Keinoja nujertaa ISKIAS

m mauk

jos on tiedossa jotakin niin kertokaa.

120

242033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

      ...SI-nivelesi paikalleen.

      • nuuskamuikku

        mitä SI nivelen paikaleen laitto tarkoittaa?


    • ikuinen iskias

      Olen sairastanut iskiasta lapsesta ja pari pahaa kohtausta on tappanut tuntohermoja jaloista niin että se näkyy kävellessä. Olen oppinut tulemaan toimeen kipujen kanssa tällailla: kun paha kohtaus on päällä makaan selällä reidet ylös ja polvet suorassa kulmassa ja sääret korkean tyynyn päällä. Kovia kipulääkkeitä ja piikki nahkaan jos kipu ei hellitä, koska muuten alkaa hermot kuolla ja kiputuntemus jumiutuu aivoihin. Kun kohtaus on ohi heti kevyttä liikuntaa: parasta on kävely, uinti ja pyöräily. Ei tärisyttäviä lajeja kuten juoksu. Minulla ei auttanut fysioterapia, venytys eikä manipulointi, molemmat laukaisivat entistä pahemman repeämän nivelten väliseen hyytelöön. Toinen lääkärien väärä suositus on se, että he määräävät automaattisesti vain hiukan ylipainoista laihduttamaan, ja minulla jokainen laihdutus on laukaissut iskiaksen, kun massaa katoaa selkärangan ympäriltä tukemasta. Minulla on parempi olla, jos selässä on pikkusen rasvaa ja ennen kaikkea lihaksia tukena. Pidä huolta selästä: ei saa nostaa polvet suorina kiertäen ruumista eikä kantaa raskaita toispuolisia taakkoja. Älä mene täriseviin kapineisiin kuten vuoristorataan. Minulle on sanottu, että iskias hellittää kun vanhenee ja selkäranka jäykistyy, ja se on pitänyt paikkansa, kohtauksia on vähemmän. Jokin ilo on siis vanhuudessakin.

    • Kipuinen

      Kaikkea on vuosien varrella siihen issiakseen kokeiltu;

      - Apteekista saa sellaista urheiluvammoihin tarkoitettua suihketta. Sitä suihkutan jalkaan, lonkkaan ja selkään. Vie kivun vähäksi aikaa.

      - Sitten laitan kylmään veteen kastellut pyyhkeet tai ns. "kylmäkallet" pakkasesta pyyhkeen sisällä kintun ja selän päälle. Kohtia aina vaihdellen ja makaan lattialla vatsallani tämän kylmähoidon aikana.

      - Sellainen kamelinkarvainen selänlämmitin on myös käytössä ja se tukee kivasti selkää ja lämmittää.

      - Kylmägeeli on myös hyvä / Ice Power. Mobilat-rasvaa olen myös käyttänyt ja muitakin kipurasvoja on tullut kokeiltua.

      • mmm

      • AH 2 Tampere

        Sairastin iskiasta 6 kk. Kokemusta hoitoon tuli, koska se on parantunut. Ensiksi: Mikään lääke ei auta. Buranaa ei kannata käyttää. Se auttaa pari tuntia ja sen jälkeen vaiva tulee pahempana. Kaikki luontaistuotteet ovat turhia hoidossa. Suolahauteet nostavat vain verenpainetta.
        Ja nyt hoito: On liikuttava, vaikka kuinka särkee. Kävellä voi pieniä matkoja, mutta venytellä täytyy ihan 50:n metrin välein. Vesijuoksu on erinomainen liikuntamuoto.Samoin pyöräily. Lepoa riittävästi. Muuta ei tarvitakaan. Muista tämä: Tee näillä ohjeilla puolen vuoden ohjelma itsellesi. Älä hellitä kesken, sillä iskias paranee näin. Älä missään tapauksessa usko ja turvaa lääkkeisiin, sanoopa lääkäri mitä tahansa.


      • tuoppi1
        AH 2 Tampere kirjoitti:

        Sairastin iskiasta 6 kk. Kokemusta hoitoon tuli, koska se on parantunut. Ensiksi: Mikään lääke ei auta. Buranaa ei kannata käyttää. Se auttaa pari tuntia ja sen jälkeen vaiva tulee pahempana. Kaikki luontaistuotteet ovat turhia hoidossa. Suolahauteet nostavat vain verenpainetta.
        Ja nyt hoito: On liikuttava, vaikka kuinka särkee. Kävellä voi pieniä matkoja, mutta venytellä täytyy ihan 50:n metrin välein. Vesijuoksu on erinomainen liikuntamuoto.Samoin pyöräily. Lepoa riittävästi. Muuta ei tarvitakaan. Muista tämä: Tee näillä ohjeilla puolen vuoden ohjelma itsellesi. Älä hellitä kesken, sillä iskias paranee näin. Älä missään tapauksessa usko ja turvaa lääkkeisiin, sanoopa lääkäri mitä tahansa.

        KAIKEA OLEN KOKEILLUT MUTTA LEIKATTU EI OLE .KIPU TAASEN OLLUT MONTA VIIKKOA IHAN SIETÄMÄTÖN.EI PYSTY MUUTA KUN TEPUTTAAN KÄMPPÄÄ EDESTAKAS JA SEISOMAAN PAIKALLAAN.HOUSUJEN JALKAAN LAITTO VIE PUOLISENTUNTIA KAIKKINE KIKKAILUINEEN, JA PELOTTAA SYÖDÄ KOSKA WC PYTYLLE ISTUMINEN SATTUU AIVAN SAATANASTI.LÄÄKKEISTÄ EI MITÄÄN APUA ON TRAMALIA BURANA800 JA PANACOD JA GLUCADOL 400.


      • Woooooo
        mmm kirjoitti:

        auttanut säännöllinen avantouinti väh 5krt/vk

        eli tämä on linkin takana, joka ei enää toimi...

        Kerran iski iskias ja kansanlääkinnästä löysin konstin:kastele käsipyyhe, kierrä kuivaksi, laita merisuolaa noin desi pyyhkeen päälle ja taitteile joku 15 x20 cm
        paketti. Silitä silitysraudalla kuumaksi molemminpuolin.Laita alaselän päälle. Kun jäähtyy, silitä uudelleen jne.
        Silitysrauta puhdistuu, kun pyyhkii kostealla.

        Ja syitä : Jos toinen jalka on pidempi, yleensä se puoli tulee kipeäksi. Huomaa vaikka kenkien epätasaisesta kulumisesta.
        Jos väärän malliset kengät. Huomaa jos toisenlaisilla kengillä helpottuu.
        Ja se patja/tyyny systeemien miettiminen.Voi kokeilla nukkumista erilaisella alustalla ja jos auttaa patjassa vikaa.Tai tyynykin voi olla liian korkea.
        Myös jos nukkuu eniten toisella kyljellä, niin sen puolen lihakset venyvät enemmän.
        Ja voi myös koittaa kotona pitää kaksia villasukkia. Voi tulla kylmästä lattiasta ja vedosta.

        Levottomiin jalkoihin (rupeaa öisin nykimään) luin jostain autavan viinirypäleiden siemenistä tehdyn luontaistuotevalmisteen.Rusinatkin on viinirypäleitä.Magnesium lienee se auttava asia..toimii D-vitamiinin kanssa..

        Suonenveto. Osa johtuu verisuonista(esm.suonikohjut) ja osa lihaksista(urheilusta)
        Krampia voi helpottaa hieromalla peukalolla pohkeen keskellä olevaa aristavaa kohtaa


    • unohda kivut

      kastele pyyhe märäksi vedellä,pari kourallista
      merisuolaa pyyhkeen päälle,taita kahtia ettei suola koske suoraan ihoon ,pyyhe alaselän päälle ja silitysrauta senverran kovalle teholle että nahka kestää ilman isompia kipuja.pyyhkeen päältä kaveri
      silittää raudalla niin kauan että suolat on liuonneet mihin kuluu 1-2 tuntia.hermosärky kyllä
      lähtee takuuvarmasti ehkä kloridi-ionit ihon läpi
      imeytyessään vaikuttavat hermosoluihin lämpö.Vaikutus alkaa heti eikä uusintakäsittelyä tarvita kuin parin vuoden välein.
      on testattu moneen mieheen ja toimii eikä maksa mitään muuuta kokeilemisen vaivan.

      • Iskias-ystävä 1v kokemuksella

        Hei,
        itselläni ollut lähes 1v iskias.

        1) Tässä ensin asentoneuvo, suurimman kivun aikana:
        - käy päinmakuulle (vatsalleen) ja jos kipu on esim. oikealla, siirrä lantiotasi vasemmalle, sen verran kun pystyt
        - makaa siinä ja itse ainakin huomaan että kipu hellittää..n 1o minsassa

        2) käytä ICE POWER-geeliä, näitä tuotenimiä on useampia, kokeilin myös halvinta Pharma(korvikelääke)-tuotetta, tosi huono laatu, geeli levisi jo käsiin ennen kuin ehdin tavoittaa alaselän. ICE POWER on ainakin laatutavaraa. Ja roiski sitä kunnolla sinne säryn päälle. Päälle huono T-paita, huonot alkkarit (mulla veti myös pakaraan ihan h-sti) ja verrarit (kun veti myös pohkeeseen ja varpaisiin asti)

        3) Lääkevinkit:
        - itse sain kovimpaan kipuun PANACOD 50 mg. Pystyi vain "taittamaan" kivun, ei vielä sitä pois (valitettavasti ei ole sellaista myrkkyä joka kivun laannuttaisi, jos se kovin vaihe on päällä)..
        - joillekin määrätään myös TRAMAL tms mutta lääkärit sanovat, että masennus liittyy usein silloin oireisiin..(tai mieliala)
        - tulehdukseen Burana 800mg, niin kauan kun tulehdusta on. Mahan kanssa saa olla varovainen, mutta muutettuani ruokavaliota (lisää puuroa, leseitä yms) olen pärjännyt..
        - kipugeeli: jos käyt Virossa, osta FASTUM GEL. Jos Suomen apteekissa, osta Voltaren gel 2,5 % (pitää olla prosentteja että toimii kovaan kipuun)tai ZON gel. (Piroxin myös, mutta omasta mielestäni ei niin laadukas ja hyvä tuote).Sitä ensin alle, päälle ICE POWERia. AAH !
        - kylmäpakkkauksia..esim. ICE POWER myy alaselän kokoisia pakkauksia, kysy apteekista. Saa myös Virosta, halvemmalla, jos käyt siellä. Kun turruttaa kylmällä, tekee hyvää..
        - Suihkussa käydessä huuhdo kylmä/kuuma, kokeile miltä tuntuu.

        2) Muut vinkit:
        Kun kivut hellittävät, harrasta VESIJUOKSUA. Ei paina nikamia, ei tyriä ja sitten äkkiä vaan pois altaasta ettei kylmä kangista.

        Kun kipu vähentynyt, ala sauvakävellä.

        Kun kipu poissa, vahvista tietoisesti ja ohjelman avulla sekä selkä-että vatsalihaksia. Salille tai hanki omat käsipainot kotiin ja tee ohjelman mukaan. Netti on täynnä ohjeita, josset mene salille. Näe vaiva ja etsi ne.
        Näin vältyt uudelta kipukierteeltä PARHAITEN.

        Vältä raskaan kantamista, älä riuhdo mitään, älä vedä perässäsi mitään raskasta, harjoittele oikea nostotekniikka. Älä aja pitkiä ajomatkoja, useimmissa autoissa on huonot istuimet iskias-vaivaisille. Älä matkusta pitkiä lentomatkoja, vältä muutenkin pitkään istumista/seisomista.

        Töissä: hanki sähköpöytä, tee välillä töitä seisten. Hanki satulatuoli, istut terveellisemmin ! Lisätiedot:http://www.salli.com/site/index.php?page=89&lang=FI
        (Suosittelen kaksiosaista tuolia, paremmin säädettävissä)

        Itse hankin mm. perässä vedettävän ostoskärryn (kyllä, mummo-kärryn. Come on, niitä käyttävät leidit Pariisissakin ! ) ja vedettävän matkalaukun..Reissaaminen ei lopu iskiakseen !

        Ja kyllä, painon pudotus myös auttaa. Vaikkei sitä haluaisi myöntää ! Pudota edes se -10% ja kerro sitten miten meni.

        Ei kannata myöskään odottaa jatkuvasti sitä "kivutonta pvää" - yritä tsempata pvä ja vko kerrallaan..Kärsimättömyys ja iskias on vaikea yhdistelmä. Ympäristö ei usein tajua, mitkä kivut meillä iskiasvaivaisilla on, mutta älä välitä !

        Trust me, kaiken tuon kokenut..


      • iskias rassaa

        Fysioterapeutti sanoi, ettei kuumaa missään nimessä iskiaksen hoitoon. Kylmähoitoa sen olla pitää. Ihmetteli vaan, että eikö tätä jo kaikki ihmiset tiedä.


      • ensioireet
        iskias rassaa kirjoitti:

        Fysioterapeutti sanoi, ettei kuumaa missään nimessä iskiaksen hoitoon. Kylmähoitoa sen olla pitää. Ihmetteli vaan, että eikö tätä jo kaikki ihmiset tiedä.

        Joo,mun selkää on lääkärit tutkineet,alaselässä nikamassa kuluma,ei mitään puhetta iskiasta,vaivat vaan jatkuu kovempina,jopa jalat lähtee välillä alta.elämänkumppani vaan sanoi että,selvä iskiashan se on,kun alaselästä varpaisiin asti pakottaa aivan saa....


      • tänään taas lääkärissä
        ensioireet kirjoitti:

        Joo,mun selkää on lääkärit tutkineet,alaselässä nikamassa kuluma,ei mitään puhetta iskiasta,vaivat vaan jatkuu kovempina,jopa jalat lähtee välillä alta.elämänkumppani vaan sanoi että,selvä iskiashan se on,kun alaselästä varpaisiin asti pakottaa aivan saa....

        mulla sama juttu, käyny useasti jo lääkäris ja tänään ensi kertaa ehdotti että olisiko se iskias. Aikaisempia lääkäreiden ehdotuksia:
        skolioosi yläselässä, skolioosi alaselässä, nivelreuma, eripituiset jalat (tähän lääkäri lisäsi, eihän se toki mitään haittaa vaikka olisivatkin eripituiset ei se selitä kipua),SI -nivel tulehtunut ja eräs fysioterapeutti sanoi että lantioselän virhe asento. Tänään lääkäri totesi että iskiashan tämä on ja miksei ne ennen ole tätä huomanneet, oletko jättänyt kertomatta kaikki oireesi lääkäreille? Ainahan minä olen samat jutut niille ladellut, mutta ne nyt kuulee mitä haluavat kuulla. Nyt olen menossa ensi kertaa kuvattavaksi, sitäkin ovat kaikki aina kyselleet että onko kuvattu mutta kukaan ei ole viitsinyt ennen laittaa kuvattavaksi, säästävät näin yhteiskunnan rahoja.
        Lääkäreillä käynti on niin hauskaa aina saa uuden diagnoosin!


      • iskias
        tänään taas lääkärissä kirjoitti:

        mulla sama juttu, käyny useasti jo lääkäris ja tänään ensi kertaa ehdotti että olisiko se iskias. Aikaisempia lääkäreiden ehdotuksia:
        skolioosi yläselässä, skolioosi alaselässä, nivelreuma, eripituiset jalat (tähän lääkäri lisäsi, eihän se toki mitään haittaa vaikka olisivatkin eripituiset ei se selitä kipua),SI -nivel tulehtunut ja eräs fysioterapeutti sanoi että lantioselän virhe asento. Tänään lääkäri totesi että iskiashan tämä on ja miksei ne ennen ole tätä huomanneet, oletko jättänyt kertomatta kaikki oireesi lääkäreille? Ainahan minä olen samat jutut niille ladellut, mutta ne nyt kuulee mitä haluavat kuulla. Nyt olen menossa ensi kertaa kuvattavaksi, sitäkin ovat kaikki aina kyselleet että onko kuvattu mutta kukaan ei ole viitsinyt ennen laittaa kuvattavaksi, säästävät näin yhteiskunnan rahoja.
        Lääkäreillä käynti on niin hauskaa aina saa uuden diagnoosin!

        kuinka kauan yleensä iskias on vaivannut? itse olen jo viikon syönyt panacodia ja voltareenia ja eipä tunnu ipu vielä helpottavan...


      • kipuilija
        iskias kirjoitti:

        kuinka kauan yleensä iskias on vaivannut? itse olen jo viikon syönyt panacodia ja voltareenia ja eipä tunnu ipu vielä helpottavan...

        Mulla on aika raskas työ,siis joudun nostelemaan paljon raskasta ja välillä unohtuu oikea nosto tapa.
        Nyt tämän hetkistä iskias kipua on jatkunut jo 3 vk
        loppua ei näy? minulla säteillee tosi pahasti jalkaan.
        Aikaisemmin olen käyny esim osteopaatilla ja kiropraktikolla,mutta ei minun mielestä hyötyä...
        Aijemmin minitussa merisuolahoidossa voi olla perää,
        aikoinaan äiti kokeili iskiakseen kuumaa kylpyä, merisuolaa ja havuja,lähti iskias seuraavana yönä kuin salamana....ikävä ettei enää nykyisin ole kylpyammeita pahemmin käytössä.


      • Kivulias
        kipuilija kirjoitti:

        Mulla on aika raskas työ,siis joudun nostelemaan paljon raskasta ja välillä unohtuu oikea nosto tapa.
        Nyt tämän hetkistä iskias kipua on jatkunut jo 3 vk
        loppua ei näy? minulla säteillee tosi pahasti jalkaan.
        Aikaisemmin olen käyny esim osteopaatilla ja kiropraktikolla,mutta ei minun mielestä hyötyä...
        Aijemmin minitussa merisuolahoidossa voi olla perää,
        aikoinaan äiti kokeili iskiakseen kuumaa kylpyä, merisuolaa ja havuja,lähti iskias seuraavana yönä kuin salamana....ikävä ettei enää nykyisin ole kylpyammeita pahemmin käytössä.

        Elikkäs joo, alkoi itsellänikin iskias tuossa elokuussa, samoihin aikoihin kuin koulutkin alkoivat. Kipua on jatkunut tähän päivään saakka, loppua ei taida olla vielä näkyvillä :/

        Ikää on 16v, ennen tätä iskiasta tuppasin liikkumaan ja urheilemaan melko paljon.

        Hierojalla olen käynyt kolmeen otteeseen, viimisellä kerralla hieroja sai lukon auki alaselästä. Viimeisestä käyntikerrasta on nyt 4 päivää. Fysioterapeutti antoi voimisteluohjeita mm. mene selälleen, ota käsillä kiinni toisen jalan polvitaipeesta niin, että tulee vartalon ja jalan väliin 90° kulma ja pohkeen ja reiden väliin myös 90° kulma. Sitten suurentaa ja pienentää pohkeen ja reiden välistä kulmaa. Tässä ei paljoa tuota 90° kulmaa edes saa kasvatettua.

        Varsinaisesti tää iskias haittaa koulunkäyntiä, olen joutunut lähiaikoina jäämään pois tunneilta kipujen takia. Ei vain voi istua paikoillaan kun sattuu niin perhanasti. Lääkäri määräs Ibumax 800mg yks tabletti kerralla ja kolme päivässä. Hieman se auttoi, mutta kipuja silti oli. Oikea jalka on kokoajan kipeänä ja olen myös huomattavan vinossa, yläkroppa vetää kokoajan vasemmalle :/

        Jos tästä joskus eroon pääsisi...


      • toinen kerta
        Iskias-ystävä 1v kokemuksella kirjoitti:

        Hei,
        itselläni ollut lähes 1v iskias.

        1) Tässä ensin asentoneuvo, suurimman kivun aikana:
        - käy päinmakuulle (vatsalleen) ja jos kipu on esim. oikealla, siirrä lantiotasi vasemmalle, sen verran kun pystyt
        - makaa siinä ja itse ainakin huomaan että kipu hellittää..n 1o minsassa

        2) käytä ICE POWER-geeliä, näitä tuotenimiä on useampia, kokeilin myös halvinta Pharma(korvikelääke)-tuotetta, tosi huono laatu, geeli levisi jo käsiin ennen kuin ehdin tavoittaa alaselän. ICE POWER on ainakin laatutavaraa. Ja roiski sitä kunnolla sinne säryn päälle. Päälle huono T-paita, huonot alkkarit (mulla veti myös pakaraan ihan h-sti) ja verrarit (kun veti myös pohkeeseen ja varpaisiin asti)

        3) Lääkevinkit:
        - itse sain kovimpaan kipuun PANACOD 50 mg. Pystyi vain "taittamaan" kivun, ei vielä sitä pois (valitettavasti ei ole sellaista myrkkyä joka kivun laannuttaisi, jos se kovin vaihe on päällä)..
        - joillekin määrätään myös TRAMAL tms mutta lääkärit sanovat, että masennus liittyy usein silloin oireisiin..(tai mieliala)
        - tulehdukseen Burana 800mg, niin kauan kun tulehdusta on. Mahan kanssa saa olla varovainen, mutta muutettuani ruokavaliota (lisää puuroa, leseitä yms) olen pärjännyt..
        - kipugeeli: jos käyt Virossa, osta FASTUM GEL. Jos Suomen apteekissa, osta Voltaren gel 2,5 % (pitää olla prosentteja että toimii kovaan kipuun)tai ZON gel. (Piroxin myös, mutta omasta mielestäni ei niin laadukas ja hyvä tuote).Sitä ensin alle, päälle ICE POWERia. AAH !
        - kylmäpakkkauksia..esim. ICE POWER myy alaselän kokoisia pakkauksia, kysy apteekista. Saa myös Virosta, halvemmalla, jos käyt siellä. Kun turruttaa kylmällä, tekee hyvää..
        - Suihkussa käydessä huuhdo kylmä/kuuma, kokeile miltä tuntuu.

        2) Muut vinkit:
        Kun kivut hellittävät, harrasta VESIJUOKSUA. Ei paina nikamia, ei tyriä ja sitten äkkiä vaan pois altaasta ettei kylmä kangista.

        Kun kipu vähentynyt, ala sauvakävellä.

        Kun kipu poissa, vahvista tietoisesti ja ohjelman avulla sekä selkä-että vatsalihaksia. Salille tai hanki omat käsipainot kotiin ja tee ohjelman mukaan. Netti on täynnä ohjeita, josset mene salille. Näe vaiva ja etsi ne.
        Näin vältyt uudelta kipukierteeltä PARHAITEN.

        Vältä raskaan kantamista, älä riuhdo mitään, älä vedä perässäsi mitään raskasta, harjoittele oikea nostotekniikka. Älä aja pitkiä ajomatkoja, useimmissa autoissa on huonot istuimet iskias-vaivaisille. Älä matkusta pitkiä lentomatkoja, vältä muutenkin pitkään istumista/seisomista.

        Töissä: hanki sähköpöytä, tee välillä töitä seisten. Hanki satulatuoli, istut terveellisemmin ! Lisätiedot:http://www.salli.com/site/index.php?page=89&lang=FI
        (Suosittelen kaksiosaista tuolia, paremmin säädettävissä)

        Itse hankin mm. perässä vedettävän ostoskärryn (kyllä, mummo-kärryn. Come on, niitä käyttävät leidit Pariisissakin ! ) ja vedettävän matkalaukun..Reissaaminen ei lopu iskiakseen !

        Ja kyllä, painon pudotus myös auttaa. Vaikkei sitä haluaisi myöntää ! Pudota edes se -10% ja kerro sitten miten meni.

        Ei kannata myöskään odottaa jatkuvasti sitä "kivutonta pvää" - yritä tsempata pvä ja vko kerrallaan..Kärsimättömyys ja iskias on vaikea yhdistelmä. Ympäristö ei usein tajua, mitkä kivut meillä iskiasvaivaisilla on, mutta älä välitä !

        Trust me, kaiken tuon kokenut..

        kiitos perusteelisista neuvoista.....taidan minäkin hankkia sellaisen mummo-ostoskärryn....vesijuoksua j a sauvakävelyä jo harrastankin...lentopallo ja sähly on jo taaksejäänyttä elämää :(...vielä kun sais painonsa ennalleen...olen lihonut kun olen joutunut karsimaan liikunnallisia harrastksiani!
        mutta edellinen iskiaskipu jatkui 8 viikkoa...nyt on menossa vasta toinen ...olen myös käynyt osteopaatilla...mutta hoito teki tosi kipeetä...ja on myös kallista (50 ekee kerta)ja ei ainakaan estänyt saamasta tätä uudestaan!!


      • avun saanut
        Kivulias kirjoitti:

        Elikkäs joo, alkoi itsellänikin iskias tuossa elokuussa, samoihin aikoihin kuin koulutkin alkoivat. Kipua on jatkunut tähän päivään saakka, loppua ei taida olla vielä näkyvillä :/

        Ikää on 16v, ennen tätä iskiasta tuppasin liikkumaan ja urheilemaan melko paljon.

        Hierojalla olen käynyt kolmeen otteeseen, viimisellä kerralla hieroja sai lukon auki alaselästä. Viimeisestä käyntikerrasta on nyt 4 päivää. Fysioterapeutti antoi voimisteluohjeita mm. mene selälleen, ota käsillä kiinni toisen jalan polvitaipeesta niin, että tulee vartalon ja jalan väliin 90° kulma ja pohkeen ja reiden väliin myös 90° kulma. Sitten suurentaa ja pienentää pohkeen ja reiden välistä kulmaa. Tässä ei paljoa tuota 90° kulmaa edes saa kasvatettua.

        Varsinaisesti tää iskias haittaa koulunkäyntiä, olen joutunut lähiaikoina jäämään pois tunneilta kipujen takia. Ei vain voi istua paikoillaan kun sattuu niin perhanasti. Lääkäri määräs Ibumax 800mg yks tabletti kerralla ja kolme päivässä. Hieman se auttoi, mutta kipuja silti oli. Oikea jalka on kokoajan kipeänä ja olen myös huomattavan vinossa, yläkroppa vetää kokoajan vasemmalle :/

        Jos tästä joskus eroon pääsisi...

        Laitan tähän linkin käväiskää katsomassa... sivulla joka aukeaa on myös isikias kohta hieman, kun katsot tekstiä alemmas!
        Itse sain avun Joukon luolta!

        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Syyllinen.html


      • herkuttelia
        ensioireet kirjoitti:

        Joo,mun selkää on lääkärit tutkineet,alaselässä nikamassa kuluma,ei mitään puhetta iskiasta,vaivat vaan jatkuu kovempina,jopa jalat lähtee välillä alta.elämänkumppani vaan sanoi että,selvä iskiashan se on,kun alaselästä varpaisiin asti pakottaa aivan saa....

        Hyvät ohjeet kun jakaisi tehdä olen niin uupunut ja hermot kireällä koiran kanssa keppi apuna kuvataan uudelleen minulla iskiashermoratavaurio nyt kuukauden ollut kaameet kivut sähköä annan ja koiran kanssa ulos väkisin muut saa olla olen kohta 60v.elämän halut menneet.


      • Anonyymi
        Iskias-ystävä 1v kokemuksella kirjoitti:

        Hei,
        itselläni ollut lähes 1v iskias.

        1) Tässä ensin asentoneuvo, suurimman kivun aikana:
        - käy päinmakuulle (vatsalleen) ja jos kipu on esim. oikealla, siirrä lantiotasi vasemmalle, sen verran kun pystyt
        - makaa siinä ja itse ainakin huomaan että kipu hellittää..n 1o minsassa

        2) käytä ICE POWER-geeliä, näitä tuotenimiä on useampia, kokeilin myös halvinta Pharma(korvikelääke)-tuotetta, tosi huono laatu, geeli levisi jo käsiin ennen kuin ehdin tavoittaa alaselän. ICE POWER on ainakin laatutavaraa. Ja roiski sitä kunnolla sinne säryn päälle. Päälle huono T-paita, huonot alkkarit (mulla veti myös pakaraan ihan h-sti) ja verrarit (kun veti myös pohkeeseen ja varpaisiin asti)

        3) Lääkevinkit:
        - itse sain kovimpaan kipuun PANACOD 50 mg. Pystyi vain "taittamaan" kivun, ei vielä sitä pois (valitettavasti ei ole sellaista myrkkyä joka kivun laannuttaisi, jos se kovin vaihe on päällä)..
        - joillekin määrätään myös TRAMAL tms mutta lääkärit sanovat, että masennus liittyy usein silloin oireisiin..(tai mieliala)
        - tulehdukseen Burana 800mg, niin kauan kun tulehdusta on. Mahan kanssa saa olla varovainen, mutta muutettuani ruokavaliota (lisää puuroa, leseitä yms) olen pärjännyt..
        - kipugeeli: jos käyt Virossa, osta FASTUM GEL. Jos Suomen apteekissa, osta Voltaren gel 2,5 % (pitää olla prosentteja että toimii kovaan kipuun)tai ZON gel. (Piroxin myös, mutta omasta mielestäni ei niin laadukas ja hyvä tuote).Sitä ensin alle, päälle ICE POWERia. AAH !
        - kylmäpakkkauksia..esim. ICE POWER myy alaselän kokoisia pakkauksia, kysy apteekista. Saa myös Virosta, halvemmalla, jos käyt siellä. Kun turruttaa kylmällä, tekee hyvää..
        - Suihkussa käydessä huuhdo kylmä/kuuma, kokeile miltä tuntuu.

        2) Muut vinkit:
        Kun kivut hellittävät, harrasta VESIJUOKSUA. Ei paina nikamia, ei tyriä ja sitten äkkiä vaan pois altaasta ettei kylmä kangista.

        Kun kipu vähentynyt, ala sauvakävellä.

        Kun kipu poissa, vahvista tietoisesti ja ohjelman avulla sekä selkä-että vatsalihaksia. Salille tai hanki omat käsipainot kotiin ja tee ohjelman mukaan. Netti on täynnä ohjeita, josset mene salille. Näe vaiva ja etsi ne.
        Näin vältyt uudelta kipukierteeltä PARHAITEN.

        Vältä raskaan kantamista, älä riuhdo mitään, älä vedä perässäsi mitään raskasta, harjoittele oikea nostotekniikka. Älä aja pitkiä ajomatkoja, useimmissa autoissa on huonot istuimet iskias-vaivaisille. Älä matkusta pitkiä lentomatkoja, vältä muutenkin pitkään istumista/seisomista.

        Töissä: hanki sähköpöytä, tee välillä töitä seisten. Hanki satulatuoli, istut terveellisemmin ! Lisätiedot:http://www.salli.com/site/index.php?page=89&lang=FI
        (Suosittelen kaksiosaista tuolia, paremmin säädettävissä)

        Itse hankin mm. perässä vedettävän ostoskärryn (kyllä, mummo-kärryn. Come on, niitä käyttävät leidit Pariisissakin ! ) ja vedettävän matkalaukun..Reissaaminen ei lopu iskiakseen !

        Ja kyllä, painon pudotus myös auttaa. Vaikkei sitä haluaisi myöntää ! Pudota edes se -10% ja kerro sitten miten meni.

        Ei kannata myöskään odottaa jatkuvasti sitä "kivutonta pvää" - yritä tsempata pvä ja vko kerrallaan..Kärsimättömyys ja iskias on vaikea yhdistelmä. Ympäristö ei usein tajua, mitkä kivut meillä iskiasvaivaisilla on, mutta älä välitä !

        Trust me, kaiken tuon kokenut..

        Kyllä harmittaa kun läheiset ei ymmärrä miten kipu häiritte elämää


    • auttaskoha se merisuola iskiakseen

      • Katja

        Hei!
        Tuosta merisuolasta iskiaksen hoidossa.... Minä itse olen nyt kaksi ja puoli viikkoa kärsinyt ihan järkyttävistä iskiaskivuista.... Tuntuu että pää leviää... Nyt sitten yksi kalevalalaista kansaparannusta tekevä ihminen neuvoi minua... Liota 3 rkl merisuolaa puoleen litraan kuumaa vettä, kun suola on liuennut lisää vettä astiaan vielä toiset puolilitraa, mutta ei enää kuumaa vaan käden lämpöistä. Liota vetteen pyyhe ja aseta kostea mutta ei vettä valuva pyyhe kipeälle pakaralla ja anna hauteen olla noin 30 - 60 minuuttia. Tee tätä kolme kertaa päivässä ainakin kolmen päivän ajan, jos ei auta heti jatka viisi päivää... Itse olen nyt testannut kaksi päivää ja tunnellin päässä alkaa näkymään valoa. Joten ei muuta kuin voimia ja jaksamista....


      • hyviä tuloksia

        iskias on lyhyesti sanottuna lonkkahermon tulehdus, ja sitä ei paranneta merisuolalla. parantumaton vaiva se ei myöskään ole. kehonsa saa kuka tahansa kuntoon kunhan löytää kunnon hermoratahierojan ja malttaa säännöllisesti itseään hoitaa. hermoratahieronnalla jää pikkuhiljaa jokaikinen vaiva pois, sellasetkin mihkä oli jo tottunu eikä enää muistanu vaivana pitääkään.eipähän tarvi enää vatsavaivoista,päänsäryistä, huimauksista ja muista puutumisista saati iskiaksesta enää kärsiä!


      • toinen kerta
        hyviä tuloksia kirjoitti:

        iskias on lyhyesti sanottuna lonkkahermon tulehdus, ja sitä ei paranneta merisuolalla. parantumaton vaiva se ei myöskään ole. kehonsa saa kuka tahansa kuntoon kunhan löytää kunnon hermoratahierojan ja malttaa säännöllisesti itseään hoitaa. hermoratahieronnalla jää pikkuhiljaa jokaikinen vaiva pois, sellasetkin mihkä oli jo tottunu eikä enää muistanu vaivana pitääkään.eipähän tarvi enää vatsavaivoista,päänsäryistä, huimauksista ja muista puutumisista saati iskiaksesta enää kärsiä!

        hei! meinatko tosiaan ,että hermoratahieronta
        auttaa?
        olen käynyt osteopaatilla n.5 kertaa..joka teki tosi kipeetä...myös rahallisesti!
        enkä ainakaan minä saanut siitä ennaltaehkäisevää apua!
        yst.t. kohtalotoveri vm.60


      • PTSO
        hyviä tuloksia kirjoitti:

        iskias on lyhyesti sanottuna lonkkahermon tulehdus, ja sitä ei paranneta merisuolalla. parantumaton vaiva se ei myöskään ole. kehonsa saa kuka tahansa kuntoon kunhan löytää kunnon hermoratahierojan ja malttaa säännöllisesti itseään hoitaa. hermoratahieronnalla jää pikkuhiljaa jokaikinen vaiva pois, sellasetkin mihkä oli jo tottunu eikä enää muistanu vaivana pitääkään.eipähän tarvi enää vatsavaivoista,päänsäryistä, huimauksista ja muista puutumisista saati iskiaksesta enää kärsiä!

        Sairastin juuri viikon kestäneen, elämäni pahimman iskiaksen tähän asti. Huomasin ensimmäistä kertaa että iskias pystyy todella rampauttamaan äityessään pahaksi. Eli parasta alkaa etsimään ennaltaehkäiseviä hoitoja. Kerran kuussa kirolle ryhtiä suoristamaan, sauvakävelyä ja vesijumppaa. Myös hermoratahieronta kiinnostaa mutta onko mitään tapaa varmistua että hermoratahieroja osaa hommansa ? Onko tällä ammattikunnalla jokin tutkinto ? Pahimmassa tapauksessa osaamaton hieroja tekee vain hallaa tilanteelle. Olisi kiva kuulla kokemuksia ennaltaehkäisevistä hoidoista, mitä olette kokeilleet ja miten ovat tehonneet.


      • Jo yli 20 v. kärsinyt
        PTSO kirjoitti:

        Sairastin juuri viikon kestäneen, elämäni pahimman iskiaksen tähän asti. Huomasin ensimmäistä kertaa että iskias pystyy todella rampauttamaan äityessään pahaksi. Eli parasta alkaa etsimään ennaltaehkäiseviä hoitoja. Kerran kuussa kirolle ryhtiä suoristamaan, sauvakävelyä ja vesijumppaa. Myös hermoratahieronta kiinnostaa mutta onko mitään tapaa varmistua että hermoratahieroja osaa hommansa ? Onko tällä ammattikunnalla jokin tutkinto ? Pahimmassa tapauksessa osaamaton hieroja tekee vain hallaa tilanteelle. Olisi kiva kuulla kokemuksia ennaltaehkäisevistä hoidoista, mitä olette kokeilleet ja miten ovat tehonneet.

        Hermoratahieronta varmaan auttaa myös, itsekin hieron jalan takaosassa olevia hermoratoja ja joskus se tuntuu vähän auttavan. Pakaran alapuolella keskellä jalkaa sijaitsee akupainelupiste, jota hieromalla kipu myös saattaa vähän hellittää.
        Tehokkain apu on kuitenkin jäsenkorjaajalla käynti. Se tehoaa heti ja jos vastaanotolle menet kepin kanssa, että pystyisit kävelemään, niin kotiinpäin voitkin jo sitten hypahdellä riemusta kiljahdellen; niin uskomattomalta tuntuu kivun yhtäkkinen katoaminen!
        Ennaltaehkäisevä toimena käytän kotona seuraavaa keinoa: saunoessani käyn ylälauteelle pitkälleni ja nostan jalat 90 asteen kulmassa suoraan ylös saunan kattoon. Silloin kun jalat ovat suorassa, selästäni kuuluu niksahdus, ja pienemmät selkäkivut katoavat saman tien.


      • SaaaraK
        PTSO kirjoitti:

        Sairastin juuri viikon kestäneen, elämäni pahimman iskiaksen tähän asti. Huomasin ensimmäistä kertaa että iskias pystyy todella rampauttamaan äityessään pahaksi. Eli parasta alkaa etsimään ennaltaehkäiseviä hoitoja. Kerran kuussa kirolle ryhtiä suoristamaan, sauvakävelyä ja vesijumppaa. Myös hermoratahieronta kiinnostaa mutta onko mitään tapaa varmistua että hermoratahieroja osaa hommansa ? Onko tällä ammattikunnalla jokin tutkinto ? Pahimmassa tapauksessa osaamaton hieroja tekee vain hallaa tilanteelle. Olisi kiva kuulla kokemuksia ennaltaehkäisevistä hoidoista, mitä olette kokeilleet ja miten ovat tehonneet.

        Kokeile urheiluhierojaa. He käyttävät voimaa jotta lihaksista saataisiin kovettumat pois. Hermoratahieronnassa hierojahan painaa hermopisteitä. Urheiluhieroja pyrkii poistamaan kipua aiheuttavan kovettuman hermon alueelta jotta se toimisi taas normaalisti. Mutta todelllakaan kaikki hierojat ei tiedä tästä sairaudesta. Kokkolalainen Leo Saario tietää kaiken mahdollisen ihmislihaksitosta ja olen ollut hänen potilas lapsesta asti. On myös hänen ansiota ettei äitini päätynyt pyörätuoliin.

        Kerron mielelläni lisää jos tahdot. [email protected]


      • lippa
        hyviä tuloksia kirjoitti:

        iskias on lyhyesti sanottuna lonkkahermon tulehdus, ja sitä ei paranneta merisuolalla. parantumaton vaiva se ei myöskään ole. kehonsa saa kuka tahansa kuntoon kunhan löytää kunnon hermoratahierojan ja malttaa säännöllisesti itseään hoitaa. hermoratahieronnalla jää pikkuhiljaa jokaikinen vaiva pois, sellasetkin mihkä oli jo tottunu eikä enää muistanu vaivana pitääkään.eipähän tarvi enää vatsavaivoista,päänsäryistä, huimauksista ja muista puutumisista saati iskiaksesta enää kärsiä!

        Kirjoitun äsken väärin issiashoitotuotteen www osoitteen on:

        www.trermacare.com


      • lippa
        lippa kirjoitti:

        Kirjoitun äsken väärin issiashoitotuotteen www osoitteen on:

        www.trermacare.com

        ..siis thermacare.com


      • Aputuli
        SaaaraK kirjoitti:

        Kokeile urheiluhierojaa. He käyttävät voimaa jotta lihaksista saataisiin kovettumat pois. Hermoratahieronnassa hierojahan painaa hermopisteitä. Urheiluhieroja pyrkii poistamaan kipua aiheuttavan kovettuman hermon alueelta jotta se toimisi taas normaalisti. Mutta todelllakaan kaikki hierojat ei tiedä tästä sairaudesta. Kokkolalainen Leo Saario tietää kaiken mahdollisen ihmislihaksitosta ja olen ollut hänen potilas lapsesta asti. On myös hänen ansiota ettei äitini päätynyt pyörätuoliin.

        Kerron mielelläni lisää jos tahdot. [email protected]

        Saara kirjoittaa asiaa. Kävin Leo Saarion opissa olleella Esa Vatungilla Kokkolassa. Ei iskiasta mitkään poppakonstit paranna. Lihakset pitää hieroa siihen kuntoon, että siellä veri kiertää. Tämä asia selitettiin minulle juurta jaksain. Leo Saariohan kirjoitti aiheesta kirjankin. Nyt ei tarvi enää iskiaksen takia öitään valvoa. Tuonne vaan kaikki kärsiväiset. Apu tulee VARMASTI. Puh 358 503307659


    • ja jalan tunnottomuus

      Olen sairastanut iskias-oireita pari kuukautta. Kivut alkavat nyt olemaan ohi, mutta jalkaan on jäänyt voimattomuutta ja tunnottomuutta aina pikkuvarpaasen saakka. Olen myös käynyt lääkärillä ja siellä on sanottu, että asian pitäisi korjaantua itsestäään. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Onko tunto palautunut ja kauanko on kestänyt?

      • Vaivainen

        Mulla kans oli paha iskias 2-3 kuukautta. Kivut pahimmillaan lähes sietämättömiä ja eri lääkäreillä ja sairaalan ensiavuissa tuli ravattua. Mistään ei tuntunut tulevan kunnon apua. Nyt pahin on ohi, mutta toiseen jalkaan jäi tunnottomuus -3 pienintä varvasta. Olis kiva tietää lähteekö toi tunnottomuus itestään pois vai auttasko esim. kiropraktikolla tms. käynti? Olen jopa harkinnut kansanparantajalla käyntiä. Onko kellään kokemuksia?


      • muutaman kerran
        Vaivainen kirjoitti:

        Mulla kans oli paha iskias 2-3 kuukautta. Kivut pahimmillaan lähes sietämättömiä ja eri lääkäreillä ja sairaalan ensiavuissa tuli ravattua. Mistään ei tuntunut tulevan kunnon apua. Nyt pahin on ohi, mutta toiseen jalkaan jäi tunnottomuus -3 pienintä varvasta. Olis kiva tietää lähteekö toi tunnottomuus itestään pois vai auttasko esim. kiropraktikolla tms. käynti? Olen jopa harkinnut kansanparantajalla käyntiä. Onko kellään kokemuksia?

        Kansanparantaja katsoo selkärankasi nikama nikamalta ja käsittelee rankasi koko mitalta. Jotkut osaavat hieroa, toiset toimivat eri tyyleillä. Paras apu kuuitenkin heiltä käsittelymenetelmistä huolimatta. Käy ihmeesä, saat avun vaivaasi.


      • irmeli

        Itselläni tunto palautui puolen vuoden jälkeen, kun lääkäri kehotti kokeilemaan 10 päivän kuutria Neurobiofortea.


      • herkkuttelia

        5vuotta sitten kaatusin ja sain vaivan,eivät kuvanneet lannerankaa siitä jäin tunnoton jalkaterä ja myös toinen kipuilee käy lääkärissä vielä tätä en halua muille lääkärissä pitää olla tiukka.


    • jjjulie

      Minulla on ollut jo kohta puoli vuotta iskias, eikä mikään tunnu auttavan siihen.. Olen käynyt lääkärillä, fysioterapeutilla, urheiluhierojalla, syönyt mahani kipeeksi särkylääkkeillä, käyttänyt kylmä geeliä.. Mikään ei auta. Voisitteko kertoa pieniä vinkkejä millä voisin nujertaa sen? :)

      • iskiaspotilas

        Täytyy sanoa että iskias on vaiva joka tulee seuraamaan sinua koko elämän. Se on yleensä perinnöllinen, eli jos vanhemmillasi ja sinulla on ilmennyt samanlaisia ongelmia, tulee jälkikasvusikin saamaan tämän vitsauksen. Itse olen perinyt äidiltäni sairauden. Minua on hierottu pienestä pitäen, joten se ei haittaa elämääni suuresti.
        Lääketiede ei edes tunne tätä iskiasta kunnolla, vaan he yhdistävät sen välilevyn pullistumiin yms. Todellisuudessa iskias on lihasten "rappeutumista" eli lihakset kiinnittyvät jänteisiin, jotka aiheuttavat kovettumia. Kovettumat taas saattavat painaa hermoja ja verenkierto huononee. Tämän takia myös liikkuminen vaikeutuu. Lihakset tulevat vetämään selkää vika-asentoon, josta seuraa mm. välilevyn pullistumia ja skolioosia Yleisin iskias linja on oikean jalan etupuolesta vasemmalle puolen selkää. Ainut parannuskeino on HIERONTA, ja siinä tulee käyttää voimaa. Itse olen käynyt Leo Saarion luona ja hän on auttanut monia ihmisiä vaivojensa kanssa. Ihmiset älkää pelätkö menemästä hierojalle vaikka sanotaan, että se käy kipeää! Lääkäreiden avulla voit olla 10 vuoden päästä pyörätuolissa.


      • tulee vaivaamaan
        iskiaspotilas kirjoitti:

        Täytyy sanoa että iskias on vaiva joka tulee seuraamaan sinua koko elämän. Se on yleensä perinnöllinen, eli jos vanhemmillasi ja sinulla on ilmennyt samanlaisia ongelmia, tulee jälkikasvusikin saamaan tämän vitsauksen. Itse olen perinyt äidiltäni sairauden. Minua on hierottu pienestä pitäen, joten se ei haittaa elämääni suuresti.
        Lääketiede ei edes tunne tätä iskiasta kunnolla, vaan he yhdistävät sen välilevyn pullistumiin yms. Todellisuudessa iskias on lihasten "rappeutumista" eli lihakset kiinnittyvät jänteisiin, jotka aiheuttavat kovettumia. Kovettumat taas saattavat painaa hermoja ja verenkierto huononee. Tämän takia myös liikkuminen vaikeutuu. Lihakset tulevat vetämään selkää vika-asentoon, josta seuraa mm. välilevyn pullistumia ja skolioosia Yleisin iskias linja on oikean jalan etupuolesta vasemmalle puolen selkää. Ainut parannuskeino on HIERONTA, ja siinä tulee käyttää voimaa. Itse olen käynyt Leo Saarion luona ja hän on auttanut monia ihmisiä vaivojensa kanssa. Ihmiset älkää pelätkö menemästä hierojalle vaikka sanotaan, että se käy kipeää! Lääkäreiden avulla voit olla 10 vuoden päästä pyörätuolissa.

        todennäköisesti aina itseäni,kävin välilevy tyrän(pullistuman)leikkauksessa 2007. Vuoden päivät meni ok,mutta nyt rupeaa taas pohkeeseen säteilemään,en tupakoi,en ole ylipainoinen,urheilen säännöllisesti,mutta jos se on vaivatakseen niin se vaivaa näköjään.


      • ddddddddd
        iskiaspotilas kirjoitti:

        Täytyy sanoa että iskias on vaiva joka tulee seuraamaan sinua koko elämän. Se on yleensä perinnöllinen, eli jos vanhemmillasi ja sinulla on ilmennyt samanlaisia ongelmia, tulee jälkikasvusikin saamaan tämän vitsauksen. Itse olen perinyt äidiltäni sairauden. Minua on hierottu pienestä pitäen, joten se ei haittaa elämääni suuresti.
        Lääketiede ei edes tunne tätä iskiasta kunnolla, vaan he yhdistävät sen välilevyn pullistumiin yms. Todellisuudessa iskias on lihasten "rappeutumista" eli lihakset kiinnittyvät jänteisiin, jotka aiheuttavat kovettumia. Kovettumat taas saattavat painaa hermoja ja verenkierto huononee. Tämän takia myös liikkuminen vaikeutuu. Lihakset tulevat vetämään selkää vika-asentoon, josta seuraa mm. välilevyn pullistumia ja skolioosia Yleisin iskias linja on oikean jalan etupuolesta vasemmalle puolen selkää. Ainut parannuskeino on HIERONTA, ja siinä tulee käyttää voimaa. Itse olen käynyt Leo Saarion luona ja hän on auttanut monia ihmisiä vaivojensa kanssa. Ihmiset älkää pelätkö menemästä hierojalle vaikka sanotaan, että se käy kipeää! Lääkäreiden avulla voit olla 10 vuoden päästä pyörätuolissa.

        Sori, mutta mistä Helvetistä olet noi "faktasi keksinyt"
        Ei se periydy! Ja kyllä se lähtee hieronnalla tai nikama käsittelyllä ( Joskus pakko leikata..


    • minulla on aivan samoja oireita kuin teillä kun olen tässä lukenut.. jouduin tossa muutama kuukausi sitten menemään ambulanssilla kotootani sairaalaan kun en päässyt omin avuin ylös sängystä kun oli niin kovia kipuja jalassa, joutuivat kantamaan minut paareilla 3 kertaa 1kk sisällä, ei mukava juttu.. antoivat aina lisää vain reseptejä(sirdalud,panacod,ibusal,burana,para-tabs,dolan) ja sanoivat että pitäisivät auttaa. joo hetken auttoi ja sitten alkoin lääkkeiden vaikutus häviämään että ei ole nyt auttanut enään melkeen yhtään.. vieläkään mulla ei oo todettu että olisi Iskias mutta voisin lyödä pääni melkeen pantiksi että se on iskias mikä vaivaa minua päivästä toiseen. nyt on onneksi perjantaina 10pv Fysioterapia aika niin saa nähdä jos sitten alkaisi helpottamaan vai pitääkö mennä kiropraktikolle? olin tuossa yksi lauantai töissä semmoiset 7h ja seisoin kokoajan, kyllä oli niin kipee selkä ja jalka sen jälkeen että kyyneleet olivat lähellä tulla. en pystynyt edes kävellä suorassa kun kävelin vinossa oikeaan suuntaan, ei pystynyt edes hetkeen istumaan heti kunnolla kun veti jalkaan niin pahasti.. onko teillä tuommoisia oireita että jos istuu niin täytyy nopeasti nousta ylös kun sattuu niin paljon? toivon saavani nopeasti pois tämän vaivan mikä nyt ikinä sitten onkaan jollei iskias ole? viimevuoden loppupuolella joskus alkoi vaivat ja olen kärsinyt tarpeeksi kauan. :( äitini tutulta olen saanut lainaksi tuommoisen selkätuki vyön, kannattaa kokeilla semmoista, pysyy ryhtikin parempana, hieman se auttaa minulla mutta ei kuitenkaan niin paljoa kun toivoisin.

      Huih mikä stoori tulikaan. :)

      • Normi Ernu

        Minutkin (mies 46v.) vietiin 7 vkoa sitten ambulanssilla kotoa sairaalaan, ku sattu niin hemmetisti. Oikeasta pakarasta reiden ja pohkeen kautta jalkaterän ulkosyrjään. Muualle ei ole sattunut. Itse selässä ei mitään oireita. Kävin magneettikuvassa ja välilevyn pullistumat näkyi 4-5 välissä ja 3-4 välissä. Eivät kuitenkaan leikanneet, sillä 90% paranee ns. konservatiivisella hoidolla eli itse hoitaen. Viikon olin sairaalassa ja vähitellen alkoi helpottaa. Sain kovia lääkkeitä, kuten Tramal ja Lyrica. Loppuvaiheessa annettiin epiduraalipiikki ja 2 h ei tuntunu missään, kaikki kipu hävis, mutta sittenhän se taas palasi.

        Sitten kotiin ja aluksi tuskasta kävelyä kepeillä. Aloitin heti itsehoidon ns. McKenzie-menetelmällä, siinä ydinajatus on selän taivuttaminen kaarelle taakse. Eli tehdään vastaliike sille, mikä yleensä iskiaksen laukasee eli eteen taivutus. Treenaan päivällä 2 h välein, töissäkin. On auttanut, vaikka kaikki jalan oireet ei oo vielä poissa. Toinen kantava idea on pitää selässä kunnon kaari. Istuminen, kävely tai seisominen aina kunnon notko selässä. Käyn fysioterapiassa ja toistaiseksi on istuminen ja kumartelu kielletty. Tosin viime viikon kävin töissä ja bussissa oli pakko istua. Mutta oireet ei pahentuneet. Töissä istun satulatuolissa tai seison. Lääkkeitä oon voinnu nyt vähentää jo aika minimiin ja yöt nukun kunnolla. Se miksi kattelen näitä sivuja on, josko löytyis joku kertomus siitä, miten ja milloin häviää kaikki oireet jalasta ja palaa voimat pohkeeseen. Tsemppiä kaikille, tää on he..n kova tauti!


      • Anonyymi

        Itellä on kiropraktikko rapsauttanut kerran niin että luut paukkuin ja selkä huononi todella paljon enkä voi suositella että välilevytyrän vuotoa lisätään kiropraktikon runtelulla. Liikuntaa ja liikunta vaikka väkisin ja vähin erin ja mahdollisimman normaalia elämää.
        Edellisen kerran meni kaksi vuotta kiropraktikon kiroilun takia, nyt muutama viikko takana iljettävää kolotusta ja vetoa jalassa ja kankussa.


    • kylmällä

      Mulla oli parikymmentä vuotta sitten hirmu paha iskias. Herran jestas, mikä tuska, ei missään asennossa voinu olla. Ei isua, ei seisoa.

      Sitten tuskissani ostatin pari litteetä kuumavesipulloo apteeksita, ja laitoin vielä villahousut jalkaan ja niiden sisään kuumavesipullot ja kävin maata. Se kuuma helpitti ja sain oltua pitkälläni. Hiki siinä tuli, kaikki petivaatteetkin oli märkänä hiestä. Mutta aammuun asti haudoin, ja hah, aamulla ei iskias enää paljoakaan vaivannut.

      Nyttemmin, jos se oikein äityy, silloin haudon kuumalla, mutta kun se uhittelee, niin silloin jääpusseilla. Ja silläkin se on asettunnu, eikä oo pahaksi ollenkaan äitynny.

      • LIPPA

        www.thermacare.com

        Määrätynlaisia "vöitä", kuumenevat iholla. Auttaa. 600 mg ibubrofeenia. lisäksi.

        Saksassa sain jo ennen magneettikuvausta kipu-kortisonipistoksen.
        Auttoi. Mutta kuinka kauan. Selkäranka kulunut. Sairaalassa voivat ruiskuttaa kohdennetusti lääkettä. Ortopedi kuulemma vaan arviolta tuikkii.

        Voisikohan olla lonkassa vikaa, josta issias kipu johtuu?


    • HJH.

      Itselläni on oireet suurinpiirtein poistanut syvien vatsalihasten harjoitus ja auton sekä sängyn vaihto =)

      • satu-sisko

        Iskias on nyt vaivannut pari viikkoa ja sain lähetteen fysioterapiaan. Ikä hipoo viittäkymppiä. Kannattaako fysioterapia eli onko siitä hyötyä? Lähinnä ajattelin sen hintaa, vaikka saahan siitä Kelalta osan takaisin?

        Antakaa nyt hyvät immeiset järkeviä ohjeita, miten iskiaksen voi ennaltaehkäistä vai voiko? Minulle lääkäri sanoi, että se tulee jos on tullakseen. Jotenkin masentavaa...


      • Voki
        satu-sisko kirjoitti:

        Iskias on nyt vaivannut pari viikkoa ja sain lähetteen fysioterapiaan. Ikä hipoo viittäkymppiä. Kannattaako fysioterapia eli onko siitä hyötyä? Lähinnä ajattelin sen hintaa, vaikka saahan siitä Kelalta osan takaisin?

        Antakaa nyt hyvät immeiset järkeviä ohjeita, miten iskiaksen voi ennaltaehkäistä vai voiko? Minulle lääkäri sanoi, että se tulee jos on tullakseen. Jotenkin masentavaa...

        Joku kirjoitti Leo Sariosta. Mistä tämän auttajan voisi löytää? Vaikea tilanteeni kipuineen on kestänyt kolme kuukautta ja kaikki mahdollinen apu olisi tarpeen.


      • apua saa
        satu-sisko kirjoitti:

        Iskias on nyt vaivannut pari viikkoa ja sain lähetteen fysioterapiaan. Ikä hipoo viittäkymppiä. Kannattaako fysioterapia eli onko siitä hyötyä? Lähinnä ajattelin sen hintaa, vaikka saahan siitä Kelalta osan takaisin?

        Antakaa nyt hyvät immeiset järkeviä ohjeita, miten iskiaksen voi ennaltaehkäistä vai voiko? Minulle lääkäri sanoi, että se tulee jos on tullakseen. Jotenkin masentavaa...

        Olen itse kärsinyt pitkään erilaisista selkävaivoista. Kiropraktikolta sain jonkinlaista apua, mutta kyllä iskiakseen paras apu on itselläni ollut shiatsu. Siinä on olemassa ihan tietty "iskias-hoito", joka ei tarkoita mitään sen kummempaa kuin tiettyjen iskiaspisteiden hieromista. Ei tietenkään ole kivutonta, mutta sen kyllä kestää, kun vaivasta pääsee eroon. Jo yksi kerta lievittää oireita tosi paljon. Innostuin asiasta niin paljon, että opettelin itse näitä pisteitä ja vaikka oman itsensä hierominen on hankalaa, olen auttanut muita akuutissa kivussa. Kyse kun ei ole ydinfysiikasta, vaan aika yksinkertaisesta asiasta...Tärkein piste on tosiaan pakarassa, mutta kannattaa hieroa myös reisi, sääri, nilkka ja nimettömään varpaaseen asti.


      • Saaarakkk
        Voki kirjoitti:

        Joku kirjoitti Leo Sariosta. Mistä tämän auttajan voisi löytää? Vaikea tilanteeni kipuineen on kestänyt kolme kuukautta ja kaikki mahdollinen apu olisi tarpeen.

        Löydät hänet Kokkolasta. Hän osaa kyllä auttaa sinua, mutta hänellä on niin suuri kysyntä että toivotaan että hän pystyy auttamaan sinua pian!


      • Pitkämatkalai
        Saaarakkk kirjoitti:

        Löydät hänet Kokkolasta. Hän osaa kyllä auttaa sinua, mutta hänellä on niin suuri kysyntä että toivotaan että hän pystyy auttamaan sinua pian!

        Kokkolassa vaikuttaa nyt pari Leo Saarion oppipoikaa, jotka ovat perehtyneet iskiaksen hoitoon. Esa Vatunki ja Rami Känsälä. Jälkimmäinen on Leon tyttärenpoika. Molemmilla olen käynyt ja apua saanut. Joskus on jonoa, mutta kannattaa soittaa. Hyvä palvelukin oli, haettiin ja vietiin juna-asemalle, kun en aluksi voinut autolla kulkea. Nyt sujuu jo sekin.


    • Mister-XQ

      Markkinoille ilmestynyt todella hienosti muotoiltu uusi tuote nimeltään FysioStick sen ergonomia on ihan omaaluokkaansa .... kantsii kokeilla !!!!!!!!!
      FysioStickin nokalla kun pyörittelee pakaralihaksen päällä päivittäin kipu hellittää .... iskias hermo kulkee pakaralihasten lomassa jos lihakset ovat jännityksessä kipu säteilee jalkoihin .... itse ainakin olen saanut apua kipuun ...

      • Runks

        Sain 2 viikkoa sitten iskiastyyppiset kivut hartiaan vasempaan käteen tuli koordinaatiohäiriöitä ja tunnottomuutta. Kävin fysioterapiassa (hierontaa, akupunktiota & niksauttelua - viimeinen ei kuulemma välttämättä hyvä asia niskalle) pari kertaa sekä sain yksinkertaisen jumppaohjeen (vedä päätä taakse ja hieman ylöspäin kevyesti 10 kertaa joka tunti) ja se alkoi auttamaan oikein hyvin.

        Viikon kuluttua kuitenkin aamulla herätessä kivut olivat takaisin. Kävin heti aamulla fysioterapiassa, joka antoi apua kipuun hetkellisesti, mutta kivut palasivat aikalaila heti kun fysioterapiasta lähdin. Menin sen jälkeen samana päivän fysiatrille, joka käden vääntelyn jälkeen totesi että todennäköisesti kaularangan iskias. Samalla hän totesi että Suomessa odeotetaan 2 kuukautta ennen kuin aletaan harkitsemaan leikkaushoitoa, koska suurimmalla osalla iskias paraneee ao. ajassa itsestään. Odotelun onglemana on, että samaan aikaan ilmeisesti hermosto voi vaurioitua ja näin voi jäädä pysyvä haitta? Itse asiassa lääkäri sanoi että käsi ei enää palaa täysin normaaliksi. Onko kenelläkään kokemusta / neuvoja kuinka tätä haitan riskin syntyä voisi estää akuutissa vaiheessa ja sen jälkeen?


      • exx-kofeinisti
        Runks kirjoitti:

        Sain 2 viikkoa sitten iskiastyyppiset kivut hartiaan vasempaan käteen tuli koordinaatiohäiriöitä ja tunnottomuutta. Kävin fysioterapiassa (hierontaa, akupunktiota & niksauttelua - viimeinen ei kuulemma välttämättä hyvä asia niskalle) pari kertaa sekä sain yksinkertaisen jumppaohjeen (vedä päätä taakse ja hieman ylöspäin kevyesti 10 kertaa joka tunti) ja se alkoi auttamaan oikein hyvin.

        Viikon kuluttua kuitenkin aamulla herätessä kivut olivat takaisin. Kävin heti aamulla fysioterapiassa, joka antoi apua kipuun hetkellisesti, mutta kivut palasivat aikalaila heti kun fysioterapiasta lähdin. Menin sen jälkeen samana päivän fysiatrille, joka käden vääntelyn jälkeen totesi että todennäköisesti kaularangan iskias. Samalla hän totesi että Suomessa odeotetaan 2 kuukautta ennen kuin aletaan harkitsemaan leikkaushoitoa, koska suurimmalla osalla iskias paraneee ao. ajassa itsestään. Odotelun onglemana on, että samaan aikaan ilmeisesti hermosto voi vaurioitua ja näin voi jäädä pysyvä haitta? Itse asiassa lääkäri sanoi että käsi ei enää palaa täysin normaaliksi. Onko kenelläkään kokemusta / neuvoja kuinka tätä haitan riskin syntyä voisi estää akuutissa vaiheessa ja sen jälkeen?

        Tätä on helppo kokeilla. Älä juo mitään muuta kuin VETTÄ 2-3 litraa vuorokaudessa. Voit puristaa siihen tuoretta sitruunaa joukkoon, se on terapeuttinen sekoitus. Vaihda emäksiselle dieetille. Tuon pitäisi toimia alle viikossa.

        http://www.valmarin.fi/emasarvoja.html


    • vaivanainen

      Tää on ihan helvettiä. Muksusta saakka ollut selkävikoja, joskus tilanne parempi, joskus huonompi.

      Nyt ikää on 27 vuotta ja iskias vaivaa taas. Ei pysty kävelemään montaa metriä tai seisomaan minuuttia kauempaa kun on pakko istahtaa ja venytellä. Kipulääkkeitä kuluu taas. Erilaisia kipulääkkeitä kun on joutunut vuosien varrella syömään niin paljon niin vatsa ei enää meinaa kestää. Tulee närästystä ym.

      Fysioterapeutilla olen käynyt muutamaan otteeseen vuosien varrella (lähetteellä, eli ei siis vain yhtä tai kahta kertaa) mutta en rehellisesti sanottuna huomannut mitään eroa.

      Ylipainoa tulee kun ei pääse liikkumaan ja syö suruunsa. Ja ylipainohan ei tunnetusti tee hyvää. Nyt koitan saada painoa alas.

      Välillä vaan romahtaa itkemään. Kipua kestän hyvin, en itke aina kun sattuu, mutta jatkuva kipu on eri asia: se kuluttaa.

      • Raskaan työn raataja

        Voi sua raukkaa ja kun viellä oot noin nuori.Onko selkäsi mangneetti kuvattu? itselläni kuvattiin kun oli vaivannut kolme kuukautta.Kahdessa kohtaa pullistuma.Sairaslomalla olen ollut 2,5kk ja nyt käynyt fysioterapiassa.Sieltä sain voimistelu ohjeet joita sitten tein kuuliaisesti.Niistä se kipu vasta yltyikin.Ei voi seistä selkä suorana ,edes sen vertaa että hampaat pesee.Lääkkeet ei auta vaikka on Burana800 ja Panadol Forttea.Maha kipee ja huono olo,,elämän ilo tässä jo mennyt.
        Mutta olenkin jo 59v ,,että mulla niin kulunut selkä että ei taitaisi olla apuu edes leikkauksesta.
        Kivun kanssa pitää varmaan elää loppu-elämä jos ei jotain ihmeparannusta tule.
        Sinulle nuori varmaan viellä apua löytyy,,kunhan vaan oot sinnikäs.
        Tsemmiä ja paranemista....ELÄMÄ VIELLÄ VOITTAA :)


      • Jaska vain
        Raskaan työn raataja kirjoitti:

        Voi sua raukkaa ja kun viellä oot noin nuori.Onko selkäsi mangneetti kuvattu? itselläni kuvattiin kun oli vaivannut kolme kuukautta.Kahdessa kohtaa pullistuma.Sairaslomalla olen ollut 2,5kk ja nyt käynyt fysioterapiassa.Sieltä sain voimistelu ohjeet joita sitten tein kuuliaisesti.Niistä se kipu vasta yltyikin.Ei voi seistä selkä suorana ,edes sen vertaa että hampaat pesee.Lääkkeet ei auta vaikka on Burana800 ja Panadol Forttea.Maha kipee ja huono olo,,elämän ilo tässä jo mennyt.
        Mutta olenkin jo 59v ,,että mulla niin kulunut selkä että ei taitaisi olla apuu edes leikkauksesta.
        Kivun kanssa pitää varmaan elää loppu-elämä jos ei jotain ihmeparannusta tule.
        Sinulle nuori varmaan viellä apua löytyy,,kunhan vaan oot sinnikäs.
        Tsemmiä ja paranemista....ELÄMÄ VIELLÄ VOITTAA :)

        Minulla on ollut iskias kipuja jo useampi vuosi. jos oikein muistan se alkoi 2003. Säteilee välillä alaselästä ja välillä säteilee oikean perseposken kohdalta oikeata jalkaa pitkin kantapäähän asti. Välillä vetää iho tunnottomaksi. välillä on muukin kroppa tunnottomana. Aamu lenkkeily on auttanut pitämään vähän aikaa sen rauhassa mutta eilen kokeilin salia jossa keskityin alaraajoihin niin ai ai ai että ku veti ison (191cm/135kg) miehen nuriten. En ole vielä itse keksinyt keinoja miten voisin saada kipuja muuten kuin aamulenkillä hellittämään. Ei auttanut lääkkeet eikä rasvat taikka geelit.


      • jooga-apu

        Hei, ehkä kannattaisi kokeilla selkäjoogaa,
        joogan rauhallisempia versioita - hathajoogaa paikkakunnallasi. Ota jumpparulla mukaan tai muu pehmeä alusta ja harrasta säännöllisesti puoli vuotta. Et menetä mitään, virkistyt ja saat tilanteen hallintaan muiden toimien ohella,
        tsemppiä - tuosta olen saanut elinikäisen ratkaisun...


    • Pämmy

      Minulla iskiasoireet alkoivat, kun lopetin kuntosalilla käymisen. Toinen pakara oli tosi kipeä ja kipu vihloi lonkan päältä sivureiteen. Työterveyslääkäri totesi kyseessä olevan iskiaksen ja määräsi Dolania ja Voltarenia eli voimakkaita kipulääkkeitä. Otin niitä pari kertaa ja kyllähän ne kipua lievittivät, mutta iskias ei kadonnut minnekään. Hakeuduin fysioterapeutille, joka totesi pakaran piriformislihaksen olevan jumissa. Lihas oli niin kipeä, että huusin, kun sitä käsiteltiin. Fysioterapeutti lämmitteli lihasta ultralla ja hieroi lihasta. Kolmen kerran jälkeen iskias oli mennyttä. Onneksi löysin hyvän fysioterapeutin. Muutoin olisin kipulääkekoukussa.

    • Jaska vain

      Nyt todettiin todella iso pullistuma alimmassa nikamassa alaselässä. Leikkaus 19 päivä tätä kuuta. 1 päivä kuvattiin tätä kuuta. Aika nopeata touhua oli kyl. Kellään kokemusta leikkauksesta tämän vuosi kymmenen puolella?

    • Tennispallo...

      Kannattaa kokeilla tennispalloa (tai mitä tahansa pienehköä palloa)

      Mene selkä seinää vasten seisomaan ja aseta pallo pakaran ja seinän väliin.
      Kyykisty ja liiku hieman pyörivin liikkein sivuille, jolloin pallo pyörii sinun ja seinän välissä. Nouse takaisin suoraan. Tämä toistetaan n.5 kertaa, kaksi-kolme kertaa viikossa.

      Tässä pallo hioeroo hermoratoja.
      Itse kuulin tämän vinkin tuttavaltani ja päätin kokeilla. Parin viikon päästä kivut katosivat (kuuden vuoden kärsimyksen jälkeen!!)
      Nyt on kivut pysynyt poissa yli vuoden.

      • Apua kiitos

        Olisiko jollain yhteystietoja tai osoitetta kun en mistään löydä


      • fewewffff
        Apua kiitos kirjoitti:

        Olisiko jollain yhteystietoja tai osoitetta kun en mistään löydä

        laita gogleen sen nimi ja tulee sivu tekstiä siitä miehestä ihme jos ei siitä lukemalla saa sitä


      • 33v
        fewewffff kirjoitti:

        laita gogleen sen nimi ja tulee sivu tekstiä siitä miehestä ihme jos ei siitä lukemalla saa sitä

        7kk tässä kärsitty välilevynpullistumasta,leikkausta odotellessa. Kipulääkkeet yhtä tyhjän kanssa,hermosärky on välillä niin kovaa,että tulee kivusta ihan pahaolo.
        Joo-o,kuulemma tämän vuoden puolella pääsee vielä leikkaukseen. Eikä vieläkään ole tullut leikkaavalle lääkärille aikaa :(

        Venyttely tai hierominen pahentaa hermosärkyä,seisominen pahasta,autolla ajo pahasta. Välillä jopa makaaminen ei tunnu helpottavan,vaikka se auttaa yleensä. Kävely ok,kunhan ei pitkiä matkoja kävele.


      • testannut

        tämä tepsi heti, suosittelen!!


      • Tässänumero
        Apua kiitos kirjoitti:

        Olisiko jollain yhteystietoja tai osoitetta kun en mistään löydä

        Esa Vatunki 0503307659


    • herkut selässä...

      jos välilevyt ja si nivel paikallaan ja vieläkin iskias jomottaa,, niin mua auttaa kun karkeaa merisuolaa puoli t-lusikallista lasiin vettä päälle ja juo se,,,tämä aamuin ja illoin...( pitäisi tepsiä lihas-kramppeihinkin..)

      voiteeksi jalkoihin sopii : horse power douple effect jota saa litran pullossa agri marketista 8-12e/l

      jos ei maistu toi merisuola niin sitten magnesium monivitamiinit saattaa auttaa


      seuraavaksi mielessä kokeilla monivitamiini: piimaks...(kaikissa tavarataloissa)

      jos ei nämä keinot tepsi saattaa silloin olla kyseessä lihastulehdus johon saa ohjeet lääkäriltä...

    • Urheilija29

      Muutama vuosi mennyt tässä taistellessa kivun kanssa. Kerran leikattiin ja auttoi joksikin aikaa. Major prolaps prelaksaalivälissä tai jotain. Ennen leikkausta meni: Sirdalud, Panacod, Lyrica, Burana, Cipralex,Diapam ja Norflexiä piikkinä joka ilta päivystyksessä. Viimeisenä iltana löin nyrkin pöytään ja sanoin että olen valvonut viikon enkä kestä enää.Sitten pääsin magneettikuviin ja sitä suoraan osastolle jossa sain epiduraalin. Seuraavana päivänä leikkaukseen ja kivut helpotti 6 kuukaudeksi. Viimeinen vuosi on taas ollut todella kivuliasta ja lääkitys on rankka mutta riittämätön eli: Sirdalud,Paracetamol, Burana, Tramadol maximi annoksina. Lisäksi käytän Mivitotalia, Magnesiumia, Haineväkapseleita ja homeopaattisia kipulääkkeitä. Kuntopyörää joka päivä ja uintia joka toinen päivä. Hermojuuriblokadit laitettiin myös. Erikoiskengät ja 2 tunnin välein fysioterapia liikkeitä. Kipu lähtee oikean jalan varpaista ja yltää pakaraan asti. Tämä on kyllä koko päiväistä työtä tämä sairastaminen. Joku sanoi mulle että vanhemmuuttaan alkaa kivut helpottaan. Jos elimistö kestäisi siihen asti. Olen 29v

      • EI homeopatialle

        Nuo hainevähumpuukit ja homeopaattiset tavarat voi kyllä unohtaa, sillä ne ovat sataprosenttisen varmasti humpuukia. Hainevätuotteita syömällä tuet myös varsin nopeasti hupenevien haikantojen sukupuuttoa.

        Kenenkään ei IKINÄ pitäisi haksahtaa homeopatiaan, sillä se on ihan oikeasti pelkkää uskomushoitoa. Siitä on tehty valtavat määrät tutkimuksia ja joka ainoa on osoittanut kiistatta, että sillä ei ole lääkinnällistä arvoa ollenkaan. Sama vaikutus on saatu aikaan placebo-tuotteilla, aivan tarkalleen sama.

        Olen nähnyt tapauksen, jossa ykköstyypin diabetesta sairastavaa on yritetty saada luopumaan insuliinipistoksista ja siirtymään homeopaattiseen litkuun. Tämä olisi aivan varmasti aiheuttanut kuoleman, siitä ei ole mitään epäilystä.


    • oiuyt

      sinä 29 v paljonko painat, liikutko päivittäin
      jos lihaksia ei ole tukemassa rankaa ei ole myöskään lääkkeetöntä päivää että teidät

    • 21v

      Polvesta korjattiin eturistisiteet joulukuussa ja siitä asti vaivannut ilmeisesti siis iskias? Nilkkaa ja pakaraa särkee armottomasti, nyt myös selkää.
      Lääkärit määräsivät NILKAN magneettikuviin ja jalan hermoratatutkimuksiin - ei mitään vikaa. Fysioterapiassa ultraäänihoitoa ja sähköhoitoa NILKKAAN.
      Panacodia 8x50mg/pvä 6-7vko, Arcoxiaa 120mg yhteensä 3 vko, Burana 4x600mg muutama viikko, sen jälkeen ollut käytössä Panadol forte 4x1g/pvä ja Burana 4x800mg/pvä. Olen kokeillut myös Sirdaludia.
      Kävely, kuntosali ja uinti auttavat jonkin verran - muuta en saakaan tehdä leikatun polven takia...
      Töissä voin onneksi seistä ja usein työpäivän jälkeen ei särjekään kovin pahasti.
      Uskon vielä saavani terveen paperit ja kivusta huolimatta yritän kuntouttaa jalkaa, jotta kesällä pääsisin taas lenkille! Kovasti tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville!

    • Entinen selkäsairas

      Hei selkäsairaat hoi!!

      Mulla on samanlainen tarina helvetillisistä iskias kivuista 2 vuotta sitten kun astuin rappuset ohi. Ja lääkärin diagnoosi oli välilevyn pullistuma ja kuluma selässä.
      Oikea vastaus kuitenki löytyi kun luin netistä www.selkasivut.fi jutut . Aikaa meni kun kattoi kaikki videotki. Mutta johtpäätös osui heti, että mikä minua vaivasi.

      LUKEKAA IHMEESSÄ NE SIVUT.

      Siis syynä oli että SI nivel pois paikoiltaan. Itselläni oli niin kiire saada selkä kuntoon että kävin Rovaniemeläisen Osteopaatin hoidossa laittamassa sen paikalleen. Tarvitsi kaksi reissua ja kipu katosi.

      Olen vakuutunut tuosta Jouko HOLMAN metodista, että SI on suurin syyllinen selkä sairauksille.
      Toinen asia mikä siinä on vakuuttanut, että netistä löytyy kymmenittäin keinoja (videoita) millä laittaa SI paikoilleen mutta yksikään niistä ei esitä miten vaiva on diagnosoitu!! (http://www.joukoholma.com/)

      Ne joilta ISKIAS vaivat on korjattu leikkauksella niin tulee luultavimmin edelleen oireilemaan kivuliasita polvista, nilkoista ja niskasta. Ne ei välttämättä katoa leikkauspöydälle.

      • täti 56

        iskiasta täälläkin. olen kärsinyt oireista 3kk. loppua ei näy. Perspakara menee kramppiin ja kipu lähtee alaspäin aina jalkapöydän päälle. Kipein kohta on kehräsluun paikkeilla. Kävellä ei voi sattuu aivan vietävästi mutta pyörällä voi ajaa. Fysioterapeutilla, naprapaatilla, ja jäsenkorjaajalla olen käynyt. Pillerit syöty mikään ei auta. Mikähän olisi mikä auttais. Harrastukset jäänyt: zumpa,jumppa, kuntosali.


    • selkä51

      Oon myös vuosia kärsinyt issiaksest,käynny useilla poppamiehillä hierojilla
      ym ym,lääkärit sun muut, syönnyt älyttömän määrän pillereitä eikä mikään oikein tehonnut (vaivana myös selkä)

      Nyt viimenään lytyi apu, Imatran :papparainen: antoi mulle avun vaivoihini kerta käynnillä enkä tarvii enää könkätä,kyllähän se taas kestikin..

      Issiaksen laukaisuun meni noin 2min. tuli selkä kuntoon,niska/hartiat tenniskyynerpää, itseasiassa koko roppa yhdellä kertaa.

      Suosittelen käyntiä Imatralla,voin sanoa,näitä parantajia on vain YKSI tässä maassa.....

      • auttaako se?

        selkä 5 1

        Hei! kertoisitko minulle, mistä voisin tavoittaa kyseisen henkilön, vai onko se salaisuus. Selkä on ollut älyttömän kipeä jo kahdeksan viikkoa, ja mikään ei ole auttanut, Olen kokeillut mm. suolavesihoitoa ym.
        Kiitoksia jo etukäteen! t.Eki


    • samppa kipeenä.

      Lääkärit ei lähde nykyään leikkaamaan koska heitä on oheistettu kelasta ja vakuutusyhtiöistä.Riski joutua sairaseläkkeelle kasvaa kun selkää mennään puukottamaan.Itselläni on oikea jalka ollut pois pelistä jo viikkoja muttei hyödytä mennä lääkäriin kun kerta vielä pääsee kävelemään.

    • Epäuskoinen

      Kävin eilen Leo Saarion hierottavana Kokkolassa. Kipu on ollut tänään aivan helvetillistä. Huomenna voi olla toisin. Ajattelen nyt kuitenkin, kuinka suuri voima Leon persoonalla on ollut hänen potilaittensa paranemiseen. Psyykeen. Moni urheilija on ilmeisesti saanut todellista apua vaivoihinsa Saarion kovien kourien kautta. Ukko on vakuuttava, vaka vanha urheilumies henkeen ja vereen. Haluaisinkin nyt tietää, onko tämän ketjun lukijoissa sellaisia, jotka ovat käyneet Leon pakeilla mutteivät parantuneet. Eivät ole vakuuttuneet, kaikesta huolimatta, jostain syystä. (Köyhänä on karvasta kärvistellä. Itse pienyrittäjänä ja työterveyshuollon ulkopuolisena ja vakuutusyhtiön näkökulmasta ei-korvattavana tapauksena joudun vakavasti harkitsemaan, kannattaako käydä Kokkolassa. Nimittäin junamatkoineen päivineen hoitokerran hinnaksi tulee melkoinen summa, vaikkei Leo ole kamalan kallis hieroja sinänsä.)

      Kliinisesti tarkastellen Saarion teoriat jäänevät aukkoisiksi. Silti jo yhden käyntikerran jälkeen kannustan jokaista fysiatriaa tai ortopediaa ja varsinkin fysioterapiaa erikoisalakseen vakavasti harkitsevaa käymään Kokkolassa vielä kun ehtii. Itse olen epäuskoinen. Ts. en hurahtanut heti. Enpä toisaalta hurahtanut Nokia-missioonkaan, kun hain toisenlaista apua. Mutta tulipahan käytyä.

      • Kolmaskertaa

        Ei kai se nyt kerta riitä, jos vaivat on monta vuotta kertyneet. Lihakset pitää pehmittää kunnolla. Itsellä kolmas kerta oli ratkaiseva. Siihen asti vähän epäilytti. Kävin aikoinaan Leolla ja nyt hänen lapsenlapsellaan Rami Känsälällä.


    • Jalkakippi

      Minun iskiasvaivaan auttoi välittömästi sellainen "jalkakippi" -laite. Menet siihen selin seisomaan ja jalat sidotaan kiini laitteeseen. Avustaja kippaa sinut hitaasti ensin vaaka-asentoon ja vähitellen kääntää jalkojasi kohti kattoa ja pää siis laskee alaspäin. Vähän se tuntuu päässä, mutta se venytys selkänikamissa laukaisee kenties sen hermoratapuristuksen. Ainakin minun oikean jalan sietämätön kipu jäi siihen telineelle. Tuo operaatio tosin kannattaa tehdä useita kertoja ja vähitellen pidempiä aikoja. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, vaikuttaa sinne iskiaksen syyhyn suoraan. Nykyisin roikun myös käsistä pää ylöspäin, mutta tuossa jalat ylöspäin riippumisessa kykenee rentoutumaan paremmin. JALKAKIPPI : )

    • uskomatonta mutta to

      superlon- patjan (10cm) vaihto, joustinpatjaan sovitus ja kokeilu omalle vartalolle sopiva hinta n.500eur.jalkojen suojaaminen kylmältä.ei ole tarvinnut syödä indometasiini (50mg)lääkkeitä näitten toimenpiteitten jälkeen monestikaan alle 10 tabl. vuositasolla!

    • J

      Isäni kärsi myös pitkään iskias-vaivasta, Hän kävi akupunktiossa ja jo ensimmäisellä kerralla kivut hävisivät kokonaan. Iskias-kivut ovat olleet poissa nyt jo monta vuotta.

    • Vesi vanhin voitehis

      Vinkki iskiasvaivoihin: vesijumppa ja vesijuoksu. Kärsin 3 kk tosi kivuliaasta iskiaksesta, joka säteili reiteen ja pohkeeseen. Ainoa helpottava asento oli istuminen, kävely ja seisominenkin oli tuskallista. Tuttava ehdotti vesijumppaa ja -juoksua, jota harrastin 2 viikon ajan joka päivä ½-1 t. Iskiaskivut hävisivät kuin taikaiskusta. Kokelikaapa!

    • Yo

      Mulla oli vaivat 6kk ennenko pääsin leikkaukseen. Leikkaus toi avun, joskin kipuja on välillä vieläkin, saattavat olla lopun elämää. Kipuihin auttoivat parhaiten kävely, lääkkeet (sirdalud, panacod, voltaren ja ibuprofeeni) ja lepo. Kävelyä kannatti tehdä, vaikka kuinka sattui ja kiristi, useimmiten alkoi helpottaa. Maatessa mahallaan, toinen jalka polvi koukussa sivulla tuntui parhaalta; välillä kyljellään tyyny polvien välissä. Hierontaa sen verran kuin vain oikeasti hyvältä tuntuu ja lämmin kauratyyny selän päällä auttoi usein. Tsemppiä kaikille, kokeilkaa mikä tuntuu hyvältä. Kivut tuntuvat välillä uskomattomilta, mutta väitän että 90% selviävät!

    • sairas mies.

      ei kuumaa vaan kylmää ja kolmio lääkkeet hittoon liikunta kävelyä hiljaa vähän kerrassaan varo istumista ei maata sohvalla kippurassa koita relata pari paukkua välillä ja kyllä se siittä lähtee periksi ei anneta huominen on parempi päivä jes.

    • Jäsenkorjaaja auttaa, tosin ei kaikki, mutta Helsingissä toimii sellainen kaveri kuin Ari Siponen, niin johan alkaa apua löytymään, Suosittelen ! löytyy myös netistä http://jäsenkorjaaja.com

    • hermokipu

      Mulla on iskias vaivanut nyt 6 kk. Selässä 4-5 välisessä nikamassa kuluma ja hieman hermojuuriaukot ahtautuneet. Ei voi istua kauaa, ei voi seistä kauaa ja ei voi kävellä kauaa. Kipu lähtee pakarasta alaspäin ja säteilee nilkaan ja jalkaterään asti. Oikean jalan varpaat osin tunnottomat. Ensiviikolla taas fysiatrin luo. Venytttelen, kävelen, vesijuoksen. Makaan pallon päällä. Syön arxociaa 120mg ja banadol 1 mg. Ei apua. Nyt käyn lisäksi hieronnassa ja olen saikulla. Pitää varmaan pyytyää tuohon selkäkippilaitteeseen. Olen saanut myös pari kertaa kortisonia pistoksena ja se on auttanut muutaman päivän. Kertokaas hyvät ihmiset mikä tähän auttaa.. Nimimerkillä kohta hermot menee.

    • Back 2 life

      Selkälihakset täytyy pitää kunnossa ja jatkuva selän treenaminen esim. kuntosalilla on mulla auttanut. Olen sairastanut selkäsairautta n. 30 vuotta -93 leikattiin välilevyn pullistuma.Olin Fysiatrin vastaanotolla viikolla ja sitä ennen kävin magneettikuvassa. Nyt löydöksenä välilevyn pullistuma sekä nikamavälissä 5mm anterolisteesi, artroosia fasettinivelissä sekä selkarankareuman jälkitila.

      Voi olla, että tulee luudutusleikkaus jossain vaiheessa eli nikamat pultataan yhteen.

    • kivulias mummo

      mikä on imatran miehen nimi?

    • työkyvytön

      itselläni repesivät kaksi alimmaista välilevyä kun lääkäri tutki halvauksen jälki tilaa ja siitä asti on ollut eri tehoisia kipuja . tällaisia hermokipuja ei voi leikata kun ovat revenneet. tämä tapahtui 1.2.99 en unohda sitä kipua koskaan, olin kolme kuukautta ilman kävelyä jonka jälkeen hidasta kuntousta. tämä jätti vas. jalan hermon päälle ja on siitä alkain eri vahvuisesti vaivannut. vuodesta 05 en ole tuntenut enää vas.jalkaa. nyt pari vuotta on myös mennyt myös oik. jalkaan se harmittaa koska se pahentaa virtsan pidätystä. muistakaa ihminen sopeutuu myös hermosärkyyn ja LÄÄKKEET SATTAAVAT TUHOTA VATSAA.

    • ei enään kipuja

      Osta katukaupasta Subutexia tai Temgesicia. Niitä saat jika kaupungista, tai mene käymään Virossa, lääkärit antavat ison repsun josta riittää moneksi kuukaudeksi! Tai sitten Stadista, kurvista ym. niitä on monia mestoja joista löydät helposti hessua .kodea, ja pelkkä kunnoon pilkku kin ren touttaa ja kipusi helpottavat. Kipulääkkeitä on vaikea saada suomen lekureilta,kukaan ei ymmärrä miksi niitä yleensä on apteekeissa, joten Eestiin vaan ja saat laillisesti, kun heität muutaman kypän tippiä lekurille.

    • NinuZki

      Mun iskiaksen hoiti fysioterapeutti sähköhoidolla ja kuntosalikomennuksella :)

    • iskiaspotilas

      Minulla ikää on lähes viisikymmentä. Olen 30 vuotta sairastellut tätä iskiasta vaihtelevin vaihein. Lääkärit yritti määrätä lyricaa jota en hakenut apteekista luettuani sen sivuvaikutuksista. Ainut asia joka minulla auttaa on akupunktio.

    • matleenar

      Isäni sai helpotuksen iskiasvaivaansa akupunktiohoidosta. Täällä Lapualla on sellainen kaveri joka yhdistelee infrapunaa ja perinteistä akupunktiota. Isällä ainakin auttoi, vaikka oli potenut jo yli 20 vuotta

    • KaisuToja

      Missä ottaa vastaan? Olisiko jotain yhteystietoja

    • matleenar

      Tuolta löytyy infoa :)

      http://akupunktiohoito.suntuubi.com

    • Artoj.

      Tiedän ystäviä, jotka ovat päässeet iskasta eroon vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
      Minulla itselläni on ollut ajoittain ongelmia selän kanssa.
      Siiryttyäni kaksi vuotta sitten noudattamaan viljatonta ruokavaliota selkäkivut ovat häipyneet tyystin.

    • kipuja on

      Toi varmaan auttaa joillekin, itse syönyt suolistovaivojen takia kolme vuotta vähähilarista ruokaa, mutta selkään se ei ole auttanut.
      Moneen vaivaan siitä toki apua on ja ainakin paino pysyy kurissa.

    • Perskeles

      Miten helposti te ihmiset oikein lähdette sinne lääkärille?
      Jos iskiaskipua pitää mitata asteikolla 1-10 -> luun katkeaminen menee kymppiin ja synnytys ilman puudutusta on 8, niin iskiaskipu on ysin luokkaa. Se kyllä halvaannuttaa kesken lenkin niin että on pakko pysähtyä. Se viiltää kuin tulikuumalla puukolla puolen metrin pituista avohaava pakarasta pohkeeseen. Se jäytää ja viiltää, se sattuu niin perkeleesti.
      Tätä on nyt jatkunut noin puoli vuotta... ja mietin, että pitäskö mennä käymään lääkärissä... Mulla on toinen koipi todettu ajokorttilääkärissä 18-vuotiaana noin 4 senttiä lyhyemmäksi kuin toinen, ja lääkäri sanoi, että joskus et enää kävele - mutta mitään sille ei ole tehty koko elämän aikana, koska mitään vaivaa siitä ei ole ollut. Tänä vuonna täytän 48 vuotta. Olen ikäisekseni pirun hyvä kuntoinen, koska olen liikkunut aina. Tätä on odoteltu ja nyt se on tässä. KIPU. Enää en lenkkeile. En pysty. Täytyy tyytyä lihaskuntotreeneihin. Hiki niissäkin tulee.
      En usko särkylääkkeisiin. Uskon vain liikuntaan. Katotaan, kuinka muijan käy.

    • Todella helpottunut

      Iskiaskipu / hoito !!!

      Suomen Paras iskiaksen (issias) taltuttaja = Jäsenkorjaaja Ari Siponen stadista, on muuten viimeisen päälle AMMATTIMIES, Kiitos hänelle siitä.

      Minun 20 vuotta vaivannut iskias saatiin kuntoon 3 käynti kerralla, lääkärit ei ole mitään tähän kaveriin verrattuna : )

      • tuskissa pyörivä

        mitä tämä Ari Siponen teki sinulle että sai 3käynnillä kivun pois? Itselläni iskias vaivannut 8viikkoa viimeiset 4viikkoa ollut pirun moiset tuskat nappeja syönnyt valtavasti,ainut lääke joka helpottaa 3tunniksi kivusta on Tradolan Retard 150mg näitä saa ottaa 2 vuorokaudessa joten 18 tuntia on yhtä tuskaa.jalkapöytä on ollut turpeessa jo 6 viikkoa fysteraupeutti käski jalan laittaa korkeammalle nukkuessa jotta turvotus laskee mutta koko jalka meni erittäin kipeäksi.Kävellä pystyy vähän matkaa sitten on pakko mennä pitkälleen kun lonkan ja jalkapöydän kipu on kova.jalat eivät ole voimattomat mutta tuska panee pitkälleen. En osaa sanoa kumpiko on pahempi tulehtunut hammas särky vai iskias molemmissa tuska on kova.


    • Kipu Kalle

      78 v. On tullut kärsittyä lonkka vaivoista. Aikoinaaan n. 55 v sitten eräs hyvä/visas kokenut lekuri"FREDE" nm. Sanoi niveliin joka on kipeä on muodostunut vettä ja nivel neste on joka toimii voitelun omaisesti nivelessä on veden vaikutuksesta laimentunut niin että voitelu ei toimi kullolla ja syntyy kiputila. Yksi Hänen neuvonsa oli, (en täysin noudattanut) oli tämä" Osta pullo viinaa, juo siitä puolet mene saunaan ota kunnon löylyt pane kipu kohtaan kandaspussiin pantua karkeata suolaa, hikoile reilusti ja kuivaa selkä hyvin, juo loput viinasta pukeudu lämpimästi ja jos löytyy vanha kissan nahka, laita se selkääsi ja käy lepäämään mutta älä makaa/nuku (mummon) vanhoissa ptjoissa jotka ovat liian pehmeitä vaan mieluiten riittävän kovalla alustalla"
      Neuvo on minusta hyvä, joskin me kukin olemme perimän kautta saaneet erilaisiar akenne ominaisuuksia ja ne vaikuttavat vaivoihimme joita joudumme elin aikanamme kantamaan!
      ystäväliseti kipu kalle

    • Anni

      Rupee menemään niin hermo tähän iskias(?!) vaivaan, josta olen kärsinyt jo ihan pian vuoden verran. Oon käynyt muutaman kerran lääkärissä, fysioterapiassa, kiropraktikolla, OMT-terapiassa. Seuraavaksi oon menossa fysiatrille. Mulla iskiaskipu on oikeassa pakarassa, ja siitä säteilee koko oikeaan jalkaan aina välillä. Mutta pakarassa on pahin veto ja vihlonta, ei pystyä istua. Kävellä pystyy vaikkakin välillä tuntuu että on ihan vinossa. Selkäranka mulla tuntuis olevan myös vinossa tän vaivan takia. Myös toinen jalka on sentin-pari lyhyempi. Välillä myös alaselkä kipuilee, tuntuu semmosta voimattomuutta, ei jaksa pitää selkää suorassa. Kaikki näemmä tän vaivan ansiosta. Öisin pakaraa ja koko oikeaa jalkaa särkee, melkein joka aamuyö herään ottamaan särkylääkettä. Röntgenissä ei näyttänyt olevan mitään "huolestuttavaa". Vaivaa ei ole diagnosoitu, mutta epäilen iskiasta. Apua ei tunnu löytyvän. Joudunko kärsimään vaivasta ikuisesti... Olen lapsen kanssa kotona, mutta työelämään pitäisi piakoin palata, mutta en mitenkään voi palata istumatyöhöni, saa nähä mitä tapahtuu... Elämänilo alkaa kaikota :(

      • pussukka 7

        Hei Anni itselläni oli kova iskias kipu monta monta vuotta sitten ortopedi määräsi sairaslomaa ja pillereitä, vaiva vaan jatkui lääkkeistä huolimatta ja sitten meninkin oman hierojani luokse ja hän sanoi, että kokeillaankin tuota venytyslaitetta ihan varovasti ja kuinka ollakkaan parin kerran jälkeen kipu alkoi hellittämään ja sen jälkeen olen saannut olla iskiaksesta rauhassa tuo venytys antoi tilaa noille nikamille ja nyt liikunnan avulla pidän itseäni kunnossa, kyselin tuossa yhtenä päivänä fysioterapeutiltani, että onko noita venytyslaitteita viellä käytössä hän sanoi, että on jossain paikoissa viellä mutta tänä päivänä kuulema niitä ei paljon käytetä.
        Minulle tuo venytys oli pelastus.


    • Ekaiskiasvaiva

      Mulla taas vesijuoksi laukaisin iskiaksen tai ainakin pahensi reilusti oireita. Ihan käsittämätöntä. Lääkäri ihmetteli myös kovasti. Olen kokeillut myös kaikki mahdolliset lääkkeet, eikä mikään tunnu auttavan tai välillä auttaa välillä ei eli ei mitään järkiperäistä selitystä. Kuten tässä näitä lueskelen niin toiselle käy lämmin, toiselle kuuma, toiselle vesijumppa kun taas toiselle joku muu. On tässä ollut aina selkä kipeä ja kuvittelin tähän asti että on kovaa kipua, mutta niinpä väärässä olin :( en tajunnut, että tämmöinen kipu vie työkyvynkin. Kauhistuttaa kun luen, että täällä jollain on kestänyt jo puolikin vuotta. Miten ihmeessä olette selvinneet selväjärkisinä? Täytyy kokeilla nämä kaikki teidän laittamat vinkit, joita en ole vielä testannut....

    • santtu

      kannattaa kokeilla tätä!! etsi joku golf pallon kokoinen pallo. pyöritä palloa ensin ei kipeän jalan alla etsien kipeitä pisteitä.älä paina niin että lähtee taju vaan rauhallisesti. sitten kipeä puoli.vaihtele jalkapohjia mutta lopeta ei kipeään jalkaan. tee aamuin illoin.. noin 10 min. on jonkinlaista hermorata hierontaa. minulla auttoi tosin kipu ei ollut vielä pahinta mahdollista.

    • Magneesiumfriikki

      Parin vuoden iskiasvaivat lähtivät kun rupesin syömään magnesiumia, aamulla yksi 100 mg ja illalla yksi 375 mg pilleri. Tilalle on tullut jalkakrampit, säären ulkoreunasta vetää varpaisiin, kova kipu, mutta uskon että magnesium auttaa niihinkin, ei kramppaa joka yö.

    • iskiaksen nujertanut

      Olen 19-vuotias ahkerasti urheileva neito. Ajoittain kärsin pahoistakin iskias kivuista, mutta omalla kohdalla olen huomannut, että vahvat keskivartalolihakset ennaltaehkäisevät iskiaksen syntymistä, joten ei kun vatsa- ja selkälihaksia vahvistamaan:) Tietenkään silloin kun kiputila on päällä ei kannata mahdottomasti jumppailla jottei hermo ärsyynny liikaa vaan muutaman päivän tulehduskipulääke kuuri lievittää pahinta särkyä. Lisäksi suosittelen myös hermoratahierontaa, jossa ahtautunut/ puristuksessa oleva hermo vapautetaan ja muutenkin koko kehon hermoradat avataan. Suosittelen sitä ehdottomasti, sillä ainakin minulle siitä saatava apu on ollut todella merkittävä niin akuutin vaiheen aikana kuin sen ulkopuolellakin. :)

    • tonttu2

      voiko iskias olla semoosta et varpaita nykkii en tiijä onko ne kramppeja niinkään mut semoosta nykivää liikettä että niinkunelohiiri nykis. varpaita

    • JuhaniKakkapylly

      Joo iskias on vaivannu yläasteelta asti, jalat lähteny ja kusi meinannu tulla housuu.. Ikävää puhaa ja voin sanoa että taas istun tässä koneella kirjoittamassa, yläselkä 45 asteen kulmassa vinossa! IHAN OMA ONGELMA ON KUN ISKIAS PÄÄSEE ISKEE! helpottanu vuosiksi kun mennyt salille treenaamaan selkälihasliikkeitä! Maastavetoa tehny itku silmissä ja selässä paukkunu nii on perkele pysyny poissa! Nyt taas loikoillu ja unohtanu vahvistaa selkää nii heti se nähdään! Juu ja kyllä itsellä on ainaki ihme pistelyjä pitkin kehoa ja nykimistä ku iskias päällä.. Ja ei auta mulla itsellä mikää kuuma kylmä hoito, jurahtaa pahemmin kiinni vaa, kylmä ehkä auttaa hieman ja joku pelle siellä huuteli ettei kipulääkistystä! Kipulääkkeitä naamaa nii että menee nopeemmin pahin ohi ja heti reenaa ja jumppaa!

      Eli siis kaikki vaivaiset vahvistakaa sitä selkäänne nii voitte harrastaakki sitä seksiä :) btw, hyvää liikuntaa tuo rakkauden harrastaminen!

      • Juhanikakkainen

        Nii ja unohdin mainita että jos ei harrasta jumppaa tai vahvista keskikroppaa ja on nuorena todettu iskias nii itsellä on lapaluiden väliin tullu monta kertaa fasettilukko joka on vielä kipeempi ku alaselkä.. Ei erota onko sydänkohtaus vai mikä! Sekä niskaan tullut töissä lukko niin että taju lähtenyt eikä veri päässyt kiertää päähän. Eli edelleen painotan sitä jumppaa ja liikuntaa :) Sekä välttäkää vetoisia paikkoja,varsinkin suihkun jälkeen!!


    • Olipa kivulias
    • Hei!

      Iskiasoireessa kyse on alaraajoihin kulkevan iskiashermon ärtymystilasta. Yleensä sen aiheuttaa selkärangan nikamien välisen sidekudoslevyn eli välilevyn pullistuma (välilevytyrä), joka painaa ja ärsyttää iskiashermoa. Välilevy voi myös revetä, jolloin oireilu on usein voimakkaampaa.

      Iskias voi joskus olla hyvinkin pitkäaikainen vaiva, eikä sen hoitoon voi antaa tarkkoja yleispäteviä ohjeita. Muutama pääperiaate on kuitenkin tärkeää muistaa:

      -Arkielämää tulisi pyrkiä jatkamaan mahdollisimman normaalisti kivun sallimissa rajoissa. Aiemmin hoitona käytettyä vuodelepoa ei enää suositella, koska se vain pitkittää vaivaa.
      -Liike- ja lihaskuntoharjoitteet ovat keskeisessä roolissa selkä- ja vatsalihasten vahvistamiseksi. Niihin ohjeita saa mm. fysioterapeuteilta tai kiropraktikoilta.
      -Tulehduskipulääkkeitä (kuten ibuprofeenia) voi yrittää käyttää kuuriluontoisesti esim. 5-10 vrk ajan. Tällä pyritään sammuttelemaan välilevypullistuman aiheuttamaa ärtymysreaktiota alaselässä. Tarvittaessa muitakin kipulääkkeitä voidaan käyttää.
      -Välilevytyrän leikkaushoitoa voidaan harkita hankaliin oireisiin, jos ne eivät osoita lientymisen merkkejä 6 viikon kuluessa.

      Tarkemmin välilevytyrän ja iskiasoireen syistä, oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/valilevytyra-ja-iskias

      Voimia ja jaksamista iskiaksen hoitoon toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi
      http://klinik.fi/terveysinfo/valilevytyra-ja-iskias

    • jjhhuuii76uu

      Sauvakävely, jumppa, tukivyö, selän venytys.

      Selän venytyksellä lähti mahlat.

    • Prolapsinkokenut2017

      Jos Iskiaskivut on todella voimakkaita, jatkuu yli 6 viikkoa ja pahenee koko ajan, suosittelen käymään magneettikuvauksessa (halvimmillaan lannerangan kuvauksen saa alle 300,- (Cityklinikka). Hintaan kuuluu radiologin lausunto tilanteesta. Jos kyseessä on massiivinen prolapsi (välilevyn sisäistä geeliä tullut todella paljon ulos) on leikkaus melkein ainoa nopea vaihtoehto, jolla voidaan tilanne korjata ja pyrkiä välttämään kipujen kroonistuminen (muuttuminen neuropaattiseksi kivuksi). Geelin "kuivuminen" itsestään voi kestää 6-12 kk tilanteeseen, jossa se ei enää ärsytä hermojuurta. Kuvat lausunto mukana fysiatrian tai ortopedian polille julkiseen sairaalaan, niin pitäisi tuollaisessa tilanteessa päästä leikkaukseen kuukauden sisällä. Yksityisellä maksaa nykyisin 4000-5000. Krooniset kivut ja ongelmat syntyy, jos leikkausta vaativaa tilannetta ei korjata mielellään alle 4 kuukaudessa (muuten iskiashermo saattaa oppia kivun eikä sitä enää helposti unohda). Leikkauksen jälkeen hermo/hermot kipuilee yleensä lievemmin vielä muutaman kuukauden (hermon täydellinen parantuminen kuukausien jatkuvasta kipuilusta kestää yleensä n. 4-8 viikkoa). Jos kyseessä taas on pullistuma ilman vuotoa, on jatkuvasti uusiutuva iskiaskipu merkki siitä, että pullistuma vetäytyy tilanteen parantuessa vain muutaman millin irti hermojuuresta ja palaa aina kun jokin saa sen turpoamaan uudelleen kiinni hermojuureen. Tällainen tilanne voi korjautua oikeanlaisella fysioterapialla (jossa pyritään kasvattamaan tuota pullistuman ja hermojuuren välistä etäisyyttä) tai sitten leikkauksella, jossa välilevystä leikataan muutaman millin pala pois.
      Tärkeää siis olisi pyrkiä siihen , että päivittäiset hermokivut ei pääsisi jatkumaan yli 3-4 kuukautta ja vältyttäisiin kipujen kroonistumiselta tai muuten kivuista ja kipulääkkeistä voi pahimmillaan tulla loppuelämän riesa.

    • Zekeree

      ootteko kokeillu ulkomaisia hoitokeinoja. syyskrookuksen sipulista uutettu alkoholiin itekki yllätyin sain tiedon virosta. kasvaa myös suomessa. voittaa kaikki kylmä geelit hierotaan kipeään kohtaan.

      • Mikkeliläinen12345

      • Mikkeliläinen12345

        Jatkan edelliseen kommenttiini... en mennytkään kiropraktikolle vaan kalevalaiselle jäsenkorjaajalle. Syynä iskiaskipuun olisikin lantio, joka oli pois paikoiltaan (jalkojen pituusero 2 cm). Lantio laitettiin paikalleen ja lisäksi tehtiin samalla käynnillä akupunktiohoito kipeään jalkaan, sillä jänteet ja lihakset olivat todella kireitä lantion virheasennosta johtuen. Nyt taas pystyy istumaan sekä seisomaan kunnolla. Epäily oli, että lantio on mennyt paikoiltaa kahvakuulassa, kierrot painon kanssa eivät ole hyviä kropalle. Tämä oli jo toinen kerta, kun kuulen asiantuntijalta, että kahvakuula ei ole ainakaan minulle hyväksi, nyt uskon ja lopetan lajin. Sovittiin kalevalaisen jäsenkorjaajan kanssa, että yksi hoitokerta, jossa käydään läpi koko kroppa, pitäisi saada jäsenet taas balanssiin.


    • P.anssi

      Hei
      Jos haluatte iskias kivuista eroon, niin tutustukaa Nero Hierontakaareen vähän omatoimisuutta loppu onkin sinusta itsestä kiinni. Tuotteen käytöstä löytyy hyviä videoita youtubesta.

    • Anonyymi

      Pakko kommentoida:

      Iski elämäni ensimmäinen ja hirvein iskias noin 4 päivää sitten. Hirveät kivut eikä lääkekään auttanut. Tänään kuumensin lämmitettävää kaurapussia sekä takareiteen että selkään. Koko päivä siinä meni, kun pidin lihaksia kuumassa.

      Illalla kipu oli poissa. Siis kaikki pinne, kipu, tuska - poissa. Ja ilman yhtään lääkettä! Kaurapussi 👍

    • Anonyymi

      Kippipenkki wanda, kokemusta 25 vuotta. Ja on toiminut nyt 63v ja selkä toimii. Suosittelen, itsellä 30vuotiaana välilevyn pullistuma. Asst

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe