Muutama asia ihmetyttää

Puukkojen teossa

Kempaisten tekemiä puukkoja koitetaan matkia, mutta samalla vedotaan aina Kalle ja Setti Keräseen.

Miksei kukaan matki esim. Setti Keräsen puukkojen yksityisohtia, vaikka Setti sanotaan seppämestariksi. Setin puukothan olisivat vapaata "riistaa", koska niiden valmistaja on jo poistunut.

Miksi siis pitää pakkautua matkimaan Kemppaisten suvun perintönä jatkuneita tupenkuvioitakin, sekä helojen malleja.

Ja samoin käytetään Kekkosen, Antti Kemppaiselle henkilökohtaisesti lähettämää kirjettä asiaankuulumattomien puukkojen markkinointiin, tai siitä mainitaan vieraiden puukkojen yhteydessä.

Vaikka semmoiseen ei yksikään Kemppainen ole antanut heille lupaa.

Ei edes kiitosta mistäänpäin, saatikka, että asiallisesti käytäisiin neuvottelemassa asianomistajien kanssa.

Minä tulen kirjoittamaan näistä asioista, asiaan liittyvistä sepittäjistä nimeltä mainiten, ja joka asian täyttä totta.

Tulee kerrankin tommin historiaa, niinkuin se on.

12

8999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti K.

      Sanane Tommi-puukoista Hyrynsalmelta:
      Tommi-puukko historia perustuu ikivanhaan kainuulaiseen puukkomalliin.
      Puukontekijöitä on Kainuussa tällä hetkellä kolmisenkymmentä, joskaan aivan tarkkaa lukumäärää ei tiedetä. Hyvin suuri merkitys perinteen säilymisessä on Tommi-puukon perinneyhdistyksellä, jonka ensisijaisena tehtävänä on perustaa pysyvä Tommi-puukko -näyttely Hyrynsalmelle.
      Hyrynsalmen puukkokulttuurin elvyttämiseen on vaikuttanut merkittävästi myös Iston koulun nykyinen käsityön lehtori Seppo Kurkela, joka on vetänyt kansalaisopiston puukkopiirejä jo usean vuoden ajan. Puukonteko-oppinsa hän sai jo edesmenneeltä puukkoseppä Eetu Heikkiseltä, joka oli silloin a i n o a päätoimisesti elannokseen Tommi-puukkoja tekevä seppä Hyrynsalmella.

      Kemppaisten takojasuvun viimeinen seppä, Antti Kemppainen, kuoli vuonna 1972.

      http://www.jkemppainen.com/antti/

      • On se kumma

        Mistä sinä oot muualta vetäny sen johtopäätöksen, että Kemppaisten seppäperinne olisi loppunutAntti Kemppaiseen , kuin omista kuvitelmistasi.

        Pieni tarkennus asiajärjestykseen. Se kyseinen perinneyhdistyskin syntyi Kemppaisten puukoille tulleen huomion seurauksena ja vasta sen jälkeen, kun Kemppaiset lähtivät muualle takomaan.


      • Antti K.
        On se kumma kirjoitti:

        Mistä sinä oot muualta vetäny sen johtopäätöksen, että Kemppaisten seppäperinne olisi loppunutAntti Kemppaiseen , kuin omista kuvitelmistasi.

        Pieni tarkennus asiajärjestykseen. Se kyseinen perinneyhdistyskin syntyi Kemppaisten puukoille tulleen huomion seurauksena ja vasta sen jälkeen, kun Kemppaiset lähtivät muualle takomaan.

        "Mistä sinä oot muualta vetäny sen johtopäätöksen, että Kemppaisten seppäperinne olisi loppunutAntti Kemppaiseen , kuin omista kuvitelmistasi."

        Ei minun tarvitse kuvitella - mm täältä voit lukea saman asian!
        http://mikaeli.mikkeliamk.fi/mikaeli/arkisto/kulttuuri/puukko/index.htm


      • Jatkajaksi
        Antti K. kirjoitti:

        "Mistä sinä oot muualta vetäny sen johtopäätöksen, että Kemppaisten seppäperinne olisi loppunutAntti Kemppaiseen , kuin omista kuvitelmistasi."

        Ei minun tarvitse kuvitella - mm täältä voit lukea saman asian!
        http://mikaeli.mikkeliamk.fi/mikaeli/arkisto/kulttuuri/puukko/index.htm

        Ryhtyi Olavi Kemppainen. Ja huomaatko muutaman seikan kalle Juntusen jutussa.

        "Antti kemppaisen kuollessa -72 ei Hyrynsalmella ollut yhtään tommin taitajaa".

        Siis toisin sanoen hän tarkoittaa, että Setti keränen ei ollut tommintaitaja, vaikkei sitä suoraan sanokaan, mikä kyllä pitikin paikkansa. Mutta sitten Kemppaisten Hyrynsalmelta poislähdön jälkeen siellä syytettiin Kemppaisia jäljennösten tekijöiksi ja yritettiin valehtelemalla saada Oulunläänin taidetoimikunta myöntämään Setti Keräselle taidepalkinto, muttei se oíkein tainnu ottaa "tulta", kun temput paljastui.

        Ja täysin puukonteko kuntoisia ja taitoisia kemppaisia on edelleen olemassa, joten Antti Kemppainen ei ollut viimeinen seppä Kemppaisten suvussa.

        Älä usko kaikkea lukemaasi. Asiaa henkilökohtaisesti näkemättömät historian kirjoittajat kannattaa aina ottaa kriittisiin näppeihin, siellä on tieto aina puutteellista ja jopa valhettakin, riippuen juorujen puolueellisuudesta ja kirjoittajan motiiveista.


      • Antti K
        Jatkajaksi kirjoitti:

        Ryhtyi Olavi Kemppainen. Ja huomaatko muutaman seikan kalle Juntusen jutussa.

        "Antti kemppaisen kuollessa -72 ei Hyrynsalmella ollut yhtään tommin taitajaa".

        Siis toisin sanoen hän tarkoittaa, että Setti keränen ei ollut tommintaitaja, vaikkei sitä suoraan sanokaan, mikä kyllä pitikin paikkansa. Mutta sitten Kemppaisten Hyrynsalmelta poislähdön jälkeen siellä syytettiin Kemppaisia jäljennösten tekijöiksi ja yritettiin valehtelemalla saada Oulunläänin taidetoimikunta myöntämään Setti Keräselle taidepalkinto, muttei se oíkein tainnu ottaa "tulta", kun temput paljastui.

        Ja täysin puukonteko kuntoisia ja taitoisia kemppaisia on edelleen olemassa, joten Antti Kemppainen ei ollut viimeinen seppä Kemppaisten suvussa.

        Älä usko kaikkea lukemaasi. Asiaa henkilökohtaisesti näkemättömät historian kirjoittajat kannattaa aina ottaa kriittisiin näppeihin, siellä on tieto aina puutteellista ja jopa valhettakin, riippuen juorujen puolueellisuudesta ja kirjoittajan motiiveista.

        Ehdotit mm.
        "Älä usko kaikkea lukemaasi. Asiaa henkilökohtaisesti näkemättömät historian kirjoittajat kannattaa aina ottaa kriittisiin näppeihin, siellä on tieto aina puutteellista ja jopa valhettakin, riippuen juorujen puolueellisuudesta ja kirjoittajan motiiveista."
        Niinpä en usko myöskään sinun kirjoitelmiasi joilla ei ole muuta tukea todellisuuteen kuin sinun mielipiteesi!

        Hyrysalmelaisena toivon, että noudatat myös itse edellä kirjoittamaasi "ohjetta"!


      • Menneisyydestä
        Antti K kirjoitti:

        Ehdotit mm.
        "Älä usko kaikkea lukemaasi. Asiaa henkilökohtaisesti näkemättömät historian kirjoittajat kannattaa aina ottaa kriittisiin näppeihin, siellä on tieto aina puutteellista ja jopa valhettakin, riippuen juorujen puolueellisuudesta ja kirjoittajan motiiveista."
        Niinpä en usko myöskään sinun kirjoitelmiasi joilla ei ole muuta tukea todellisuuteen kuin sinun mielipiteesi!

        Hyrysalmelaisena toivon, että noudatat myös itse edellä kirjoittamaasi "ohjetta"!

        Roppakaupalla ja minun ainoa intressini on kertoa pelkästään ja ainoastaan totta. Joudun tässä kertomaan asioista ja tapahtumista jotka olen itse nähnyt ja asianomaisilta kuullut.

        Minä oon nähny, minkälainen "matokasa" tämä ihmisten meininki on, ja hävettää oikein syvältä ne vänkäilyt ja valheet, ja röyhkeys, joka on pyörinyt tämän puukkojen teonkin ympärillä.

        Ymmärrän hyvin, että sinun asenteesi minun kirjoituksia on sanomasi- lainen, mutta se perustuukin siihen, ettet tiedä kovin paljon tapahtuneista yksityiskohdista.

        Sen vakuutan, etten kirjoita mitään, mitä en tiedä totuudeksi.


      • UskomatontaSONTAA
        Antti K kirjoitti:

        Ehdotit mm.
        "Älä usko kaikkea lukemaasi. Asiaa henkilökohtaisesti näkemättömät historian kirjoittajat kannattaa aina ottaa kriittisiin näppeihin, siellä on tieto aina puutteellista ja jopa valhettakin, riippuen juorujen puolueellisuudesta ja kirjoittajan motiiveista."
        Niinpä en usko myöskään sinun kirjoitelmiasi joilla ei ole muuta tukea todellisuuteen kuin sinun mielipiteesi!

        Hyrysalmelaisena toivon, että noudatat myös itse edellä kirjoittamaasi "ohjetta"!

        Miten ihmeessä on ees mahdollista, että oot noin tietämätön asioista, johon olet nokkasi ja näppisi sotkenut ???

        Et ees oo kuullukkaan, että Kemppaisen veljekset (kolme veljestä) vuonna 1985 voitti koko Kainuun alueella ns tommipuukkojen taonta kilpailun- jonka järjesti Suomen metsästysliitto ?

        Ja sen jälkeen Kemppaiset takoivat puukkoja ympäri maailmaa vuosikymmeniä, usasta Japaniin asti ! Alaskastakin tuli ihmetyksen palautusta laadun suhteen !

        ja kuten aiemmin sanoinkin, että kirjoitan vain itse todeksi kokemaani asiaa, niin pystyn taatusti seisomaan sanojeni takana-toisin kuin sinä !

        Minä OLEN Alpo Kemppainen- Kemppaisten ylivoimaisesti Suomen historiassa pisimpään-sukupolvesta toiseen jatkuneen seppäperinteen jatkaja.Ja siksi pystyn puhumaan siltä osin täyttä totta, ja pukkaamaan sinun humpuukijuoruillesi pitkät paskat !

        Te TYHJÄNPASKAN HUPATTAJAT -TE ETTE MUUHUN PYSTY- kuin vaan Kemppaisten takomia puukkoja matkimaan- kun ette muuhun pysty !

        Mulla katkesi selkä niin pahasti selkä 90 luvun lopulla, että sen seurauksena jouduin luopumaan, ja olin vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta mitäpä TE humpuukimaakarit siitä tajusitte- TE TÄYSPÖKKERÖT kirjoittelitte-OLITKOHAN JUST SINÄ ? että" VIINA VEI VELJEKSET" !

        JOS USKALLAT kuulla TOSIASIAA- ilmoita itsesi !

        TAI SOITA-jos uskallat ! Minun puhelin numero on 040-5923338- alpo kemppainen.
        KUN kerran täällä oot halukas levittelemään TÄYTTÄ SONTAA- niin toivon, että sinussa on miestä seisomaan myös minun naamani edessä-kun pistetään totuus pöytään !


      • puukot
        UskomatontaSONTAA kirjoitti:

        Miten ihmeessä on ees mahdollista, että oot noin tietämätön asioista, johon olet nokkasi ja näppisi sotkenut ???

        Et ees oo kuullukkaan, että Kemppaisen veljekset (kolme veljestä) vuonna 1985 voitti koko Kainuun alueella ns tommipuukkojen taonta kilpailun- jonka järjesti Suomen metsästysliitto ?

        Ja sen jälkeen Kemppaiset takoivat puukkoja ympäri maailmaa vuosikymmeniä, usasta Japaniin asti ! Alaskastakin tuli ihmetyksen palautusta laadun suhteen !

        ja kuten aiemmin sanoinkin, että kirjoitan vain itse todeksi kokemaani asiaa, niin pystyn taatusti seisomaan sanojeni takana-toisin kuin sinä !

        Minä OLEN Alpo Kemppainen- Kemppaisten ylivoimaisesti Suomen historiassa pisimpään-sukupolvesta toiseen jatkuneen seppäperinteen jatkaja.Ja siksi pystyn puhumaan siltä osin täyttä totta, ja pukkaamaan sinun humpuukijuoruillesi pitkät paskat !

        Te TYHJÄNPASKAN HUPATTAJAT -TE ETTE MUUHUN PYSTY- kuin vaan Kemppaisten takomia puukkoja matkimaan- kun ette muuhun pysty !

        Mulla katkesi selkä niin pahasti selkä 90 luvun lopulla, että sen seurauksena jouduin luopumaan, ja olin vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta mitäpä TE humpuukimaakarit siitä tajusitte- TE TÄYSPÖKKERÖT kirjoittelitte-OLITKOHAN JUST SINÄ ? että" VIINA VEI VELJEKSET" !

        JOS USKALLAT kuulla TOSIASIAA- ilmoita itsesi !

        TAI SOITA-jos uskallat ! Minun puhelin numero on 040-5923338- alpo kemppainen.
        KUN kerran täällä oot halukas levittelemään TÄYTTÄ SONTAA- niin toivon, että sinussa on miestä seisomaan myös minun naamani edessä-kun pistetään totuus pöytään !

        no niin,siinähän Alpo Kemppainen puhuu pelkkää ASIAA.on tunnettu monet vuodet ja pidetty esim.puukkokursseja yli 10.vuotta ja kuuluu Suomen "ykkösiin"puukon teossa,mutta ymmärrän kyllä n.s. kädettömiä ja jos vielä tämä Rouva kotona sanoo,mikset sinä tee tommosia...ai pe....le.mutta ei kaikkien kyvyt ole yhtä suppeat mihin itse olet tottunut.


    • Siunausta

      Missä tänään vaikuttaa Tommipuukon takoja, puukkoseppä (mestari) Alpo Kemppainen?

    • Tuttujutti

      Alpo asustaa ylörvellä ja tekee edelleen puukkoja ja laittaa paja toimintaa kuntoon

    • Anonyymi

      Hyrynsalmella ei ole oikeata puukkoa nähtykään saatikka tehty

    • Anonyymi

      "Minä tulen kirjoittamaan näistä asioista, asiaan liittyvistä sepittäjistä nimeltä mainiten, ja joka asian täyttä totta."

      Haukkuva koira ei pure.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe