Paljonko kannattaa keventää nyt?

SamuRainer

Nyt kun tuntuu että kohta mennään alaspäin niin tiedustelisin mitä mieltä muut ovat? Vähemmällä kaikki kerralla nyt kun hinnat on korkealla, vai odottelenko mitä tapahtuu ja myyn sitten kun isompi lasku on jo päällä?

45

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista_on

      Olen keventänyt jo, eli varmaan liian aikaisin, mutta eipähän ainakaan tule mentyä täydellä osakepainolla jyrkännettä alas, jos laskua on tullakseen. Käteisenä on tällä hetkellä korkosijoitukset mukaanlukien noin 40% sijoitusten arvosta, enkä ole varsinaisesti aikeissa osakkeita enempää myydä, ellei tule yhtiökohtaisia syitä myymiseen (korkea hinta, pettymys firman toimintaan, näkymien heikentyminen tms). Jäljellä olevat osakkeet ovat sellaisia, missä mielestäni on nousuvaraa pidemmällä tähtäimellä ja niiden kanssa voi katsoa vähän suhdanteiden ylikin. Sellaiset osakkeet, joissa on vaikea nähdä enää kasvua ja/tai tulosparannusta ja jotka tuntuvat suhdanteiden ylikin tarkasteltuna kalliilta, olen myynyt jo pois.

    • Toyota_Corolla_

      Ei kannata myydä vielä!

      Itsellä on sellainen kutina että taloudessa pyyhkii vielä toistaiseksi hyvin. Vielä ei olla siinä kiimassa missä sitä rahaa on joka jampalla niin ettei mitään rajaa. Tuntuu ettei esim. työnantajat vielä kilpaile palkoilla ja revi porukkaa naamaan katsomatta johonkin humppamanagerin pestiin.
      Laman selkä on taittunut mutta nousu on vielä melko terveellä pohjalla.

      Seurataan öljyn ja kuparin hintaa. Ei näy ylikuumentumista.

      • hormonitmitensattuu

        Mutta ei voi tietää, tuleeko tuollaista kiimaa tällä kertaa ollenkaan. Kierto tuntuu olevan muutenkin sekaisin. Ehkä talous kääntyy laskuun ennen kuin työvoimapulaan, korkeaan korkotasoon ym. päästään.


    • osakenörtti

      En aio keventää. Olen osakkeissa > 100 %. Mutta kieltämättä minun salkussani eletään nyt todellisia piinaviikkoja ja -kuukausia. Tämä oli oletettavaa ja veikkasin näin käyvän jo keväällä. Syystä, että osakepoimintaan perustuva salkku oli hyvin lähelle napakymppivalintoja tuolta viime vuoden jälkipuoliskolta alkutalveen ja vuosituloksiin ja vielä Q1:kin. Keväällä yleisindeksit alkoivat ottaa kiinni. Nothing lasts forever. Mutta tämä ei tietenkään tarkoita, että salkun rakennetta ainakaan vielä tulisi mitenkään muuttaa. Se on veikkaamista ja lottoamista jota en harjoita muutoinkaan. Eli odottelen nyt kuitenkin Q2:sia rauhallisesti.

      • osakenörtti

        No niin Q2 kausi hyvässä vauhdissa ja kevennystä tulee sillä tavoin, että osakkeissa ei ihan niin paljon yli 100 %. Ostosignaali tullut tähän asti harvemmin kuin Q1:llä. Myyntisignaalit osuneet osittain yhtiöihin joista luovuttu jo Q1:llä. Salkun painavimmista osakkeista tullut hyviä tuloksia vaihtelevin markkinareaktioin. Yksi napakymppi ja pari ottanut rekyyliä. Koetan painottaa kuitenkin kaikenaikaa todellisia raportoituja tuloksia enemmän kuin markkinareaktioita. Kohta aletaan jo jänskäämään Q3:sia ja sitten alkaakin olla tämän vuoden osingonmaksukyvyt hahmottua. Mukavaa hommaahan tämä on ei siitä mihinkään pääse.


    • lfsdklfdssdf

      Ei kannata keventää kun ei tiedä tuleeko lasku. Ja jos lasku tulee niin ei tiedä kuinka iso ja pitkä. Jos on pakko keventää joskus niin hyvinä aikoina kuten nyt.

    • ylisuuret_odotuksetko

      Tulosvaroituksia paukkuu, ei hyvä merkki...

    • toteaja-

      Toivottavasti jokaisella on se oma strategia, niin ei tarvi muita sitten syyttää hätiköidyista tai myöhästyneistä toimista.
      Itse en tee mitään, koska 'harrastan' osinkojen keräilyä. Siihen ei vakaan yhtiön kurssiheilahtelut juurikaan vaikuta
      Toki, jos kovin halvaksi menee, ostan lisää

      • keventäjä

        Hyvä strategia sinulla. Tosin vakaidenkin yhtiöiden kurssi vaihtelee sen verran voimakkaasti yleisten markkinapaniikkien ja -euforioiden mukana, että itse haluan keventää osakepainoa kurssien ollessa korkealla. Voi ostaa sitäkin enemmän sitten alennusmyynnissä. Osta ja pidä on sinänsä hyvä idea, mutta ihan koko pottia ei mielestäni kannata pitää suhdanteiden yli.


      • E220_CDI
        keventäjä kirjoitti:

        Hyvä strategia sinulla. Tosin vakaidenkin yhtiöiden kurssi vaihtelee sen verran voimakkaasti yleisten markkinapaniikkien ja -euforioiden mukana, että itse haluan keventää osakepainoa kurssien ollessa korkealla. Voi ostaa sitäkin enemmän sitten alennusmyynnissä. Osta ja pidä on sinänsä hyvä idea, mutta ihan koko pottia ei mielestäni kannata pitää suhdanteiden yli.

        Miksi ei? Näet buy & hold strategian hyväksi, tiedät että ajoitus onnistuu vain sattumalta, silti haluat keventää?

        Jos on voittanut lotossa, voi jomlain prosentilla pysyä käteisessä, mutta on ihan eri asia lähteä lottoamaan salkullaan romahdusta joka tuntuisi ehkä olevan tulossa tai sitten ei. Jälkimmäinen nimittäin on vanhalle salkulle vapaaehtoinen ja itse aiheutettu pörssiromahdus verojen ja saamatta jääneiden tuottojen vuoksi.

        Itse peesaan toteajaa ja ajan jossain vaiheessa aivan varmasti täydellä salkulla jyrkänteen reunan yli.

        Tätä samaa romahdusta on odotettu jo vuodesta 2011 lähtien kun tupla-Ween toinen pohja "ei ollut riittävä puhdistamaan markkinaa. OMXH otti silloin pataan -28%, minun defensiivinen tylsä salkkuni-8%. Ja ennen lisäostoja samalla posalla osinkoni NOUSIVAT 3.8%. Siis ei salkkuni osinkoprosentti, vaan absoluuttinen euromääräinen osinko. Ja siitä eteenpäin on rommarien mielestä koko ajan väärin noustu, mutta minun salkkuni on silti tuittanut 5 vuoden periodilla koko ajan kaksinumeroista prosenttilukua koko vuosikymmenen silloinkin, kun tuo laskuvuosi 2011 oli vielä 5-vuotisperiodissa mukana.

        Jos olisin vuonna 2011 uskonut nousun olevan tyhjän päällä ja jäänyt kässimiehenä odottamaan ostopaikkaa, olisi käteispositioni nyt noin 94% lähtötilanteesta. Todellisuudessa se on kuitenkin hyvän kehityksen ja osinkojen takaisinsijoittamisen vuoksi noin 200% lähtötilanteesta.

        Uusien ostojen löytäminen on entistä vaikeampaa, mutta jos romahtaa, saan osingoillani taas entistä enemmän hyvien yhtiöiden osakkeita. En ymmärrä, miksi minun pitäisi yrittää arvata milloin romahdus tulee? Kyllä sen sitten kuulee uutisista ja näkee pörssin alennusmyynnistä.

        Ei ikiholdarin eläkesalkkua myydä jonkun arvatun mahdollisen romahduksen vuoksi. Salkkua myydään vain, jos tarvii rahaa lyhyellä ajalla. Sitäpaitsi, eläkesalkun arvo on vain numero. Eihän sitä ole tarkoitus myydä, vaan säästää työvuosina ja eläkkeellä ollessa käyttää osingot lisäeläkkeenä.


      • keventäjä
        E220_CDI kirjoitti:

        Miksi ei? Näet buy & hold strategian hyväksi, tiedät että ajoitus onnistuu vain sattumalta, silti haluat keventää?

        Jos on voittanut lotossa, voi jomlain prosentilla pysyä käteisessä, mutta on ihan eri asia lähteä lottoamaan salkullaan romahdusta joka tuntuisi ehkä olevan tulossa tai sitten ei. Jälkimmäinen nimittäin on vanhalle salkulle vapaaehtoinen ja itse aiheutettu pörssiromahdus verojen ja saamatta jääneiden tuottojen vuoksi.

        Itse peesaan toteajaa ja ajan jossain vaiheessa aivan varmasti täydellä salkulla jyrkänteen reunan yli.

        Tätä samaa romahdusta on odotettu jo vuodesta 2011 lähtien kun tupla-Ween toinen pohja "ei ollut riittävä puhdistamaan markkinaa. OMXH otti silloin pataan -28%, minun defensiivinen tylsä salkkuni-8%. Ja ennen lisäostoja samalla posalla osinkoni NOUSIVAT 3.8%. Siis ei salkkuni osinkoprosentti, vaan absoluuttinen euromääräinen osinko. Ja siitä eteenpäin on rommarien mielestä koko ajan väärin noustu, mutta minun salkkuni on silti tuittanut 5 vuoden periodilla koko ajan kaksinumeroista prosenttilukua koko vuosikymmenen silloinkin, kun tuo laskuvuosi 2011 oli vielä 5-vuotisperiodissa mukana.

        Jos olisin vuonna 2011 uskonut nousun olevan tyhjän päällä ja jäänyt kässimiehenä odottamaan ostopaikkaa, olisi käteispositioni nyt noin 94% lähtötilanteesta. Todellisuudessa se on kuitenkin hyvän kehityksen ja osinkojen takaisinsijoittamisen vuoksi noin 200% lähtötilanteesta.

        Uusien ostojen löytäminen on entistä vaikeampaa, mutta jos romahtaa, saan osingoillani taas entistä enemmän hyvien yhtiöiden osakkeita. En ymmärrä, miksi minun pitäisi yrittää arvata milloin romahdus tulee? Kyllä sen sitten kuulee uutisista ja näkee pörssin alennusmyynnistä.

        Ei ikiholdarin eläkesalkkua myydä jonkun arvatun mahdollisen romahduksen vuoksi. Salkkua myydään vain, jos tarvii rahaa lyhyellä ajalla. Sitäpaitsi, eläkesalkun arvo on vain numero. Eihän sitä ole tarkoitus myydä, vaan säästää työvuosina ja eläkkeellä ollessa käyttää osingot lisäeläkkeenä.

        Eihän se pakko ole koko salkkua tyhjäksi myydä, ja varmaan aika harvassa ovat ne tilanteet, jossa 100% cash olisi perusteltu. Minusta on kuitenkin luonnollista, jopa itsestäänselvää, että osakepaino pienenee kurssien noustessa ja sama toisinpäin. Myös vanhat ja halvalla ostetut osakkeet voi kannattaa myydä verorasituksesta huolimatta, jos osake on fundamenttimielessä törkeän ylihintainen, mutta tämä vaatii harkintaa ja laskemista.

        Fundamenttisijoittamisessa on se huono puoli, että helposti tulee myyneeksi liian aikaisin. On turhauttavaa katsoa sivusta, kun kurssinousu jatkuu, mutta vielä pahemmalta tuntuu olla täydellä painolla osakkeissa tilanteessa, jossa "tehokkaat markkinat" polkevat laatufirmatkin lattiasta läpi.

        Kukaan ei pysty ennustamaan, mutta näkemykseensä kannattaa luottaa, tietenkin koko ajan oppia ottaen. Uskon, että rationaalisesti toimiva sijoittaja pystyy pitkällä tähtäimellä hyödyntämään markkinoiden epärationaalisuutta, mutta momentumit ovat usein yllättävän vahvoja ylös- ja alaspäin, joten kärsivällisyyttä vaaditaan.


      • E220_CDI
        keventäjä kirjoitti:

        Eihän se pakko ole koko salkkua tyhjäksi myydä, ja varmaan aika harvassa ovat ne tilanteet, jossa 100% cash olisi perusteltu. Minusta on kuitenkin luonnollista, jopa itsestäänselvää, että osakepaino pienenee kurssien noustessa ja sama toisinpäin. Myös vanhat ja halvalla ostetut osakkeet voi kannattaa myydä verorasituksesta huolimatta, jos osake on fundamenttimielessä törkeän ylihintainen, mutta tämä vaatii harkintaa ja laskemista.

        Fundamenttisijoittamisessa on se huono puoli, että helposti tulee myyneeksi liian aikaisin. On turhauttavaa katsoa sivusta, kun kurssinousu jatkuu, mutta vielä pahemmalta tuntuu olla täydellä painolla osakkeissa tilanteessa, jossa "tehokkaat markkinat" polkevat laatufirmatkin lattiasta läpi.

        Kukaan ei pysty ennustamaan, mutta näkemykseensä kannattaa luottaa, tietenkin koko ajan oppia ottaen. Uskon, että rationaalisesti toimiva sijoittaja pystyy pitkällä tähtäimellä hyödyntämään markkinoiden epärationaalisuutta, mutta momentumit ovat usein yllättävän vahvoja ylös- ja alaspäin, joten kärsivällisyyttä vaaditaan.

        Jos laskee omistamansa yrityksen selkeästi ylihinnoitelluksi, niin sittenhän se myydään, koska hinnan normalisoituminen keskimäärin tehokkailla markkinoilla on vain ajan kysymys. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä suhdanteen kanssa, vaan ylihinnoiteltu yritys pyritään vaihtamaan paremman tulevaisuuden tarjoavaan niin S&P 1200 kuin 2400 pisteessä.

        Näkemykseeni luotan, ja rationaalisesti ajatellen en pysty esittämään mitään syytä, miksi minun ajoitusyritykseni olisivat muiden keskimäärin vain tuurilla toimivia ajoituksia parempia. Siksi buy & hold, ja eläkepäätökseen saakka aina osingot takaisin.

        Käteiskassaa toki kerätään palkasta säästäen varalle, ja osinkosumman ylittäviä lisäostoja olen tälle vuodelle vähentänyt. Ei siksi, että ajoittaisin, vaan koska en ole enää löytänyt yhtä hyviä ostopaikkoja kuin edelliset 8 vuotta. Osingoistani en silti luovu myymällä, vaikka niillä saisi jatkossa hyvää tavaraa entistä enemmän.

        Tällä strategialla tulen jonain päivänä ajamaan jyrkänteen reunan yli täydellä salkulla. Mutta ellei osinkosummani kyykkää pysyvästi, silloin arvon lasku vain nopeuttaa lisäeläkkeenä toimivan osinkokertymän kasvua, mikä on hyvä asia.


      • keventäjä
        E220_CDI kirjoitti:

        Jos laskee omistamansa yrityksen selkeästi ylihinnoitelluksi, niin sittenhän se myydään, koska hinnan normalisoituminen keskimäärin tehokkailla markkinoilla on vain ajan kysymys. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä suhdanteen kanssa, vaan ylihinnoiteltu yritys pyritään vaihtamaan paremman tulevaisuuden tarjoavaan niin S&P 1200 kuin 2400 pisteessä.

        Näkemykseeni luotan, ja rationaalisesti ajatellen en pysty esittämään mitään syytä, miksi minun ajoitusyritykseni olisivat muiden keskimäärin vain tuurilla toimivia ajoituksia parempia. Siksi buy & hold, ja eläkepäätökseen saakka aina osingot takaisin.

        Käteiskassaa toki kerätään palkasta säästäen varalle, ja osinkosumman ylittäviä lisäostoja olen tälle vuodelle vähentänyt. Ei siksi, että ajoittaisin, vaan koska en ole enää löytänyt yhtä hyviä ostopaikkoja kuin edelliset 8 vuotta. Osingoistani en silti luovu myymällä, vaikka niillä saisi jatkossa hyvää tavaraa entistä enemmän.

        Tällä strategialla tulen jonain päivänä ajamaan jyrkänteen reunan yli täydellä salkulla. Mutta ellei osinkosummani kyykkää pysyvästi, silloin arvon lasku vain nopeuttaa lisäeläkkeenä toimivan osinkokertymän kasvua, mikä on hyvä asia.

        "Mutta tällä ei ole mitään tekemistä suhdanteen kanssa, vaan ylihinnoiteltu yritys pyritään vaihtamaan paremman tulevaisuuden tarjoavaan niin S&P 1200 kuin 2400 pisteessä. "

        Yksi vaihtoehto on myös myydä ylihintainen firma nyt ja jättää siitä saatu käteinen odottelemaan parempia ostonpaikkoja. Itsekin ajattelen yhtiökohtaisesti, mutta suhdannekierto liittyy kuvaan sikäli, että osakkeet nousevat ja laskevat pitkälti yhtenä rintamana. Esimerkiksi tällä hetkellä kohtuuhintainenkin ostettava on tiukassa ja hullunhalpaa ei ole ollenkaan. Toki ostan nytkin, jos jotain alennusmyynnistä löydän.

        "Tällä strategialla tulen jonain päivänä ajamaan jyrkänteen reunan yli täydellä salkulla. Mutta ellei osinkosummani kyykkää pysyvästi, silloin arvon lasku vain nopeuttaa lisäeläkkeenä toimivan osinkokertymän kasvua, mikä on hyvä asia."

        Jos kykenet ajattelemaan noin, niin täytyy onnitella harvinaisen hyvistä hermoista. Sellainen todennäköisesti palkitaan pitkällä tähtäimellä. Usein sijoittajat ovat laumaeläimiä, jotka uhoavat nousun aikana ja paskovat housuunsa laskuissa.

        Itse en pysty katsomaan sivusta, jos salkun laskennallinen arvo sulaa esim. 50% ja samalla suurelta osin menetän ostonpaikat pienen käteispainon takia. Tätä välttääkseni lisään käteispainoa jo nyt, tietoisena siitä, että näin voi menettää lähiaikoina vielä tarjolla olevia tuottoja.


      • E220_CDI
        keventäjä kirjoitti:

        "Mutta tällä ei ole mitään tekemistä suhdanteen kanssa, vaan ylihinnoiteltu yritys pyritään vaihtamaan paremman tulevaisuuden tarjoavaan niin S&P 1200 kuin 2400 pisteessä. "

        Yksi vaihtoehto on myös myydä ylihintainen firma nyt ja jättää siitä saatu käteinen odottelemaan parempia ostonpaikkoja. Itsekin ajattelen yhtiökohtaisesti, mutta suhdannekierto liittyy kuvaan sikäli, että osakkeet nousevat ja laskevat pitkälti yhtenä rintamana. Esimerkiksi tällä hetkellä kohtuuhintainenkin ostettava on tiukassa ja hullunhalpaa ei ole ollenkaan. Toki ostan nytkin, jos jotain alennusmyynnistä löydän.

        "Tällä strategialla tulen jonain päivänä ajamaan jyrkänteen reunan yli täydellä salkulla. Mutta ellei osinkosummani kyykkää pysyvästi, silloin arvon lasku vain nopeuttaa lisäeläkkeenä toimivan osinkokertymän kasvua, mikä on hyvä asia."

        Jos kykenet ajattelemaan noin, niin täytyy onnitella harvinaisen hyvistä hermoista. Sellainen todennäköisesti palkitaan pitkällä tähtäimellä. Usein sijoittajat ovat laumaeläimiä, jotka uhoavat nousun aikana ja paskovat housuunsa laskuissa.

        Itse en pysty katsomaan sivusta, jos salkun laskennallinen arvo sulaa esim. 50% ja samalla suurelta osin menetän ostonpaikat pienen käteispainon takia. Tätä välttääkseni lisään käteispainoa jo nyt, tietoisena siitä, että näin voi menettää lähiaikoina vielä tarjolla olevia tuottoja.

        En pitä itseäni kylmähermoisena, mutta myyntihaluja rauhoittaa kun laskin että reilulla vuodella pieleen arvioitu myynti maksaisi minulle noin pyöreästi sata tuhatta veroina ja saamatta jäävänä tuottona. Salkkuun on kertynyt verovelkaa suunnilleen vuosituhannen alusta lähtien, ja mukana on osingot takaisin sijoittavia indeksirahastoja.

        En edes väitä vastaan arviolle, että korjausliike voi olla lähellä, mutta koska en osaa arvioida sen suuruutta enkä ajankohtaa edes vuoden tarkkuudella, en uskalla tämän arvion perusteella tehdä toimenpiteitä, jotka tuottavat minulle täysin varman henkilökohtaisen pörssiromahduksen oman toimintani seurauksena.

        Tässä suhteessa on iso ero pitääkö jo tilillä olevan rahan käteisenä vai joutuisiko sen käteisen irrottamaan salkusta, jossa on jo merkittävästi verovelkaa. Pienen verovelan pari vuotta nousseiden osakkeiden arvossa vielä voisi sietääkin, mutta verovelka on vähän eri suhteessa rahaston arvoon kasvurahastossa, joka on latonut verottomia osinkoja osinkojen päälle vuosikaudet.


    • EnKevennäVielä

      Keskuspankin eivät ole nostamassa korkojaan pitkään aikaan, talouskasvu paranee, yritysten tulokset paranee vauhdilla ja sen myötä yritykset pystyvät investoimaan ja jakamaan kasvavia osinkoja joka vuosi. Miksi tässä nyt pitäisi salkkua keventää?

      • keventäjä

        Korkotaso on jo noussut, osakekurssit ovat hyvin korkealla. Siten bondien tuotto alkaa olla kilpailukykyinen osinkotuoton kanssa, etenkin USA:ssa, joka pitkälti määrää maailman pörssien suunnan. Korkojen nousu edelleen luo väistämättä painetta osakekurssien laskulle.

        Äkkiromahdusta en itsekään pidä todennäköisenä, mutta pitää muistaa yllätysten mahdollisuus politiikassa ja maailmantaloudessa ja se, etteivät sijoittajat käyttäydy rationaalisesti. Kotiutettu voitto on pivossa, muut oksalla.


    • Teidenkokemus

      Ettekö ole tottuneet kokemukseen, johon useimmmat on. Siihen. kun kaikki katoaa?

      • E220_CDI

        Turpiin on otettu. Se oli niin epämiellyttävää, että en halua toistaa sitä vapaaehtoisesti myymällä.


    • makrottaulussa

      Itse oon tehnyt minimaalisia ja varovaisia kevennyksiä, ja pääasiassa lopettanut uudet ostot. Nousumarkkina voi jatkua vielä ihan helposti vuoden pari, ja kovimmat ylilyönnit tulevat tunnetusti kuplan huipulla. NIinpä nyt junasta hyppäämalla voi menettää merkittävät tuotot, kuitenkin reaalitalous elpyy hyvää tahtia mikä tukee osakekursseja niin kauan kun rahapolitiikkaa ei kiristetä. Seuraava isompi kriisihän tulee olemaan valtioiden velkakriisi, kun siihen pitää alkaa etsiä vastauksia, mutta ongelman aktualisoitumiseen voi mennä pitkäänkin.

    • punavuorenahven

      Vuoden 2007 alkupuolen tyypillinen vastaus samaan kysymykseen alla.

      ------------------------------------------------------
      maailmanloppu nyt?
      9.1.2007 10:30

      Maailmanlopun ennustajia on kaiken aikaa liikkeellä.
      Yleensä näillä pelotteluilla on tarkoitus vaikuttaa kursseihin, kun sisäpiirikaupat ovat rikoksia nykyään.

      Pelotteluilla yritetään ajaa piensijoittajat pois markkinoilta sotkemasta isojen puuhia. Piensijoittajien laaja mukaantulo osakemarkkinoille nostaa väistämättä kursseja ja isot haluaisivat ostaa halvemmalla osakkeensa.

      N.s. analyytikot ovat erikoinen manipuloija-ammattilaisten sakki. He vetävät suosituksiaan "hatusta" ja vaikuttavat kursseihin. Heidän taustaltaan löytyisi suuria pankkiiriliikkeitä, joilla on vireillä OSTO-tai MYYNTI-hankkeita kyseisestä osakkeesta.

      PIENSIJOITTAJAN EI PIDÄ LANGETA HALPAAN!!!!!

    • öljyparooni

      Saksan mummo noitui euron hirveään nousuralliin. Kohta Suomen vienti pysähtyy kuin seinään. Ainakin puolet varoista käteiseksi rysähdystä odotellessa. Jotain Alibabaa kannattaa pitää, vaikka euro palaisi 1.40 dollariin. Kaikki osakkeet eivät romahda Yhdysvalloissa, sikahalpa dollari synnyttää rajun noususuhdanteen.

      • otarahatjajuokse

        Amerikan tuuheatukan elvytyshankkeet karahtavat kiville, ei tule nousurallia sielläkään, kun indeksit ovat valmiiksi ATH eikä vetoapua saa mistään.


    • Voitto.kun.voitto

      Minä kevensin, nyt on rahaa, että voin ostaa kun putoavat. Häviötähän rahan pidolle tulee, mutta kun ei tiedä. Viimeksi sain muutama vuosi sitten ostaa halvalla kun oli käteistä. Niitä nyt möin, en korkeinta hintaa saanut mutta voittoa kuitenkin. Tappiolla en ole myynyt mitään.

      • Omakas

        Putosivat reilu kuukausi sitten jo, nyt on nousu alkanut ja meikäläinenkin vähän jäi kesälomatunnelmissa laiturille.


      • 2vtuotto93

        Kyllä se lasku vielä tulee jatkumaan siihen asti kun ollaan oikealla tasolla noin kuudessa tuhannessa pisteessä. Mistä sitä nousuvoimaa enään riittää kun juuri käytiin all time high, vaikka siihen ei ole edellytyksiä. Se nyt on tosiasia että talouden pumppaus liikkeet toistuvat noin neljästä kahdeksaan vuoden välein.


      • keventäjä

        "en korkeinta hintaa saanut mutta voittoa kuitenkin"

        Samanlaisia kokemuksia minullakin. Fundamenttipohjalta sijoittaessa tulee helposti ostaneeksi ja varsinkin myyneeksi liian aikaisin, mutta sen jotenkuten sietää, jos homma on pitkällä tähtäimellä kannattavaa.

        Tuuriin luottaen ääliöralleissa voi toki pärjätä, mutta jos ostaa jotain kallista siinä toivossa, että joku vielä tyhmempi maksaa siitä vielä enemmän, musta pekka jää väkisinkin aina välillä omaan kouraan. Fundamenttipohjaltakin huteja tulee, koska maailma muuttuu, mutta sijoittamisessa on sentään pitkällä tähtäimellä jotain ennustettavuutta ja positiivinen tuotto-odotus.

        Romahdusta ei välttämättä tule, eikä notkahduksen ajankohtaakaan voi ennustaa. Sen voi kuitenkin varmuudella sanoa, että kurssit ovat tällä hetkellä korkealla ja nyt on vähintäänkin melko hyvä aika myydä osakkeita.


    • OstojaPörssistä
      • osakenörtti

        Makrotaloudesta itse haen oikeastaan ajanhetkeä jolloin ylikuumentunut talous kääntyy nopeasti voimakkaaseen jäähyyn (2007). Niin kauan kun ollaan tällaisessa alakulon, vähäisen talouskasvun tai muun piirissä olen all-in osakkeissa ja ostan koko ajan lisää (2008- ...). Jos tuollainen ylhäältä alas seuraavaksi tulee niin nähtäväksi jää kuinka reagoin.

        Suomen kansantalous on niin vähäinen että täältä en seuraa mitään mittaria. Ja meillä on vallalla jokin kummallinen maailmanparantamisen ja tällä-kertaa-kaikki-on-toisin mentaliteetti. Ruotsin kansantaloutta jo enemmän koska sijoituksetkin painottuvat sinne hiljalleen. Tärkein mittari minulle on kuitenkin Yhdysvaltain asuntoaloitukset. Siihen kiteytyy minulle riittävällä tarkkuudella kaikki muut globaalin talouden ilmiöt baltic-indekseistä työllisyysasteisiin jne. Mutta en ole sitäkään seurannut nyt siis vuosiin mitenkään tunnollisesti. Sitten kun lukemat ovat nykyisistä kaksinkertaisia niin voisi alkaa lukea kuumentuneen talouden lopusta.


      • keventäjä
        osakenörtti kirjoitti:

        Makrotaloudesta itse haen oikeastaan ajanhetkeä jolloin ylikuumentunut talous kääntyy nopeasti voimakkaaseen jäähyyn (2007). Niin kauan kun ollaan tällaisessa alakulon, vähäisen talouskasvun tai muun piirissä olen all-in osakkeissa ja ostan koko ajan lisää (2008- ...). Jos tuollainen ylhäältä alas seuraavaksi tulee niin nähtäväksi jää kuinka reagoin.

        Suomen kansantalous on niin vähäinen että täältä en seuraa mitään mittaria. Ja meillä on vallalla jokin kummallinen maailmanparantamisen ja tällä-kertaa-kaikki-on-toisin mentaliteetti. Ruotsin kansantaloutta jo enemmän koska sijoituksetkin painottuvat sinne hiljalleen. Tärkein mittari minulle on kuitenkin Yhdysvaltain asuntoaloitukset. Siihen kiteytyy minulle riittävällä tarkkuudella kaikki muut globaalin talouden ilmiöt baltic-indekseistä työllisyysasteisiin jne. Mutta en ole sitäkään seurannut nyt siis vuosiin mitenkään tunnollisesti. Sitten kun lukemat ovat nykyisistä kaksinkertaisia niin voisi alkaa lukea kuumentuneen talouden lopusta.

        Ennen USA:n vaaleja yhdessä kuorossa peloteltiin, että Trumpin valinnasta seuraisi pörssiromahdus, mutta tulikin yksi kaikkien aikojen parhaista ralleista. Tämä viimeistään opetti, ettei makrotaloutta oikeastaan kannata seurata, koska se ei yksinkertaisesti ole ennustettavissa.

        Huomio kannattaakin makrotalouden sijaan keskittää yksittäisiin yhtiöihin ja niiden fundamentteihin. Kurssikehitys on kuitenkin lyhyellä tähtäimellä täysin arvaamatonta, joten pikavoittoja ei ole tarjolla.


      • nekkenekuttaja

        Jos pörssielämä on täysin arvaamatonta ei itsellä olisi salkun kahden vuoden tuotto 92 prosenttia. Jotta sama jatkuu tulevaisuudessakin on salkku nyt tyhjä. Pian saa hamstrata taas halvalla.


      • keventäjä
        nekkenekuttaja kirjoitti:

        Jos pörssielämä on täysin arvaamatonta ei itsellä olisi salkun kahden vuoden tuotto 92 prosenttia. Jotta sama jatkuu tulevaisuudessakin on salkku nyt tyhjä. Pian saa hamstrata taas halvalla.

        Eihän se täysin arvaamatonta olekaan pidemmällä tähtäimellä, mutta lyhyellä kylläkin. Kaksi vuottakin tosin on melko lyhyt aika, etkä voi tietää, minkä verran 92% tuotostasi on ollut taitoa ja minkä verran tuuria. Liika itsevarmuus voi kostautua, sitäkin kannattaa varoa. Hyvin pelattu joka tapauksessa, ja itsekin uskon, että nyt on hyvä aika ainakin keventää osakepainoa.


    • E220_CDI

      Kevensin, vaikkei mielestäni olisi kannattanutkaan. Äänivaltani ei (tietenkään) riittänyt vastustamaan Blackrockin EU bulvaanin Blackstonen ostotarjousta Spondasta, joten myin jo omani osingon jälkeen.

      Tilalle ostettu Ameria, joka oli ollut kiikarissa jo pitkään ja sattui olemaan 20.xx hinnassa ostopäivänä. Lopuilla Cramoa tänään. Aika näyttää, ostinko liian aikaisin, mutta nyt on hevoset vaihdettu, kun vanha ostettiin alta väkisin pois.

    • SalkunTäydennystä

      Tietyt osakkeet laskeneet huimasti lähiaikoina, joten olen laskuissa ostanut esim. Martelaa, Innofactoria ja NeoIndustria omaan salkkuun. Muitakin tankkauksia olen tehnyt, jos on osake on tullut alaspäin ja mitään syytä ei siihen ole.

    • Nav-mies

      Ina salkku noin 75-80 prossaa osakkeissa, loppu sijoitusasunnoissa. Eläkesäästöjä, eläkkeelle aikaa n 10-12 vee. Tavallinen työ. Korhausliike tottakai tulossa, mutta milloin, sitä ei kukaan tiedä. En osaa olla osakepuolelta pois, kun on niin kivaa! Nyt hajautus 50 firmaan.
      Kotona rouvan kanssa aina debattia cashista. Hän pitää aina n 30 prossan käteisosuutta.
      Kim Lindström kirjoittaa mainiossa kirjassaan että hekin aina 100 prossaa osakkeissa, mutta pankin kanssa luottomahdollisuus sovittu valmiiksi, jos herrat ( isä ja poika) tulkitsevat osakkeet irvokkaan halvoiksi. Itse pikkusena en tietenkään näin pitkälle mene. - Ensi keväästä muuten taitaa tulla ihan " kohtalainen" osinkokevät, notta silleen...

      • osakenörtti

        Näinhän se vuoden kierto kuluu. Nyt yritykset paukuttaneet tuloksiinsa jo puolet ensi kevään osinkopotentiaalistaan. Taas kerran.

        Järki sanoisi, että fiksuinta olisi sijoittaa halpaan indeksirahastoon mutta kun kuten sanot tämä homma on vaan niin kivaa. On erittäin mielekästä lukea osavuosiraportteja. Ympäri maailmaa kuin kotisohvalle tarjoiltuna. Tai siis itseasiassa kirjaimellisesti totta nykyaikana. Tuolla toisessa ketjussa kysytään mihin viimeeksi sijoittanut. Ite tein lisäsijoituksia tanskalaiseen SP Groupiin erinomaisen kvartaalin jälkeen. Sijoittamisessa on varmasti mieluisinta lisäksi se, että tähän ei liity mitään arveluttavaa tai mystistä epäreiluutta tai sortoa, ei häslinkiä eikä semiaggressiivista taistelua kuvaannollisista tai konkreettisista ilmaisista ämpäreistä johon valitettavan moni sukankuluttaja sortuu.


      • sijoittamiseen_pettynyt
        osakenörtti kirjoitti:

        Näinhän se vuoden kierto kuluu. Nyt yritykset paukuttaneet tuloksiinsa jo puolet ensi kevään osinkopotentiaalistaan. Taas kerran.

        Järki sanoisi, että fiksuinta olisi sijoittaa halpaan indeksirahastoon mutta kun kuten sanot tämä homma on vaan niin kivaa. On erittäin mielekästä lukea osavuosiraportteja. Ympäri maailmaa kuin kotisohvalle tarjoiltuna. Tai siis itseasiassa kirjaimellisesti totta nykyaikana. Tuolla toisessa ketjussa kysytään mihin viimeeksi sijoittanut. Ite tein lisäsijoituksia tanskalaiseen SP Groupiin erinomaisen kvartaalin jälkeen. Sijoittamisessa on varmasti mieluisinta lisäksi se, että tähän ei liity mitään arveluttavaa tai mystistä epäreiluutta tai sortoa, ei häslinkiä eikä semiaggressiivista taistelua kuvaannollisista tai konkreettisista ilmaisista ämpäreistä johon valitettavan moni sukankuluttaja sortuu.

        En itse enää nauti osakesijoittamisesta. Osakkeiden hinnoittelu on mielivaltaista ja arvaamatonta, eikä fundamenteilla tunnu olevan mitään merkitystä. Roskafirmat kuten Outotec vaan nousee. On turhaa olla oikeassa, jos markkina on väärässä.

        Osakkeet lienevät tuottava omaisuusluokka jatkossakin, mutta osakepoiminnassa ei tuntipalkalle pääse. Paras sijoitusvinkki on sijoittaa indeksirahastoon ja käyttää aikansa johonkin ihan muuhun kuin talouden ja pörssin seuraamiseen.


    • AloittajaPulassa

      Olen juuri ennen kesää aloittanut osakesijoittamisen. Taisin olla väärään aikaan liikkeellä... Kuinkahan parasta toimia, kevennänkö jo nyt vai jatkanko vain kuukausittaista osakesijoittamista?Noin 500 - 1000 e laitan kuukaudessa osakkeisiin.

      • keventäjä

        Aika ei välttämättä ole optimaalinen, mutta hyvä osingonmaksaja nyt on sitä todennäköisesti tulevaisuudessakin. Pitää vain yrittää löytää sellaisia yhtiöitä, joiden kilpailukyky ja talous ovat kunnossa todennäköisesti myös jatkossa.

        Voit mielestäni periaatteessa jatkaa kuukausittaista sijoittamistakin, etenkin jos pystyt säännöllisistä palkkatuloista tms. rahan laittamaan. Itse olen keventänyt osakepainoa noin puoleen normaalista.


    • Rakomatodiizeri

      Itse myin kaikki osakkeeni heinäkuussa ja tähän asti olen ollut valintaani tyytyväinen. Tämä nyt nähty on vasta lopun alkua. Pörssi tulee käymään ainakin noin 6-7 tuhannen pisteen tienoilla vuoden sisällä, jolloin kannattaa sitten taas lähteä ostoksille. Tämä laskuaika on sitä aikaa kun tuota osakkeissa ollutta rahaa voi vaikka käyttää johonkin mistä voi oikeasti nauttiakin, auto, kelkka, vene jne. Seuraavan nousun jälkeen ostetaan taas jotain muuta kivaa. Osakkeilla kun ei itsellään voi oikein lähteä kylille ajelemaan.

      • osakenörtti

        Ei ole sanottu ettetkö olisi oikeassa. Mutta itse ajattelen "think small" (tai "think big" miten sen nyt ajatteleekaan) että pääoman kulloinenkin markkina-arvon on tuntematon ja sinänsä epäkiinnostava x. Sillä voisi olla jotakin teoreettista ostovoimaa. Mutta konkreettinen seurattava asia on tuon x:n generoima tuotto. Joka tietenkin on huomattavan pieni vuosia ja vuosikymmeniä (siitä tuo pienesti ajattelu.) Ja tätä pientä mutta kaiken aikaa kasvamaan pyrkivää tuottoa peilataan vaikkapa myös noihin isoihin nautintoihin.


      • E220_CDI

        Osakkeilla ei voi lähteä ajelemaan, mutta osingoilla voi.


      • kannustaja

        toivottavasti seuraavan nousun aikana saa sitten myynnistä koituneiden verojen arvon takaisin ennenkuin kurssit putoavat taas.


      • vähänriippuu
        kannustaja kirjoitti:

        toivottavasti seuraavan nousun aikana saa sitten myynnistä koituneiden verojen arvon takaisin ennenkuin kurssit putoavat taas.

        Niin, joskus saa ja joskus ei. Mitä vanhempi ja enemmän plussalla oleva salkku, sitä vähemmän todennäköistä tietysti on, että myyminen kannattaa.

        Ei veroja silti liikaa pidä pelätä. Voitollinen kaupankäynti on voitollista, vaikka verot pitää maksaa.


    • Rock2

      Oman salkun osake-osuus on nyt noin 30%. Olen jo keventänyt sitä merkittävästi vuosina 2016-2017. Ongelma on ettei uusia hyviä sijoituskohteita oikein löydy ja veroja tulee keventäessä aina ihan törkeästi maksettavaksi. Tästä en enää aio keventää.

      • keventäjä

        30% osakepaino onkin aika pieni, itse olen jotain tuollaista pitänyt teoreettisena alarajana omassa salkussani. Tällä hetkellä on vähän enemmän vielä osakkeissa kiinni.

        Käytännössä aina on kuitenkin myös jotain sellaisia osakkeita, joissa pitkän aikavälin kasvunäkymät ovat sen verran hyvät, ettei niitä ainakaan kokonaan raaski myydä pois. Siten kokonaan ilman osakkeita oleminen on epätodennäköinen vaihtoehto edes korkean kurssitason aikana.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe