Veritulppa ja vaihdevuosi estrogeeni

vertaistuki

Eli onko jollain kokemusta, että antaako lääkäri estrogeeliä, kun olen sairastanut syvän laskimotukoksen 15 vuotta sitten? Kohtu on onneksi poistettu, mutta nyt en kyllä kestä enää unettomia öitä tunnin välin hikoiluineen ja täysin masentuneena ja saamattomana. Tässä rupeaa oikeastim sekoamaan. Minulla on jo tilattuna gyne ja yritän saada korvaushoitoa riskeistä huolimatta. Ei tämä ole enää elämää. Parempi sitten lähteä jalat suorana nopeasti, kuin elää elämää joka ei ole enää minkään arvoista.

14

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SamanKokenut

      Riippuu varmasti siitä miten hankalia vv-oireet ovat? Hyvä gynekologi varmasti osaa arvioida. Tsemppiä.

      • vertaistuki

        Oireet tossa ylhäällä mainitsin, rupeaa olemaan jo siinä mallilla, etten töitäni pysty hoitamaan. Oletko sinä siis saanut hormonit veritulpasta huolimatta?


    • kesämielinen_

      Luin jostain, että rintasyövän kauan sitten sairastaneelle voidaan määrätä estrogeenihoito hyvin vaikeiden vv-oireiden vuoksi (vaikkakin tuore rintasyöpä ei tätä mahdollista). Joten ehkäpä sama pätee veritulppaankin eli kauan sitten sairastettuna sekään ei estä hormonihoitoa. Ehkä saisit pienen määrän estrogeeniä.

      • vertaistuki

        Tuota toivon, että kun tulpasta on jo niin kauan aikaa, että antavat mulle estrogeeniä. Siis tuo, että herään joka tunnin välein hikoiluun ja järkyttävään kuumuuteen tekee minut pian hulluksi. Tuohan on vanha kidutuskeino, ettei ihmisen anneta nukkua. Unilääkkeistäkään ei ole mitään apua, vaikka mitä myrkkyä syön, niin aina herään tunnin välein kuumiin aaltoihin. Aivan järkyttävää mitä me naiset joudutaan kestämään. Huh huh.


      • Melli1964

        Hei! Luin jostakin, että estrogeeni hoidon antaminen ei ole kielletty, vaan on vain annettu suositus, ettei sitä määrätä, jos on sairastanut syvän laskimotukoksen. Lääkäri voi siis määrätä sitä, jos vv-oireet on pahat. Minulla sama tilanne ja aion pyytää estrogeenia, mikäli oireet pahenee. Tsemppiä sulle! 😊


      • vertaistuki

        Melli tsemppiä sullekkin. Minulla onneksi jo maanantaina lääkäri!


      • Sesamamelli

        Kiitos! 😊 Kerrothan sitten kuulumiset.


    • vertaistuki

      Sain laakista estrogeeni laastarit, ei haitannut veritulppa. Ainoastaan kuulemma pillerit siis vv pillerit vaikuttaa veritulppaan. Laastarit ja geeli ovat paljon riskittömimpiä. Lääkäri sanoi, että viikossa pitäisi ruveta tehoamaan. Nyt sitten vaan odottelen, että koska se teho alkaa ja jos vaikka elämä voittaisi!

      • Melli1964

        Voi ihana asia! Toivottavasti helpottaa pian. 😊 Kirjoittelehan kuulumisia tänne joskus.


      • vertaistuki

        Maanantaina siis laitoin ekan laastarin ja viime yönä ei ollut enää merkkiäkään kuumista aalloista. Nukuin hyvin koko yön ja muutenkin tuntuu, että olen kuin uusi ihminen. Todella nopeasti vaikuttaa. Harmittaa, että olen kärsinyt turhaan jo yli 2 vuotta.


      • Melli1964

        Onpa kiva kuulla. 😊 Onko sulla ollut muita oireita? Ja onko vielä kuukautiset? Mulla on varmaan just kuukautiset loppumassa. Polvia särkee ja ihme kolotuksia ympäri kroppaa.


      • vertaistuki

        On ollut vaikka mitä vaivaa. Lihas ja nivelsärkyä, kauheeta saamattomuutta, masennusta ja niitä hirveitä kuumia aaltoja. Juurikin kolotuksia ympäri kroppaa. Nyt on häipynyt lihas säryt, mitä pidän suurena ihmeenä, kun minulla on diagnosoitu fibromyalgia. Eipä tainnut ollakkaan fibroa vaan estrogeenin puutetta. Mulla on kohtu poistettu 3 vuotta sitten joten en tiedä kuukautisista, mutta olen nyt 48v ja äidilläni on loppunut 47 vuotiaana, joten hyvin stemmaa minun oireisiini. Aikaisemmin olen siis hysteerisesti pelännyt hormooneja veritulpan takia, mutta kun oireet rupeaa menemään niin pahaksi, että kaikki tuntuu ihan toivottomalta, niin väistyy kummasti veritulppa pelko. Kyllä mä suosittelen laastareita. Ei kannata kärsiä.


      • Anonyymi
        vertaistuki kirjoitti:

        On ollut vaikka mitä vaivaa. Lihas ja nivelsärkyä, kauheeta saamattomuutta, masennusta ja niitä hirveitä kuumia aaltoja. Juurikin kolotuksia ympäri kroppaa. Nyt on häipynyt lihas säryt, mitä pidän suurena ihmeenä, kun minulla on diagnosoitu fibromyalgia. Eipä tainnut ollakkaan fibroa vaan estrogeenin puutetta. Mulla on kohtu poistettu 3 vuotta sitten joten en tiedä kuukautisista, mutta olen nyt 48v ja äidilläni on loppunut 47 vuotiaana, joten hyvin stemmaa minun oireisiini. Aikaisemmin olen siis hysteerisesti pelännyt hormooneja veritulpan takia, mutta kun oireet rupeaa menemään niin pahaksi, että kaikki tuntuu ihan toivottomalta, niin väistyy kummasti veritulppa pelko. Kyllä mä suosittelen laastareita. Ei kannata kärsiä.

        Joo, estrogeeni vähentää tulehdusreaktioita (myös nivelissä). Kun estrogeeni vähenee, kivut ja tulehdukset lisääntyvät kudoksissa. Hormonikorvaushoito auttaa tähän niin pitkäksi aikaa, kun sitä käytetään. Ihanaa, että sait elämäsi takaisin, minulla on samanlainen kokemus 😊


      • Anonyymi

        "Ainoastaan kuulemma pillerit siis vv pillerit vaikuttaa veritulppaan". Tämä lääkärin sanomana kullanarvoinen tieto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe