Valimotöistä 9 euroa/tunti

hermiitti

Olin työhaastattelussa tällä viikolla Varamiespalvelussa, kun minulle soitettiin yli kolme vuotta vanhan hakemukseni johdosta. Ajattelin, että jo on metallimiehistä pulaa, kun kuntoutustuella olevaa mielenterveyskuntoutujaakin kysytään töihin valimolle.

Menin sitten haastatteluun ja siinä mun edellä haastatateltiin yhtä mannea. Manne kysyi, että mitä palkkaa valimolla maksetaan ja haastattelija sanoi, että päivätöistä saa 9 euroa tunnille palkkaa. Ajattelin, että en hemmetissä lähde sillä palkalla raskaisiin valutöihin, kun jo markka-aikaan tienasin ilman lisiä parhaimmillaan 75 markkaa/tunti.

Sitten tulikin minun vuoroni haastatteluun ja mua vitutti aika paljon sen mannen haastattelun jälkeen. Sanoin, että mulla oli hyvä työmotivaatio vanhassa työpaikassani, kun siellä maksettiin urakkapalkkaa. Haastattelija sanoi, ettei mukamas tiedä tarkkaan sitä palkkaa, jota toimeksiantaja maksaa, vaikka juuri oli sanonut mannelle tarkan tuntipalkan. Haastattelija kumminkin sanoi suosittelevansa minua töihin, vaikka mulla on masennustaustaa ja olen ollut toimeton kohta kolme vuotta.

Minusta tuntuu, että tämä kyseinen valimo ei noudata Tessin mukaista palkkausta. Eikö valimon kannattaisi maksaa parempaa palkkaa, niin väki olisi työhön motivoituneempaa ja työntekijät sitoutuisivat pitempiin työsuhteisiin.

Mitä mieltä olette, lähtisittekö valimolle töihin tolla palkalla?

18

10062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdä yhtään

      mitään, ettei varamiespalvelu vaan vetäis välistä?

      Realistisempi palkka vois olla 12-14€.

      • hermiitti

        Kyseessä olisi kumminkin vakityö. En tiedä sitä, että viekö Varamiespalvelu osan palkasta vai onko Varamiespalvelu vaan konsulttina, kun valimo hakee lisää väkeä töihin.

        Minä voisin kyllä jo 10 euron palkalla lähteä töihin, mutta 9 euroa kuulostaa tosi pieneltä palkalta. Sillä voisin mennä pienemmälläkin palkalla töihin, että saisin työkokemusta, kun olen ollut jo vuosia toimettomana.


    • Jeppe12

      koska nykyään saan valimosta huomattavasti paremmin. Ja olen kyl tosta 9€:sta hyvinkin ihmeissään et mikäköhän valimo kehtaa edes tarjota tuollaista "palkkaa" ? peiron?

      • ehdottomasti hommiin

        Componenta maksaa ainakin aluksi vielä vähemmän kuin tuon 9 €.

        Minkähän takia nuoret nykyään luulee saavansa heti aluksi toistakymmentä euroa tunnissa hommasta kuin hommasta...


    • työntekijänvuokrausfirmat

      ottaa omansa välistä. työntekijälle tarjotaan 9 e/h ja ithe laskutetaan asiakasta 11-14 e/h mukaan. Parempaa palkkaa saisit suoraan firmasta, mutta ne ottaa töihin mielummin sellaiseisen kaverin, jonka tuntevat (esim. Varamiespalvelun kautta tulleen alihankitun työntekijän).

      Jos homma kiinnostaa, niin tee työsi hyvin. Sinunhan ei tarvitse uusia sopimustasi Varamiespalvelun kanssa ja voit sopimuksen päättymisen jälkeen hakea töitä suoraan valimolta. Hyvä otetaan aina töihin ja palkkakin on kohdallaan :-)

      • saattaa olla pieni

        Ja muistakaas nuoret, että ei se alkupalkka ole se lopullinen palkka hautaan asti. Aluksi opetellaan hommia ja saadaan "pientä" palkkaa. Siitä se sitten nousee kokemuksen ja osaamisen myötä vuosien varrella firman käytännön mukaan. Mutta se on ihan varmaa että juuri missään aloittelijan alkupalkka ei varmasti ole ns. "kohdallaan".

        Tyvestä puuhun noustaan!


      • kokenut

        Jos palkka työntekijällä 9,00 € niin vuokrausfirman veloitus on 17-18 € alv.
        Vuokrafirmalle jää tästä noin 4 € / tunti itselle (eikä tarvi tehdä mitään).
        Tämä asia on ihan tarkalleen näin.


    • on kyllä tehnyt

      metalliliiton kanssa sopimuksen, joten palkat menee metallin tessin mukaan, käsittääkseni valimotyökin kuuluu siihen. Olisko ollut alkupalkka. Minullakin oli kesällä alkupalkka vajaa 9 euroa, nyt palkka todistuksen mukaan kta oli kuitenkin vähän yli 12 euroa.

      • hermiitti

        Kyllä minä sen ymmärrän, että heti alussa ei voi maksaa täyttä palkkaa. Olisin voinut jopa lähteä 9 euron tuntipalkalla töihin tässä tilanteessa. Ei ole vaan valimolta mitään kuulunut, kun kerroin haastattelussa mt-ongelmista.


      • kokenut

        Varamiespalvelu maksaa pienimmän palkan minkä TES sallii.
        Lomakorvaukset ja pekkaset maksetaan joka tilissä eli niiden ei kannata antaa hämätä, normaalifirmassa ne saa kun pitää kesälomaa tai vapaata, ne pidetään Kuramiehissä palkatta. Tuolla palkkasysteemillä hämäävät nuoria. Työterveyshuoltoa ei ole myöskään minkäänlaista jos olet varamiespalvelun hommissa, normaalifirmoissa se yleensä on järjestetty.
        Irtisanomisaikoja ei ole ja työn kestosta ei ole takuita, vaikka olisit samassa paikassa kuinka kauan.


    • sammukka

      Aika turhasta valita hei. Ota tai jätä, ihan hyvää tekis jos pääsist kuule ihmisten ilmoille vähäks aikaa. Saisit elämästäs kiinni ja pystyisit lopettamaan lusmuilun...

    • työntekijä

      Мitä nyt alkupalkka(Valimotyöntekijä)

    • osuva-nimi

      Ei ihme, että Varamiespalvelu lyhensi taannoin nimensä osuvammaksi. VMP!

      • Sääntelynpurkua

        Laittaako SSS-hallitus pystyyn "VTP:n" (VapaaTyönäytePalvelu)?


    • idiootit

      palkat alas, verot ylös ja ostovoima nolliin, vittu mikä idioottien hallitus..

    • vaIinta.tehty

      Valimolla olis duunia, mutta koska kaikki paikat on vuokratyöfirmojen kautta niin jätän väliin. Siinä hommassa kun myydään terveyskin halvalla pois.

      Työmarkkinat muutenkin aika huonot jos ei halua vuokratyöfirmaa vetämään välistä. Jokaisella lienee oikeus valita elättääkö jotain ylimääräistä riistofirmaa vai tekeekö suoraan työnantajalle.

      • Urpå

        En ymmärrä miksi vuokrafirmoja niin karsastetaan. Itse kun oli nuori ja halusin vain palkkatöitä niin menin vuokrafirman kautta raksa-apulaiseksi. Myöhemmin kiinnostuin metallialasta ja menin myös vuokrafirman kautta töihin. Sitten kouluttauduin metallialalle ja pääsin suoraan työnantajalle töihin missä tein helvetisti töitä. Firma oli kuitenkin perseestä ja ilmapiiri syövyttävä, joten vaihdoin alaa mikä oli elämäni paras pelimiesliike. Mutta vuokrafirmoista jäi hyvä mieli, kun palkka tuli aina ajallaan ja töissä ollessa oli tosiaan "vain töissä" eikä tarvi sekaantua monimutkaisiin ihmissuhdekiemuroihin mitenkään.


      • Jatkoa
        Urpå kirjoitti:

        En ymmärrä miksi vuokrafirmoja niin karsastetaan. Itse kun oli nuori ja halusin vain palkkatöitä niin menin vuokrafirman kautta raksa-apulaiseksi. Myöhemmin kiinnostuin metallialasta ja menin myös vuokrafirman kautta töihin. Sitten kouluttauduin metallialalle ja pääsin suoraan työnantajalle töihin missä tein helvetisti töitä. Firma oli kuitenkin perseestä ja ilmapiiri syövyttävä, joten vaihdoin alaa mikä oli elämäni paras pelimiesliike. Mutta vuokrafirmoista jäi hyvä mieli, kun palkka tuli aina ajallaan ja töissä ollessa oli tosiaan "vain töissä" eikä tarvi sekaantua monimutkaisiin ihmissuhdekiemuroihin mitenkään.

        Niin ja palkka oli ja pysyi samana tai huonompana kuin raksa-apulaisena vuokrafirman kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe