kenttäsirkkeli

paljonko kannattaisi

Jos aikoo harrastusmielessä vapaa-aikoina harrastaa puutavaran sahausta, vaikkapa moottoripyöräilyn sijaan,paljonko toimivaan sirkkeliin pitäisi sijoittaa rahaa.
Saako kunnon puutavaraa esim. teräsrunkoisella kitkapyörävetoisella sirkelillä, sekä paljonko tähän pitäisi uhrata rahaa.
Vanha Fordson majuri jo olisi, samoin on tullut harrastettua kaikenlaista metallirakentamista.
Puutatavaralla olisi aina käyttöä ja sirkkeleistä olen ollut kiinnostunut jo parikymmentä vuotta.
Siis tarkoitus ei ole leipätyönä tätä tehdä, vaan harrastuksena, josta olisi taloudellistakin hyötyä. Toisin kuin monesta muusta harrastuksesta. Vanhat Nuffit ym. hieman isommat traktorit kiinnostavat myös.
Minulla on teknisesti kaikin puolin rempattu 35 ferguson, jos jotain sellaisenkin vaihto isompaan kiinnostaa niin olen kiinnostunut.
Mutta etupäässä nuo sirkkelit, millaisia kokemuksia eri vehkeistä on. Uudet nykuyaikaiset maksavat liene 100 000 euroa. Mutta millä hinnalla saa toimivan, mieluummin kuitenkin teräsrunkoisen?

51

65796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sahausurakoitsija

      Ei kannata ostaa kitvetoista. Hanki hydraulisella ketjuvedolla oleva kone. Sellaisen saa noin 20-25 vuotta vanhana 3000-10000 eurolla. Majorisi suurin ongelma sahauksessa on liian pieni teho. Pitäisi olla noin 80 hv tai enemmän, sillä koneen hyytyessä alkaa terä helposti muuttamaan suuntaa puun sisällä ja silloin se lämpiää ja menee jännitys pois. Tällaisella sahalla työ sujuisi jo mukavasti. Pienemmät puut sahaa toki iloisesti sillä Majorillakin.

      • arii

        .. noi ns. isäntälinjan vannesahat oli jota aikoinaan kaupattiin ei uusinakaan kauheessa hinnassa


      • paljonko kannattaa

        Minulla itseasiassa on kiikarissa sellainen kitkavetoinen. Tekniikka näyttää hyvältä. Mikä on suurin vika kitkavedossa? Kumipyörä näyttää ihan hyvältä, samoin kaikki laakeroinnit. Olen ajatellut joskus mahdollisesti laittaa pöllille vedon ja kunnon vastakappaleen pyörivillä rullilla.
        Siihen toki voi mennä aikaa. Moni on sanonut että lautaa ja parrua saa jopa puurunkoisella sahalla. Tätä sahaa ei ole tarkoitus liikutella vaan petata se hyvälle petille vaateriin. Siis puut sahan luo eikä sahaa puiden luo. Silloin voisi moottoriksi ajatella vaikka jotain vanhaa kuorma-auton moottoria. Sellaisiakin virityksiä olen nähnyt. Vielä jos hytti kunnossa niin mikäpä hörpätä vaikka kahvit välillä.
        Kai taärkeimmät tekijät ovat sahurit ja terän kunto ym. Päivän tuotto ei tarvitse olla kovin suuri. Kyse on harrastuksesta jossa saattaa jopa hermo levätä. Olisi vaan kiva vielä vanhoilla päivillä opetella uusia asioita, (50v) mittarissa.


      • 10-sorminen
        paljonko kannattaa kirjoitti:

        Minulla itseasiassa on kiikarissa sellainen kitkavetoinen. Tekniikka näyttää hyvältä. Mikä on suurin vika kitkavedossa? Kumipyörä näyttää ihan hyvältä, samoin kaikki laakeroinnit. Olen ajatellut joskus mahdollisesti laittaa pöllille vedon ja kunnon vastakappaleen pyörivillä rullilla.
        Siihen toki voi mennä aikaa. Moni on sanonut että lautaa ja parrua saa jopa puurunkoisella sahalla. Tätä sahaa ei ole tarkoitus liikutella vaan petata se hyvälle petille vaateriin. Siis puut sahan luo eikä sahaa puiden luo. Silloin voisi moottoriksi ajatella vaikka jotain vanhaa kuorma-auton moottoria. Sellaisiakin virityksiä olen nähnyt. Vielä jos hytti kunnossa niin mikäpä hörpätä vaikka kahvit välillä.
        Kai taärkeimmät tekijät ovat sahurit ja terän kunto ym. Päivän tuotto ei tarvitse olla kovin suuri. Kyse on harrastuksesta jossa saattaa jopa hermo levätä. Olisi vaan kiva vielä vanhoilla päivillä opetella uusia asioita, (50v) mittarissa.

        Moi!

        Sahaaminen on erittäin mielenkiintoista, paljon kokemusta ja tietoa vaativaa hommaa.
        Sahailen itse huvikseni ikivanhalla kenttäsirkkelillä jota modernisoin pikkuhiljaa.

        Sahaa olen pyörittänyt nelosNuffilla, tehot riittää kohtalaisesti jos terä kunnossa.

        Sahassa pitäisi olla hydraulinen painotela (mitä mulla ei vielä ole) koska muuten sahurin sormet on aika suuressa vaarassa lyhentyä. Ilman painotelaakin saa ihan hyvää tavaraa mutta täytyy olla varovainen, ja sahaaminen on aika rankkaa hommaa. Nopeudessa nämä vanhat sahat ei ihan pärjää uudenaikaisille mutta onhan hintakin halvempi.

        Terän teroituskone olisi hyvä olla, tosin kyllä viilaamallakin toimeen tulee, kun käyttää terää aika-ajoin huollossa.

        Terän takana on ehdottomasti oltava se takapotkusuojus, ettei terä heitä lautaa sahuria tai peräsahuria päin (Olen kokeillut, lauta lentää aika haipakkaa ja pitkälle, onhan teränopeus n. 900 m/min!). Suojuksen puuttuminen on aiheuttanut monta kuolemaan johtanutta tapaturmaa.

        Yleisohje: Muista miettiä kaikki asiat moneen kertaan ettet tapa itseäsi! Aloita pienillä puilla. Varo terää!

        Palaillaan asiaan tarkemmin ensi viikolla...


      • ..majuri

        itellä on karan se farmer malli.. en muista tarkempaa tyyppinumeroo.. sitä on pyöritetty loistavasti 60hv foortillakin jos isommat on ollu pellolla.. siis käyttö on ollut pelkäästään urakointia


      • Nimetön
        10-sorminen kirjoitti:

        Moi!

        Sahaaminen on erittäin mielenkiintoista, paljon kokemusta ja tietoa vaativaa hommaa.
        Sahailen itse huvikseni ikivanhalla kenttäsirkkelillä jota modernisoin pikkuhiljaa.

        Sahaa olen pyörittänyt nelosNuffilla, tehot riittää kohtalaisesti jos terä kunnossa.

        Sahassa pitäisi olla hydraulinen painotela (mitä mulla ei vielä ole) koska muuten sahurin sormet on aika suuressa vaarassa lyhentyä. Ilman painotelaakin saa ihan hyvää tavaraa mutta täytyy olla varovainen, ja sahaaminen on aika rankkaa hommaa. Nopeudessa nämä vanhat sahat ei ihan pärjää uudenaikaisille mutta onhan hintakin halvempi.

        Terän teroituskone olisi hyvä olla, tosin kyllä viilaamallakin toimeen tulee, kun käyttää terää aika-ajoin huollossa.

        Terän takana on ehdottomasti oltava se takapotkusuojus, ettei terä heitä lautaa sahuria tai peräsahuria päin (Olen kokeillut, lauta lentää aika haipakkaa ja pitkälle, onhan teränopeus n. 900 m/min!). Suojuksen puuttuminen on aiheuttanut monta kuolemaan johtanutta tapaturmaa.

        Yleisohje: Muista miettiä kaikki asiat moneen kertaan ettet tapa itseäsi! Aloita pienillä puilla. Varo terää!

        Palaillaan asiaan tarkemmin ensi viikolla...

        kyllä tuo teränopeus on paljon enemmän

        0,95 m terän kehä on 2,9m ja sitä kun pyrittää 1000 r / min niin tulee 2900m / min

        Muuten jos meinaat sahata jollakin pikku koneella niin ennen kuin olet sahannut "monta puuta" älä sahaa isoja puita.

        Ja jossakin joku ehdotti että pyörittää suoraan ulosotsta terään ei kyllä onnistu kun terän pyörimisnopeus on 1000 r / min

        Muutenkin kun laskeskelet niin pieni kone on pyörittävä vähintään 1800 - 2000 r/min muuten olet pulassa


      • Nimetön
        ..majuri kirjoitti:

        itellä on karan se farmer malli.. en muista tarkempaa tyyppinumeroo.. sitä on pyöritetty loistavasti 60hv foortillakin jos isommat on ollu pellolla.. siis käyttö on ollut pelkäästään urakointia

        olet sitkas sissi jos olet kenttäsirkkelilä urakoinut niin että Majuri pyörittää.

        Miten ihmeessä saat isot puut halki kunnialla?

        Meinaan jos olet oikein urakoinut niin pitää sitä syntyä jälkeäkin, itse painan Valmet 905 ja säädetty niin että 1900 r/min kone jauhaa ja puhaltelee melko paksuja kun on kunnon puita kasassa, ja väitän että terä ja vehkeet on timmissä.


      • Nimetön
        paljonko kannattaa kirjoitti:

        Minulla itseasiassa on kiikarissa sellainen kitkavetoinen. Tekniikka näyttää hyvältä. Mikä on suurin vika kitkavedossa? Kumipyörä näyttää ihan hyvältä, samoin kaikki laakeroinnit. Olen ajatellut joskus mahdollisesti laittaa pöllille vedon ja kunnon vastakappaleen pyörivillä rullilla.
        Siihen toki voi mennä aikaa. Moni on sanonut että lautaa ja parrua saa jopa puurunkoisella sahalla. Tätä sahaa ei ole tarkoitus liikutella vaan petata se hyvälle petille vaateriin. Siis puut sahan luo eikä sahaa puiden luo. Silloin voisi moottoriksi ajatella vaikka jotain vanhaa kuorma-auton moottoria. Sellaisiakin virityksiä olen nähnyt. Vielä jos hytti kunnossa niin mikäpä hörpätä vaikka kahvit välillä.
        Kai taärkeimmät tekijät ovat sahurit ja terän kunto ym. Päivän tuotto ei tarvitse olla kovin suuri. Kyse on harrastuksesta jossa saattaa jopa hermo levätä. Olisi vaan kiva vielä vanhoilla päivillä opetella uusia asioita, (50v) mittarissa.

        Kyllä se on niin että jos päivän sahaat hydraulisesti vetävällä sahalla niin tiedät eron.

        Kyllä se on niin että niitä kitkavetoisia älä katselekkaan.

        Jos petaat sirkkelin paikalleen niin päädyt voi aivan hyvin olla puurunkoiset mutta kun katselet sahoja niin varmaan on jossakin myytävänä rautakeskiö ja pöydät ja rullia, siitä pahimpaan nälkään kasaamaan.

        Ja laita vaikka kottikärrynpyörä jolla painat puuta vasten mittavastiketta. Liian monta sormea ja kättäkin on mennyt kun jokin oksan tynkä tai roso tarttuu rukkaseen ja niissä vanhoissa vehkeissä terämies seisoo niin lähellä terää että et ehdi kissaa sanoa edes katiksi kun sormi lähtee....

        Ei ne vehkeet niin kalliita ole, jos otat jonkun joka tietää sahoista edes jotakin mukasi niin olen varma että 3000€ ja ei tarte paljon rakennella kun pääsee sahaamaan ja 5000€ niin ei tarte kun aloitat opiskelemaan teränlaittoa. Voin taata että jos ei joku opeta kädestä pitäen ja käy myöhemminkin vähän jeesaamassa niin monta pölkkyä menee jos ei vituiks niin ei se ainakaan mitassa pysy.

        Kaiken oppii ja älä yritä nopeus ennätystä niin hyvä tulee


      • myydäkö vai ei!!

        Ostin tuon oman Repsikka-kenttäsirkkelini 9 vuotta sitten, tai oikeammin vaihdoin 10 vuotta sahatun Repsikan tähän uuteen. Voimanlähteenä on 27 kw VEM- sähkömoottori. On aivan tosi mitä edellinen kirjoittaja voiman vähyydestä puhuu. Isot puut jossa terä kulkee kokonaan tukin sisällä täytyy varovasti ja hitaasti syöttää terälle. Silti joutuu useammin terähuoltoa suorittamaan kuin silloin jos voimaa olisi tarpeeksi. Toisaalta 19 vuotta on jotenkin noillakin wateilla pärjätty niin kai se jotenkin pelaa kuitenkin. Olen tässä hieman jo miettinyt sahauksesta luopumista, ja tässä yhteydessä kyselenkin olisiko kenelläkään kiinnostusta moisen puunhalkaisukoneen hankkimiseen. Saha (ilman moottoria) maksoi uutena muistaakseni n. 36000 euroa. En ole hinnoitellut sitä missään mutta kuvittelisin hinnan liikkuvan jossain 15-20000 välillä alvillista rahaa.


      • ammattitaito ja maju

        kyllä majuri jaksaa,ollaan sahattu 38 vuotta majurilla ympäri kyliä nyt on jäänyt vähemmälle.ei se voima auta vaan kunnon terä ja ammattitaito teroittaa ja takoa terää.


      • ATJ

        tosi on ei voima vaan taito! AA


    • Käet taskussa

      Mutta nyt ihan oikeasti asiaan.
      Lehdessä (MT) oli hetki sitten juttua, että viimeisen 10v aikana 80% kenttäsirkkelisahureista oli lopettanut sahaamisen. Näinollen sahoja pitäisi olla riittävästi tarjolla. Itse myin juuri puurunkoisesta rautarunkoiseksi muutetun hydraulivetoisen Karan tonnilla pois.(se selän välilevy...)

      Sahaaminen ja uuden oppiminen on mielenkiintoista puuhaa.Rupinen tukki muuttuu valkeaksi lankuksi. Kannattaa mukaan lähteä, jos kerren kiinnostaa. Kyllä sen sitten huomaa, kun touhu alkaa maistua puulle. Tukkikasan näkeminenkin on painajaista, mutta se on tuhannen kuution tuolla puolen...

      Kyllä olen nähnyt sahayrittäjän sahaavan kitkavetoisella aikanaan, eikä se kitkaveto mikään ongelma ollut.Omaa kokemusta ei ole.

      Samoin Majuri pyörittää halpa-sahaa ihan hyvin. Siivapyörään booriakseli ja suoraveto terään.P-a kulutus puolet isoon koneeseen verrattuna, 3,5L/h.

      Hydr. vetävä tela olisi ratkaiseva plussa, mutta jos sellaista ei ole, niin kottikärryn pyörä vipuvarrella painamaan pelkkaa. Iso apu rukkastöpsöttämiseen verrattuna.

      Rikastumisen toivo on, mutta ei mahdollisuutta.Harrastuksena kuitenkin oiva. Niin minäkin tein vuosikymmenen. Nyt on uudet puuhat menossa. Onnea matkaan.

      • paljonko......

        Hyvistä vastauksista. Lisääkin saa tulla. Mielipiteitä toki on joka lähtöön. Rikastumisen toivon olen jo kauan sitten laittanut loton ja arpojen varaan. Eiköhan joka homma ala jossain vaiheessa maistua puulle, varsinkin jos se päivän tulos on tärkein kriteeri.
        Se että saisi raaka-aineet edullisesti, samoin ettei ajalleen laske palkkaa, olisi homman idea. Tänä päiväna kun joka asia lasketaan rahassa, tehdään pirusti ylitöitä, että voidaan suorittaa kalliita harrastuksia. Semmoista menoa ei ihmetellä, mutta ostapa moottoripyörän sijasta sikkeli, johan tullaan sanomaan: Oletko yhtään ajatellut minkälaisen kasan saisit tuollakin rahalla valmista puutavaraa kaupasta. Että semmoista.
        Itse asiassa kyllä pelkään joka kerta kun nykäisen moottorisahankin käyntiin, eiköhän se turha kiire ole se tapaturmien suurin aiheuttaja.


      • KARAN
        paljonko...... kirjoitti:

        Hyvistä vastauksista. Lisääkin saa tulla. Mielipiteitä toki on joka lähtöön. Rikastumisen toivon olen jo kauan sitten laittanut loton ja arpojen varaan. Eiköhan joka homma ala jossain vaiheessa maistua puulle, varsinkin jos se päivän tulos on tärkein kriteeri.
        Se että saisi raaka-aineet edullisesti, samoin ettei ajalleen laske palkkaa, olisi homman idea. Tänä päiväna kun joka asia lasketaan rahassa, tehdään pirusti ylitöitä, että voidaan suorittaa kalliita harrastuksia. Semmoista menoa ei ihmetellä, mutta ostapa moottoripyörän sijasta sikkeli, johan tullaan sanomaan: Oletko yhtään ajatellut minkälaisen kasan saisit tuollakin rahalla valmista puutavaraa kaupasta. Että semmoista.
        Itse asiassa kyllä pelkään joka kerta kun nykäisen moottorisahankin käyntiin, eiköhän se turha kiire ole se tapaturmien suurin aiheuttaja.

        Pienpuusaha. On nykyaikainen ja edullinen. Jos kyllästyt touhuun niin saat myityä eteenkinpäin..

        www.kara.fi

        Oikeastaan tää on niin hyvä vihje, että mitä jos vähän maksaisit mulle...:)

        PS. En ole karan myyntimies kuitenkaan


      • juha.74
        KARAN kirjoitti:

        Pienpuusaha. On nykyaikainen ja edullinen. Jos kyllästyt touhuun niin saat myityä eteenkinpäin..

        www.kara.fi

        Oikeastaan tää on niin hyvä vihje, että mitä jos vähän maksaisit mulle...:)

        PS. En ole karan myyntimies kuitenkaan

        Älä nyt hyvä mies läpiä päähäsi puhu, karan saa purkaa osiin ja kasata uudelleen, jos sillä aikoo edes jotain laudan näköistä saada aikaiseksi. Tiedän kokemuksesta. Pöytä oli täysi susi, kului talvessa aivan vinoksi (tehty jossain virossa, tavallista kolmeseiskaa), teräakselin laakerointi suunniteltu persiilleen, onneksi siihen kyllä käy oikeankin tyyppinen laakeri suoraan.


      • paljonko....
        juha.74 kirjoitti:

        Älä nyt hyvä mies läpiä päähäsi puhu, karan saa purkaa osiin ja kasata uudelleen, jos sillä aikoo edes jotain laudan näköistä saada aikaiseksi. Tiedän kokemuksesta. Pöytä oli täysi susi, kului talvessa aivan vinoksi (tehty jossain virossa, tavallista kolmeseiskaa), teräakselin laakerointi suunniteltu persiilleen, onneksi siihen kyllä käy oikeankin tyyppinen laakeri suoraan.

        Katselin, hienoja kuvia, mutta oli hyvää tai sekuntaa niin liian kallista minulle. uudet vempeleet. Noita sirkkelin kuvia ja rakentaita kyllä mieluusti selailisin, samoin kenttäsahurin ja teränhuolto-oppaista olen kiinnostunut. Jos joku tietää mistä saa tai on myydä, olen valmis opuksia ostamaan, ja vihjeitä vastaanotaamaan.


      • 10-sorminen
        paljonko.... kirjoitti:

        Katselin, hienoja kuvia, mutta oli hyvää tai sekuntaa niin liian kallista minulle. uudet vempeleet. Noita sirkkelin kuvia ja rakentaita kyllä mieluusti selailisin, samoin kenttäsahurin ja teränhuolto-oppaista olen kiinnostunut. Jos joku tietää mistä saa tai on myydä, olen valmis opuksia ostamaan, ja vihjeitä vastaanotaamaan.

        Karalta saa teränhuolto-oppaan edullisesti. Vähän epäselvä, mutta jotain kuitenkin. Terän teroittamisesta kannattaa kysellä ohjeita vanhoilta sahureilta, auttavat mielellään.


      • sahamallia
        juha.74 kirjoitti:

        Älä nyt hyvä mies läpiä päähäsi puhu, karan saa purkaa osiin ja kasata uudelleen, jos sillä aikoo edes jotain laudan näköistä saada aikaiseksi. Tiedän kokemuksesta. Pöytä oli täysi susi, kului talvessa aivan vinoksi (tehty jossain virossa, tavallista kolmeseiskaa), teräakselin laakerointi suunniteltu persiilleen, onneksi siihen kyllä käy oikeankin tyyppinen laakeri suoraan.

        Mitä on ainakin koneviestin pikakatsauksessa kehuttu..kattelkaa lehdestä tarkemmin, se oli jossain kevään numerossa muistaakseni.


      • sahamallia kirjoitti:

        Mitä on ainakin koneviestin pikakatsauksessa kehuttu..kattelkaa lehdestä tarkemmin, se oli jossain kevään numerossa muistaakseni.

        Ite oon ollu perämiehenä ite tehdys kenttäsirkkelis. Tosin se vahva kopio vanhasta karasta. Ja ihan hyvin on pyörinny 4 nuffilla ja 990 david brownilla ja polttoaineen kulutus pienenmpi isoihin verrattuna. Sitä aina ollaan mietitty et miks siinä pitää olla iso 4-veto traktori, kun takapotkulla ja pienemmällä pärjää. Itteeni ei kiinnosta tuo sahaus vaikka mahollisuus ois noilla jatkaa sahausta, mut terän laitto niin salatiedettä en menee vuosia et sen oppii.
        Ja uutta verta alalle kaivataan vaikka ihan harraste pohjalta. Ja aika kausi hommaahan tuo täälläpäin ainakii on.


      • tlt
        sahamallia kirjoitti:

        Mitä on ainakin koneviestin pikakatsauksessa kehuttu..kattelkaa lehdestä tarkemmin, se oli jossain kevään numerossa muistaakseni.

        www.slidetec.fi slidetec esittely oli koneviestissä


      • sahaaja
        KARAN kirjoitti:

        Pienpuusaha. On nykyaikainen ja edullinen. Jos kyllästyt touhuun niin saat myityä eteenkinpäin..

        www.kara.fi

        Oikeastaan tää on niin hyvä vihje, että mitä jos vähän maksaisit mulle...:)

        PS. En ole karan myyntimies kuitenkaan

        Minkäs hintaluokan vehje tuo pikku-kara sitten on? Kuinka paljon hintaeroa sähkö/polttomoottorimallilla? Olisi aika hauskan oloinen vekotin. Harmi vaan että toi puun koko on rajattu noin pieneksi...


      • hinta
        sahaaja kirjoitti:

        Minkäs hintaluokan vehje tuo pikku-kara sitten on? Kuinka paljon hintaeroa sähkö/polttomoottorimallilla? Olisi aika hauskan oloinen vekotin. Harmi vaan että toi puun koko on rajattu noin pieneksi...

        asettuu noin 20 000 euron paikkeille.


      • siinä meni

        meillä on kans vanhoista sirkkelin osista uudelleen rakennettu sirkkeli,raudat maksoi 1000mk noin 20v sit.hyvin sillä harrastushommia on sahattu muutaman talon rakennuspuut ja tarvelautaa.isälläni ei kuitenkaan ole enään 10 sormea hyvä kuitenkin et kämmen on paikallaan, ettei ranteesta tai ylempää menny poikki.ne hommat oli hurjassa nuoruudessa,kyllä jäisi sahaamatta nykyään kyseisenlaisella kiljotiinilla.


      • tarvetta
        siinä meni kirjoitti:

        meillä on kans vanhoista sirkkelin osista uudelleen rakennettu sirkkeli,raudat maksoi 1000mk noin 20v sit.hyvin sillä harrastushommia on sahattu muutaman talon rakennuspuut ja tarvelautaa.isälläni ei kuitenkaan ole enään 10 sormea hyvä kuitenkin et kämmen on paikallaan, ettei ranteesta tai ylempää menny poikki.ne hommat oli hurjassa nuoruudessa,kyllä jäisi sahaamatta nykyään kyseisenlaisella kiljotiinilla.

        olisikohan kellään myydä edullista sirkkeliä omaan käyttöön oulun / lapinläänistä?


      • Jäiden alasahuri
        silimat kirjoitti:

        Ite oon ollu perämiehenä ite tehdys kenttäsirkkelis. Tosin se vahva kopio vanhasta karasta. Ja ihan hyvin on pyörinny 4 nuffilla ja 990 david brownilla ja polttoaineen kulutus pienenmpi isoihin verrattuna. Sitä aina ollaan mietitty et miks siinä pitää olla iso 4-veto traktori, kun takapotkulla ja pienemmällä pärjää. Itteeni ei kiinnosta tuo sahaus vaikka mahollisuus ois noilla jatkaa sahausta, mut terän laitto niin salatiedettä en menee vuosia et sen oppii.
        Ja uutta verta alalle kaivataan vaikka ihan harraste pohjalta. Ja aika kausi hommaahan tuo täälläpäin ainakii on.

        "Ja uutta verta alalle kaivataan"
        Hankkikaa sen verran hyvät koneet, ettei veri lennä.


    • kumipyörä

      Itse ostin muuan vuosi sitten vanhan rautarunko sahan kitkavedolla jälki on itsestä ja terästä kiinni.

      • Sahausta toisessa polvessa

        Tuttu sahuri kunnostaa minulle isäni kitkapyörä kenttäsirkkeliä 15 vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Nyt on yli vuosi etsitty siihen sen ainutta viallista osaa, eli pöytää liikuttavaa hammasratasparia, ei vaan meinaa löytyä. Olisiko kenelläkään tietoa mistä kysellä? Harrastan itse puutöitä ja olisi mukavaa jälleen vuosien jälkeen sahata omalla sahalla itselle ja muille puutyökavereille ja nikkaroida niistä kaikenlaista.


      • jktk
        Sahausta toisessa polvessa kirjoitti:

        Tuttu sahuri kunnostaa minulle isäni kitkapyörä kenttäsirkkeliä 15 vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Nyt on yli vuosi etsitty siihen sen ainutta viallista osaa, eli pöytää liikuttavaa hammasratasparia, ei vaan meinaa löytyä. Olisiko kenelläkään tietoa mistä kysellä? Harrastan itse puutöitä ja olisi mukavaa jälleen vuosien jälkeen sahata omalla sahalla itselle ja muille puutyökavereille ja nikkaroida niistä kaikenlaista.

        mitä osia tarkotin. multa löytyy kaikki vermeet kitka syöttöseen sahaa vanha gg. kahella kitka pyörällä oleva. paitsi sitä isoa lautas pyörää akselin päähän.


      • Sahausta toisessa polvessa
        jktk kirjoitti:

        mitä osia tarkotin. multa löytyy kaikki vermeet kitka syöttöseen sahaa vanha gg. kahella kitka pyörällä oleva. paitsi sitä isoa lautas pyörää akselin päähän.

        Tarvetta olisi kulmavaihteen hammasratasparille, joilla suoritetaan sahauspöydän suunnanvaihto. Toinen on kehähammasratas ja toinen pienempi hammasratas, joka on kiinni kitkapyöriltä tulevan akselin päässä.


      • jktk
        Sahausta toisessa polvessa kirjoitti:

        Tarvetta olisi kulmavaihteen hammasratasparille, joilla suoritetaan sahauspöydän suunnanvaihto. Toinen on kehähammasratas ja toinen pienempi hammasratas, joka on kiinni kitkapyöriltä tulevan akselin päässä.

        hitto isä ukko oli laittanu ne romu ukolle. siis ei ole.tarkistan huomennna kun menen käymään koti talolla. tiijän yhen sahan missä se olisi paikallaan.


      • aatu
        jktk kirjoitti:

        mitä osia tarkotin. multa löytyy kaikki vermeet kitka syöttöseen sahaa vanha gg. kahella kitka pyörällä oleva. paitsi sitä isoa lautas pyörää akselin päähän.

        Minulta löytyisi iso lautaspyörä. Ratasparin pystyy rakentamaan auton perästä ja se on myös paljon hiljaisempi. Minulta voi tiedustella aiheesta vastaamalla tähän viestiin.


      • kiilapää ja mitta heitto
        aatu kirjoitti:

        Minulta löytyisi iso lautaspyörä. Ratasparin pystyy rakentamaan auton perästä ja se on myös paljon hiljaisempi. Minulta voi tiedustella aiheesta vastaamalla tähän viestiin.

        Onko missään terän huolto ohjeita?
        Asun maalla ja tuo terän huolto maksaa maltaita jos ajaa sen akia 400km ,mutkin.
        Mikä on vikana kun on tuota sitkkeliä säädelty ja silti tahtoo tulla kiilapäiä ja alku leikkuut tulee mitta heittoa,leveus heittää jopa 5mm ,en ole tyytyäinen lopputuotteeseen.
        Mitä asiota kannattaa ottaa huomioon kenttäsirkkeliä asennettaessa ,jotta tavara on priimaa?


      • yks sahuri etelä-suomest
        kiilapää ja mitta heitto kirjoitti:

        Onko missään terän huolto ohjeita?
        Asun maalla ja tuo terän huolto maksaa maltaita jos ajaa sen akia 400km ,mutkin.
        Mikä on vikana kun on tuota sitkkeliä säädelty ja silti tahtoo tulla kiilapäiä ja alku leikkuut tulee mitta heittoa,leveus heittää jopa 5mm ,en ole tyytyäinen lopputuotteeseen.
        Mitä asiota kannattaa ottaa huomioon kenttäsirkkeliä asennettaessa ,jotta tavara on priimaa?

        Tuleehan toki paljon halvemmaksi laittaa terät bussilla tai kiitolinjalla menemään, kuin ajaa itse tuon 400 km. Vikaa voi etsiä monesta paikasta, terän jännitys, sahan asento, terälaipat, terän ohjurit jne. Kannattaa mennä jonnekin teränhuoltokurssille, muuten on vaikea oppia jännittelemään teriä. Ja jos kovapalateriä käyttää, niiden kunnostukseen tarvitaankin jo huoltofirman vehkeet.


      • sahuri!
        kiilapää ja mitta heitto kirjoitti:

        Onko missään terän huolto ohjeita?
        Asun maalla ja tuo terän huolto maksaa maltaita jos ajaa sen akia 400km ,mutkin.
        Mikä on vikana kun on tuota sitkkeliä säädelty ja silti tahtoo tulla kiilapäiä ja alku leikkuut tulee mitta heittoa,leveus heittää jopa 5mm ,en ole tyytyäinen lopputuotteeseen.
        Mitä asiota kannattaa ottaa huomioon kenttäsirkkeliä asennettaessa ,jotta tavara on priimaa?

        tarkasta ensin hammaskorkeus ja kevenninkulma auttaa pelliterällä,kevyempi leikkuu ja ryhdistävä vaikutus terään kun menee puuhun!!
        ps.onhan sirkelisi passissa


      • Sirkkelitön
        kiilapää ja mitta heitto kirjoitti:

        Onko missään terän huolto ohjeita?
        Asun maalla ja tuo terän huolto maksaa maltaita jos ajaa sen akia 400km ,mutkin.
        Mikä on vikana kun on tuota sitkkeliä säädelty ja silti tahtoo tulla kiilapäiä ja alku leikkuut tulee mitta heittoa,leveus heittää jopa 5mm ,en ole tyytyäinen lopputuotteeseen.
        Mitä asiota kannattaa ottaa huomioon kenttäsirkkeliä asennettaessa ,jotta tavara on priimaa?

        Tärkein asia on terän kierrosnopeus. n:1200 r/min on sopiva, tietysti riippuen terän halkaisijasta. Terä ei pysy sahauksen aikana kuosissaan jos kierrosnopeus on liian pieni. Tietenkin myös terän kunto ja rakenne vaikuttavat asiaana.

        Sahuri


    • meillä..

      Halvimmalla pääsee sahauksen makuun kenttävannesahalla ja murto-osaan sirkkelin hinnasta. Tosin sähkömoottorikäyttönä pitää olla sähkön äärellä, mutta tehoa tarvitaan vain 5-7 kw harrastesahalle. Puutavaran laatu voi alussa olla vaihtelevaa, mutta paranee oppimisen myötä. Laatu riittää hyvin tavanomaiseen rakentamiseen. Harrastevannesahat eivät pärjää vauhdissa sirkkelille, mutta liikuntapuoli hoituu samalla, kun tukkia vääntelee ja kääntelee kiinnittää käsin klipsuilla. Meillä on tuo woodmizerin halpis saha, jolla on sahattu muutamia tuhansia metrejä lautaa ja lankkua. Jos urakoi sahausta, niin kenttäsirkkeli lienee hyvä ratkaisu, mutta se edellyttää myös järeää voimakonetta, eli halvalla ei pääse sahaamaan silloin.

      • Kaupunkilainen

        Kuinkas muuten sahuri tietää montako lankkua tai lautaa tukista tulee? Onkos lankkujen ja lautojen määrä sahurin kokemuksesta kiinnni vai onkos sirkkeleissä joitakin apulaitteita siihen tarkoitukseen.


      • sahuri..
        Kaupunkilainen kirjoitti:

        Kuinkas muuten sahuri tietää montako lankkua tai lautaa tukista tulee? Onkos lankkujen ja lautojen määrä sahurin kokemuksesta kiinnni vai onkos sirkkeleissä joitakin apulaitteita siihen tarkoitukseen.

        Ei ainakaan näissä tavallisissa sahoissa ole mitään apuvälineitä optimoimaan puun käyttöä. Se mitä tarvitaan määrää pääasiassa mitä sahataan, mutta sivussa tuleen ehkä terpeetontakin lautaa ja koolinkia , jolloin saadaan puu käytettyä parhaiten hyväksi. Puun koko tietysti määrää sen mitä siitä kannattaa ja voi sahata. Kantapään kautta ainakiin itse on opeteltu monia muitakin asioita, jotta saisi mahdollisimman suoria lankkuja ja lautoja. Tuore puu tuppaa kuivuessaan käpristymään suuntaan ja toiseen, sahaustuloksesta saattaa mennä piloille 5-10 prosenttia jo kuivuessa.


      • Kaupunkilainen
        sahuri.. kirjoitti:

        Ei ainakaan näissä tavallisissa sahoissa ole mitään apuvälineitä optimoimaan puun käyttöä. Se mitä tarvitaan määrää pääasiassa mitä sahataan, mutta sivussa tuleen ehkä terpeetontakin lautaa ja koolinkia , jolloin saadaan puu käytettyä parhaiten hyväksi. Puun koko tietysti määrää sen mitä siitä kannattaa ja voi sahata. Kantapään kautta ainakiin itse on opeteltu monia muitakin asioita, jotta saisi mahdollisimman suoria lankkuja ja lautoja. Tuore puu tuppaa kuivuessaan käpristymään suuntaan ja toiseen, sahaustuloksesta saattaa mennä piloille 5-10 prosenttia jo kuivuessa.

        Kiitos vastauksesta - itsekin olen huomannut, että sahureissa ja "sahureissa" on eroja.


      • onko kuvia missä
        Kaupunkilainen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta - itsekin olen huomannut, että sahureissa ja "sahureissa" on eroja.

        Onko kukaan rakentanut vastinraudan mittalaitetta uusiksi?
        Omistan vanhan kenttäsirkkelin ja siinä on vanha tuuma mittainen vastinraudan asetin laita ja se on aika hankala käyttää.
        Olen nähnyt /kuullut ,että olisi akenneltu helpompi versio .
        Oisko kellään tietoa miten se on toteutettu ja oisko se mahdollista itse rakentaa?
        Oisko mahdollista vaikka sellainen ostaa ,tai rakennuttaa.
        Kuvia ja ajatuksia otetaan mieluusti vastaan.
        Siinä sitä oisi puuhastelua.
        Kiitos.


    • Kotitarvesahuri

      Hydralivetoisia kenttäsirkkeleitä saa jo 1500e lähtien....olen ostanut sellaisen ja hyvin pelaa, ei ole ollut näppitöitä

      • Kotitarvesahaus

        Osaatko neuvoa mistä sellaista voisi etsiä?


    • Wood-misteri..

      Lautaa ja koolinkia tulee vannesahallakin, mutta ei ihan niin hyvä laatuista kuin sirkkelillä. Vannesahat ovat uutenakin malko halpoja ja mukana tulee koneeseen ympättynä moottorikin.

    • Tuolla joku

      kirjoitti terrän nopeudesta kaselin tuossa vanhaa Turkulaisen Kallion konepajan käsikirjaa siinä oli että, terän pitää pyöriä vähintään 45m/sek. saadaksesi huvän sahausjäljen ja terän kestämään jännityksessä

    • Prietu

      Mukavaa luettavaa,vaikka toiset jo yli 10 v. takaa.
      Ostimme kimpassa joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla vanhan teräsrunkoisen ja kitkavetoisen. Laite on tehty aikoinaan jossain yksityisessä nyrkkipajassa ,mutta luultavasti jonkin vanhan mallin mukaan,tod.näk. Kallion konep..
      Olen pyörittänyt sitä aiemmin 42 hv, traktorilla ja myöhemmin hiukan isommalla,mm. Jontikalla. Mitään eroa lopputuotteessa en ole havainnut. Molemmilla on tullut joko huonoa tai hyvää terän kunnosta riippuen.
      Sahattava puu on osittain ollut liiankin isoa ja varsinkin kuusityvitukit ovat olleet kaikkeen hankalampia mm. puun kiertyneisyyden vuoksi. Myös lylypuu on erittäin hankala sahattava.
      Olen tehnyt sen huomion että terän ollessa terävä ,eli juuri teräyksen jälkeen
      jännitys pysyy terässä hyvin eikä terä vetele,
      Tylstyessä varsinkin vahvemmassa puussa ei jännitys tahdo pysyä vaikka syöttö olisi hyvinkin maltillista.
      Oletan että Terä lämpenee juuri noissa paksuissa pölleissä juuri sen verran ,että se alkaa mennä helposti kupilleen,eli kallistua useimmiten juuri sille puolelle johon puun syyt kiertyvät.
      Traktorin kierrosäänistä kyllä kuulee koska syöttö on liian kova,elikkä sitä kuulostamalla syötön määrää on tarpeen mukaan laskettava.
      Myöskin terän harityksella oletan olevan merkitystä voiman tarpeeseen ja myös terän lämpenemiseen.
      Haluaisinkin kuulla kokemuksia juuri terän laitosta harituksesta ja yleensä sahoosta erilaisilla puulaaduilla ,myöskin hapa ja koivupuulla.
      Olen nähnyt esim ,miten esim terässä olevalla piikin pään kulmalla varsinkin joskus -60 tai 70 luvulla tehtiin viilauksessa vielä melko jyrkät viisteet.. Nykyäänhän koneteroituksessa piikin päähän jää lähes suora kulma.

      • Lopetettu

        Ei 42 hp riitä oikein edes museosirkkelin pyörittämiseen missä ei ole mitään hydraulista. Sahattiin aikanaan täysin mekaanisella sirkkelillä jonkun verran 50 hp traktori on sillä pärjäsi kuin ottaa rauhallisesti ja sirkkelissä ei ole mitään lisälaitteita tehoa viemässä. Terä lämpenee koska syöttö on liian hidas tai terä ei ole kunnossa. Kannattaa mennä terän kunnostuskurssille ja lukea alan kirjallisuutta jos haluaa perehtyä syvällisemmin sahaukseen.


    • sivusta_seurannut

      Kokemuksia LAIMETin sahoista? Isäni tilasi joskus urakoitsijan pariksi päiväksi ja silloin hoiti kyllä hommansa. Noin 80hp fiat pyöritti sirkkeliä, jota sahuri kommentoi että riittää siinä ja siinä.

      Onko Laimetin sahat parempia kuin Karan? Miksi?

    • rengasvi

      riittähän tuohon pöllis sahuuseen rakennussirkkeli 315 terällä hinta550 ekua. Kovapalaterällä tuli sileetä jälkeä, laatu ei jäänyt puoliväliin.
      Sahatavara metrejä 2000 tullut ja taasen huomenna lisää

      • JanHuss

        Ja titten minä heläsin.. ja otin tuttipullon (karhu III), olenhan iso mies!


    • Harrastesahuri

      Mulla on 71vm neliveto 1210 (100hv)pyörittämässä Kangasalla tehtyä hydraalivetoista kenttäsahaa.. alkuun sahaisin myös majorilla mutta kyllä on taivahan tosi että Fordson on tehoton tohon hommaan.. pikkutukit menee kyllä mutta kun ottaa pöydälle kunnon kieroon kasvaneen tyvitukin niin jää kyllä majorilla sahaamatta.. kierrosnopeus kun laskee ja terä menee ns.kupille niin sitten rupee ahdistamaan ja terä lämpiää..sitten iskee vielä pöytään niin sit on terän kärjet poikki ja mirkeli/viilaus/jako hommaa tiedossa.. joten.. ei kannata kiusata itseään tehottomalla traktorilla...tai... liian suurilla puilla 👍

      • Anonyymi

        Pakettiauton rungolle on helppo päivittää vanha kenttäsirkkeli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe