Armeijasta vapautuksen saaneet..

kiiinnostunut..!!(:

Olisi kiva kuullu tarinoita siitä, miten juuri sinä olet saanut vapautuksen armeijasta? onko se niin helppoa, kuin huhutaan?

104

44160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      En olis ikinä uskonut miten helpolla sen vapautuksen saa. Parin lykkäyskerran jälkeen tuli vapautus kun vaan vihjasi lääkärille siihen suuntaan että intti ei kiinnosta..

      • kiinnostunu...(:

        kävitkö sä sis kertaakaan edes siellä armeijassa asti, vai tuliko se vapautus suoraan..


      • kiinnostunut..(:
        kiinnostunu...(: kirjoitti:

        kävitkö sä sis kertaakaan edes siellä armeijassa asti, vai tuliko se vapautus suoraan..

        saitkos sä ns. "hullun paperi"?


      • Mitä tavoittelet?
        kiinnostunut..(: kirjoitti:

        saitkos sä ns. "hullun paperi"?

        Hullun papereilla pääsee eroon armeijasta. Sen jälkeen kyllä pääsee eroon elämässään aika paljosta muustakin. Mutta jos tavoitteena on mitättömyys, niin näillä reiteillähän sen saavuttaa.


      • DDDDDDDDDDDDDDDDD
        Mitä tavoittelet? kirjoitti:

        Hullun papereilla pääsee eroon armeijasta. Sen jälkeen kyllä pääsee eroon elämässään aika paljosta muustakin. Mutta jos tavoitteena on mitättömyys, niin näillä reiteillähän sen saavuttaa.

        Intin käymällä ei saavuta kuin alistuvan lampaan leiman. Monelta yrittäjältä olen kuullut että armeijasta ei ollut kuin haittaa heidän uralleen, ja vähänkin ajattelua vaativiin töihin rekrytoivat mieluummin c miehiä ja sivareita.


      • Mistä löytäis luson?
        DDDDDDDDDDDDDDDDD kirjoitti:

        Intin käymällä ei saavuta kuin alistuvan lampaan leiman. Monelta yrittäjältä olen kuullut että armeijasta ei ollut kuin haittaa heidän uralleen, ja vähänkin ajattelua vaativiin töihin rekrytoivat mieluummin c miehiä ja sivareita.

        Joo minäkin yrittäjänä olen harmissani kun en millään tahdo löytää töihin kiukuttelevaa sivaria.


      • ??DDDDD
        Mistä löytäis luson? kirjoitti:

        Joo minäkin yrittäjänä olen harmissani kun en millään tahdo löytää töihin kiukuttelevaa sivaria.

        Eihän niitä oikein löydykkään kun useimmiten ovat ihan viisasta porukkaa.


      • Harriba
        Mitä tavoittelet? kirjoitti:

        Hullun papereilla pääsee eroon armeijasta. Sen jälkeen kyllä pääsee eroon elämässään aika paljosta muustakin. Mutta jos tavoitteena on mitättömyys, niin näillä reiteillähän sen saavuttaa.

        Ei armeija ole miehen mitta


      • Vapauden myrrysmies
        Mistä löytäis luson? kirjoitti:

        Joo minäkin yrittäjänä olen harmissani kun en millään tahdo löytää töihin kiukuttelevaa sivaria.

        Paskan luuttuamiseenhan ei tarvitse luovuutta tai jämäkkyyttä.


      • jounz
        Mitä tavoittelet? kirjoitti:

        Hullun papereilla pääsee eroon armeijasta. Sen jälkeen kyllä pääsee eroon elämässään aika paljosta muustakin. Mutta jos tavoitteena on mitättömyys, niin näillä reiteillähän sen saavuttaa.

        Otappa selvää asioista mistä et nähtävästi mitään tiedä.


      • silläSovittu
        jounz kirjoitti:

        Otappa selvää asioista mistä et nähtävästi mitään tiedä.

        No tunnustetaan sitten, kun kerran tuputat, että sivari joutuu käyttämään paskan luuttuamiseen kaiken luovuutensa ja jämäkkyytensä.


      • edöjjl
        Harriba kirjoitti:

        Ei armeija ole miehen mitta

        Ei olekkaa?
        Kaveri sanoikin että hullun papereilla pääsee eroon armeijasta.
        Sen jälkeen pääsee koko elämästään myös..


      • Rapakkolainen

        TÄNÄÄN 30.11.2016 on vuosipäivä Stalinin Neuvostoliiton hyökkäykselle Suomeen. Talvisota alkoi. Valtamedia on jo unohtanut. Ylen ja Sanoman toimittajia arvioi Aarno Laitinen iltalehdessä entisiksi taistolaisiksi ja nykyisiksi vihervasemmistolaisiksi. Oli arvostettu toimittaja ilmeisen oikeassa.


      • PaskatYrittäjät-ry
        Mistä löytäis luson? kirjoitti:

        Joo minäkin yrittäjänä olen harmissani kun en millään tahdo löytää töihin kiukuttelevaa sivaria.

        Olet täysin vajokki jos suomessa olet yrittäjänä....vai haitko töihin "harjoittelijaa" halvalla taas? Yrittäjät ja etenkin rakennus sellaiset pitäisi pistää maksamaan paska työn jälki kun eivät enää osaa edes rakentaa muuta kuin sutta.


      • VelatonAinaJaNyt
        Mitä tavoittelet? kirjoitti:

        Hullun papereilla pääsee eroon armeijasta. Sen jälkeen kyllä pääsee eroon elämässään aika paljosta muustakin. Mutta jos tavoitteena on mitättömyys, niin näillä reiteillähän sen saavuttaa.

        Tavoitteena mitättömyys? No mitä muuta tavoitetta voi olla mitättömässä maassa?! Haloo!


      • Anonyymi
        Harriba kirjoitti:

        Ei armeija ole miehen mitta

        Miehen mitta on housuissa piilottelevassa rynnäkkökiväärissä, joka "hyökätessä" muuttuu ja kasvaa singoksi!


    • fjyghkgl

      ei C papruja kovin helposti kikkailemalla saa. on niillä lääkäreillä sen verran tota silmää. mutta jos sulla on joku jonka takia vapautuksen voi saada niin ei muuta kun kerrot sen sille lääkärille. tosiaan moni aika pieneltäkin tuntuva syy voi johtaa vapautukseen. psyykkiseltä puolelta sellasetkin kuin pitkäkestoinen masennus tai muuten masennukseen taipuvaisuus riittää. jotkut fobiat myös, ja sosiaalisten tilanteiden pelko yms aiheuttaa C tai peräti D paperit. paniikkihäriötkin riittää. jos olet sairastanut joskus skitsofreniaa, niin saat C paperit. ei siis tarvitse juuri sillä hetkellä sairastaa. ADHD, autismi ja asperger riittää myös. puhevaikeudet kuten änkytys voi ainakin edesauttaa vapautusta.

      joka ikäluokan miehistä n 80% käy armeijan. 10% menee sivariin ja loput 10% saa vapautuksen, noin se karkeasti ottaen menee. itse kuulun tuohon parhaimpaan kymmenykseen :P

      • kiinnostunut...(:

        mitkäs n D-paperit sit on?


      • kiinnostunut...(: kirjoitti:

        mitkäs n D-paperit sit on?

        A-paperin saavat miehet, joilla on jokin lievä fyysinen vamma, B-paprut tulee jos on jotain fyysisiä vammoja, C-míeheksi tulee hullut tai fyysisesti kykenemättömät palvelukseen ja D- paperti tarkoittavat että on vapautettu sekä rauhan että kriisin aikana. F-mies taas on saanut lykkäystä 1-3 vuodeksi kerrallaan niinkuin minä.


      • klemox
        Krusader kirjoitti:

        A-paperin saavat miehet, joilla on jokin lievä fyysinen vamma, B-paprut tulee jos on jotain fyysisiä vammoja, C-míeheksi tulee hullut tai fyysisesti kykenemättömät palvelukseen ja D- paperti tarkoittavat että on vapautettu sekä rauhan että kriisin aikana. F-mies taas on saanut lykkäystä 1-3 vuodeksi kerrallaan niinkuin minä.

        vaan näin:

        A = ei haittoja, normaalipalvelus

        B = jotain lievää haittaa, laitetaan armeijaan mutta siellä kevyempin hommiin kirjuriksi, vaatevarastolle tms.

        C = vapautus rauhan aikana

        D = vapautus sekä rauhan että sodan aikana (pitää olla suunnilleen kehitysvammainen saadakseen D:n)

        E = lykkäystä pari vuotta, sitten katsotaan uudelleen


      • kiinnostunut...(:!!
        klemox kirjoitti:

        vaan näin:

        A = ei haittoja, normaalipalvelus

        B = jotain lievää haittaa, laitetaan armeijaan mutta siellä kevyempin hommiin kirjuriksi, vaatevarastolle tms.

        C = vapautus rauhan aikana

        D = vapautus sekä rauhan että sodan aikana (pitää olla suunnilleen kehitysvammainen saadakseen D:n)

        E = lykkäystä pari vuotta, sitten katsotaan uudelleen

        vai noin ne menee.. mut oliskos niitä "tarinoita" miten sieltä on saanu vapautuksen..?


      • Mies26wee
        kiinnostunut...(:!! kirjoitti:

        vai noin ne menee.. mut oliskos niitä "tarinoita" miten sieltä on saanu vapautuksen..?

        Mä jouduin käymään kutsunnoissa muistaakseni kolme kertaa, vasta viimeisellä kerralla sain vapautuksen. Ennakkotarkastuksissa olin sanonut olevani hullu ja kaikkea muuta mitä oikeasti olinkin, sanoin että mua oli yritetty hoitaa mutta ei ole onnistunut. Mutta jos olisin oikeasti joutunut inttiin olisin kyllä tappanut kaikki siellä sillä en kestä komentelua, simputtamista ja kopissa istumista. Lisäksi olisi pitänyt mennä suihkuun miesten kanssa mitä inhoan sillä en ole homo! Kannattaa mennä juttelee psykiatrille ja sanoo että on kauheasti ongelmia jos ei oikeasti ole, pyytää paperit mukaan ja näyttää kutsuntalääkärille ja ennakkotarkastuksessa. Se auttaa aika paljon.


      • jakorasia..

        80% voidaan jakaa vielä:

        Oikeasti motivoituneet 20%.
        Kun on pakko 60%.


      • Super A
        klemox kirjoitti:

        vaan näin:

        A = ei haittoja, normaalipalvelus

        B = jotain lievää haittaa, laitetaan armeijaan mutta siellä kevyempin hommiin kirjuriksi, vaatevarastolle tms.

        C = vapautus rauhan aikana

        D = vapautus sekä rauhan että sodan aikana (pitää olla suunnilleen kehitysvammainen saadakseen D:n)

        E = lykkäystä pari vuotta, sitten katsotaan uudelleen

        D = Sairaudet niitä erikseen tässä erittelemättä, myös se kehitysvammaisuus.

        Jotkut pärjää astman kanssa armeijassa toinen ei, samoin allergiat, kyllä näitä
        riittää ja siviilielämässä voi pärjätä ihan hyvin. Näihin vaikuttaa paljon
        ne henkiset kyvyt, armeija koetaan erilailla yksilöllisesti.
        Ei se sen kummempaa ole.

        Nykyaikana kun elämässä kaikki on mennyt niin helpoksi niin
        monesta asiasta saa ison vaivan ja edelleen b-, c- tai d-luoktuksen sitten.
        Turha siellä armeijassa on vetää perässä porukkaa ketkä sitä ei jaksa.

        Pitäkää kavereista huolta, myös te suuret sotapäälliköt kasvatatte
        kaverianne henkisesti ja fyysisesti, ei se koko vastuu yksinään
        mene minnekkään minkälainen ihmisestä tulee.


      • Update

        Tässä on vähän tuoreempaa tietoa:
        Armeijan aloittaneista sen keskeyttää noin 17 prosenttia. Lopulta siis asevelvollisuusikään tulleista miesikäluokista armeijan käy 60–70 prosenttia.


      • ADHD$

        Mulla on ADHD OON SYÖNYT Lääkeitä koko ikäni.
        kysyn siis pääsenkö armeijaan vai oonko mä liian vajaa sinne?


      • arbeitland
        klemox kirjoitti:

        vaan näin:

        A = ei haittoja, normaalipalvelus

        B = jotain lievää haittaa, laitetaan armeijaan mutta siellä kevyempin hommiin kirjuriksi, vaatevarastolle tms.

        C = vapautus rauhan aikana

        D = vapautus sekä rauhan että sodan aikana (pitää olla suunnilleen kehitysvammainen saadakseen D:n)

        E = lykkäystä pari vuotta, sitten katsotaan uudelleen

        ja F= Joudut keskitysleirille muiden turhakkeiden poistolistaan...


      • Olet_TestinukkeJo
        ADHD$ kirjoitti:

        Mulla on ADHD OON SYÖNYT Lääkeitä koko ikäni.
        kysyn siis pääsenkö armeijaan vai oonko mä liian vajaa sinne?

        Joo olet täysi vesipää ja sut halutaan koekaniiniksi johonkin testiin missä jotain myrkkyä ruiskutetaan kiveksiin....estetään vajokeiden lisääntyminen näin?


      • HalpaaLihaa
        Krusader kirjoitti:

        A-paperin saavat miehet, joilla on jokin lievä fyysinen vamma, B-paprut tulee jos on jotain fyysisiä vammoja, C-míeheksi tulee hullut tai fyysisesti kykenemättömät palvelukseen ja D- paperti tarkoittavat että on vapautettu sekä rauhan että kriisin aikana. F-mies taas on saanut lykkäystä 1-3 vuodeksi kerrallaan niinkuin minä.

        G-paprut tarkoittaa että saa piirakkaa varusvaraston akoilta....


    • ei kiinnostanut yhtään

      Menin ekana päivänä heti lääkärin puheille. Vedin itkuraivarit ja sanoin etten todellakaan ole suorittamassa armeijaa missään muodossa ja jos minut armeijaan laitetaan tapan itseni ja kaikki muut ympäriltäni.

      5 ja puoli tuntia armeijan palveluksessa ja kotiin ekana päivänä.

      Suosittelen.

      • kiinnostunut...(:

        ..eikös tuollaisesta saa ns. "hullun paperit"? onko ne vaikuttaneet tulevaisuuteesi?


      • Ei laatunäyte
        kiinnostunut...(: kirjoitti:

        ..eikös tuollaisesta saa ns. "hullun paperit"? onko ne vaikuttaneet tulevaisuuteesi?

        Mukana kulkevat paperit ja maine. Sama kuin housuihinsa kusisi. Koko loppuelämänsä.


      • Anonyymi

        Oot vaa vitu tyhmä ois ollu ehkä parempi et sut oltais laitettu sinne ni oisit heittäny veivit samal sit


    • hhhhjhj

      bhjhjhj

      • Vapautuksen

        paniikkihäiriön takia. Kävin kutsunnoissa 2 kertaa ja kerroin siellä varsin selkeästi ongelmastani ja mukana oli myös lääkärinlausunto asiasta. Minulle sanottiin että se ei estä millään tavalla palvelusta ja sen suorittamista. En ollut itse aivan samaa mieltä asiasta ja ilmoitin palaavani seuraavana vuonna uudestaan asiaan paksumman paperinipun kera. Eli sain vuoden lykkäystä. Sama mussutus jatkui seuraavallakin kerralla, "Sinne vaan niin luonne vahvistuu!". Näytin lääkärinpaperit jälleen ja sanoin että lääkärin mielestä kuuluisin C-luokkaan ja jos en saa vapautusta asepalveluksesta rauhanajaksi niin ilmoittakaa milloin oikeudenkäyntini alkaa ja sitä myöten vankeusrangaistus. Myönsivät sitten vapautuksen viimeinkin, eivätkä c-paperit ole koskaan vaikeuttaneet elämääni millään tavalla. Ja olen aivan normaali ja tasavertainen veronmaksaja ja yhteiskunnanjäsen siinä missä muutkin.


      • muuta päin
        Vapautuksen kirjoitti:

        paniikkihäiriön takia. Kävin kutsunnoissa 2 kertaa ja kerroin siellä varsin selkeästi ongelmastani ja mukana oli myös lääkärinlausunto asiasta. Minulle sanottiin että se ei estä millään tavalla palvelusta ja sen suorittamista. En ollut itse aivan samaa mieltä asiasta ja ilmoitin palaavani seuraavana vuonna uudestaan asiaan paksumman paperinipun kera. Eli sain vuoden lykkäystä. Sama mussutus jatkui seuraavallakin kerralla, "Sinne vaan niin luonne vahvistuu!". Näytin lääkärinpaperit jälleen ja sanoin että lääkärin mielestä kuuluisin C-luokkaan ja jos en saa vapautusta asepalveluksesta rauhanajaksi niin ilmoittakaa milloin oikeudenkäyntini alkaa ja sitä myöten vankeusrangaistus. Myönsivät sitten vapautuksen viimeinkin, eivätkä c-paperit ole koskaan vaikeuttaneet elämääni millään tavalla. Ja olen aivan normaali ja tasavertainen veronmaksaja ja yhteiskunnanjäsen siinä missä muutkin.

        Mies meni armeijaan tarkoituksena käydä se kunnialla, A-luokan mies. Tuli takaisin C-miehenä, mm sosiaalisten tilanteiden pelko, ei voinut nukkua , luulen paniikkihäiriötäkin. Miten on, jos nuo hommat hoidetaan kuntoon, voiko mennä uudellen armeijaan?


    • haluan välttää armeijan

      Voiko Aspergerin syndroomaan vetoamalla todellakin saada C-paperit? Mahtavaa,jos se on totta :)

    • lvclkbmgnijghky,54ij

      Minä sain vapautuksen kun sanoin että akan kanssa on ero meneillä..Avioero
      Niin meneillään..ja jos joudun olemaan täällä..Niin varmaan jonkun näistä pennuista hakkaan..olin pari vuotta vanhempi kun minun alikessu ja en voinu ihan kaikkea sille laittaa..Lopulta sain vapautuksen

    • N S

      Olen siis aivan täysin terve, ja kunnon töissä

      Kutsunnoissa sain majuri J Nordlingilta (nimen saa kai kertoa täällä) A luokituksen, koska ei ole siis mitään vikaa, ei päässä eikä kropassa

      Myöhemmin tulin katumapäälle, ja päätin että halaun olla vuoden kauemmin töissä tienaamassa joten varasin ajan Yliopistonkadulta yktiyiselle psykiatrian polille (Irene H) kerroin hänelle miten kokoajan tuntuu että kaikki "Kyttää" mua, ja miten pelkään väkijoukkoja, ja miten en ole koko elämäni aikana voinut syödä koulussa, jne jne. ei hän tarkistanut taustatietoja lainkaan, vaan kirjoitti asioita ylös

      Käynti maksoi 70€

      Pari päivää tästä, tuli postiin lausunto polilta, se vian esikuntaan, ilman sen kummempia liitteitä, meni pari viikkoa niin J Roinne oli myöntänyt vapautuksen syyllä F60

      Mutta kannattaa siis ekaksi hankkia noi A-paperit, niistä on hyötyä eism töitä hakiessa jos ilmoittaa että on armeija käyty.

      Eli se on HELPOMPAA kuin mitä väitetään, jos no yksityisellä, kunnallisella voi olla vaikeampaa, koska ne näkee koko historian, ja jos se on täysin puhas, niin ei välttämättä mene juttu läpi niin helpolla

    • 909c

      Uskokaa tai älkää. Lättäjaloilla saa vapautuksen. Olin nuorena - ja vieläkin - ihan hyväkuntoinen kaveri. Ei siinä mitään. Mutta jalkani ovat aina olleet niin totaaliset lättäjalat, että pääsisin niillä lääkärikirjan kuvitukseen. Väitin, että liikkuminen on jalkojeni takia kivulloista, eikä jalkatuetkaan apua tuo. Kun katsoo jalkojani, tarina oli kohtuullisen uskottava. Siinä se, eikä mennyt vuotta hukkaan!

      • A-papereilla menossa

        katos make perkele


    • vapaa_armeijasta

      Sain vapautuksen paniikkihäiriön vuoksi. Minut oli kutsunnoissa määrätty armeijaan A-papereilla, kunnes aloin taas saamaan paniikkikohtauksia, joista olin kärsinyt jo nuorempana. Menin lääkäriin (yksityiselle) ja sieltä psykiatrille, josta laitettiin paperit sairaudestani eteenpäin. Sitten tuli kirje, että määräys astua palvelukseen on peruttu. Sitten oli joku tarkastus aluetoimistossa, jossa suorastaan työnsivät C-paperit kouraan.

    • D-miäs

      Sairastumalla pentuna 1-tyypin diabetekseen.

      Aikoinaan kutsunnoissa viskattiin D-paperit.

    • jääkäri12345

      Jos pokka kestää. Kerro olevasi homo. Tosiaan homo ja kerro kuinka sinua alkaa hermostuttamaan jos olet miesten ympäroimänä. Yks pelle mun luokalta sano tollein ja sai heti c:n paperit.

      Toinen on jos sinulla on migreeni. Jos on tälläinen tila niin kerro että migreeni kohtauksesi alkavat yleensa tunkaisesta sisäilmasta,kovista äänistä ja unen puutteesta. Saat varmasti B:n paperit ja ehkä C:n paperit. C tosin on vaikempi saada migreenista, mutta jos armeijassa valittelet sitä tarpeeksi pääset pois tai saat kolmio lääkkeitä, millä saat vapautuksen kaikesta kun nappaset sellaisen( Vartio,Ammunnat päivystykset jne.) Yks p kauden tupalainen sai aina 6tunnin vp:n kun veti yhden taikanapin naamariinsa.

    • dykkimies

      c-paperit sain marssimurtumien takia.lääkäri laittoi vielä että uusiutuvat 100 varmasti.

    • Ajanhukkaa

      Palvelus on vähintään puoli vuotta ajanhukkaa. Sen ajan voisi käyttää kouluttautumiseen tai työelämään. Sitten ihmetellään miksi Ruotsin taloudella menee paljon paremmin kuin Suomen. Tosin armeijan työhenkilökunta on luultavasti eri mieltä.

      • sittentömähti

        "Palvelus on vähintään puoli vuotta ajanhukkaa. Sen ajan voisi käyttää kouluttautumiseen tai työelämään."

        Ukrainassa ajateltiin vielä jokin aika sitten luultavastikin noin.


      • aikamenijo

        Kummasti on taas Ruotsiakin taas viime aikoina alkanut kiinnostaa armeijan kasvattaminen.


      • AhdistavaSuomi
        sittentömähti kirjoitti:

        "Palvelus on vähintään puoli vuotta ajanhukkaa. Sen ajan voisi käyttää kouluttautumiseen tai työelämään."

        Ukrainassa ajateltiin vielä jokin aika sitten luultavastikin noin.

        Se oli ukrainassa nyt ollaan romahtavassa eu-maassa nimeltä suomi.


    • JönsBudde

      Mikäli sulla on perhetuttu lääkäri ja kuulut suomenruotsalaiseen sukuun, voit pyytää vapautuksen kokonaan. Perusteena vaikka kylmäihottuma.
      Suomenruotsalaisten sankari Carl Haglund teki niin.

      Ahvenanmaan ulkosaarilla ei ilmeisesti varhain keväällä ole kylmä, kun Calle lahtaa haulikolla muuttolintuja jopa rauhoitettuja.
      Pikku snapsi silloin tällöin pitää kylmän loitolla.

    • sisäinenNössöys

      "Olisi kiva kuullu tarinoita siitä, miten juuri sinä olet saanut vapautuksen armeijasta? onko se niin helppoa, kuin huhutaan?"

      Yleensä riman alittaminen on helppoa.

    • yrittäjäarvostaa

      Työhönotto haastattelussa kysyn aina sotilasarvon.

      Kunnostautuminen armeijassa on aina iso plus, työhönotossa.

      Kun ilmoittaa, ettei armeijan käyminen ole kiinostanut, vedän siitä omat johtopäätökseni. Näissä asioissa on turha selitellä.

      Mikäli armeijan suorittamattomuudelle on olemassa terveydellinen tai muu oikea este, on se viisasta sanoa heti suoraan ja rehellisesti.

    • Lukiolaistytsy

      Carl Haglund sai tutulta lääkäriltä lausunnon, jolla vältti armeijan ja sivarin. Hän halusi opiskella kieliä.

      Ihmeellistä, että hän haluaa estää suomenkielisten kielten opiskelun.
      Kylmä allergia ei vaivaa, kun hän ahvenanmaalaisten kavereidensa kanssa lahtaa keväisin vesilintuja. Haahkat on tapettu sukupuuttoon.

    • retrteyrtyyt

      Tässä tulee työnantajan edustajan mielipide:
      Ennen emme välittäneet armeijan käymisestä, mutta kun joskus palkkasimme erään vapautuksen saaneen. Niin nykyään armeijan käynti on "pakollista". Tämä vapautuksen saanut oli saanut vapautuksen ihan aiheellisesti, psyykkisistä syistä. Ja kyllä sen töissäkin huomasi. Ei pää kestänyt yhtään jos tuli kiireinen päivä. Aina saikulle kun työ muuttui henkisesti tai fyysisesti raskaaksi. Ja saikun hän sai jo puhelimessa. Soitti lääkärille ja sanoi ettei pää kestä. Nykyään haluamme vain terveitä miehiä töihin ja luotamme että armeijan käyminen kitkee ainakin pahimmat tälläiset em. tapaukset pois.
      Armeija sinänsä on turha meidän yrityksessä, mutta emme ota enää riskejä

      • OnVuosi2016

        Miten toimitte naisten ja ulkomaan kansalaisten suhteen ? Entä diabeetikko ? Jalkaproteesi?


      • retrteyrtyyt
        OnVuosi2016 kirjoitti:

        Miten toimitte naisten ja ulkomaan kansalaisten suhteen ? Entä diabeetikko ? Jalkaproteesi?

        Et siis ymmärtänyt jutun pointtia. Eli jos armeija on lain mukaan pakollinen, mutta se on käymättä. Niin kiinnostaa että miksi se on käymättä. Jos käymättömyys johtuu jostain sairaudesta, niin helposti herää epäilys, että sama sairaus häiritsee myös työelämää. mm. kipeän selän takia saikulla kerran viikossa yms.. Nämä ovat tapauskohtaisia asioita. Mutta jos vapautuksen syy on päässä, niin meille ei enään oteta töihin. Pienellä yrityksellä ei ole varaa mieheen jonka palkka on 100% mutta työpanos 70%


    • valintakysymys

      Tämähän on nykyään ilmoitusluontoinen asia haluaako käydä armeijan vai sivarin. Ei siinä ole sen kummempaa!

    • sekopää4ever

      Sain C-paperit ku jouduin psykoosiin ennen ku piti lähteä armeijaan. Rajun päihteiden käytön lopetin seinään, psykoosi puhkesi ja siitä sitten suljetulle osastolle syömään kaiken maailman lääkkeitä. Lääkäri laitto jonkun lausunnon suoraan Parolannummelle mitä en koskaan nähnyt. Oishan se ollut varmaan hieno kokemus käydä se armeija, mutta ei voi mitään ku psyyke hajoo käsiin. Psykiatrin mukaan en pääse armeijaan enää vaikka haluaisin. Perusteli että jos psykoosi puhkeaa uudestaan armeijassa niin valtio joutuu korvaamaan kaiken, joten ne ei todellakaan mitään psyykosipotilaita sinne ota :D . Siellä vissiin pitää jossain määrin valvoa ja tulee stressiä niin siitä se voi puhjeta uudestaan.

    • tsempparitauno

      Eihän tuota ihan psykoosiin asti olisi tarvinnut mennä. Käy nyt sitten 3 k:n välein TE-keskuksen tanttojen juttusilla kuuntelemassa miten saamaton jätkä olet. Anelehan sitten elantosi ja ole kiltti poika!

      • sekopää4ever

        Joo en mä ihan tarkotuksella vetäny itteäni psykoosiin, että sain vapautuksen....
        Luuletko että ihmiset oikeasti haluaa psykoosin? Ihan normaalisti aktiivisesti haen töitä, koulutusta ja olisin kyllä armeijan halunnut käydä, mutta minkä sille mahtaa jos on mielenterveyshäiriöille altis. Sä et vissii ees ite oo käyny armeijaa tai et tiedä mitään mielenterveysongelmista. :DD


    • kusivaikeuksinen

      Mä jouduin aikoinaan kesken pois vähän puhutun vaivan nimeltään paruresis takia. Eli käytännössä katsoen kysymys kyvyttömyydestä virtsaamaan julkisessa vessassa,mistä seuraa vaikea ja kivuliaspaineinen virtsaumpi. Kärsin tuolloin tuosta vaivasta, minussa ei ole mitään muuta vikaa vaan olen kaikin puolin normaali mies, silloin ja nykyäänkin. Ei mitää havaintoa mistä ja milloin tämä vaiva alkoi, mutta oli jo ala-asteaikoina. Enkä kehdannut kertoa kellekään vaan menin intoa puhkuen varuskuntaan ajallaan pieni pelko takataskussa jos homma ei suju siellä.

      Voi kuulostaa pikkuvialta mutta mietihän jos ei saa kustua juuri lainkaan siellä 14 kopin vessassa, kun et ole saanut kustua siellä monen yrityksen jälkeen ja on rakko umpitilassa ei oikein saa omin toimin kustua missään muuallakaan helpolla. Ja jos kuseminen onnistuu ehkä 26 tunnin välein ja siitä kovapaineista kusihätää suurin osa, todettiin sairaalassa jossa minulle laitettiin katetri yöksi ja sieltä holahti heti huomattavan monta litraa, että liian suuri riski nuoren miehen terveydelle, munuaisille ja rakon kunnolle, eli kotiutus siviilielämään jossa kuseminen onnistui joten kuten. Liian kallis hinta yhdestä pienestä asepalveluksesta olisi elinikäiset vauriot, sanottiin.
      Kolmisen viikkoa taisin olla siellä. Olin tottunut juuri arkeen siellä ja viihdyin. Katetrointi on yksi hirveimpiä kokemuksena mutta kuulemma sairaanhoitajille siellä rutiinia ja meitä samasta vaivasta kärsiviä kotiutetaan ja siirretään C-luokkaan useampi vuosittain, asiasta harvoin vain puhutaan julkisesti. Samalla kertaa joutui samassa sairasosastossa 2 varusmiestä pois unettomuuden takia. Se on yleinen syy myös kuulemma vaikka ensin voisi kuulostaa pieneltä vaivalta, mutta oikeasti hirveä vaiva.

      Kova paikka oli kun kotiin joutui, kun oli motivaatio ja paljon suunnitelmia inttiajalle. Jäi monet armeijakokemukset kokematta. Vaikeinta oli asian selittely miksi olen tullut pois mutta olen pitänyt linjaa että en availe syytä tarkemmin ulkopuolisille, lähin piiri ja tyttöystävä silloinen ja sen jälkeiset on saaneet tietää.
      Yksikään vastaus selityksillä tai ilman ei yllätyksekseni ole ollut negatiivinen asian suhteen vaikka itse syyllistin pitkään sisimmissäni itseäni kelvottomana isänmaan palvelijana kun "pikkuvaivan" takia jouduin tulemaan pois, se kiihko suorittaa se oli niin kova että ajattelin että olisin vaan kärvistellyt...

      Nyt vasta ymmärtää että ei ollut pikkuvika ja siihen onneksi saa apua myös sitten siviilielämän kuvioita ajatellen.

      Jos jollain taipumusta samaan kiusalliseen vaivaan, niin älkää jääkö yksin sen kanssa vaan menkää puhumaan vaikka terveydenhoitajalle ja jos se ei ota asiaa vakavasti niin toiselle. Tälle löytyy tieteellinen nimi ja diagnoosi sekä apua on olemassa, ei tarvi pelätä että lääkinnällistä vaan keskustelupohjaista keinojen etsintää, eikä se ole mikään viallisuuden merkki että vaivaa asia vaan siitä kärsii hyvin monet, asiasta ei vain puhuta.

      • Anonyymi

        Ihan kuin mun kirjoittama teksti pystyn samaistumaan 100% sun sanomiin asioihin. Multa löytyy lääkärin paperit ja lääkitys asiaan, mutta ei ne poista pelkotilaa pään sisältä. Aion käydä juttelemassa psykiatrille asiasta.


    • kusivaikeuksinen

      Toisekseen muuten jos joku meinaa saada vapautuksen armeijasta että "ei huvita", tai mennä sivariin ilman aatteellista taustaa ihan vaan siitä syystä että ei huvita ryhdistäytyä ja olla armeijassa edes se 165 pv, niin voin sanoa että teette silloin aika ikävän virheen.

      Eihän se nykypäivänä ole niin tarkkaa enää, ei välttämättä joka ihminen katso kieroon sitä jos ette ole armeijaa käyneet tai olette sen itse keskeyttäneet, mutta kaveriporukat ja oikeastaan joka ikisessä äijäporukassa sitten myöhemmin tulee aika ulkopuolinen olo kun porukka kertaa inttimuistojaan tuntitolkulla joka yhteydessä. Ja mie joka sieltä kesken pois laitettiin vaikka itse olisin halunnut suorittaa sen kunnialla läpi, joudun yleensä olemaan hiljaa tai sitten myöntelemään ja vastailemaan jotain ympäripyöreätä, asioihin joista minulla on ka kun en viitsi tai jaksa ruveta selittelemään, kun tuo minun vika ei ollut niitä ihan perinteisimpiä jalkavaivoja tai kolotuksia, ja jos sanoo karkeast yksityiskohtii menemättä vain terveydellisen syyn olleen syypää että kesken kotiutettiin niin sitten on taattua että selän takana alkaa arvuuttelu mikähän se mahtoi olla?

      Että miettikää sitä sitten jotka asian kanssa epäröi mennäkkö vai eikö mennä armeijaan? Tilanne on kinkkinen vaikkei uskoisi, jatkossa, jos ei ole käynyt tai omasta kokemuksestani jopa silloinkin jos ei ole pystynyt suorittamaan vaikka kukaan ei tosissaan ole vielä tähän mennessä negatiivista sanonut, mutta olen selvästi jostain merkittävästä paitsi jäänyt. Minkään ei mahda.

      • Lääk.yo

        Onpas sulla järjettömän tylsä kaveriporukka jos jaksavat kertoa inttimuistoistaan. Neuvoisin vaihtamaan kaveriporukkaa.


      • Anonyymi
        Lääk.yo kirjoitti:

        Onpas sulla järjettömän tylsä kaveriporukka jos jaksavat kertoa inttimuistoistaan. Neuvoisin vaihtamaan kaveriporukkaa.

        Jos kaverit jatkaa inttijuttuja vielä yli neljäkymppis nä kun kokoonnutte yhteen, voit olla varma että puhujat ovat jääneet sinne kotikylille töihin tai työttömiksi, heillä ei ole enemmälti kokemuksia vastakkaisesta sukupuolesta, eli "jänskintä mitä hälle tapahtunut elämässä on se kasarmin ja sotkun alue".


    • HaaveetMurtuvat

      Kuulovamma, ei sillä juhlita.
      Mikäs tässä kun ei voi opiskella maanpuolustuskorkeakoulussa, ei ärsytä sitten yhtään...

    • Laktoosiintoleranssi

      Sain vapautuksen laktoosiintoleranssi vuoksi!!!:D

    • HelppoSaadaVapautus

      Helppoahan tuo, itse sain terveyskeskuksen lääkärillä. Soitin sinne heti kun sai paperit kutsuntaan ja kerroin toivomuksesta saada aika yläasteen terveydenhoitajalle. Sinne pääsin ja vieläpä aamusta kun koulussa välitunti. Jouduin soittamaan lääkärille, että hakee minut ovelta, kun en uskaltanut kysyä keneltäkään käytävällä missä lääkärin koppi on. Siellä kerroin tarkasti yläasteajoista, kuinka minua siellä kiusattiin, mistä jäi minulle jotain oireita. En uskalla esim. solmia ystävyyssuhteita, koska mielikuva ihmisistä on negatiivininen. Kaverit jättäneet jne. Sitten kerroin, että selkä provosoituu lähes viikottain milloin mistäkin ja juosta ei voi, kun jalkoihin sattuu niin paljon.

      Kouluterveydenhoitaja siinä tunnin kyseli kaikkea, kuuloa mitattiin ym. Sitten hän kysyi mitä mieltä olen yleensä aseista. Sanoin suoraan, etten ole koskaan pitänyt enkä halua, pitääkään. Kerroin myös että en halua ottaa vastuuta mistään. Sitten kerroin, että mulla ei ole yhtäkään kaveria ja että olen ollut 10 vuotta yksin. No hän kysyi onko minulla sukulaisia, sanoin, että on - mutta en ole hirveästi innostunut siitä kun eivät alkuun edes halunneet ymmärtää valintaani elää ilman televisiota saati sitten miten hyvää on se, kun jatkuvasti mainitaan mitä jos hankkisit ystäviä...

      Sanoin myös, että en päästä uusia ihmisiä lähelleni helposti, koska kokenut muilta väärin kohtelua minua kohtaan. Esim. kauppakoulussa hyvä ystävä vuoden, sitten yhtäkkiä ei enää vastaa. Terveydenhoitajan käskin kirjaamaan kaiken ylös. Kysyi jotain papereita, sanoin, että ovat edellisen asuinpaikan terveyskeskuksessa varmaan kun kävin selän takia lääkäreillä. Sanoin, että niin hullu en sentään ole että olisin psykiatrilla joutunut käymään. No tämä antoi ajan sitten oikealle terveyskeskuslääkärille.

      Nainen vastaanotti viikon päästä noin kaksi viikkoa ennen kutsuntoja ja kysyi suoraan kerro kolme syytä miksi armeija ei sinua kiinnosta. Sanoin ensimmäiseksi ihmispelko ja mainitsin aiemmasta kerrasta kun jouduin koulun terveydenhoitajalle soittamaan että hakisi koulun pihalta koppiinsa vaikka oli oppilaita vieressä. Toiseksi mainitsin että aseet eivät missään nimessä kiinnosta. Kolmanneksi sanoin että selkä ei kestä ja oireilee joskus jopa päivittäin. No hän katseli selkää seuraavaksi ja tutkimalla sitä kyseli mistä kohtaa kipua tulee erityisesti. Sitten kyseli miksen saa kavereita, kerroin taustani että muutin valtiosta toiseen ja edelliseen jäivät kaverit. Uudessa kaupungissa sitten 12-vuotiaana kerroin löytäneeni parhaat kaverit myöskin, mutta vanhemmat joutuivat muuttamaan 300 km päähän, taas jäi kaverit. Iässä 14-16 minua kiusattiin ja kavereita ei todellakaan voinut sanoa omistavansa siinä iässä. Kauppakoulusta kerroin lääkärille, että kavereita oli, mutta koulun päättyessä ei noista enää kuulunut että olisi jotain voinut kutsua ulos. Tänä päivänä en enää jaksa edes yrittää. Lääkäri kirjasi vielä viimeisiä asioita ja otti myös unettomuuden hyvin vastaan, lisäksi kerroin huonosta näöstä kauas. Kerroin myös näkeväni unta, joissa minua kiusataan samalla tapaa kun yläasteella ja herään aina itkien. Lääkäri mietti hetken ja painoi paperin tulostumaan. Hänen sanoin: Tässä on tämä vapautusta puoltava paperi, älä hukkaa, eikä ole mitään väärää siinä jos ei kiinnosta aseet ja kunto ei riitä! Tällä paperilla sain sitten kutsunnoissa saman tien virallisen vapautuksen ja sivariin ei ole tarvinnut mennä myöskään.

    • Terikarvo

      Olen Teri Karvo kirjailija,olin mammanpoika ja elin apurahoilla, siis roskasakkia.
      sivari kuulostaa niin kivalta.

      • 20-9

        Hän on hyvin toimeentulevan TV-persoona, menestynyt kirjailija ja mielipidevaikuttaja suomalaisessa yhteiskunnassa, sekä perheenisä.

        Mikä sinä olet?

        Suoli24 palstalle kirjoittava katkera luuseri!


    • eieesalokas

      Sano lekurille, että teet itsarin heti ja otat muutaman mukaan kuoloon, jos sinut pakotetaan inttiin, tulee vapautuspaprut paluupostissa.
      On testattu, toimii.

    • KuulollaC

      Itsehän olin kutsuntojen aikaan sitä mieltä, että helpointa on kun käy intin nopsaan alta pois, siksi otin siellä tyylikkäästi A:n paperit. Myöhemmin tulinkin toisiin aatoksiin, ei kiinnostanutkaan enää mennä sinne kun katselin kuinka isoveli sai kärsiä siellä ihan tarpeeksi ja kaikki kaverit jotka sinne meni kertoi kuinka turhaa ja kamalaa intissä oli. Vanhin veljeni kävi nappaamassa C:n paperit koululääkärin kautta sekalaista ahdistuneisuutta selitellen, joten ajattelin että teen saman ja pääsen helposti eroon koko hommasta.

      Noh, asia ei ollutkaan ihan näin yksinkertainen. En ollut enää lukiossa, joten kouluterveydenhuolto ei ollut vaihtoehto. Koska muusikkotausta, menin sitten psykiatrille höpöttelemään kuinka armeija ahdistaa kamalasti ja olen herkkä muusikko ja pelkään sormieni ja korvieni puolesta. Lääkäri oli isäni tuttu joten vähän huijasi kirjoittamalla tuntevansa terveydentilaani perhesuhteiden kautta. Sain Santahaminasta vastauksena E:n, lykkäystä pariksi vuodeksi.

      Pikakelaus pari vuotta eteenpäin. Jatkotarkastus lähestyy, vaadittiin uusi todistus senhetkisestä terveydentilasta. Pyrin ammattikorkean kouluterveydenhuoltoon, sieltä vastattiin vain etteivät he tee tällaisia tarkastuksia. Varasin ajan psykiatrille (eri kaupunki joten eri lääkärikin), ajattelin että vanhojen paperien ja juttutuokion avulla tämä voisi kirjoittaa uuden lausunnon. 2 viikkoa tarkastukseen, astelen lääkärille joka suoraan toteaa että ei, nyt olen kyllä ihan väärässä paikassa, hän ei rupea mitään lausuntoja kirjoittelemaan koska on yleislääkäri (wtf, puhelimessa nimenomaan varasin ajan psykiatrille ja kerroin syynkin), en sitten siinä ehtinyt enää saada kunnollista aikaa ja menin vanhan paperin kanssa tarkastukseen jossa sanottiin vaan että tuopa uusi paperi, E. Puoli vuotta lykkäystä.

      Pikakelaus puolisen vuotta eteenpäin. Uusi jatkotarkastus alkaa hiipiä kulman takaa, joten varaan ajan tällä kertaa oikealle psykiatrille. Menen paikan päälle ja psykiatri toteaa ettei hän voi kirjoittaa lausuntoa tuntematta potilastaan ja ilman hoitosuhdetta. Paniikki alkaa hiipiä mukaan kuvioihin. Tarkistan ammattikorkean kouluterveydenhuollosta jälleen kerran, vastauksena "emme tee kutsuntatarkastuksia". Varaan uuden ajan takaisin Helsinkiin alkuperäisen lausunnon kirjoittaneelle psykiatrille. Tämän aika saapuu, käyn siellä vain kuulemassa että jos ei sillä edellisellä lausunnolla C:tä irronnut niin tuskin nytkään. En joutunut lähtemään tyhjin käsin, sain laskun. Paniikki iskee sisään. Jatkotarkastukseen enää pari viikkoa eikä kukaan tunnu tekevän lausuntoa.

      Uusi yritys. Varaan ajan korvalääkärille, tavoitteena painella kuulontutkimuksessa vähän väärään aikaan nappeja ja jättää tarkoituksellisesti tietyt taajuudet painamatta (musikaalisuus auttaa tässä huomattavasti). Saan ajan ja sitä kautta lähetteen kuulontutkimukseen (viikko tarkastukseen), jossa sitten tein kuten aioin ja sain kuin sainkin paperille kuulon aleneman, lisäksi kerroin molempien korvieni tinnituksesta (kerrankin jotain mikä on oikeastikin olemassa, se vaan on mahdoton todistaa joten sillä ei oikein tee mitään).

      Pikakelaus itse jatkotarkastukseen (tänään). Marssin tarpeeksi jonoteltuani huoneeseen, jossa kaksi univormuihin sonnustautunutta herraa ja siviilipukuinen lääkäri ottavat minut vastaan. Ojennan kuulotutkimuksen tulokset ja kertoilen, kuinka tarvitsen kuuloa työssäni (muusikko yms), lääkäri kysyy, mitä mieltä olen palveluksesta jatkossa, mihin vastaan vain pelkääväni kuuloni puolesta koska siitä riippuu työni bla bla bla. Lääkäri kysäisee vanhoista ahdistusdiagnooseista, kerron niiden oireiden pysyneen samana. "Elikkäs celsiusta", toteaa lääkäri, kirjoittaa paperiin C:n, allekirjoitukset perään, paperi tassuun ja näin vapautus rauhanajan palveluksesta. Kyllä muuten tuntuu hyvältä.

      Tarinan opetus: älkää tuhlatko aikaanne psykiatreille höpöttämiseen, sitä ei uskota kovin helposti ja hullun paperit on vielä joissain paikoissa este työnsaannille tulevaisuudessa. Sen sijaan kuulontutkimuksessa jättäkää korkeimmat äänet kuulematta (painamatta nappulaa niiden kohdalla), saatte paperille kuulon aleneman, ja tarkastustilaisuudessa (tai kutsunnoissa) kertokaa kuinka kuulo on alentunut viime aikoina muutenkin, tinnitusta löytyy ja pelottaa kuulon puolesta koska tarvitsette sitä työssä (ihan sama vaikka olisitte siivoojia tai raksamiehiä, kertokaa olevanne vaikka intohimoisia musiikin harrastajia ja harrastelijakuorolaisia ja elämänilo katoaisi ilman sitä), C napsahtaa välittömästi ilman jatkokysymyksiä sivarista tai muista vaihtoehdoista.

      Kaikille, joiden mielestä armeija tekee pojista miehiä tai armeijan välttäminen ilman oikeaa lääketieteellistä syytä on homojen hommaa tai vempuilua, kaikkia ei kiinnosta tuhlata vuotta elämästään leikkimässä sotaa metsässä, kun voisi tehdä niitä oikeitakin töitä ja päästä esim urallaan eteenpäin ja tienata joskus itselleen rahat asuntoon ilman että vaimo joutuu kaikkea kustantamaan.

    • meladuter

      Minä sain vapautuksen kun laskin molemmat lastit alleni. En suostunut vaihtamaan vaatteita, enkä menemään suihkuun. Minut vietiin sairastuvalle pestiin, vaatteenikin pestiin ja pääsin siviliin. Se siitä armeijasta.

    • Astmaatikko

      Itse sain vapautuksen intistä P-kauden jälkeen oltuani liikaa vempassa sisäilmaongelman takia. Astma homeinen kasarmi pölyallergia = C-paperit, onneksi ei tarvinnut siellä kärsiä paria kuukautta pidempään sillä ei ole kivaa odottaa veksiin max 6 tuntia kipeänä joka harvas viikko

    • fskflsdfklsfkls

      itse sain vapautuksen sairastuttuani psykoosiin ja saatuani hermoromahduksen palveluksessa

    • SurkeaaSähläystä

      Armeija on suojatyö kapiaisille eikä mitään muuta! Armeijassa ei opi mitään eikä todellakaan halua pitää mitään yhteyksiä sen jälkeen tuvan vajokeihin enää kun pääsee pois lastentarhasta...

    • ei.olla.samalla.viivalla

      Puolustusvoimat on hyvä paikka niille joille se sopii , mutta se ei sovi kaikille vamman, sairauden tai mielenterveyden kannalta.

    • kaikilleeisovi

      Mielenterveysongelmien takia, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko, ahdistus plus muuten vähän "hidas". Olisin kyllä muuten käynnyt mutta nämä ongelmat olivat sen verran pahoja että se ei olisi ollut millään tasolla järkevää kun normi elämässäkin on vaikeuksia.

    • Jorma44

      Sain vapautuksen kun sanoin että kusen sänkyyni joka yö.

    • onmullahaalarit

      Jos pystyy käymään niin kannattaa käydä ehdottomasti.
      minut pistettiin ulos allergiani takia ja edelleen kolmevitosena
      katselen taakse että jos nyt kuitenkin ois voinu....

      ei se ole kuoleman tuomio tuo. mutta se on meille kaikille jos siellä ei kukaan käy.

      • onmullahaalarit

        näin se ajattelee naapurikin. ja jos jonnekkin syntyy voimaton kupla niin joku sen täyttää.

        se on sitten teistä kiinni haluatteko alkaa ostelemaan naapureiden adidaksia ja vodkapulloja.


    • PaperitehdasKonna

      Sain vapautuksen, koska olin saanut tuomion törkeästä pahoinpitelystä, virkavallan väkivaltaisesta vastustamisesta. Huumausainerikoksista, ja luvattomasta ampuma-aseen hallussapidosta.

      Ja ehdonalainen oli päällä.

      Olisin kyllä intin halunnut kokea.

    • Lapioarameija

      Sain saatanan lapion kun tulin armeijaan ja viskasin sen pois ja lähin bussilla pois armeijasta sain vapautuksen!

    • PimpsanHajuOnJännä

      Sanoin että varpaanväli hilseilee...ja kas! Vapautuspapru leijaili käsiini jouheasti kuin 21 v koskematon ajeltu neitsyt....

      • Anonyymi

        21 on jo loppuun ajettu, 19 sen olla pitää.


    • mikko_armeijaan

      Menin armeijan alkaessa siivousmopin kanssa ilmoittautumaan palvelukseen. Olin solminut mopille silmälasit "päähän" ja väitin sitä tyttöystäväkseni. Sain vietyä sen tupaan ja nukuttua ensinmäisen yön sen kanssa, kunnes aamulla minut vietiin lääkäriin, toki moppi edelleen mukana. Samana päivänä pääsin poistumaan keskusteltuani pari tuntia hoitohenkilöstön kanssa. :D

    • Mies40v

      Mut vapautettiin sydänvian takia aikanaan, vaikka juoksin siihen aikaan coopperin testissä helposti 3000metriä ja muutenkin erittäin hyvässä kunnossa. Olisin halunnut armeijaan mut eivät huolinut koska eivät halunnut ottaa mitään riskiä... Kyllä ärsytti mut hyvin olen pärjännyt elämässä ilmankin olen esimiehenä jne... Mutta kyllä ärsyttää lukea kun jotkut ei vaan halua mennä palvelukseen kun kotona on mukavampi pyörii äidin helmoissa!

    • Anonyymi

      Itse sain H-paperit eli tehtäväni on ottaa suuhun ja takaloosteriin sodan aikana ja pitää miehiä lämpimänä. Huhhuh! Mikä haaste olla kiisseleissä koko sodan ajan.

    • Mulla on synnynnäinen vespää. Sovin käynnin hoitavan lääkärin luona joka tapaamisen jälkeen lähetti paperin kotiin jonka vein kutsunnoissa lääkärille joka kirjoitti punaiset paperit ja sillä selvä. Kutsunta lautakunnalta vain toivottivat hyviä opiskeluita koska silloin opikelin kauppaopistossa.

      • Anonyymi

        Mutta etkö ollutkin Pohjanmaalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta etkö ollutkin Pohjanmaalta?

        Lestoilla on yleensä ja poikalapsillakin venytetty suu...


    • Anonyymi

      Yskäsin kutsunnoissa ja eversti kysyi haluatko vapautuksen ja sanoin että jos mä nyt sitten otan sen vapautuksen, helppoa ja ressitöntä.

    • Anonyymi

      Mulla on vesimunanpää, sain D;n paperit kun peljästyivät että vien niiltä pikkuminaisilta kaljupäiltä vaimot kun minusta joskus tulisi kapiainen. Niillä kun on niitä illanviettoja siellä "upseerikerholla". Niin ja mulla on tukka myös.

    • Anonyymi

      70-luvulla sai vapautuksen ö-kelpoisuusluokituksella (kelpaamaton yhtään mihinkään) tai lusimalla. Tai sivarina tupla-ajalla.

    • Anonyymi

      Menin inttitarkastukseen ja oli naislekuri siellä...kirjoitti E paperit kun olimme hetken olleet intiimisti tutkimuspöydällä...

    • Anonyymi

      Olette kyllä uskomattoman reppanaa porukkaa

    • Anonyymi

      Nykyään 1/3 kustakin uudesta ikäluokasta saa vapautuksen rauhan ajaksi.
      Se on helppoa mutta ei vapauta maanpuolustusvelvollisuudesta.
      Vapautetut kuuluvat C-luokkaan ja puolustusvoimien varareserviin, josta voi kuitenkin niin halutessaan hakeutua siviilipalvelun lisävarantoon.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pääasiassa siksi ettei C:n paperit vapauta kuin rauhan ajaksi. Ja se rauhan aika on nykyaikana vähän kyseenalainen


    • Anonyymi

      Jokainen nainen on vapautettu, niillä on varmaan jokin ongelma.

    • Anonyymi

      YLE
      Perustuslakivaliokunnan lausunto Nato-maiden joukkojen asemaa koskevan Nato Sofa -sopimuksen hyväksymismenettelystä on valmistunut perjantaina.

      Valiokunta on lausunnossaan yksimielinen siitä, että Sofa-sopimuksen ja ja Pariisin pöytäkirjan hyväksyminen vaatii tavallista laajemman eduskunnan enemmistön eli 2/3 enemmistön, kertoo perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman (kok.) Ylelle

      Syy määräenemmistövaatimukseen on se, että sopimuksessa on kohtia, jotka ovat ristiriidassa perustuslain kanssa. Näitä ovat joukkojen lähettäjävaltion oikeus käyttää tuomiovaltaa toisessa maissa sekä oikeus ryhtyä toimenpiteisiin järjestyksen ja turvallisuuden takaamiseksi.

    • Anonyymi

      Parempi pysyä poissa intistä jos menee inttiin vain häiritsemään muita jotka haluaa intin käydä. Siviilipalvelus voi olla vaihtoehto.

    • Anonyymi

      3 kk riittää, peruskoulutus.

      Nato hoitaa muut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe