SNS profil vs pilot

joe

Minulla on uudet sukset kiikarissa ja mietin sopiiko SNS profil kenkä pilot siteeseen? Ajattelin että olisi mukava päivittää myös monot pilot-malliin, mutta taloudellisesti se ei ole juuri nyt mahdollista. Toisaalta taas ei kannattane uusiin suksiin ensin laittaa toisia siteitä ja monoja päivittäessä vaihtaa?

20

23331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilottiin

      laita siteeksi pilot uusiin suksiin. profil-monosi sopii kyllä pilotin siteisiin (ei toisinpäin)jaon sitten valmiina, kun hankit monot pilotilla.

      • silläsilmällä

        Pilotilla voinee hiihtää myös perinteistä vaivatta?


      • silläsilmällä

        Hetkinen. Pilot siteisiin sns-momo? Ei toimi. Pilot mono kylläkin sns siteisii menee vaivatta.


      • joe
        silläsilmällä kirjoitti:

        Hetkinen. Pilot siteisiin sns-momo? Ei toimi. Pilot mono kylläkin sns siteisii menee vaivatta.

        No, täytynee ne pilotit kuitenkin laittaa niihin uusiin suksiin, olen kuullut niistä paljon hyvää. Toivotaan sitten että voin vielä jonkin aikaa hiihtää vanhoilla monoilla.

        Nuo uudet sukset eivät kuitenkaan aivan ilmaiset ole, tosin Atomicin RS-11 lienee ihan kelpo kapula. Ennen kaikkea löytyi tarpeeksi jäykät mutta ei liian pitkät sukset - edullisimmista niitä ei yleensä löydy.

        Onko joku tehnyt tällaista sideupgradea? Onko jotain mikä puhuisi sitä vastaan?


      • silläsilmällä
        joe kirjoitti:

        No, täytynee ne pilotit kuitenkin laittaa niihin uusiin suksiin, olen kuullut niistä paljon hyvää. Toivotaan sitten että voin vielä jonkin aikaa hiihtää vanhoilla monoilla.

        Nuo uudet sukset eivät kuitenkaan aivan ilmaiset ole, tosin Atomicin RS-11 lienee ihan kelpo kapula. Ennen kaikkea löytyi tarpeeksi jäykät mutta ei liian pitkät sukset - edullisimmista niitä ei yleensä löydy.

        Onko joku tehnyt tällaista sideupgradea? Onko jotain mikä puhuisi sitä vastaan?

        Perusfakta 1) Pilot sitten kiinnitys kenkään tapahtuu kahdesta eri kohdasta, eli kärjen lisäksi myös luistelukengän keski-osassa on "koukku" joka tarttuu monon pohjaan. Tätä taustaa vasten on kyseenalaista hankkia pilot-sidettä jos kenkä on mallia sns. Et saa pilot siteestä mitään hyötyä käyttäessäsi vanhaa kenkää.
        Perusfakta 2) Sns-monoja saa erittäin laadukkaita, joilla kuntohiihtäjä luistelee, sekä hiihtää myös perinteistä samalla kengällä.


      • jts
        silläsilmällä kirjoitti:

        Perusfakta 1) Pilot sitten kiinnitys kenkään tapahtuu kahdesta eri kohdasta, eli kärjen lisäksi myös luistelukengän keski-osassa on "koukku" joka tarttuu monon pohjaan. Tätä taustaa vasten on kyseenalaista hankkia pilot-sidettä jos kenkä on mallia sns. Et saa pilot siteestä mitään hyötyä käyttäessäsi vanhaa kenkää.
        Perusfakta 2) Sns-monoja saa erittäin laadukkaita, joilla kuntohiihtäjä luistelee, sekä hiihtää myös perinteistä samalla kengällä.

        sotkea eri systeemejä keskenään..viitaten edelliseen, pilotista ei saa irti sitä mihin se on tarkotettu!!!


      • Matti

        Ei käynyt ainakaan meillä. Jotenkuten päinvastoin. Profil siteisiin siis sopii Pilot mono, mutta päinvastoin ei ota edes pohjasta kinni, ja pilot side ei anna myöskään tukea kärjestä, mistä profil mono edellyttää tukea. Pilot side vaati lisäksi syvempipohjauraisen monon.


      • 24122
        silläsilmällä kirjoitti:

        Hetkinen. Pilot siteisiin sns-momo? Ei toimi. Pilot mono kylläkin sns siteisii menee vaivatta.

        Tässä kommentissa ei ole mitään järkeä: on siis olemassa SNS Pilot ja SNS Profil.


    • joe

      Sain käytetyt pilot-siteet, ei tarvitsisi ostaa kuin ne sukset. Monot pitää uusia jossain vaiheessa, ensi kaudella varmaan, siksi siis näitä pohdiskelen. SNS-siteillä olen tähän asti hiihtänyt ja on ollut ok. Ajattelin kuitenkin laittaa ne toiset saamani siteet, eli SNS:t perinteisen suksiin. Minimoisin vaan tällä uusien siteiden ostamisen kun sain nuo käytetyt.

    • Simasov

      Pilot-side vaatii ehdottomasti Pilot-kengän. SNS monolla et voi hiihtää Pilot-siteellä - stoppari puuttuu eli on aivan lerju!

      • joe

        Kiitos. Näin vähän ajattelinkin. Harmi.


    • annu

      Luin edellisiä ja kysyn kannattaako kuntohiihtäjän ottaa profilit eikä edes ajatella pilot-siteitä?

      • silläsilmällä

        Olen sitä mieltä, että sns profil kenkä side on täysin riittävä, ja monipuolisempi paketti. vrt pilot vain luisteluhiihtoon.
        Hanki hyvä sns-profil kombimono, tai luistelumalli jolla hieman nilkkaremelit löysemmällä myös perinteinen onnistuu mainiosti.
        Vertailun vakuudeksi kilpa-tasolla takaa-ajo kilpailuissa huiputkin hiihtävät kompromissikengällä, joka sopii sekä perinteiseen että luisteluun. Ainakaan en ole nähnyt kenenkään vaihtavan myös kenkiä vaihtopaikalla.;)


      • ei kombeja
        silläsilmällä kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että sns profil kenkä side on täysin riittävä, ja monipuolisempi paketti. vrt pilot vain luisteluhiihtoon.
        Hanki hyvä sns-profil kombimono, tai luistelumalli jolla hieman nilkkaremelit löysemmällä myös perinteinen onnistuu mainiosti.
        Vertailun vakuudeksi kilpa-tasolla takaa-ajo kilpailuissa huiputkin hiihtävät kompromissikengällä, joka sopii sekä perinteiseen että luisteluun. Ainakaan en ole nähnyt kenenkään vaihtavan myös kenkiä vaihtopaikalla.;)

        Niitä mainitsemiasi kilpatason kombimonoja nyt ei kuitenkaan käytetä muussa kuin takaa-ajossa ja ovat varmasti laadukkaammat kuin tavan kuluttajille tarjotut kombit. Vai oletko nähnyt maailman huippujen vetävän samoilla kombeilla perinteisen tai luistelun kilpailut? Minä en ole nähnyt.

        Itse en ottaisi kombeja enää mistään hinnasta. Itse satsasin hyviin monoihin (Salomon Racing Skate 9 ja Racing Classic 9) ja voin sanoa, että nyt on nautinto hiihtää. Ei tarvii jännitellä turhaan nilkkoja luisteluhiihdossa kuten vanhoilla kombiromuilla. Pilot-systeemiä en enää vaihtaisi mistään hinnasta Profiliin.

        Ja epäselvyyksien välttämiseksi mulla on siis molemmille hiihtotyyleille omat sukset ja sauvat. Näissäkään en enää tee kompromissia.


      • silläsilmällä
        ei kombeja kirjoitti:

        Niitä mainitsemiasi kilpatason kombimonoja nyt ei kuitenkaan käytetä muussa kuin takaa-ajossa ja ovat varmasti laadukkaammat kuin tavan kuluttajille tarjotut kombit. Vai oletko nähnyt maailman huippujen vetävän samoilla kombeilla perinteisen tai luistelun kilpailut? Minä en ole nähnyt.

        Itse en ottaisi kombeja enää mistään hinnasta. Itse satsasin hyviin monoihin (Salomon Racing Skate 9 ja Racing Classic 9) ja voin sanoa, että nyt on nautinto hiihtää. Ei tarvii jännitellä turhaan nilkkoja luisteluhiihdossa kuten vanhoilla kombiromuilla. Pilot-systeemiä en enää vaihtaisi mistään hinnasta Profiliin.

        Ja epäselvyyksien välttämiseksi mulla on siis molemmille hiihtotyyleille omat sukset ja sauvat. Näissäkään en enää tee kompromissia.

        kukin taaplaa tyylillään. Joskus budjetti ei anna myöten, eikä toisaalta noin 500 km talvessa hiihtävä aktiivi kuntoilija tarvi edellämainitsemiasi vermeitä. ..siis tämä on vain oma mielipiteeni.
        jos pappa betalar on tilanne, hällä väliä. Jos taas pesueessa hiihtää 4 muutakin henkilöä, asia on eri


      • Pax
        silläsilmällä kirjoitti:

        kukin taaplaa tyylillään. Joskus budjetti ei anna myöten, eikä toisaalta noin 500 km talvessa hiihtävä aktiivi kuntoilija tarvi edellämainitsemiasi vermeitä. ..siis tämä on vain oma mielipiteeni.
        jos pappa betalar on tilanne, hällä väliä. Jos taas pesueessa hiihtää 4 muutakin henkilöä, asia on eri

        Hiukan hirvitti tällaista keskinkertaista kuntohiihtäjää kun aikoinaan ostin ensimmäiset varsinaiset luisteluhiihtokengät RS 9.1, mutta asia oli niin, että olin täyttänyt pyöreitä vuosia ja saanut yhtä ja toista kuntoiluvälinettä ja urheilukaupan lahjakorttia. Oli tullut hankituksi myös sellaiset retkiluistimet, joissa oli liki puolimetriset terät ja joiden siteisiin sopi se luisteluhiihtokenkä. Suksilla pystyi jotenkuten jolkottelemaan tavallisilla hiihtokengilläkin, mutta niillä ei oikein kyennyt luistelemaan Olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon investointiini, joka on tarjonnut liikuntamahdollisuuksia myös niihin syksyihin, jolloin ei juuri ole ollut lunta, mutta edes jonkin verran jäätä käytettävissä. On ollut nautinto retkiluistella sen jälkeen kun nilkan tuki on ollut kunnossa ja toisaalta pääsee lähijärvien rantaan kengät valmiiksi jalassa. Kuopion Ice.maratonillakin kävin yhtenä talvena, tosin lyhyimmällä lenkillä,ja nyt olen aikeissa piipahtaa Savitaipaleella 25.2. Kun kengät ostin ei Pilotteja vielä ollut, mutta kun tulivat, niin toki se harmitti, että aina on uutta rahanreikää tarjolla. Mutta nykyiset side-investoinnit ovat niin suuret, että aion pysyä entisissä ja suosittelin samaa sidemallia lapsenlapsillekin, jos jotain välineitä tulisi aikaan siirretyksi heidän käytettäväkseen.


    • jallu

      Itse olen tuon päivityksen aikanaan mennyt tekemään. ostin kombi paketin kun en tiennyt osaanko luistella. siinä paketissa oli sns profil monot ja siteet. Monoissa eniten haittasi joustava pohja joka taipuu päkiän alta, ja kun taitoa ei ollut oli alku aika tuskaa. Ensimäiseksi piti ostaa uudet monot.
      Uudet monot olivat pilot mallia. Pilot kyllä sopii profil siteeseen , mutta ei toistepäin. Pilotissa on käriraudan ja toisen kiinityskoukun väli on pikkusen paksumpi kun profilissa ja tämä estää ettei profil mahdu pilot siteeseen.

    • qweqweqeqe

      tehän olette sotkeneet hienosti asiat tässä... molemmat on SNS; eli SNS Profil (yksirautainen) ja SNS Pilot (kaksi rautaa). Pilot toimii paremmin luisteluhiihdossa (eli vapaassa) kun kontrolli sukseen on parempi kun on kaksi kiinnityspistettä (koukku taempana). Siitä ei ole hyötyä perinteisessä...tosin ei ehkä haittaakaan.

    • kääk

      Ei mennyt kuin kahdeksan vuotta ennen kuin heräsit antamaan neuvoja.

    • ei mitään hyötyä

      Retki/matkahiihtäjälle pilot-järjestelmä tuo vain ongelman puhdistaa monopohjaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe