta rauhan saa vasta sitten, kun kumpikin salli toisen tehdä ja ajatella omalla tyylillään. Mitä tulee kodin sääntöihin, ne on vanhemmat, jotka niistä päättää. Aikanaan muutat omaan kotiin, silloin päätät itse omista säännöistäsi.


    • tsemppiä

      Joo siis sun äidillä tuntuu olevan joku ongelma mutta muista että täytyy kunnioittaa vanhempia.Mutta kuulostat sen verta fiksulta että pärjäät kyllä senhän voi ottaa silleen joojoo asenteella vaiks tekis mieli sanoa vaikka mitä.mutta kyllä vanhemmat yleensä ajattelee lapsiensa parasta.ikävää jos molemmat riitelee.mut jos ei mitään fyysistä ole niin ei siihen ulkopuoliset puutu.on tosiaan kyse ´normaalista´.mut et tosiaan ikuisesti joudu siellä olemaan.muutama vuos vielä.tai pari.itse muutin 16 vuotiaana pois kotoota.Koita kestää.Mutta muista että sullakin on vain ne yhdet vanhemmat!

    • otayhteysasiantuntijaan

      Olet fiksu 14 vuotias kun kirjoitat asiasta.
      Ei noin voi jatkua!

      Mielestäni tässä ei nyt tsemppien toivottelu auta, vaan tilaa reippaasti aika asiantuntijalle/koulukuraattorille/psykologille tai jonnekin muualle, lastensuojeluviranomainenkin voisi olla hyvä!

      Kerrot vain nuo asiat mitä olet kertonut täällä ja pyydät asiantuntijaa keskustelemaan vanhempiesi kanssa.
      Asia on korjattavissa kun tartutaan siihen. Yksin et pysty. Olet alaikäinen ja sinua pitää suojella kaikesta tälläisestä, sinulla pitää olla rauhallinen koti ja sinun ei tarvitse kuunnella isäsi ja äitisi riitelyä! Menkööt muualle riitelemään!

      Sitten äitisi saa mennä A-kerhoon. Mikä se sellainen äiti on että lasten tarttee kärsiä juoppoudesta?
      Menköön hoitoon, puhukoon psykologin kanssa ja selvittäköön ongelmansa siellä!
      Saa rauhassa hävetä, ei sinun tartte tuntea syyllisyyttä että paljastat tilanteen. Teet ihan oikein. Jos et paljasta tilannetta, niin tilanne vain jatkuu ja vieläpä pahenee.

      Eli nyt ota yhteyttä reippaasti johonkin asiantuntijaan ja selvitettäköön tämä tilanne virkateitse.
      Ja sinun ei tarvitse pelätä yhtään!
      Jälkeenpäin ovat kaikki iloisia että sinä tartuit asiaan. Olet todella reipas ja järkevä 14-vuotias!

    • Anonyymi

      En ole kauheen isossa riidassa mutta kun kaverini pyysi munua ulos en halunnut mennä ulos ja kysyin pääseekö meille? Mutta NO EI JA sitten käy niin että ei ei eiww

    • Anonyymi

      Puhu koulukuratorille asiasta. Tai menen sosialiviraston kerro asiasta. Koko perhe saa tilanteeseen tukea ja tuki henkilöt.Rakentavassa mielessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe