sylkirauhasen kasvain

zuzu

Minulta on löydetty n. 2 cm kokoinen kasvain tms. muutos korvan alla olevasta sylkirauhasesta. Nyt odottelen ohutneulanäytteen tulosta. Onko tämän foorumin lukijoilla omakohtaista kokemusta ko. kasvaimesta? Ja mahdollisesta poistoleikkauksesta?
Oliko kasvain hyvänlaatuinen ja millaista oli toipua poisto-operaatiosta?

99

52651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajsklow

      Olisin niin mielelläni kuullut, onko teillä ollut oireita? Itselläni vasemmanpuolen sylkirauhanen on vaivannut aikapaljon. Kipuja esiintyy varsinkin aamuisin, jomottaa ja vihloo. Ensim luulin, että kyseessä olisi imusolmukkeet, mutta huomasi, että kyseessä on nimenomaan sylkyrauhanen.

      • leikkaus edessä

        Itse olen menossa kuukauden kuluttua leikkaukseen poistamaan sylkirauhaskasvaimeni.

        Se on mitä todennäköisimmin hyvänlaatuinen, mutta 100 % vastauksen saa vasta leikkauksen jälkeen. Sylkirauhaskasvaimista n. 80 % on hyvänlaatuisia.

        Kannattaa ehdottomasti mennä näyttämään "pattia" lääkärille. Kyseessä voi olla mitä vaan, esim. kivi sylkirauhasessa, mutta silti suosittelen lääkärillä käyntiä!

        Oma kasvaimeni ei ole missään vaiheessa ollut ollenkaan kipeä, ei vaikka sitä painelisi. Se on näissä tapauksissa yleensä kai ihan hyvä merkki. Mutta vaikka oliskin kipeä, ei se silti pakosti tarkoita mitään pahaa.

        Minun kasvaimen todennäköinen hyvänlaatuisuus todettiin ohutneulanäytteellä. Ensin otettiin uä-kuva kaulan alueelta, jossa huomattiin, että kyseessä on kasvain.

        Mutta minä haluaisin kuulla jo leikkauksessa olleilta, että kuinka kauan olitte sairaalassa ja miten pitkällä sairaslomalla jouduitte olemaan?

        Mukavaa alkukevättä kaikille!


      • Anonyymi

        Kaulan umtraänessä selviää onko kyseessä sylkirauhanen vai oireileeko sylkirauhanen jonkin muun vuoksi esim kilpirauhasen vuoksi. Kaulan ultraääni tutkumus on ehdoton ja myöskin verikokeet sekä kaikki mutkin oireet. Asia näin selviää kyllä.


    • meni

      Minulta poistettiin pari kuukautta sitten juuri tuollainen 2cm patti korvanalus sylkirauhasesta.
      Patologin lausunto: pleomorfinen adenoma eli hyvänlaatuinen. Sairaalassa olin 5pv, muistoksi jäi pitkä arpi, korvan edestä pitkälle kaulalle.
      Korvalehdestä ja poskesta on tunto poissa ja suupieli on lievästi halvaantunut. Mikään edellä mainituista komplikaatioista ei vaivaa minua mitenkään, en edes huomaa niitä, jollei joku huomauta komeasta vekistä. Ole huoletta, ei ole paha homma.

    • hengissä ollaan

      Jouluviikolla poistettiin pleomorfinen adenooma, jonka hyvänlaatuisuudesta sain tiedon vasta 2 viikkoa leikkauksen jälkeen,koepalasta. kasvainta on patologin vaikea tutkia vähäisen solukon vuoksi, joten leikkaus tehtiin niin suuri että se olisi riittänyt myös syövälle. olin sairaalassa 2 päivää, leikkaus kesti n.3h. Haavassa oli toistakymmentä hakasta ja erittäin kipeä, leukaluu oli myös todella kipeä ensimmäisen viikon ja syöminen ei onnistunut juuri lainkaan, sängystä nouseminen on hankalaa, samoin pään kääntäminen. Buranaa söin ahkerasti ensimmäisen viikon aikana. sairaslomaa tuli 3 viikkoa. arpi on pitkä, korvahermo meni katki ja korvalehti on nyt täysin tunnoton, arpi kiristää.turvotus oli alussa kova, myös kasvoissa, mutta helpottaa parissa viikossa, olo on nyt ihan ok.

      • Positiivisesti yllättynyt

        Minulta leikattiin korvasylkirauhasen sekasoluinen kasvain 2,5 viikkoa sitten. Etukäteen jännitin ja pelkäsin hirvittävästi, lähinnä kipua ja kovin varmaksi arvioitua kasvohermon vaurioitumista, mikä olisi siis johtanut kasvohalvaukseen -nuorena naisena ajatuskin moisesta tuntui maailmanlopulta.

        Leikkaus sujui kuitenkin hyvin. Sairaalassa olin 3 vuorokautta dreenin vuoksi. Kipuja oli mutta ei mitään sellaista, mitä ei muutamalla buranalla taltutettu ihan siedettäviksi. Turvotus oli tietysti ensimmäisen viikon aika huomattavaa, mutta sekin katosi nopeasti. Kasvojen leikattu puoli oli myös pitkään täysin tunnoton, mikä on hieman outo tunne, tietysti. Mutta kasvohermo säilyi täysin toimintakykyisenä eikä edes väliaikaista kasvohalvausta tullut!

        Suurin ongelma oli se, että suun avaaminen oli yli viikon aikalailla mahdotonta, mikä tietysti estää syömisen, hampaiden pesun ym. Mutta nestemäisellä ruoallakin pysyy hengissä, esim. apteekista saatavilla ravintojuomilla ja suun hygieniaan on apteekista saatavissa väliaikaiseeen käyttöön suuhuuhteita, esim. Cordosyl. Näitä kannattaa siis varata kotiin jos leikkaukseen on menossa.

        Myös puhuminen oli kovin kivuliasta jonkin aikaa. Lisäksi pään kääntäminen on aluksi vaikeaa ja kivuliasta ja koko pää kosketusarka, mikä haittaa esim. nukkumista. Antibioottikuurin joutuu melkein jokainen syömään leikkauksen jälkeen, koska leikattu kudos tulehtuu herkästi. Näin kävi myös itselleni.

        Suun venyttäminen aloitettiin tikkien poiston jälkeen siten, että aloitetaan 5 millistä ja lisätään milli päivittäin. Tämä tapahtuu lääkärin antamilla kielilastoilla. Tämä oli tärkein hoito-ohje jonka sairaalasta sain; niissä oli hiukan toivomisen varaa ja olen joutunut soittelemaan perään sairaalaan ja ottamaan asioista itse selvää.

        Mutta nämä olivat pieniä ongelmia siihen nähden, mitä kuvittelín edessä olevan. Nyt parin viikon jälkeen olen "normaalin" näköinen, korvan alla on siisti, n. 10 cm arpi ja suu aukenee jo melkein normaalisti, puremaan en tosin vieläkään pysty ilman aikamoisia kipuja. Muuten kipuja ja turvotuksia ei ole; outoja tuntemuksia aina välillä kyllä, kun kudokset uusiutuvat ja tunto alkaa palautua. Korvanlehti jää lopullisesti tunnottomaksi, koska se halkaistiin leikkauksessa ja sitä myöden myös sen sisällä kulkenut hermo.

        Tsemppiä niille, joilla leikkaus on vielä edessä. Toivottavasti viestistäni on jollekin hyötyä ja ennenkaikkea -operaatiota EI kannata pelätä; erittäin suurella todennäköisyydellä kaikki sujuu hyvin!


      • Kaarina
        Positiivisesti yllättynyt kirjoitti:

        Minulta leikattiin korvasylkirauhasen sekasoluinen kasvain 2,5 viikkoa sitten. Etukäteen jännitin ja pelkäsin hirvittävästi, lähinnä kipua ja kovin varmaksi arvioitua kasvohermon vaurioitumista, mikä olisi siis johtanut kasvohalvaukseen -nuorena naisena ajatuskin moisesta tuntui maailmanlopulta.

        Leikkaus sujui kuitenkin hyvin. Sairaalassa olin 3 vuorokautta dreenin vuoksi. Kipuja oli mutta ei mitään sellaista, mitä ei muutamalla buranalla taltutettu ihan siedettäviksi. Turvotus oli tietysti ensimmäisen viikon aika huomattavaa, mutta sekin katosi nopeasti. Kasvojen leikattu puoli oli myös pitkään täysin tunnoton, mikä on hieman outo tunne, tietysti. Mutta kasvohermo säilyi täysin toimintakykyisenä eikä edes väliaikaista kasvohalvausta tullut!

        Suurin ongelma oli se, että suun avaaminen oli yli viikon aikalailla mahdotonta, mikä tietysti estää syömisen, hampaiden pesun ym. Mutta nestemäisellä ruoallakin pysyy hengissä, esim. apteekista saatavilla ravintojuomilla ja suun hygieniaan on apteekista saatavissa väliaikaiseeen käyttöön suuhuuhteita, esim. Cordosyl. Näitä kannattaa siis varata kotiin jos leikkaukseen on menossa.

        Myös puhuminen oli kovin kivuliasta jonkin aikaa. Lisäksi pään kääntäminen on aluksi vaikeaa ja kivuliasta ja koko pää kosketusarka, mikä haittaa esim. nukkumista. Antibioottikuurin joutuu melkein jokainen syömään leikkauksen jälkeen, koska leikattu kudos tulehtuu herkästi. Näin kävi myös itselleni.

        Suun venyttäminen aloitettiin tikkien poiston jälkeen siten, että aloitetaan 5 millistä ja lisätään milli päivittäin. Tämä tapahtuu lääkärin antamilla kielilastoilla. Tämä oli tärkein hoito-ohje jonka sairaalasta sain; niissä oli hiukan toivomisen varaa ja olen joutunut soittelemaan perään sairaalaan ja ottamaan asioista itse selvää.

        Mutta nämä olivat pieniä ongelmia siihen nähden, mitä kuvittelín edessä olevan. Nyt parin viikon jälkeen olen "normaalin" näköinen, korvan alla on siisti, n. 10 cm arpi ja suu aukenee jo melkein normaalisti, puremaan en tosin vieläkään pysty ilman aikamoisia kipuja. Muuten kipuja ja turvotuksia ei ole; outoja tuntemuksia aina välillä kyllä, kun kudokset uusiutuvat ja tunto alkaa palautua. Korvanlehti jää lopullisesti tunnottomaksi, koska se halkaistiin leikkauksessa ja sitä myöden myös sen sisällä kulkenut hermo.

        Tsemppiä niille, joilla leikkaus on vielä edessä. Toivottavasti viestistäni on jollekin hyötyä ja ennenkaikkea -operaatiota EI kannata pelätä; erittäin suurella todennäköisyydellä kaikki sujuu hyvin!

        Kiitos paljon tiedoistasi,minä menen 18.02 leikkaukseen.
        Kyllähän se jännittää, mutta oli ihan hyvä tietää mitä kaikkea leikkauksen jälkeen tulee olemaan.
        Ohutneula näyte otettiin,mutta ei ollut riittävästi soluja.Nyt päädyttiin leikkaukseen.Hyvää jatkoa sinulle,ja kaunista kevään odotusta.


      • Scar
        Positiivisesti yllättynyt kirjoitti:

        Minulta leikattiin korvasylkirauhasen sekasoluinen kasvain 2,5 viikkoa sitten. Etukäteen jännitin ja pelkäsin hirvittävästi, lähinnä kipua ja kovin varmaksi arvioitua kasvohermon vaurioitumista, mikä olisi siis johtanut kasvohalvaukseen -nuorena naisena ajatuskin moisesta tuntui maailmanlopulta.

        Leikkaus sujui kuitenkin hyvin. Sairaalassa olin 3 vuorokautta dreenin vuoksi. Kipuja oli mutta ei mitään sellaista, mitä ei muutamalla buranalla taltutettu ihan siedettäviksi. Turvotus oli tietysti ensimmäisen viikon aika huomattavaa, mutta sekin katosi nopeasti. Kasvojen leikattu puoli oli myös pitkään täysin tunnoton, mikä on hieman outo tunne, tietysti. Mutta kasvohermo säilyi täysin toimintakykyisenä eikä edes väliaikaista kasvohalvausta tullut!

        Suurin ongelma oli se, että suun avaaminen oli yli viikon aikalailla mahdotonta, mikä tietysti estää syömisen, hampaiden pesun ym. Mutta nestemäisellä ruoallakin pysyy hengissä, esim. apteekista saatavilla ravintojuomilla ja suun hygieniaan on apteekista saatavissa väliaikaiseeen käyttöön suuhuuhteita, esim. Cordosyl. Näitä kannattaa siis varata kotiin jos leikkaukseen on menossa.

        Myös puhuminen oli kovin kivuliasta jonkin aikaa. Lisäksi pään kääntäminen on aluksi vaikeaa ja kivuliasta ja koko pää kosketusarka, mikä haittaa esim. nukkumista. Antibioottikuurin joutuu melkein jokainen syömään leikkauksen jälkeen, koska leikattu kudos tulehtuu herkästi. Näin kävi myös itselleni.

        Suun venyttäminen aloitettiin tikkien poiston jälkeen siten, että aloitetaan 5 millistä ja lisätään milli päivittäin. Tämä tapahtuu lääkärin antamilla kielilastoilla. Tämä oli tärkein hoito-ohje jonka sairaalasta sain; niissä oli hiukan toivomisen varaa ja olen joutunut soittelemaan perään sairaalaan ja ottamaan asioista itse selvää.

        Mutta nämä olivat pieniä ongelmia siihen nähden, mitä kuvittelín edessä olevan. Nyt parin viikon jälkeen olen "normaalin" näköinen, korvan alla on siisti, n. 10 cm arpi ja suu aukenee jo melkein normaalisti, puremaan en tosin vieläkään pysty ilman aikamoisia kipuja. Muuten kipuja ja turvotuksia ei ole; outoja tuntemuksia aina välillä kyllä, kun kudokset uusiutuvat ja tunto alkaa palautua. Korvanlehti jää lopullisesti tunnottomaksi, koska se halkaistiin leikkauksessa ja sitä myöden myös sen sisällä kulkenut hermo.

        Tsemppiä niille, joilla leikkaus on vielä edessä. Toivottavasti viestistäni on jollekin hyötyä ja ennenkaikkea -operaatiota EI kannata pelätä; erittäin suurella todennäköisyydellä kaikki sujuu hyvin!

        Kiitos asiallisista viesteistä aiheeseen liittyen. Erityisesti "positiivisesti yllättynyt" rohkaisi viestillään. Itse olen menossa vastaavaan leikkaukseen keväällä ja hiukan hirvittää... Mutta enpä usko, että se maailmoja muuttaa, pääsen vain pikkuhiljaa isommaksi kasvaneesta ja paikoitellen kipuilleesta patistani eroon. Arpikin tuonee vain lisää katus-uskottavuutta...:)

        Tsemppiä kaikille vastaavassa tilanteessa kärvisteleville. Ei tämä niin harvinaista taida ollakaan... Hymyillään kun tavataan, arvestahan meidät tunnistaa ;)


      • Kaarina
        Scar kirjoitti:

        Kiitos asiallisista viesteistä aiheeseen liittyen. Erityisesti "positiivisesti yllättynyt" rohkaisi viestillään. Itse olen menossa vastaavaan leikkaukseen keväällä ja hiukan hirvittää... Mutta enpä usko, että se maailmoja muuttaa, pääsen vain pikkuhiljaa isommaksi kasvaneesta ja paikoitellen kipuilleesta patistani eroon. Arpikin tuonee vain lisää katus-uskottavuutta...:)

        Tsemppiä kaikille vastaavassa tilanteessa kärvisteleville. Ei tämä niin harvinaista taida ollakaan... Hymyillään kun tavataan, arvestahan meidät tunnistaa ;)

        Olin pari viikkoa sitten leikkauksessa, ja hienosti kaikki meni.
        Aloitin ruokailun jo sairaalassa, kivuliastahan se on,mutta nopeammin paranee, kun alkaa heti syömään.
        Arpi on tervehtynyt hyvin, noin 10 senttinen,mutta ei siihen rumia jälkiä jää.
        Älä jännitä, kyllä kaikki hyvin menee.
        Hyvää kevään odotusta kaikille tälle palstalle kirjoittaneille.


      • 2636363
        Kaarina kirjoitti:

        Olin pari viikkoa sitten leikkauksessa, ja hienosti kaikki meni.
        Aloitin ruokailun jo sairaalassa, kivuliastahan se on,mutta nopeammin paranee, kun alkaa heti syömään.
        Arpi on tervehtynyt hyvin, noin 10 senttinen,mutta ei siihen rumia jälkiä jää.
        Älä jännitä, kyllä kaikki hyvin menee.
        Hyvää kevään odotusta kaikille tälle palstalle kirjoittaneille.

        Minulla on Sjögrenin syndrooma ja kipuilua ja turpoiluja korvasylkirauhasissa. Se liittyy sairauteen. Onko teillä lääkäri puhunut tästä?


    • Sylkirauhaton

      Minulta leikattiin myös pleomorfinen adenooma viime vuoden loppupuolella. Huomasin oudon patin ohimolla / korvan vieressä josta ajattelin aluksi että se on vain turvonnut imusolmuke, mutta kun se ei siitä itsekseen hävinnyt niin hakeuduin lääkäriin. Mitään kipua ei ollut. Pikkuhiljaa asia selvisi ja n. 8kk siitä eteenpäin olinkin jo leikkauspöydällä.

      Herättyäni leikkauksesta lääkäri tuli suoraan luokseni ja pyysi hymyilemään, joka onnistui hyvin vaikka naamasta tunto olikin mennyt. Leikkaus oli kuulema ollut erittäin vaikea mutta kasvohermot eivät vaurioituneet. Leikkauksesta toipuminen oli tuskallista, ja sairaalassa oleskelun ajan naamassa oli sellainen imuputki kiinni joka imi nestettä pois tyhjästä sylkirauhaskuopasta. Se tuntui todella ärsyttävältä. Pari viikkoa oli kivuliasta syödä ja nukkua, ja naamaa turvotti jumalattomasti, mutta siitä se toipuminen lähti.

      Tulos oli onnekseni hyvänlaatuinen, kuten suurimmassa osassa näistä tapauksista.

      • keps

        Oma tarinani on aika samanlainen kuin monen tähän kirjoittaneen, eli viime vuoden lopulla leikattiin hyvänlaatuinen adenooma sylkirauhasesta. Leikkaus meni etukäteisestä jännityksestä huolimatta todella hyvin, kasvohermo säilyi vaurioitumattomana, eikä leikkauksen jälkeen ollut kipuja edes syödessä. Turvotusta toki hieman, mutta kaiken kaikkaan paljon helpompi operaatio kuin olin kuvitellut.

        Nyt tunto on pikku hiljaa palaillut osin korvalehteen ja sen eteen poskeenkin ja olen alkanut tunnustelemaan, miltä tuo leikattu alue sormiin tuntuu. Olisin kysellyt muiden kokemuksia tästä, tunnetteko sylkirauhasen kohdalla edelleen pienen kohouman? Itselläni sellainen tuntuu ja mietin, onko se arpikudosta vai voisiko olla niin huono tuuri, että kasvain kasvaisi uudelleen... Patologin lausunnon mukaan se saatiin poistettua kokonaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


      • jääleuka
        keps kirjoitti:

        Oma tarinani on aika samanlainen kuin monen tähän kirjoittaneen, eli viime vuoden lopulla leikattiin hyvänlaatuinen adenooma sylkirauhasesta. Leikkaus meni etukäteisestä jännityksestä huolimatta todella hyvin, kasvohermo säilyi vaurioitumattomana, eikä leikkauksen jälkeen ollut kipuja edes syödessä. Turvotusta toki hieman, mutta kaiken kaikkaan paljon helpompi operaatio kuin olin kuvitellut.

        Nyt tunto on pikku hiljaa palaillut osin korvalehteen ja sen eteen poskeenkin ja olen alkanut tunnustelemaan, miltä tuo leikattu alue sormiin tuntuu. Olisin kysellyt muiden kokemuksia tästä, tunnetteko sylkirauhasen kohdalla edelleen pienen kohouman? Itselläni sellainen tuntuu ja mietin, onko se arpikudosta vai voisiko olla niin huono tuuri, että kasvain kasvaisi uudelleen... Patologin lausunnon mukaan se saatiin poistettua kokonaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Minulta leikattiin pleomorfinen adenooma tosi isolla varoalueella.Syy suureen operaatioon oli koepalan väärä diagnoosi jonka mukaan se olisi ollut pahanlaatuinen.Tehtiiin uusi leuka suoliharjanteen luusta ja pitkät arvet korvasta kaulan kautta alahuuleen.Alkuun toipuminen meni vauhdikkaasti mutta nyt se tavallaan jämähtänyt.Tuntoa ei ole vielä joka paikassa ja leikattu leuka tuntuu kuin olisi "jäässä"Kolme kuukautta on nyt mennyt ja kuinka monta on vielä edessä että pääsee normaaliin kuntoon.Mikä se sitten on sitä en tiedä.Saman kokeneiden kertomuksia olisi kiva lukea.


      • pattilainen
        jääleuka kirjoitti:

        Minulta leikattiin pleomorfinen adenooma tosi isolla varoalueella.Syy suureen operaatioon oli koepalan väärä diagnoosi jonka mukaan se olisi ollut pahanlaatuinen.Tehtiiin uusi leuka suoliharjanteen luusta ja pitkät arvet korvasta kaulan kautta alahuuleen.Alkuun toipuminen meni vauhdikkaasti mutta nyt se tavallaan jämähtänyt.Tuntoa ei ole vielä joka paikassa ja leikattu leuka tuntuu kuin olisi "jäässä"Kolme kuukautta on nyt mennyt ja kuinka monta on vielä edessä että pääsee normaaliin kuntoon.Mikä se sitten on sitä en tiedä.Saman kokeneiden kertomuksia olisi kiva lukea.

        ja leikkaus edessä..
        miten niin pienen patin leikkaamisesta voi jäädä muka 10cm arpi?


    • toipunut

      Olin sylkirauhasleikkauksessa kuukausi sitten. Patti oli ollut korvan juuressa jo yli kaksikymmnetä vuotta. Lääkärit sanoivat aiemmin, että jos se ei vaivaa, ei kannata leikata. Kun kävin korvalääkärillä muusta syystä, hän ehdotti kiireellistä leikkausta.
      Kannattaa tosiaan mennä, ennen kuin kasvain pääsee isoksi. Minulla oli yli kolmesenttinen, melko hankalasti leikattava. Viilto on pitkä, kiertää korvan molemmin puolin ja alas kaulalle, mutta leikkausta ei kannata pelätä. Kirurgit osaavat varoa hermoja niin ettei peruuttamattomia vaurioita useinkaan tule. Minulla on harvinaisen ohuet hermot ja ne vähän kärsivät verisuonten polttamisen yhteydessä, mutta toiminta on jo lähes kokonaan korjaantunut.
      Syöminen oli pari viikkoa kivuliasta, koska en halunnut syödä ohjemäärää buranaa, mutta muuten kaikki meni hienosti.
      Arpi korvan takana ei ole kaunis, mutta minua se ei haittaa.

      • puna naama

        minut leikattiin jo vuosia sitten ja hermoja meni poikki, nyt ikuinen ongelma. iho hikoilee ja punoittaa jokaisen syönnin jälkeen. siis oikeasti niin että hiki valuu pitkin kaulaa. tosi kiusallista. mutta hyvä ettei ollut pahalaatuinen.


    • Anneli

      Minut leikattiin 19.2. 2012 Vaikka leikkaus kesti 7.5 tuntia. Olen selvinnyt hyvin , kotiin pääsin seuraavana päivänä. Tänään tuli tieto että mitään pahanlaatuista ei tullut lopullisessa tutkimuksessa esille. Syönti vielä vaikeaa , sosekeitto parasta, leipäressua. Kahvi vain valuu pitkin kuppia, kun juon yhteenkyytiin vesi menee hyvästi.Haavat on kahtapuolen korvaa, kun se oli niin syvällä. Vielä tunnoton, mutta kipuja ei oikeestaan ollut ensinkään. Menin leikkaukseen kun se painoi jo nukkuessa , oli korvan takana

      • Anne:)

        Minut leikattiin 8.3.2012 ja leikkaus kesti myös noin 7 tuntia. Muutenkin tuo sinun tilanne kuulostaa samalle kuin itselläni. Minulta leikattiin lisäksi kaulalta imusolmuke sekä poistettiin 5 hammasta. Sairaslomaa tuli ensin pari viikkoa, jota jatkettiin hermokipujen vuoksi vielä viikolla.
        Minulla on alahuulessa pieni hermovaurio jonka vuoksi juominen on helpointa pienestä mukista tai pillillä, muuten juoma valuu pitkin leukaa.
        Arpi on pitkä, mutta näyttää parantuvan hyvää vauhtia.


    • hmaria

      Mulla on alustavasti todettu diagnoosiehdotuksena ultraäänen jälkeen pleomorifinen adenooma. Vasemmalla leuanalussylkirauhasissa 3.6cm x 2cm ja 2cm x 1.5cm patit. Ja oikean korvanedussylkirauhasessa 2cm x 1cm x 2.5cm patit. Ja kaulalta löytyi jokunen benignin näköisesti suurentunut imusolmuke. Että tälläistä mulla. Vielä en tiedä jatkotoimenpiteistä, vasta parin viikon päästä aika lääkärille. Olen 20-vuotias nainen joten tuo mahdollinen leikkaus pelottaa, varsinkin ne arvet jotka siitä jäisivät..

    • Leikattu-05

      Minulta leikattiin 2005 korvasylkirauhasen imusolmukkeessa ollut n.nuppineulan pään kokoinen kasvain. Osoittautui pahanlaatuiseksi, mutta ns.low grade eli ei leviä helposti. 5 v kävin kontrolleissa eikä löytynyt uusimista. Eikä ollut levinnyt.

      Kuoppa jäi poskeen, onneksi pitkät hiukset vähän peittävät. Ja posken takaosa, sekä korvanlehti jäivät pysyvästi tunnottomiksi. Ei onneksi kasvohalvausta. Välillä poski menee punaiseksi je hikoilee, mutta se ei paljoa haittaa. Piti leikata niin isolta alueelta pahanlaatuisuuden takia. Arpea ei juuri huomaa enää.

      Kuoppa poskessa häiritsi tosi paljon pitkään, mutta siihenkin jo tottunut. Onneksi ei tarvi olla missi tai malli....eikä ulkonäkö muutenkaan ykkösasia. Kannattaa käyttää hands freetä.

      Onko muita pahanlaatuisia tapauksia?

    • viola19

      Minulta leikattiin viime vuoden puolella myös korvasylkirauhasen hyvänlaatuinen kasvain. Leikkauksesta jäi kuoppa poskeen, muttei siihen kiinnitä huomiota muuten kuin jos tietää mitä katsoa. Välillä myös minunkin poski punoittaa. Arpi hyvin siisti ja menee huomaamattomasti korvan taakse niskaan. Korvanlehden ja posken tuntoaisti katosi, mutta siihen tottuu.

    • 19-vee tyttö

      Itse olin 16-vuotias, kun huomasin noin sentin läpimitaltaan olevan, kovan patin poskessani. Lääkärissä käytiin näyttämässä ja ohjattiin kiireettömänä ultraääneen. Todettiin että on todennäköisesti pelkkä rasvapatti, eikä tarvitse poistaa. Neuvottiin tulemaan uudelleen jos patti kasvaisi tai rupeisi kipuilemaan.

      Puolitoista vuotta tästä patti rupesi häiritsemään ja "painamaan" enemmän kun aiemmin. Uudelleen ultraääneen jossa todettiin että patti on kasvanut noin puoli senttiä viimeisen puolentoista vuoden aikana, ei siis paljoa ja lääkärin mielestä poisto ei edelleenkään ollut tarpeellinen. Itse syöpäkammoisena kuitenkin vaadin poistoa ja sain lähetteen KYS:ille.

      Patti tutkittiin siellä uudelleen, otettiin ultraääni ja ohutneulanäyte. Lääkärit eivät saaneet selkoa mikä patti on, rasvapatti se ei kuitenkaan heidän mukaansa ollut. Ohutneulanäyte ei ollut luotettava, sen mukaan patti oli hyvänlaatuinen mutta lääkärin mukaan saatiin niin pieni näyte että 100-prosenttista varmuutta asiasta ei voinut sanoa. Poistoa pidettiin ehdottomana, koska ei tiedetty varmaksi mikä patti oikein oli kyseessä.

      Leikkaus kesti noin 6 tuntia, arpi oli korvanlehdestä reilun 10 senttiä kaulalle asti. Patti saatiin kokonaisena pois, myös osa korvan sylkirauhasesta poistettiin. Poskeen tuli kuoppa mutta hävisi hävitellen. Kasvohermo ei onneksi vaurioitunut, ärtyi kylläkin ja tämän vuoksi vasen puoli kasvoistani oli "halvaantunut" muutaman kuukauden ajan. Tunto palasi vähitellen, on palannut myös korvanlehteen jonka piti lääkäreiden mukaan jäädä tunnottomaksi. Kasvot ovat lähes ennallaan. Arpi on parantunut todella hyvin, ei sitä huomaa enää kukaan kuka ei tiedä sen olemassaolosta!:)

      Patti meni suoraan leikkauksesta patologin tutkittavaksi, tuloksia odoteltiin pari viikkoja ja hyvät tuloksethan ne oli! Kyseessä oli hyvälaatuinen korvan sylkirauhasen kasvain. Kerran kävin kontrollikäynnillä, lääkäri halusi katsoa miten kasvohermo on parantunut ja kuinka kasvojen toiminta oli edennyt.

      • oikukas1

        Onko teillä kasvain aiheuttanut muita oreita kuin että patti löytynyt rauhasesta?


      • 64-v
        oikukas1 kirjoitti:

        Onko teillä kasvain aiheuttanut muita oreita kuin että patti löytynyt rauhasesta?

        Ei ole aiheuttanut juurikaan oireita, joskus hiukan painon tunnetta. Itse asiassa löysin patin ikään kuin vahingossa viime kesänä. Voi olla ollut olemassa vaikka kuinka kauan. Olen nyt menossa leikkaukseen 12.3. Pelkään ja jännitän ihan mahdottomasti. Ongelmana on mm. se, että asun yksin ja pelkään, miten selviän täällä kämpässäni leikkauksen jälkeen. Toivon vinkkejä siitä, mitä minun kannattaa hankkia tänne jääkaappiini ennen leikkausta. Minulla on ruokakauppa lähellä mutta tietääkseni leikkauksen jälkeen ei ruokakassia kannella.

        Pelottaa myös kasvohermohalvauksen mahdollisuus. Lääkärini sanoi, että halvaus on lopullinen jos hermo katkeaa.


      • viola2
        64-v kirjoitti:

        Ei ole aiheuttanut juurikaan oireita, joskus hiukan painon tunnetta. Itse asiassa löysin patin ikään kuin vahingossa viime kesänä. Voi olla ollut olemassa vaikka kuinka kauan. Olen nyt menossa leikkaukseen 12.3. Pelkään ja jännitän ihan mahdottomasti. Ongelmana on mm. se, että asun yksin ja pelkään, miten selviän täällä kämpässäni leikkauksen jälkeen. Toivon vinkkejä siitä, mitä minun kannattaa hankkia tänne jääkaappiini ennen leikkausta. Minulla on ruokakauppa lähellä mutta tietääkseni leikkauksen jälkeen ei ruokakassia kannella.

        Pelottaa myös kasvohermohalvauksen mahdollisuus. Lääkärini sanoi, että halvaus on lopullinen jos hermo katkeaa.

        Hei 64v. Älä turhaan jännitä leikkausta, itselläni meni ainakin odotettua paremmin. Hanki kotiin etukäteen sosekeittoja, jugurttia tms. mitä on helppo pureskelematta niellä.

        Te, keillä pleomorfinen adenooma on leikattu, onko teille jälkeenpäin ilmennyt jotain leikkauskohtaan? Itselleni on kaksi vuotta sitten leikattu, ja nyt samassa paikkaan on ilmestynyt aivan pikkuriikkinen kova patti.


      • 64-v
        viola2 kirjoitti:

        Hei 64v. Älä turhaan jännitä leikkausta, itselläni meni ainakin odotettua paremmin. Hanki kotiin etukäteen sosekeittoja, jugurttia tms. mitä on helppo pureskelematta niellä.

        Te, keillä pleomorfinen adenooma on leikattu, onko teille jälkeenpäin ilmennyt jotain leikkauskohtaan? Itselleni on kaksi vuotta sitten leikattu, ja nyt samassa paikkaan on ilmestynyt aivan pikkuriikkinen kova patti.

        Kiitos viola 2!
        Olen hankkinut sosekeittoja, viiliä, jugurttia ym. ja varautunut juomaan kahvia kylmänä vaikka pillillä imien. Mua rauhoittaa se, että saan seurakseni ainakin pariksi päiväksi ystäväni "turvaksi" kotiuttamisen jälkeen.
        Huomenna edessä leikkaus ja onneksi hermostuneisuus ja pelko loppuneet, menköön miten menee. Sen näkee sitten.


    • Hannele*

      Leikkauksesta taitaa olla jo kolme vuotta, aluksi korvalehti oli tunnoton samoin osa poskea. Nyt tunto hieman eri kuin toisella puolella. leikkauksen jälkeen ei mitään ongelmia, söin ja join normaalisti, yhden yön vain olin sairaalassa leikkauksen jälkeen, sairaalaan menin leikkausaamuna. Mitään jälkiä leikkauksesta ei ole näkyvissä, leikkauskohta oli niin hyvin suunniteltu.

      • 64-v

        Hyvin meni sinulla. Mulle on luvattu, että pitävät ainakin 2 yötä. Yhtenä syynä epilepsia. Kohtauksia onneksi erittäin harvoin.


    • viola2

      Vielä edelliseen viestiini viitaten, onko teille muille puhuttu mitään kasvaimen uusiutumisen mahdollisuudesta?

    • oikukas1

      Näkyykö korvanalussylkirauhanen hyvin ultrassa?
      Itselläni on nyt vuoden ollut patti tuossa korvan alla. Patti vähän huonosti tuntuu kun on niin syvällä tuossa korvan alla kaulakuopassa. Itse erotan sen kyllä selvästi mutta lääkärit joutuu vähän hakemalla hakemaan. Tai siis ennen joutui mutta nyt kokoa patilla alkaa olla jo sen verran että hyvin löysi lääkärikin...
      Historaani: viime talvena sairastin kunnon influenssan ja sen jälkeen huomasin että kaulalle jäi muutama turvonnut imusolmuke. Imusolmukkeita seurattiin pari kuukautta ja kun ne eivät poistuneet ne ultrattii 05/2012. Itse en kyllä ole ollenkaan varma että ultrasiko lääkäri silloin ollenkaan tuota korvan alusta vaikka sanoin kyllä että sielläkin patti tuntuu. Uusintaultra tehtiin 11/2012 ja taas sama tulos, normaaleja imusolmukkeita. Korvan alla patti alkoi olla jo kokoa 2x3 cm josta ultraaja tuumasi sinnepäin katsoessaan että olisikohan lihasjumi...
      Tulin juuri äsken neurologilta kun tasapaino on alkanut pettämään pahasti. Kiireellisenä lähete pään magneettikuviin mutta kun kysyin että näkyykö tuo korvan alla oleva patti siinä niin todennäköisesti ei. Neurologi kopeloi kaulaa ja sanoi että täällähän on selvä patti sylkirauhasessa (kokoa noin 2x4cm (oma-arvio)).
      Kasvojen puutumista on ollut jo vähän aikaa korvalta suupieleen. Myös silmä on alkanut kuivumaan ja joudun käyttämään toisessa silmässä kosteustippoja koko ajan.

      • viola2

        Kyllä minulla ainakin korvasylkirauhasessa oleva patti (eli kasvain) näkyi hyvin ultrassa, joten luulisi pätevän ultralääkärin sen näkevän. Lisäksi ottivat patista tuolloin ohutneulanäytteen.


    • jokuvaan..

      Minullakin tällainen hyvälaatuinen kasvain leikattiin vuosi sitten. Flunssan jälkeen korvan alle ilmestyi pieni patti, jota ensin luulin suurentuneeksi imusolmukkeeksi. Kun patti ei hävinnyt, kävin lääkärissä, joka passitti ultraääneen. Siellä sitten näkyi epämääräinen muhkura, joten seuraavaksi passitettiin magneettikuviin. Siellä sitten näkyikin melko muhkea 4 senttinen kasvain.
      Lääkärin mukaan kasvavat hitaasti, joten oli ollut siellä jo vuosia tietämättäni. Flunssa vaan oli jotenkin laukaissut sen että patin pää tunki näkyville, jolloin tunsin sen itse.
      No, pääsin sitten leikkaukseen, joka kesti pitkään mutta kaikki meni hyvin. Kasvohalvauksen riski oli suuri, mutta onneksi oli taitava kirurgi eikä tullut mitään ongelmia.
      Leikkauksesta toipuminen kävi nopeasti, eikä kipuja juuri ollut. Ainoa haitta oli, että minulta meni useampi kuukausi ennen kuin sain suuni täysin auki.

      Nyt vuosi leikkauksen jälkeen haava on melko huomaamaton. Tosin korvan taus haavan ympäriltä on melko muhkurainen ja vähän tumma..arpikudosta?
      Minulta poistettiin samalla koko sylkirauhanen, jolloin lääkärin mukaan uusiutumisriskiä ei juuri ole, koska kasvain kasvaa nimenomaan siinä sylkirauhasessa.

      Ainoa asia, joka mietityttää on korvan alle ilmestynyt pieni kuoppa. Oletan, että iho on vain vetäytynyt arpikudoksen kohdalta. Onko teillä muilla tällaista?

      Kaikenkaikkiaan tieto kasvaimesta oli minulle mlekoinen shokki ja pelkäsin leikkausta todella paljon. Loppujen lopuksi leikkaus ei ollutkaan mitään niin suurta ja kamalaa ja nyt on hyvä mieli, kun kasvain on poissa.
      Tsemppiä kaikille, jotka ovat menossa leikkaukseen!!!

    • viola2

      Kuoppa käsittääkseni johtuu siitä, että kasvaimen lisäksi sieltä on poistettu sylkirauhasta/kokonainen sylkirauhanen, sekä minulta ainakin poistettiin laajalti ympäröivää kudosta, jotta uusiutumisen riski olisi minimi. On kai kohtuullisen tavallista, että alueeseen tulee "kuoppa" sillä kudosta poistettu.

    • jokuvaan..

      Joo loogisesti ajatellenhan siihen jää kuoppa, kun niin paljon poistetaan. Mutta lääkäri sanoi minulle venyttäneensä jotain lihasta siihen eteen, ettei kuoppa näkyisi. Ja mielestäni kuoppa ei ollut siinä heti leikkauksen jälkeen vaan on ilmestynyt vasta tässä ajan kuluessa.. En tiedä sitten..

      Lääkäri myös sanoi, että ei pitäisi uusiutua kun koko sylkirauhanen poistetaan. Nyt olen kuitenkin lukenut netistä, että noilla olisi suurikin taipumus uusiutua..
      Mitä teille muille on tästä sanottu?

      • 33-vuotias

        Minulta leikattiin kaksi viikkoa sitten leuanalussylkirauhanen, josta otettiin jo kuusi vuotta sitten ohutneulanäyte, jonka mukaan kyseessä oli hyvälaatuinen kasvain. Patti on ollut kaulassani parikymmentä vuotta, ja lääkärit vain aina totesivat sen olevan koteloitunut imusolmuke. Leikkaus piti suorittaa viisi vuotta sitten, mutta aloin odottaa lasta, joten se siirtyi niin, että pääsin leikkaukseen vasta nyt. Minulle lääkäri sanoi poistavansa koko sylkirauhasen, koska muutoin patti uusiutuu suurella todennäköisyydellä. Leikkaus ei pelottanut minua, luotan lääkäreihin, ja olen ollut kolmessa nukutuksessa aiemminkin.

        Leikkaus meni hienosti, kesti 2,5h, ja kotiin pääsin seuraavana päivänä. Leikkauspäivänä jo söin, ei ole kipuillut juuri yhtään. Lukemani ja kuulemani perusteella leuanalussylkirauhasen poistosta toipuu huomattavasti nopeammin kuin korvasylkirauhasen. Viilto on minullakin kymmenisen senttiä, mutta parantunut hienosti.

        Viime viikon keskiviikkona sain kutsun jälkitarkastukseen, jossa kerrottiin kasvaimen muuttuneen pahanlaatuiseksi. Minulla on siis syöpä. Ensi viikolla pääsen varjoainekuvaukseen, ja tähystyksiin, joissa todetaan tilanne. Nyt pelottaa. Kun ei tiedä onko kasvain muuttanut muotoaan viisi vuotta sitten, vai puoli. Yritän pitää mielen positiivisena ja luottavaisena, mutta kyllähän sitä tässä tilanteessa tulee miettineeksi kaikki vaihtoehdot. On se pieni lapsikin.

        Vaatikaa kunnon tutkimukset! Minunkin pattiani koitteli vuonna 2005 korvalääkäri Heikki Luukkaa, joka silloin operoi nielurisani. Hänkin ihmetteli pattia, ja totesi sen olevan VARMAAN imusolmuke, eikä laittanut jatkotutkimuksiin. Nyt tässä tilanteessani olen tömännyt Luukkaan kirjoittamaan väitöskirjaan sylkirauhasen syövästä, ja kuinka tärkeää sen varhainen tunnistaminen olisi. En ole katkera, mutta hyvin surullinen. Olisinpa itse aikoinani ymmärtänyt tilanteen vakavuuden.


    • viola2

      Kävin sekä korvaklinikalla että yksityisellä puolella näyttämässä leikkauskohtaan jälkeenpäin tullutta pientä pattia. Uusiutumisvaara nykypäivänä on kuulemma todella pieni, sillä leikkaavat tarpeeksi suurella varoalueella (aikaisemmin uusiutuminen ollut suurempi ongelma). Tietenkään mikään ei ole ikinä kirkossa kuulutettua, mutta ei kovin todennäköistä, joten ei kannata etukäteen murehtia.

    • muhnm

      Oliko teidän patit liikkuvia vai alustaansa kiinnittyneitä?

      • 33-vuotias

        Minun oli liikkuva vielä pahanlaatuiseksi muuttuneenakin. Alkoi tosin kipuilla sellaista vihlaisevaa, muttei järin kovaa pistoa jossain vaiheessa. Onneksi patit ovat pääosin hyvälaatuisia. Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville!


    • jokuvaan3

      Mun patti korvan alla ei liikkunut, oli vaan sellainen kova myhkyrä. Mutta loppujen lopuksi oli siis hyvälaatuinen kasvain, vaikkakin melko kookas sisäänpäin, ulospäin tuntui vain pieni huippu.

    • jokuvaan...

      Mites, onko teille muille tullut Freyn syndroomaa leikkauksen jälkeen? Eli siis syödessä leikkausalue hikoilee ihan hulluna. Itselleni on nyt vuosi leikkauksen jälkeen ilmaantunut tämä vaiva. Kuulemma vaaraton, mutta melko ärsyttävä, kun syödessä täytytyy koko ajan nenäliinalla pyyhkiä poskea.

      • Päiju

        Mulla on ollut sylkirauhsen tulehduksia noin 10 vuotta. Ultrattu ainakin 5 kertaa, yksi tietokonekuvaus ja nyt odotan magneettikuvaan pääsyä. Heinäkuun alusta jatkuva turvotus, ei auta lääkkeet. Tuo rauhasen hikoilu on mulle tuttua vuosien ajalta, vaikka ei ole leikattu. Aina kun syön, vesi tippuu. Lääkäri sanoikin, että tavallisempaa vasta leikkauksen jälkeen.


    • viola2

      Minulla ei ainakaan tullut. Toivottavasti saat apua vaivaan, muistaakseni siihen oli jokin keino olemassa.

    • Tuuli

      Mullakin tiedossa korvasylkirauhasen patin leikkaus 21.8. Pelottaa ihan himputisti varsinkin tuo pysyvä kasvohermohalvaus, vaikkakin lääkärin mukaan se on erittäin harvinainen. Sanoi,että jos hermo haarautuu patin sisään, he eivät aio ottaa riskiä, koska tuolloin kasvain on pahalaatuinen. Tuolloin he joutuvat hermoa vaurioittamaan pahasti. Pelottaa,että mulla olis pahalaatunen, koska saman puolen kaulaa on yksi imusolmuke turvonnut myös:S Sovittiin, että sen kanssa otetaan puolen vuoden seuranta. Lääkäri olisi senkin leikannut, jos olisin ehdottomasti tahtonut, mutta kertoi sen olevan iso leikkaus, isoine riskeineen ja arpineen. Mikään ei kuulemma saa heitä olettamaan, että kasvain olisi pahalaatuinen. En muistanut kysyä, miten tuo turvonnut imusolmuke sitten selittyy. Kaipa ne lääkärit tietää.. Muutaman viikon päästä ollaan ehkä viisaampia :)

      Minulta revittiin vuosi sitten pahasti tulehtunut viisaudenhammas. Keväällä kävin sitten näyttämässä korvan alla olevaa pattia lääkärille, joka uskoi, ettei mitään hätää ollut mutta lähetti minut varmuuden vuoksi ultraan, koska olin itse huolissani patista. Ultralääkäri suhtautui mielestäni vähättelevästi minuun aluksi: ''Nuorilla ihmisillä noi imusolmukkeet nyt tuppaa turpoamaan.'' Olen siis 22 vuotta vanha. Hetken katseltuaan hän kuitenkin muutti mielensä ja lähetti minut keskussairaalaan ohutneulanäytteeseen. Sieltä tuli soitto sitten, että täytyy leikata. Olo oli kurja, että tähänkö tämä sitten eteni, vaikkei mitään hätää pitänyt alunperin olla. Hyvä se toisaalta on, että leikataan ja saa hoitoa. TYKSissä minulta otettiiin vielä ultraa ja neulanäytteet toisen puolen sylkirauhasen pikkupatista: täysin puhdas näyte ja pattikin oli vain 6mm. Lisäksi näyte otettiin tuosta kaulan turvonneesta imusolmukkeesta, mistä en ole tietoa saanut sen koommin. Mahtaakohan se näkyä solunäytteessä jotenkin samanlaisena solukkona, jos syöpä olisi levinnyt pääpesäkkeestä imusolmukkeeseen..?

      80% noista korvasylkirauhasen kasvaimista on kuitenkin hyvälaatuisia, mutta ne on kuitenkin leikattava. Lääkäri sanoi minulle, että jos kasvain on helpossa paikassa, he ottavat vain sen, jos vaikeassa, he ottavat jonkun blaahblaah sylkirauhasen lohkon mukanaan jo siinä vaiheessa. Helpossa tapauksessa tehdään päätös näytteen perusteella, pitääkö lisää ottaa vielä palaa sylkirauhasesta. Jännä juttu mielestäni, ettei ultraäänikuvien perusteella voida vielä arvioida, onko kasvain helposti poistettava vai ei.

    • korvasylkirauhasen kasvain
      Minulta on poistettu n. 20 vuotta sitten hyvänlaatuinen korvasylkirauhasen kasvain, se sijaitsi syvällä korvan takana, näkyi nielusta. Nyt se on kasvanut takaisin todella laajasti, näkyy nielussa ja ulottuu korvan alle ja kaulassa on myös levinneitä patteja. Tällä kasvaimella on mahdollisuus muuttua syöväksi hoitamattomana.
      Nyt kysyisin, että onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta kasvaimesta/syövästä. Minkälaisia oireita, tuntemuksia.
      Olen tämän kasvaimen kanssa todella huolissani, koska minun pitäisi itse päättää leikataanko se vai ei.
      Tunnen kasvaimen aiheuttavan oireita, huimausta, kipua, jomotusta, suhinaa korvassa, mutta lääkärin mukaan tämä kasvain ei oireile mitenkään.
      En löydä mistään vertaistukea/keskustelukumppania, koska tämän kasvaimen sijainti on kuulemma harvinainen.
      Olisin todella kiitollinen, jos joku kertoisi minulle kokemuksistaan tai neuvoisi mistä löydän enempi tietoa

    • viola2

      Hei kanelimk, kurja kuulla että kasvaimesi on uusiutunut. Miksi sinun itse pitää päättää leikkauksesta? Harmillista, jos lääkärit sysäävät päätösvastuun leikkauksesta maallikolle.

      • ylös nostettu

        Ei kai siellä sentään kysellä itseltä vaan leikataan jos tarvetta on.
        Vaihtoehtoisesti : haluaako itse että leikataan vaan poiston halusta


    • kolmas kerta

      Minulla meno kolmanteen leikkaukseen samaisen sylkirauhas kasvaimen takia.Ensimmäisen kerran leikattiin 1995 , toinen leikkaus 2005 ja nyt sitten taas.Kummallakin tähän astisista kerroista kasvain ollut hyvä laatunen.Nyt pelottaa että kestääkö kasvohermot vielä kolmannen leukkauksen."Hikoilu" poskessa on ollut arkipäivää aina kun jotain syö , mutta siihen on tottunut näiden vuosien aikana.Nyt kun kävin lääkärissä ja otin puheeksi tuon "hikoilun" niin lääkäri sanoi että sitä voidaan pitää kurissa botox:in avulla.Tsemppiä kaikille kohtalo tovereille.

    • outsaop71

      Hei,
      Mulla myös leikattu korvasylkirauhasen kasvain kahdesti, 1997 ja 2005, pleomorfista adenoomaa. Kasvain jatkaa kasvuaan ja on tällä kertaa kasvamassa kasvohermon ympärillä, koska ei ole enää sylkirauhasta jossa se kasvaisi. Oikea puoli kasvoista sekä korva on muuten tunnoton leikkausten jälkeen, mutta valitettavasti tuo kasvohermosärky on silti olemassa, johon joudun käyttämään aika voimakkaita kipulääkkeitä että pystyn käymään töissä fyysisesti raskaalla toimialalla. Seuraava leikkaus käsittää koko kasvohermon poiston ja hermon korvaamisen pohkeen tuntohermolla, tosin kestää kauan ennen kuin uusi hermo voi ottaa kasvohermon toimintoja käyttöön eli kasvohermohalvaus on toivottavasti väliaikainen. Kyseinen kasvaintyyppi voi toki muuttua pahanlaatuiseksikin, onneksi mahdollisuus siihen on erittäin pieni. Tuo posken hikoilu ja punoitus ruokailun jälkeen on aika pieni ongelma, kasvohermon aiheuttama kipu on välillä aika hankalaa, koska siihen ei aina auta mikään ja kipu on moninkertaisesti pahempaa kuin hammassärky. Mutta tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Toivotaan parempia/tehokkaampia hoitomuotoja näillekkin kasvaintyypeille!

      • jokuvaan...

        Oliko sinulta siis poistettu koko sylkirauhanen ja silti kasvain uusiutui? Minulle sanoi kirurgi, että sylkirauhasen täydellisen poiston jälkeen on kasvaimen uusimiseen häviävän pieni madollisuus... Käytännössä siis ei voi uusiutua, kun ei ole mihin kasvaa...

        Onko teillä jotenkin säännöllisesti kuvattu/seurattu, ettei kasvain uusi?


      • eepee
        jokuvaan... kirjoitti:

        Oliko sinulta siis poistettu koko sylkirauhanen ja silti kasvain uusiutui? Minulle sanoi kirurgi, että sylkirauhasen täydellisen poiston jälkeen on kasvaimen uusimiseen häviävän pieni madollisuus... Käytännössä siis ei voi uusiutua, kun ei ole mihin kasvaa...

        Onko teillä jotenkin säännöllisesti kuvattu/seurattu, ettei kasvain uusi?

        Osaisiko joku kertoa, että kuulostaako vaivani mahdolliselta kasvaimelta sylkirayhasessa tai imusolmukkeessa. Pistävä hetkellinen kipu oikeassa korvassa alkoi reilu 2v sitten poskiontelotulehduskierteen jälkeen. Kipu on muuttanut muotoaan ja nyt korvan alapuolella kuopassa selkeä kipupiste. En osaa oikein sanoa onko siinä pattia, koska on niin kosketusherkkä etteivoioikein painella. Kipu säteilee korvaan, korvan eteen poskelle sekä ajoittainjopa olkapäähän asti. Hampaat on tutkittu ja kuvattu 3 kertaa, korvalääkäri tutkinut kahdesti sekä tällä viikolla neurologi poissulki kolmoishermosäryn. Mangneettikuviin olen menossa, mutta hiukan rassaa hermoje kun ei vika löydy?? Samalta puolelta kasvoista on leikattu iso basaliooma kesällä -11.


    • Minulle lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen ( 20 v. sitten), että kasvain uusiutuu, mutta aikaisintaan 10 v. päästä. Olen kulkenut kontrollissa ( magneettikuvaus ja lääkäri käyntti) n. 2 v. välein. Ja nyt se on kasvanut takaisin ja en tiedä liittyykö kaulassa olevat patit korvasylkirauhasen kasvaimeen, vai onko ne jotain muuta.
      Väsyttävää on tämä jatkuva huimaaminen ja kipuilu noissa pateissa ja korvassa.
      Epätietoisuus jäytää tietenkin mieltä kokoajan, mitä tehdä.
      Minullekkin määrättiin yökiskot, että josko purennassa olisi syy ollut kipuihin, mutta meinasin tukehtua , koska kiskot painoi kielen nieluun ja minulla on nielu ahtautunut kasvaimen johdosta.
      Kyllä magneettikuvat näyttää, jos sielä on jotain. Minäkin söin silloin aikanaan 1/2 vuotta poskiontelotulehdukseen kuureja, kun sitten löytyi tuo kasvain magneettikuvasta. Turhaan söin. Ei niitä tulehduksia ollut, vaan kasvain painoi ja sai tuntumaan, että olisi poskiontelotulehdus.
      Nyt tähän oirehtimisiin on tullut lisää, uupumus, yöhikoilu, kutina, turvotus ja järkyttäviä vilun väristyksiä. Voihan ne johtua jostain muustakin, mutta kun tuo kasvain on jo olemassa, niin ajattelee, että ne kaikki kuuluu siihen.
      Toivon kaikille tsemppiä :).

      • Pattiarpikaula

        Minulta poistettiin korvasylkirauhanen 15v. sitten. Hermoratoja meni poikki
        En täysin ymmärrä mitä kaikki selvitys leikkauksesta tarkoittaa, mutta välittömästi leikkauksen jälkeen alkoi kasvamaan patti leikkausalueelle.
        Nyt niitä on jo kolme.
        Sen kummempaa tutkimusta lääkäri anoi niiden olevan katkaistuja hermonpäitä.
        Ne on jonkin verran kivuliaita, mutta ei vaarallisia.
        Joskus ne voi kasvaa kananmunankokoisiksi ja joudutaan leikkaamaan.
        Ne kasvaa aina takaisin, joten annan niiden kasvaa vaikka jalkapallon kokoisiksi, enkä leikkauta niitä, jos ei ala pahasti vihoittelemaan


      • Anonyymi

        En ole Lääkäri, mutta minulle kasvoi leikkauksen jälkeen patteja leikkausarven viereen ja ne on neuroonejs. Katkaitujen hermojen päitä.kun paidankaulus ottaa kiinni, niin ne on aristavan kipeitä. Opettelevalle kirurgille sattuu näitä kommelluksia


    • Huijattu 2

      Minulta poistettiin 8mm. kasvain leukakulmasta (Supmantibulaariksesta)
      Piti olla pikku juttu ja päästä seuraavana päivänä sairaalasta kotiin.
      Sairaalassa oli 10pv. Laikkaus kesti 5 ja puoli tuntia arpi kaulalla 10cm.
      Leikkaus tehtiin Tyksissä. leikkaava lääkäri R.G

    • Bemu

      Minä tulin eilen kotiin sairaalasta. Torstaiaamuna leikkaus ja perjantaina iltapäivällä kotiin. Ei kipuja, leikkausmeni hyvin. Suu aukeaa pikkuhiljaa ja kasvojen toiminta palautuu koko ajan kun oli niin puutunut. Leikkaus oli kestänyt 6 tuntia mutta olo on ihan hyvä jo nyt. Bepanthen voidetta suositeltiin sivelemään arven kohdalle kun tikit on otettu pois.

    • kolmas kerta

      Noniin , leikkaus onnellisesti ohi.Tällä kertaa kasvaimia oli 6kpl ,koko skaala oli 1mm- 2,5cm ja hyvä laatuisia.Leikkaus kesti pikkusen rapiat 10 tuntia.Leikkauksesta kulunut noin 2kk ja muuten kaikki kunnossa mutta vasen silmäluomi ei vielä toimi oikein.Lääkärin mukaan ajan myötä senkin pitäisi alkaa toimimaan.

      • pahanlaatuinen

        Minulta leikattiin 2007 korvasylkirauhasen kasvain 3.2 cm. Sen ei myöskään pitänyt olla lääkärin mukaan pahanlaatuinen. Mutta leikkaus tehtiin ei kiirrellisenä ja sitä ennen oli ohutneulanäyte ym muodollisuudet mistä ei varmuudella voitu vahvistusta ainakaan minulle sanottu. Leikkaus kesti n. 6.5 tuntia kuten edellä olevilla. Syvähkö kolo jäi korvan alle joka on kyllä tasoittunut eikä sitä juuri huomaa enään.Syödessä tulee läpi märkää mutta seon pieni harmi
        Olen siis ollut onnekas mutta särkyjä ja niskajäykkyytä on sen jälkeen ollut enkä tiedä liittyvätkö ne mitenkään siihen .Kontrollissa kävin silloin parin vuoden ajan ja nyt olisi ehkä syytä mennä vielä. Verikokeissacon ollut hemoklbiiarvot matalalla. En tiedä muttacyritän hoitaa ja syödä kaikkea terveellistä.Luokkakaverini oli leikattu minua pari vuotta ennen. Hän eli 5 vuotta ja kuoli sitten levinnyt kilpirauhaseen niin kuulin ainakin. Kun on pahanlaatuinen kuten minulla oli on elettävä hieman tarkemmin. Minulta ei ihan kaikkea juurta saatu kitkettyä kun se oli niin syvällä joten kasvoni olisivat halvaantuneet. Oli nukutettu javlääkäri suuressa viisaudesssaan päätti puolestani että kasvojen ei anneta halvaantua. Hidaskasvuisuudesta johtuen tämän syövän kanssa pärjää mutta tupakka ja alkoholi kannattaa jättää ainakin vähentää myös kahvi ja kaikki mikä närästää tai happamoittaa kroppaa tulisi vähentää ja syödä ja juoda emäksöiviä tuotteita.Kirjoitukseni oli hyvin sekava mutta toivottavasti joillekin on hyötyä ja toivoa tästä. Kysykää vaan jos tarvitsette tietää lisää. Hyvää kevättä ja rohkein mielin vaan mikäli epäilette , niin ja yks asia viel tuli mieleen että ainakaan mulle ei annettu säde eikä kemoterapiaa myöskään/
        Puh.nro on 0400660967 reima


    • Hei reima, voitko kertoa vielä minkälaisia oireita sinulla oli ennen leikkausta. Miten se kasvain ilmoitti itsestään. Missä kohtaa sinulla oli se kasvain. Tämä kasvain ei kuulemma aiheuta mitään oireita, josta olen täysin eri mieltä.

    • Pattimatti

      Hei kaikille! Haluan kertoa oman tarinani korvasylkirauhasesta. Huomasin v.1990, olin 35v. pienen patin vasemman korvan takana ja näytin lääkaärille joka otti labrat ja sanoi ettei se kai mitään ole mutta jos tahdon tutkimuksiin niin laittaa. Tahdoin jonkin ajan mietittyäni mennä ja sieltä löytyi 2 cm korvasylkiruhaskasvain syvästä lohkosta kallonpohjaan kiinnittyneenä, joten Kuopioon ja 6 h leikkasivat, kasvain särkyi sitä irrotettaessa kallonpohjasta, lääkäri kertoi imuroineensa paikan hyvin mutta uusia kasvaimia saattaa kasvaa, joten seurattiin 6 vuotta CT kuvauksilla. ei kasvua kallonpohjassa mutta kaulalle alkoi patteja ilmaantua joita on nyt kolme kertaa poistettu, viimeksi elokuussa 2013. Tuon ison leikkauksen jälkeen kasvopuoli halvaantui puoleksi vuodeksi,jonka tiesin etukäteen).
      Milloinkaan ei enää kuvauksia tehty, mutta keväällä 2013 pyysin päästä magnettikuvaukseen(MRI) ja yllätys kallonpohjassa oli 2 kpl 1,5 cm kasvainta.
      En halunnut silloin Kuopioon mennä vaan suostuivat että seurataan koska kaasvua saattaa olla vain 1-2 mm vuodessa. Tänä kevään tuli kipuja vas.puolen korvalta päälakeen asti ( niitä oli kyllä jo pari kolme vuott aiemminkin, siis samanlaisia), joten ilmoitin korvapolille ja uusi MRI tehtiin kesäkuussa tänä vuonna, josta ilmaantuikin että nyt on yksi 3,2x3,0x2,0 cm kasvain. Että ovatko kasvaimet menneet yhteen???? Nyt on Kuopioon 5.9.14 lääkäriaika, saa nähdä mitä päättäävät ja mitä tuleman pitää, eniten pelkään "kasvojeni menettämistä". Onko muuten kellekkään tehty kasvohermosiirrännäistä? Hyvää syksyn jatkoa kaikille !

      • Epätoivoinen

        Hei Pattimatti!
        Oireiliko sinulla tuo kallonpohjassa oleva kasvain mitenkään, esim. samantyyppisenä kuin kallonpohjan lihakset olisivat jumissa? Olen käynyt lääkäreillä puoli vuotta ja ne väittivät niskojen vain olevan jumissa. Nyt löytyi kasvain korvasylkirauhasesta ja kallonpohja säteilee päänsärkynä niin etten voi enää nukkua kuin istualleen.


      • Pattimatti
        Epätoivoinen kirjoitti:

        Hei Pattimatti!
        Oireiliko sinulla tuo kallonpohjassa oleva kasvain mitenkään, esim. samantyyppisenä kuin kallonpohjan lihakset olisivat jumissa? Olen käynyt lääkäreillä puoli vuotta ja ne väittivät niskojen vain olevan jumissa. Nyt löytyi kasvain korvasylkirauhasesta ja kallonpohja säteilee päänsärkynä niin etten voi enää nukkua kuin istualleen.

        Hei epätoivoinen!

        Silloin kun eka kasvain oli niin mitään jomotuksia ei ollut mutta takaraivon puutumisia kyllä ja poiston jälkeen 1991 oireet katosivat.
        Nyt kun kasvain on tuo 3,2x2 , siis oli kesäkuussa, tiedä sit mitä nyt on?? niin jomotust on kaulalla ja inhottava kipualue samalla puolella päälaella.. Ja kyllä kallonpohjanlihakset ja vasemman puolen niskalihaksetkin jumissa, mutta myös työperäisesti???
        Kävin kuopiossa ja sovittiin että otetaan MRI ensi vuoden alussa ja jos kasvua niin pakko leikata(onnistuminen enää 50/50), mutta jos kipuja paljon tai kasvo alkaa halvaantua niin leikkaavat viikon kahden kuluessa. Aina kun kivut ja jomotus päällä niin masentaa ja sit välillä ei kipuja niin on helpompaa.
        Kysyttiin myös sädetystä mutta ei siitä vielä selvää tullut. Pitäs soitella sinne ja kysellä. Haluaisin kyllä loppuvuoden olla rauhasa kun olisi pari ulkomaan matkaakin tehtävä. Tietty pahanlaatuisuus pelottaa pirusti. Ilmottelehan sit mitä sinulle kuuluu jatkossa.


      • Epätoivoinen
        Pattimatti kirjoitti:

        Hei epätoivoinen!

        Silloin kun eka kasvain oli niin mitään jomotuksia ei ollut mutta takaraivon puutumisia kyllä ja poiston jälkeen 1991 oireet katosivat.
        Nyt kun kasvain on tuo 3,2x2 , siis oli kesäkuussa, tiedä sit mitä nyt on?? niin jomotust on kaulalla ja inhottava kipualue samalla puolella päälaella.. Ja kyllä kallonpohjanlihakset ja vasemman puolen niskalihaksetkin jumissa, mutta myös työperäisesti???
        Kävin kuopiossa ja sovittiin että otetaan MRI ensi vuoden alussa ja jos kasvua niin pakko leikata(onnistuminen enää 50/50), mutta jos kipuja paljon tai kasvo alkaa halvaantua niin leikkaavat viikon kahden kuluessa. Aina kun kivut ja jomotus päällä niin masentaa ja sit välillä ei kipuja niin on helpompaa.
        Kysyttiin myös sädetystä mutta ei siitä vielä selvää tullut. Pitäs soitella sinne ja kysellä. Haluaisin kyllä loppuvuoden olla rauhasa kun olisi pari ulkomaan matkaakin tehtävä. Tietty pahanlaatuisuus pelottaa pirusti. Ilmottelehan sit mitä sinulle kuuluu jatkossa.

        No niin, nyt on viikko sitten leikattu kasvain. Toinen puoli kasvoista ei vieläkään toimi ihan niin kuin pitäisi muttei sitä paljoa huomaa ulkopuolinen. Kipuja on ja kiristää välillä ihan pirusti. Burana 800 on mennyt 3xpäivässä. Haava on niskassa ruma mutta korvan etureunaa tulee tuskin huomaamaan parannuttuaan. Sairaalasta pääsin jo heti seuraavana päivänä pois. Nyt jännitetään sitten niitä tuloksia, oliko syöpää vai ei. Kasvain oli kyllä kurottanut lonkeroitaan pidemmälle ja alapuolelta ei marginaalia niin paljon jäänyt kuin olisi pitänyt syövälle. Silloin olisi kasvohermo mennyt. Yläpuolelta saatiin pois tarpeeksi. Pahimmat niskakivut on poissa, tosin koko pää vielä niin turvoksissa että varmaan painaa kudokset kallonpohjaa. Joka puolella päätä on mustelmia ja kipeitä kohtia ettei kärsi kasvojakaan kunnolla pestä. Mutta ohi on nyt leikkaus. Olisi kiva kuulla Pattimatti, miten sinun asiasi etenee...


      • Pattimatti
        Epätoivoinen kirjoitti:

        No niin, nyt on viikko sitten leikattu kasvain. Toinen puoli kasvoista ei vieläkään toimi ihan niin kuin pitäisi muttei sitä paljoa huomaa ulkopuolinen. Kipuja on ja kiristää välillä ihan pirusti. Burana 800 on mennyt 3xpäivässä. Haava on niskassa ruma mutta korvan etureunaa tulee tuskin huomaamaan parannuttuaan. Sairaalasta pääsin jo heti seuraavana päivänä pois. Nyt jännitetään sitten niitä tuloksia, oliko syöpää vai ei. Kasvain oli kyllä kurottanut lonkeroitaan pidemmälle ja alapuolelta ei marginaalia niin paljon jäänyt kuin olisi pitänyt syövälle. Silloin olisi kasvohermo mennyt. Yläpuolelta saatiin pois tarpeeksi. Pahimmat niskakivut on poissa, tosin koko pää vielä niin turvoksissa että varmaan painaa kudokset kallonpohjaa. Joka puolella päätä on mustelmia ja kipeitä kohtia ettei kärsi kasvojakaan kunnolla pestä. Mutta ohi on nyt leikkaus. Olisi kiva kuulla Pattimatti, miten sinun asiasi etenee...

        Moikka ! Hyvä että sinulla on leikkaus jo tehty. Missäpäin sinut leikattiin?
        Oliko sinun kasvain minkä kokoinen? Toivotaan että on hyvälaatuinen, kyllä vastauksen odettelu on inhottavaa. Minulla otettiin siinä isossa leikkauksessa sillon kylmäleikkeet kasvaimesta ja sain tietää jo seuraavana aamuna lääkäriltä vastauksen, mutta kolmella kerralla kun pintakasvaimia on leikattu niin olen odotellut n. 2-3 viikkoa tuloksia.
        Sen ison leikkauksen jälkeen kun kasvo halvaantui 6 kk oli ok mutta vasen puoli päästä oli kuin sementillä valettu aikamoisen pitkään.
        Selvittivät sädetystä kuopiossa ja se voi hidastaa kasvua (ei poistaa kasvainta) mutta pidemmällä ajalla se voi muuttaa sen pahanlaatuiseksi joten en mene sädetykseen. Nyt on onneksi ollut kivuttomampaa jaksoa ja tuntuu ettei koko kasvainta olekkaan, saa nähdä millon taasen käy kränämään. Sit varmaan pitäs ilmotella Kuopioon??? Minäkin toivon että jos leikkaavat niin ottavat sit silleen että kasvohermo ei katkea. Minulla leikkausarpi menee korvan edestä leukaluun alapuolella kaulalla, se on nyt laikattu samasta kohta 4 kertaa ja nyt arpi on kaikista siistein, en kyllä olisi enää uskonut et tulos on noin hyvä. Tiedä sit 5 kerran jälkeen??? Kaikkea hyvää sinulle ja ilmotellan mitä jatkossa kuuluu...


      • Epätoivoinen
        Pattimatti kirjoitti:

        Moikka ! Hyvä että sinulla on leikkaus jo tehty. Missäpäin sinut leikattiin?
        Oliko sinun kasvain minkä kokoinen? Toivotaan että on hyvälaatuinen, kyllä vastauksen odettelu on inhottavaa. Minulla otettiin siinä isossa leikkauksessa sillon kylmäleikkeet kasvaimesta ja sain tietää jo seuraavana aamuna lääkäriltä vastauksen, mutta kolmella kerralla kun pintakasvaimia on leikattu niin olen odotellut n. 2-3 viikkoa tuloksia.
        Sen ison leikkauksen jälkeen kun kasvo halvaantui 6 kk oli ok mutta vasen puoli päästä oli kuin sementillä valettu aikamoisen pitkään.
        Selvittivät sädetystä kuopiossa ja se voi hidastaa kasvua (ei poistaa kasvainta) mutta pidemmällä ajalla se voi muuttaa sen pahanlaatuiseksi joten en mene sädetykseen. Nyt on onneksi ollut kivuttomampaa jaksoa ja tuntuu ettei koko kasvainta olekkaan, saa nähdä millon taasen käy kränämään. Sit varmaan pitäs ilmotella Kuopioon??? Minäkin toivon että jos leikkaavat niin ottavat sit silleen että kasvohermo ei katkea. Minulla leikkausarpi menee korvan edestä leukaluun alapuolella kaulalla, se on nyt laikattu samasta kohta 4 kertaa ja nyt arpi on kaikista siistein, en kyllä olisi enää uskonut et tulos on noin hyvä. Tiedä sit 5 kerran jälkeen??? Kaikkea hyvää sinulle ja ilmotellan mitä jatkossa kuuluu...

        Minut leikattiin Hyksissä korvasairaalassa. Juuri sain tulokset ja kasvain onneksi oli hyvänlaatuinen. Sama on minullakin, että pää on kuin sementtiä toiselta puolelta, tosi turvoksissa vieläkin vaikka leikkauksesta aikaa jo yli kolme viikkoa. Sain antibiootitkin siihen kun tulehtui niin ettei voinut syödä oikein mitään. Nyt kuuri loppui ja tulehdus päällä jälleen eli eikun hakemaan uutta kuuria.
        Toivottavasti tämä oli nyt tän mun kasvaimen osalta tässä. Ettei tarttis enää käydä läpi samaa uudelleen.
        Toivottavasti sinäkin pattimatti saat kasvaimesi kuriin. Laitathan taas viestiä kun asiat etenevät...


    • pattimatti

      Hei, kysyisin vielä sinulta että minkä kokoinen sinun kasvain oli ja sijaitsiko syvässä lohkossa kallon pohjassa? Minulla taas kipuja on ollut mutta kattelen ensi vuoden puolelle jos käy kovasti vaivaamaan niin täytyy ottaa kuopioon yhteyksiä, toivon kyllä ettei tartteis. Hyvää ensi vuoden alkua sinulle.

    • kyhmy

      Hei, minä löysin oman pattini tosta korvan edestä, korvaan säteillyt kipua ja ei ollut mitään tulehdusta korvassa eikä poskionteloissa.
      Antoi minulle antibioottikuurin tulehdukseen mutta ei oikeen kuullosta että olisi mikään tulehdus. Minulla ennen vasen puoli niska, kallonpohjasta oireilee silloin tällön kovalla kivulla jolla ouolen myös kyhmy on. Onkohan kasvain? syön nyt kuuria mutta ei se kyhmy lähde ainakaan mihinkää.

      • Piippa55

        Huomasin patin vasemman korvanlehden etupuolella, en osaa sanoa kuinka kauan se on siinä ollut. Pääsin pian työterveys lääkärille ja nyt se on jo ultrattu ja samalla otettiin ohutneulanäyte. Tulokset saan parissa viikossa. Nopeasti on edennyt mun kohdalla. Ultralääkäri arveli et turvonnut imusolmuke tai sylkirauhasen kasvain.


      • poskipatti
        Piippa55 kirjoitti:

        Huomasin patin vasemman korvanlehden etupuolella, en osaa sanoa kuinka kauan se on siinä ollut. Pääsin pian työterveys lääkärille ja nyt se on jo ultrattu ja samalla otettiin ohutneulanäyte. Tulokset saan parissa viikossa. Nopeasti on edennyt mun kohdalla. Ultralääkäri arveli et turvonnut imusolmuke tai sylkirauhasen kasvain.

        Hei Piippa 55! Mikä oli diagnoosisi?


    • Reetta-Lisbet

      Minulla todettiin molemmilla puolilla korvasylkirauhasessa kasvain. Ultraäänellä todettiin vasemmalla olevan suuruudeksi 4 x 3 x 2cm. Oikealla oli myös suurentunut mutta siedettävästi joten annettaisiin vielä olla. Tupakoitsijoilla kuulemma yleisiä joten koska olen lopettanut tupakoinnin n. 25 v sitten voi silti johtua siitä.
      Korvalääkäreiden mielestä minua varoitettiin hermon katkeamisesta joten fifty/ fifty jos leikataan. Vaadin silti leikkaamista ja sain myöhemmin ajan leikattavaksi. Leikkauspäivänä tulin aamulla sairaalaan ja miltei välittömästi pääsin leikattavaksi. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja se kesti 3 tuntia. Kirurgi mainitsi, että hän leikkasi hermon poikki kun oli poistamassa koko rauhasta ja laajaa aluetta rauhasen ympäriltä. Se 50/50 toteutui mutta olin hyvin tietoinen tällaisesta mahdollisuudesta. Olin sairaalassa yön yli ja särkylääkereseptin saatuani minut kotiutettiin. Olen silti tyytyväinen tulokseen koska epävarmuus kasvaimen vaarallisuudesta poistui patologin tutkittua rauhasen. Ei ole syöpää.

    • poskipatti

      Minulla on oikean puoleisessa korvasylkirauhasessa todettu kasvain. Se löytyi ultrassa. Nyt odotan kutsua ohutneulanäytteeseen.
      Pelottaa aivan valtavasti. Patin huomasin tuossa kesällä jossain vaiheessa.
      Rauhanen oireili aika ajoin myös syödessä ja 3 vk. sitten löytyi sylkikivi, joka oli jo tullut tiehyen suulle ja tunsin sen kielellä. Kävin silloin erikoislääkärissä, joka sai kiven poistettua. Hän passitti tuohon ultraan.
      Patti ei ole kipeä ja tuntuu olevan kiinteä eli ei liiku.
      Onko jollain muulla todettu tuota sylkikivitautia samanaikaisesti?

    • Akkari

      Minä menen tiistaina 31.1.17 Korvasylkirauhasen leikkaukseen.Pelotta hirveästi!

    • Akkari

      Hei! Nyt 10 päivää leikkauksesta ja tänään ottetiin tikit 13 kpl.Huomenna saa ottaa teipin ja pääsee kunnolla suihkuun.Kasvain poistettu ja iso-osa sylkirauhasesta.Nyt pelonsekaisin tuntein odotan patologin tulosta ensiviikolla.Leikkaus kesti lähes 5 tuntia.Yksi yö sairaalassa ja kotiin.Pystyin syömään jugurttia ja pieniä leipämurusia jo sairaalassa.Kotona kovia särkyjä ja buranaa sekä panadolia reilusti joutuu käyttämään.Edelleen osa naaman alosasta tunnoton ja leuka luu hyvin kipeä.Korvan lehdestä hermo katki ja tunto poissa loppu elämän.Sairas lomaa 2-viikkoa.mutta en usko kykeneväni fyysiseen työhöni vielä 3vrk kuluttua.Suu on vinossa.kun haukottelee,mutta luultavasti korjauntuu aikaa myötenMyös naaman turvotus voimakasta ainakin eka viikon ajan.Treeni tai mikä lie letku oli koko sairaalassa olo ajan poistetun kasvaimen kohdassa ja paljon valuikin verta ja kudos nesteitä pussiin.Ottivat sitten lähtiessä pois.Onneksi nyt ohi tuo leikkaus.Ei tämä mielestäni mikään ihan pieni operaatio ole,mutta kyllä sen kestää ja ovat nykyisin tosi ammattilaisia nuo kirurgit ja hoitajat,Kannattaa vaan mennä ajoissa eikä pitkittää,koska ainakin minulle lääkäri sanoi kasvaimen voivan muodostua pahanlaatuiseksi jos ei leikata ajoissa pois.t.Akkari

    • Pattikainen

      Hei!
      Tilanne eteni minulla niin, että lokakuussa 2016 turposi koko vasen korvasylkirauhanen ja sitten korvan ala/takapuolella huomasin patin. Ultrassa joulun aikaan löytyi sivulöydöksenä parin sentin patti myös kilpirauhasesta vasemmalta. Ohutneulanäytteen vastaus kilpparista vielä puuttuu, mutta korvapatti on todennäköisesti hyvänlaatuinen.. Olen nyt leikkausjonossa korvasylkirauhasen poistoon. Toukokuussa vasta operoidaan.

      Korvapatti ajoittain vihottelee; kipuilee ja turvottaa. Se on kasvanut parissa viime kuukaudessa aika paljon. Joulukuussa n. 2 cm, tammikuussa 4 cm ja nyt vielä enemmän. Vähän kylmii, tuleeko hankala leikkaus, jos patti vielä suurenee. Ja onkohan kuitenkin tauti levinnyt kilpparin, kun sielläkin se patti oli myös vasemmalla. No, sehän sitten selviää aikaan.

      Tsemppiä kaikille leikkauksen kokeneille ja sitä jonottaville :)

    • Duplo

      Minulta poistettiin kasvain korvasylkirauhasesta kaksi viikkoa sitten. Korva on edelleen tunnoton, mutta kasvohermot ilmeisesti kunnossa. Patologin vastausta ei ole vielä tullut ainkaan minulle asti. Korvan alta valuu kirkasta nestettä, jota yritän imeyttää erinäköisen laastareihin. En tiedä kauanko se jatkuu. Haava on muuten hyvin parantunut ja hienosti ommeltu korvan taakse. Kipua ei enää ole, lopetin Buranan syömisenkin jo. Pystyin heti syömään vaikka vähän kipeetä teki pureskella. Odotan, että korvan tunto palautuu, siihen voi mennä kuulemma vuosikin.
      Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville, ei kannata pelätä!

      • Jwb1979

        Mulla ollut korvalehden alla leukaluun kuopassa kivikova patti jo vuodesta 2004. Tämän patin luulin tulleen muutamasta rokotteesta jotka sain parin viikon sisällä keväällä 2004. Rokotteiden jälkeen kaulan alueelle nousi muutama iso imusolmuke jotka näkyi selvästi. Olin silloin jopa ultrassa eikä siinä mitään erityistä sit näkynyt, oli vain reaktio rokotteista? Siinä uskossa olen ollut tähän viikkon asti kun mitkään lääkärit eivät ole koskaan ottaneet mitään kantaa asiaan, eivät edes ole suostunut laittaa uä:hän kunnallisella puolella. Nyt kolmannella kerralla työterveyslääkäriltä vihdoin uä ja biopsia näyte. Rtg lääkärin mukaan voisi olla sylkirauhasen adenooma. Pahin vielä että onb näyte ei tainut tulla oikeasta rauhasesta, eli vielä varmaan uusi onb ennen kuin edes saa lähetteen korvaklinikalle! Tämä patti ollut siis jo 13 v, ja nyt pelottaa hitosti kun kukaan ei ole aikaisemmin tajunnut että voisi olla sylkirausen kasvain!! Nyt pelottaa mahd. pahanlaatuisuus ja tuleva vaativa leikkaus, kasvohermon vaurioituminen ym. Tämän olisi voinut hoitaa jo aikoja sitten... Onko kellään muulla patti ollut näin kauan ja minkälainen patti kaulalta on löytynyt lopuksi?


      • Oooonnellinen

        Hei,
        kerron väliin oman tarinani. Toivon, että siitä voisi poimia positiivisia ajatuksia ja tyynnytellä epävarmuuden tunteita, jotka varmasti nousevat pintaan, kun odottelee tuloksia. Vaikka löydös olisi pahanlaatuinen, se ei välttämättä vaikuta arkeesi kuin leikkauksen verran, mutta kokemuksena se voi antaa perspektiiviä asioihin. Kiitos kaikille aikaisemmin kirjoittaneille. Olen lukenut keskustelua muutamia kertoja, vaikken ole omaa kokemustani jakanut. Korvanalussylkirauhasen syövästä on niin kovin vähän tarjolla informaatiota, että on ollut "mukava" lukea kokemuksia vastaavankaltaisista kokemuksista.

        Nyt siis asiaan. Oikean korvalehteni vieressä, etupuolella oli tuntunut pieni mötti monia vuosia. Muistan kertoneeni siitä ensimmäisiä kertoja jo kouluterkalle ainakin seiskaluokalla...saattaapi olla, että jo alakoulussa. Jossain vaiheessa painoin mieleeni, että se on pikkurillini (maksimissaan herneen) kokoinen. Terveystarkastuksissa sain vastauksen, että "se on rasvapatti, älä siitä huoli". No en suuremmin huolinutkaan, mutta vuonna 2012 ammattikoulun viimeisessä terveystarkastuksessa jälleen mainitsin asiasta, koska se vaivasi mieltäni. Tiedostin sen olevan nyt noin peukalonpään kokoinen, joskus se antoi pienen merkin itsestään. Esimerkiksi pieni vihlaisu, pari sekuntia ehkä kerran kuukaudessa tuntuva juilaus tai jotain hyvin pientä vastaavaa. En voi sanoa sen aiheuttaneen kipua. Sanoin topakasti terkalle, että "jos se on rasvapatti, haluan sen pois!" Sain lähetteen tk:n korvalääkärille. Hän katsoi sitä oudoksuen ja teki saman tien lähetteen sairaalaan. Ohutneulanäytteet otettiin kahdesti. Pian sain kutsun vastaanotolle, jossa kerrottiin, että korvanalussylkirauhasesta otetut näytteet harvoin kertovat mitään, mutta minun näytteeni sisälsi vihjeen pahalaatuisuudesta, joten lääkärit pitivät diagnoosia jo siinä kohtaa melko varmana. Kävin ainakin magneettikuvassa ja ultrassa tässä kohtaa.

        Sain leikkausajan parin kuukauden päähän yliopistolliseen sairaalaan. Siellä tietenkin käytiin joissakin tutkimuksissa, tapaamassa leikkaavaa lääkäriä, anestesialääkäriä, syöpäsairaanhoitajan vastaanotolla sekä tuumorimeetingissä kuulemassa leikkaussuunnitelmasta. TAYSin hoito oli mahtavaa. Täyden kympin arvoista! Erityisesti syöpäsairaanhoitaja tsemppasi kivasti: "Ajattele, että kun kasvain on leikattu, voit olla samana päivänä täysin terve! Jos sinulla todettaisiin joku krooninen sairaus, kamppailisit sen kanssa joka päivä ja lopun elämääsi!" Olin rauhallinen, en etsinyt mistään mitään tietoa ja ajattelin, että nyt tehdään leikkaus ja sen jälkeen mietitään enemmän, kun tiedetään miten elämä jatkuu. Hetki oli herkkä, koska olin mennyt naimisiin alle puoli vuotta sitten - ehkä elettiin jonkunlaisessa sumussa. Helmikuussa 2013 marssin sisään osastolle odottelemaan leikkausta.

        Leikkaus meni hyvin. Se kesti muistaakseni nelisen tuntia. Kasvohermovaurioita ei tullut, vaikka koko rauhanen poistettiin. Kasvain oli 1,5 senttiä halkaisijaltaan ja kapseloitunut. Myöhemmin sain tiedon, että se oli pahalaatuinen, mutta koska mitään muuta syöpään viittaavaa ei oltu löydetty missään tutkimuksissa, leikkauksen nähtiin riittävän ainoaksi hoidoksi. Huokasimme helpotuksesta ja olin tyytyväinen, etten ollut viipynyt kauhukuvitelmissa. Kerrottiin, että sylkirauhasessa kasvaimet kasvavat hyvin hitaasti. Haava tehtiin korvan edestä koko korvan pituudelta ylhäältä alas, korvalehden alta haava kaartuu hiukan ylös ja sitten tiukka mutka ja lähes 10cm suoraan alaspäin. Se tikattiin sulavilla tikeillä ja haavasta olisi tullut täysin huomaamaton, mutta minulla on ilmeisesti keloidi-taipumus, joten minulla haava arpeutui noin sentin levyiseksi korvan takana (edestä se on tosi huomaamaton). Alussa siitä sai kyselyjä kovasti ihmisiltä. Nyt pariin vuoteen kukaan ei ole kysynyt mitään, ehkä se on niin haalennut ja vaalennut sekä jää usein hiusten peittoon. Missään vaiheessa en ole arpea hävennyt tai inhonnut - se on taistelumerkki. Myöhemmin lääkärit ovat ehdotelleet, että arpikudoksen voisi poistaa ja antaa pari kertaa sädetystä siihen, jolloin arpikudosta ei muodostuisi, mutta olen kieltäytynyt kohteliaasti, koska minulle ei ole ongelma elää tämän kanssa. Sairaalassa olo aikana...taisin olla kolme yötä...seurailtiin paljonko dreeniin tulee kudosnesteitä. Kun niiden tulo lakkasi, dreeni poistettiin täysin kivuttomasti ja sain lähteä kotia kohti.

        En kokenut missään vaiheessa kipuja koviksi. Haava tietenkin "ottaa vastaan", kun pää liikkuu. Inhottavimpia oli automatkat ja muut, missä töyssyjä ja suunnanmuutoksia ei voi juuri vältellä ja pää liikkuu jatkuvasti. Olin yhteensä kuukauden verran pois hoitajan työstäni ja tein kevyempiä juttuja ja parantelin haavaa.

        Nyt on viitisen vuotta mennyt siitä, kun prosessi alkoi. Pieni hetki leikkauksen jälkeen oli vaikea. Kaikkien rakkaiden ja tuttujen kohtaaminen yhdistettynä tunteiden sekamelskaan. Kuitenkin koen, että avoimuudella ja kokemuksen jakamisella olen saanut tämän kokemuksen tasapainoon mielessäni


      • Oooonnellinen

        Jatkan vielä, vaikka varmaan moni on jo luovuttanut ennen tänne saakka pääsyä. Pahoittelen perusteellisuutta!

        Kontrollikäynnit on toteutettu kolmen kuukauden välein TAYSissä reilun kolmen vuoden ajan. Edelleenkin kontrolleja on puolen vuoden välein oletusarvoisesti viiteen vuoteen saakka, mutta lääkäri sanoi, että nuori ikäni huomioiden, kontrolleja voidaan jatkaa pidemmälle, mikä tietenkin on aina mukava juttu. Tänä aikana on otettu magneettikuvia, kaksi kertaa koko kehon PET-TT kuvaus, ultrauksia useita, verikokeita ja tietenkin tunnustelua ja tutkimista poliklinikalla. Protokollaan kuuluu kuulemma, että perusteellinen PET-TT kuvaus tehdään vielä kerran viimeisen varsinaisen kontrollin yhteydessä. Yhtä epäasiallista lääkäriä yhdellä käyntikerralla lukuun ottamatta, lääkärit ovat olleet huippuja ja vakuutelleet, että aina saa olla heihin päin yhteydessä ja kysellä mieleen tulevia asioita. Myös yhdellä kerralla mainitsemani muunlaiset oireet otettiin vakavasti, pääsin huippututkimuksiin, mutta selittävää tekijää ei löytynyt ja oireetkin poistuivat pian.

        Tähän mennessä kaikki on siis mennyt todella hyvin ja olen eläynyt täysin normaalia elämää nautiskellen! Tsemppiä kaikille, joilla on jotakin vastaavaa meneillään!
        "Pidä elämä yksinkertaisena, nauti pienistä asioista ja muista, että tyytyväisyys on rikkautta!"


    • Hayday9876

      Nostan.. mitähän aloittajalta löytyi?

    • Yksilisää

      Tänne onkin tullut uusia viestejä vuoden 2017 puolella! Kiinnostaa kovasti minkälaatuisia kasvaimia teillä on ollut? Erityisesti nimimerkki oooooonnellinen, mikä syöpä sinulla on/oli? Minulta on hoidettu pahanlaatuinen sylkirauhaskasvain useampi vuosi sitten. Meitä ei tosiaan ole montaa, ja olisi kiva kuulla vertaisten tarinoita.

      • Ooooonnellinen

        Täällä asusti asinussolukarsinooma.


      • odottelua

        Tänään aamulla avopuolisoni lähti sylkirauhasen kasvaimen poistoon, koko 2,5x4cm arvioitu leikkauksen kesto 4t. Nyt odottelua...


      • Koove
        odottelua kirjoitti:

        Tänään aamulla avopuolisoni lähti sylkirauhasen kasvaimen poistoon, koko 2,5x4cm arvioitu leikkauksen kesto 4t. Nyt odottelua...

        Multa leikattiin sylkirauhanen kiirastorstaina aamulla. Kotona olin jo seuraavana päivänä. 3 cm kokoinen kasvain näkyi ultrassa kaksi viikkoa sitten, ohutneulanäyte ei ilmeisesti kertonut mitään ja nyt sitten odotellaan tuloksia. Ei ole tietoa onko hyvänlaatuinen vai huono, mutta merkit ja kiire jolla tämä on hoidettu viittaisi huonoon. Kasvaimessa runsas verenkierto, että paha juttu, hyvin paha.

        Leikkauksesta olen toipunut ihan hyvin, ei juuri kipuja. Suupieli on puutunut ja makuaisti toiselta puolelta kieltä on kadonnut, muuten ei muutoksia. Kipu ei ole oikeastaan kovin paha, pärjään ihan tavallisella buranalla.


      • Jokkeukki

        Huomasin helmikuun alkupuolella noin herneen kokoisen täysin harmittoman "nappulan" vasemman korvani alla. Varasin heti (lääkärituttuni antaman FIKSUN neuvon mukaan) ajan Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille. Ultran, ohutneulanäytteen ja magneettikuvan jälkeen seurasi aika Helsinkiin kirurgin tapaamiseen. Leikkaus tehtiin Helsingin Kirurgisessa sairaalassa 13.4. ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Vasemman korvan ja posken tunto ovat hiljalleen palautumassa ja syöminen onnistui ilman murheita jo seuraavana päivänä. Leikkaushaava sulavilla tikeillä on jo nyt todella huomaamaton. Tänään 29.4., voin vain olla todella kiitollinen erikois -sairaanhoidon tasoon Suomessa! Tsemppiä kaikille operaatiota odottaville ja myös yksi ohje: Lähtekää positiivisin mielin matkaan ja kaikki hoitunee hienosti!

        Ps. "GOOGLETIN" vasta tänään sylkirauhasen kasvaimen, koska en halunnut lukea varsinkaan mitään "kauhuskenarioita" ennen operaatiota. En halua kommentillani vähätellä kenenkään leikkauksen jälkeisiä ongelmia, mutta viestini on ,että kaikki leikkaukset ja niiden lopputulokset, ovat kommentteja luettuani todella yksilöllisiä ja sen otamme vastaan mitä tulee, kun muita vaihtoehtoja meillä ei ole tarjolla.


      • Pentti

        Tammikuun tienoilla kävin näyttämässä leuankulmaan muodostunutta pattia. Koko noin 1cmx1cm. Patti muljui hieman ihon alla. Siitä otettiin ohut eula näyte josta ei pystytty sanomaan mikä patti on. Korvalääkäri suositteli patin poistoa. Nyt 19.5 kävin sylkirauhasen osittain poistamassa ja samalla tämän patin joka oletettavasti on kasvain. Operaatio kesti n.3h ja aika kivuton on naama näin 4päivää leikkauksen jälkeen ollut. 2 yötä sairaalssa dreenin kanssa ja kotiin. Leikkaus arpi on siisti ja jäänee tosi näkymättömäksi. Naama on osin puutunut edelleen samoin korva. Pitäis palata normaaliks ajankanssa. Toki kipulääkkeitä syön mutta varsinaista kipua ei tunnu vaan naama on aika turta ja tunnoton kokoajan.


      • angela123

        osaako kukaan sanoa mitä minun löydös tarkoittaa luin omakannasta sen lääkäri soittaa 25.6 mutta jos joku tietää vasemmassa korvasylkirauhasessa nähdään 1 cm läpimitaltaan niukkakaikuinen nodulaarinen intraparenkyymaaliseksi imusolmukkeeksi sopiva muutos
        onko tuo imusolmuke syöpä?


    • Sylkirauhanen

      Itsellä täällä luultavasti sylkirauhasentulehdus meneillään... Sylkirauhanen turvonnut ja kosketusarka. Huomenna lääkärille ja luultavasti antibiootit. Kun ei vaan kasvain olisi.

    • Anonyymi

      Hei
      Minulta on leikattu vasemman puolen korvasylkirauhanen v.99 ja toisen kerran muutama vuosi sen jälkeen. Aikoinaan Kysin lääkäri sanoi, että on hyvin epätodennäköistä, että uusiutuu. Nyt parin vuoden takainen mri osoitti, että kasvaimet ovat levinneet kaulaan ja suunpohjaan. Nyt on taas tulevana perjantaina kontrolli mri ja voin kertoa, että ensimmäistä kertaa pelottaa tulokset, koska oireilua on ollut. Leikkaamaan eivät ala vähässä tingassa, koska osa kasvamista kasvaa kasvohermoa pitkin, ts. tulisi kasvohermohalvaus. Toivon todella, että tulevat tulokset olisivat pysyneet muuttumattomina.

      • Anonyymi

        Kovasti tsemppiä! Toivotaan muuttumattomuutta. Kerrohan toki jatkoista 😊


      • Anonyymi

        Miten voit? Saanko kysyä, minkälaista uudelleenoireilu on ollut?


      • Anonyymi

        Hei vaan! Oletkin kirjoittanut jo vuosia sitten, mutta tarinasi kuulostaa tutulta. Minulla on leikattu vasemman puoleinen korvasylkirauhaskasvain (pleomorfinen adenooma) ensimmäisen kerran myös ennen 2000-lukua. Siitä jonkun vuoden päästä kasvain uusi, tämäkin poistettiin. Myöhemmin vielä on poistettu pinnallisia pieniä kasvaimia. Nyt alkuvuodesta olikin yllätys, kun ultraäänessä näkyi kasvua taas. Ohutneulanäyte vastattiin pleomorfiseksi adenoomaksi. Magneetti näytti, että kasvaimia on nyt n. 15 kpl ja kasvaimet ovat jo 6,5cm alueella.
        Täytyy olla tyytyväinen hyvänlaatuisuudesta, mutta hoitohan tähän olisi sama kuin pahanlaatuisen kasvaimen hoito. Radikaalileikkaus, kasvohermon menetys, hermo- ja kudossiirre sekä sädetys. Luonnollisestikaan tuollaista leikkausta ei olle järkevää tehdä kuin vasta pakon edessä. Eli nyt seurantalinja, seuraava magneetti 1,5 vuoden päästä.
        Mitä sinulle nyt kuuluu? Olisi kiva, kun olisi jotain vertaistukea tarjolla. Meitä uusiutunutta sylkirauhaskasvainta potevia on vaan kovin vähän.


    • Anonyymi

      Hei
      Vanha ketju mutta ei löydy paljon kokemuksia.
      Nyt marraskuussa leikattiin oikealta puolelta korvasylkirauhasen kasvain.Lähes 3cm joka suuntaan.Hyvänlaatuinen oli .Vuosi pientä ihmettelyä kun korvan lehti jännästi,mutta iän piikkiin laitoin.Varsinainen patti nousi/tunsin yht'äkkiä ja ultrassa selvästi näkyi.Tässä ketjussa usealla uusinut.!!
      4 vko nyt saikulla,mutta kova paine vielä ylös katsoessa.Kapseloitunut ja kaiken saivat pois.
      Vasemmalla puolella outoja tuntemuksia,pyysin
      tutkimaan tarkemmin...Tuntoa ei ole poskessa/korvanlehdessä.Kasvot toimii/hermot säästyi.4 h leikkaus ja kipuja ei juurikaan .
      nimim.kiitollinen

    • Anonyymi

      Hei , vieläkö löytyisi tästä aiheesta kirjoittavia? Kaipaan tietoa k.o. syövästä. Toki olen lukenut pää "kuumana" jo vaikka kuinka paljon asiantuntevaa tekstiä, mutta ehkä täältä löytyy kohtalotovereita.

      Nyt siis rupesi jännittämään taas kovasti. Kyse on puolisostani, jo hyvin iäkkäästä. Tänään oli kontrolli korvapolilla. Toissasyksynä leikattiin okasolusyöpä ohimolta. Sitten kontrollissa löytyi epäilyttävä imusolmuke, ja se poistettiin viime kesänä. Siitä löytyi lymfoomaa. Sitten taas kontrolli, ei ollut levinnyt ja oli hyvä ennuste. Sädehoito nujertaisi loputkin mahdolliset syövän alut. Se on jo takana. Ja tämän päivän kontrollissa imusolmukkeiden osalta kaikki ok.
      Mutta korvasylkirauhasen sisällä tarkkarajainen muutos, 11x7 mm. Ei lääkäri sitä kommentoinut, mutta omakannassa se oli. Seuraava kontrolli 3 kk päästä.
      Onko nyt siis taas uusi syöpä tulollaan, voiko tätä tulkita muuksikaan? Jos on muutos, jotainhan siellä tapahtuu. Olisikohan pitänyt ottaa ohutneulanäyte jo nyt, seuraavalla kerralla se varmaan otetaan, ehtii ehkä kasvaa siihen mennessä.
      Pelkokerroin ainakin minulla nousi jo tappiin, ja kolme kk on odotettava lisätietoa..

      • Anonyymi

        Tässä sama kuin edellä, jatkan vähän.
        Teillä, joilla on todettu sylkirauhaskasvain, onko sitä edeltänyt ultraus, jossa on todettu vain muutos? Vai onko suoralta kädeltä jo tiedetty, että siinä on syöpää? Eli onko homman kulku niin, että ensin nähdään muutos ja mitataan se, ja sitten vain seurataan sen kehittymistä? Ja kun on tarpeeksi iso, niin sitten toimitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sama kuin edellä, jatkan vähän.
        Teillä, joilla on todettu sylkirauhaskasvain, onko sitä edeltänyt ultraus, jossa on todettu vain muutos? Vai onko suoralta kädeltä jo tiedetty, että siinä on syöpää? Eli onko homman kulku niin, että ensin nähdään muutos ja mitataan se, ja sitten vain seurataan sen kehittymistä? Ja kun on tarpeeksi iso, niin sitten toimitaan.

        Minullakin sylkirauhaskasvain. Jonotan leikkaukseen. Pelottaa kyllä ,vaikka kaikenlaista terveydessä on muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sama kuin edellä, jatkan vähän.
        Teillä, joilla on todettu sylkirauhaskasvain, onko sitä edeltänyt ultraus, jossa on todettu vain muutos? Vai onko suoralta kädeltä jo tiedetty, että siinä on syöpää? Eli onko homman kulku niin, että ensin nähdään muutos ja mitataan se, ja sitten vain seurataan sen kehittymistä? Ja kun on tarpeeksi iso, niin sitten toimitaan.

        Hei alempana minun kertomus 13.12.2021 kirjoitettu...
        Ohutneula näytteestä ei saatu vastausta minun korvasylkirauhasen kasvaimen laadusta.
        Leikkauksen jälkeen patologin vastausta odottelin.Lääkäri sanoi että kasvain näytti hyvänlaatuiselta mutta se aina varmistetaan.Positiivista oli tarkkarajaisuus ja kapseloitunut,kaikki saatiin millilleen pois.80 PROSENTTIA ON HYVÄNLAATUISIA.
        nimim.kiitollinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei alempana minun kertomus 13.12.2021 kirjoitettu...
        Ohutneula näytteestä ei saatu vastausta minun korvasylkirauhasen kasvaimen laadusta.
        Leikkauksen jälkeen patologin vastausta odottelin.Lääkäri sanoi että kasvain näytti hyvänlaatuiselta mutta se aina varmistetaan.Positiivista oli tarkkarajaisuus ja kapseloitunut,kaikki saatiin millilleen pois.80 PROSENTTIA ON HYVÄNLAATUISIA.
        nimim.kiitollinen

        Kirjoitin viestini jo 17.12. Onneksi tulin nyt katsomaan, josko olisi tullut uutta..
        Ja olikin, kiitos nimim. kiitollinen, tämä on päivän valopilkku. Se, että kerroit sen tarkkarajaisuuden olevan positiivista. Mutta ei toki vielä muuta tiedetä, kontrolleja on ensi kuussa, jolloin taas ultrataan.

        Ja sen jo tiesinkin, että suurin osa on hyvänlaatuisia. Mutta ei se leikkauskaan, jos se tehdään, ole kai kovin helppo juttu iäkkäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin sylkirauhaskasvain. Jonotan leikkaukseen. Pelottaa kyllä ,vaikka kaikenlaista terveydessä on muutenkin.

        Minulta leikattiin korvasylkirauhasen pahanlaatuinen kasvain marraskuussa 2017.
        Kasvaimen sanottiin olevan aggressiivista laatua, mikä tietenkin huolestutti entistä enemmän.
        Sädehoitojen jälkeen ja tietenkin sylkirauhasen poiston takia suuni kuivui nopeasti, koska syljeneritys oli huono.
        Leikatulta puolelta korvalehti ja osa poskea olivat tunnottomat.
        Mutta tässä sitä elellään. Hoitajalakon takia en tänään päässyt kontrollikäynnille, mutta lääkäri soitti ja kertoi magneettikuvausten ja TT:n tulosten olevan puhtaita.
        Syljeneritys ja tuntoaisti ovat palanneet.
        Olen eläkeiässä ja leikkauksen jälkeen toivoin yhtä hyvää kesää jotta voisin harrastaa mieliharrastustani laitesukellusta.
        Olen saanut niitä neljä ja näyttää siltä että saan viidennenkin.,
        Eli rohkeutta teille jotka saatte diagnoosin pahanlaatuisesta kasvaimesta.
        Ennusteet ovat aika hyvät.


    • Anonyymi

      Täällä taas!
      Kirjoitin eka viestin 17.12. -21, nyt on asiassa taas edetty. Ensimm. kontrolli ultrakuvauksineen oli maaliskuussa tänä vuonna, jolloin se sylkirauhasen "muutos" oli kasvanut 3 milliä siitä alun 11x7. Nyt viime viikolla oli taas kontrolli ja kasvua oli pari milliä. Eli se on siitä alusta kasvanut n. 5 milliä puolessa vuodessa. Maaliskuussa otetusta ohutneulanäytteestä ei saatu tulosta, oli niin vähän soluja. Nyt sitten lääkäri päätti että leikataan, kun siellä kaulalla on ollut lymfoomaakin, että jos se on samaa.

      Nyt arveluttaaa ja pelottaa niin paljon, sekä puolisoani itseään että meitä muitakin perheenjäseniä tuo leikkaus niin paljon, että aiotaan huomisin soittaa lääkärille ja perua leikkaus. Ainakin toistaiseksi. Miksi ei voitaisi vain vielä seurata ja ottaa vaikka uusi ohutneulanäytekin. Leikkaus olisi jo kolmen viikon päästä, vaikka syksynkin olisi saanut valita. Kun ei siinä äkkiä eteen tulleessa tilanteessa vielä ehtinyt ajatella, ja mies luuli ettei se leikkaus olisi sen kummempi kuin imusolmukkeen poisto, joka tehtiin paikallispuudutuksessa. Mutta jo sairaalasta tullessa minä olin sitä mieltä että ei, ei leikkausta! Ja niin oli kohta mieskin samaa mieltä.

      Ei tämä muuten niin huolestuttaisi, mutta kun potilaan ikä on jo 86, kohta 87 vuotta, niin onko nukutus liian suuri riski. Ja kun olen täältä lukenut, että joillakin leikkaus on kestänyt jopa 6 tuntia, niin hirvittää. Onko järkeä repiä vanhan miehen kaulaa auki, kun nyt kuitenkin voi hyvin, ja elämä sujuu. Leikkaus kaikkine jäkiseurauksineen ainakin pilaisi loppukesän.

      Haen täältä vertaistukea, mutta on vaan niin ettei täällä yli 8-kymppiset taida kirjoitella kokemuksistaan. Tai edes heidän omaisensa. Kuinka tuon ikäiset ovat selvinneet vastaavasta leikkauksesta, siitä olisi hyvä saada tietoa. Olisko parempi vain elää rauhassa niin kauan kuin voi? Eikä ottaa riskiä, joka pahimmillaan veisi hengen, kun hyviä elinvuosia voisi olla vielä montakin edeszä.

    • Anonyymi

      Korvasylkirauhasen kasvaimen poisto viikko sitten. Kasvain oli n. 10 mm kokoinen ja leikkaus helppo. N. 1,5 h siitä kun lähdettiin kohti leikkaussalia siihen kun heräteltiin. Muutaman sentin siisti haava, ei juuri kipuja. Yön jouduin olemaan sairaalassa koska nukutettiin. Ei mitään lääkkeitä, kasvain tietenkin laitettiin patologille, vastaus tulee viikkojen päästä, oletettu hyvänlaatuinen pleomorin adenoma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe