Lemmikki allergiselle?

eläinrakas tyttö

Minkälaista eläintä suosittelisitte allergiselle? Mikään karvainen otus ei taida käydä, mutta kertokaahan kokemuksia muista sopivista otuksista.

66

16595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania

      Ehkä joku lisko tai käärme?
      Ovathan ne tuolla Amerikan maalla jo kehittäneet kissan jolta puuttuu ihmiselle allergiaa aiheuttava ainesosa...Sitä ei siis ole manipuloitu, vaan etsitty ne harvat jotka eivät luonnostaan aiheuta.
      Kissa tosin maksaa muistaakseni 6000 dollaria rahdin.

      • elukka

        moi olen allerginen lyhytkarvaisille kissoile mutta en pitkäkarvaisille. eli niissäkin on joku ero vaikka yksi tuttava sanoi että pitkäkarvaisissa kissoissa on joku joka ei aiheuta ellergiaa.


      • lemmikki_
        elukka kirjoitti:

        moi olen allerginen lyhytkarvaisille kissoile mutta en pitkäkarvaisille. eli niissäkin on joku ero vaikka yksi tuttava sanoi että pitkäkarvaisissa kissoissa on joku joka ei aiheuta ellergiaa.

        Lyhyt ja pitkäkarvaiset kissat allergisoivat siinä missä muutkin, jopa karvattomat kissat allergisoi. Allergiaoireet eivät johdu kissan karvasta vaan valkuaiselemetti Fel D1:sestä, joka lyötyy kissan syljestä ja talirauhasista ja näin myös kissan iholta!


      • allerginen123456789

        minkä rotuinen kissa?


      • Snael

        Tiedättekö allergisten kouluja.


    • kotilo-ja-gekkofani

      Leopardigekko on hyvä valinta, olen itsekkin allerginen ja omistan kaks leoskia ;)

      Leopardigekot ovat siis liskoja, ihania sellaisia!

      Ne sopivat aloittelijalle, eivätkä suhteellisen pienen kokonsa (korkeintaan 25 cm) tarvitse isoa terraa (1-2 gekolle käy n. 100 l terra!)

      Lisäksi gekot ovat usein käsittelyyn totuttuaan seurallisia, ja pitävät sylissä ja olkapäillä kiipeilystä! Tässä kirjoittamani juttu omalla gekkofoorumilla: http://www.phpbbserver.com/leoskit/viewtopic.php?t=57&mforum=leoskit

      ja sitten tietoa ja kuvia saat minulta sekä:
      http://www.matelijat.info/leopardigekko (sivuilla on kuvia lähinnä eri värimuunnoksista, ei pahemmin normaaleista..Jotkut eivät pidä erikoisista värimuunnoksista!)
      http://koti.welho.com/jkoski3/leopardigekko/
      (siellä kuvia normaalin värisistä leoskeista..)

      Ja sitten se miun leoskifoorumini kaipaa uutta verta ;) http://www.phpbbserver.com/leoskit

      • elukka

        mitä leopardigekot maksavat suunilleen?


      • liskot

        Moi,

        Itselläkin on tuo allergisen perheen lemmikki hakusessa. Nyt on kaloja, mutta olisi kiva saada joku mistä olisi vähän "seuraakin". Toiset kuitenkin epäilevät ettei lisko ole juuri kalaa kummempi vaan sitäkin voi enempi vain sitten ihailla lasin läpi.. Kerrotko vähän omia kokemuksiasi liskoista. Onko niistä seuraksi sillä tavalla kuin vaikka kissasta tai marsusta yms.


      • allerginen123456789

        minä kyselin tietoa leoskeista herpissä ja minulle sanottiin että matelijat.info ssa ei puhuta totta!


    • eda

      No ei se johdu eläinten karvoista vaan hilseestä, kun mun äitini on allergia. Ja meil on koira joka sopii allergia perheeseen. Sellainen koira sopii joka on testattu ettei tulee allergiaa ihmiselle kellä on sellainen. Mutta käy kyllä ne sellaisetkin jolla ei ole turkkia...

      • kotilo-ja-gekkofani

        nyt vain, mutta koiralle voi olla kolmella tavalla allerginen..Hilseelle, syljelle ja KARVALLE! Nimittäin mulla on kaveri joka saa Bichon friseestä allergiaa, jolla ei ole rodulleen tyypillinen turkki (sellaisiakin bichoneita on, eikä niinkään harvassa..) ja hän onkin pääasiassa karvalle allerginen..Hän ei saa täten karvattomista koirista oireita..Itse sanoit, että allergia johtuu hilseestä..Miksi sitten sanoit, että karvaton koira voisi sopia??!! Kyllähän siitäkin lähtee hilsettä, missä muistakin! Aika ristiriitaiset jutut sulla..


      • eda
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        nyt vain, mutta koiralle voi olla kolmella tavalla allerginen..Hilseelle, syljelle ja KARVALLE! Nimittäin mulla on kaveri joka saa Bichon friseestä allergiaa, jolla ei ole rodulleen tyypillinen turkki (sellaisiakin bichoneita on, eikä niinkään harvassa..) ja hän onkin pääasiassa karvalle allerginen..Hän ei saa täten karvattomista koirista oireita..Itse sanoit, että allergia johtuu hilseestä..Miksi sitten sanoit, että karvaton koira voisi sopia??!! Kyllähän siitäkin lähtee hilsettä, missä muistakin! Aika ristiriitaiset jutut sulla..

        No mulla on: Bolognese ja kääpiövillakoira ja se sopii allergia perheeseen. Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa. Ja kyl jotkut liskotkin käy lemmikki eläimiksi.


      • kotilo-ja-gekkofani
        eda kirjoitti:

        No mulla on: Bolognese ja kääpiövillakoira ja se sopii allergia perheeseen. Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa. Ja kyl jotkut liskotkin käy lemmikki eläimiksi.

        mut et voi oikeastaan sanoa, että nuo käyvät mihin tahansa allergiaperheeseen, meille ei ainakaan kävisi, sillä oon syljelle allerginen, ja jotkut voi olla muutenkin noille allerginen..koirat ja ihmiset ovat yksilöitä, joten on aika hankalaa usein löytää just oikealla tavalla allergisoimaton koira, tietylle allergiselle ihmiselle..Juu, liskot sopivat erittäin hyvin allergiselle, kuten tuo leopardigekko josta jo aikaisemmin kirjotin..


      • herää jo
        eda kirjoitti:

        No mulla on: Bolognese ja kääpiövillakoira ja se sopii allergia perheeseen. Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa. Ja kyl jotkut liskotkin käy lemmikki eläimiksi.

        Kyllä myös bolognese ja kääpiövillakoira voivat olla hyvinkin allergisoivia koira-allergiselle henkilölle.

        "Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa."

        Kyllä vaan on näilläkin koirilla allergiaa aiheuttavaa sylkeä ja hilsettä. Pelkkä karvanlähtö ei vaikuta, onko rotu allergisoiva vai ei.


      • eda
        herää jo kirjoitti:

        Kyllä myös bolognese ja kääpiövillakoira voivat olla hyvinkin allergisoivia koira-allergiselle henkilölle.

        "Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa."

        Kyllä vaan on näilläkin koirilla allergiaa aiheuttavaa sylkeä ja hilsettä. Pelkkä karvanlähtö ei vaikuta, onko rotu allergisoiva vai ei.

        Mut toi koira on sellainen että: se sopii allergia perheeseen. Se on todettu jo kaks kertaa. Mun äiti on allergia ja sit yks toinenkin on ja eikä niille
        tuu mitään siitä... Mut tota koiraa ei oo paljoon kellään.. Kaikilla ei ole noita koirii mikä meillä on. Noi toi: Bolognese ja kääpiövillakoiran sekoitus niin se ei näytä yhtään koiralta vaan se näyttää nallelta...


      • elukka

        kaverini äiti sanoi että täytyy vain mennä nuuskimaan kaikkia koiria niin selviää minkälaisen ostaa:)


      • hanzuui
        eda kirjoitti:

        No mulla on: Bolognese ja kääpiövillakoira ja se sopii allergia perheeseen. Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa. Ja kyl jotkut liskotkin käy lemmikki eläimiksi.

        Niin että kun teillä on se bolognese ja kääpiövillakoira,
        niin tuleeko niistä allergisille mitään oireita?
        kun mun äiti on allerginen, mut me koko perhe haluttaisiin koira. Ja paljonko ne maksavat? Ja maksaako se testi missä testataan onko allerginen?

        Vastaa pian, terkkuja!

        Ps. Onks Toyvillakoira ja kääpiövillakoira sama asia?


      • pissiäinen:))

        Minkä rotuinen koira teillä on?


      • opiu
        eda kirjoitti:

        No mulla on: Bolognese ja kääpiövillakoira ja se sopii allergia perheeseen. Sil ei lähe karvoi, ei oo
        mitään mikä aiheittaisi allergiaa. Ja kyl jotkut liskotkin käy lemmikki eläimiksi.

        Meillä ollaan juuri luopumassa bolognesesta poikamme allergian takia. Pötypuhetta siis.


      • ..
        eda kirjoitti:

        Mut toi koira on sellainen että: se sopii allergia perheeseen. Se on todettu jo kaks kertaa. Mun äiti on allergia ja sit yks toinenkin on ja eikä niille
        tuu mitään siitä... Mut tota koiraa ei oo paljoon kellään.. Kaikilla ei ole noita koirii mikä meillä on. Noi toi: Bolognese ja kääpiövillakoiran sekoitus niin se ei näytä yhtään koiralta vaan se näyttää nallelta...

        tiedätkös mutta kaikki eivät ole samanlaisia.


      • minioreo

        noi kommentit: kaikista eläimistä lähtee hilsettä yms. EI OLE TOTTA! meillä on 3 hiirtä ja ei mitään allergista reaktiota. mutta mun oikee asia oli siis se että: mä haluaisin koiran... mutta mul tulee aina koirista nenän kutinaa yms... kuitenkin löydettiin villakoira eikä tullu mitää. Olin kyseisellä henkilöllä jotain 8 yötä eikä mitään! mut äiskä sano että: ei voi muka tietää.............. mutta hiiriin oon tyytynyt ja onhan ne aika ihania <3


    • siilisti

      Voi teitä hilse keskustelioita!!!!!! Itse suosittelen afrikkalaista kääpiö siiliä, tuttavallisemmin minisiili. Siileistä saat tietää lisää osoitteesta:www.suomensiiliyhdistys.fi
      KUKAAN ei voi olla allerginen siilille! Siili on suloinen, tuhiseva ja hauska pallero, joka tipsuttelee pirtsakasti. Kyllä, siili on yö eläin, mutta eipähän tule surettua kun lähtee kouluun tai töihin! Että: no voi voi voi, nyt se siili jäi sinne itkemään... Ja ehtiihän siilin ottaa vaikka iltasella, kuudelta!

      • kotilo-ja-gekkofani

        kyllä niille voi olla allerginen, esim. mun yks tuttu tuli omalle siililleen allergiseksi ja lehdissäkin nykyään sanotaan, että allergisoimattomuus ei ole totta!


      • Amanda^
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        kyllä niille voi olla allerginen, esim. mun yks tuttu tuli omalle siililleen allergiseksi ja lehdissäkin nykyään sanotaan, että allergisoimattomuus ei ole totta!

        Juu, ihan höpöhöpöä toi "siilisti":n juttu.
        Eli siilillekkin voi olla ihan yhtä hyvin allerginen kun esim. jollekkin jyrsiälle. Mutta tosin on myös allergisia joilla on siili, muttei siihen kannata luottaa etteikö tulisi allergiaa.


      • joku
        Amanda^ kirjoitti:

        Juu, ihan höpöhöpöä toi "siilisti":n juttu.
        Eli siilillekkin voi olla ihan yhtä hyvin allerginen kun esim. jollekkin jyrsiälle. Mutta tosin on myös allergisia joilla on siili, muttei siihen kannata luottaa etteikö tulisi allergiaa.

        kysyisin tässä samalla että lähteekö linnuista allergiaa?


      • Siilurainen
        joku kirjoitti:

        kysyisin tässä samalla että lähteekö linnuista allergiaa?

        Lähtee ja paljon.
        Yksi pahimmista allergiaa aiheuttavista eläimistä.


    • Dabol Daffy

      Meidän kissa on 5 vuotta.Mä sairastuin astmaan ja allergiaan vuos sitten.Mä sain avaavat lääkkeet ym,ja mä pärjään hyvin.Mul lopetettiin lääkitys nyt kesäksi ja parjään mitä mainioimmin!

      • Rekku-koira

        Allergia on täysin yksilöllistä!
        Voit olla astmaatikko mutta et pärjää kalojen kanssa. (siis kalojen ruoasta voi allergiaa tulla yms. kuulemma) tai sitten voit sietää kaneja täysin hyvin. Allergioita on erilaisia ja ikinä ei voi tietää mistä eläimestä tulee sitä ja tulee tätä... Kamullani on rhodesiankoira, kun koira nuolaisi sitä käteen, käsi oli heti täynnä semmoista ikäänkuin ihottumaa. Muuten kaverini pärjää koiransa kanssa mainiosti.
        Siitä asiasta on siis turha riidellä. Mutta riskiä ei silti kannattaisi ottaa! Minunkin on tyydyttvä siihen että ostan koiran tai jo kauan haluamani alpakan vasta aikuisena. Onhan isäni tärkeämpi kuin joku eläin... (isälläni on astma) Tai eläin jonka olisin ehkä voinut nyt ostaa, on saanut paremman pysyvän kodin jostain muualta. Olen ehkä ostamassa akvaariota tai leopardigekkoa ja toivon että se saa minulta hyvän kodin! Olisi kivaa jos kertoisitte omista kaloista/gekoista/yms. liskoistanne tai vaikka kertoisistte sivut jos niillä on. Viestistä tuli vähän pitkä, mutta älkää nyt ymmärtäkö väärin. Tätä on monesti jankutettu ja sitä että voit ottaa vaikka hoitohevosen tai lehmän, ruveta näyttelyttämään jonkun muun koiraa. ruveta pet cat tai dog sitteriksi yms. Vaihtoehtoja on monia ja älkää lannistuko! En minäkään lannistunut. Eläimet on ihania ja niitä voi hoitaa ilman omaa eläintä. Minunkin mielestä se oma olisi paras.
        Terveisin: Aika surullinen eläintyttö...
        Ps. Täysiä eteenpäin!


    • gerbiilin omistaja

      No,nyt kun kerran puhutaan allergiasta , niin minun perheessäni on allergia.Mutta silti päätimme kokeilla gerbiilejä ,gerbiilit ovat pieniä jyrsiöitä joista lähtee vähän hilsettä , joka allergisoi. Jotkut ihmiset luulevat , että gerbiilit ovat erittäin allergisoivia , mutta allergia johtuu johtuu yleensä kutterinpurusta. Me käytämme kutterinpurun sijaan mörtti röpöä , se on yhtä hyvää purua kuin kutterinpurut , mutta se ei pölise , eikä meillä ainakaan allergisoi. Meidän perheessä on allergia sekä astma ja pian vuoden päivät meillä olleet gerbiilit , joista ei ole tullut mitään allergiaa.Joten kokemuksesta voin sanoa , että gerbiilit ovat oiva lemmikki alergiaperheeseen , mutta täytyy muistaa , että allergia on jokaisella ihmisellä yksilöllinen.

      • gerbiilin omistaja no.2

        Se riippuu ihan henkilöstä, että onko tietyille eläimille allerginen.
        Meille hankittiin gerbiilit myös, mutta kun oli vähän aikaa siinä häkin vieressä, niin rupes kutittaan nenää.
        itseäni ei haitannut vaikka gerbiilit ärsyttivät, mutta veljeni (joka on allerginen) kiersi häkin kaukaa.
        hakalaksi hänelle tuli elämä


    • ameeeeba

      Allergiat ovat yksilöllisiä. Toiset kestää lähes kaikkea, toiset ei sitten edes sitä kultakalaa. Liskoista ja kaloistakin heijastuu herkimille allergikoille allergeeneja, mutta nämä allergikotovat tietääkseni melko harvassa.

      Herppikset ja kalat ovat pääsääntöisesti vain katselueläimiä. Toki liskoja ja käärmeitä voi käsitellä, mutta ne eivät siitä liiemmin välitä, eikä niitä jaksa kauheasti kädellä pitää, kun ei ne ota ihmiseen kontaktia (paitsi ruokinta-aikana).

      Herkimmiten allergiaa aiheuttaa jyrsijät, kanit, linnut, siilit, fretit, useimmat koirat sekä kissat.

      Monet ajattelevat että villakoirat, bichon-koirat ja muut vastaavat ei aihkeuta allergiaa, koska karvaa ei lähde. Väärin. Koirassa aiheuttaa moni muukin allergiaa; eläinpöly, hilse, sylki, virtsa ja uloste. Jokainen koira kusee ja paskoo, joten.. No can do.

    • D

      Akaattikotilot sopii allergiselle. :3

    • nyyh...

      haluaisain lemmikin, mutta isäni äitini ja siskoni ovat eläin allergikkoja. haluaisin lemmikin joka pitää käsittelystä, ja joka on aika pieni, ja helppo hoitoinen! olisiko ideoita?

      • lemmikki_

        Hamsteri on helppo hoitoinen ja se ei tarvitse isoa häkkiä/terraariota. Itse haluaisin myös hamsterin, mutta minulla on kolme kissaa niin en halua että hamsteri kokee itsensä uhatuksi koko ajan. Kaverillani on kaksi hamsteria. Talvikko ja syyrialainen. Talvikolla on terraario ja syyrialaisella häkki. Hamsterit tykkäävät paijailusta jos ne on totutettu käsittelyyn pienestä pitäen. Hamsteri kannattaa hankkia luotettavalta kasvattajalta, koska sieltä saat varmasti terveen hamsterin. Hamsterit elävät 1-3 vuotta, joka on harmittavan vähän.

        Toivottavasti saat lemmikin niistä on paljon iloa(:


    • hyviirotui

      Mäyräkoira ja bichon frise
      eivät aiheuta allergiaa!

      • summeri1

        kaikki rodut voi aiheuttaa....


      • Heppu 7

        Hei, minun äitini on allerginen hilseelle ja kaverillani on Bichon frise ja se tuntee heti että koira on häheisyydessä


    • tahtoo kissan

      Lukekaapa tämä artikkeli (etenkin ne jotka väittävät et on allergisoimattomia rotuja): http://hyvaterveys.fi/artikkelit/?c=Terveys&a=676
      Itse olen allerginen ja ei ole koiraa tai kissaa tullut vastaan, joka ei oireita aiheuttaisi. Perjantaina 10.5 tutustuin karvattomaan kissaan (joka oli allergisella omistajalla) muuten ei oireita tullut, mutta sen sylki aiheutti heti iho-oireita. Kuulemma omistajakin saa jonkin verran oireita syljestä, mutta muuten homma on sujunut. Karvatonta kissaa pitää pestä ja rasvata joka päivä, joten se ei hilseile. Huom. kissa on vasta puoli vuotias, joten sitä, ilmaantuuko enemmän alllergiaoireita myöhemmin, ei voi ennustaa..
      Ps. olen saanut oireita mäyriksestä, villakoirasta ja Bichon friseestä (jälkimmäisestä kyl lievempiä) sekä norjalaisesta metsäkissasta, jota kans väitetään allergisoimattomaksi

    • mää surullinen

      Mikäköhän on niissä allergiatesteissä se yleisin numero asteikolla? Että miten se luokitellaan ja mihin numeroon asti asteikko on? Mulla oli asteikolla 4 kissat ja koirat. Ja kani oli 5. Esim. hevosille en kuulemma ole allerginen, saattaa johtua siitä etten talleilla käy... Mutta juu, uskon että kani-allergia on vahvempi, koska meillä on sellainen. Hmm... Mitäköhän sen kans pitäis tehdä? Mulle on kyllä määrätty lääkkeet, hengitysteitä avaavaa nenäsumutetta ja tarvittaessa kirvelyä lieventäviä silmätippoja. Huomaa kyllä heti jos jättää lääkkeet illalla pois että saa oireita.

      Kerran olin yötä talossa jossa oli kaksi siamilaista ja seuraavana päivänä piti juosta äkkiä yökkärit päällä ulos kun happea ei meinannut saada ja silmät kirveli vietävästi. Mutta tämä kaikki tapahtui siis enne lääkkeiden käyttöä.

      Kyllä eläinallergia on yksi helvetti varsinkin jos on eläinrakas niin kuin mä. Kyllä sitä on jos mitäkin eläintä kotiin haluttu.

      • summeri1

        kannattais miettiä kumpi on tärkeempi,sun elämä vai eläin.....


    • roce

      minä rakastan eläimiä mutta minun perheeseen ei voi tuoda koska kaikki paitsi minä on allergisia iso veljeni on allerginen kaikille karvasille eläimille ja niitten kuolalle en kä kyllä haluaisi kalaakaan tiädätkö mitä minun pitäisi tehdä

      • lemmikki_

        roce sun pitää oottaa:)) sun pitää oottaa et pääset muuttaa pois kotonta et saat lemmikin jonka haluut:))


      • Eläin rakas tyttö

        Minulla on sama ongelma haluisin eniten koiran mutta kyllä kaikki karvaiset eläimet kävisivät ja äiti on allerginen hilseelle ja enkä minäkää nitä kaloja haluis ku ei niistä mitään iloa ole ku ne vaan ui


    • T.S.

      Itse suosittelen snautseria, jolta eivät karvat lähde muuten kuin kypsänä nyppimällä. Meillä on kaksi, ainoat eläimet ovat jotka eivät kalojen lisäksi aiheuta allergisia reagtioita, tottahan toki on hieman totuteltavaa aluksi, mutta kyllä se siitä :)

      • sad

        ei välttämättä.joillakin altistus lisää allergiaa.yksilöllistä,ei voi etukäteen sanoo---


    • JuttaSanni

      Voi voi lukiessani tätä keskustelua.. kyllä on tietämätöntä porukkaa! Tai osaltaan oikeassa, osaltaan ei. Itselläni on kokemusta liskoista, kaloista, kotiloista, kilpikonnista, siileistä, sammakoista sekä villakoirista. Haluaisin omalta osaltani sanoa, että kissa, hevonen, koira, linnut sekä jyrsijöistä rotta, hamsteri sekä kani aiheuttavat eniten allergiaa. Itselläni on todettu todella paha eläinallergia jokaiselle eläimelle, mukaan lukien siitepöly allergiat, koivu ja heinä allergiaa lukuun ottamatta. Sain pienempänä lemmikiksi liskon ja sammakoita sekä kaloja, koska vanhempani olivat allergisia, ja olin itse astmaatikko. Halusin tietenkin itselleni "paijailtavan" kaverin, niinkuin moni 10vuotias tyttö itselleen haluaa ja luettiin silloin isäni kanssa netistä kääpiösiilistä, josta ei_varmasti tulisi mitään allergiaa. Noh, päätettiin sitten kasvattajalta tälläinen söpöläinen ostaa, ja hintaa tuli kaikkineen noin 500euroa kun pienen taaperon kävimme kasvattajalta hakemassa. Olin maailman onnellisin tyttö, omistin eksoottisen eläimen, josta ei tulisi mitään allergioita, kaikki oli täydellistä! Aapo siilimme eli seitsemän ihanaa vuotta kanssani, ja kuinka se rakastikaan rapsutuksia ja paijaamista! Selvisin viisi vuotta ongelmitta Aapon kanssa, ja kolme vuotta kun siili oli meillä ollut, (niinkuin monelle pikkutytölle käy,) kyllästyin siihen. Isäni paijasi Aapoa päivittäin ja itsellä jäi se vähän vähäisemmäksi, kas kummaa allergisoiduin siileeni! Kun koskinkin Aapoa, sain käteni täyteen pieniä valkoisia rakkuloita, käteni olivat tulipunaiset, kuumat ja henkeä ahdisti. Aapon vanhentuessa se alkoi myös haisemaan. Aapo haisi olohuoneeseen asti, ja haju muistutti käytettyä vauvan vaippaa. En siis enää koskenut Aapoon ja en saanut mitään oireita, vaikka olin siileni kanssa vielä monta vuotta samassa huoneessa. Ostin itselleni myös kilpikonnan, josta ei tule minkäänlaista allergiaa, ja toisin kuin kuvitellaan, kilpikonna on oikein mukava lemmikki. Meidän Lili tietää missä jääkaappi sijaitsee, jokaisen perheenjäsenen äänen, sekä seuraa perässä kaikkialle. Kilppari on siis sosiaalisempi lemmikki kuin moni kuvittelee. Niin, viime talvena meidän astma perheeseen tuli toyvillakoira, jonka otimme pienellä riskillä. Kerroimme kasvattajalle ikuisesta haaveestamme ostaa kääpiökoira, ja meitä riivaavasta allergiasta ja pahasta astmasta. Kasvattaja suhtautui asiaan hyvin ja kaupat tehtiin. Toyvilliksemme tuli sitten meille, ja aloimme heti pelätä pahinta. Minkäänlaista allergiaa ei kuitenkaan syntynyt, ja kaikki on mennyt nyt vuoden päivät oikein mallikkaasti! Koko perheen yhteinen unelma täyttyi ja olemme todella onnellisia että kaikki meni näin hienosti. Koirasta ei tosiaan lähde sitä karvaa tiheän turkkinsa ansiosta, ja ei haise yhtään koiralle, niinkuin koirat yleensä haisevat. Oikein viehättävä tapaus ja rotuna sopii lapsiperheeseen, kuin sporttiselle parillekkin. Kotikoiraksi, tai näyttelyyn, lenkkipoluille tai agilityyn. Seuraavaksi ajattelin kokeilla gerbiileitä, sillä niistä en ole saanut minkäänlaista allergiaa kun olen yöpynyt tuttavillani, joilla on gerbiileitä. Joten astmaatikot ja allergiset, älkää menettäkö toivoanne! Kaikki on yksilöllistä, se on totta, mutta on aiheetonta pilata toisen mahdollisuudet "ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA OSTA VILLAKOIRAA!!!!!! ALLERGISOI NIINKUIN MUUTKIN ELÄIMET, kaikki karvaiset kaverit ovat kielletty sinulta, no can doo" tai levittää väärää tietoa "SIILIT ON PARHAIT LEMMIKKEI KANTSII OSTAA EI AIHEUTA KELLEKKÄÄ MITÄÄ 100% varmuus" Omia kokemuksia voi kuitenkin jakaa. Hei haloo, kaikki lähtee teistä itsestänne, ottakaa asioista selvää ja tutkikaa yhdessä netistä ja käykää tutustumassa kyseiseen rotuun mitä mietitte, ja sopikaa vaikka treffit kasvattajan kanssa. Toivon monen lukevan tämän, että saataisiin just nämä "älä missään tapauksessa osta" tai "ei varmasti aiheuta kellekkään allergiaa" tyyppiset epätietoisuudet loppumaan. :)

      • eläimet elämä

        kiitos kun selvennit olin jo vaipua epätoivoon siis veljeni on allerginen tosi paljon eläimille. mitä eläintä suosittelisin.


      • eläimet elämä

        kiitos kun selvennit olin jo vaipua epätoivoon perheeni on hyvin allerginen eläimille kuolalle kartalle hilseelle ja kaikelle mitä eläintä suosittelisin


    • Leomään

      Paljon Leopardigekot maksaa?




      Terveisin tyttö joka olisi ehkä hankkimassa Leoksia :)

    • Nice ihminen

      Oletko varma, että olet juuri karvaisille eläimelle allerginen?
      Usein luullaan, että on karvalle allerginen mutta onkin hilseelle.
      Jos olet hankkimassa esim. lapsellesi lemmikkiä kannattaa kääntyä hamsterin puoleen. Se on kyllä karvainen, mutta sitä karvaa ei kulkeudu vaatteiden mukana ympäri taloa. Ehkä pitkäkarvaisilla...Muttei ainakaan lyhytkarvaisilla!
      Jos olet hankkimassa itsellesi en keksi muuta kuin joku matelija.
      Jos välttämättä haluat jonkun paijailtavan lemmikin sinun kannattaa kääntyä siedätyshoidon puoleen. Se ei varmastikaan viehätä kukkaroa, mutta kyllä sen pitäisi toimia. Jos rahatilanne on huonompi en suosittele mitään lemmikkieläintä.
      Lemmikit voivat sairastua, vaikka pitäisitkin lemmikistäsi todella hyvää huolta.
      Itse en voisi kuvitella elämääni ilman lemmikkieläintä. Jos olisin sinä niin paneutuisin heti siedätyshoitoon. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni asiasta. Jos olet hankkimassa matelijaa, paneudu huolellisesti hoitoon sillä ainakin käärmeiden käsittelyn jälkeen pitää pestä kädet. Liskoista en valitettavasti tiedä. Muista eläimistä kylläkin hyvin paljon...Muunmuuassa: Kaneista, marsuista, koirista, kissoista,kesyrotista, hamstereista, käärmeistä, freteistä... Minulta voi kysyä ihan MITÄ VAIN noista edellämainituista eläimistä. Ja tiedän monta hyvää kasvattajaa kustakin eläimestä. Joten minulle vain tänne palstalle viesiä! Parhain eläinterveisin: Nice ihminen.

    • eläinrakas tyttö

      minun perheen jäsenet ovat allergisia eläimille kuolalle kervoille kaikille mikä eläin voisi olla selklainen jonka voisin ottaa

      • eläimet elämä

        minulla on ihan sama tilanne kuitenkin rakastan eläimiä yli kaiken. Mitä minä voisin tehdä? haluaisin kuitenkin tosi paljon jotain seurallista eläintä enkä vaan jotain kaloja. joku eläin jota voisi pitää sylissä ja helliä ja silittää tiedätkö mitään sellaisia eläimiä?


    • ............

      Sphynx kissa tai meksikon karvatonkoira

      • Huomiooo

        HUOMIO KAIKKI ALLERGISET! Itse olen allerginen, ja olen jo pitkään miettinyt aavikkoiguaania. Ne ovat kasvissyöjiä, eivätkä tarvitse paljoakaan tilaa.


      • Kääpiöhamsteri fani :D

        Hankkikaa hamsteri :D. Itse olen hyvin allerginen kaikille karvaisille,astmakin on ja siitepöly allergiaa. Kissa aiheuttaa eniten minulle allergiaa, ja se on surullista,koska olen halunnut koko elämäni ajan omaa kissaa. Alkujaan kokeilin hankkia kaloja mutta se ei tuntunut samalta. Myöhemmin kuulin että kääpiöhamsteri lajiltaan talvikko, sopii allergiselle. Joten ostin sen,eikä ole tullut mitään. Todella söpö! Helppohoitoinen,eikä kovinkaan kallis. Nyt minulla on jo kolmas menossa.


    • alehandro2

      Huomioikaa ketjun ikä...

      Mutta allergisille, ottakaa selvää MILLE olette allerginen, kissalle, koiralle, hevoselle? Tämäkin vaihtelee. Joskus vain tietyt koira/muut rodut allergisoivat ja joissakin tapauksissa vain yksittäiset koirat! Ei siis kannata heittää pyyhettä kehään. Jos on vain koiralle tms. allerginen, voi harkita lintua, käärmettä, liskoa, kotiloa, marsua, kania, hamsteria, rottia... lista jatkuu :) Ottaa vain selvää mistä tykkää ja mikä itselle sopii!

    • ellllaaaa

      on olemassa koirarotu (Maltankoira) joka on pitkäkarvainen mutta se on allergia koira eli siltä ei tipu yhtään karvoja... rotu on kallis mutta suosittelen :)

    • jippa1

      Kilpikonna. Melko helppohoitoisia, ei vaadi ruokailujen kannalta paljoa ja varsin mukavia (: Tosin aika kalliita.

      • Kissannminttu

        Vai ei mäyräkoira, bichon frise tai villakoirat allergisoi. Tuttavillani on noita koiria ja jokaiselle olen allerginen. Ei ole koirarotua, jolle en ole allerginen. Ja siis kukaan ei ole allerginen karvoille. Aivan sama onko karva pitkää tai lyhyttä vai ollenkaan. Tuossa aiemmin on jo selitetty, mille kaikelle koirassa voi olla allerginen.

        Itse olen allerginen myös kissoille, linnuille, jyrsijöille, kaneille, lehmille, lampaille, hevosille... Ja olen asunut 3 ensimmäistä elinvuottani umpilandella maatilalla.


      • Horselove❤️
        Kissannminttu kirjoitti:

        Vai ei mäyräkoira, bichon frise tai villakoirat allergisoi. Tuttavillani on noita koiria ja jokaiselle olen allerginen. Ei ole koirarotua, jolle en ole allerginen. Ja siis kukaan ei ole allerginen karvoille. Aivan sama onko karva pitkää tai lyhyttä vai ollenkaan. Tuossa aiemmin on jo selitetty, mille kaikelle koirassa voi olla allerginen.

        Itse olen allerginen myös kissoille, linnuille, jyrsijöille, kaneille, lehmille, lampaille, hevosille... Ja olen asunut 3 ensimmäistä elinvuottani umpilandella maatilalla.

        Kissanminttu kuule meidän perheessä on bichon frise ja ei allergisoi! Koska meillä on allergisia ihmisiä mutta tämä koirarotu on allergisoivarton


    • Horselove❤️

      Allergisoivaton koirakin löytyy rotu nimeltä bichon frise

      • Bichon frise <3

        Anteeks vaan! Mutta kaikki koira rodut VOI aiheuttaa allergiaaaa..
        Jopa Bichon frise. Tiedän monia jotka ovat tälle allergisia. Riippuu mille koirassa on allerginen. Jotkut on cottonille mutta ei kultasellenoutajalle ja toisilla vaikka toiste päi. Voi myös riippua koirasta yksilönä.
        Se kyllä pitää paikkaansa että jos bichonin turkkia hoitaa hyvin se voi aiheuttaa vähemmän mitä koirat yleensä.
        Omalle koiralle myös voi siedättyä!

        Meille tulossa Bichon frise pentu vaikka äiti on allerginen. Onhan se aina riski mutta äiti ei ole saanut cottonista eikä tuosta juuri mitään, niin ainaki hyvä lähtökohta siedättymiselle ;) Jos oikeasti koiran haluaa niin kannattaa olla mahdollisimman monien rotujen kanssa ja harkitsee sitten vielä tarkkaan sitä mistä sai vähiten oireita (mieluiten ei kyllä ollenkaan) että jos ottais sen.
        Mutta ei kannata luovuttaa! Rohkeasti kokeilemaan ja unelmia toteuttamaan!
        Mutta muistakaa ajatella mitä terveys kestää!


      • Bichon frise <3
        Bichon frise <3 kirjoitti:

        Anteeks vaan! Mutta kaikki koira rodut VOI aiheuttaa allergiaaaa..
        Jopa Bichon frise. Tiedän monia jotka ovat tälle allergisia. Riippuu mille koirassa on allerginen. Jotkut on cottonille mutta ei kultasellenoutajalle ja toisilla vaikka toiste päi. Voi myös riippua koirasta yksilönä.
        Se kyllä pitää paikkaansa että jos bichonin turkkia hoitaa hyvin se voi aiheuttaa vähemmän mitä koirat yleensä.
        Omalle koiralle myös voi siedättyä!

        Meille tulossa Bichon frise pentu vaikka äiti on allerginen. Onhan se aina riski mutta äiti ei ole saanut cottonista eikä tuosta juuri mitään, niin ainaki hyvä lähtökohta siedättymiselle ;) Jos oikeasti koiran haluaa niin kannattaa olla mahdollisimman monien rotujen kanssa ja harkitsee sitten vielä tarkkaan sitä mistä sai vähiten oireita (mieluiten ei kyllä ollenkaan) että jos ottais sen.
        Mutta ei kannata luovuttaa! Rohkeasti kokeilemaan ja unelmia toteuttamaan!
        Mutta muistakaa ajatella mitä terveys kestää!

        Lisään vielä että äitini koira-allergía on 5 ja keskivaikea astma


      • Katjuska1234
        Bichon frise <3 kirjoitti:

        Lisään vielä että äitini koira-allergía on 5 ja keskivaikea astma

        Me jouduttiin luopumaan meidän Kasse-bichonista, kun siskollani tuli siitä oireita ja hänellä todettiin sit koira-kissa-allergia :( Itelläkin oli nokka tukossa ja silmät välillä vuosi muttei pahasti, mulle ei tehty testejä mutta nuo loppui kun Kasse myytiin :( Että niillekin voi olla allerginen. Sit kuultiin että vehnäterrieri ei aiheuttaisi allergiaa ja kysyttiin lääkäriltä joka sanoi että aivan kaikki koirat aiheuttaa allergiaa. Niin ei sitten otettu vehnistä kun olisi ollut liian kova paikka luopua heti perään toisesta koirasta.


    • fanskuli22

      kysymys minkä rotuinen hevonen sopii ihmiselle joka on allerkinen hevosille

    • Otappas

      Serkku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe