männyn petsaus/pintakäsittely ?

´jukka

Eli olen petsannut kyseistä tavaraa pulveripetsillä(Clou)Tuntuu olevan hyvää tavaraa!
Mutta kannattaako ne lakata vielä tuon petsauksen jälkeen ? Pinta on hiottu ennen petsausta 180hiomapaperilla, mutta pölyä tahtoo tarttua kuitenkin aika paljon pintaan olis vaan niin hienon näköinen ilman mitään lakkauksia kertokaas mitä tehdä ? Niin ja tv-taso kyseessä.

11

4119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se...

      himmeällä lakalla koska noi jauhepetsit eivät pysy puussa kovin pitkään ilman lakkaa.
      Jos laittaa kiiltävän lakan niin se mööpeli on kyllä hieno mutta joka pölynhiukkanen näkyy.
      Oon noita petsannut myös paljon ja se himmeä lakka mun mielestäni olis sulla se oikea.

      • jukka

        Kiitos vastauksesta hyvä saada tietoa kun ei oikeen itse noista vielä paljoa tiedä.Ootko spray lakan vai pensselilakan kannattaja ?


      • aina...
        jukka kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta hyvä saada tietoa kun ei oikeen itse noista vielä paljoa tiedä.Ootko spray lakan vai pensselilakan kannattaja ?

        lakannut pensselillä,kerran kokeilin sprayta mutta en tykännyt,joten hyvä pensseli ja 2-3 lakakerrosta saavat mun mielestäni aika siisti tuloksen.Niiden lakkauskertojen välissä se kevyt hionta ja pyyhkiminen.Mulle joku joskus sanoi että onko vaivan väärti mutta muutti asennetaan kun sanoin että jos nyt uhraa ehkä tunnin yhteensä enemmän niin tulos on vuosienkin päästä hyvä.Jos tekee lintsamalla niin pistää vihaksi jokakerta kun näkee oman lusmuilunsa tuloksen.

        Valkkaa se pensseli kuitenkin sellanen ettei lähde niitä karvoja,joskus nuukuuttaani ostin jonkun aivan surkean,niitä harjaksia sitten neulalla nypin ja muutaman ruman sanan sanoin.(aika montakin rumaa sanaa,hyi mua)


      • jukka
        aina... kirjoitti:

        lakannut pensselillä,kerran kokeilin sprayta mutta en tykännyt,joten hyvä pensseli ja 2-3 lakakerrosta saavat mun mielestäni aika siisti tuloksen.Niiden lakkauskertojen välissä se kevyt hionta ja pyyhkiminen.Mulle joku joskus sanoi että onko vaivan väärti mutta muutti asennetaan kun sanoin että jos nyt uhraa ehkä tunnin yhteensä enemmän niin tulos on vuosienkin päästä hyvä.Jos tekee lintsamalla niin pistää vihaksi jokakerta kun näkee oman lusmuilunsa tuloksen.

        Valkkaa se pensseli kuitenkin sellanen ettei lähde niitä karvoja,joskus nuukuuttaani ostin jonkun aivan surkean,niitä harjaksia sitten neulalla nypin ja muutaman ruman sanan sanoin.(aika montakin rumaa sanaa,hyi mua)

        Tuli jo huomattua "hyvän ja halvan" pensselin epäkohdat;) Lakkailin tuossa vähän aikaa sitten Tikkurilan Kiva puolikiiltävällä kalustelakalla en tiedä saisko tuolla lakata vesipetsattua pintaa ? Hieman lähti petsin väriä pensseliin huomasin kun pesin pensseliä. Mitä karkeutta oot käyttänyt välihionnassa ?


      • on ihan...
        jukka kirjoitti:

        Tuli jo huomattua "hyvän ja halvan" pensselin epäkohdat;) Lakkailin tuossa vähän aikaa sitten Tikkurilan Kiva puolikiiltävällä kalustelakalla en tiedä saisko tuolla lakata vesipetsattua pintaa ? Hieman lähti petsin väriä pensseliin huomasin kun pesin pensseliä. Mitä karkeutta oot käyttänyt välihionnassa ?

        passeli joku 120 tai jopa hienompi,ja ihan kevyt hionta vaan.
        Kyllä se petsi saattaa vähän lähteä mutta ei se haittaa,ajateleppa paljonko lähtis jos et lakkaisi.Nyt vain se mitä puu ei oo enää imenyt sattaa tarttua pensseliin.
        Kun saa valmiiksi jonkun tuolaisen projektin niin voi kun tulee sellanen olo että onnistuimpas.

        Oon haalinut tutuilta ja sukulaisilta aina noita vanhoja puumööpeleitä mitä oon sitten hionut ja petsaillut.Ovat oppineet että ensin tyrkyttävät mulle jos haluavat eroon päästä.


      • Peukalo

        Täällä, kun on asintuntijoita linjoilla ajattelin kysellä vinkkiä koivuisen senkin pintakäsittelyyn.

        Senkki on lasiliukuovilla, kaapilla ja parilla laatikolla varustettu huonekalu 40-50-luvulta (joku sanoi, että saattaa olla 30-luvultakin). Se oli pilattu keltaisella maalilla. Alta löytyi ruskea lakka. sisältä se oli petsattu. Olen pohdiskellut, että olisiko se ensin petsattu kauttaaltaa ja sitten lakattu ulkopinnaltaan?

        Oliskohan paras tehdä samoin, ensin petsata ja lakata päälle? Yleensä tuon ajantuotteissa on kiiltävä lakka, kuten omistamassani 50-luvun radiosavikiekkosoittimessakin.


      • varma ...
        Peukalo kirjoitti:

        Täällä, kun on asintuntijoita linjoilla ajattelin kysellä vinkkiä koivuisen senkin pintakäsittelyyn.

        Senkki on lasiliukuovilla, kaapilla ja parilla laatikolla varustettu huonekalu 40-50-luvulta (joku sanoi, että saattaa olla 30-luvultakin). Se oli pilattu keltaisella maalilla. Alta löytyi ruskea lakka. sisältä se oli petsattu. Olen pohdiskellut, että olisiko se ensin petsattu kauttaaltaa ja sitten lakattu ulkopinnaltaan?

        Oliskohan paras tehdä samoin, ensin petsata ja lakata päälle? Yleensä tuon ajantuotteissa on kiiltävä lakka, kuten omistamassani 50-luvun radiosavikiekkosoittimessakin.

        ettei se pinta nyt oo viilua sitten,tuo ikä viitais siihen.Siksi varovasti hioisit sen huonon lakkapinnan.Jos viilu menee puhki ei oo enää kellään kivaa.
        sen vois lakata ehkä parhaiten sellasella sävytetyllä lakkapetsillä,joku hunajan sävy todennäköisesti on lähellä alkuperäistä.Sen voit toki yrittää hioa kokonan lakattomaksi ja petsata haluamasi sävyiseksi.Itse sen luultavasti tekisin tuolla ekalla konstilla.


      • Peukalo
        varma ... kirjoitti:

        ettei se pinta nyt oo viilua sitten,tuo ikä viitais siihen.Siksi varovasti hioisit sen huonon lakkapinnan.Jos viilu menee puhki ei oo enää kellään kivaa.
        sen vois lakata ehkä parhaiten sellasella sävytetyllä lakkapetsillä,joku hunajan sävy todennäköisesti on lähellä alkuperäistä.Sen voit toki yrittää hioa kokonan lakattomaksi ja petsata haluamasi sävyiseksi.Itse sen luultavasti tekisin tuolla ekalla konstilla.

        Kiitos neuvoista!

        Senkki on umpikoivua. Olen hionut sen "valkoiseksi", joten viilu olisi jo puhki :)

        Keltainen maali lähti lohkeillen pois ja lakan otin ensin maalinpoistoaineella ja loput hioin pienellä tasohiomakoneella.

        Sellaisen havainnon tein hiomapapereista, että laadussa ja karkeudessa on eroja. Ostin tavaratalosta ulkolaista puuhiomapaperia (vaihtoehtoja ei ollut), jonka arvo oli 60. Hiomakoneessa se tuntui vain kiillottavan pintaa, eikä homma meinannut edistyä. Kävin rautakaupassa ostamassa lisää paperia ja ajattelin ostaa karkeampaa, mutta ostin vahingossa kasikymppistä (Mirka, Finland, kuivahiomapaperi). Se olikin karkeampaa kuin edellinen kyysikymppinen. Mirkan satanenkin oli "tehokkaampaa" kuin ulkolainen 60. Se ei mennyt ollenkaan niin helposti tukkoon. Ja homma maistui :)

        Oppia ikävä kaikki!


      • kun,,,,
        Peukalo kirjoitti:

        Kiitos neuvoista!

        Senkki on umpikoivua. Olen hionut sen "valkoiseksi", joten viilu olisi jo puhki :)

        Keltainen maali lähti lohkeillen pois ja lakan otin ensin maalinpoistoaineella ja loput hioin pienellä tasohiomakoneella.

        Sellaisen havainnon tein hiomapapereista, että laadussa ja karkeudessa on eroja. Ostin tavaratalosta ulkolaista puuhiomapaperia (vaihtoehtoja ei ollut), jonka arvo oli 60. Hiomakoneessa se tuntui vain kiillottavan pintaa, eikä homma meinannut edistyä. Kävin rautakaupassa ostamassa lisää paperia ja ajattelin ostaa karkeampaa, mutta ostin vahingossa kasikymppistä (Mirka, Finland, kuivahiomapaperi). Se olikin karkeampaa kuin edellinen kyysikymppinen. Mirkan satanenkin oli "tehokkaampaa" kuin ulkolainen 60. Se ei mennyt ollenkaan niin helposti tukkoon. Ja homma maistui :)

        Oppia ikävä kaikki!

        mulla alkoi sormia syyhyämään,toi sun senkki on varmasti hieno valmina.Siitä tulis mahtava jos sen petsais kirsikanpunertavaksi,koska se viilu ei oo rasitteena siinä.Pari petsikerosta ja sitten se lakka päälle.
        Se lakkapetsi mitä ensin ajatteli toisi sen hyvin lähelle alkuperäistä,mutta eihän mikään estä sua muuttamasta väriä hyvin reippaastikin.

        Tein viimeksi yhden vanhan kaapin,ei ollut mikään erikoinen niin sekoittelin noita jauhepetsipusseja mitä mulla oli jäänyt,ja tein sen värin sillä.Tuli jotenkin ketunpunainen,ehkä pikkasen tummempi,en kyllä millään saa ikinä samaa sävyä enää onnistumaan mutta kun lakka oli kuivunut niin yllätyin kun eihän se niin outo ollutkaan.Kun ei petsaa liikaa että ne puunsyyt näkyvät niin melkein värillä kuin värillä saa hyvän.


      • vihtori...
        kun,,,, kirjoitti:

        mulla alkoi sormia syyhyämään,toi sun senkki on varmasti hieno valmina.Siitä tulis mahtava jos sen petsais kirsikanpunertavaksi,koska se viilu ei oo rasitteena siinä.Pari petsikerosta ja sitten se lakka päälle.
        Se lakkapetsi mitä ensin ajatteli toisi sen hyvin lähelle alkuperäistä,mutta eihän mikään estä sua muuttamasta väriä hyvin reippaastikin.

        Tein viimeksi yhden vanhan kaapin,ei ollut mikään erikoinen niin sekoittelin noita jauhepetsipusseja mitä mulla oli jäänyt,ja tein sen värin sillä.Tuli jotenkin ketunpunainen,ehkä pikkasen tummempi,en kyllä millään saa ikinä samaa sävyä enää onnistumaan mutta kun lakka oli kuivunut niin yllätyin kun eihän se niin outo ollutkaan.Kun ei petsaa liikaa että ne puunsyyt näkyvät niin melkein värillä kuin värillä saa hyvän.

        kun tulee kirjoitusvirheitä,tää näppäimistö ei meinaa huolia mitään vaikka paasais kuinka.
        Pian päätyy verkonpainoksi.


    • yodat

      Hionta tarvitsee tehdä 400-600 paperilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe