Energian syöjät

enpämenekään

Mietin kuinka joku pystyy syömään lyhyessä ajassa toisen energiavarastot tyhjäksi? Puhelimessakin asia häneltä onnistuu. Jossain välissä puhelua aina mitätöi toisen soittajan ansiot, tässä tapauksessa minun. Puhelu hänen kanssaan on vastenmielinen asia. Hän itse on taas toista mieltä ja toivoo, että soitellaan ja kylästellään. Itse en halua kumpaakaan. Onko kukaan muu tavannut energiavarastot lyhyessä ajassa tyhjiin syövää? En osaa sanoa onko kyseessä narsismi, mutta kaikki ei ole kuten pitäisi.

Normaali kylästely tai puhelu ystävän kanssa on virkistävää. Tämä masentavaa. Jäykkää ja mitä lie!

14

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hitonly

      Ei mene energiat yhteen kaikkien kanssa. Ja sitten pitäisi toimia vielä moni muukin asia. Itse olen luopunut, joissain tapauksessa minimoinut kontaktin, tuhoisista suhteista. Sitähän ne on.

      • pois-vaan-roskat

        Olet oikeassa ja toiminut viisaasti.
        Olen itse päätynyt samaan ja toteuttanut sitä myös.
        Se on oikeastaan itsesuojelua ja jos itse ei itseään suojele, niin kuka sitten?
        Ikävät ihmiset vaan syrjään. Niissä ei kannata yhtään hetkeä viipyä.
        Se kaikki on tuhlausta.


      • tuhlaroiva

        Joo. Mut toisen roska on toisen aarre. Hyvä niin.


      • poiuytrdfg

        Joo olen idean kannattaja, siis tuon toisen roska on toisen aarre


    • nnbnbmnb

      Aiheesta on kirja, Energiavaras, Roos, Ingalill. Löytyy varmasti kirjastosta jos haluat perehtyä. Uskoisin että ääritapauksessa kysymyksessä on narsistinen valuvika. Toki me kaikki voimme jossakin elämänvaiheessa olla uuvuttavia ihmissuhteissamme mutta tämä käytös ei ole pysyvää kuten narsisteilla vaan hetkittäistä.

      Esittelyteksti:

      Onko lähipiirissäsi joku, joka saa sinut aina vaan selittämättömän väsyneeksi tai voimaan huonosti? On olemassa ihmisiä, jotka eivät kuuntele, mitä muut sanovat vaan pitävät omia asioitaan tärkeämpinä käyttäen yhteisen ajan vain niistä puhumiseen. Tällainen ihminen haluaa olla aina oikeassa ja hänen reaktionsa ja tunteensa ovat aina ykkössijalla. Hän saa läheisensä tuntemaan itsensä kerta toisensa jälkeen latistetuksi. Ingalill Roos antaa tällaiselle ihmiselle nimen energiavaras. Hän voi olla melkeinpä kuka tahansa, vaikkapa puoliso, ystävä tai työkaveri. Ja heitä on paljon. Kirjassa kuvataan energiavarkaan aiheuttamaa negatiivista käyttäytymistä sekä sitä, miten kukin voi itse alkaa panemaan rajoja ja sanomaan ei energiavarkaille. Se pyytää miettimään: Saanko saman, mitä annan? Osaanko suojella itseäni ja panna rajat? Olenko minä ihmissuhteissa ainoa kuunteleva osapuoli? Toivonko, että asiat muuttuisivat itsestään? Ingalill Roos on Göteborgin yliopistosta ja Göteborgin Psykoterapia-instituutista valmistunut psykoterapeutti ja sosionomi.

      • Nohuhhuhh

        Tuo alkaa olla jo kaiken sairauden huippu, lumppunarsisti joka ei tajua, että hänen ei kuulu jakaa tiettyjä asioita muualle, kuin sinne omaan parisuhteeseen, itkee, nyt, miksi hänen vääristyneeseen käyttäytymiseen reagoidaan. Ja oikein kirjankin kirjoittaa, ihan huippua.

        Olen jonkin aikaa seurannut, taas yhtä tapausta jossa iäkkäämpi naimisissa oleva herra naurattaa nuorempaa naista muka hauskasti. Monelle itseään samaan aikaan jakava narsisti joka ei osaa olla yhdessä suhteessa kerrallaan, tyypillinen sekopää käyttäytyy kuin sinkku. Imien muiden energioita, niin en tosiaankaan ihmettele jos ei muiden häiriköijä maistaisi oman käytöksensä hedelmää.

        Narsistin kirjoittama kirja, muiden pitäisi viihdyttää varattua lutkaa. Ja varattu narsisti lutka, ei vaan kykene antaa muiden pariutumiselle tilaa, narsisti kuin luulee muiden elävän häntä viihdyyttääkseen.

        Järkyttävää, että tänä päivänä kaikki sekopäät saa kirjoittaa kirjoja omista mielenterveys ongelmista ja syyllistää niistä muita, jo on mielisairasta.


      • tuomiopäivänpasuuna

        Siis järkkyy. Onneks meillä on energiapoliisit että saadaan nämä energiavarkaat kuriin. Nyt kyl hävettää koko joukon puolesta. Tehty mikä tehty. Sen mukaan sitten elää lutkat ja tutkat.


      • tutkarysä
        tuomiopäivänpasuuna kirjoitti:

        Siis järkkyy. Onneks meillä on energiapoliisit että saadaan nämä energiavarkaat kuriin. Nyt kyl hävettää koko joukon puolesta. Tehty mikä tehty. Sen mukaan sitten elää lutkat ja tutkat.

        Lutkat. Onks se joku rikollisjärjestö vai? Onneks meillä on lainvalvojia. Ihan hirvittää tommonen.


      • poiuytrfg

        Kylla ihmiset voi tunnetasolla antaa tai ottaa energiaa.
        Mun mielesta narsismi paljon perustuu siihen tunne-energian ottamiseen...voimistumiseen toisen kustannuksella...alistamalla toista, jotta itse saa voimantuntoa...


      • hhjkklmnb
        poiuytrfg kirjoitti:

        Kylla ihmiset voi tunnetasolla antaa tai ottaa energiaa.
        Mun mielesta narsismi paljon perustuu siihen tunne-energian ottamiseen...voimistumiseen toisen kustannuksella...alistamalla toista, jotta itse saa voimantuntoa...

        Juu mutta mä olen aina tommoisten kohdalla etsinyt jotain omituista mystistä selitystä koska eihän tuommoinen voi terveissä tasavertaisissa aikuisten tapauksissa päätyä muuhun kuin välien katkeamiseen. Niin että siihen pyrkii? Eroon?


    • poiuytrdf

      Ma olen lopettanut "avun" pyytamisen, koska jostain syysta se vain syö mun henkistä energiaa ja viimeista ruokarahaa lähes kaikki "apu". Ma olen energisempi vaikka näin omia ajatuksiani kirjoitellen ja vahan samalla leipaa syöden...

      • gjkkkvölk

        Ei mullakaan ole varaa ottaa apuja vastaan. Pitää pysyä poissa auttajien tieltä. Häiriöksi sitä vaan on.


      • poiuytdfg

        Joo ja kun puhuakin pitaisi muutamaan minuuttiin tiivistettyna mutta perusteellisesti perusteltuna. Ja ma en tieda miten se tehdaan.


    • olentavannut

      Ihmisen, joka oli käsittämätön energian viejä.
      En pitäisi häntä narsistina, tunnen ja tiedän niitä.
      Elänhän yhden kanssa.
      Hän on menestyvä yrittäjä ja aikaansaava ihminen.
      Keskustellessamme jonkin aikaa hänen kanssaan tuntee
      kovaa uupumusta. Jollain tavoin hänen kanssaan pitää
      olla erittäin skarppina.
      Kuitenkin hänellä ei ole narsistin tuntomerkkejä
      niin, että niitä havaitsisi.
      Hän ei koskaan kehu tai korosta itseään.
      Hän ei myöskään mitätöi ketään.
      Kaksi tai kolme tuntia hänen kanssaan aiheuttaa
      valtavan uupumuksen ja väsymisen.
      Keskusteluistamme hän otti yhden liikeidean ja
      toteutti sen. Siitä tuli menestys ja hän
      toimi alalla muutaman vuoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe