äänen avaaminen

ennen laulua

hei! pidän todella paljon laulamisesta ja tähän asti olen laulanut omaksi ilokseni ramppikuumeen takia. veljeni kuuli vahingossa lauluani ja kehui sitä, joten harjoitteluni on alkanut tulla vakavammaksi ja pyrin pääsemään vielä joskus laulamaan isoimmille lavoille esim. idolsin kautta. ongelmana on, että en osaa oikeaoppisesti avata ääntäni vaan käyn automaattisesti laulamaan, joka rasittaa ääntäni. haluaisin ääneni kestävän vielä kauan, joten voisitteko antaa vinkkejä siis oikeaoppiseen äänenavaamiseen. kiitos tuhannesti!

18

4222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iwaus

      Ei sitä ääntä tarvi avata jos Idolsiin haluaa. Eihän se ääni ole sitten kestänyt muillakaan voittajilla!

      Jos ihan oikeasti haluat oppia niin mene ihan oikealle opettajalle. Laulamista EI opi videolta, kirjasta netistä yms.

      • vastausta "vinkille"

        osaan kyllä laulaa, mutta ongelmana on että äänenavaukseen haluaisin vinkkejä/harjoituksia joita voin kokeilla. ja olen kyllä etsinyt opettajaa mutta opiskelijan tuloilla ei pitkälle pötkitä kun on maksettavana muitakin laskuja.
        joten vastatkaa, kaikki jotka oikeasti tietävät hyviä harjoituksia äänenavaamiseen, jotta voisin harjoitella kotona.


      • sama tyttönen

        "Laulamista EI opi videolta, kirjasta netistä yms".

        ei millään pahalla, mutta ei sitä laulamista kyllä opi opettajankaan kanssa jos ei laulunlahjoja ole...

        yleensä lauluääntä mennään vain parantamaan opettajan luo ja harjoitellaan oikeaa ulosantia/ilmaisua yms...

        joten kiitos vaan vinkistä joka oli yhtä tyhjän kanssa


      • iwaus
        sama tyttönen kirjoitti:

        "Laulamista EI opi videolta, kirjasta netistä yms".

        ei millään pahalla, mutta ei sitä laulamista kyllä opi opettajankaan kanssa jos ei laulunlahjoja ole...

        yleensä lauluääntä mennään vain parantamaan opettajan luo ja harjoitellaan oikeaa ulosantia/ilmaisua yms...

        joten kiitos vaan vinkistä joka oli yhtä tyhjän kanssa

        Minäpä yritän nyt vastata ihan vakavasti, vaikka se onkin vastoin nimimerkkiäni.

        En todellakaan suosittele omatoimisuutta laulunopiskelussa. Tietysti kukin saa vapaasti tehdä niinkuin itse haluaa. Mutta pitkään opiskelleena ja esiintyvänä laulajana olen sitä mieltä, ettei kukaan koskaan ole niin valmis, etteikö tarvitsisi opettajaa. Perusopinnot suoirittaneella se apu voi olla vaikka korrepetiittori, mutta joku tarvitaan.

        Ja kun käyt laulutunneilla niin opit samalla itsestään niitä harjoituksia joita voi käyttää äänen avaamiseen.

        Voit käyttää mitä tahansa tuttua lyhyenköä laulunpätkää, jossa korkeimman ja matalimman sävelen ero ei ole kovin suuri. Vaikka ukko-nooa tai jänis istui maassa. Lauleskelet sitä ja vältät voimakkaita kiljahteluita tai ponnisteluita. Aloita matalalta ja toistat aina puoli msävelaskelta korkeammalta...

        En tiedä miten tänne palstalle saisi nuotteja kirjoitettua. Yksi harjoitus (joka on mahdollisesti jo tuttu) on: mam-maa mii-aa mam-maa mii-aa moo, Soita edellä oleville tavuilla sävelet c, d, e, f, g, f, e, d, c. Sitten puoli sävelaskelta ylempää: cis, dis, f, fis, gis, fis, f, dis, cis, jne.

        Oktaavin mittainen voisi olla: semp-re can-taa-a-a-a-a-a-a-re. Sävelin c, e, g, c!, h, a, g, f, e, d, c (tuo huutomerkillä varustettu c on siis oktaavia korkeampi kuin aloitus ja lopetus)
        Harjoituksessa on a-vokaalia. O:n saat sanoituksella pie-ta sin-joo-o-o-o-o-o-o-re (ääntyy siis näin, italiassa kirjoittavat signore)
        Noita kun lauleskelet eri korkeuksilta niin siinä on lämmittelyä.

        Muista myös rentous. Kannattaa tehdä ihan oikeita venytys ja rentoutusharjoituksia kasvolihasten kaulan ja hartianseudun vapauttamiseksi.

        Ja jos olet esiintymässä, useamman kappaleen verran, niin valitse ensimmäiseksi semmoinen helpompi kappale, siinä on todellinen äänenavaus yleisön edessä!


      • kiitos iwaus
        iwaus kirjoitti:

        Minäpä yritän nyt vastata ihan vakavasti, vaikka se onkin vastoin nimimerkkiäni.

        En todellakaan suosittele omatoimisuutta laulunopiskelussa. Tietysti kukin saa vapaasti tehdä niinkuin itse haluaa. Mutta pitkään opiskelleena ja esiintyvänä laulajana olen sitä mieltä, ettei kukaan koskaan ole niin valmis, etteikö tarvitsisi opettajaa. Perusopinnot suoirittaneella se apu voi olla vaikka korrepetiittori, mutta joku tarvitaan.

        Ja kun käyt laulutunneilla niin opit samalla itsestään niitä harjoituksia joita voi käyttää äänen avaamiseen.

        Voit käyttää mitä tahansa tuttua lyhyenköä laulunpätkää, jossa korkeimman ja matalimman sävelen ero ei ole kovin suuri. Vaikka ukko-nooa tai jänis istui maassa. Lauleskelet sitä ja vältät voimakkaita kiljahteluita tai ponnisteluita. Aloita matalalta ja toistat aina puoli msävelaskelta korkeammalta...

        En tiedä miten tänne palstalle saisi nuotteja kirjoitettua. Yksi harjoitus (joka on mahdollisesti jo tuttu) on: mam-maa mii-aa mam-maa mii-aa moo, Soita edellä oleville tavuilla sävelet c, d, e, f, g, f, e, d, c. Sitten puoli sävelaskelta ylempää: cis, dis, f, fis, gis, fis, f, dis, cis, jne.

        Oktaavin mittainen voisi olla: semp-re can-taa-a-a-a-a-a-a-re. Sävelin c, e, g, c!, h, a, g, f, e, d, c (tuo huutomerkillä varustettu c on siis oktaavia korkeampi kuin aloitus ja lopetus)
        Harjoituksessa on a-vokaalia. O:n saat sanoituksella pie-ta sin-joo-o-o-o-o-o-o-re (ääntyy siis näin, italiassa kirjoittavat signore)
        Noita kun lauleskelet eri korkeuksilta niin siinä on lämmittelyä.

        Muista myös rentous. Kannattaa tehdä ihan oikeita venytys ja rentoutusharjoituksia kasvolihasten kaulan ja hartianseudun vapauttamiseksi.

        Ja jos olet esiintymässä, useamman kappaleen verran, niin valitse ensimmäiseksi semmoinen helpompi kappale, siinä on todellinen äänenavaus yleisön edessä!

        kiitos paljon vinkeistä :)
        auttaa jo paljon.


      • Keski-ikäinen nainen
        sama tyttönen kirjoitti:

        "Laulamista EI opi videolta, kirjasta netistä yms".

        ei millään pahalla, mutta ei sitä laulamista kyllä opi opettajankaan kanssa jos ei laulunlahjoja ole...

        yleensä lauluääntä mennään vain parantamaan opettajan luo ja harjoitellaan oikeaa ulosantia/ilmaisua yms...

        joten kiitos vaan vinkistä joka oli yhtä tyhjän kanssa

        Lähes jokainen oppii kävelemään ja puhumaankin älynlahjoihin katsomatta. Musiikkiin liittyy länsimainen harhakäsitys, että ihminen joko 1) on musikaalinen tai 2) ei ole musikaalinen. Sen sijaan esim. eräissä Afrikan maissa katsotaan, että kaikki ihmiset ovat musikaalisia, toiset vain musikaalisempia kuin toiset.

        Itse olen jälkimmäisen näkemyksen kannalla. Muutenhan pikkuvauvoillekin pitäisi tolkuttaa, että "hei beby, älä turhaan ala puhua, kun et kuitenkaan tule maailman parhaaksi sananäyttäjäksi" tai "mitä sinä turhaan kävelet, kun autotkin on keksitty".

        Sanotaan, että kauniita ääniä mahtuu kolmetoista tusinaan. Menestyminen on täysin eri asia, kuin kyky osata laulaa. Eli laulutaidon ja esiintyvänä taiteilijana menestymisen kesken ei ole suoraa korrelaatiota. Keikoilla on merkitystä solistin persoonallisilla ominaisuuksilla ja luonteella, joilla ei ole suoraa korrelaatiota laulutaitoon. Paineensieto on varmasti ominaisuuksista tärkeimpiä yhdessä lavakarisman kanssa.

        Itse olen "epämusikaalinen", ja olen silti laajentanut äänialaani oktaavilla vuoden sisällä ja laulan nyt kuorossa. Olen myös rahaton, joten haen oppia vaihdellen erilaisista kuoro- ja opistojen kokoonpanoista, lukien materiaalia ja etsien itselleni optimaaliselta tuntuvia ääniharjoitteita. Laitan loppuun vielä erillisen viestin, mitä itse ääniharjoitteista ajattelen.


      • häh
        iwaus kirjoitti:

        Minäpä yritän nyt vastata ihan vakavasti, vaikka se onkin vastoin nimimerkkiäni.

        En todellakaan suosittele omatoimisuutta laulunopiskelussa. Tietysti kukin saa vapaasti tehdä niinkuin itse haluaa. Mutta pitkään opiskelleena ja esiintyvänä laulajana olen sitä mieltä, ettei kukaan koskaan ole niin valmis, etteikö tarvitsisi opettajaa. Perusopinnot suoirittaneella se apu voi olla vaikka korrepetiittori, mutta joku tarvitaan.

        Ja kun käyt laulutunneilla niin opit samalla itsestään niitä harjoituksia joita voi käyttää äänen avaamiseen.

        Voit käyttää mitä tahansa tuttua lyhyenköä laulunpätkää, jossa korkeimman ja matalimman sävelen ero ei ole kovin suuri. Vaikka ukko-nooa tai jänis istui maassa. Lauleskelet sitä ja vältät voimakkaita kiljahteluita tai ponnisteluita. Aloita matalalta ja toistat aina puoli msävelaskelta korkeammalta...

        En tiedä miten tänne palstalle saisi nuotteja kirjoitettua. Yksi harjoitus (joka on mahdollisesti jo tuttu) on: mam-maa mii-aa mam-maa mii-aa moo, Soita edellä oleville tavuilla sävelet c, d, e, f, g, f, e, d, c. Sitten puoli sävelaskelta ylempää: cis, dis, f, fis, gis, fis, f, dis, cis, jne.

        Oktaavin mittainen voisi olla: semp-re can-taa-a-a-a-a-a-a-re. Sävelin c, e, g, c!, h, a, g, f, e, d, c (tuo huutomerkillä varustettu c on siis oktaavia korkeampi kuin aloitus ja lopetus)
        Harjoituksessa on a-vokaalia. O:n saat sanoituksella pie-ta sin-joo-o-o-o-o-o-o-re (ääntyy siis näin, italiassa kirjoittavat signore)
        Noita kun lauleskelet eri korkeuksilta niin siinä on lämmittelyä.

        Muista myös rentous. Kannattaa tehdä ihan oikeita venytys ja rentoutusharjoituksia kasvolihasten kaulan ja hartianseudun vapauttamiseksi.

        Ja jos olet esiintymässä, useamman kappaleen verran, niin valitse ensimmäiseksi semmoinen helpompi kappale, siinä on todellinen äänenavaus yleisön edessä!

        Ai siis ei saa laulaa itsekseen?


    • maallikko¨

      Minkään ponnahduhksen varaan ei uraansa kannata uskoa. Kannattaa opiskella johdonmukaisesti ja määrätietoisesti asioita, jotta tuloksia syntyy. Pinnalla pysymiseen tarvitaan todella paljon työtä.

      Terveellinen laulutekniikka ei satuta kerkkua. Siis jos kipua tuntuu, vaihda toteutustapaa. Ovathan ääniharjoitukset eli -avaukset jo sinänsä tekniikaltaan laulua. Niissäkään ei saa tuntua kipua.

    • voin olla väärässä

      Kuule tyttö, kyllä se hyvä lauluääni tulee sulla suoraan sydämmestä. Eipä ne juice leskinen, rauli somerjoki tai vaikka sorsakosken topi, käyny missään laulutunneilla. Siellä ei muutaku menetä rahansa ja opit toki sen mitä teet parhaillaan. Sä siis osaat laulaa mutta se opettaja vaan kertoo että nyt laulat sillä korkeudella ja tämä taas ei auta tosipaikan tullen.

      • korvia vihlovaa

        No ei ollut juicella et kumppanilla sellaista ääntäkään että niitä ois jaksanut kuunnella


      • Päivi

        Mitä helvettiä selität? Tietysti laulunopettajaa tarvitaan. Opettaja osaa kertoa missä on vikoja, ja miten ne saadaan pois. Tulkintaa ja nuotissa pysymistä voi toki opetella itse, mutta tekniikoiden ja muiden ei-niin-itsestäänselvyyksien opiskelemiseen tarvitaan yleensä se laulunopettaja. Itsestähän tämä kaikki lähtee, mutta asiantuntevaa opettajaa tarvitaan myös.


      • Keski-ikäinen nainen
        korvia vihlovaa kirjoitti:

        No ei ollut juicella et kumppanilla sellaista ääntäkään että niitä ois jaksanut kuunnella

        Ei ollut Juicella, hänen valttinsa olikin käsittämätön verbaalisuus. Vaikka katsoisikin olevansa itse jotain "erinomaista", niin välillä kannattaa kuunnella jotain "halvempaakin" (ainakin omasta näkökulmasta) musiikkia. Voi keskittyä vaikkapa analysoimaan, mikä tässä ihmisessä vetää yleisöä puoleensa. Sillä yleisö valitsee itse tähtensä. Harvemmassa tapauksessa jotakin äyskivää hapankurkkua hyväksytään yleisön sydämeen. Eli olkoon lauluääntä tai ei, niin "sitä jotakin" pitää olla.


      • Keski-ikäinen nainen
        Päivi kirjoitti:

        Mitä helvettiä selität? Tietysti laulunopettajaa tarvitaan. Opettaja osaa kertoa missä on vikoja, ja miten ne saadaan pois. Tulkintaa ja nuotissa pysymistä voi toki opetella itse, mutta tekniikoiden ja muiden ei-niin-itsestäänselvyyksien opiskelemiseen tarvitaan yleensä se laulunopettaja. Itsestähän tämä kaikki lähtee, mutta asiantuntevaa opettajaa tarvitaan myös.

        Ei tarvitse kiroilla. Moni erilaisten kisojen kautta pintaan pulpahtanut menettää äänensä liian rajulla äänenkäytöllä. Siinä mielessä opettajaa tarvitaan. Toisaalta ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä oppimisen suhteen. Jotkut ovat rautakurkkuja, jotka kestävät vaikka minkälaisen käsittelyn tahansa. Toisaalta taas parhaatkaan opettajat eivät voi taata, että oppilaan pää kestäisi menestystä. On Sibeliusakatemiastakin porukkaa tippunut suoraan masennuksen vuoksi eläkkeelle.

        Itse olen huonosti oppivaa sorttia, ja itselläni on takana enemmän keskeytettyjä kursseja kuin loppuun käytyjä. Tosin tässä vaiheessa koen sen eduksi, kun on näkemystä erilaisten opettajien tavoista toimia. Jokainen painottaa eri asioita, ja samalla tulee sekä yleistän näkemystä että näkemystä omista sokeista pisteistä.


      • jeesmään
        korvia vihlovaa kirjoitti:

        No ei ollut juicella et kumppanilla sellaista ääntäkään että niitä ois jaksanut kuunnella

        Mutta tuli vissiin kuunneltua, kun tuon tiesit


    • kekkuu kekkuu kekkuu

      ei liity iha täähä aiheeseen mutta voiko sokea muka opettaa laulamaan?kysympä vaan netistä löytyi joku laululähde ja riikka??

      • Keski-ikäinen nainen

        Mikä ihme tämä sokeuskyselijä on, olet kysellyt ennenkin? Lue Oliver Sacksin kirjoittama Musicofilia.

        Vaikeasti näkövammaisilla absoluuttinen sävelkorva on yleisempi kuin hyvin näkevillä. Absoluuttinen sävelkorva on ilmeisesti kaikilla vauvoilla, mutta kehityksen myötä surkastuu pois lähes kaikilta, koska siitä on haittaakin. Näkövammaisuudessa kuulon osuus korostuu, ja aivoissakin on enemmän käytettävissä tilaa kuuloaistimuksille. Ihmisiähän voidaan johtaa näköärsykkeillä harhaan. Ajattele nyt vaikka jotain musiikkiivideota. Kun siitä otetaan ensin pois taustan koreografia ja lopulta säestyskin, niin mitä jää jäljelle? Aika harvassa tapauksessa mitään mainittavaa.

        Eiköhän sokeuskysymys ole nyt jo loppuun kaluttu.


    • viisaampi vastaa

      Tota....kekkuu, kökköö vai miten sen nyt sanoisi kysymyksestäsi....Eikö olisi aiheellisempaa kysyä mihin muuhun sokea ei pysty kuin liikennelentäjäksi? Onko sinusta siihen? Sokeus ei ole este tehdä lukuisia muitakin asioita aivan kuten näkevätkin, ongelma on lähinnä siinä, että ihmiselämän pituus asettaa rajoja, aivan kaikkeen kukaan ei ehdi vaan pitää kyetä valitsemaan oman mielenkiinnon ja taipumusten mukaan. Osaatko sinä muuten (muka) laulaa...(kuka muu muka osaa) vai kukut-kekutko pelkästään ilman aikojasi, tyhjänpäiväisesti?

    • Keski-ikäinen nainen

      Ääniharjoitteita on hyvin paljon erilaisia, ja koska ihmisten äänet ja muut ominaisuudet ovat yksilöllisiä, niin erilaiset harjoitteet sopivat eri ihmisille. Äänenavauksella on kaksinainen merkitys. Ensinnäkin avata ääntä, toiseksi kehittää äänen erilaisia ominaisuuksia.

      Itse huomasin äskettäin Turun konservatorion Laulajan äänenhuolto-oppaan, ja koin sen hyvin hyödylliseksi. Kannattaa lukea ajatuksella läpi!!! Tosin yleensä aloittelija ymmärtää asiat paremmin vasta sen jälkeen, kun jokin asia on jo mennyt pieleen (kuten ääni käheytynyt väärän äänenkäytön vuoksi).

      http://www.turunkonservatorio.fi/admin/userfiles/files/nenhuolto-opas-valmis.pdf

      Ylen sivuilta löytyy myös ääniharjoituksia, joita monessa suomi24-keskustelussakin on mainostettu.

      http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/kuoroon/tuulin_laulutunti/aaniharjoituksia.html

      Jos laulaminen ei ole niin tavoitteellista (vaikka yhteislaulutilanne), niin äänen voi avata vaikkapa ensin hymistelemällä ylös alas kevyesti ääntä (tai helppoa lastenlaulua). Sitten lauletaan päristelemällä r:ää tai huultäryllä. Huulitäry on hyvä, mutta kaikki eivät sitä osaa. Se rentouttaa äänihuulia. Sitten voi laulaa oktaavia edestakaisin vokaaleilla tai helpolla melodianpätkällä (sellainen löytyy varmasti helpoiten jostakin yksinkertaisesta lastenlaulusta tai kansanlaulusta. Esim. Pienenpieni veturi aamulla kerran koostuu vain neljästä nuotista). Myös tauot ovat harjoittelussa tärkeitä! Tee tauoilla huulipäryä, hörppää vettä ja rentouta alaleukaa ja muitakin lihaksia, jos olet niitä kiristellyt tarpeettomasti.

      Itselleni laulun oppiminen on ollut hyvin vaikeaa, ja koen itseni yhä täydeksi aloittelijaksi. Nuotit olen oppinut parissa vuodessa, samoin pianonsoiton alkeet. Suosittelen jonkin kosketinsoittimen hankkimista kaikille aloitteleville laulunharrastajille, jollei aiempaa soittokokemusta ole. Samoin nuottien opettelua. Työväen- ja kansalaisopistoissa voi olla erilaisia lyhyt laulu- ja nuotinlukukursseja. Suosittelen. Niillä pääsee alkuun, saa tietoa ja kokemusta mennä eteenpäin.

      Omasta mielestäni laulunopiskelu on kokonaisuus, johon kuuluu ainakin auttava kosketinsoitten hallinta, nuotinlukutaidon kehittyminen, erilaisen musiikin kuunteleminen sekä äänitteinä että mieluusti elävänä musiikkina. Myös sellainen, josta ei välttämättä tykkää. Kovaäänisiin konsertteihin on syytä ottaa korvatulpat mukaan. Ainakin pääkaupunkiseudulta löytää paljon tapahtumia halvalla tai ilmaiseksikin, samoin kursseja, joten välttämättä laulun alkeiden oppiminen ei ole kallista. Monipuolisuus on aina etu, se kehittää sekä omaa korvaa että näkemystä. Etenkin jos aloittaa lähes tyhjästä, kuten itse olen tehnyt.

      Omakohtaisesti olen kokenut hyödyllisimmäksi lyhyen Werbeck-laulukurssin. Olen tehnyt viimeiset äänenavaukset pelkästään Werbeck-harjoitteiden avulla, ja itselleni se tuntuu soveltuvan. Harjoitukset ovat mielestänilempeän meditaatiomaisia verrattuna normaaleihin äänenavauksiin. Menetelmän kehittäjä oli äänensä menettänyt oopperalaulaja. Eli suosittelen kaikille ääniongelmaisille perehtymistä Werbeck-menetelmään. Käsittääkseni aiheesta ei saa oppaita, koska menetelmän ideana on jakaa tieto ihmiseltä ihmiselle. Itse olin lyhyellä Werbeck-kurssilla kansalaisopistossa.

      http://www.laulukoulu.fi/valbfi.htm

      Lihasjännityksiin olen itse saanut apua mm. Marja Putkiston oppaista (etenkin kasvokoulu). Välttämättä ihminen itse (tai opettajakaan) ei huomaa ryhtivirhettä ja siitä johtuvia jännitteitä, joten optimaalinen lauluasento on syytä harjoitella peilin edessä yksin. Itse sain apua Putkistolta. Optimaalisessa asennossa kasvot ja muut ylävartalon "tarpeettomat" lihakset rentoutuvat, keuhkoissa on tilaa ja vartalon tuki toimii.

      Ole sinnikäs, utelias ja positiivinen, niin pääset jo pitkälle! Onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe