Hurja pelastusoperaatio Atlantilla

Eteläsaksalaisesta lehdestä poimittu uutinen:
http://www.sueddeutsche.de/panorama/segel-unglueck-us-luftwaffe-rettet-deutsche-segler-1.3582412
Saksaa taitamattomille yhteenveto. Toivottavasti video toimii.
Karibialta palaava purjevene syttyi. 2h miehistö kerkesi sateliittipuhelimella ilmoitta kotiin ( Ei Bremenin meripelastuskeskukselle!)ennen kuin menivät pelastuslauttaan ja vene upposi. USAF kuljetuskoneesta hyppäsi varjolla 5 sotilasta, jotka poimivat palovammaisen miehistön mukana pudotettuun kumiveneeseen ja veivät hälyytettyyn tankkilaivaan. Pitkän matkan helikopteri ilmatankaiksen avulla haki miehistön sairaalaan. Kova suoritus.
Ilmianna
Jaa

30 Vastausta



Täytyy olla kaasulaitepalo
Ilmianna
Jaa
Saattoi olla myös sähköpalo. Eikö Arcin maalissa joku vene palanut sähkövian takia.

Nauvossakin sattuu ja tapahtuu.:

http://www.raja.fi/lsmv/tiedotteet/1/0/mies_joutui_mereen_saatuaan_puomin_paahansa_73727
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuskin sähköpalo vaan tosiaan todennäköisesti kaasupalo. ARC2016 Rodney Bayn laiturissa palanut Swan 76 luultavasti syttyi keulahyttien ilmastointilaitteen sähköviasta. Swan paloi noin tunnin eikä kukaan loukkantunut. Sammutustoimien aikana olisi kerinnyt välillä vaikka rommipunssille.
Saksalaisten palo on ollut nopeatempoinen, eivät kerinneet hlyyttää pelastusorganisatiota ja paloivat itse ehkä pahasti, koska noin massiivinen pelastustoimi käynnistettiin. Normaalisti paikalle ohjataan lähin laiva poimimaan merihädässä olevat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pelastettu miehistö on arvellut palon alkupaikaksi konehuoneen, mutta eivät ole suostuneet haastateltavaksi tai vastaamaan kysymyksiin. Toinen on teholla eli palanut pahasti.
Veneen EPIRBin kautta oli myös mennyt hälyytys.
Kenen maksettavaksi jää kahden pelastushelikopterin, yhden tankkauskoneen, yhden kiinteäsiipisen pelastukoneen , tankkerilaivan, usean pelastusmiehistön ja materiaalin sekä sairaanhoidon kustannukset? Amerikkalaisten veronmaksajien, venevakuutuksen vai pelastettujen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olisko kuitenkin kannattanut harkita uimista lähimpään saareen, näkyi rantaa tai ei?
Vanha sanonta purjehtimisen kalleudesta pitänee edelleen paikkansa.
Se on kuin repisi viissatasia kylmässä suihkussa. Eikä enää väliä oliko ne sataset markkoja tai euroja, pääasia, että niitä on tarpeeksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
markankauppa kirjoitti:
Olisko kuitenkin kannattanut harkita uimista lähimpään saareen, näkyi rantaa tai ei?
Vanha sanonta purjehtimisen kalleudesta pitänee edelleen paikkansa.
Se on kuin repisi viissatasia kylmässä suihkussa. Eikä enää väliä oliko ne sataset markkoja tai euroja, pääasia, että niitä on tarpeeksi.
Hieno kommentti ja ohje "markankaupalta"! Pidetään mielessä! (Moottorimies?)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tehollle helikopterikyydillä kuljetettava palovammainen ei ui mihinkään. Ei ilmeisesti päässyt edes pelastuslautasta mereen vinssattavaksi kopteriin, mikä olisi normaali menettely.
Terveellekin yli 700 km uimareissu on ylivoimainen
Ilmianna
Jaa
Arvaan maksajaksi amerikkalaista pelastusorganisaaiota. Miehistöltä rahoja tuskin kannattaa kinuta, sellaista summaa harvalla on. Vakuutusyhtiöstä en tiedä, mutta eiköhän silläkin ole rajansa.

Amerikan poika siirtää isoa rautaansa sen verran ahkerasti ihan vain harjoittelun ja näytösten vuoksi, että en usko sen nostavat suurempaa meteliä tällaisista satunnaisista keikoista. Näitä vartenhan organisaatio on olemassa. Parempi näillä on harjoitella kuin varsinaisilla harjoituksilla.
Ilmianna
Jaa
Mistä johtuu että lähes kaikki kopteria tai muuta pelastuskalustoa tarvitsevat ovat purjeveneitä.
Valikoituuko purjehtijoiksi keskimääräistä kehnompi aines vai tekeekö purjehtiminen ihmisistä heikompilahjaisia ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Voisikohan johtua kenties siitä että purjeveneet liikkuvat kauempana rannikoista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mietitään kirjoitti:
Voisikohan johtua kenties siitä että purjeveneet liikkuvat kauempana rannikoista.
Enpä tullut miettineeksi että köysien, puomin, paistorasvojen syttymiset, merisairaudet ym johtuisivat juuri etäisyydestä, noita samoja pelastusoperaatioita kun näyttää olevan aivan rannikon läheisyydessäkin ja lähes poikkeuksetta purjeveneille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mahdollista-se kirjoitti:
Enpä tullut miettineeksi että köysien, puomin, paistorasvojen syttymiset, merisairaudet ym johtuisivat juuri etäisyydestä, noita samoja pelastusoperaatioita kun näyttää olevan aivan rannikon läheisyydessäkin ja lähes poikkeuksetta purjeveneille.
Jokin tilasto sulla varmaan on aiheesta esittää? Vai onko sittenkin vain uutisointia luettu värillisillä laseilla. Tietysti, jos puhutaan isojen merien ylityksissä, mutta rannikon läheisyydessä tapahtuneista, ovat purjeveneet edelleen pääosassa. Moottoriveneillä kun niitä meriä ei nimeksikään ylitellä.

Toisaalta täälläkin vastikään jaossa ollut linkki näytti palavia moottoriveneitä satamassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllä taitaa yleisin vika olla bensan loppuminen moottoriveneestä, toisena dieselin loppuminen moottoriveneestä. Tällaisia tapauksia olen itsekin muutamia tullut auttaneeksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"noita samoja pelastusoperaatioita kun näyttää olevan aivan rannikon läheisyydessäkin ja lähes poikkeuksetta purjeveneille"

Moottoriveneet liikkuvat hyvin vähän tuntimääräisesti verrattuna purjeveneisiin.

Ne eivät myöskään vaadi samanlaista aktiivista otetta kuin purjehdus, jonka aikana on liikuttava kannella.

Lisäksi moottoriveneissä ei usein tehdä mitään riskialtista matkan aikana, esimerkiksi ruokaa. Kun vauhti on yli 20 solmua, ruoan ehtii tehdä rannassakin.

Ja sekin vaikuttanee, että moottoriveneet ovat usein kovemmassa kelissä maissa.

Lähes aina moottoriveneet ovat myös lähempänä rantaa kuin purjeveneet.

Erilaisiin vesillä liikkumistapoihin liittyy erilaisia riskejä. Purjeveneitä näkee harvemmin ajettuna maihin. Moottoriveneille näitä sattuu toistuvasti.

http://www.uutisvuoksi.fi/m/Online/2016/06/02/Poliisi selvitti, kumpi 66-vuotiaista miehistä ajoi turmavenettä — molemmat kiinniotetut vapautettu/2016520855718/214
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Säälittävän sepustuksesi luettuani tulin vakuuttuneeksi että nimimerkki -
Miksi-Aina - osui arviossaan täydellisesti oikein.
Töherryksesi perusteella kuulut ehdottomasti jompaan kumpaan mainituista ryhmistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Voit olla oikeassa, mutta myönnä nyt kuitenkin, että juuri kenelläkään ei ole kauniimmin rumaa turpavärkkiä kuin minulla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Selväksi-tuli kirjoitti:
Säälittävän sepustuksesi luettuani tulin vakuuttuneeksi että nimimerkki -
Miksi-Aina - osui arviossaan täydellisesti oikein.
Töherryksesi perusteella kuulut ehdottomasti jompaan kumpaan mainituista ryhmistä.
Säälittävän sepustuksesi luettuani tulin ihmetelleeksi, mikset sano suoraan olleesi mielestäsi oikeassa. Töherryksesi perusteella olet juuri Miksi-Aina, jonka "täydellisesti oikeaan arvioon" olet viittaavinasi .

Kerttuli on harvinaisen oikeassa arvioissaan niin Air Forcen harjoittelusta tässä tositilanteessa kuin motarimiesten ja purjehtijoiden eroista toiminta-alueen ja kulussa tarpeellisten toimintojen suhteen.

Operaatioon osallistui neljä ilma-alusta ja 80 henkilöä:
https://www.youtube.com/watch?v=6iqf-B7Qr9Q
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
potaskaa_ kirjoitti:
Säälittävän sepustuksesi luettuani tulin ihmetelleeksi, mikset sano suoraan olleesi mielestäsi oikeassa. Töherryksesi perusteella olet juuri Miksi-Aina, jonka "täydellisesti oikeaan arvioon" olet viittaavinasi .

Kerttuli on harvinaisen oikeassa arvioissaan niin Air Forcen harjoittelusta tässä tositilanteessa kuin motarimiesten ja purjehtijoiden eroista toiminta-alueen ja kulussa tarpeellisten toimintojen suhteen.

Operaatioon osallistui neljä ilma-alusta ja 80 henkilöä:
https://www.youtube.com/watch?v=6iqf-B7Qr9Q
Taidatpa olla purjehtija kun noin hihat kärähtivät.
Teidät purjehtijat erottaa jo siitä että ette edes erota rahti-aluksia huvialuksista, ilmeisesti teidän ei edes tarvitse, muuthan ovat aina väistämisvelvollisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
OOuts kirjoitti:
Taidatpa olla purjehtija kun noin hihat kärähtivät.
Teidät purjehtijat erottaa jo siitä että ette edes erota rahti-aluksia huvialuksista, ilmeisesti teidän ei edes tarvitse, muuthan ovat aina väistämisvelvollisia.
Ei tarvitse arvuutella, olet motarimies, kun noin pahasti ottaa väistämisvelvollisuus luonnon päälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi yritys, jos vaikka linkki toimisi. Sivumennen mainitsen sensuurin estämiseksi, että täällä Vaasassa, missä en ole, koska olen Turussa, missä en myöskään ole, on hyvä ilma.

https://goo.gl/tcWeoF
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
" Miksi aina" ihmettelee, miksi aina Atlannilta pelastettavat huvialukset ovat purjeveneitä. Siksi aina, ettei muita ole. Muita kuin purjeveneitä on ole koskaan nähhnyt ja pursiakin " ruuhka-aikana" vain 1kpl/ 2-3 viikkoa, yleensä alle 500 mpk rannikosta.
Väistämisongelmien kuvittelu tähän ympäristöön on keinotekoista. Laivoja on n. 1/ viikko eivätkä väistä. Sain pari viikkoa sitten hyvän AIS- kuvan muistoksi, missä näyttää 225 m pitkä panamalaisalus ajavan purteni yli. Tosin väistin viime hetkellä ja päästin keulan edestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
" missä näyttää 225 m pitkä panamalaisalus ajavan purteni yli. Tosin väistin viime hetkellä ja päästin keulan edestä "

Tyypillistä purjehtijan ajattelu-ja arvomaailmaa.
"Päästin keulan edestä ! ", sankarillista uhrautumistako purjeveneilijältä ?

Normaali vesilläliikkuja ei koskaan joudu tilanteeseen jossa olisi törmäysvaara tuon kokoiseen alukseen, mutta joillain se asenne -MINÄ ja meri " ei edellytä mitään tilanteen arviointia ennen kuin joutuu kyseisiin ongelmiin ja on pakko turvallisuutensa vuoksi tehdä jotain " kun toinen kirottu tyhmyri ei väistäkään"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Yritit kai sanoa, ettei normaali vesilläliikkuja ikinä joudu törmäyskurssille toisen aluksen kanssa? Sääntöjen mukaan ensisijaisesti odotetaan väistämisvelvollisen väistävän ja ryhdyttävän toimenpiteisiin vasta sen jälkeen, kun todetaan toimenpiteitä yhteentörmäämisen välttämiseksi tarvittavan. Mikään Seppomartin kirjoittamassa ei vittaa minkäänlaiseen vaaratilanteeseen tai ongelmaan yleensäkään. Kohtaaminen meni juuri kuten Seppomartti odotti sen menevänkin, moottorimies vain luki tekstiä bensiinin väristen lasiensa läpi. Ilman niitä olisi yrittämättäkin erottanut jutusta tyylilajin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Viime hetkellä" tarkoittanee valtameren ulapalla kuitenkin ihan turvallista välimatkaa. Valtamerellä purjehtiessahan tuuliperäsin tai autopilotti ohjaa ja ais-vastaanotin valvoo ja hälyttää kohtaamisista sekä välillä käydään tähystämässä ellei olla nukkumassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Moottorimies- kirjoitti:
" missä näyttää 225 m pitkä panamalaisalus ajavan purteni yli. Tosin väistin viime hetkellä ja päästin keulan edestä "

Tyypillistä purjehtijan ajattelu-ja arvomaailmaa.
"Päästin keulan edestä ! ", sankarillista uhrautumistako purjeveneilijältä ?

Normaali vesilläliikkuja ei koskaan joudu tilanteeseen jossa olisi törmäysvaara tuon kokoiseen alukseen, mutta joillain se asenne -MINÄ ja meri " ei edellytä mitään tilanteen arviointia ennen kuin joutuu kyseisiin ongelmiin ja on pakko turvallisuutensa vuoksi tehdä jotain " kun toinen kirottu tyhmyri ei väistäkään"
Jodlari aikanaan epäili tietyllä alueella asuvien ihmisten päiden olevan pakokaasujen sekoittamia. Nyt on syytä olettaa moottomiehelle käyneen niin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Moottorimies- kirjoitti:
" missä näyttää 225 m pitkä panamalaisalus ajavan purteni yli. Tosin väistin viime hetkellä ja päästin keulan edestä "

Tyypillistä purjehtijan ajattelu-ja arvomaailmaa.
"Päästin keulan edestä ! ", sankarillista uhrautumistako purjeveneilijältä ?

Normaali vesilläliikkuja ei koskaan joudu tilanteeseen jossa olisi törmäysvaara tuon kokoiseen alukseen, mutta joillain se asenne -MINÄ ja meri " ei edellytä mitään tilanteen arviointia ennen kuin joutuu kyseisiin ongelmiin ja on pakko turvallisuutensa vuoksi tehdä jotain " kun toinen kirottu tyhmyri ei väistäkään"
Hei sillon, kun yrität trollata, niin koita edes pitää joku taso siinä. Viestisi ovat harvinaisen tylsiä ja epäprovosoivia sen lisäksi, että ne luonnollisesti eivät sisällä mitään oleellista oikeaa asiaa. Ne eivät myöskään ole millään muotoja hauskoja, eivätkä edes tekohauskoja. Oikeasti viesteistäsi tulee vain sellainen "höh"-fiilis. Sellainen, ette et nyt jaksaisi yrittää, kun kerran et vaan osaa.

Hyvin väännetty trollikin on silloin tällöin aika viihdyttävää. Mutta se vaatii taitoa se.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sanompahan_vain kirjoitti:
Hei sillon, kun yrität trollata, niin koita edes pitää joku taso siinä. Viestisi ovat harvinaisen tylsiä ja epäprovosoivia sen lisäksi, että ne luonnollisesti eivät sisällä mitään oleellista oikeaa asiaa. Ne eivät myöskään ole millään muotoja hauskoja, eivätkä edes tekohauskoja. Oikeasti viesteistäsi tulee vain sellainen "höh"-fiilis. Sellainen, ette et nyt jaksaisi yrittää, kun kerran et vaan osaa.

Hyvin väännetty trollikin on silloin tällöin aika viihdyttävää. Mutta se vaatii taitoa se.
Ja pienenä vinkkinä näin trollausuran alkuun: trollauksen kultainen ensimmäinen sääntö on se, että trolliviesti ei saa olla ilmiselvä trolli. Jonkun pitää ensin kuvitella, että olet tosissasi, ennen kuin siitä voit jotain tyydytystä saada.

Eiku uusilla palstoille uusilla ideoilla opettelemaan perusteita!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Selvitän uudelleen, mitä olen jo aikaisemminkin kertonut. Oletukseni on, etteivät laivat koskaan väistä vaan joudun itse väistämään. Ei liity vaaraa, sankaruutta tai muitakaan tämän palstalaisten suuria tuntemuksia. Tämäkin alus oli seurannassa rannattomalla mereļlä horisontista tai oikeastaan horisontin takaa,, koska tutkanpaljastaja antaa hälyytyksen usein ennen kuin alusta voi nähdä. Törmäyskurssi oli tiedossa. Omasta mielenkiinnosta ajan aika lähelle n. 100- 200m tarkistaakseni väistävätkö. Kun aluksen leveys on 32m niin keulasta ja kölilinjasta on vaikea päätellä kuka kerkiää kumman keulan edestä. Kannattaa väistää itse. Näitä tilanteita on tullut vastaan noin 1 x/ v. Viimeinen vaaratilanne oli 1980 Skagenin ulkopuolella kalastusaluksen kanssa, joka ei ollut vaarallisella kurssilla mutta muutti kurssia sisällä käydessäni ja olisi ajanut päälle. Väistö jäi viime tinkaan. Muut lähitilanteet ovat sujuneet hallitusti.
Ellen ole yksin niin tähystys on jatkuvaa. Näkee ainakin delfiinejä ja joskus valaankin.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Olen nähnyt kaksi venepaloa, toinen Saaristomerellä ja toinen oli Lissabonin lahdella. Kummatkin olivat uudehkoja nopeita moottoriveneitä ja palot alkoivat pentteristä.
Moottoriveneiden matalampi käyttöaste ja siitä johtuva osaamisen puute aiheuttavat enemmän vältettävissä olevia onnettomuuksia kuin mitä purjeveneille tapahtuvat. Pentteripaloja pursissa syttyy vähemmän koska kokkaajilla on enemmän kokemusta venekokkauksesta ja osataan toimia rutiininomaisesti pentterissä., tietysti myös ja etenkin satamaoloissa.
Todellinen ja iso syy pursien vähempään paloriskiin on se, että pursissa todellakin dokataan keskimäärin vähemmän kuin moottoriveneissä.
Ilmianna
Jaa
Loppukaneettina (?) muistutus, että Suomessa kaasujärjestelmän tarkistusta ei vaadita mutta ei ole eritysen kallis. Ainakin itse arvioin teettämäni 8tarkistuksen ja siihen liitetyt korjaukset hyödyllisiksi. Letkujen vaihdon saa tehdä itse mutta tarkistusta ei minun kohdalleni ole sattunut katsastuksissa.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Hurja pelastusoperaatio Atlantilla

Eteläsaksalaisesta lehdestä poimittu uutinen:
http://www.sueddeutsche.de/panorama/segel-unglueck-us-luftwaffe-rettet-deutsche-segler-1.3582412
Saksaa taitamattomille yhteenveto. Toivottavasti video toimii.
Karibialta palaava purjevene syttyi. 2h miehistö kerkesi sateliittipuhelimella ilmoitta kotiin ( Ei Bremenin meripelastuskeskukselle!)ennen kuin menivät pelastuslauttaan ja vene upposi. USAF kuljetuskoneesta hyppäsi varjolla 5 sotilasta, jotka poimivat palovammaisen miehistön mukana pudotettuun kumiveneeseen ja veivät hälyytettyyn tankkilaivaan. Pitkän matkan helikopteri ilmatankaiksen avulla haki miehistön sairaalaan. Kova suoritus.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta