Kaasuhitsaus

liekin säätö

Eli, kuinka saan säädettyä liekin oikeaksi kaasuhitsauksessa/polttoleikkauksessa?
Onko jossain hyviä neuvoja että saisin liekistä mahd. hyvän?

Sitten toinen asia.
Olisko jollain puikkohitsaukseen hyviä vinkkejä, minulla tahtoo jäädä aina puikko kiinni levyyn, eli tulee ns. liimapuikko. Mikä siihen avuksi, olen tuhlannut jo noin 60 puikkoa siihen, kun aina se jää materiaaliin kiinni, 2,5 puikon saan jotenkin syttymään, mutta huonosti, mutta 3,25 puikkoa en saa millään syttymään. Virtamäärät ja materiaalit yms. ovat kyllä oikeat. Mutta mikä neuvoksi?
Myös muita hyviä vinkkejä kaasu ja puikkohitsaukseen otetaan vastaan.

23

22568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puikoista

      Ei puikko muutu siitä käyttökelvottomaksi että se jää kiinni, sitten vaan nykäistään se irti ja uusi yritys.

      Puikon sytytys on tekniikkalaji, eikä se syty tökkimällä vaan tarvitaan rauhallinen raapaisu, vähän kuin tulitikkua sytyttäisi. Jos on KUIVIA puikkoja ja riittävästi virtaa niin ei pitäisi olla ongelmia.

      Halpismallin muuntaja on muutenkin kamala siinä mielessä että sillä jää puikko helpommin kiinni; käy kokeilemassa rauta-maatalouskaupassa invertterillä niin vot... ainoa sitten että se maksaa sen ~300 eur.

      • Nimetön

        on kyllä ihan laadukkaat ja hyvät, joten ei niissä pitäisi vika olla.
        Kun se liimautuu kiinni ja sen ottaa pois, niin siitä lähtee se kuona pois ja tuntuu ettei se sen jälkeen varsinkaan syty..vinkkejä vinkkejä:)


      • skropo nikkari
        Nimetön kirjoitti:

        on kyllä ihan laadukkaat ja hyvät, joten ei niissä pitäisi vika olla.
        Kun se liimautuu kiinni ja sen ottaa pois, niin siitä lähtee se kuona pois ja tuntuu ettei se sen jälkeen varsinkaan syty..vinkkejä vinkkejä:)

        just joo. Eipä kai kukaan ole seppä syntyessään. Jos olet harjoitellut vasta 60:llä puikolla jatka vaan harjoituksia. Itse hitsasin satunnaisesti noin kymmenen vuoden ajan työssä sekä vapaa-ajallani ja tänä aikana opin sytyttämään puikon kohtuullisella menestyksellä. Nyt olen hitsannut päivittäin muutaman tunnin noin vuoden ja alkaa hitsauskin sujua, mutta ammattitaitoni on kuitenkin jotain 20 prosentin luokkaa ammattihitsareihin verrattuna, joten harjoitusta se vaan vaatii.
        Kyllä 3,2 puikko syttyy aivan yhtä hyvin kun on vaan oikea virta. Kyllä puikon saa syttymään tökkäämällä mutta oikeampi tapa on raapaisu. Käyttämätön puikko syttyy ihan hipaisemalla ja jos ei syty on laitteissa tai säädöissä vikaa.
        Keskeeräisen puikon saa myös syttymään helposti esim pyöräyttämällä sitä hienovaraisesti jossain metallin kulmakohdassa jolloin puikon metalli hipaisee hitsattavaa metallia, tätä itse käytän esim. hankalissa paikoissa tai vaikka heftatessa jolloin kappaleet siirtyvät helposti jos niitä tökkii.
        Harjoitusta vaan!


      • Hitsari
        skropo nikkari kirjoitti:

        just joo. Eipä kai kukaan ole seppä syntyessään. Jos olet harjoitellut vasta 60:llä puikolla jatka vaan harjoituksia. Itse hitsasin satunnaisesti noin kymmenen vuoden ajan työssä sekä vapaa-ajallani ja tänä aikana opin sytyttämään puikon kohtuullisella menestyksellä. Nyt olen hitsannut päivittäin muutaman tunnin noin vuoden ja alkaa hitsauskin sujua, mutta ammattitaitoni on kuitenkin jotain 20 prosentin luokkaa ammattihitsareihin verrattuna, joten harjoitusta se vaan vaatii.
        Kyllä 3,2 puikko syttyy aivan yhtä hyvin kun on vaan oikea virta. Kyllä puikon saa syttymään tökkäämällä mutta oikeampi tapa on raapaisu. Käyttämätön puikko syttyy ihan hipaisemalla ja jos ei syty on laitteissa tai säädöissä vikaa.
        Keskeeräisen puikon saa myös syttymään helposti esim pyöräyttämällä sitä hienovaraisesti jossain metallin kulmakohdassa jolloin puikon metalli hipaisee hitsattavaa metallia, tätä itse käytän esim. hankalissa paikoissa tai vaikka heftatessa jolloin kappaleet siirtyvät helposti jos niitä tökkii.
        Harjoitusta vaan!

        Joo oikeessa oot. Puikkoa raapaistaan hitsattavaan materiaaliin. Hakatessa kuori irtoaa ja tahtoo senkin vuoksi jäädä kiinni. Virran suuruus vaikuttaa tietenkin.
        Nykyään kunnon hit.koneissa pystyy säätämään sytytysvirtaa jolloin puikko syttyy paremmin.
        Paljon vaikuttaa myös puikon laatu. Esim. kirkas puikko syttyy melkeen itestään, joskus liiankin hyvin (näkee noin 20- sekunttia pelkkiä valopalloja).
        Kirkkaita puikkoja on hyvä käyttää esim. "virapelihommissa" hepatessa. Jos jostain löytää puikkoja. Syttyvät hyvin..
        Ammattihommissa (kuvakarveissa) pitää olla tarkkana etenkin sytyttäessä puikkoa. Jos käyttää kerran poltettua,kosteaa puikkoa aloittaessa, voi saumaan jäädä huokosia. Näissä tapauksissa kannattaa sytyttää hieman kauempaa jonka päälle tullaan hitsaamaan.
        Seospuikot tahtoo olla pikkasen kalliinpia kuin rautakaupan patarauta puikot, eli ei paljon passais mättää vähän käytettyä puikkoa roskiin.. Ja roskiskin voi syttyä palamaan.. :)
        T: Hitsari


    • hitsari

      kaasuliekki on silloin hyvä, kun huntu häviää näkyy kaasuhitsauslasien läpi paremmin. Tuntuu ettei nykyään enään ammattikouluissa opeteta kaasulla hitsaamaan saati polttoleikkaamaan. Meillä on ammattikoulusta rullut kaveri, eikä osannut säätää liekkiä kaasuvehkeisiin, pillit sulaa kun imastaa liekki sisään, eipä oo mulle sattunut 20 vuoden aikana.

      • ilbari

        kyllä meille ainaskii amiskassa opetetaan kaasullahitsaamaan.. en oo mittään muuta tässä tehnykkään kahteen viikkon ku hitsanu kaasulla.ja olen siis LVi-alalla. ja polttoleikaamaan opettelimme myös.. en ymmärrä miten pillin voi saada sulamaan :D


      • siinaa

        olen amiksen ekalla lvi-puolella opiskeleva tyttö, ja meillä kyllä opetettiin kaasulla hitsamaan ihan tarpeeksi.
        viisi viikkoa ei tehty mitään muuta kuin hitsattiin kaasulla, vietiin koepaloja opettajalle ja se arvosteli ne. nyt kun kaikki osaavat, siirryimme tänään puikkoon. alkoi vituttaa kun en saanut syttymään ja kun puikko tarttui kiinni levyyn. mutta kyllä se helpommalta tuntui kuin kaasuhitsaus.
        en kyllä ole kuullut että pillikin voisi sulaa... itellä on aina onnistunut hyvin toi liekin säätö.


      • ProHitsiW
        siinaa kirjoitti:

        olen amiksen ekalla lvi-puolella opiskeleva tyttö, ja meillä kyllä opetettiin kaasulla hitsamaan ihan tarpeeksi.
        viisi viikkoa ei tehty mitään muuta kuin hitsattiin kaasulla, vietiin koepaloja opettajalle ja se arvosteli ne. nyt kun kaikki osaavat, siirryimme tänään puikkoon. alkoi vituttaa kun en saanut syttymään ja kun puikko tarttui kiinni levyyn. mutta kyllä se helpommalta tuntui kuin kaasuhitsaus.
        en kyllä ole kuullut että pillikin voisi sulaa... itellä on aina onnistunut hyvin toi liekin säätö.

        Kyllä itse uskon pillin sulamiseen, oon nähnyt palavia ja sulaneita maskejakin näiltä aloittelijoilta:) kyllä kaikki oppiminen vaati vaan aikansa, vähän kuin opettelisi kirjoittamaan, toiset ei tietysti opi ikinä. Ns. liimapuikot tulee siitä kun käsi-silmä kordinaatio ei pelaa yhteen riittävän hyvin, puikkoa ei kuulu työntää sinne sulan sisään, ja puikkoa kuuluisi hitsata ns. vetämällä. Minusta kouluissa kannataisi ehkä aloittaa MIG/MAG-hitsauksesta tai TIG-hitsauksesta, jotka ovat helpompia opetella, puikon käyttökin on paljon helpompaa kun on saanut tuntumaa muista menetelmistä. Jossain vaiheessa hitsaus alkaa tuntuun ihan normi-toiminalta eikä tarvitse juuri miettiä mitään, menee kuin vettä vaan.


      • epoåiwypgf
        ProHitsiW kirjoitti:

        Kyllä itse uskon pillin sulamiseen, oon nähnyt palavia ja sulaneita maskejakin näiltä aloittelijoilta:) kyllä kaikki oppiminen vaati vaan aikansa, vähän kuin opettelisi kirjoittamaan, toiset ei tietysti opi ikinä. Ns. liimapuikot tulee siitä kun käsi-silmä kordinaatio ei pelaa yhteen riittävän hyvin, puikkoa ei kuulu työntää sinne sulan sisään, ja puikkoa kuuluisi hitsata ns. vetämällä. Minusta kouluissa kannataisi ehkä aloittaa MIG/MAG-hitsauksesta tai TIG-hitsauksesta, jotka ovat helpompia opetella, puikon käyttökin on paljon helpompaa kun on saanut tuntumaa muista menetelmistä. Jossain vaiheessa hitsaus alkaa tuntuun ihan normi-toiminalta eikä tarvitse juuri miettiä mitään, menee kuin vettä vaan.

        on jumittunut jonnekin 1900-luvun alkupuolelle, mitään kehitystä ei ole tekniikassa tapahtunut vaan edelleen tarvitaan kaiken maailman ammattiylpeitä 20 kokemuksen osaavia hitsaripuliukkoja kunnollisten saumojen vääntöön, luulis et nykypäivänä pelit ja vermeet ois sitä luokkaa että PIKKULAPSIKIN osais hitsata - ilmeisesti hitsareiden ammattisalaliitto tekee kaikkensa, jottei tekniikka pääsisi kehittymään tähän pisteeseen asti!!


      • sivusta sekaantuja
        epoåiwypgf kirjoitti:

        on jumittunut jonnekin 1900-luvun alkupuolelle, mitään kehitystä ei ole tekniikassa tapahtunut vaan edelleen tarvitaan kaiken maailman ammattiylpeitä 20 kokemuksen osaavia hitsaripuliukkoja kunnollisten saumojen vääntöön, luulis et nykypäivänä pelit ja vermeet ois sitä luokkaa että PIKKULAPSIKIN osais hitsata - ilmeisesti hitsareiden ammattisalaliitto tekee kaikkensa, jottei tekniikka pääsisi kehittymään tähän pisteeseen asti!!

        Ensimmäisen vuosikurssin amiksella paistaa tiedon puute joka asiassa, hitsipilli on periaatteiltaan samanlainen kuin se oli 100 vuotta sitten, lisäksi on tullut joukko kokonaan uusia menetelmiä ja laitteita, mutta et sinä niistäkään tiedä mitään, saati osaa käyttää.

        Kaasupillin voi sulattaa pilalle, jos liekki imasee sisälle, samalla kuuluu viheltävä ääni. Jos ei heti sulje poltinta, se sulaa sisältä.

        Harva osaa oikeasti hitsata putkea kaasulla amiksesta päästyään, se on fakta.


      • antti penaali
        epoåiwypgf kirjoitti:

        on jumittunut jonnekin 1900-luvun alkupuolelle, mitään kehitystä ei ole tekniikassa tapahtunut vaan edelleen tarvitaan kaiken maailman ammattiylpeitä 20 kokemuksen osaavia hitsaripuliukkoja kunnollisten saumojen vääntöön, luulis et nykypäivänä pelit ja vermeet ois sitä luokkaa että PIKKULAPSIKIN osais hitsata - ilmeisesti hitsareiden ammattisalaliitto tekee kaikkensa, jottei tekniikka pääsisi kehittymään tähän pisteeseen asti!!

        koitappa ite hitsata


    • ews

      Kaasuhitsausliekki, kuten tuossa jo joku neuvo, on sillon kohillaan, eli neutraali, kun huntu häviää ja keskellä on kirkkaan valkoinen sydänliekki. Jos lisätään happee, nin tulee hapettava liekki. Jos taas asikkaa nin tulee hiilettävä liekki.
      Nuita käytellään jossain tapauksissa kun juotellaan eri aineilla. Tästäkin varmaan löytyy aga:n sivuilta tarinaa.

      Puikolla hitsatessa kannattaa opetella se raapasusytytys ja jos on mahollista, niin opettele kaukosäätimen käyttö. On kätevä peli. Pystyt lisäämään virtaa sytytykseen ja kun puikko palaa voit pikkuhiljaa pienennellä virtaa.
      Tahtoopi olla että loppuu kohti puikko lämmetessään sulaa sillä vauhilla, ettei taho perästä keritä.
      Ei vaan taija ainakaan halvemmissa koneissa paljo kaukosäätimiä olla.
      2,5 puikolle pistät virtaa koneesta riippuen 60-80A, 3,25 puikolle 120-130A. pitäs noilla virroilla palaa. Jos ei, niin eikun lisää virtaa.
      Rutiilipäällysteiset puikot on paljo herkempiä syttymään kun emäspäällysteiset. Ja rohkeesti vaan kokeilemaan kaikenlaista ja utelias kannattaa aina olla.
      Ja tää intterneeti on aika hyvä paikka ehtii kaikenlaista. Esim esabin sivuilla on paljo asiaa kaikenlaisesta hitsauksesta.
      Itelläni nää perustuu n. 28 v työkokemukseen.

      • amis90

        itseasias kaasuhitsaukses pitäis olla pieni huntu..hyvä kun näkee..Meillä hervannan amikses opetettii tosi hyvin kaikki tämmöset yleiset hitsaustavat..puikkossa 3,2 syttyy vähän isommal tehol kun 2,5..jos 2,5 syttyy 90 nii 3,2 syttyy 110a tehol..


    • Tuleva putkari

      Moi, meille koulussa opetettiin iha nämä perusasiat, eli kaasulla hitsatessa avaat vähän asetyleeni ja kaasuhanat ja sitte kipinä siihe ja sitte säädät sopivaksi, tosin eräs asentaja opetti tavan, jonka olen kokenut todella hyvin toimivaksi. Avaat pelkän asetyleenin vähän ja annat sille kipinän, sitten lisäät asetyleeniä niin kauan kunnes mustat "lentelevät hiillokset" katoavat liekin päästä ja liekki paistaa kirkkaana, sitten lisäät happea, kunnes huntu katoaa. Tuon olen itse kokenut kaikkein parhaaksi tavaksi saada sopiva neutraali liekki.

      Puikkohitsauksessa opettaja opetti että tuolla 2,5 puikolla virtaa 90-100A, mutta 80A on mielestäni paljon lähempänä oikeaa. Puikon sytytyksessä itselleni hyväksi tavaksi on osoittautunut se, että kuljetan puikkoa hitaasti muutaman millin päässä hitsattavasta kappaleesta ja lähestyn kappaletta hitaasti ja tasaisella nopeudella kunnes valokaari syttyy. Huomaa että puikon päässä oleva tumma alue hädin tuskin hipaisee kappaletta ja syttyy, sitä ei siis tarvitse raapia kappaletta vasten. Itselläni tämä tapa toimii uudella puikolla lähes 100% varmasti ja tämän tavan keksittyäni ei ole hirveästi tarvinnut puikkoa kappaleesta irroitella.

      • nnnmmm

        EI JUMALAUTA ! Ei noin, jos et itse välitä siitä että naamasi ja niskasi paskastuvat leijailevista nokiklönteistä, samoin hengitystiet, se voi vituttaa suuresti muita lähellä työskenteleviä. Kuvailemasi tapa sytyttää pilli on kaikkein surkein.

        Itse sytytän pillin 20 vuoden kokemuksella siten että kuulen assun virtaavan sopivasti, sitten happea lisää, sopivan määrän kuulee korvalla, sitten tulta. Ei leijaile noki ja liekkiä ei tarvitse yleensä pahemmin säätää enään lisää, kun homman oppii oikein.


    • Öppnäs här

      taitaa olla provo, mutta vastaan kuitenkin...

      Kaasupilli tai leikkauspoltin: ENSIN hiukan happea (ei liikaa!) ja sitten asetyleeniä hitunen ja kipinä perään Sen jälkeen lisäät taas happea ja asetyleeniä vuoron perään kunnes liekki on sopiva. Ei ole mitään yleispätevää sääntöä, riippuu pillistä eli leikataanko vai hitsataanko. Asiaa ei voi oppia muuta kuin kokeilemalla. Jokaisen valmistajan kolvit ovat erilaisia tietysti, mutta jos käytät työssäsi aina samaa pilliä, niin opit nopeasti oikeat säädöt.


      Puikolla kun yrität hitsata niin pistää virtaa reilusti! Tuplat ainakin mitä ohje sanoo ja siitä sitten pudottelet virtaa osaamisesi tasolle. Mulla ainakin viime vuosien aikana jäi puikosta sellainen viiden sentin punahehkuinen pätkä kun oli nupit kaakossa :-) Ja sen raapaisutekniikan taas oppii kantapään kautta, älä luovuta!

    • vnb

      Jaaha, ja sitten asiaa. Yleensä aloittelijan vaikeudet puikolla johtuu huonoista kaapeleista, huonosta maadoituksesta, kaapelit voi olla väärissä liittimissä, puikot voi olla jotain ufometallipuikkoja siis erikoiskamaa, puikot kosteita, tai jotain muuta perusmokaa on tehty tai jätetty tekemättä. Tsekkaa aluksi perusasiat. Konekin voi olla sökö tai liian tehoton.

    • näinsevaan

      Se on kyllä ensin asetyleeni auki ja sit vasta happi -> sytytys. Sama pilliä sulkiessa; ensin asetyleeni kiinni ja sitten happi.

      • dillejajönssi

        Kyllä se lähtee ihan näppituntumalta, että tarpeeks assua ja räpsyllä liekki tulille, sitten happee sekaan, jonka jälkeen liekin "kovuuden" säätö.

        Ja happi kiinni ensin, sitten assu.


      • Lehirrr
        dillejajönssi kirjoitti:

        Kyllä se lähtee ihan näppituntumalta, että tarpeeks assua ja räpsyllä liekki tulille, sitten happee sekaan, jonka jälkeen liekin "kovuuden" säätö.

        Ja happi kiinni ensin, sitten assu.

        Asetyleeni ekaks kiinni, ettei pillin jää nokea. T. Lehi 25 vuotta kokemusta.


    • haistakaav...u

      Puikon voi lyödä suoraa railoo tai raapasta. Ite putkihommissa oon ja teen sillee et kaukosäätimestä virrat nollii jolloin jää mu utama amppeeri sit raapasu jolloin syttyy valokaari mutta puikko ei sula sitte etit sen jatkoksen ja viet puikon jatkokseen ja peukalosuoraks kakesta.

      Kaasuhitsaus, siis hitsaus ei juottaminen. Nii lisäät asetyleeniä ja happee sopivassa suhteessa niin että liekki justjust on 2 osainen. Sit ku putkee hitsaat ja juuret pitää saada kuvulle nii asettia nii paljo et saat työntövoimaa siihe liekkii ja hapella neutraloit sen et se asetti palaa puhtaasti mut ei liikaa happee.. sit ku syötät sitä vitu lankaa nii älä tunge sinne sulaan sitä vaa viet siihe sulan ja liekin välille sen langan nii liekin paine puhaltaa sen sulapisaran sinne hitsisulaan. Jos rupeet tökkii sitä sulaa sillä langalla nii menee ehjänä läpi tai juuri jää kylmäks.. tig hitsauksen tekniikka o iha eri vaikka kaukaa katottuna näyttää samanlaiselta hommalta.. lämpötilaeroo tig ja kaasuhitsauksen lämmönlähteessä o semmone 20 000c.

      • IWIWIW

        AEWAN. Ne on kohdistushommia, että miten sulan saa läpäsemään vallin. Oon nähny "ammattimiehiä" , jotka ei ymmärrä tigin elektrodin terotuskulmien vaikutuksista tai kohdistuksista tunkeumaan hevonpersettä.

        Käyttävät 2mm rosterille ylivirtoja ja paksua lankaa, eli kylmentävät faasin sillä langalla ja kuvittelevat olevansa niin kovia "ammattimiehiä", kun samalla köyhdyttävät perusaineen.
        Ei saatana, hah hah hah, tuon jotain juottamista, eikä hitsaamista, just se langalla tökkiminen ja polttimen kohdistukset päin itteensä. Hitsit muistuttaa ulkomuodoltaan erittäin ruttuista vanhan lehmän vittua, se kai niillä on mielessä, vaikka ei edes ota eteen.

        Kaasulla hitsatut karvit täynä reunahaavoja ja ei lähelläkään a-mittaa. karrikoidusti leveyttä metri. Pillin kohdistus päin vittua, liekki ihan mitä sattuu ja sitä langalla tökkimistä.
        Seivien merkitystä ei tajuta millään puikkohitsauksessa, eikä koneen säätöjä.

        Semmosia "ammattilaisia", täyttä vitun paskaa ja itseään täynnä olevia kusipäärunkkareita.

        Mikäs minä olen metallurgiaa, materiaalioppia ja muuta opiskelleena hitsaajan ammattitukinnon suorittaneena näille vitun homojeesuksille mitään sanomaan, kun olen heitä huomattavasti nuorempi.

        Te kaikki "vanhat" kaikkitietävät pellet, haistakaa pitkä vittu ja jääkää jo eläkkeelle.

        Te taas jotka teette ennemmin, ettekä sen sijaan puhu tekemisestä, teitä tämä ei koske. Ammattilaisia arvostan, mutta kusipäärunkkareita en.


    • ehkava

      ei noita asioita tiedä kuin efkavan miehet sellaisen kun löydät niin kertoo rahaa vastaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe