vatsan turpoaminen

Luin jostain, että vatsan turpoaminen on yksi vajaatoiminnan oire?? Enpä ole aiemmin tuota miettinyt. Ihmettelin vain, kun ylävatsa turpoaa ajoittain ihan "vauvvamahaksi". Onko todellakin näin?
Ilmianna
Jaa

7 Vastausta



jätä maitotuotteet vähäksi aikaa, niin näet helpottaako. Myös kaikki valmiit ruoat joissa on maitoa.
Ilmianna
Jaa
Joo, mulla ainakin, eikä ole mitään laktoosiongelmia. Siis mulla ei ainakaan johdu maitotuotteista.
Ilmianna
Jaa
Myös sappiongelmat aiheuttaa sellaista.
Ilmianna
Jaa
on aivan hirveetä. en tiedä mikä osuus on vajaatoiminnalla, mutta laktoosiongelmat on kokeella suljettu pois. sappijuttuja oon välillä epäilly ku on sen tyyppisiä muitakin kipuja joskus. joka tapauksessa on sama mitä vatsaan laittaa, silti saattaa turvota hetkessä ihan valtavaksi.sillon tosissaan ahistaa, huh, mutta ei ilmeisesti vielä liikaa kun lääkäriin ei ole tarvinnu mennä. aika näyttää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mullakin otettiin laktoosikokeet. En kyllä tiedä miksi kun en niitä tarvinnut. Laktoosi-intoleranssi on ollut 20 vuotta, mutta kokeet vaan väitti ettei ole.

Kun syön jotain maitotuotteita jossa on laktoosia vähän enemmän kuin erittäin vähän, alkaa heti ilmavaivat. Toisilla tulee vatsan murinaa ja ripulia, mulla ei.

Sitten kun taas jätän ne pois, on parin päivän kuluttua ihan hyvä olla. Kerran kun olin menossa kylään, kokeilin noita laktaasikapseleita, jotka hajottaa laktoosia. Olipa mukavaa kun jäätelön ja kermakakun syönnin jälkeen ei ollut mitään vaivoja.

Eli siis suosittelen ettet luota niihin kokeisiin vaan testaat itse ihan luonnon mentelmällä ja jätät pois ne missä on laktoosia. Se on paras testi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kokeile vaihtaa maito (jos käytät) luomumaidoksi tai maitojuomaksi. Minulla ei ole todettu LItä, mutta jostain kumman syystä vatsa on kuin ilmapallo maidon juomisen jälkeen. Homogenisoimaton luomumaito ei saa turvotusta aikaan. Olisiko jotkin maidon valkuaisaineet, jotka pieneksi pilkkoutuessaan imeytyvät paremmin ja saavat ilmapalloefektin aikaan....
Ilmianna
Jaa
Vajista on ja jostain syystä myös jo vuosia ilmavaivat ja vatsan turpoaminen(välillä myös närästystä). Lääkitys ei vielä kohdillaan.
Kumminkin lääkityksen aloitettuani huomasin palleani pienentyneen. Saa nähdä kunhan lääkitystä nostetaan, niin auttaako taasen pallean turpoamiseen?
*nyt taitaa olla sellainen "takapakki" vaihe kaikenkaikkiaan meneillään. Tunnen tarvitsevani suurempaa annosta*.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

vatsan turpoaminen

Luin jostain, että vatsan turpoaminen on yksi vajaatoiminnan oire?? Enpä ole aiemmin tuota miettinyt. Ihmettelin vain, kun ylävatsa turpoaa ajoittain ihan "vauvvamahaksi". Onko todellakin näin?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta