Kulttuuriviikko

tuomari-turmio

Ykspihlajan kulttuuriviikko jatkuu.

http://www.yxpila.fi/

http://www.yxpila.fi/uutiset.html

Ykspihlajan Pienkiinteistöyhdistys ry. vaatii kaupungilta ja teollisuudelta vastauksia asuinalueensa melu- ja saasteongelmiin.
Yhdistys vaati selvityksen myös VR:ltä siihen, miksi junien lastaus edelleen aiheuttaa niin suurta melua ympäri vuorokauden häiriten radanvarren asukkaita. Onko meluvalli niin korkea, kuin se alunperin suunnitelmissa.

JUNALIIKENTEEN AIHEUTTAMAT HAITAT ( asiamuistio )

1995
Lähetetty 1995 Kokkolan kaupunginhallitukselle
Ykspihlajan pohjoispuolen suojaustarve.
Ykspihlajan asutusta ja varsinkin sen pohjoispuolta on jo pitemmän aikaa haitannut rautatien ja teollisuuden aiheuttamat haitat, kuten melu, pöly, saasteet ym. ( junaliikenne tärisyttää perustuksia, piippuja ja rakenteita hajalle) Rata osuudella on vaaka, vaihteita ja mutkia joiden johdosta kolina ja kitinä on erittäin kovaa, aluetta käytetään myös ratapiha-alueena ja siellä seisotetaan esimm. erillaisia “myrkkysäiliövaunuja”, vekslaaminen tapahtuu usealla diesel veturilla, joista tulee pakokaasuja.
Kun satamaväylä ja pyörätiet rakennetaan tulee avointa-aluetta lisää asutuksen pohjoispuolelle ja em. haitat vain kasvavat, melu lisääntyy ja liikenne nostattaa aukealle alueelle kasaantuvat teolisuuden, rautatien ja satamaväylän aiheuttamat saasteet jotka virtaavat pohjoistuulen mukana asuntoalueelle. Jotta rautatien, satamaväylän ja teollisuuden aiheuttamia haittoja voisi vähentää, tulisi rautatien ja asutuksen väliin rakentaa suojaus. Esim. radanvarrella olevan avo-ojan kohdalle voisi rakentaa sadevesiviemärin ja asutusta suojaamaan rakentaa maamassoista suojavalli.
Ykspihlajalaisten mielestä suojaus parantaisi koko asuinalueen ja varsinkin radan lähietäisyydellä asumisolosuhteita. Suojaus olisi helppo toteuttaa ja sen voisi aloittaa heti kun suunnitelmat ja päätökset on tehty. Allekirjoitus Ykspihlajan Pienkiinteistöyhdistys.

16.07.2017
Asian eteneminen on niin hidasta, että 1995 jälkeen on ykspihlajalaisia haudattu ja jos asian eteneminen jatkuu yhtä hitaasti tulee vielä muutama sukupolvi kuolemaan ennenkuin koko tehdas alue toimintoineen loppuu ja haitat jää seuraaaville sukupolville maksettavaksi.

24

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuomari-turmio

      :
      (Kaupunginhallitus antanut asian eteenpäin toimenpiteitä varten)
      Lokakuu 2004 toimitettu edellisestä jäljennös Kaupunginhallitukselle.
      2004
      Lainauksia Keskipohjanmaa lehdestä ( mittauksia)
      Lehdessä. Ohikulkeva juna tärisyttää taloja. Ykspihlajalaiset “Maanjäristykseltä se tuntuu”
      ---Yhden vaunun lastina on 60 tonnia rautapellettiä, ja junassa voi olla jopa 59 vaunua. Junan nopeus on korkeintaan 35 kilometriä tunnissa.--- Junan aiheuttama tärinä särkee etenkin savupiippuja. Tiilet varisevat piipunnokista, ja moni on viime aikoina joutunut rakentamaan taloonsa uuden savupiipun.--- tärinä rapauttaa asukkaiden mukaan rakennuksia--- tärinän uskotaan aiheuttaneen hiushalkeimia---toinen ei uskalla käyttää laattoja kylpyhuone remontissaan, koska pelkää niiden irtoavan ja halkeavan---Talot tärisevät, astiat kilisevät ja kirjat putoilevat hyllystä. Meteliltään tilanne muistuttaa asukkaiden mielestä maanjäristystä.--- Kaupungininsinööri Heikki Penttilä lupaa, että tällä viikolla yhteen alueen rakennuksista asennetaan mittari mittaamaan tätärinän voimakkuutta.
      Lehdessä. 2005---Venäjältä saapuvat 3800 tonnin malmijunat, kahden veturin perässä 59 vaunua, ovat järeimpiä mitä Suomen rautateillä säännöllisesti liikkuu.--- ( 3800 tonnia: 59 vaunua = 64,4 tonnia/vaunu .Ovatko kuormien painot sallittuja? )

    • tuomari-turmio

      08.04.2005
      Toimitettu Ykspihlan Pienkiintöyhdistys Outi Airola
      Kokkolan kaupunki
      Ympäristönsuojeluviranomainen, rakentamisviranomaiset ja kaupunginhallitus
      Selvityspyyntö
      Asia: Junaliikenteen aiheuttama melu ja tärinä Ykspihlajan asuntoalueella.
      Olemme ilmoittaneet kaupungille useita kertoja tietoja junaliikenteen aiheuttamista haitoista sekä kirjeitse että keskusteluissa saamatta vastausta yhteydenottoihimme,
      Käsittääksemme kaupungin tulee ympäristönsuojelulain 25 §:n perusteella seurata ympäristön tilaa alueellaan ja ryhtyä havaittujen epäkohtien korjaamiseksi ympäristönsuojelulain 84 §:n nojalla. Kaupunki voi myös antaa määräyksiä pilaantumisen ehkäisemiseksi ympäristönsuojelulain 85 § :n nojalla Kaugungin tulee myös rakentamisviranomaisena ja useiden alueella olevien tonttien vuokranantajana huolehtia asumisviihtyvyyden säilymisestä alueella.
      Tiedustelemme, ryhtyvätkö Kokkolan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiset ja muut viranomaiset toimiin tässä asiassa. Taustatietojen osalta viittaamme aikaisemmin tekemiimme ilmoituksiin. Olemme kärsineet junaliikenteen aiheuttaista haitoista jo pitkään. Sen vuoksi pyydämme korvausasioiden ja muiden tarvittavien jatkotoimenpiteiden selvittämistä varten, että saisimme asiassa vastauksen viimeistään 31.5.2005
      (Vastausta ei ole todennäköisesti saatu)

      • ihmejakumma_

        Juna on mennyt satamaan ennenkuin kukaan teistä valittamista on edes syntynyt! Pakkoko siihen radan reunalle oli änkeä?


      • punainen-salama
        ihmejakumma_ kirjoitti:

        Juna on mennyt satamaan ennenkuin kukaan teistä valittamista on edes syntynyt! Pakkoko siihen radan reunalle oli änkeä?

        Laki on laki vaikka asuisit kälviällä.
        Valittaminen turhasta kuten sinunkin arvostelut ovat paskaa, pakkoko sinun on tänne tulla änkeämään.


      • Osta_korvatulpat
        punainen-salama kirjoitti:

        Laki on laki vaikka asuisit kälviällä.
        Valittaminen turhasta kuten sinunkin arvostelut ovat paskaa, pakkoko sinun on tänne tulla änkeämään.

        Kommari 😣


    • Yksi-monista

      Ykspihlan Pienkiintöyhdistys perustettiin kun ympäristö haittoja alkoi ilmenemään.
      Kivaa kun ollaan keskitytty kulttuuriin, mutta milloin saadan radan varteen ympäristölain mukainen saaste este?

    • totta-tosiaan

      Pekka Pohjola aloitti 1995
      Ykspihlajan Pienkiinteistöyhdistys ry. vaatii kaupungilta ja teollisuudelta vastauksia asuinalueensa melu- ja saasteongelmiin.
      2017 Vesa Pohjola on mm. ympäristölautakunnassa viekö hän isänsä aloittaman asian onnelliseen päätökseen siten, että lakisääteiset saasteongelmat hoidetaan asian mukaiseen päätökseen.

    • Junan-kuljettaja

      Radan varren saasteet!

      Kokkolan kaupunginhallituksessa on kolme ykspihlajalaista ovatko he yhtä saamattomia kuin entisetkin?
      Raimo Hentelä, SDP, 1. varapj. varajäsen Petri Partanen
      Pirkko Häli, KD varajäsen Annika Enlund-Piirto
      Vesa Pohjola, Vas. varajäsen Virpi Karhu

      Olemmeko äänestäneet heitä turhaan?
      Onko asioiden hoitaminen lakisääteiseen kuntoon heille liian suuri tehtävä?
      Tarvitaanko ulkopuolista konsulttia?
      Kaupungin lakimiehen mielipide on ollut, että on huono tuuri asukkaille, kun junaliikenteestä on haittaa.
      En löytänyt aikoinaan lakia jossa voi vedota huonoon tuuriin.

      Ykspihlajan Pienkiinteistöyhdistys voisi palkata lakimiehen hoitamaan asiaa, silloin kerätyt jäsenmaksurahat menisivät oikean asian puolustamiseen.
      Kulttuuria voisi pyörittää vapaaehtoisesti, koska siihen näyttää olevan aikaa, saasteongelmat ovat jääneet asukkaitten haitaksi, kysymys kuulukin onko asiat oikeassa järjestyksessä.
      Kulttuuri on ollut entisaikaan vapehtoisvoimin pyörivää, nyt se rönsyilee ja muut asiat jätetään heitteille.

    • hvyävko

      Miten junaliikenteestä johtuva melu/tärinä ja pk-yhdistyksen toiminta kuuluu Ykspihlajan Kulttuuri viikkoon? (miksi pöytäkirjoja sääntöineen tähän liittää ja lakimies...ota ne mukaan ja mene virkamiehen juttusille). Hyvä kun on toimintaa jne.. järjestävä yhdistys siellä. On kuitenkin aivan eri asioista kyse... jos kulttuuriviikon musiikki soi kesällä niin antaa raikaa. Paljon on hyvää ja näkyvää saatu Pihlajaan aikaan.

      • Junan-kuljettaja

        Lueppa eli luetun ymmärtäminen.
        Yhdistys perustettu hoitamaan ympäristöhaittoja jo 1960 luvulla.
        Lähetetty 1995 Kokkolan kaupunginhallitukselle
        Ykspihlajan pohjoispuolen suojaustarve.

        Kultturiviikko on tullut toimintaan jälkijunassa, eli pitäisi hoitaa ensisijaisesti niitä asioita joita varten Ykspihlajan Pienkiinteistöyhdistys on perustettu.

        Hyvää kun on toimintaa joista tärkein on, että jokaisessa ykspihlajan nurkassa asiat hoidetaan siten, että siellä viihdytään ja asiat ovat ympäristölain mukaisia.


    • keskityelämään

      Asuinpaikka on valintakysymys. Aina voi muuttaa muualle. Vai pitäisikö lopettaa raideliikenne kokonaan ja samalla näivettää sataman toiminta, jotta muutamat mielensä pahoittajat uskaltaisivat pistää kaakelia seiniin. Ihmeellistä valittamista.

      • tuomari-turmio

        keskityelämään 17.7.2017 12:16
        Oletko sitä mieltä, että suomessa saa rikkoa lakia?

        Suomessa on paljon paikkoja joissa kulkee junia, mutta yleensä siellä on tehty ympäristölain edellyttämät suojaustoimenpiteet joilla haitat saadaan estettyä.
        Onko Kokkola niin takapajuinen paikka, ettei täällä päde samat lait kuin muualla suomessa?

        Tuu näytille niin vedän turpiin, koska se sinun mielestäsi saattaa olla ihan laillista kokkolassa (o_o)


      • omavalintatehtävä
        tuomari-turmio kirjoitti:

        keskityelämään 17.7.2017 12:16
        Oletko sitä mieltä, että suomessa saa rikkoa lakia?

        Suomessa on paljon paikkoja joissa kulkee junia, mutta yleensä siellä on tehty ympäristölain edellyttämät suojaustoimenpiteet joilla haitat saadaan estettyä.
        Onko Kokkola niin takapajuinen paikka, ettei täällä päde samat lait kuin muualla suomessa?

        Tuu näytille niin vedän turpiin, koska se sinun mielestäsi saattaa olla ihan laillista kokkolassa (o_o)

        Ei Kokkola ole takapajula mutta Pihlaja on satama / teollisuusaluetta niin sielä voi ja pitää vähän säännöistä joustaa että pysyy talouden rattaat pyörimässä!
        Itsekin olen hyötynyt ja hyödyn radasta, satamasta ja tehtaista mutta asun tietenkin sopivan " hajuraon " päässä.


    • häiriötuhka

      Kovasti tyytyväisiä ovat olleet meluvalliin lähiasukkaat joita minä olen jututtanut.... ja luvassa on kuulemma jatkoa siihen toiseen päähän ja korotus samalla. Aina on joka puolella valittajat kuka ei halua koulua lähelle kuka ei rantapolkua jne,.. jne... siis lähelle omaa kotia häiriötä tulevaksi!

      • tuomari-turmio

        Sano yksikin tyytyvinen jota olet jututtanut, niin otan yhteyttä.
        Jatkoa taitaa olla luvassa mutta milloin, koska asiat on laitettu vireille jo 1995.

        Tässä ei ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että suomenlakia noudatetaan ja jos löytyy sellainen laki joka sallii ympäristölle haittaa yli suomenlain, niin siitä vaan lakia etsimään ja tänne.

        Kekustelussa puolustetaan rötöksiä ja yleensä sen tekevät selaiset joilla on "omat" käsitykset siitä mikä on oikein ja mikä väärin.


    • totuusseerumi

      Ykspihlaja satama ja tehdas alueineen on kokkolan tulolähde, miksi rahat eivät kohdistu haittojen estämiseen?
      Ei tietekään koska hajuraon päässä asuvat ihmiset katsovat vain omaan napaansa

      Meluhaittojen ehkäisy
      Melua voidaan torjua vaimentamalla sen lähdettä, esimerkiksi vähentämällä melupäästöjä tai kiskojen hiontaa sekä rajoittamalla liikenteen määrää ja tieliikenteessä ajoneuvojen nopeutta.
      Melun leviämistä voidaan estää maaston muotoilulla, rakenteiden sijoittelulla tai erilaisin meluestein. Yleisimpiä esteitä ovat meluvallit, melukaiteet ja meluseinät sekä niiden yhdistelmät.

      Olemassa olevia lakeja ei noudateta, eikä niitä juuri valvotakkaan.
      Kokkolan ympäristötoimisto "kyttää" tavallisten ihmisten jäteastioita ja ettei vain kellään ole mitään oman pihan ulkopuolella (tietoa paikallisista lehdistä)
      Suurimpia ympäristöhaittojen aiheuttajia kumarretaan, koska rahalla saa ja junalla pääsee.

      Mitä tarkoittaa:
      Pihlaja on satama / teollisuusaluetta niin sielä voi ja pitää vähän säännöistä joustaa että pysyy talouden rattaat pyörimässä!
      Laki on joka puolella suomea sama ja laissa olevat säänötkin ovat samoja.
      Vain tollo ja typerä kiertää joka paikassa myös ohjeita, eli menee sieltä missä aita on matalin, vaikka se olisi lainvastaista.

    • tiedänhaitat

      Vastuut meluasioista/ joita Ykspihlajassa rikotaan, ei voida perustella että satama ja teollisuus tuottaa, laki pitää pitää suojella myös rata varsi asukkaita, jotka ovat vuosikausia kärsinee t meluista, valituksista huolimatta.

      Vastuu meluasioiden hoitamisessa jakaantuu eri toimijoille, riippuen melun aiheuttajasta ja alueesta.

      Ensisijaisesti toiminnan aiheuttamasta melusta on vastuussa melun aiheuttaja. Mikäli melusta on haittaa, tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä toiminnan harjoittajaan ja ilmoittaa tälle häiritsevästä melusta ja keskustella mahdollisuuksista vähentää melua. Mikäli tämä ei tuota tulosta tai melun aiheuttajasta ei ole varmuutta, kannattaa olla yhteydessä kunnan ympäristö- ja ympäristöterveysviranomaisiin. Joissain kunnissa ja tapauksissa tulee olla myös yhteydessä kunnan rakennusvalvontaan, liikennesuunnitteluun tai kaavoitukseen.

      Tälle sivulle on koottu tietoa eri viranomaisten vastuista melukysymyksissä.

      Kunnat

      Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisten tehtävä on:

      neuvoa ja ohjata kunnan asukkaita ja muita toimijoita melukysymyksissä
      vähentää ja ennaltaehkäistä elinympäristössä esiintyviä terveyshaittoja.
      valvoa meluntorjuntaa, esimerkiksi valitustilanteissa
      seurata kunnan melutilannetta ja laatia koko kuntaa koskevia meluselvityksiä
      esittää meluntorjunnan toimintasuunnitelmia
      antaa erilaisia määräyksiä (meluilmoitukset tilapäisestä melusta, ympäristöluvat, kunnan ympäristönsuojelumääräykset)
      antaa lausuntoja kaavoitukseen, hankkeiden ympäristövaikutusten arviointiiin (YVA) ja ympäristölupiin liittyen

    • totuusseerumi

      tiedänhaitat 18.7.2017 9:35
      Hyvä kirjoitus, kaikkiin on oltu yhteydessä, mutta vastuun kantajat eivät ota vastuuta.

      Kanpunginhallitus tietää asiasta.
      Lähetetty jo ensi kerran 1995 Kokkolan kaupunginhallitukselle.
      Kokkolan ympäristötoimsto tietää.
      Myös Kokkolan kansanedustajat tietävät.
      05.04.2006 Lainaus kansanedustajan kirjeestä :
      Olin vastauksen saatuani uudelleen häneen (Viitalaan RKH) yhteydessä ja pyysin ratahallintokeskusta tekemään uuden mittauksen, jonka osalta varmistettaisiin, että sinä aikana kulkee pellettiliikennettä. pyysin myös, että mittauslaitteet voisivat olla pidemmän aikaa paikoillaan.
      Sain tänään Viitalalta vastauksen, että he tulevat suorittamaan uusintamittauksen Ykspihlajaan ja antavat tällä kertaa mittauslaitteiden olla pidemmän aikaa paikoillaan. Tämä siis tiedoksi teille.
      (Asia ei ole edennyt.)

      Tämäkin liittyy radanvarren ongelmiin.
      29.03.2001
      Kokkolan kaupunki, Tekninen lautakunta, Tekninen palvelukeskus
      Asia: Pottiin johtavan veto- ojan muutostyöt.
      Pottiin johtava veto-oja, joka jatkuu rautatien sivuojana syvennettiin ja puhdistettiin kesällä 2000 samalla kun rakennettiin uusi oja Kokkolan lämpövoimalaitokselle.Työn seurauksena oli se, että pohjavedenpinta on nyt lähellä sitä tasoa mitä se oli silloin kun oja 60 – luvulla kaivettiin.Vuosien aikana oja liettyi ja tukkeutui, josta seurasi pohjavesipinnan jatkuvaa nousua. Nousun seurauksena rautatien varrella olevissa taloissa on ollut ongelmia kellareihin tulevasta vedestä ja junien aiheuttamasta tärinästä. Kokemuksemme perusteella junien aiheuttama tärinä lisääntyy pohjavesipinnan noustessa. Kesällä 2000 tapahtuneen ojan syventämisen jälkeen kosteudesta ei ole ollut ongelmia ja junien aiheuttama tärinä on oleellisesti vähentynyt. Lehdissä olleiden tietojen peruusteella kaupunki olisi rakentamassa ojaan pohjapatoja. Pohjapadot aiheuttavat sen, että alueella pohjavesi tulee nousemaan. Käsityksemme mukaan pohjapatosuunnitelun yhteydessä ei ole tutkittu vaikutusta pohjavesipinnan korkeuksiin, eikä junien aiheuttaman tärinän tasoon.
      Me allekirjoittaneet vastustamme sellaista ojan muutostyötä, joka tulee nostamaan pohjavesipinnan korkeutta ja tuo takaisin meille kosteus-ja tärinäongelmat. (Asukkaiden nimiä)
      ( Patotöitä tehtäessä jätettiin viimeinen suunniteltu pato pois.)
      ( Ja myöhemmin on purettu osa rakennetusta viimeisestä padosta.)

      Jatkuu

    • totuusseerumi

      20.09.2005
      Soitettu RHK. Tuomo Viitalalle puh. 09 58405184
      Keskusteltiin Juhannus ajan mittauksista, jotka eivät onnistuneet kun liikenne oli niin vähäistä. Sanoi että uudet mittaukset suoritetaan noin lokakuun puolessa välissä.
      Lupasi lähettää kesän mittauksista tulokset ( tuloksia ei ole tullut)
      Keskustelussa ilmeni mm., että vuonna 2004 käytetyt Venäläiset pellettivaunut olivat huonokuntoisia joissa pyörätkin olivat kantikkaita. Kuormien painot ovat suurinpia mitä Suomessa kuljetetaan. Vauhti nopeudet ovat olleet 35km/h ja että nopeuksia on laskettu 20km/h kun asiasta oli valitettu. Kesän ja syksyn kuluessa rataa on kunnosttettu mm. Outokummulle menevään kurviin on vaihdettu uudet kiskot, kurvi on erittäin paha tärinän aiheuttaja.

      20.09.2005
      Ykspihlajan pienkiinteistöyhdistys ( henkilönnimi no en laita nimeä )
      Viitaten puhelinkeskusteluumme 20.9.2005 koskien junien aiheuttamaa tärinä ja melu haittoja, sanoit että pienkiinteistö ei ota kantaa eikä tee asialle mitään, koska ongelma koskee vain yhtä.?
      Asia-> Pyydän huomioimaan esim, eri tiedotus välineissä olleita tietoja Ykspihlajan raskaasta junaliikenteestä ja sen aiheuttamista ympäristöhaitoista. Mainitut ympäristöhaitat ovat lainvastaisia ja pyytäisin siltä osin tutustumaan ja paneutumaan asioihin ja muodostamaan kantanne tosiasioiden pohjalta. Itse olen pyrkinyt pienkiinteistöyhdistyksen jäsenenä hoitamaan asiaa oma-aloitteisesti ja antamaan tietoja junaliikenteen ympäristöhaitoista,- vahingoista, vaikka ko. asiat mielestäni kuuluvat Pienkiintöyhdistykselle. Olemme jo saaneet senverran aikaan, että junien nopeutta on pudotettu alhaisemmaksi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että vahinkoja on jo tapahtunut. Ratahallintokeskuksen Ylitarkastaja Tuomo Viitala on luvannut, että tärinän mittaukset suoritetaan uudestaan lokakuun puolenvälin tienoilla , koska 22.6.2005- 29.6.2005 suoritetun mittauksen aikana junaliikenne oli vähäistä. Pyytäisin johtokunnan jäseniä tutustumaan netistä www.ymparisto.fi -Melu ja tärinä, kaavoitus ja meluntorjunta, ym. sekä mm. ympäristön- suojelulain 25§,84§ ja85§, pykäliin. (allekirjoitus)

      Ongelmista ollaan varmasti tietoisia, mutta he joille asia kuuluisi kiertävä vastuutaan.

    • totuusseerumi

      Nämäkin asiat liittyvät alueella oleviin haittoihin


      01.01.2012 (Koljoselle)
      Hei!
      Asiaa junaliikenteen haitoista.
      Kävelin eilen tuossa radanvarrella.
      Ojaa osuudella rautatie - potti oli putsattu.
      Radan varren ojassa on edelleen vedenpinta korkealla.
      Satamatien rakentamisen yhteydessä kaivettiin ojaa tasoristeyksestä viistoon radat alittavaan rumpuun päin, samalla porattiin rummun viereen syvemmälle radat alittava putki, jonka tarkoituksena oli alentaa alueella pohjavesiä.
      Asennuksen jälkeen putkenpää oli kylän puolella ojassa vesipinnan yläpuolella noin puolimetriä, nyt putkenpäitä ei näy ojassa kummallakaan puolella ratoja ja vedenpinta ojassa on toista metriä korkeammalla, kuin putkenasennuksen aikana.
      Radanvarren ojaa pitäisi vielä ”putsata” ainakin osuudelta putsatun ojan risteyksestä – radan alittava putkenpää.
      Pohjavedenpinta ei laske mikäli ojat eivät vedä, nykyään vedenpinta radanvarren ojassa on korkein 50 vuoteen.
      Pohjaveden korkeus ja vetelämaaperä aiheuttavat niitä monia haittoja joita käsiteltiin "info" tilaisuudessa.

      02.10.2012 (Koljoselle)

      Hei!
      Palaan vielä tuohon pohjavesipinnan korkeuteen.
      Minulla on pihalla pohjavedenkorkeuden ”tarkkailuputki” pohjavesi alkaa olla sillä korkeudella, että kohta kellarin lattialla alkaa ”tulvimaan”.
      Väinämöisenkadun loppupään alue oli ennen rakentamista suota josta vesi poistettiin kaivamalla radanvarteen tarpeeksi syvä oja.
      Olen asunut tällä tontilla vuodesta xxxx, pohjaveden pinta ei ole koskaan ollut näin korkealla, mikäli radanvarren ojaa ei kunnosteta/syvennetä alkuperäiseen syvyyteen, niin alueesta taitaa tulla jälleen suoaluetta.
      Radanvarren ojan pohjan pluskorkeus on noussut erilaisista alueella suoritettujen toimenpiteitten johdosta jatkuvasti eikä ole huolehdittu siitä, että ojan pohjan syvyys riittäisi viemään alueelta vesiä pois niin kuin alkuperäisissä suunnitelmissa on ollut tarkoitus.
      Radanvarren ojan syvyydeksi riittää se syvyys johon se kaivettiin 1960 luvun alkupuolella siitä syystä, kun alueen kellareihin oli tullut vettä.
      En tiedä kenelle ojan kunnossa pito kuuluu, mutta voisitko viedä asiaa eteenpäin, koska pohjavedenpinnan korkeus aiheuttaa erilaista haittaa radanvarren asuinalueelle.

    • totuusseerumi

      Keväällä 2017
      Aikoinaan tehty laiton silta/rumpu ratapölkyistä ovat esteenä veden virtaukselle lähellä portweria, sillan yläjuoksulla veden korkeus oli yli metrin korkeamalla kuin alajuoksun puolella.
      Koska oja ei "vedä" koko alueella vedenpinta pysyy liian korkealla ja siitä aihutuu niitä haittoja joista edelläkin on kerottu.

    • totuusseerumi

      tiedänhaitat 18.7.2017 9:35
      Hyvään kirjoitukseen laiton vastauksia, mikäli hän haluaa/kykenee/osaa hoitaa ko ymäristöasiat/haitat lain mukaisen kuntoon, niin kiitän jo etukäteen.

    • tätämieltäedelleen

      Meillä Kokkolassa on yksi "ISO PASKA" ympäristötoimiston iso "POMO" joka vähät välittää Ykspihlajan asioista. Yritti väkisin "lopata" Eko- Kemian pihlajaan, joka olisi ollut tuhoisat seuraukset. Kaveri on ylimielinen "ruottinkielinen" joka joutaisi jo ajat sitten pois kaupungin palkkalistoilla, mutta "laki" suojelee näitä konnia. Kaupungin omistavalla mökki aluelle Penningin lammella, näitten kavereitten (GBK) sotkuja sai paikallinen talonmies siivota monta päivää.

    • miina-lahtinet

      ISO paska, pitkä mustatakki päällä on ympäristön pahin vihollinen.
      Parasta ennen päivämäärä meni umpeen joskus 80 luvulla ja tuli tänne RKP papereilla pilaamaan ihmisten asioita ja ympäristöä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe