Osaatko arvioida ryijyn arvon?

Ryijyn pelastaja

Ostin lauantaina ryijyn, jonka takana lukee "Ryijy Resada, Suunnittelija Laila Seppä, 21.2.1975, Kutomo S. Rautiainen, Helsinki" Ryijy on puhdas, ehjä ja n. 120 x 170 cm. Kuvan voin lähettää sähköpostilla. Osaisiko joku arvioida arvon? Arvioijalle voin lopuksi kertoa mitä ryijystä maksoin...

50

28847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa

      Vanhat ryijyt ovat aliarvostettuja. Tuon ikäisiä ja kokoisia ryijyjä myydään kirpputoreilla parillakymmenellä eurolla, antiikkiliikkeissä voi joutua maksamaan viisikymppiä ja ylikin. Ryijysi todellinen arvo on sinun päätettävä itse.

      • Ryijyn pelastaja

        Olen itse tehnyt pienen ryijyn ja pelkän työn arvo on satoja euroja.


      • sanoa
        Ryijyn pelastaja kirjoitti:

        Olen itse tehnyt pienen ryijyn ja pelkän työn arvo on satoja euroja.

        Näin se valitettavasti on, ryijyjä tekemällä ei pääse tuntipalkoille, koska ryijyt eivät ole muodissa. Isoja, kauniita 1800-luvun ryijyjä saa sadalla, kahdellasadalla eurolla, vaikka sen tekemiseen on aikanaan upotettu valtava määrä työtä. Tehty ja värjätty langat itse jne.

        Nykyään arvostetaan tehdastekoisia tusinatuotteita. Rahallisesti Stenvallin ankkataulujuliste on yhtä arvokas kuin vanha, iso ryijy. Rihkamatason paperijulisteita saattaa olla miljoonittain, vanha ryijy on todennäköisesti käsin tehty yksilö.


      • sanoa kirjoitti:

        Näin se valitettavasti on, ryijyjä tekemällä ei pääse tuntipalkoille, koska ryijyt eivät ole muodissa. Isoja, kauniita 1800-luvun ryijyjä saa sadalla, kahdellasadalla eurolla, vaikka sen tekemiseen on aikanaan upotettu valtava määrä työtä. Tehty ja värjätty langat itse jne.

        Nykyään arvostetaan tehdastekoisia tusinatuotteita. Rahallisesti Stenvallin ankkataulujuliste on yhtä arvokas kuin vanha, iso ryijy. Rihkamatason paperijulisteita saattaa olla miljoonittain, vanha ryijy on todennäköisesti käsin tehty yksilö.

        On totta että Ryijyjä ei arvosteta nyt voit tylysti laskea mitä sellaisen Ryijyn materiaali hankinta on siinä on sen tämän hetkinen arvo.Mutta usko minua tulee se päivä kun Ryijyt nousee arvoon huom, vanhemmat uskon siihen varmasti.Joten säilytä Ryijysi jos se on mielestäsi kaunis käytä sitä se tuo lämpöä kotisi seinälle makso mitä makso.


      • ryijyllä
        sanoa kirjoitti:

        Näin se valitettavasti on, ryijyjä tekemällä ei pääse tuntipalkoille, koska ryijyt eivät ole muodissa. Isoja, kauniita 1800-luvun ryijyjä saa sadalla, kahdellasadalla eurolla, vaikka sen tekemiseen on aikanaan upotettu valtava määrä työtä. Tehty ja värjätty langat itse jne.

        Nykyään arvostetaan tehdastekoisia tusinatuotteita. Rahallisesti Stenvallin ankkataulujuliste on yhtä arvokas kuin vanha, iso ryijy. Rihkamatason paperijulisteita saattaa olla miljoonittain, vanha ryijy on todennäköisesti käsin tehty yksilö.

        Ilmeisesti olet joku paviaani joka ei tiedä yhtään mitään.

        Vanhat ryijyt ovat nykyään muodissa ja arvo suunnaton. Seuraileppa vaan glorian antiikkilehteä ja talonpoikaiskirjoja. Älä höpötä jos et tiedä.


      • arvioija
        ryijyllä kirjoitti:

        Ilmeisesti olet joku paviaani joka ei tiedä yhtään mitään.

        Vanhat ryijyt ovat nykyään muodissa ja arvo suunnaton. Seuraileppa vaan glorian antiikkilehteä ja talonpoikaiskirjoja. Älä höpötä jos et tiedä.

        nimim. ryijyllä.... niin VANHOILLa ryijyillä on arvoa, mutta ei -75 vuonna tehdyillä, se on vielä liian nuori, mutta ikää tulee joka vuosi.


      • keräilyvimma

        "sanoa" on vastannut vuonna 2006 ja silloin on voinut tilanne olla tuo, mutta nyt ryijyt on arvossaan ja maksavat monta sataa euroa. Ovat arvotavaraa johon kannattaa satsata. Jollakin nyt sammaleenkukka ryijy 24 euroa huutonetissä ja todellinen arvo on 500 euroa.


      • keräilyvimma
        ryijyllä kirjoitti:

        Ilmeisesti olet joku paviaani joka ei tiedä yhtään mitään.

        Vanhat ryijyt ovat nykyään muodissa ja arvo suunnaton. Seuraileppa vaan glorian antiikkilehteä ja talonpoikaiskirjoja. Älä höpötä jos et tiedä.

        Olen samaa mieltä kuin naninino ja ryijyllä eli ovat arvossaan ja löytyy tietoja antiikkilehdistä ja bukowskis, hagelstam ja helander huutokaupoista.


      • museosta

        Ryijyn arvo on se, mitä ostaja siitä maksaa. Voihan sitä yrittää hinnoitella vaikka millä perusteilla, mutta kauppaa tehdessä ostaja päättää. Vain tunnettujen taiteilijoiden harvinaisilla töillä voi olla enemmän arvoa kuin malleilla, joita on tehty ties kuinka paljon. Ryijyn ikäkään ei välttämättä arvoa lisää. Tekstiilien suhteen arvon kasvaminen iän myötä on muutenkin vähän niin ja näin. Valo, ilman saasteet ja koit tekevät tuhoaan. Mitään sijoituskohteita ne eivät ole.


      • Arhassa

        Meiltä löytyy talonpoikais marssille osallistuneen ryijy siihen on ommeltu numerot 7❌ 8❌ Vll
        ja vuosi 1930 kokoa 180❌ 130cm


    • ainakin

      150 euron arvoiseksi ihan näkemättä jos kunto on niinkuin kerroit.
      Ja luulenpa että maksoit siitä hyvästi alle 50 e jos sen kirpparilta sait.
      Onnittelut, pidä ryijy jos pidät siitä ja sen arvo nousee kyllä ;)

    • muori

      Ryijyn arvoa on vaikea sanoa - tunnearvo on suurin !
      Kuka kertoisi minulla kuka on suunnitellut ryijyn
      SAMMALEENKUKKA ?

      • sammal

        Hei,

        En tiedä kuka on suunnitellut Sammaleenkukan.
        Minulla roikkuu seinällä äitini vuonna 1952 käsin tekemä Sammaleenkukka. Pohja pula-ajan säkkikangasta.
        Vuonna 1987 kyselin ko, ryijyn arvoa asiantuntijalta. Hinnaksi annettiin 6.000-7.000
        MARKKAA ryijyn kunnosta riippuen. Sekä kerrottiin, että ryijyä EI saa itse korjailla itse, vaan se on lähetettävä Kansallismuseoon tekstiilien entisöimisosastolle.
        Että sellaisia summia....

        Terveisin

        Leena


      • muori
        sammal kirjoitti:

        Hei,

        En tiedä kuka on suunnitellut Sammaleenkukan.
        Minulla roikkuu seinällä äitini vuonna 1952 käsin tekemä Sammaleenkukka. Pohja pula-ajan säkkikangasta.
        Vuonna 1987 kyselin ko, ryijyn arvoa asiantuntijalta. Hinnaksi annettiin 6.000-7.000
        MARKKAA ryijyn kunnosta riippuen. Sekä kerrottiin, että ryijyä EI saa itse korjailla itse, vaan se on lähetettävä Kansallismuseoon tekstiilien entisöimisosastolle.
        Että sellaisia summia....

        Terveisin

        Leena

        Leena - kiitos mielenkiinnostasi !
        Soitin Käsityön ystävät Ry:hyn Helsinkiin ja vastaus oli heti : Unto Ivaska. Muita tietoja minulla ei ole eli tainnut muistaa kysyä. Valitettavasti nykyisin ryijyjä arvostetaan aika vähän. Niitä saa huutokaupoista ja kirppareilta pilkkahinnalla. Muutenkin käsityön arvo on pohjalukemissa - valitettavasti.
        t Muori


      • keräilyvimma

        Unto Ivaska on suunnitellut sammaleenkukan ja se on arvoryijy. Huutonetissä tai tori.fi foorumilla on vain rutiköyhiä käyttäjiä ja siellä ei saa ryijystä sen todellista arvoa. Jos olisi tuollainen ryijy niin veisin Helsinkiin arvohuutokaukkaan (Bukowskis).


    • muori

      Olen kuulostellut kuka tietäisi Sammaleenkukka nimisen ryijyn suunnittelijan nimen ?
      Tiedätkö Sinä mahdollisesti ?

      • Sammal

        Hei,

        Suosittelisin, että otat yhteyttä firmaan:
        SUOMEN KÄSITYÖN YSTÄVÄT, hELSINKI


      • Ryijypalvelu

        Ryijy Sammaleenkukka on Neoviuksen mallistoa ja sitä myy Ryijypalvelu-RP Oy. Ryijyn on suunnitellut Unto Ivaska, kuten täällä sanotaan. Uuden vastaavan hinta on 2055€, materiaalin hinta on 600€.


    • katso tuolta
    • Ryijyhullu
    • tietävä

      Paljon on fuck , fuck ihmisiä näköjään. Ja pitäisi näyttää heille kansainvälistä merkkiä. Laaturyijyistä maksetaan satoja euroja ja jopa tuhansia jos on kuuluisa ryijy. Tottahan toki likaiset ja rikkinäiset on arvottomia, mutta jos on kaunis ryijy a kuuluisa tekijä niin arvo on satoja euroja. Ei tietenkään kannata huutonetissä yrittää myydä jossa on vain persaukisia kinuamasaa vaan kysely hahelstamin, helanderin tai bukovskin huutokauppoihin niin kyllä sieltävastaus tulee.

    • tietävä

      Varmaankin on arvokas, mutta kysele hagelstamilta tai laita kuva glorian antiikki lehden mitä, missä, milloin palstalle.
      Vanhat ryijyt on arvokkaita jos on puhdas.

      • ryijymummo

        Ostin pari vuotta sitten kirpparilta ryijyn joka oli melkolailla haalean näköinen, lankojen päät hajonneet, värit eivät oikein tulleet esille. Nyt käytin sen pesulassa ja olen uudistanut ryijyä käymällä saksilla läpi kaikki langat, rivi riviltä. Ja hieno tuli. Googlettamalla vanhoja ryijymalleja löysin sille nimenkin. Se on neoviuksen malleja, nimeltään "pakkanen". Suunnittelijaa en tiedä. Ryijy on 110x170cm.
        Olen kauhean onnellinen ryijystäni ja ihmettelen myös käsitöiden arvostamattomuutta.


    • Tonne1

      Ihmettelen tässä itsekkin ryijyjen arvoja ! Kaksi kotona , yhdessä lukee takana "Onnenpuu 5302" Mitoiltaan 40/65 cm. Ja edessä lukee 1936. Toinen on mitoiltaan95/135 , vuosilukua ei löydy mutta veikkaanpa että suurinpiirtein samanikäisiä ovat molemmat.?!Molemmat hyvässä kunnossa.

      • Anopin neuvo

        Muistakaa huoltaa ryijyjänne, viekää talvella pakkaseen tuulettumaan.


    • omistajar...........

      Osaakohan kukaan sanoa, mitä voisi laittaa hinnaksi tuollaseen Leena-Kaisa Halmeen suunnittelemaan Kehrä-ryijyyn ? Ryijyn on sukulainen saanut lahjaksi joskus 60-70-luvulla.

      • mummon mussu

        Älä myy ryijyäsi vielä! Odota, kun ovat todella muodissa taas. Näyttää siltä, että tulossa ovat, muotiin nimittäin. Ryijy on aina arvokas, jos sen on tehnyt itse tai joku sukulaisesi ja muutenkin. Se on käsityötaidetta. Onnittelut ryijystäsi.


    • Kehrääjälintu
      • omistajatar

        Eikös ne tuon arvokkaampia olekkaan...Täytyy kait sit vaikka satasella myydä pois.


      • hassua

        huutonetissä nyt ei mikään ole oikean hintaista kun suurimmaksi osaa kaikki on jotain arvotonta rihkamaa mitä myynnissä on ja myyjät ei tiedä myyvänsä arvokasta kun jotain oikeaa myyvät.


    • arvokas

      Jos ryijyn suunnittelija on tiedossa, 70-luvun ryijyn arvo on useita satoja euroja. On eri asia, mihin hintaan tehdään kauppoja. Käytännössä kysyntä ja tarjonta määrää hinnan. Hinnan voi tietysti määritellä myös sen mukaan, mihin hintaan siitä raskii itse luopua.

    • tonnin

      Käsityöliikkeissä näkee ryijyjä hintaan tuhannen euron molemmin puolin. Hinnat vaihtelevat siis kovasti riippuen suunnittelijsata ja myyntipaikasta

    • ryijy 1

      multa löytyis vuodelta 46 jos joku on kiinnostunu pölynkerääjästä

    • tietämätön

      Minullakin olis 160x60 seinäryijy jossa joki/järvimaisema jossa rannassa vene,pari sorsaa ja vastarannalla on joku EI suomalainen rakennus.näyttäs vähä joltain luostarilta.ois mukava kun tietäs tekijän ja onko sillä arvoa...luulisin että jostain 70 luvulta.

    • maikki

      Moikka. Täällä näyttää olevan aktiivisia kirjoittelijoita. Olisi mahtavaa, jos voisitte tuohun lomassa tehdä hyvän teon ja käykää vastaamassa opiskelijan opinnäytetyön ainaistoon kuuluvaan kyselyyn :) Teidän mielipiteenne on todella arvostettu! Kiitos kovasti ja hyvää kevätää!

      Olisiko teillä ideoita, missä muualla voisimme linkkiä jakaa?

      http://digiumenterprise.com/answer/?sid=997961&chk=WAMN7QS9

    • fgdfggdf

      Mullakin on perinnöksi jäänyt hyväkuntoinen ryijy, nimeä en tiedä. Ei se oikein esitä mitään, mutta on silti nätti. Tehty joskus vuonna 1950 tienoilla. En oikein keksi sille käyttöä kun ei omaan huusholliin sovi, ihan eri tyyliä.... en silti haluaisi siitä luopuakaan. Mitenhän sen säilyttäisi?

    • tuukkanenpilvi

      meil 7 veljeksen ja iso musta ja tulppaani ryijy paljon maksaa?

    • Taru--77

      HEI!
      OSAISIKO JOKU NEUVOA MISTÄ TODELLA SAA TIETÄÄ VANHAN RYIJYN ARVON JA NIMEN SEKÄ TEKJÄN. LUIN ETTÄ VARKAUDESSA ON JOKU 800 RYIJYN MSEONÄYTTELY MUTTA EN VIITSISI IHAN SINNEASTI NYT LÄHTEÄ, VOINHAN TIETYSTI KYSYÄ ARVIOISIVATKO HE SEN PELKÄN NETTIKUVAN PERUSTEELLA. VAI MITÄ MUUTA VOISITTE EHDOTTAA?

    • Tyttö60

      Minä sain juuri kotiini Kirsti Rantasen 1956 suunnitteleman Lapin Jäkälä-ryijyn. Olen tästä harmaa-musta-valkoisesta ryijystä hirveän onnellinen ei pelkästään kauneuden takia vaan sen, että ryijyn ovat tehneet vanhempani joskus nuorena avioparina. Tietäisikö joku tästä ryijystä lisää, en ole ainakaan nykyisistä ryijymalleista löytänyt.

    • Ryijykin

      Minä haluaisin sinisävyisen ryijyn makkarin seinälle tilaa pehmentämään. Niitä löytyikin kohtuuhinnalla nettikirpputoreilta. Voisitteko kertoa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa vanhaa ryijyä? Materiaali, kudos jne, en kylläkään vielä ymmärrä niistä mitään, mutta en haluaisi tulla jymäytetyksi. Hintahaitari kun näyttää laajalta. Esim "simpukat" ja "kehrä" ryijyissä.
      Osaako joku neuvoa vanhan ryijymallin, jossa olisi sinisiä sävyjä? Kiitos :)

    • elina3

      Ena Mannerheim-Sparren 1908 suunnittelema "Eva" ryijy on jugend tyylinen sinisävyinen. Googlesta löytyy kuva ja minulta k.o ryijy jos kiinnostaa, mutta pilkkahintaan en ryijyäni kyllä myy =)

    • hiillostunut

      Laila Seppä on tuttu nimi. Ehdottomasti kannattaa säilyttää ryijy. Sen arvo nousee vielä.

      Myös sammaleenkukka ja hiillos ryijy ovat arvossaan nykyään.

      • Mieti_hetkinen

        Valitettavasti ryijyt ovat huono sijoitus - arvo laskee, muutamaa poikkeusta lukuuntottamatta. Kirppareilla ym myyntipaikoilla on vaikka ja kuinka paljon myytävänä 1870-1970 välillä tehtyjä ryijyjä - halvalla kun kukaan ei tahdo ostaa.


    • sammaloitunut

      Sammaleenkukka ryijy

    • pasi65

      En tiedä kyseisestä ryijystä mitään, mutta ostaisin joltain ryijyn,,,,,olen muuttannut just, ja olis tarvetta sisustukseen.,.,.,.,.

    • OttoFin

      Tässäkin keskustelussa ryijyt niputetaan yhdeksi ja samaksi vaikka ihan ensimmäiseksi pitää erottaa nämä yksinkertaiset kotonoa kudotut paketti/kopioryijyt (kansanmallit), aidoista taideryijyistä. Eli sama asia kuin niputettaisiin aito Ferdinand von Wrightin taistelevat metsot taulu niihin tuhansiin mökin seinillä roikkuviin kopioihin ja vertailtaisiin vain ”tauluja”.
      Aidot taideryijyt on valmistettu ammatti-ihmisten voimin ja parhaimmillaan taiteilijan itsensä valvonnassa loputtoman laajalla väribaletilla (saadaan mm.pehmeitä väriliukumia/syvyyttä), kun taas nämä kotona tehdyt kopioryijyt on valmistettu heikommista materiaaleista vain muutamilla eri värivariaatioilla toteutettuna.
      Lopputulos näissä kansanmallien paketturyijyissä on karkea ja kaksiulotteinen, vähän samaan tapaan kuin ne harrastelijoiden maalaamat heikoimmat taistelevat metsot mökkien seinillä, verrattuna täynnä syvyttä ja luonnetta olevaan aitoon.
      Usein puhutaan siitä ”käsityön arvosta”, vaikka sillä verukkeella aika moni muukin asia tässä maailmassa pitäisi maksaa paljon enemmän kuin mitä se maksaa.
      Heikkolaatuinen kopio on kopio, oli siihen joku käyttänyt aikaa ja käsityötä kuinka paljon tahansa, eikä ne hinnat näiden osalta tule nousemaan yhtään enempää eikä nopeammin kuin niiden tuhansien harrastemaalarien maalaamat taistelevat metsot taulutkaan.
      Aidot taidemalliryijyt ovat niitä maailmalla 50-70-luvuilla mainetta ja kunniaa niittäneitä TAIDETEOKSIA ja ne pitää täysin erottaa näistä kopioiden tehdyistä ”ryijyistä”. Niitä ei löydy mummonmökeistä ihan jo siksikään että niiden hinta aikoinaan uutena on ollut helposti enemmän kuin sen ”mummonmökin” hinta.
      Aidot taiteilijoiden suunnittelemien, ammattikutomoiden ja ammattikutojien valmistamat suomalaiset taideryijyt maksavat maailmalla jo kymmeniä tuhansia ja niiden hinta nousee koko ajan.

      • finry

        onko hajua missä tämmössiä ryijyjä voi mahdollisesti kaupitella? itsellä on Oili mäen tekemä kolmiuloitteinen ryijy.


    • frrfrfrfrffr

      200-300 euroa vanhoista suht.hyväkuntoisista antiikki- ryijyistä edellyttäen LUONNONVÄREJÄ .Kemialisilla väreillä värjätyt eivät kelpaa kenelekään. Hienot ja isot Jugend ryijyt ovat eri asia. 1700 luvun ryijyt voivat maksaa jopa 2000 euroa jos hienoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe