Kristityn ja adventistin ERO

TyhmempikinTajuaa

KRISTITYN JA VALHEJUUTALAISEN ERO

Me oikeat kristityt palvomme Jeesusta, emme sapattia tai sunnuntaita.
Me kristityt Jumaloimme Jeesusta emmekä sapattia.
Kristityt ovat Jumalan luomia ja luomisen muistomerkkejä (adventisteille palvottu sapatti on luomisen muistomerkki).

42

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi_usko

      Jälleen kerran höpö höpö aloitus. Tietenkin adventistit palvovat Jeesusta Kristusta eli Jeshua Messiasta. Adventistit pyhittävät sapattia niin kuin Jeesuskin. Aloittajalla ei ole vähääkään tietoa pelkkää väärää luuloa.

    • pyhpyhjapyh5616

      Aloittaja on pelkkä valehteleva suunsoittaja. Kristitty hän ei ole.

      • lueskellut

        Onko pyhpyh kristitty vai väärin ymmärretty adventisti?


    • pedonmerkkiseon

      Adventistit palvovat Jeesusta ja pyhittävät Jeesuksen sapatin, eivätkä ihmisen asettamaa auringonpäivää.

    • huuhaa.aloitus

      Kristitty ei ole luomisen muistomerkki. Tuollaiset puheet ovat itsevanhurskasta omahyväisyyttä ja itsepetosta.

    • lopetetetett

      Jeesus saarnaajaa ei saa palvoa ja kiittää vaan Jumalaa yksin saa palvoa, hävetkää!
      Näin Jeesus itse sen näki.

      • Yksi_usko

        Jeesus Kristus (Jeshua Messias) on Jumala. Etkö ole sitä vielä käsittänyt?


    • Exap

      "Me kristityt Jumaloimme Jeesusta emmekä sapattia."

      No lopeta se jumalointi ja hömppäpuheet.

      Jeesus on Herramme, Isä on ainoa Jumala, jos Raamattua on uskominen. Sapatti taas on juutalaisten pakollinen lepopäivä, ja toki myös jokainen kristitty saa pitää lepopäiväänsä sapattina jos haluaa !!! Mitä pahaa siinä muka olisi ?

      • mitä.sinä.höpötät

        Anteeksi nyt vain, mutta sapatti on KYMMENESSÄ KÄSKYSSÄ, joten se koskee jokaista ihmistä.


    • violaluna17

      Ja höpönhöpön! Jeesus itse sanoi Joh. 1 luku Minä ja Isä olemme yhtä. Ja vielä. Joh. Joh. 14. Jae 9 ja eteen päin. Joka on nähnyt minut,on nähnyt Isän. Ja vielä. Joh. 8. Jae. 28. Kun te olette yentänert Ihmisen Pojan,silloin te ymmärrätte että minä olen se joka min olen,ja etten minä itsestäni tee mitään,vaan puhun tätä sen mukaan kuin minun Isäni on minulle opettanut. Jumalan nimi on Minä olen. 2Moos. 3. jae 14. Jumala vastasi Moosekselle."Sano israelilaisille näin. MINÄ OLENl lähettiminut teidän luoksenne". Ja vielä samassa jakeessa. Minä olen se joka minä olen. Myös Ilmestyskirjassa on tuosta luku 1 jae 4. Armo teille ja rauha häneltä joka on ja joka oli jajoka tuleva on. Jeesus ei myöskään kieltänyt oppilaitaan kumartamasta häntä. Tästä maininta Luukkaan 17. Luku jakeet 15....19. Parantunut pitaalinen. Ja vielä Luukkaan 24 luku jae 52.

      • Exap

        "Ja höpönhöpön! Jeesus itse sanoi Joh. 1 luku Minä ja Isä olemme yhtä. Ja vielä. Joh. Joh. 14. Jae 9 ja eteen päin. "

        Ja höpönhöpön. Luetaanpa eteenpäin, Joh 17:
        "19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
        20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN SINÄ, ISÄ, OLET MINUSSA JA MINÄ SINUSSA, ETTÄ HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ-"

        Kun asiaa tarkemmin tutkii, niin tuo katolisuudesta tuleva hapatus on puhdasta harhaoppia.


      • siis.mitä.häh
        Exap kirjoitti:

        "Ja höpönhöpön! Jeesus itse sanoi Joh. 1 luku Minä ja Isä olemme yhtä. Ja vielä. Joh. Joh. 14. Jae 9 ja eteen päin. "

        Ja höpönhöpön. Luetaanpa eteenpäin, Joh 17:
        "19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
        20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN SINÄ, ISÄ, OLET MINUSSA JA MINÄ SINUSSA, ETTÄ HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ-"

        Kun asiaa tarkemmin tutkii, niin tuo katolisuudesta tuleva hapatus on puhdasta harhaoppia.

        Siis väitätkö sinä Jeesusta katoliseksi hapatukseksi????

        Jos et usko Jeesuksen jumaluuteen, et ole kristitty.


      • Cycl0ne
        Exap kirjoitti:

        "Ja höpönhöpön! Jeesus itse sanoi Joh. 1 luku Minä ja Isä olemme yhtä. Ja vielä. Joh. Joh. 14. Jae 9 ja eteen päin. "

        Ja höpönhöpön. Luetaanpa eteenpäin, Joh 17:
        "19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
        20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN SINÄ, ISÄ, OLET MINUSSA JA MINÄ SINUSSA, ETTÄ HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ-"

        Kun asiaa tarkemmin tutkii, niin tuo katolisuudesta tuleva hapatus on puhdasta harhaoppia.

        Joh 10:30 sanoo, että " Minä ja Isä, me olemme yhtä." Jo Johanneksen prologissa erotellaan Isä ja Poika. Isä ei tullut lihaksi vaan Poika tuli.


      • Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

        Joh 10:30 sanoo, että " Minä ja Isä, me olemme yhtä." Jo Johanneksen prologissa erotellaan Isä ja Poika. Isä ei tullut lihaksi vaan Poika tuli.

        Ja samoin Jeesus toivoo, että kristityt olisivat yhtä, aivan samoin kuin Hän ja Isä ovat yhtä. Kuten lainasin.

        Ja Jeesus itse kiistää olevansa Jumala. Aivan omin sanoin.

        VT sanoo että Herra meidän Jumalamme on yksi. Siinä ei ole painovirhettä. Siinä lukee yksi eikä kolme.

        Joh 1:1 on siitä mielenkiintoinen, että siinä Sanaa kuvaava Theos on ilman määräistä artikkelia. Tällaista Johannes ei ikinä olisi tehnyt, jos olisi väittänyt Jeesusta Jumalaksi - The God. Theos tarkoittaa kuitenkin paljon muutakin kuin vain Jumalaa, eli suurta ja mahtavaa. Saatanaakin kutsutaan UT:ssä nimellä Theos, jollet sattunut tietämään. Ja se ei todellakaan tarkoita "Jumalaa".

        Jumala julistettiin kolmiyhteiseksi vasta 300-luvulla, samoihin aikoihin kuin sunnuntai julistettiin oikeaksi lepopäiväksi. Siihen asti uskottiin mitä Jeesus ja apostolit olivat asioista mieltä.


      • valehtelet
        Exap kirjoitti:

        Ja samoin Jeesus toivoo, että kristityt olisivat yhtä, aivan samoin kuin Hän ja Isä ovat yhtä. Kuten lainasin.

        Ja Jeesus itse kiistää olevansa Jumala. Aivan omin sanoin.

        VT sanoo että Herra meidän Jumalamme on yksi. Siinä ei ole painovirhettä. Siinä lukee yksi eikä kolme.

        Joh 1:1 on siitä mielenkiintoinen, että siinä Sanaa kuvaava Theos on ilman määräistä artikkelia. Tällaista Johannes ei ikinä olisi tehnyt, jos olisi väittänyt Jeesusta Jumalaksi - The God. Theos tarkoittaa kuitenkin paljon muutakin kuin vain Jumalaa, eli suurta ja mahtavaa. Saatanaakin kutsutaan UT:ssä nimellä Theos, jollet sattunut tietämään. Ja se ei todellakaan tarkoita "Jumalaa".

        Jumala julistettiin kolmiyhteiseksi vasta 300-luvulla, samoihin aikoihin kuin sunnuntai julistettiin oikeaksi lepopäiväksi. Siihen asti uskottiin mitä Jeesus ja apostolit olivat asioista mieltä.

        "Joh 1:1 on siitä mielenkiintoinen, että siinä Sanaa kuvaava Theos on ilman määräistä artikkelia. Tällaista Johannes ei ikinä olisi tehnyt, jos olisi väittänyt Jeesusta Jumalaksi"

        No siellä taas yksi toope luulee jotain tietävänsä. Theos ilman artikkeli on LAADULLINEN ilmaisu eli engl. "divine".

        Johannes nimen omaan sanoo Jeesuksen olevan Jahve.


      • etkö.mitään.ymmärrä
        Exap kirjoitti:

        Ja samoin Jeesus toivoo, että kristityt olisivat yhtä, aivan samoin kuin Hän ja Isä ovat yhtä. Kuten lainasin.

        Ja Jeesus itse kiistää olevansa Jumala. Aivan omin sanoin.

        VT sanoo että Herra meidän Jumalamme on yksi. Siinä ei ole painovirhettä. Siinä lukee yksi eikä kolme.

        Joh 1:1 on siitä mielenkiintoinen, että siinä Sanaa kuvaava Theos on ilman määräistä artikkelia. Tällaista Johannes ei ikinä olisi tehnyt, jos olisi väittänyt Jeesusta Jumalaksi - The God. Theos tarkoittaa kuitenkin paljon muutakin kuin vain Jumalaa, eli suurta ja mahtavaa. Saatanaakin kutsutaan UT:ssä nimellä Theos, jollet sattunut tietämään. Ja se ei todellakaan tarkoita "Jumalaa".

        Jumala julistettiin kolmiyhteiseksi vasta 300-luvulla, samoihin aikoihin kuin sunnuntai julistettiin oikeaksi lepopäiväksi. Siihen asti uskottiin mitä Jeesus ja apostolit olivat asioista mieltä.

        "VT sanoo että Herra meidän Jumalamme on yksi. Siinä ei ole painovirhettä. Siinä lukee yksi eikä kolme."

        ja sinä et sitten vissiin tajua, että kolmiyhteinen Jumala on YKSI Jumala.


      • KaiAa
        Exap kirjoitti:

        Ja samoin Jeesus toivoo, että kristityt olisivat yhtä, aivan samoin kuin Hän ja Isä ovat yhtä. Kuten lainasin.

        Ja Jeesus itse kiistää olevansa Jumala. Aivan omin sanoin.

        VT sanoo että Herra meidän Jumalamme on yksi. Siinä ei ole painovirhettä. Siinä lukee yksi eikä kolme.

        Joh 1:1 on siitä mielenkiintoinen, että siinä Sanaa kuvaava Theos on ilman määräistä artikkelia. Tällaista Johannes ei ikinä olisi tehnyt, jos olisi väittänyt Jeesusta Jumalaksi - The God. Theos tarkoittaa kuitenkin paljon muutakin kuin vain Jumalaa, eli suurta ja mahtavaa. Saatanaakin kutsutaan UT:ssä nimellä Theos, jollet sattunut tietämään. Ja se ei todellakaan tarkoita "Jumalaa".

        Jumala julistettiin kolmiyhteiseksi vasta 300-luvulla, samoihin aikoihin kuin sunnuntai julistettiin oikeaksi lepopäiväksi. Siihen asti uskottiin mitä Jeesus ja apostolit olivat asioista mieltä.

        <Joh 1:1 on siitä mielenkiintoinen, että siinä Sanaa kuvaava Theos on ilman määräistä artikkelia. Tällaista Johannes ei ikinä olisi tehnyt, jos olisi väittänyt Jeesusta Jumalaksi...>

        Ihan hyvä, että tämänkin aiheen monimutkaisuus tulee selväksi. Määräävä artikkeli ei kuitenkaan taida ratkaista, mitä sana theos tarkoittaa. Kreikan kielessä sana theos tarkoittaa jumalaa oli siinä artikkelia tai ei. Tässä Johanneksen lauseessa artikkelin pois jättäminen voi myös johtua halusta osoittaa lauseen subjekti ja antaa merkitys "Sana oli Jumala" eikä mahdollisuutta antaa sille merkitystä "Jumala oli sana." Kreikan kielessä sanajärjestys ei määrittele lauseen subjektia.

        <Theos tarkoittaa kuitenkin paljon muutakin kuin vain Jumalaa, eli suurta ja mahtavaa. Saatanaakin kutsutaan UT:ssä nimellä Theos...>

        Tätä epäilen. Käsitykseni on se, ettei sana kreikan kielessä tarkoita mitään muuta kuin jumalaa. Sen yleisin synonyymi on athanatos, kuolematon ja sanan merkityksen sisältö on muuttunut sen mukaan kuin kreikkalainen käsitys jumalista on muuttunut. Se, että saatanaa kutsutaan tämän maan jumalaksi tai vaikka ihmistä sanottaisiin, että olette jumalia kaikki tyyni tai mikään muu ei muuta tätä sanan ainoaa merkitystä ja luulen, että sanan perusmerkityksessä heikko sairas tai kuoleva jumala on edelleen kreikkalaisille aina theos, koska hän on jumalten valtapiirissä, kun taas suuri ja mahtava ihminen ei kreikkalaiselle koskaan ole theos paitsi huumori-, pilkka- tai rinnastusmielessä .

        Kai


      • Kr.usko.vs.harhaoppi

        KRISTITYN JA HARHAOPPISEN ERO

        Sapatilla meuhkaavat luulevat pääsevänsä Taivaaseen koska vain he kehuvat pystyväsä noudattamaan kymmentä käskyä nimenomaan sapatin hengessä.

        He myös uskovat harhaoppisesti että sapatti olisi sinetti ja peräti luomisen muistomerkki.
        Jeesus ei kehoittanut palvomaan sapattia.

        Raamatussa luomisen muistomerkki (Jumalan oma kuva) on ihminen

        "Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät".


      • pyhpyh2245
        Kr.usko.vs.harhaoppi kirjoitti:

        KRISTITYN JA HARHAOPPISEN ERO

        Sapatilla meuhkaavat luulevat pääsevänsä Taivaaseen koska vain he kehuvat pystyväsä noudattamaan kymmentä käskyä nimenomaan sapatin hengessä.

        He myös uskovat harhaoppisesti että sapatti olisi sinetti ja peräti luomisen muistomerkki.
        Jeesus ei kehoittanut palvomaan sapattia.

        Raamatussa luomisen muistomerkki (Jumalan oma kuva) on ihminen

        "Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät".

        Valehtelet. Ihminen ei ole luomisen muistomerkki. Ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Luomisen muistomerkki on Jumalan asettama, pyhittämä ja viettämä sapatti. Ei mikään muu.


    • otakoppikirjautumatta

      ISÄ, POIKA JA PYHÄ HENKI ELI PYHÄ KOLMINAISUUS OVAT YHTÄ !


      Mutta onko olla yhtä siis sama kuin olla yksi? Jeesus rukoili että me olisimme samalla lailla yhtä kuin Jeesus ja Jumala on yhtä. (Vrt Joh 17:21)

      Yhtä voi olla sama "hengellisesti" mutta kuitenkin eri persoonana !

      aivan kuin Isä Ja Poika Ja Pyhä Henki ovat yhtä !

      Vrt. Hebr "e-chad" http://biblehub.com/hebrew/259.htm
      ja 1 Moos 2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi."

      tai 1 Moos 2:21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla

      1 Tim 2:5 "Sillä yksi on Jumala" / Room 3:30 "koskapa Jumala on yksi"



      Lue lisää: http://otakoppi.webnode.fi/news/pyha-kolminaisuus/

      Vrt. vielä: Blogikirjoitukseni http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/

    • Lukekaapa

      Tässä luomisen muistomerkin asettaminen Raamatussa, niin ei tarvitse kinata asiasta:

      20:9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. >
      20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. >

      • Exap

        2 Moos 31:13 "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät."

        Tässä luomisen muistomerkin asettamisen yksi ja ainoa kohderyhmä Raamatussa, niin ei tarvitse kinata asiasta.

        Jos sapatti on siis todellakin merkkinä Jumalan ja Israelilaisten välillä, niin se kirjaimellisesti ei voi olla merkkinä Jumalan ja EI-israelilaisten välillä.

        Se ei siis kirjaimellisesti VOI olla merkki (ei-juutalaisten) adventistien ja Jumalan välillä. Kuten Raamattu selkeästi sanoo.

        Nyt siis ei tarvitse enää kinata asiasta.


      • maanmaatonen

        Eihän me kinata? Keskustellaan vaan?

        Muinainen Israel koostui Aabrahamin fyysisistä jälkeläisistä, mutta siihen kuului muitakin ihmisiä. Näistä Herra antaa seuraavan ohjeen, jossa myös sapatti-käsky mainitaan:

        2Ms 20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        Jes 56:7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Mainitut muukalaiset tarkoittavat muista kansoista Israeliin muuttaneita ihmisiä. Samat säännöt kaikille, mitä tulee Jumalan käskyihin ja kansansa pyhittämiseen.


        Tämä ilon ja levon päivä asetettiin jo maailman luomisessa ja se annettiin Aadamille ja Eevalle sekä heidän jälkeläisilleen. Tämän päivän pyhittäminen on merkki siitä että palvelee Luojaa eikä luotua. Uskoo Jumalan sanan eikä luotujen ajatuksia.

        1Ms 2:2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
        1Ms 2:3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Jumalan luomista ja lunastusta kunnioitetaan aina ja ikuisesti erityisesti tuona samana päivänä koko ihmiskunnassa. Alla oleva Jesajan teksti puhuu ajasta nykyisten aikojen jälkeen.

        Jes 66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        Jes 66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.


      • Exap
        maanmaatonen kirjoitti:

        Eihän me kinata? Keskustellaan vaan?

        Muinainen Israel koostui Aabrahamin fyysisistä jälkeläisistä, mutta siihen kuului muitakin ihmisiä. Näistä Herra antaa seuraavan ohjeen, jossa myös sapatti-käsky mainitaan:

        2Ms 20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        Jes 56:7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Mainitut muukalaiset tarkoittavat muista kansoista Israeliin muuttaneita ihmisiä. Samat säännöt kaikille, mitä tulee Jumalan käskyihin ja kansansa pyhittämiseen.


        Tämä ilon ja levon päivä asetettiin jo maailman luomisessa ja se annettiin Aadamille ja Eevalle sekä heidän jälkeläisilleen. Tämän päivän pyhittäminen on merkki siitä että palvelee Luojaa eikä luotua. Uskoo Jumalan sanan eikä luotujen ajatuksia.

        1Ms 2:2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
        1Ms 2:3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Jumalan luomista ja lunastusta kunnioitetaan aina ja ikuisesti erityisesti tuona samana päivänä koko ihmiskunnassa. Alla oleva Jesajan teksti puhuu ajasta nykyisten aikojen jälkeen.

        Jes 66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        Jes 66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

        "Mainitut muukalaiset tarkoittavat muista kansoista Israeliin muuttaneita ihmisiä. Samat säännöt kaikille, mitä tulee Jumalan käskyihin ja kansansa pyhittämiseen."

        Joo, niille jotka ovat vanhan liiton alaisia. Uusi liitto on eri asia.

        "Tämä ilon ja levon päivä asetettiin jo maailman luomisessa ja se annettiin Aadamille ja Eevalle sekä heidän jälkeläisilleen."

        Eikä annettu. Tuo on harhaoppia, perätöntä propagandaa, jonka olet niellyt. Ei ole yhden yhtäkään viittausta ihmisten sapatin pitämiseen ennen mannan antamista.Ja kuten voit siitä kohdasta lukea, asia tuli noille silloin aivan uutena. Samoin Hes 20 vahvistaa, että Jumala nimenomaan antoi sapatin vasta israelilaisille. Ja myös Gal 3.

        "15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
        16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
        17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
        18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä."

        Niin, ja Jes 66:23 puhuu tulevasta ajasta, eli tarkalleen ottaen ajasta maan päällä sen jälkeen kun Jeesus on palannut Israelia hallitsemaan. Lue 16-21. Eli siinäkin asiassa A-kirkon harhaoppi osuu pahasti kiveen.

        Usko nyt vaan huviksesi mitä Raamattu aivan kirjaimellisesti sanoo, eli että sapatti annettiin israelilaisille velvollisuudeksi vanhaan liittoon, kun taas uuteen liittoon sitä ei ole annettu. Päinvastoin, kuten Gal 3:19 osoittaa.


      • maanmaatonen

        Kiitoksia rohkaisevasta kehoituksestasi uskoa sen mitä Raamattu sanoo. Näin pyrin totisesti tekemään jos Herra suo ymmärrystä ja viisautta. Toki teen parannusta myös vääristä käsityksistä jos Herra senkin minulle suo. Toistaiseksi sapatti on kuitenkin näyttäytynyt minulle yksinomaa tässä valossa, että se on Jumalan luomisessa asetettu ja siunattu viikonpäivä, joka pyhitetään myös uudelleen luomisen jälkeen uudessa maassa Herran johdolla.

        Laitat aikalailla painoarvoa yhdelle sanalle "Israelilaisille". Tulisi ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Se on luomiseen ja lankeemukseen nähden myöhemmin lanseerattu termi ja se tarkoittaa Jumalan kansaa ja kaikkia siihen liitettyjä ja oksastettuja Jumalan omia.

        Pelastushistoria ja sapatin pyhitys näyttäisi alkavan jo Raamatun alkulehdillä. Jumala lausui käärmeelle lupauksen tulevasta Messiaasta joka voittaisi käärmeen vallan ja murskaisi sen. Sama sanoma välittyy myös myöhemmin Israelin vaiheissa. Sapatti ja Messiaan odotus ovat keskeisiä edelleen asioita.

        Kokonaiskuva on hyvä pitää mielessä. Aadamin kautta koko ihmiskunta joutui lankeemuksen tilaan. Jumala päätti pelastaa ihmisistä ne jotka sitä haluavat ja siihen suostuvat. Tämä lupaus ilmoitettiin heti alussa, ja se on ilmoitettu pitkin matkaa useissa historian vaiheissa uudelleen, mm. Aabarahamin kautta ja myöhemmin Israelin kansan kautta ja viimein Messiaan itsensä esimerkin ja opetuksen kautta.

        Messiaan jälkeen tätä pelastussanoman ilmoitusta kantaa ja säilyttää edelleen Jumalan omat, Jumalan kansa, joka kuitenkin on luopunut monelta osin ilmoituksen keskeisistä asioista niin sanotun suuren luopumuksen kautena, josta apostoli Paavalikin varoitti aikalaisiaan että se on tulossa. Jopa Kristuksen merkitys unohdettiin, puhumattakaan sapatista. Onneksi Jumala on suonut uskonpuhdistuksen toteutua ja nämä aarteet ovat jälleen Jumalan kansan hallussa.

        Tutkitaan vaan Raamattua, avoimin mielin. Yritetään välttää ennakkoasenteidemme taakkaa ja katsotaan kokonaisuuden valossa pelastushistorian elementtejä.


      • Exap
        maanmaatonen kirjoitti:

        Kiitoksia rohkaisevasta kehoituksestasi uskoa sen mitä Raamattu sanoo. Näin pyrin totisesti tekemään jos Herra suo ymmärrystä ja viisautta. Toki teen parannusta myös vääristä käsityksistä jos Herra senkin minulle suo. Toistaiseksi sapatti on kuitenkin näyttäytynyt minulle yksinomaa tässä valossa, että se on Jumalan luomisessa asetettu ja siunattu viikonpäivä, joka pyhitetään myös uudelleen luomisen jälkeen uudessa maassa Herran johdolla.

        Laitat aikalailla painoarvoa yhdelle sanalle "Israelilaisille". Tulisi ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Se on luomiseen ja lankeemukseen nähden myöhemmin lanseerattu termi ja se tarkoittaa Jumalan kansaa ja kaikkia siihen liitettyjä ja oksastettuja Jumalan omia.

        Pelastushistoria ja sapatin pyhitys näyttäisi alkavan jo Raamatun alkulehdillä. Jumala lausui käärmeelle lupauksen tulevasta Messiaasta joka voittaisi käärmeen vallan ja murskaisi sen. Sama sanoma välittyy myös myöhemmin Israelin vaiheissa. Sapatti ja Messiaan odotus ovat keskeisiä edelleen asioita.

        Kokonaiskuva on hyvä pitää mielessä. Aadamin kautta koko ihmiskunta joutui lankeemuksen tilaan. Jumala päätti pelastaa ihmisistä ne jotka sitä haluavat ja siihen suostuvat. Tämä lupaus ilmoitettiin heti alussa, ja se on ilmoitettu pitkin matkaa useissa historian vaiheissa uudelleen, mm. Aabarahamin kautta ja myöhemmin Israelin kansan kautta ja viimein Messiaan itsensä esimerkin ja opetuksen kautta.

        Messiaan jälkeen tätä pelastussanoman ilmoitusta kantaa ja säilyttää edelleen Jumalan omat, Jumalan kansa, joka kuitenkin on luopunut monelta osin ilmoituksen keskeisistä asioista niin sanotun suuren luopumuksen kautena, josta apostoli Paavalikin varoitti aikalaisiaan että se on tulossa. Jopa Kristuksen merkitys unohdettiin, puhumattakaan sapatista. Onneksi Jumala on suonut uskonpuhdistuksen toteutua ja nämä aarteet ovat jälleen Jumalan kansan hallussa.

        Tutkitaan vaan Raamattua, avoimin mielin. Yritetään välttää ennakkoasenteidemme taakkaa ja katsotaan kokonaisuuden valossa pelastushistorian elementtejä.

        "Laitat aikalailla painoarvoa yhdelle sanalle "Israelilaisille". "

        Nooh, eikähän tuon painoarvon merkitys selity sillä, että Raamattu toistaa saman asian moneen kertaan, ja myös monella tavalla.

        Ihan esimerkiksi, luepa oikein ajatuksella tämä Gal 3:
        "17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ENNEN vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
        18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
        21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23 Mutta ENNENKUIN usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25 Mutta uskon tultua me EMME ENÄÄ OLE kasvattajan alaisia."

        Taikka mitenkäs olisi tämä kohta, Hes 20:
        "5 ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä ISRAELIN valitsin, minä kättä kohottaen lupasin Jaakobin heimon jälkeläisille, minä tein itseni heille tunnetuksi Egyptin maassa ja kättä kohottaen lupasin heille sanoen: 'Minä olen Herra, teidän Jumalanne'.
        6 Sinä päivänä minä kättä kohottaen lupasin heille, että vien heidät pois Egyptin maasta siihen maahan, jonka olin heille katsonut ja joka vuotaa maitoa ja mettä-se on kaunistus kaikkien maitten joukossa. -
        7 Ja minä sanoin heille: 'Heittäkää, itsekukin, pois silmienne iljetykset älkääkä saastuttako itseänne Egyptin kivijumalilla: minä olen Herra, teidän Jumalanne'.
        8 Mutta he niskoittelivat minua vastaan eivätkä tahtoneet minua kuulla; eivät heittäneet pois itsekukin silmiensä iljetyksiä eivätkä hyljänneet Egyptin kivijumalia. Niin minä ajattelin vuodattaa kiivauteni heidän ylitsensä ja panna vihani täytäntöön heissä keskellä Egyptin maata.
        9 Mutta minä tein, minkä tein, oman nimeni tähden, ettei se tulisi häväistyksi pakanain silmissä, joitten keskellä he olivat ja joitten silmäin edessä minä olin tehnyt itseni heille tunnetuksi viemällä heidät pois Egyptin maasta.
        10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan,
        11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
        12 Myöskin sapattini minä annoin HEILLE, olemaan merkkinä minun ja HEIDÄN välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät."

        Jotta siis sapatti annettiin ensimmäisen kerran vasta Israelille, vain ja ainoastaan Israelille, ja merkiksi Israelilaisten ja Jumalan välisestä VANHASTA liitosta.

        Täytyy olla varsin kovapäinen ja itsepäinen ulottaakseen sapatin uuteen liittoon, josta sanotaan:
        "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, EN SELLAISTA liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa... "

        --> Ei lakiliittoa. Ja sekin toistetaan UT:ssä niin moneen kertaan että pitäisi kovapäisimmänkin uskoa.


      • monijumalaisellle.exalle

        Mitä ja mikä on synti. ??? exa selittää titenkin, että löaksjdf asopgjwpeo jfaäpojdvaoja se on syntiä, koska käsite Jumalan laki on häneltä hukassa, niin ei ole syntiä eikä exakaan ole syntinen ja Jumalan valtakuntaan kaikkine mählineen sopiva. Sitähän se on. Ei tarvita Jeesusta, eikä parannusta.

        Kiitos, mutta samaan taivaiseen ei mennä, exan kanssa, sillä raamatullinen asia on hieman toinen, mitä exan maailmaan ja jumaliin tuleekaan, mitä hän nyt palvookaan, mene ja tiedä.

        Jumalalla on aina ollut yksi kansa, ei enempää, joiden nimi on elämänkirjoissa.

        Muotouskonnollisten taivaissa on elämänkirjat sen ja sen kirkon sakastissa ja sen mukaan sitten pojat kovasti mantraavat ja ovat viisaita palvomaan kunkin maan omaa jumalaansa.


      • Exap
        monijumalaisellle.exalle kirjoitti:

        Mitä ja mikä on synti. ??? exa selittää titenkin, että löaksjdf asopgjwpeo jfaäpojdvaoja se on syntiä, koska käsite Jumalan laki on häneltä hukassa, niin ei ole syntiä eikä exakaan ole syntinen ja Jumalan valtakuntaan kaikkine mählineen sopiva. Sitähän se on. Ei tarvita Jeesusta, eikä parannusta.

        Kiitos, mutta samaan taivaiseen ei mennä, exan kanssa, sillä raamatullinen asia on hieman toinen, mitä exan maailmaan ja jumaliin tuleekaan, mitä hän nyt palvookaan, mene ja tiedä.

        Jumalalla on aina ollut yksi kansa, ei enempää, joiden nimi on elämänkirjoissa.

        Muotouskonnollisten taivaissa on elämänkirjat sen ja sen kirkon sakastissa ja sen mukaan sitten pojat kovasti mantraavat ja ovat viisaita palvomaan kunkin maan omaa jumalaansa.

        "Kiitos, mutta samaan taivaiseen ei mennä, exan kanssa, ..."

        Kiitos, että suhtaudut rakkaudellisesti muihin.


      • maanmaatonen
        Exap kirjoitti:

        "Laitat aikalailla painoarvoa yhdelle sanalle "Israelilaisille". "

        Nooh, eikähän tuon painoarvon merkitys selity sillä, että Raamattu toistaa saman asian moneen kertaan, ja myös monella tavalla.

        Ihan esimerkiksi, luepa oikein ajatuksella tämä Gal 3:
        "17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ENNEN vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
        18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
        21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23 Mutta ENNENKUIN usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25 Mutta uskon tultua me EMME ENÄÄ OLE kasvattajan alaisia."

        Taikka mitenkäs olisi tämä kohta, Hes 20:
        "5 ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä ISRAELIN valitsin, minä kättä kohottaen lupasin Jaakobin heimon jälkeläisille, minä tein itseni heille tunnetuksi Egyptin maassa ja kättä kohottaen lupasin heille sanoen: 'Minä olen Herra, teidän Jumalanne'.
        6 Sinä päivänä minä kättä kohottaen lupasin heille, että vien heidät pois Egyptin maasta siihen maahan, jonka olin heille katsonut ja joka vuotaa maitoa ja mettä-se on kaunistus kaikkien maitten joukossa. -
        7 Ja minä sanoin heille: 'Heittäkää, itsekukin, pois silmienne iljetykset älkääkä saastuttako itseänne Egyptin kivijumalilla: minä olen Herra, teidän Jumalanne'.
        8 Mutta he niskoittelivat minua vastaan eivätkä tahtoneet minua kuulla; eivät heittäneet pois itsekukin silmiensä iljetyksiä eivätkä hyljänneet Egyptin kivijumalia. Niin minä ajattelin vuodattaa kiivauteni heidän ylitsensä ja panna vihani täytäntöön heissä keskellä Egyptin maata.
        9 Mutta minä tein, minkä tein, oman nimeni tähden, ettei se tulisi häväistyksi pakanain silmissä, joitten keskellä he olivat ja joitten silmäin edessä minä olin tehnyt itseni heille tunnetuksi viemällä heidät pois Egyptin maasta.
        10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan,
        11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
        12 Myöskin sapattini minä annoin HEILLE, olemaan merkkinä minun ja HEIDÄN välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät."

        Jotta siis sapatti annettiin ensimmäisen kerran vasta Israelille, vain ja ainoastaan Israelille, ja merkiksi Israelilaisten ja Jumalan välisestä VANHASTA liitosta.

        Täytyy olla varsin kovapäinen ja itsepäinen ulottaakseen sapatin uuteen liittoon, josta sanotaan:
        "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, EN SELLAISTA liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa... "

        --> Ei lakiliittoa. Ja sekin toistetaan UT:ssä niin moneen kertaan että pitäisi kovapäisimmänkin uskoa.

        Sapatin, eli lauantain, pyhittäminen on selvä merkki siitä ketä jumaltuutta tahtoo palvella, se on näkyvä ja viikottain toistuva osoitus siitä että haluaa palvella Luojaa. Tämä on minusta järkeenkäypää logiikkaa kun puhutaan merkistä Jumalan ja Hänen omiensa välillä olipa mikä tahansa liitto kyseessä. Ja soisin kyllä että kaikki Raamatun Luojaa tunnustavat ja palvelevat toisivat vaelluksellaan esille vakaumuksensa tässäkin kohden. Jos sapattia ei olisi asetettu ja siunattu luomisessa voisin olla kanssasi enemmän samaa mieltä, mutta en voi Raamatun tekstiä kieltää, se on vain hyväksyttävä.

        Puhuit hyvin kun toit esille sen ettemme ole enää lain alla, ja näin asia onkin. Paavali puhuu lainaamassasi Galatalaiskirjeen tekstissä Jumalalle kelpaamisesta ja Hänen kansaansa kuulumisesta.

        Huomaa kuitenkin että sekä vanhan liiton aikana että uuden liiton aikana laki toimii samalla tavalla, kasvattajana sovituksen vastaanottamiseksi ja Jumalan kansaan kuulumiseksi tai siitä erottamiseksi.

        Vanhan liiton aikana lain antama synnintunto sydämessään annettiin vähintään yksi eläinuhri vuodessa syntien anteeksi saamiseksi ja kansaan kuulumiseksi. Uuden liiton aikana uhri on itse Kristus, ja siinäkin vaaditaan lain antama synnintunto lakiin kohdistuneiden rikkomusten tähden jotta synnit olisi sovitettu ja luettaisiin Jumalan kansaan kuuluvaksi.

        Kun syntinen on vapahdettu syntiensä rangaistuksesta vanhassa liitossa tai uudessa liitossa hän on otettu pois lain alta armon alle. Vanhassa liitossa armon alla olemiseen vaadittiin joka vuosi vähintään yksi syntiuhri, uudessa liitossa vaaditaan Kristuksen kertakaikkinen uhri.

        Mooseksen kautta tuli toki muutakin lakia ja määräyksiä kuin pelkästään kymmenen käskyä jotka kirjoitettiin kivitauluun. Raamattu tuntuu korostavan tätä, sillä kymmenen käskyä kirjoitettiin kivitauluun Jumalan omalla kädellä kun taas muu laki kirjoitettiin pergamentti kääröihin Mooseksen kädellä. Kymmenen käskyn lain taulut sijoitettiin liitonarkin sisälle ja Mooseksen kirjoitukset arkin ulkoreunalle. Monet Mooseksen kirjoittamat lait vanhentuivat Kristuksessa koska ne olivat varjoja tulevasta täyttymyksestänsä, eli Kristuksesta.

        Niinpä meidän ei tarvitse tulla enää synnintuntoon siitä ettemme vietä juhlia Jerusalemissa vähintään kerran vuodenkierrossa, eikä ympärileikkauksesta tarvitse kantaa huolta. Näin ei asian laita ollut vanhan liiton aikana.

        On siis hyvä pitää mielessä kokonaisuus. Mitä sanaan laki sisältyy Raamatussa ja mitä lain osaa kulloinkin tarkoitetaan. Kivitalujen dekalogiako, Mooseksen säädöksiäkö, synnin lakiako, Hengen lakiako vaiko luonnonlakejako?

        Kokonaisuuteen niinikään kuuluu että lupaukset, liitot ja pelastus kuuluvat koko ihmiskunnalle, niin myös Jumalan laki ja sana.

        Israelin kansan tehtävä oli olla valkeutena maailmassa toisten kansojen keskellä, heidän tehtävä oli ns. evankelioida maailmaa ja tähän kuului että kääntyvien muukalaisten tuli sopeutua Jumalan kansan kansankulttuuriin joka määriteltiin Jumalan sanassa. Jokaisen kansaan syntyvän ja liittyvän tuli täyttää reunaehdot jotka Mooseksen kirjoitukset ilmoittavat.

        Nyt uuden liiton aikana ehdot ovat toki muuttuneet, mutta sehän olikin keskustelumme polttoaine, mitä noihin ehtoihin nykyään kuuluu, ja onko Jumalalla yksi kansa vaiko kaksi kansaa vaiko peräti vieläkin useampia?


      • Exap
        maanmaatonen kirjoitti:

        Sapatin, eli lauantain, pyhittäminen on selvä merkki siitä ketä jumaltuutta tahtoo palvella, se on näkyvä ja viikottain toistuva osoitus siitä että haluaa palvella Luojaa. Tämä on minusta järkeenkäypää logiikkaa kun puhutaan merkistä Jumalan ja Hänen omiensa välillä olipa mikä tahansa liitto kyseessä. Ja soisin kyllä että kaikki Raamatun Luojaa tunnustavat ja palvelevat toisivat vaelluksellaan esille vakaumuksensa tässäkin kohden. Jos sapattia ei olisi asetettu ja siunattu luomisessa voisin olla kanssasi enemmän samaa mieltä, mutta en voi Raamatun tekstiä kieltää, se on vain hyväksyttävä.

        Puhuit hyvin kun toit esille sen ettemme ole enää lain alla, ja näin asia onkin. Paavali puhuu lainaamassasi Galatalaiskirjeen tekstissä Jumalalle kelpaamisesta ja Hänen kansaansa kuulumisesta.

        Huomaa kuitenkin että sekä vanhan liiton aikana että uuden liiton aikana laki toimii samalla tavalla, kasvattajana sovituksen vastaanottamiseksi ja Jumalan kansaan kuulumiseksi tai siitä erottamiseksi.

        Vanhan liiton aikana lain antama synnintunto sydämessään annettiin vähintään yksi eläinuhri vuodessa syntien anteeksi saamiseksi ja kansaan kuulumiseksi. Uuden liiton aikana uhri on itse Kristus, ja siinäkin vaaditaan lain antama synnintunto lakiin kohdistuneiden rikkomusten tähden jotta synnit olisi sovitettu ja luettaisiin Jumalan kansaan kuuluvaksi.

        Kun syntinen on vapahdettu syntiensä rangaistuksesta vanhassa liitossa tai uudessa liitossa hän on otettu pois lain alta armon alle. Vanhassa liitossa armon alla olemiseen vaadittiin joka vuosi vähintään yksi syntiuhri, uudessa liitossa vaaditaan Kristuksen kertakaikkinen uhri.

        Mooseksen kautta tuli toki muutakin lakia ja määräyksiä kuin pelkästään kymmenen käskyä jotka kirjoitettiin kivitauluun. Raamattu tuntuu korostavan tätä, sillä kymmenen käskyä kirjoitettiin kivitauluun Jumalan omalla kädellä kun taas muu laki kirjoitettiin pergamentti kääröihin Mooseksen kädellä. Kymmenen käskyn lain taulut sijoitettiin liitonarkin sisälle ja Mooseksen kirjoitukset arkin ulkoreunalle. Monet Mooseksen kirjoittamat lait vanhentuivat Kristuksessa koska ne olivat varjoja tulevasta täyttymyksestänsä, eli Kristuksesta.

        Niinpä meidän ei tarvitse tulla enää synnintuntoon siitä ettemme vietä juhlia Jerusalemissa vähintään kerran vuodenkierrossa, eikä ympärileikkauksesta tarvitse kantaa huolta. Näin ei asian laita ollut vanhan liiton aikana.

        On siis hyvä pitää mielessä kokonaisuus. Mitä sanaan laki sisältyy Raamatussa ja mitä lain osaa kulloinkin tarkoitetaan. Kivitalujen dekalogiako, Mooseksen säädöksiäkö, synnin lakiako, Hengen lakiako vaiko luonnonlakejako?

        Kokonaisuuteen niinikään kuuluu että lupaukset, liitot ja pelastus kuuluvat koko ihmiskunnalle, niin myös Jumalan laki ja sana.

        Israelin kansan tehtävä oli olla valkeutena maailmassa toisten kansojen keskellä, heidän tehtävä oli ns. evankelioida maailmaa ja tähän kuului että kääntyvien muukalaisten tuli sopeutua Jumalan kansan kansankulttuuriin joka määriteltiin Jumalan sanassa. Jokaisen kansaan syntyvän ja liittyvän tuli täyttää reunaehdot jotka Mooseksen kirjoitukset ilmoittavat.

        Nyt uuden liiton aikana ehdot ovat toki muuttuneet, mutta sehän olikin keskustelumme polttoaine, mitä noihin ehtoihin nykyään kuuluu, ja onko Jumalalla yksi kansa vaiko kaksi kansaa vaiko peräti vieläkin useampia?

        "Jos sapattia ei olisi asetettu ja siunattu luomisessa voisin olla kanssasi enemmän samaa mieltä, mutta en voi Raamatun tekstiä kieltää, se on vain hyväksyttävä."

        Niin, itse asiassa juuri nimenomaan kiellät Raamatun tekstin, asettaessasi sapatin asemaan, johon Jumala ei sitä ole koskaan eikä missään, ei ainoassakaan Raamatun kohdassa asettanut, eli vaatimukseksi muille kuin Israelille.

        Jeesukselta kysyttiin, mikä on LAIN tärkein käsky, ja vastauksessa tuli selkeästi ilmi että laki ei suinkaan tarkoita 10 käskyä, kuten adventtiharhat julkeasti valehtelevat.

        10 käskyyn ei edes sisälly LAIN tärkein käsky, joten A-kirkon kyseinen opinkohta on niin niin niin metsässä kuin ikinä mikään teologinen kakofonia voi olla.

        Olen syvästi pahoillani, jos uskot vielä tuohon adventtikirkon valheteologiaan. Mutta ihan aikuisen oikeesti, sapattia ei ole koskaan eikä missään annettu muille kuin juutalaisille, Raamatun mukaan.


      • maanmaatonen
        Exap kirjoitti:

        "Jos sapattia ei olisi asetettu ja siunattu luomisessa voisin olla kanssasi enemmän samaa mieltä, mutta en voi Raamatun tekstiä kieltää, se on vain hyväksyttävä."

        Niin, itse asiassa juuri nimenomaan kiellät Raamatun tekstin, asettaessasi sapatin asemaan, johon Jumala ei sitä ole koskaan eikä missään, ei ainoassakaan Raamatun kohdassa asettanut, eli vaatimukseksi muille kuin Israelille.

        Jeesukselta kysyttiin, mikä on LAIN tärkein käsky, ja vastauksessa tuli selkeästi ilmi että laki ei suinkaan tarkoita 10 käskyä, kuten adventtiharhat julkeasti valehtelevat.

        10 käskyyn ei edes sisälly LAIN tärkein käsky, joten A-kirkon kyseinen opinkohta on niin niin niin metsässä kuin ikinä mikään teologinen kakofonia voi olla.

        Olen syvästi pahoillani, jos uskot vielä tuohon adventtikirkon valheteologiaan. Mutta ihan aikuisen oikeesti, sapattia ei ole koskaan eikä missään annettu muille kuin juutalaisille, Raamatun mukaan.

        Aivan, sapatti annettiin Jumalan omille. Niille ihmiskunnan jäsenille jotka haluavat kunnioittaa Luojaansa, tässä tapauksessa pitää viikkorytmin joka asetettiin luomisessa ja pyhittää sen seitsemännen päivän.

        Olet varmasti kuullut selitykset siitä kuinka dekalogi on sama asia kuin kysymys suurimmasta käskystä.

        Ts. rakkaus ei varasta, rakkaus ei tapa, ei kadehdi toisen omaa, ei valehtele, ei pidä muita jumalia eikä pidä Hänen nimeä epäkunniassa. Rakkaus kunnioittaa toista ja Jumalaa yli kaiken, mm. siten että pitää Hänen pyhäpäivänsä kunniassa.


    • armonkerjäläinen

      Koko patriarkallisen kauden ajalta ei kuitenkaan ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää seitsemäs päivä. Emme myöskään löydä suoraa käskyä, joka kieltäisi varastamisen,tappamisen,aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen. Joosuasta Nehemiaan saakka (lähes tuhat vuotta) vietettin varmasti myös lehtimajanjuhlaa, vaikkei sitä kertaakaan mainita.
      Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen, että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä. Jumalan laki oli niin tunettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta innoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16.luvussa-"kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani?" jae 28)-ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa,että se tunettin jo.

      • sapatti.vai.sunnuntai

        jatkahan armonkerjäämistä ja sano SApatin Herralle, että missäs se sinun sapattisi on minulle. Olihan se kristityille 9 käskyä ja juutalaisille lisätään tuo sapatti. Niinhän se oli. Meillä kullakin on oma jumalamme. Meillä on Ignaatius/luterilainen jumala.


      • Exap

        "Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen, että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä. "

        Niin, hassua kun toitkin ilmi, itse asiassa mannan antamisen yhteydessä tuli kuitenkin varsin selväksi se, että sapatti tuli kansalla varsin uutena, eikä sitä ensin osattu noudattaa. Joten tämä kaataakin sitten teorian siitä että se olisi ollut annettu ihmisille alusta asti. Tosin, Hes 20 sanoo saman aivan sanatarkasti, joten tämä ei ole arvuuttelun alainen asia.


    • Nyt-usko-koetukselle

      Ehdotan, että te kaikki adventistit lopetatte pastoreidenne rahoittamisen. Laitatte kymmenykset ja kolehdit köyhien ja hädänalaisten auttamiseen, kuten niiden tarkoitus on ollutkin. Se olisi eräänlainen uskon koetus myös pastoreille, jotka ovat tottuneet helppoon rahaan.

      Raamatussa Jeesus lähetti opetuslapsensa lähetystyöhön=saarnatyöhön ja samalla Jeesus nimenomaan teroitti, ettei ollut edes lupa ottaa rahakukkaroa mukaan, vain siksi, että lähetystyöntekijän usko tulisi koetelluksi ja hän olisi pelkästään riippuvainen Jumalasta.

      Pastoreilla on liian helppoa, kun he tietävät, että kuukausipalkka tulee säännöllisesti, koska seurakuntalaiset rahoittavat kaikki pastorin kulut.

      • maanmaatonen

        Itse asiassa seitsemännen päivän sapatti on ainoa kymmenestä käskystä joka ilmoitetaan kaksi kertaa ennen Siinaita.

        1Ms 2:2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
        1Ms 2:3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        2Ms 16:23 Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti.

        Siinailla tapahtuvassa lain ylöskirjaamisessa sapattikäskyn perusteet ilmoitetaan siten että siitä tulee selväksi käskyn yhteys luomistyöhön. Yhteys luomisessa pyhitetyn seitsemännen päivän ja myöhemmin Israelille määrätyn seitsemännen päivän välillä on selvä. Käskyn peruste on molemmissa tapauksissa sama. Myös lepo, joka on hikisen otsan vastakohta, on molemmissa ydinajatus.

        2Ms 20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        2Ms 20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Seitsemännen päivän pyhityksessä on käskyn mukaan kyse varsinaisesti siitä että päivän valinnut ja pyhittänyt sekä siunannut Jumala on Luoja. Kuka tahansa joka pyhittää juuri tätä päivää kunnioittaa Luojaa ja heijastaa Luojansa tahtoa ja ihminenhän on luotu Jumalan kuvaksi.

        Jos sama seitsemäs päivä perustetaan jo luomisessa ja myöhemmin ilmoitetaan yli neljän vuosisadan orjuudesta palaavalle Israelin kansalle monen monituiseen kertaan täytyy asian olla tärkeä ja oleellinen uskon elämää ja Jumalalle kuulumista silmällä pitäen. Se rajaa vaihtoehdot sen suhteen mitä päivää pyhittäisin tai kannattaako jättää pyhittämättä.

        Mielestäni jos uudessa liitossa haluaa että elämässä toteutuu Jumalan siunaus ja tahto, on varmasti hyvä seurata tässäkin kohtaa Jumalan itsensä kertaamaa kehoitusta ja valita juuri se Jumalan valitsema ja siunaama päivä. Eihän se Jumalan armo toki lopu kesken vaikka onnistummekin erehtymään niin monin tavoin, mutta ajatteleehan Jumala meidän parasta, ja turhaa on turhaan olla vailla.


    • armonkerjäläinen

      Toisen Mooseksen kirjan 16. luku kertoo,että kansa oli nälissään ja Herra lupasi antaa "sataa--ruokaa (mannaa) taivaasta". Lisäksi hän sanoi panevansa heidät koetukselle nähdäkseen, "noudattavatko he minun lakejani vai eivät" 2. Moos.. 16:4) Mitä lakia ? Tähänastisessa raamatullisessa historiassa ei ollut mainittu lain antamisesta. Juutalaisten oli kuitenkin täytynyt tuntea laki, sillä miten Jumala olisi muuten voinut koetella heidän kuuliaisuuttaan ??
      Herran nuhde: "Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani ?" osoittaa ettei heidän tottelemattomuutensa ollut uusi ilmiö. Kysymys: "Kuinka kauan?" antaa ymmärtää, että lain rikkominen oli ollut jatkuva ongelma. Israelilaisten oli jo täytynyt tuntea laki; miksi muuten Jumala olisi rangaissut heitä sen jatkuvasta rikkomisesta ??

      • Exap

        " Kysymys: "Kuinka kauan?" antaa ymmärtää, että lain rikkominen oli ollut jatkuva ongelma. Israelilaisten oli jo täytynyt tuntea laki; miksi muuten Jumala olisi rangaissut heitä sen jatkuvasta rikkomisesta ??"

        Jotenkin minulle tulee sellainen olo, että tämä ei ole oma ajatuksesi, vaan olet sen taas kuullut tai lukenut jostakin. Tämä on nimittäin niiiiiiiiiiiiiiiiin tyypillistä adventistista harhaoppien tukemiseksi tehtävää lainauslouhintaa !!!

        Mutta jotta tämä nyt tulee kristallinkirkkaaksi sinullekin, niin katsotaanpa siis takemmin; 2 Moos 16:
        "4 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. NÄIN minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät."

        Eli siis Jumala ilmoittaa koettelevansa heitä, noudattavatko vaiko eikö ? Nooh, eikö tämä jo yksistään kerro siitä, että Jumala EI OLE AIEMMIN asettanut MITÄÄN lakia, jonka perusteella israelilaisia voisi koetella, eikö ? Lapsikin ymmärtää, että jos jokin laki (sapatti tms) olisi aiemmin ollut voimassa, niin ei olisi ENÄÄ tarvinnut koetella, vaan homma olisi jo ihan selvä.

        Mutta, katsotaanpa miten kävi - ensimmäinen rikkomus
        "19 Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20 Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin."

        Ja toinen rikkomus:
        "27 Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään."

        Kaksi Raamattuun kirjattua rikkomusta, ja sen JÄLKEEN Jumala sanoi:
        "28 Niin Herra sanoi Moosekselle: "KUINKA KAUAN aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?"

        Eli noin suomeksi sanottuna, jakeesta 4 alkoi koetus, ja jakeessa 28 Jumala kysyi kuinka kauan.

        Eli kyllä tämä nyt valitettavasti nimenomaan todistaa sen puolesta, että ennen jakeen 4 aikaa, Jumala ei ollut antanut YHTÄÄN lakia ihmisille, koska sen ensimmäisen annettuaan, ihmisillä meni alta viikko sen rikkomiseen, ja näin ollen, Jumalan "koetus alkoi jakeesta 4 ja saatiin valmiiksi jakeessa 28.

        Mutta kuten todettiin, 2 Moos 16 todistaa kirjaimellisen tarkasti, ettei Jumala ollut antanut lakia eikä sapattia ennen mannan antamista.


      • maanmaatonen

        Israelilaisille annettiin käsky pyhittää seitsemännen päivän sapattia riippumatta siitä missä he maantieteellisesti tuolloin ovat.

        3Ms 23:3 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako, se on Herran sapatti, missä asuttekin.


        Jumala käskee myös kaikkia muukalaisia, toisista kansoista Israeliin liittyneitä yksilöitä pyhittämään sapattia rangaistuksen uhalla. Heidän tuli pyhittää sapattia samalla tavalla kuin syntyperäisten israelilaisten.

        5Ms 5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.

        Näin meidänkin jotka olemme oksastetut samaan puuhun syntyperäisten israelilaisten viereen on vietettävä sapattia samalla tavalla riippumatta siitä missä päin maailmaa me olemme. Jotkut kristityt kun kuulema viettävät sapattia oleskellessaan Israelissa lähi-idässä mutta muualla pitävät sunnuntaita.

        Meidät on liitetty samaan kansan kokonaisuuteen kaikki Luoja-Jumalaa palvelevat uskovat. Kristuksessa olemme kaikki yhtä puuta ja osalliset samasta pyhyydestä riippimatta siitä missä päin maailmaa me elämme ja uskomme.

        Room 11:17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
        Room 11:18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        Room 11:19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        Room 11:20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
        Room 11:21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
        Room 11:22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
        Room 11:23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        Room 11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!


      • Lukekaapa

        Päinvastoin Exap! Päinvastoin!


      • maanmaatonen
        Exap kirjoitti:

        " Kysymys: "Kuinka kauan?" antaa ymmärtää, että lain rikkominen oli ollut jatkuva ongelma. Israelilaisten oli jo täytynyt tuntea laki; miksi muuten Jumala olisi rangaissut heitä sen jatkuvasta rikkomisesta ??"

        Jotenkin minulle tulee sellainen olo, että tämä ei ole oma ajatuksesi, vaan olet sen taas kuullut tai lukenut jostakin. Tämä on nimittäin niiiiiiiiiiiiiiiiin tyypillistä adventistista harhaoppien tukemiseksi tehtävää lainauslouhintaa !!!

        Mutta jotta tämä nyt tulee kristallinkirkkaaksi sinullekin, niin katsotaanpa siis takemmin; 2 Moos 16:
        "4 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. NÄIN minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät."

        Eli siis Jumala ilmoittaa koettelevansa heitä, noudattavatko vaiko eikö ? Nooh, eikö tämä jo yksistään kerro siitä, että Jumala EI OLE AIEMMIN asettanut MITÄÄN lakia, jonka perusteella israelilaisia voisi koetella, eikö ? Lapsikin ymmärtää, että jos jokin laki (sapatti tms) olisi aiemmin ollut voimassa, niin ei olisi ENÄÄ tarvinnut koetella, vaan homma olisi jo ihan selvä.

        Mutta, katsotaanpa miten kävi - ensimmäinen rikkomus
        "19 Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20 Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin."

        Ja toinen rikkomus:
        "27 Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään."

        Kaksi Raamattuun kirjattua rikkomusta, ja sen JÄLKEEN Jumala sanoi:
        "28 Niin Herra sanoi Moosekselle: "KUINKA KAUAN aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?"

        Eli noin suomeksi sanottuna, jakeesta 4 alkoi koetus, ja jakeessa 28 Jumala kysyi kuinka kauan.

        Eli kyllä tämä nyt valitettavasti nimenomaan todistaa sen puolesta, että ennen jakeen 4 aikaa, Jumala ei ollut antanut YHTÄÄN lakia ihmisille, koska sen ensimmäisen annettuaan, ihmisillä meni alta viikko sen rikkomiseen, ja näin ollen, Jumalan "koetus alkoi jakeesta 4 ja saatiin valmiiksi jakeessa 28.

        Mutta kuten todettiin, 2 Moos 16 todistaa kirjaimellisen tarkasti, ettei Jumala ollut antanut lakia eikä sapattia ennen mannan antamista.

        Minulle jää kyllä nyt päättelysi epäselväksi koskien tuota koettelua. Miten voidaaan uskollisuutta koetella jos ei ole ensin annettu sitä mihin voisi sitoutua?

        Mutta ei se mitään, sillä kuten viittasit sellaiseen tulkinnalliseen kristallinkirkkauteen mihin toki haluamme kaikki päästä, niin pitäydytään yksinkertaisessa Raamatun sanassa.

        Raamatun mukaan Jumala antoi käskynsä jo ennen mannaihmettä israelilaisille, siinä yhteydessä ei tosin määritellä tarkemmin mitä käskyjä ne olivat mutta koska 16-luku tuo esille sapattikäskyn koettelemisen niin on vahva peruste olettaa että sekin tuotiin aiemmin jo esille:

        2Ms 15:25 Mutta hän huusi Herran puoleen; ja Herra osoitti hänelle puun, jonka hän heitti veteen, ja vesi tuli makeaksi. Siellä hän antoi kansalle lain ja oikeuden, ja siellä hän koetteli sitä.
        2Ms 15:26 Hän sanoi: "Jos sinä kuulet Herraa, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein hänen silmissänsä, tarkkaat hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, niin minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä minä olen Herra, sinun parantajasi".


    • armonkerjäläinen

      Herra lupasi antaa Jaakopille paljon jälkeläisiä, koska hänen isoisänsä Abraham "oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä,mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni,määräykseni ja lakini" 1.Moos.26:5). Mitkä määräykset, mitkä käskyt, mitkä lait ?? Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro näiden käskyjen, määräysten ja lakien antamisesta, mutta silti Abraham oli niille kuuliainen, ja Herra lupasi siunata Jaakobin jälkeläisiä. On väistämätöntä, että laki tunettiin ennen Siinain ukkosenjyrinää ja salamoita. Vai eikö tuona ajanjaksona-joka kesti noin 2000 vuotta-ollut lainkaan oikean ja väärän mittapuuta ? Antoiko Jumala ihmisten tehdä mitä tahtoivat, varoittamatta heitä pahasta ? Miten sodomalaiset ja vedenpaisumuksessa hukkuneet olisi voitu tuomita ilman lakia ? Raamattu sanoo,että "synti merkitsee Jumalan lain rikkomista" 1.Joh..3:4);ilman lakia siis ei voi olla syntiä. Kun Joosefin egyptiläisen isännän vaimo yritti vietellä hänet, hän huudahti: "Kuinka minä siis voisin tehdä nin pahan teon ja rikkoa Jumalaa vastaan ?" Miten Joosef olisi voinut tietää,että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut siihen liittyyvää Jumalan käskyä ? Millainen Jumala olisi hävittänyt maailman vedenpaisumuksella ja Sodoman ja Gomorran tulella, jos nuo ihmiset eivät olisi tieneet tekevänsä syntiä ?? Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita vai mitä mieltä olet ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe