Kartingin tulevaisuus: mikä mättää? mitä tehdä?

Kartingia tuntuu leimaavan tietynlainen epävakaus ja ennustamattomuus. Pohdin, josko avaisin tänne ketjun, jossa voitaisiin keskustella siitä mikä mättää ja ennen kaikkea siitä kuinka nämä epäkohdat voivaisiin ratkaista. Toivoisin keskustelun fokuksen siis pysyvän enemmänkin siellä tulevaisuudessa: miten epäkohtia voitaisiin korjata ja parantaa koko lajin tulevaisuutta :)

Muutamia epäkohtia esiin nostaakseni:

1 . KANSALLISTEN KILPAILUIDEN OSALLISTUMISMAKSUT OVAT KALLIITA:
-Seuralle paljon kuluja, usein ei paljon viivan alle jää
-Kilpailijoille kallista osallistua, mietitään tarkasti mitä kukin ajaa

Ratkaisuehdotuksia: AKK:n tulisi uudistaa rakenteita siten, että seuroilla olisi paremman mahdollisuudet järjestää kansallisia kilpailuita. AKK:lle maksettavia kuluja alas ja kartingin tukeminen. Karting kuitenkin usein ensimmäinen steppi moottoriurheilun pariin. Kartingin arvo tulisi tunnistaa ja tunnustaa. Karting ei ole mikään onneton moottoriurheilun pikkusisko, vaan laji, josta on uusien harrastajien kautta välitöntä lisäarvoa myös AKK:lle.

Flying Finn100 kampanja mielettömän hieno osoitus siitä, että koko lajin eteen voidaan tehdä paljon hyvää kun löydetään oikeita keinoja. Pitäisikö vastaavanlaista rahoitusta etsiä myös kilpailuiden järjestämiseen?

2. AKK:N TIEDOTTAMINEN ONTUU

-Tiedottamisessa puutteita monellakin tasolla
-Harrastajien kannalta tiedottamisen puute ja päätöksen teon avoimuuden puute aiheuttavat epävarmuutta. Päätöksen teon avoimuuden puuttumisen vuoksi luottamun päätöksen teon puolueettomuuteen horjuu. Lisäksi se tuo epävarmuuden eriluokkien tulevaisuuden kohtalon suhteen.

Ratkaisuehdotuksia: Lajiryhmän pöytäkirjat julkisiksi. Jolloin äänetystulokset ym. näkyisivät harrastajille. Leikkaa siivet turhalta spekulaatioilta.

3. EPÄVARMUUS LAJIN JA ERILUOKKIEN TULEVAISUUDESTA

-Harrastajien muistissa vielä Yamahan ja Raket85 luokkien alasajo. Epävarmuus siitä mitä luokkia tulevaisuudessa ajetaan.

Ratkaisuehdotus: Tiedottaminen? Avoimempi päätöksenteko?

Tässä muutamia listatakseni. Nämä teemat ainakin pyörivät tällä foorumilla ja kartinfoorumilla...
Ilmianna
Jaa

27 Vastausta


Nää on just näitä, kirjoitellaan ja moititaan muita.
Vaaditaan avoimuutta jne.
Itse kuitenkaan ei noudateta sitä, kirjoitellaan nimimerkillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
mitä ihmettä se nimi muuttaa? asioista puhutaan, eikä siinä ole nimi missään osassa...jos julkituodaan mielipiteitä, silloin voi nimi olla paikallaan...tosin, kun kommentointeja katsoo, ei paljon kannata omalla nimellä kirjoittaa...joku janipetterin isä kuitenkin kokee vääryyttä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suuntana on selkeästi kaupalliset yksimerkki kilpailut. Mun mielestä se on aivan ok. Kilpailut ovat hyvin järjestetty ja osanottajia mukavasti. Eikä ne sen kalliimpia ole kuin muutkaan kisat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juuri näin.
Moottorit erittäin hyviä ja tasaisia.
Moottorityyppi ihan OK luokkia vastaava.
Mini 60 ihan sama.
AKK lta vaan 3 vuotinen sopimus ja SM arvo.
Toimii varmasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaupalliset sarjat tulisi eriyttää täysin harrastajaluokiksi. Sm arvo okj,ok ja kz2. Äxälle cup arvo on aivan tarpeeksi. Polkuja on kaksi: joko ajetaan kilpaa tosissaan ja tähdätään ammattilaiseksi tai sitten harrastesarjat (rotax ja x). Raketteja on turha hylätä. Näyttää olevan lentolassakin ihan hyvin ;) eikö?? R60 ja r95 säilytettävä. Mini60 sopii myös rinnalle. Jos se viikonloppu maksaa sen 200 eur niin mitä sitten? Satasen päivä, ei ole paha. Ajatte sen 7 kisaa niin 1500 vuodessa ei ole mitään, maksaa se pesäpallokin.

Jos sulta menee joka kuukausi 200 lapsen osallistumismaksuihin niin sä pidät sitä vuositasolla kalliina (2400 vuodessa)??? Oot sä tosissas?? Jos perheen budjetti ei kestä 200eur sijotusta muksuun kuussa niin jossain kyllä mättää.. tolla 2400 ostaa renkaat ja ajaa koko liitonsarjan läpi minillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Vanha huonokuntoinen polku jossa kompuroidaan omiin nimiin tai sitten se toinen, parempikuntoinen polku... sitähän sä tarkoitit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aivan, ei ole rotaxista tullut yhtään ammattilaista eteenpäin.. esimerkkinä nimet suninen ja kari. Harrastesarjat on harrastesarjoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kyllä raket täytyy lakkauttaa pikimmiten. Ei sillä opi ajamaan, on tosi et r95 on äärimmäisen tasainen, ei ole mitään eroja koneiden välillä. Liikaa vääntää
Ilmianna
Jaa
Kyllä suurin syy on akk:n herrojen omahyväisyyden tavoittelu ja täysin saamaton sekä osaamaton lajipäälikkö
Ilmianna
Jaa
Niin. Onhan tuo kartingin nykyinen tiedotuslinja "mielenkiintoista" . lueskelin oikein ajatuksella liiton sivuja. KAIKKI muut lajiryhmät tiedottavat päätöksistään ja suunnitelmistaan pois lukien karting. Löytyy suorana faktana liiton virallisilta sivuilta. Pyytävät myös jäsenistön mielipiteitä. Paitsi karting. Onko siis tiedottaminen todellakin kielletty totaalisesti vai onko Pekka näin saamaton ettei saa mitään julkistettua. Lajiryhmä on pitänyt 4 kokousta tänä keväänä eikä mitään ole julkistettu. Eihän nyt vaan peitellä jotain.............
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Jos niiden antais tiedottaa omia älynväläyksiä ne ois tiedottanu norswiftin tulon yms. Onneksi pekalla oli munaa vetää linja että nämä kaverit ei tee päätöksiä. Kaikki päätökset hyväksytetään ylemmillä. Muuten siellä tosiaan päätettäis että iame tuotteilla ajaa myös 6v kundit. Toivon että linja pitää ja iamen kaverille ei siimaa anneta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TiukkaLinja- kirjoitti:
Jos niiden antais tiedottaa omia älynväläyksiä ne ois tiedottanu norswiftin tulon yms. Onneksi pekalla oli munaa vetää linja että nämä kaverit ei tee päätöksiä. Kaikki päätökset hyväksytetään ylemmillä. Muuten siellä tosiaan päätettäis että iame tuotteilla ajaa myös 6v kundit. Toivon että linja pitää ja iamen kaverille ei siimaa anneta.
Suomen karting voi tällä hetkellä paremmin kuin vuosiin ja uusia harrastajia on saatu kivasti mukaan, kiitos nimenomaan x30. Pienemmät vaihtoehtosarjat on ihan hyvä lisä sillä tuskin kaikki mahtuu koskaan samalle radalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niinpä, järkevin luokka ajaa nyt on äksä. Jos harrastaminen on ajamisen tarkoitus niin ei muuta kuin äksä ostoksille. Osta yksi kone ja päristele niin kauan kuin sarja pyörii tai oma into riittää. Ei ole vaikeaa. Pöytä on katettu. Ainoa ylimääräinen kulu alussa on koneen osto. Muut kulut samat kuin muissa päristelyissä. Ei tarvitse ihmetellä kun ei ole porukkaa. Ja jos äksä porukka vähenee niin vaihda seuraavaan kaupalliseen sarjaan​. Kyllä aina löytyy joku joka tekee bisnestä näissä touhuissa se on varma.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuosta vain yhdestä koneesta en olis varma.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Yhdelläkin pärjää, jos tavoitteet on keskikastin mukana pysymisessä. Toista konetta käytin aikaan vain jammus ja sekin ylikoko harkkakone.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suomessa pitäis siirtyä sm sarjassa yksityyppikoneisiin. Olipa se sitten ok tai x30 ihan sama.
Nyt sm sarjassa yks mosamies ratkoo mestaruuksia päättämällä kenelle antaa parhaat koneet.
Puheet koneiden tasaisuudesta ovat täyttä puppua.
Ilmianna
Jaa
Sm sarja kiinnostais varmasti useampia jos siellä vois pärjätä ajotaidoilla. Ny pitää joko olla hyvä perseennuolija tai pirun rikas, paras kuski ei tartte olla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
En muusta tiedä, mutta tämä suolipalsta on kyllä 100% väärä paikka koittaa vaikuttaa asioihin.
Homma on kun punakaartissa, huudellaan takarivissä nimettömänä viisaita kommentteja.
Katsokaa ensin omaa elämää, oletko saanut siinä millaista menestystä aikaiseksi, jos vastaus on myöntävä, kannattaa oikeaa viisautta tuoda esille ihan muussa foorumissa kun täällä, luusereiden itkupalstalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
no missäs sinun nimesi on?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi kiinnostaisi, kun on parempi konsepti tarjolla. Vain aasi seuraa aasia, se on sen kaveri.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tämähän on kartingmaailman perussuomalaisten purkautumispaikka. Takavuosina joskus jopa viihdyttävä.
Ilmianna
Jaa
Ihan täysin osui shaitin alottaja oikeaan, näistä asioista se juurikin mättää edelleen. Kohdat 1-3 ovat niitä avain-asioita, millä ratkaistaan isommat ongelmat harrastajien / lajin kehittymiselle. Juurikin hallituksen päätökset olleet jo useamman vuoden esteenä lajin eteenpäin menemiselle. Lajiryhmältä viety työkalut ja päätöksenteko. Voisi todeta, että "isoveli valvoo". Ja mitä tekee lajipäällikkö, ei yhtään mitään, ei edes tiedotus hoidu, täytyisi heivata ulos koko ukko. Edellisten asioiden johdosta harrastajat valitsevat mieluummin yksityisten kilpailujärjestäjien sarjat.
Heinäkuussa Härmässä vuoden kohokohta. Aikooko AKKn hallitus / lajipäällikkö todella yksin hoitaa koko arvokilpailun. Mitään kyselyjä seurojen suuntaan ei ole lähetetty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
eiköhän lajiryhmän puheenjohtaja, ole kasannut ryhmän. Pääasiassa niistä jotka ovat olleet kuvioista pois jo pitkään. Myös kertonut, ei saa puhua että olemme kysyneet.
TÄMÄ ON SITÄ AVOIMUUTTA. Mielestäni siellä tarvisi olla osaamista ja nykypäivän säännöt hallussa. No hyväveli systeemi toimii.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hei.
Kaikki on tervetulleita EM karting kisaan hommiin. Soitto vain 040 5420587 niin hommaa löytyy. Talkoo henkilölle on koulumajoitus (makuupussi mukaan) ja ruokailu järjestetty pe-la-su.

Terveisin: jarmo pekkala
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mitä me halveksitut luuserit harrastajat joista kukaan ei etene mihinkään kuten joku tossa vittuili tullaan lahjakkaiden formulalupausten kisaa sinne pilaamaan varmaan vielä joku liputtaa vituiks tai jotain. Voi vaikka luuserius tai köyhyys tarttua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Juu älä tule varikolle. Vituttaa kattoa sitä 10v vanhaa sprintteriä ja sit ole edes varaa webastoon. Ja sit vielä imette sitä halvinta Pirkka olutta.
Ilmianna
Jaa
Älä yhtään pelkää näkeväni kumpaakaan. Hyviä kisatalkoita vaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kartingin tulevaisuus: mikä mättää? mitä tehdä?

Kartingia tuntuu leimaavan tietynlainen epävakaus ja ennustamattomuus. Pohdin, josko avaisin tänne ketjun, jossa voitaisiin keskustella siitä mikä mättää ja ennen kaikkea siitä kuinka nämä epäkohdat voivaisiin ratkaista. Toivoisin keskustelun fokuksen siis pysyvän enemmänkin siellä tulevaisuudessa: miten epäkohtia voitaisiin korjata ja parantaa koko lajin tulevaisuutta :)

Muutamia epäkohtia esiin nostaakseni:

1 . KANSALLISTEN KILPAILUIDEN OSALLISTUMISMAKSUT OVAT KALLIITA:
-Seuralle paljon kuluja, usein ei paljon viivan alle jää
-Kilpailijoille kallista osallistua, mietitään tarkasti mitä kukin ajaa

Ratkaisuehdotuksia: AKK:n tulisi uudistaa rakenteita siten, että seuroilla olisi paremman mahdollisuudet järjestää kansallisia kilpailuita. AKK:lle maksettavia kuluja alas ja kartingin tukeminen. Karting kuitenkin usein ensimmäinen steppi moottoriurheilun pariin. Kartingin arvo tulisi tunnistaa ja tunnustaa. Karting ei ole mikään onneton moottoriurheilun pikkusisko, vaan laji, josta on uusien harrastajien kautta välitöntä lisäarvoa myös AKK:lle.

Flying Finn100 kampanja mielettömän hieno osoitus siitä, että koko lajin eteen voidaan tehdä paljon hyvää kun löydetään oikeita keinoja. Pitäisikö vastaavanlaista rahoitusta etsiä myös kilpailuiden järjestämiseen?

2. AKK:N TIEDOTTAMINEN ONTUU

-Tiedottamisessa puutteita monellakin tasolla
-Harrastajien kannalta tiedottamisen puute ja päätöksen teon avoimuuden puute aiheuttavat epävarmuutta. Päätöksen teon avoimuuden puuttumisen vuoksi luottamun päätöksen teon puolueettomuuteen horjuu. Lisäksi se tuo epävarmuuden eriluokkien tulevaisuuden kohtalon suhteen.

Ratkaisuehdotuksia: Lajiryhmän pöytäkirjat julkisiksi. Jolloin äänetystulokset ym. näkyisivät harrastajille. Leikkaa siivet turhalta spekulaatioilta.

3. EPÄVARMUUS LAJIN JA ERILUOKKIEN TULEVAISUUDESTA

-Harrastajien muistissa vielä Yamahan ja Raket85 luokkien alasajo. Epävarmuus siitä mitä luokkia tulevaisuudessa ajetaan.

Ratkaisuehdotus: Tiedottaminen? Avoimempi päätöksenteko?

Tässä muutamia listatakseni. Nämä teemat ainakin pyörivät tällä foorumilla ja kartinfoorumilla...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta