Epäonnistunut nahanluonti

Vitosein

Kaikki on tähän mennessä mennyt hyvin mutta nyt!!! Kaveri tuli päivällä ulos kolostaan ja hankasi itseään varmaan 1 1/2 tuntia niin, että päästä lähti nahka. Tämän jälkeen kaveri meni piiloon. Kului muutama tunti ja kaveri ilmestyi uudelleen nahka repaleisena. Olin ihan paniikissa! Laitoin lämpimiä taloupapereita faunaboxiin ja käärme sinne. Odotin puolisen tuntia ja nahka oli luoto loppuun. Eli kai kaikki on ok???? Kuinka helposti käärme voi vilustua? Laitoin lämpimiä papereita boxiin mut puolen tunnin päästä ne oli jo kylmiä... Vinkkejä, mistä epäonnistunut nahanluonti johtui??

8

3466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.e.k.k.u

      Eli mistä se johtui?
      Yleensä epäonnistunut nahanluonti kertoo siitä, että käärmeen ei ole hyvä olla. Lämpö/kosteus on väärä, käärme on stressaantunut tms.
      Jos tarkastit käärmeen ja nahka on luotu, on siis kaikki ok.
      Tarkastapa terrasi lämmöt, piilojen riittoisuus jne. Jatkossa voit esim. kosteuttaa suihkepullolla hiukan käärmettä tai laittaa sille wetboxin nahanluonnin alkaessa.

      • auttava

        mikä kääremsinulla on? kuinko paljon kosteutta terrassa on?


      • Vitosein
        auttava kirjoitti:

        mikä kääremsinulla on? kuinko paljon kosteutta terrassa on?

        Mulla on vuodenikäinen viljakäärme ja niinkuin sanoin tähän mennessä nahanluonnin kanssa ei ole ollut mitää ongelmaa... Mulla on iso vesikippa terraariossa ja nahanluonnin aikaan kostutan terraa aina kun muistan. Nyt en muistanut... Mutta voiko olla et käärmeeni stressaantui kun olin kotona nahanluonnin aikaan. Nahanluonti on aina tapahtunut yöllä ja nyt ekaa kertaa päivällä.


    • Chaos_entwine

      Et kerro mikä käärme on kyseessä. Toiset lajit vaativat hyvinkin korkeita ilmankosteuksia.
      Epä onnistunut nahanluonti saattaa olla monien asioiden summa; ilmankosteus, stressi, ulkoloiset jne.

      • Vitosein

        Mulla on vuoden ikäinen viljakäärme. Kosteus on mun mielestä terrassa ok, samoin lämpötilat tarkistin just ja ne on ok.


      • kunkkupython
        Vitosein kirjoitti:

        Mulla on vuoden ikäinen viljakäärme. Kosteus on mun mielestä terrassa ok, samoin lämpötilat tarkistin just ja ne on ok.

        Tarkista myös et nahka on lähteny hännän päästä sekä silmien päältä.
        Jos ei ole niin laita kylpyyn tai vaikka kosteeta talouspaperin palaa jonkun aikaa siinä kohtaa mis on vanhaa nahkaa, ni kyllä lähtee irti.
        Sulla on ollu liian vähän kosteutta terrassa, sen takia nahanluonti ei oo kunnolla onnistunut.


      • Mini-ihminen

        Ittelläni on nyt ollu kuukauden nelivuotias viljis ja tänään sen nahka oli muuttunut harmaaksi eli alkaa luoda nahkaa? On viettänyt koko päivän ja viimeyön boksissaan eli on ollut vähän epäaktiivisempi. Suihkutin vettä terraan että kostuisi. Saako käärmettä siirrellä /ottaa käteen tässä tai muissa nahanluonnin vaiheissa?


    • NtiNoita

      Silloin tällöin voi nahanluonti epäonnistua ilman sen suurempaa selitystä. Sinuna en olisi huolestunut, jos perusasiat terraariossa ovat kohdallaan. Helppo ratkaisu tarpeellisen kosteuden aikaansaamiseksi on laittaa terraarioon esim. karkkipurkki, joka on huolellisesti pesty, täytetty muutaman sentin kerroksella turvetta (osta eläinkaupasta) ja kanteen leikattu käärmeen mentävä, ei-teräväreunainen reikä. Turpeen tulee olla kosteaa, mutta ei niin märkää, että homehtuu. Eli vettä ei saa turpeesta valua puristettaessa. Tämä on siis se em. wetbox.

      Wetboxin etu on etenkin viljakäärmeen kohdalla siinä, että käärme osannee hakeutua sinne tarvitessaan esim. nahanluonnin aikaan lisäkosteutta. Normaalistihan viljakäärmeellä ei kovin korkeaa kosteutta edes saa pitää - liian kosteat olot altistavat helposti esim. suu- ja ihotulehduksille.

      Suosittelen lukemaan asiansa osaavan kasvattajan, Matias Griesen sivustoa vastaisuudessa; http://matelijat.info/ . Sieltä löydät vastaukset helposti yleisimpiin ongelmiin paremmin kuin täältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe