Mystinen juttu

menikiintoisaksi

Skootterissa olen kytkenyt jännitemittarin johtoon, johon tulee jännite, kun virta laitetaan päälle.
Se toimii.
Mutta samasta johdosta on otettu myös navigaattorille jännite. Ja se toimi aikansa.
Mutta nyttemmin navigaattorista karkaa jännite aina johonkin ja tulee teksti "ulkoinen jännite katkesi".
Ja se jännite katkeaa aina, kun hiemankaan vääntää kaasua. Kytkennät on tarkistettu, pitäisi olla ok. Kokeilin myös toista navigaattoria skootterissa, mutta sama juttu.
Kokeilin sitten navigaattoria erillisellä virtalähteellä ja ihan samalla piuhasysteemillä, jolla se skootterissakin on ollut. Ei mitään ongelmia toiminnassa. Virtalähteestä säädin jännitettä myös alijännitteen ja ylijännitteen puolelle, mutta laite ei siitä piitannut mitään, se vaan toimi.

Mikä ihme siinä on, että se skootterissa ei toimi? Tai pikemminkin, että ensi alkuun se toimi pari viikkoa, mutta sitten meni tuollaiseksi. Tärinästäkään tuskin johtuu, koska kokeilin kahdella navilla ja pidin niitä niin, ettei tärinä pääsisi vaikuttamaan ja johtoliitokset on tehty tinaamalla. Otin sulakkeenkin johdon välistä pois ja laitoin suoraan johdon päät kiinni. Ei auttanut.
Ja se tupakansytytinlaturin pistoke on avattu niin, että piuhat on siihenkin tinattu ja liimamassalla laitettu niin, ettei johdot pääse nitkuamaan.

28

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skootterisähkömies

      Pitäisi aina selvittää mistä virran voi turvallisesti lisälaitteelle ottaa, eikä kytkeä vaan johonkin mihin jännite tulee. Varmista nyt ainakin katkeaako se sähkö kun kaasutetaan, jos ei ole yleismittaria niin vaikka polttimolla. Toki jos on ihan vikapaikka, voi polttimomallinen virtakynä rikkoa laitteistoa siksi yleismittari tai led-kynä olisi turvallisin työkalu. Mikäli kyseinen virransyöttö on kovin likainen (rippeliä/piikkejä) on se voinut polttaa navigaattorin suojauselektroniikkaa. Ei saisi olla kovin suuria ylijännite piikkejä.

      • skootterisähkömies

        Lisäys. Jos kyseisestä paikasta ei saa virtaa, jännite notkahtaa heti kun on vähän kuormaa. Jos aluksi navin akku oli täysi ja toimi siksi.


      • menikiintoisaksi

        Siihen samaan johtoon on kytketty se jännitemittari. Sille tulee koko ajan jännite 12-15V.
        Navin latauslaitteen merkkivalo palaa ja kuten sanoin, erilliseen jännitelähteeseen kytkettynä systeemi toimi. Ja navigaattori kesti aika suuren jännitevaihtelun.

        Mutta skootteriin kytkettynä laite siis toimii niin, että laitteelle katkeaa jännite, kun kaasua vähänkään kääntää. Mutta nyt en ole varma, sammuiko se latauslaitteen merkkivalo, koska tutkailin sitä auringonpaisteessa ja näytti, että se palaisi koko ajan. Jospa se sammuikin kaasutettaessa, mistä se voisi kertoa? Ja sitten täytyy taas muistaa, että erillisellä virtalähteellä laite toimi! Skootterin jännite on noin 15V ajettaessa ja se muuttuu kyllä kierrosten mukaan, mutta erillisen virtalähteen jännitteen pienentäminen ei saanut laitetta sammumaan.
        Ja tuo samaan johtoon kytketty jännitemittari näyttää jännitteen koko ajan.
        Siinä tuli nyt hieman saman asian toistoa,mutta olkoon.


      • menikiintoisaksi
        skootterisähkömies kirjoitti:

        Lisäys. Jos kyseisestä paikasta ei saa virtaa, jännite notkahtaa heti kun on vähän kuormaa. Jos aluksi navin akku oli täysi ja toimi siksi.

        Mutta tuo notkahdushan näkyisi jännitemittarissa.

        Joku järkevä selitys asialle varmaan on, mutta mikä?


      • noin_aluksi
        menikiintoisaksi kirjoitti:

        Mutta tuo notkahdushan näkyisi jännitemittarissa.

        Joku järkevä selitys asialle varmaan on, mutta mikä?

        Onko jännitemittari ja navi otettu varmasti samasta pisteestä, ei riitä että on saman värisestä johdosta?
        Voi myös olla että kaasua käännettäessä tulee niin paljon häiriöitä että navi sekoaa...
        Löysä liitos jossain navin johdossa.


      • scoopilla
        menikiintoisaksi kirjoitti:

        Mutta tuo notkahdushan näkyisi jännitemittarissa.

        Joku järkevä selitys asialle varmaan on, mutta mikä?

        Ei se näy mittarissa vaan pitäisi tsekata scoopilla.


      • menikiintoisaksi
        noin_aluksi kirjoitti:

        Onko jännitemittari ja navi otettu varmasti samasta pisteestä, ei riitä että on saman värisestä johdosta?
        Voi myös olla että kaasua käännettäessä tulee niin paljon häiriöitä että navi sekoaa...
        Löysä liitos jossain navin johdossa.

        Kyllä, täysin samasta johdosta, jopa samaan liitokseen tinattu. Ja navi sammuu, kun kaasua kääntää. Silloin jännite nousee, mutta se jännitteen nostaminen tai laskeminenhan ei vaikuttanut tuolla säädettävällä virtalähteellä kokeiltaessa. Navi toimi alle kymmenellä voltilla ja yli viidellätoista.
        Nyt se navi modattuine tupakansytytinlatureineen on siis irti skootterista.
        Tietysti voin kokeilla suoraan akun navoista navin toiminnan, mutta tahtoisin jännitteen sellaisesta paikasta, josta se katkeaa, kun virta-avain käännetään nollille.


      • noin_aluksi
        menikiintoisaksi kirjoitti:

        Kyllä, täysin samasta johdosta, jopa samaan liitokseen tinattu. Ja navi sammuu, kun kaasua kääntää. Silloin jännite nousee, mutta se jännitteen nostaminen tai laskeminenhan ei vaikuttanut tuolla säädettävällä virtalähteellä kokeiltaessa. Navi toimi alle kymmenellä voltilla ja yli viidellätoista.
        Nyt se navi modattuine tupakansytytinlatureineen on siis irti skootterista.
        Tietysti voin kokeilla suoraan akun navoista navin toiminnan, mutta tahtoisin jännitteen sellaisesta paikasta, josta se katkeaa, kun virta-avain käännetään nollille.

        Jos se suoraan akkuun kytkettynä toimisi normaalisti, niin syyksi jää häiriöt jännitteessä kaasua käännettäessä, jotka saa navin virtalähteen sekoamaan. Silloin iso elko virtajohdossa lähellä navia saattaisi auttaa.


    • jokujannuvaan

      Jännitemittari ei välttämättä ehdi siihen pudotukseen reakoida. Kokeile laittaa syöttöön elko.

    • niinonkäynyt

      Onko virta otettu sellaisesta paikasta, että sen suunta muuttuu, kun kierroksia nostetaan? Esim. mulla massikassa on tasavirtalaturi, joka alkaa ladata vasta isommilla kierroksilla, jolloinka amppeerimittarin viisarivirran suunta muuttuu positiiviseksi, kun se ennen on negatiivinen pienemmillä kierroksilla.

      • menikiintoisaksi

        Tuo ei selitä sitä, miksi navi toimi aikansa tuosta kyseisestä johdosta jännitteen saavana.
        Ja siinähän kokeilin toistakin navigaattoria, mutta tulos oli sama.
        Missä ihmeen välissä tapahtui jotain kummallista, että siihen tiettyyn johtoon kytketty navigaattori lakkasi toimimasta?


      • tasavirtapois

        Kannattaisi repiä se massikan tasavirtalaturi hevon kuuseen ja laittaa tilalle vaihtovirtalaturi. Minä vaihdoin sen tasavirtalaturin tilalle 70A vaihtovirtalaturin. Moottoriin piti asentaa öljynpaineanturi jolla kytketään laturin herätevirta ja polttoainemittarin jännite moottorin käynnistyttyä.

        Ampeerimittari heilahtaa reilusti plussalle heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynillä vaikka olisi kaikki valotkin päällä. Tippuu tietysti nollaan nopeasti jos ei ole tarvinnut enempiä starttailla kun akku taas täynnä.

        Mutta ei ole tuon jälkeen tarvinnut akkua erikseen latailla tai ihmetellä virranpuutetta. Tasavirtalaturilla ei tee mitään jos pitäisi valojakin käyttää ja erityisesti jos niitä on vielä lisätty alkuperäisiin nähden.


    • onneksiselvisi

      Aivan, tarvitaan siis kelluva maapotentiaali ennen kuin virran suunta saadaan muutettua. Siksi virtamittaria ei kytketäkään suoraan maihin, vaan se on akun plussajohdon kanssa sarjakytkennässä. Navigaattorin maapotentiaaliakaan ei nyt ole varmistettu.

      • asiatoikein

        Jännitemittarista on ollut kysymys eikä virtamittarista.


      • sähkölaki
        asiatoikein kirjoitti:

        Jännitemittarista on ollut kysymys eikä virtamittarista.

        Eikä sen johdon, jossa ampeerimittari on, jännite runkoa vasten ei muuta napaisuuttaan vaikka virta johdossa muuttaisi suuntaansa.


    • Entinen_skootterimies

      Oletko varma että johdossa on koko ajan tasainen jännite? Joissain skoottereissa missä on elektroninen nopeudensäätö variaattorista tulee "pätkittyä" sähköa cdi yksikköön.

      Tärisevässä kulkuneuvossa johtoja ei saisi koskaan jatkaa juottamalla. Jatkos tärisee poikki juotoksen vierestä. Puristusliitos on kestävin.

      • menikiintoisaksi

        Digitaalisen jännitemittarin mukaan on tasainen jännite tuossa aiemmin mainitussa vaihteluvälissä kierrosten mukaan. Variaattorista ei tule sähköistä kierrosrajoitusta, jops tarkoitat sellaista magneettisysteemiä? Variaattorikopan sisään e mene sähköjohtoja.


    • ymmärtäkääasiat

      eikö sitä sähköä voi ottaa suoraan akun navoista niin jää pois tuolaliset joutavat ihmettelyt.

      ja tuo traktorin latausjuttu on ihan huuhaata, siinä ei mikään muutu vaan laturilta tulee aina mitä tulee ja jos tulee säätörajan yläpuolelle menee silloin akun latukseen muuten otetaan kuluttajille akusta jolloin mittari näyttää tietenkin että akku ei lataudu vaan purkautuu.

      • menikiintoisaksi

        "eikö sitä sähköä voi ottaa suoraan akun navoista niin jää pois tuolaliset joutavat ihmettelyt."

        Tietysti voi. Mutta sitten voi jäädä vahingossa navigaattorin virta päälle, kun virta-avaimesta kääntää virran pois ja akku tyhjenee, kun skootteri seisoo tallissa pari päivää ja navigaattori navigoi niin kauan kuin akussa potkua riittää.


    • sanoosenjärkikin

      Kyllä ampperimittarissa, joka on kiertokäämimittari, virran suunta vaan muuttuu, koska viisari lähtee purkaustilanteessa vastapäivään ja lataustilanteessa myötäpäivään. Lepoasentohan on puolivälissä.

      • julistus

        Noh, sait sen sanottua, mutta mikä oli avautumisesi pointti?


    • kunetteosaa

      no tottakai muuttuu mitt asillä on merkitystä tässä asiassa, samaa sähköä se on olkot menosssa tai tulossa akkuun.

      • kaikkiosaa

        Niin ja se on koko ajan kuitenkin plussaa, ei se välillä miinukseksi vaihdu, vaikka lataus ja purkaus vuorottelisikin. Kyse on kahden jännitelähteen välisestä tasausvirrasta,toinen on vaan enemmän plussalla kuin toinen.


    • sieltäseselviää

      No miten se voisikaan miinukseksi muuttua, kun virtamittari käytännössä edustaa oikosulkua ja on kytketty yleensä akun plusnapaan menevään johtoon. Mitä alkuperäisen kysyjän navigaattoriongelmiin tulee, herää silti kysymys, mistä hän miinuksensa on valinnut, kun se niin paljon heittää. Hommassa ei ole muuta mystistä.

      • menikiintoisaksi

        Navigaattorin latauslaitteen miinusjohto on kiinnitetty erään runkopultin alle, eli runkoon, johon akun miinusnapakin on kytketty.


      • veli_matti

        Se oli vain sen yhden massikkamiehen sekoilua, että johto muuttuisi kesken pelin miinukseksi.


      • menikiintoisaksi
        veli_matti kirjoitti:

        Se oli vain sen yhden massikkamiehen sekoilua, että johto muuttuisi kesken pelin miinukseksi.

        Minun traktorissa ainakin latauksen merkkivalolle menee kaksi plussaa ja niiden jännite-eron turvin se toimii. Jos jännite on sama, valo ei pala ja lataus on kunnossa. Näin olen ymmärtänyt.


    • TarkastajaMöttönen

      Ota vaan akusta sähkö siihen gaattoriin, se on suodatettua, jännite oikein jne. Rele väliin ja siihen ohjaus siihen piuhastasi, niin ei unohdu päälle. Jos rele ei pysy vetäneenä, niin pohditaan sitten lisää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe