Saanko tehdä näin?

Orava

Olen jo noin puoli viikkoa katsellut meijän pihalla asuvaa oravan poikasta.Haluaisin pyydystää sen johonkin häkkiin,ja tehdä siitä lemmikin.Musta se on hiukan eläin rääkkäystä,koska oravat kuuluvat luontoon.olen kyllä nähnyt ihmisiä joilla on oravia lemmikkeinä,ja ne olisivat varmasti kivojakin!mä oon lukenutkin kirjoja et mitä se syö.Pyydystäminen tapahtuisi näin:laitan jonkun häkin jonka sisällä on ruokaa korkealle puuhun,ja suu aukko on semmoinnen että tippuu heti kiinni,kun sisällä(häkin sisällä)oleva kepposti ohut kangas joka irtoaa,ja laskee luukun kiinni.En tiedä tajusitteko mutta tämä on suunitelma.Olen jo 12 wee,joten touhu on hiukan lapsellista,mutta olen päättänyt teghdä tämän.Mitä mieltä olette?Onko parempia ehdotuksia häkistä,ja neuvoja hoidosta?

31

7247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orava

      en oo kysynyt lupaa vanhenmilta,paitsi kun kysyin näin:saisinksmä jonkun eläimen?no ne vastas:saat,mut sun pitää yksin hoitaa se!
      mä oon keksinyt nimenkin:
      poika:Rikii
      tyttö:Linda
      ekös olekkin hyvät!no ei muuta.jos halutte auttaa mua,niin mailatkaa mulle:[email protected]

    • Villiorava

      Kuten jo itse arvelit, oravan pyytäminen lemmikiksi on laitonta. Käy tutustumassa eläinkaupoissa siellä oleviin erilaisiin lemmikeiksi tarkoitettuihin oraviin. Ja ota lemmikki, jos saat vanhempasi mukaan ajatukseen, hehän loppujen lopuksi ovat lemmikeistäsi vastuussa.

    • Bell@

      Annappas luonnon oravien olla luonnossa ja elää omaa elämäänsä siellä missä niiden elämä onkin. Suosittelen, että kasvaisit muutaman vuoden ennen oman lemmikin hankintaa ja hankkisit sen sitten, kun olet vastuullisempi. Eläinkauppa/kasvattajat on hyvä juttu aloittaa ensimmäisen lemmikin kanssa...
      mutta kasva tovi!

    • wilma

      et ota sitä missään niemssä sisälle! älä pyydystä, älä ota syliin, anna vaan olla rauhassa. se on laitonta, ja eläin kärsisi siitä, samoin sinä, koska olisit kohta aivan reijillä.

    • MINTTU

      Tiet sä että orava on luonnon varanen eläin.. ei sitä saa pyydystää.. Vaikka ne on sulosia,niin ei ne oo tarkotettu häkkiin!!!! Hanki hamsteri jos jyrijää mielit!

      • Jossu

        Mitään luonnonvaraista elukkaa ei tietääkseni saa ottaa lemmikiksi.On olemassa erilaisia lemmikkioravia ja kääpiösiilejä, joten sullekkin tiedoksi että jos täällä puhutaan siileistä tai oravista niin yleensä tarkoitetaan lemmikkiotuksia...jätä luonnon elukat rauhaan ja vieraile eläinkaupassa...


    • Heli

      tämä juttusi oli vitsi, tuskin kellään viiraa päässä niin pahasti että alkaisi kiduttamaan viattomia oravia. Mulla on pihassa monta oravaa ja saavat ollakin, ei tulisi mieleenkään alkaa pyydystelee niitä.

      • mä vaan

        Mite joku voi ees kuvitella pyydystävänsä VILLIELÄIMEN takapihalt... täytyy viirata tosi pahasti päässä jos aikoo pyydystää oravan!!!!!


    • Ammuuuu

      Mee landelta hakeen itselles mielummin lehmän, lehmäansa on hyvin helppo rakentaa, ota iso pahvilaatikko, pistä vähän heinää siihen ja laita puuhun, kun lehmä tulee katsomaan (hyvin uteliaat eläimet ne ovat vaikkakin tyhmät kuin saapaat)niin tiputat laatikon lehmän pään päälle, ensiksi lehmä ehkä hieman säihkähtää, mutta kun se löytää heinää laatikon sisältä, niin se rauhoitunee ja alkaa syödä, sitten ei muuta kun naru kaulan ympäri ja viet kotiin.
      Lehmää on vaikea saada hissiin, joten kannattaa joko nostaa sen naruilla parvekkeelle tai opettaa sen kävelemään rapuissa.
      Lehmälle kannattaakin hieman isompaa häkkiä rakentaa, mutta tavallisen kokoinen olohuone parveke riitää mainiosti kunhan viet sen silloin tällöin ulos kävelylleki.
      Lehmä on paljon mukavampi kotieläin kuin e.m. orava, sillä lehmältä saa maitoa, ja jos kyllästyy siihen voi aina syödä sitä.

      • bnnhh

        ei vittu repesin =))) xDDDDD


      • Anonyymi

        tuo on laitonta se tarvitsee laitumen navetan olohuone ei riitä


    • bvvs

      et todellakaan saa ottaa oravaa lemmikiksi, koska ne on luonnonvarasia eläimiä!!! se on kiellettyä, ellei eläin ole vahingoittunut tai muuten sairas. osta oravanruokaa ja tarjoile sitä ulos. nauti siitä että luonto on lähellä. älä ajattele vain itseäsi vaan eläinten parasta.

    • Oravarks

      Miulla on jo oma oravanpoikanen mut oon tehny sillai eyttä se on aina päivät ulkona koska se tulee sit aina illaks takasin : )
      mut miusta on TODELLAKIN väärin jos meinaat laittaa sen johonkin häkkiin koko elämän ajaksi, ku se on kuitenkin orava,luonnoneläin!mie täytän nyt 12, sain sen oravan n.iikko sitten ja se on viihtyny tosi hyvin kun se saa olla ulkona. mut sit yks varoitus: se on kova kakkimaan jos sille antaa ruokaa mut ne on vaan semmosii pienii. Mut se on tosi hauska se aina kiipeilee käsiä pitkin ja sit kun se joskus saatta purra ni se sitten alkaa vaan nuolemaan..... : D
      miul meni 3h sen pyydystämiseen.... Tsemppiä!

      • dsdsddssd

        "Miulla on jo oma oravanpoikanen mut oon tehny sillai eyttä se on aina päivät ulkona koska se tulee sit aina illaks takasin : )
        mut miusta on TODELLAKIN väärin jos meinaat laittaa sen johonkin häkkiin koko elämän ajaksi, ku se on kuitenkin orava,luonnoneläin!mie täytän nyt 12, sain sen oravan n.iikko sitten ja se on viihtyny tosi hyvin kun se saa olla ulkona. mut sit yks varoitus: se on kova kakkimaan jos sille antaa ruokaa mut ne on vaan semmosii pienii. Mut se on tosi hauska se aina kiipeilee käsiä pitkin ja sit kun se joskus saatta purra ni se sitten alkaa vaan nuolemaan..... : D
        miul meni 3h sen pyydystämiseen.... Tsemppiä!"

        Älä todellakaan pyyrystä, eläinrääkkäystä, ja jos laitat sen häkkiin et taatusti osaa hoitaa ja se kuolee. Joku voisi usuttaa poliisit perääsi tuollaisesta ainakin teoriassa. Ei todellakaan kannata, idioottien kakaroiden touhua, kuten tämä edellinenkin näköjään...


        LEMMIKKINÄ PIDETTÄVÄT ORAVAT ON IHAN ERI ORAVIA, JOTKA ON LÄMPIMÄSTÄ ALUEESTA KOTOISIN JA KUOLEVAT LUONNOSSA. LUONNON ORAVIA EI OTA KUIN IDIOOTTI LEMMIKIKSI, KOITTAKAA JO TAJUTA... Mikä teitä riivaa, en minä ainakaan ollut tuossa iässä sentään noin tyhmä...


      • ELÄINTEN PUOLELLA!
        dsdsddssd kirjoitti:

        "Miulla on jo oma oravanpoikanen mut oon tehny sillai eyttä se on aina päivät ulkona koska se tulee sit aina illaks takasin : )
        mut miusta on TODELLAKIN väärin jos meinaat laittaa sen johonkin häkkiin koko elämän ajaksi, ku se on kuitenkin orava,luonnoneläin!mie täytän nyt 12, sain sen oravan n.iikko sitten ja se on viihtyny tosi hyvin kun se saa olla ulkona. mut sit yks varoitus: se on kova kakkimaan jos sille antaa ruokaa mut ne on vaan semmosii pienii. Mut se on tosi hauska se aina kiipeilee käsiä pitkin ja sit kun se joskus saatta purra ni se sitten alkaa vaan nuolemaan..... : D
        miul meni 3h sen pyydystämiseen.... Tsemppiä!"

        Älä todellakaan pyyrystä, eläinrääkkäystä, ja jos laitat sen häkkiin et taatusti osaa hoitaa ja se kuolee. Joku voisi usuttaa poliisit perääsi tuollaisesta ainakin teoriassa. Ei todellakaan kannata, idioottien kakaroiden touhua, kuten tämä edellinenkin näköjään...


        LEMMIKKINÄ PIDETTÄVÄT ORAVAT ON IHAN ERI ORAVIA, JOTKA ON LÄMPIMÄSTÄ ALUEESTA KOTOISIN JA KUOLEVAT LUONNOSSA. LUONNON ORAVIA EI OTA KUIN IDIOOTTI LEMMIKIKSI, KOITTAKAA JO TAJUTA... Mikä teitä riivaa, en minä ainakaan ollut tuossa iässä sentään noin tyhmä...

        Mikä siinä on ku ei vittu voi ihmiset tajuta,että luonnonelukoita ei oteta lemmikiksi,mutta luonnonelukoita otetaan,kun ne on loukkaantunut tai muuten avuttomassa tilassa olevia!
        ELÄINSUOJELULAKI 14§:Sairasta,vahingoittunutta tai muuten avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan". ETTÄ SIINÄ TEILLE! :)


      • Ei liian pitkälle
        dsdsddssd kirjoitti:

        "Miulla on jo oma oravanpoikanen mut oon tehny sillai eyttä se on aina päivät ulkona koska se tulee sit aina illaks takasin : )
        mut miusta on TODELLAKIN väärin jos meinaat laittaa sen johonkin häkkiin koko elämän ajaksi, ku se on kuitenkin orava,luonnoneläin!mie täytän nyt 12, sain sen oravan n.iikko sitten ja se on viihtyny tosi hyvin kun se saa olla ulkona. mut sit yks varoitus: se on kova kakkimaan jos sille antaa ruokaa mut ne on vaan semmosii pienii. Mut se on tosi hauska se aina kiipeilee käsiä pitkin ja sit kun se joskus saatta purra ni se sitten alkaa vaan nuolemaan..... : D
        miul meni 3h sen pyydystämiseen.... Tsemppiä!"

        Älä todellakaan pyyrystä, eläinrääkkäystä, ja jos laitat sen häkkiin et taatusti osaa hoitaa ja se kuolee. Joku voisi usuttaa poliisit perääsi tuollaisesta ainakin teoriassa. Ei todellakaan kannata, idioottien kakaroiden touhua, kuten tämä edellinenkin näköjään...


        LEMMIKKINÄ PIDETTÄVÄT ORAVAT ON IHAN ERI ORAVIA, JOTKA ON LÄMPIMÄSTÄ ALUEESTA KOTOISIN JA KUOLEVAT LUONNOSSA. LUONNON ORAVIA EI OTA KUIN IDIOOTTI LEMMIKIKSI, KOITTAKAA JO TAJUTA... Mikä teitä riivaa, en minä ainakaan ollut tuossa iässä sentään noin tyhmä...

        Ettäkö te oo joo liian rankkoja miksi te haukutta idiootiksi ja tyhmäksi ja näin tehän tässä pian rikokseen syyllisyyttä joo se on väärin ottaa villioravia lemmikiksi ei kuitenkaan tarvitse ruveta haukkumaan


    • Ei siinä mitään...

      kettee kiinnostaa suapko niin tehä. ota vuan jos huvittaa. kaekki elukat ne on alunpein ollunna luonnonvarasia. kuhan vuan et pistä pieneen häkkiin etkä piä siinä aena.

    • Juneleena

      Ei oravia sais oikeasti ottaa lemmikeiksi, mutta minusta se on eri asia, jos se elää luonnossa ja tulee VAPAAEHTOISESTI ihmisen tykö. Jos sitä eläinrääkättäis, nii ei se kyllä varmasti tulis takas. MUTTA HÄKKIIN SITÄ EI SAA LAITTAA!!!!!!!!!!!! Koita vaikka opettaa sille että sulta se sais ruokaa ja jos hoijat sitä hyvin, nii ehkä se ossaa tulla sun tykö uuestaa.

    • ET SAA!

      LUONNONVARAISTA eläintä ei saa ottaa lemmikiksi!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Eli osta joltain vaikka sokeri orava, mutta et saa sitä otta!

    • Oravasta haaveileva

      "Ei oravia sais oikeasti ottaa lemmikeiksi, mutta minusta se on eri asia, jos se elää luonnossa ja tulee VAPAAEHTOISESTI ihmisen tykö. Jos sitä eläinrääkättäis, nii ei se kyllä varmasti tulis takas. MUTTA HÄKKIIN SITÄ EI SAA LAITTAA!!!!!!!!!!!! Koita vaikka opettaa sille että sulta se sais ruokaa ja jos hoijat sitä hyvin, nii ehkä se ossaa tulla sun tykö uuestaa."

      Ainut asiallinen ja järkevä viesti koko viestiketjussa, kyllä itselläni ainakin oli tuon ikäisenä tuollaisia ajatuksia eikä siinä ole mitään tyhmää tai kummallista. Lemmikkioravat joita saa eläinkaupoista on siis jalostettu luonteensa puolesta lemmikisi sopiviksi joten helpompia hoitaa yms jos luonnonorava tulee itse öisin ihmisen luokse ja elää päivät vapaana mielestäni asiassa ei ole mitään moralisoitavaa.

    • eläinhoitaja

      Osta mielummin eläinkaupasta lemmikkiorava tai muu jyrsijä.
      Nuo luononomaiset oravat voi olla täynnä tauteja. Riittää et kerran purasee tarpeeks kovaa ni on verenmyrkytys sulla.
      Puhun ihan omasta kokemuksesta (ja en ees yrittäny ottaa lemmikiksi vaan yritin viedä eläinlääkärille koska se oli murtanu käpälänsä)

      • eläinhoitaja

        ja siis tarkotan tuolla "tarpeeks kovalla" että puree verille.
        ku tuurilla vaa näykkäsee eikä tuu pintaihoo syvempää haavaa, mut jos se todellaki haluu pois ja/tai pelästyy niin se purasee kyll aika kovaa.


      • ruokinnassa
        eläinhoitaja kirjoitti:

        ja siis tarkotan tuolla "tarpeeks kovalla" että puree verille.
        ku tuurilla vaa näykkäsee eikä tuu pintaihoo syvempää haavaa, mut jos se todellaki haluu pois ja/tai pelästyy niin se purasee kyll aika kovaa.

        Minkäs sorttinen eläinlääkäri on sopiva oravalle? lemmikkieläinlääkäri, vai mikä?


    • EVR =eläinlääkärien

      Heeeei!!
      Ei saa ottaa eläinlääkäriä lemmikiksi!!

    • orava fani

      ÄLÄ, olen 11 ja tiedän ettei niitä saa ottaa lemmikiksi! jos haluat jyrsijän hommaa marsu tai hamsteri, TAI ORAVA LEMMIKKILIIKKESTÄ!

      ai niin, hyvä vitsi evr! REPESIN!

    • Eläimet kunniaan

      "...Luonnonvaraista eläintä ei saa ottaa elätiksi..." mutta: "vahingoittunutta eläintä on viipymättä autettava..." Entä silloin, kun eläin ei ole enää palautetavissa luontoon??

      Minulla ainakin on yksi eläinlääkäri lemmikkinä ja hyvin tullaan juttuun :D

    • lovegame2

      älä ota villiä oravaa. anna sen mieluummin elää luonnossa. käy katsomassa eläinkaupoista jos vaikka löytyisi jokin muu eläin, jonka haluaisit lemmikiksi. :)

    • oic

      Minulla asuu pihalla kurre ja se käy aina rappusilla kerjäämässä ruokaa. Talvella se yleisä tulee yöks sisälle:3 Mut villi oravia ei saa laittaa häkkiin! Se on laitonta!>:( hanki vaikka maaorava. Maaoravat on aika yleisii lemmikkejä.

    • vinkku

      Orava on provo.ei kellää viiraa noi pahasti päässä

      • Känkkö

        Jutun aloittaja on nykyisin 27 v.


    • Anonyymi

      Orava on ihana lemmikki.
      Pikkuoikana otin kiinni oravanpennun ja kesytin sen.
      Se kiintyi minuun. Päästin välillä sen puuhun kiipeilemään. Aina se tuli takaisin.
      Sillä oli nimi ja se tunnisti sen.
      Kävin kaupassa ostoksilla ja arkana kurkki taskusta, mutta ei tullut pois.
      Ruissalossa oli silloin paljon melko kesyjä oravia, joita eräs mummeli syötti.
      Vein oravanpyörä hänelle ja se sopeutui nopeasti sinne.
      Orava on ihana lemmikki.
      Nykyisin on kielletty otta oravaa lemmikiksi. SE OLI SILLOIN V.1957

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe