Raymarine autopilotti koneajossa

Saisihan tähän varmaan vastauksen valmistajan tukisivuiltakin, mutta kysynpä nyt täällä, jos jollain olisi valistunut arvaus...

Käytössä siis Reiskan autopilotti, olikohan sen SPX tai jotain semmoista, joka tapauksessa vain muutaman vuoden vanha malli. Käytän sitä lähes pelkästään koneajossa, purjeilla kulkiessa se pääsee hommiin vain purjeiden laskun ajaksi tai sitten mahdollistamaan lyhyt pistäytyminen sisälle vaikkapa voileipää tekemään.

Rupesin tuossa miettimään, että pitäisikö tällaisessa käyttötavassa oikeastaan valita asetus "moottorivene". Eli onkohan jollakulla aavistusta, mikä sen valinnan merkitys/vaikutus oikeastaan on?
Ilmianna
Jaa

5 Vastausta


Älä siitä murehdi, paljon tärkeämpää on varmistua että koneajossa purjeiden ollessa ylhäällä käytät kartiota.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Minä en aja koskaan aja koneella niin, että purjeet olisivat ylhäällä. Not my problem siltä osin. Mutta silti vituttaa aina, kun näkee muiden rikkovan sitä sääntöä, koska ei voi luottaa siihen, että he noudattaisivat mitään sääntöjä, jos kerran yhtä rikkovat röyhkeästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10-14 kirjoitti:
Minä en aja koskaan aja koneella niin, että purjeet olisivat ylhäällä. Not my problem siltä osin. Mutta silti vituttaa aina, kun näkee muiden rikkovan sitä sääntöä, koska ei voi luottaa siihen, että he noudattaisivat mitään sääntöjä, jos kerran yhtä rikkovat röyhkeästi.
Minäkään en ikinä jätä purjetta ylös koneajossa. Pitäisi siis vituttaa ne ilman kartiota ajelevat, mutta kun ei. Ensinnäkin tapauksia, joissa on pienintäkään epäselvyyttä koneen käytöstä ei tule läheskään joka vuosi kohdalle. Ja sen kerran kun tulee, siitä selviää olankohautuksella kahdessa sekunnissa. Ja purjehtivan oikeuksia siinä poljetaan kaksi kertaa useammin kuin moottorilla kulkevan, purjehtivan siis pitäisi erityisesti närkästyä. Ei vain anna aihetta, niin täysin yhdentekevä juttu. Ikinä ei minkäänlainen läheltäpiti -tilanne ole kartion puuttumisen takia ollut edes etäisesti kuviteltavissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itselläni on hitaassa ja hitaasti kääntyvässä moottoriveneessä Raymarinen evo1 ja asetuksena olen testaillut purjevenettäkin, ja nätisti suuntaa.
Manuaalikin sanoo että kannattaa hakea sopivinta säätöä ihan vaan kokeilemalla. Kun pysyy parhaiten eri tilanteissa suunnassa niin se on siinä, säädön nimestä viis.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, se pohjimmainen kysymys on oikeastaan: millä logiikalla ohjausalgoritmi on tehty. Joillain kriteereillähän valmistaja on pohtinut, miten purjevene tai moottorivene käyttäytyy ja miten autopilotin pitäisi siihen vastata. Itselleni ei tullut edes mieleen nopeus, vaikka tietysti se on selvä ero köliveneen ja liukuvan moottoriveneen välillä (puolustan itseäni sillä, ettei autopilotti minusta kuulu lainkaan nopeisiin veneisiin :) ) Eli meillä on ainakin kolme mahdollista tekijää:
-nopeus
-syväys/runkomuoto
-veneen käyttäytyminen purjeilla vs. moottorilla ajettaessa.

Taitaakin olla kysymys, johon ei edes valmistaja suostuisi vastaamaan :)

Anteeksipyyntöni muuten siitä, että kysymys näkyy tuplana. S24 vastaa välillä niin hitaasti, että luulin yhteyden katkenneen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Raymarine autopilotti koneajossa

Saisihan tähän varmaan vastauksen valmistajan tukisivuiltakin, mutta kysynpä nyt täällä, jos jollain olisi valistunut arvaus...

Käytössä siis Reiskan autopilotti, olikohan sen SPX tai jotain semmoista, joka tapauksessa vain muutaman vuoden vanha malli. Käytän sitä lähes pelkästään koneajossa, purjeilla kulkiessa se pääsee hommiin vain purjeiden laskun ajaksi tai sitten mahdollistamaan lyhyt pistäytyminen sisälle vaikkapa voileipää tekemään.

Rupesin tuossa miettimään, että pitäisikö tällaisessa käyttötavassa oikeastaan valita asetus "moottorivene". Eli onkohan jollakulla aavistusta, mikä sen valinnan merkitys/vaikutus oikeastaan on?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta