niinkö todella?

noita-akka

Minä se olen. En pane tähän nimeäni, vaikka en olekaan enää niin peloissani kuin silloin koulun pihalla, jos muistat.

Viidennellä luokalla jouduin kantamaan haukkumanimiä "Noita" ja "Noita-akka", jotka nimitykset eivät imarrelleet minua, eikä niitä sellaisiksi ollut tarkoitettukaan.
Haukkumanimistä ei siihen aikaan päässyt irti kun ne kerran jollekulle lätkästiin.

Psykologin tutkimuksessa assosiatiivinen oppimiseni todettiin maksimitasoiseksi ja se kohotti itsetuntoani vielä vanhoilla päivilläni.
Vaikka mummoni ei testeissä koskaan ollutkaan, niin ainahan Noita toisen Noidan tuntee ja sanoisin, että hän oli erittäin assosiatiivinen. Minä olen hänen pojantyttärensä ja siksi olin "polttomerkitty".

Mummoni kuppasi, hieroi ja teki nokkosista ja voikukanlehdistä lääkkeitä vielä 1950-luvulla.
Ennen vanhaan maa- ja metsätyötä tekevät eivät juuri lääkäreiden vastaanotoilla käyneet.

Minä en tee lääkkeitä, enkä kuppaa tai hiero, mutta olen hänen pojantyttärensä ja "noitien sukua". Koska polttomerkistä ei pääse, ensimmäistä kertaa hyväksyn nimityksen ja ylpeänä kerron siitä tässä ja nyt.

Olen mummoni kaima ja se merkitsee vahvaa leimautumista hänen arvomaailmaansa ja
jonka hän oli saanut ja omaksunut perimätietona Lylykoskella, josta hän oli kotoisin.
google / Lylykoski / projektiraportti ja yhteistyölinkkejä.

9

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuten myös

      puhui televisiossa, että syntipukki pannaan vartioimaan jotain salaisuutta.
      Syntipukki ei pääse mitenkään syntipukin virastaan - ei, vaikka tekisi mitä tahansa.

    • huru-ukko

      ..Teki ihanaa kiisseliä vatukoista ja voiteli mun
      kroppaa ollessain pien..Oikeestas laps, viel!
      Sekin joskus jälkeen sotien,tarkemmin sanoen
      Korean sodan..Ja tapahtus monasti se vadelmais-
      voitelu iholleni,joka lievitti allergiaani!;)t.R66

      • kesämetsän lumoissa

        mukaansa kun lähti käymään monen kilometrin päässä eräässä talossa. Olin viisivuotias ja kävelin mummon perässä metsäpolkua pitkin.

        Muistan suopellon ja mesimarjat, veräjän takana sinikukat, heleänvihreät mustikanvarvut, koivumetsän ja pihlajat, lehdistössä auringonsäteet vilisivät kuin keijukaiset ja kesälinnut lauloivat. Muistan metsän pitkäpartakuuset ja viileähkön ilmavirran siellä, latvuksissa tuulen huminan. Ja kun kuusikosta pääsimme, niin aurinko ja lämmin tuuli pyyhki kananlihat käsivarsista.

        Peltoaukealla oli talo, talon räystään alla pääskynpesät. Mäen alta kuului kosken kohina.


      • kysynpä

        allergian oireita?


      • R66
        kysynpä kirjoitti:

        allergian oireita?

        >Vastaanpa:Mä ainakin!Ja toki lievitti paljonkin..
        Kiisseli keholla imeytyen..valuen jopa nivusiin!!
        t:R66m


      • Heinäkuu
        R66 kirjoitti:

        >Vastaanpa:Mä ainakin!Ja toki lievitti paljonkin..
        Kiisseli keholla imeytyen..valuen jopa nivusiin!!
        t:R66m

        luullut, että sitä käytettäisiin sisäisesti. Ja tuskin se ihollani kauan pysyiskään, se kun on niin hyvää.
        Jos lapsi oisin, niin vaikka vattukiisselissä uisin.

        Allerginen olen minäkin.


      • Hur?!

        mistäs tietää, vaikka Sinä potilaana makaisit ja minä vattukiisselillä Sinua hoitaisin.

        Ihan tulee lapsuusleikit mieleen näistä. Mutta tuo ei kyllä tällä uskalluksella ole mahdollista.


    • Piiijaj

      Minun sukuni on lylykoski

    • GayMenAreSexy

      Isäs laittoi kun sua teki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe