Korjaajan toimet pilasi kaiken

Vein tietsikan huoltoon, koska siinä meni toisinaan näyttö pimeäksi. Toimiva kone siis sinänsä. Sovittiin, että tehtävänä on vian etsiminen. Hän laittoi sitten viestiä, että uusi osa maksaisi 150 e. Vanha kone, joten en tietenkään halunnut sellaista ostaa. Korjaaja sanoi toimivansa niin, että saan tallennetut asiat ja kuvat ikään kuin ulkoisena muistina. Itse käsitin niin, että tekee varmuuskopioinnin. Seuraavassa viestissä luki, että haluanko mukaani myös koneen raadon.
Olin koko ajan ajatellut, että saan koneeni takaisin samassa kunnossa kuin olin sen sinne vienyt, koska kone sentään toimi. Selvisi lisäksi, että korjaajan toiminnan seurauksena hävisi monta vuotta keräämäni suosikit-lista. Hänen mielestään oli minun vika tuo katoamisjuttu, koska en ollut erikseen sanonut, että ne pitää ottaa talteen. Eli nyt tuli tilanne, että ei ole enää konetta käytettäväksi eikä tärkeätä listaa. Tästä kaikesta pitäisi vielä maksaa lasku. Miten kannattaa nyt toimia ja puolustautua?
Ilmianna
Jaa

22 Vastausta



Osan hinta on ollu aika erikoisen korkea koska ei juuri mikään tietokoneen komponentti maksa yli sataa euroa kun puhutaan osista joilla tuon koneen saa toimimaan taas.

Kysy miksi osa joka on rikki maksaa niin paljon, toiseksi se että mikä se osa on?
Kerro hänelle että jos viet auton huoltoon ja se tulee takaisin sieltä 3 renkaalla ja syy
on asiakkaan koska ei ole sanonut että kaikki renkaat pitää säilyttää autossa..

Kerro miten meni, senkin voisi sanoa että olet aloittanut keskustelun täällä kyseisestä huollosta
koska et ole ehkä ymmärtänyt mitä huolto aikoo tehdä ja epäilet muutenkin että
onko kaikki menny ihan niin kuin piti. Katso vaikuttaako tämä asioiden etenemiseen jotenkin,
firman nimeähän ei ole vielä mainittu :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kaikki viestintä on tullut s-postina eli on tallessa. Diagnoosi oli ensin, että näytönohjaimen tuuletin ei toimi, oletettavasti emolevyvikainen. Sitten, että ei kannata korjata, koska uusi vastaavanlainen näytönohjain maksaa n. 150 e. Sitten, että emolevy koneessa on viallinen. Varaosa ja sovitus 37 e (tutkimisesta hinta erikseen). "Otan kiintolevyn pois ja laitan sen ulkoiseen koteloon (=varaosa)."
Minulta ei kysytty missään vaiheessa, että haluanko kiintolevyn poistoa. Olisin halunnut koneeni takaisin sellaisena kuin se oli viedessäni, koska sehän toimi. Mielestäni korjaajan kuuluu kysyä aina asiakkaalta mitä halutaan säilyttää ja vielä erikseen mainita, että menetät nämä ja nämä, jos toimin näin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kirjoitin väärin; ei viestittelyä s-posteina vaan tekstiviesteillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyvät ihmiset älkää ajatelko vaan kysykää. Tuo mitä tarkoitti oli, että panee sen kovalevyn koteloon, jolloin voit kopioida tiedot itse uudelle koneelle. Varmuuskopiointi on kyllä ihan käyttäjän vastuulla.

Oletko varma, ettei se lista ole jossain levyllä?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Se oli se korjaaja joka ajatteli eikä kysynyt minulta. Se kyllä oli hänellä tiedossa, että olen tietyissä asioissa aloittelija, vaikka konetta olenkin käyttänyt. En voinut tietää, että toimii oma-alotteisesti niin että tietoja häviää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos monta vuotta kerää tärkeitä tiedostoja niin varmuuskopiot vähintään kolmeen paikkaan ja aina täydentää uusilla tiedoilla niin on aina paikka mistä ne saa tarvittaessa. Ilmaisia pilvipalveluja on monia saatavilla.
Varmuuskopiointi on kyllä käyttäjän omalla vastuulla.
Ilmianna
Jaa
Ilmeisesti koneesi on kannettava. ?? Niiden vikoja on hieman hankalampia etsiä, ja korjata kuin pöytäkoneen,. Toisaalta ymmärrän korjaajaa, mutta kyllä heidän kuuluisi antaa korjauksesta ensin kustannusarvio, ennekuin ryhtyvät tekemään yhtään mitään, eikä vian etsiminen pitäisi tuhota koneen tiedostoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pöytäkone se on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Otahan yhteys kuluttajaneuvojaan ja vie asia tarvittaessa kuluttajariitalautakuntaan.

Huoltaja toimi väärin kun ei koonnut konetta alkuperäiseen kuntoon kaikkine kovalevyn sisältöineen. Vian etsintä ei koskaan tarkoita, että asiakas saa koneensa osissa ja osa/kaikki kiintolevyn sisältö hävitettynä, paitsi jos niin on ennalta erikseen sovittu.

Vian etsintään ei koskaan kuulu myöskään että asiakkaalle laitetaan laskutettavia osia tai tarvikkeita ilman asiakkaan pyyntöä. Se ei sido asiakasta että huoltaja sanoo laittavansa hänelle osia tai tarvikkeita johonkin hintaan, vaan kaikkiin ehdotettaviin tilauksiin on saatava erikseen asiakkaan suostumus.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Aloitetaan siitä, että kerrot millainen kone oli kyseessä - läppäri vai pöytäkone. Sen jälkeen voit kopioida sähköpostissa saamastasi viestistä vikaosion ja korjausehdotuksen ilman lähettäjän tai vastaanottajan nimeä tai muita tunnistetietoja.
Ilmianna
Jaa
Pöytäkone. Tuolla ylempänä olen jo kertonut mitä tekstarit ovat pitäneet sisällään. Kun vein koneen, kysyin voiko vika olla näytönohjaimessa. Hän vastasi, että ei ole koska silloin näyttö olisi täysin pimeänä. Kuitenkin ilmoitti myöhemmin ettei kannata korjata, koska uusi vastaavanlainen näytönohjain maksaa 150 e.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
No, jos laitat tänne koneen nimen ja mallin, niin voin tarkistaa löytyykö markkinoilta halvempaa näytönohjainta. Jos näytönohjain on normaalissa Pci-e liitännässä, ja tavallinen perusnäyttis riittää, niin niiden hinnat alkaa n. 30-40 eurosta.

Vika voi olla myös itse näytössä. Litteät lcd, ja led näytöt eivät ole ikuisia. Itsellä hajosi vähän aikaa sitten LG:n littunäyttö
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Varmuuskopioiden ottaminen on aina koneen omistajan tehtävä, ellei muuta ole erikseen sovittu. Korjaajan olisi ainakin pitänyt kysyä, onko levyllä säästettäviä tiedostoja ennen kuin poistaa mitään.

Mielestäni korjaajan pitäisi palauttaa kone kasattuna takaisin sinulle jos haluat, toimii se tai ei. Jos ei muuta, niin tuo kuuluu ainakin hyviin tapoihin, eikä pöytäkoneen tapauksessa ole suurikaan vaiva.

On aivan mahdollista, että koneestasi saisi vielä toimivan tietokoneen melko edullisesti, mutta koska merkki ja malli ovat salaisuuksia, niin vaikea sanoa siitä mitään.

Tämä seuraava oli kuitenkin niin sekava kohta, että jotenkin epäilen jotain jääneen kirjoituksestasi pois: "Diagnoosi oli ensin, että näytönohjaimen tuuletin ei toimi, oletettavasti emolevyvikainen. Sitten, että ei kannata korjata, koska uusi vastaavanlainen näytönohjain maksaa n. 150 e. Sitten, että emolevy koneessa on viallinen. Varaosa ja sovitus 37 e (tutkimisesta hinta erikseen). "Otan kiintolevyn pois ja laitan sen ulkoiseen koteloon (=varaosa).""

Syy miksi ajattelen että jotain on jäänyt viestien sisällöstä puuttumaan on koska:
1) Näytönohjaimen tuulettimen toiminta ei riipu emolevystä
2) Emolevyvika voi olla, mutta harvoin sekä emolevy että näytönohjain ovat rikki yhtä aikaa

Kovalevyllä on tallessa kaikki tiedostosi, myös nuo linkkisi, koska ilmeisesti siinä ei ollut mitään vikaa (ellet sitten ollut kryptannut levyä, eikä sinulla ole purkuavainta). Jos olet aloittelija, ulkoinen USB-liittimeen liitettävä kotelo lienee helpoin tapa jolla pääset tiedostoihin käsiksi toisella koneella, koska korjaaja ei voi olettaa itseään aloittelijana pitävän henkilön osaavat siirtää levyä vanhasta koneesta uuteen.

Jos vanhan koneesi näytönohjaimen korvaaminen olisi maksanut 150e, koneesi on ollut todennäköisesti tavallista office-konetta parempi. Tällöin siinä saattaa hyvinkin olla osia, joita voisi käyttää seuraavassa tietokoneessa ja säästää rahaa. Esimerkkinä tulee mieleen muistit, kovalevy(-t), ehkä kotelo, dvd-asema, mahdollisesti virtalähdekin.

Sinun pitäisi saada selville, onko koneesta rikki siis emolevy vai näytönohjain. Ellei korjaaja ole tätä selville saanut, mielestäni vian etsinnästä ei tarvitse maksaa. Jos taas saat selville, voit käyttää nykyisen koneesi osia seuraavassa koneessa tai jos tämä ei ole taloudellisesti merkittävää, heitä roskiin ja osta kokonaan uusi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vikaavikaa kirjoitti:
No, jos laitat tänne koneen nimen ja mallin, niin voin tarkistaa löytyykö markkinoilta halvempaa näytönohjainta. Jos näytönohjain on normaalissa Pci-e liitännässä, ja tavallinen perusnäyttis riittää, niin niiden hinnat alkaa n. 30-40 eurosta.

Vika voi olla myös itse näytössä. Litteät lcd, ja led näytöt eivät ole ikuisia. Itsellä hajosi vähän aikaa sitten LG:n littunäyttö
Ei ole näytössä vikaa, se on varma.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kierrätyskeskukselta tai vaikka suoraan käyttäjältä ostaa näyttöviallisen ja ottaa siitä sisukalut. Korjaaja tumpeloinut pahasti jos kovalevyltä mitään havittänyt, kannatta ainakin se tarkastaa onko kaikki tallella. Käytettyjä ehjiäkin saa halvalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onko siinä nyt sitten hajonnut erillinen korttipaikassa ollut näytönohjain vai emolevyn integroitu näytönohjain?

Erillinen näytönohjain on erinomaisen helppo korjata vaihtamalla se.
Emolevyn integroitua taas tuskin kukaan viitsii alkaa korjaamaan muuten kuin emolevyn vaihtamalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Integroidun korvaaminen ei maksaisi 150e ja jo varsin pitkään integroidut ovat olleet osa prosessoria, ei emolevyä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bersel kirjoitti:
Integroidun korvaaminen ei maksaisi 150e ja jo varsin pitkään integroidut ovat olleet osa prosessoria, ei emolevyä.
Eihän se silloin ole integroitu emolevyyn, vaan prosessoriin.
Tässä vasta itse vaihdoin AMD läppäriin prosessorin ja samallapa vaihtui näytönohjain että hups.

Varsinaisen emolevylle integroidun näytönohj. vaihtaminen kyllä varmaan kalliiksi tulisi jos siihen työtkin laskee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bersel kirjoitti:
Integroidun korvaaminen ei maksaisi 150e ja jo varsin pitkään integroidut ovat olleet osa prosessoria, ei emolevyä.
Integroidun vaihtaminenhan se nimenomaan maksaakin, kun joutuu vaihtamaan koko emon tai prossun. :)

Tietysti jos saa käytettynä, niin sitten ei niin . . .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Trollerson kirjoitti:
Integroidun vaihtaminenhan se nimenomaan maksaakin, kun joutuu vaihtamaan koko emon tai prossun. :)

Tietysti jos saa käytettynä, niin sitten ei niin . . .
Tarkoitin tietysti näytönohjainpiirin juottamista irti ja uudelleenjuottamista (reball) tai korvaamista uudella näytönohjainpiirillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pitäisi sen suosikki listan löytyä kovolta jos osaat hakea oikeasta paikkaa!
Ilmianna
Jaa
Jos sulla on kiintolevy erillisessä kotelossa ja siinä on kaikki tiedostot kuten ne koneella olivat, niin kyllä ne suosikit on siellä levyllä.

Etsit vain netistä, että mihin kansioon käyttämäsi selain tallentaa suosikit.

Esim google chromessa suosikit tallentuu kansioon

C:\Users\(käyttäjänimi)\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default

kansiossa olevaan tiedostoon, jonka nimi on Bookmarks.

Kansio AppData on sitten windowsissa normaalisti piilotettu, joten pitää laittaa piilotetut tiedostot näkyville ensiksi, tai sitten vain kirjoittaa AppData osoiteriville osoitteen jatkoksi.

Kannattaa vielä huomioida, että toisella koneella katsoessa ulkoista levyä, sen kirjain ei ole C, vaan jotain muuta. :)
1
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Korjaajan toimet pilasi kaiken

Vein tietsikan huoltoon, koska siinä meni toisinaan näyttö pimeäksi. Toimiva kone siis sinänsä. Sovittiin, että tehtävänä on vian etsiminen. Hän laittoi sitten viestiä, että uusi osa maksaisi 150 e. Vanha kone, joten en tietenkään halunnut sellaista ostaa. Korjaaja sanoi toimivansa niin, että saan tallennetut asiat ja kuvat ikään kuin ulkoisena muistina. Itse käsitin niin, että tekee varmuuskopioinnin. Seuraavassa viestissä luki, että haluanko mukaani myös koneen raadon.
Olin koko ajan ajatellut, että saan koneeni takaisin samassa kunnossa kuin olin sen sinne vienyt, koska kone sentään toimi. Selvisi lisäksi, että korjaajan toiminnan seurauksena hävisi monta vuotta keräämäni suosikit-lista. Hänen mielestään oli minun vika tuo katoamisjuttu, koska en ollut erikseen sanonut, että ne pitää ottaa talteen. Eli nyt tuli tilanne, että ei ole enää konetta käytettäväksi eikä tärkeätä listaa. Tästä kaikesta pitäisi vielä maksaa lasku. Miten kannattaa nyt toimia ja puolustautua?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta