Lentäjäkoulutus!

Moi!
Kertokaa kokemuksianne ilmailuopistojen pääsy- ja valintakokeista? Mikä opisto, millaisia "tehtäviä" ja soveltuvuuskokeita yms..?Lisäksi kaikki hyvät vinkit olisi tarpeen.
Ilmianna
Jaa

42 Vastausta


Hyvin samankaltaisiahan nuo ovat kaikissa Suomen kolmessa liikennelentäjäkoulutusta antavissa oppilaitoksissa. Patria Pilot Trainingissä homma meni seuraavanlaisesti:

Ensimmäisenä päivänä oli matematiikan ja fysiikan kokeet. Matematiikka oli lähinnä lukion lyhyen matikan tasoa, helppoja yhtälöitä tms.

Fysiikasta kysyttiin joitakin mekaniikan perusasioita ja muutama soveltava tehtävä, joita luonnehtisin helpoiksi.

Näiden jälkeen oli vuorossa englannin tasokoe, josta selvisi myös varsin kiitettävästi perus lukioenglannilla.

Loppäivä meni erilaisissa älykkyys (rasti ruutuun), avaruudellista hahmottamista mittaavissa ja hyvin moninaisten psykologisten testien merkeissä. Ensimmäinen testipäivä alkoi klo. 8 ja päättyi aika tarkalleen klo. 16.00. Eli kahdeksen tuntia testejä väännettiin lähes putkeen.

Tämän jälkeen edellä mainitut testit läpäisseet kutsuttiin yksilötestaukseen, jossa oli ensin noin 15 min kestävä simulaattoritesti. Siinä lennonopettaja kertoi miten laitteet toimivat jne, jonka jälkeen piti toimia hänen ohjeidensa mukaisesti. Siinä lähinnä seurattiin miten hyvin osaa toteuttaa annettuja ohjeita ja tehdä samanaikaisesti useita asioita, kuten ottaa uutta suuntaa ja tarkkailla samalla korkeusmittaria ja merkille pistetiin myös miten tarkasti kyseiset hommat onnistuivat. Varmasti helppo testi, jos on aikaisemmin suorittanut yksityislentäjän lupakirjan.

Tämän jälkeen oli oppilaitoksen edustajien haastattelu, jossa jauhettiin yleisesti hakijan koulutustaustasta, asepalveluksesta jne. Ennakkoon piti opiskella jaettu englanninkielinen ilmailualaa yleisesti käsittelevä materiaali. Minulta esimerkiksi kysytiin: "Kuinka monta lentokonetta Finnairilla on" "Mitä Suomalaisia lentoyhtiöitä tiedät" tms. Yhdessä vaiheessa haastattelijat myös yht'äkkiä vaihtoivat kysymyskielen englanniksi, itse asiassa aika salakavalan yllättävästi :)

Viimeinen testiosio oli lentokapteeni psykologi Matti Sorsan Pilot Select Oy:stä pitämä haastattelu ja liuta erinäisiä tietokonetestäjä, jossa mitattiin älykkyyttä, muistia, kykyä tehdä monia asioita samanaikaisesti. Kerron näistä mielläni lisää, jos haluat tietää?

Näiden kaikien testien jälkeen hakija sai päätöksen kelpuutettiinko hänet koulutukseen.

Nämä kaikki testit tehtiin siis Patria Pilot Trainingin kokeissa, muiden oppilaitosten testeistä en sen tarkemmin tiedä. Suomen Ilmailuopisto on luonnollisesti ylivoimaisesti vaikein paikka päästä opiskelemaan liikennelentäjäksi. Patria Pilot Trainingillä ja Salpauslennolla seula on on melko väljä, sillä raha heillekkin tietysti kelpaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
14 VASTAUSTA:
Minut on kutsuttu patrian pääsykokeisiin, ja kyselisin, että paljonko noin suurin piirtein on hakijoita kurssille, kun 15 max pääsee opiskelemaan, eli jos on tietoa siitä minkä verran karsiutuu porukkaa ekasta vaiheesta ja tokasta vaiheesta..?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
james.27 kirjoitti:
Minut on kutsuttu patrian pääsykokeisiin, ja kyselisin, että paljonko noin suurin piirtein on hakijoita kurssille, kun 15 max pääsee opiskelemaan, eli jos on tietoa siitä minkä verran karsiutuu porukkaa ekasta vaiheesta ja tokasta vaiheesta..?
En tiedä hakijoiden lukumääriä, enkä karsiutuneiden osuutta. Kaikki sinne näyttävät pääsevän, jotka vain läpäisevät soveltuvuuskokeet. On selvää, että kuka tahansa ei voi toimia liikennelentäjänä, tietyt vähimmäiskriteerit on pakko täyttää. Jos ei mahdu seuraavalle alkavalle kurssille, niin sitten siitä seuraavalle.

Jonkun verran karsiutuu varmasti medical-1 lääkärintarkastuksessa ja osa myös rahoituksen saannin kariuduttua.

Onnea vaan kokeisiin, vaikka eipä siinä onnella ole mitään osuutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jorma-82 kirjoitti:
En tiedä hakijoiden lukumääriä, enkä karsiutuneiden osuutta. Kaikki sinne näyttävät pääsevän, jotka vain läpäisevät soveltuvuuskokeet. On selvää, että kuka tahansa ei voi toimia liikennelentäjänä, tietyt vähimmäiskriteerit on pakko täyttää. Jos ei mahdu seuraavalle alkavalle kurssille, niin sitten siitä seuraavalle.

Jonkun verran karsiutuu varmasti medical-1 lääkärintarkastuksessa ja osa myös rahoituksen saannin kariuduttua.

Onnea vaan kokeisiin, vaikka eipä siinä onnella ole mitään osuutta.
Joo, kiitos vastauksesta. Kyllä rahoitus puoli on kunnossa, eikä terveydessäkään mitää vikoja ole. Kait sitä uskaltaa sitten sanoa itsensä irti vakituisesta työpaikasta sen toivossa, että pääsee valmistautumaan kokeisiin.. Kävitkö sä itse tuon koulutuksen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
james.27 kirjoitti:
Joo, kiitos vastauksesta. Kyllä rahoitus puoli on kunnossa, eikä terveydessäkään mitää vikoja ole. Kait sitä uskaltaa sitten sanoa itsensä irti vakituisesta työpaikasta sen toivossa, että pääsee valmistautumaan kokeisiin.. Kävitkö sä itse tuon koulutuksen?
Medical 1- tason tarkastus on niin kattava, että siellä saattaa ilmetä löydöksiä, joista ei itsellä ollut mitään aavistusta. Ei silti, perusterve ihminen sen yleensä läpäisee.

Itse on kyllä vielä tuossa vaiheessa ottaisi lopputiliä.

En ole itse käynyt koulutusta, kävin kaikki testit hyväksytysti, mutta valitsin akateemisen uran. Valintaan vaikutti todella paljon tuo lähes 90 k€ pikku kurssimaksu :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jorma-82 kirjoitti:
Medical 1- tason tarkastus on niin kattava, että siellä saattaa ilmetä löydöksiä, joista ei itsellä ollut mitään aavistusta. Ei silti, perusterve ihminen sen yleensä läpäisee.

Itse on kyllä vielä tuossa vaiheessa ottaisi lopputiliä.

En ole itse käynyt koulutusta, kävin kaikki testit hyväksytysti, mutta valitsin akateemisen uran. Valintaan vaikutti todella paljon tuo lähes 90 k€ pikku kurssimaksu :)
eihän siinä..otin just lopputilin, ja nyt alkaa valmistautuminen kokeisiin. Onneks vajaat 90 tuhatta on taattu..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
james.27 kirjoitti:
eihän siinä..otin just lopputilin, ja nyt alkaa valmistautuminen kokeisiin. Onneks vajaat 90 tuhatta on taattu..
No se oli räväkkää toimintaa. Saanko tiedustella, miten meinaat kokeisiin valmistautua?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jorma-82 kirjoitti:
No se oli räväkkää toimintaa. Saanko tiedustella, miten meinaat kokeisiin valmistautua?
matiikkaa fysiikaa ja enkkua kertaamalla.. englanti on kyllä vähän ruosteessa, mutta sisko likka asuu englannissa, ja meinasin lähtee sinne pariks viikkoo..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
james.27 kirjoitti:
matiikkaa fysiikaa ja enkkua kertaamalla.. englanti on kyllä vähän ruosteessa, mutta sisko likka asuu englannissa, ja meinasin lähtee sinne pariks viikkoo..
Patrian sivuilla mainitaan tämä 89.900e hinta sälät, mutta erikseen on myös mainittu mm. pimeälentokurssin hinta n. 3000e.
Tuleeko tuohon 90 000e:oon paljonkin lisähintaa, vai sisältääkö se (lähes) kaiken tarvittavan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
olisiko vinkkejä minkälaista matikkaa kannattaisi harjoitella ennen pääsykokeisiin menemistä? itse en kovin hyvä matikassa ole joten olisin kiitollinen vinkeistä :) fysiikka kuulosti myös hieman pahalta alueelta. mutta siitä varmasti selviäisi. kiitos jo kaikesta muusta tiedosta! helpottaa kummasti kun lukee näitä :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jaripekkaa kirjoitti:
Patrian sivuilla mainitaan tämä 89.900e hinta sälät, mutta erikseen on myös mainittu mm. pimeälentokurssin hinta n. 3000e.
Tuleeko tuohon 90 000e:oon paljonkin lisähintaa, vai sisältääkö se (lähes) kaiken tarvittavan?
Onko liikennelentäjäksi mahdollista päästä ilman, että on 90-100k€ kasassa? Lainankaan ottaminen ei välttämättä kiinnosta.

Tarkoitan lähinnä jotakin sellaista järjestelyä, että lentoyhtiö maksaisi koulutuksen ja ottaisi omansa takaisin tavalla tai toisella myohemmin.

Yllä mainitulla tavalla kouluttautuminen kiinnosaisi riippumatta siitä, onnistuisiko se Suomessa vai ei. Jos jossakin päin Eurooppaa tai jopa maailmaa lentoyhtiöt kouluttavat lentäjiä, niin kiinnostaisi. Kiitoksia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
voiko päästä pelkällä amattikoulun kautta opiskelemaan lentäjäsks ku olis sellanen juttu et haluu lentäjäks mut ei taas haluu välttämttä lukioon...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
alice22 kirjoitti:
voiko päästä pelkällä amattikoulun kautta opiskelemaan lentäjäsks ku olis sellanen juttu et haluu lentäjäks mut ei taas haluu välttämttä lukioon...
Sun täytyy osata kohtalaisen hyvin sekä englantia että myös matematiikka, ja ne taidot saa ammattikoulua paremmin lukiosta. Jos sä lentäjäksi oikeasti haluat, niin lukio on siinä silloin vain pieni välivaihe.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5329755 kirjoitti:
Sun täytyy osata kohtalaisen hyvin sekä englantia että myös matematiikka, ja ne taidot saa ammattikoulua paremmin lukiosta. Jos sä lentäjäksi oikeasti haluat, niin lukio on siinä silloin vain pieni välivaihe.
kiitti vinkist
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MD-11 kirjoitti:
Onko liikennelentäjäksi mahdollista päästä ilman, että on 90-100k€ kasassa? Lainankaan ottaminen ei välttämättä kiinnosta.

Tarkoitan lähinnä jotakin sellaista järjestelyä, että lentoyhtiö maksaisi koulutuksen ja ottaisi omansa takaisin tavalla tai toisella myohemmin.

Yllä mainitulla tavalla kouluttautuminen kiinnosaisi riippumatta siitä, onnistuisiko se Suomessa vai ei. Jos jossakin päin Eurooppaa tai jopa maailmaa lentoyhtiöt kouluttavat lentäjiä, niin kiinnostaisi. Kiitoksia!
Totta kai. Suomen Ilmailuopistolla koulutus maksaa 12 500 euroa. Tosin olen kuullut, että sinne on vaikeampi päästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suomen Ilmailuopiston nettisivuilla www.suomenilmailuopisto.fi on ens syksyn hakulomake- ja ohjeet saatavilla. Testeihin ja koulutukseen tutustumiseen kannattaa käyttää Lehtisen Pekan nettisivuja: http://www.netti.fi/~plehtin/sio/haku.htm
Tuolla on Pekka aika yksityiskohtaisesti selittäny noista asioista..
Että semmosta, onnea vaan kaikille yrittäville!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Voitko kertoa niistä muisti ja älykkyys tehtävistä JOrma? Tai voihan joku muukin kertoa....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
The Lentäjä kirjoitti:
Voitko kertoa niistä muisti ja älykkyys tehtävistä JOrma? Tai voihan joku muukin kertoa....
Onko sillä mitään väliä mistä noista kolmesta koulutus paikoista itsensä lentäjäksi lukee?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
15v tuleva lentäjä kirjoitti:
Onko sillä mitään väliä mistä noista kolmesta koulutus paikoista itsensä lentäjäksi lukee?
on sillä väliä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
goats3 kirjoitti:
on sillä väliä
Patrialle ei kannata hakea koulutukseen tai HARKITSE tarkkaan edes ennenkuin menet sinne kun heillä ei pidä lupaukset valmistumis ajankohdasta ja muutenkin koko touhu on vaikuttanut vaan rahat pois meinigillä oppilaista välittämttä otetaan vaan uusia koko ajan ennen kuin vanhat kurssitkaan on saatu läpi vedettyä..itse suosittelen SIOta suomen kamaralla tai jenkeissä opiskelemista koska kurssi on vieläkin suotuisa siihen että saat paljon halvemmalla kattavamman koulutuksen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Miten voi päästä lukioon jälkeen lenäjäks ??? eli mihin kouluu vois hakee??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
http://www.pilottrainingmalmi.fi/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Moi! Itse suoritin PPL:n Malmilla, sitten lähdin good old usa jatkamaan. Aivan eri mahdollisuudet saada lentotunteja kasaan ja saada open hommia. Suosittelen.

Parasta oli ettei tarvinnut olla suomalaisille substandardeille ukoille turhautumisterapeuttina. :-)

http://sandiegoflightcenter.com/programs
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Siis pääsitkö USAan lentämään vai opiskelitko vain siellä?
meikäläisellä on ärrä vika ja kovasti koetan siitä päästä pois. voiko tämä estää lentäjäksi pääsyn? mutta entä jos pääsen lentäjäksi englantiin tai usaan. ei siellä suomen ärriä tarvita. eli voinko kouluttautua suomessa ja sitten lähteä muille maille lentää vai tarvitseeko lentäjän tuota ärrää pärisytellä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kuulin, että suome koulutus on melkoisen turhaa ainakaan tällä hetkellä käydä, koska koulutuskalusto on poistumassa yleisestä käytöstä finnairilta on irtisanottu iso kasa ammattilentäjiä, jotka vie viimeisetkin työmarkkinat, joten käytännössä luvat kerkee luultavasti kuivua ennenkuin pääset töihin. =(

Ei se koulutusmaksukaan ole mukava maksella normiduunarin palkoista sit takasin, jos velkarahalla lähtee opiskelemaan.
Ilmianna
Jaa
Ajattelin että jos Saksaan menis lentäjäks opiskelemaan, jonka jälkeen hakis Lufthansalle töihin.
Ilmianna
Jaa
Opiskelkaa kunnolla ja älkää tulko Finnairille täihin vähentävät kokoajan!!!
Ilmianna
Jaa
Moi, oon lopettelemassa tässä peruskoulua keväällä ja lukioon on suunta, eli mitä kannattais ottaa aineiksi? Pitkä matikka on varma ja kaikki aineet sujuu, eli kun lentäjäks olis haaveet niin mitä pitäis lukee? Ja noista terveysvaatimuksista eli onko edes mahollisuuksia päästä opiskeleen kun on -3.25 molemmissa silmissä nyt? Kiitti jos joku viittii vastata :D
Ilmianna
Jaa
Tällä hetkellä kotimaisista lentokouluista valmistuu enemmän lentäjiä kuin mitä työpaikkoja on tarjolla. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä että kaikki eivät tule valitettavasti työllistymään vaikka ovatkin ATPL(f) lupakirjan saaneet.

Finnairin leipiin varmin tie on Suomen Ilmailuopisto. Myös muista lentokouluista on rekrytoitu lentäjiä. Tällä hetkellä Finnairilla on valittuna ohjaajakoulutettavia useamman vuoden tarpeiksi ja uutta väkeä otetaan sisään vuodessa ehkä muutamia kymmeniä. Jos taloustilanne heikkenee uudestaan maailmalla niin rekrytoinnit voivat taas mennä jäihin useaksi vuodeksi.

Välttämättä alalle ei tarvitse pitää kiirettä. Kun ikää tulee lisää alkaa monesti soveltuvuuskokeissakin pärjäämään paremmin. Koulutus kannattaa kuitenkin aloittaa alle 30 vuotiaana. Lukiossa matemaattisiin aineisiin kannattaa panostaa. Alle kahdeksan keskiarvolla ja lyhyellä matematiikalla voi ruveta kyllä ahdistamaan. Armeija kannattaa käydä pitkän kaavan mukaan.

Ei niihin kokeisiin pysty kauheesti valmentautumaan. Ei kannata myöskään aliarvioida itseään vaan hakea rohkeasti. Netistä voi tehdä persoonallisuustestejä jä älykkyystestejä jotka muistuttaa niitä joita saa sitten soveltuvuuskokeissa tehdä. Myös kerro itsestäsi -tyyppisiä kirjallisia tehtäviä on odotettavissa ja esim. flightforumilta löytyy varmaan ajankohtaista tietoa testien sisällöstä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ei kyllä kannata uskoa siihen mitä jengi puhuu noista arvosanoista ja armeijan pituudesta kun hakee Suomen ilmailuopistoon. Itselläni lukion keskiarvo 7,67 ja lukuaineet mitkä on painotettuja, eli äikkä, matikka ja englanti oli kaikki itselläni 8 (matikka lyhyenä). Armeijasta pääsin jääkärinä ulos ja ammattikorkeakoulua käynyt 1 vuoden. Ei minkäänlaista lentotaustaa tai kerhotoimintaa ilmailuun liittyen.

Tällä taustalla hain syksyllä ihan vain huvin vuoksi ja nyt olenkin noin 100 parhaan joukossa (1100 hakijasta) ja menossa ensi viikolla viimeiseen vaiheeseen eli haastatteluihin. Tietenkin noi arvosanat vaikuttaa, mutta ei kannata liikaa niistä stressata.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hakija kirjoitti:
Ei kyllä kannata uskoa siihen mitä jengi puhuu noista arvosanoista ja armeijan pituudesta kun hakee Suomen ilmailuopistoon. Itselläni lukion keskiarvo 7,67 ja lukuaineet mitkä on painotettuja, eli äikkä, matikka ja englanti oli kaikki itselläni 8 (matikka lyhyenä). Armeijasta pääsin jääkärinä ulos ja ammattikorkeakoulua käynyt 1 vuoden. Ei minkäänlaista lentotaustaa tai kerhotoimintaa ilmailuun liittyen.

Tällä taustalla hain syksyllä ihan vain huvin vuoksi ja nyt olenkin noin 100 parhaan joukossa (1100 hakijasta) ja menossa ensi viikolla viimeiseen vaiheeseen eli haastatteluihin. Tietenkin noi arvosanat vaikuttaa, mutta ei kannata liikaa niistä stressata.
Moi!

Onpa kiva kuulla, että arvosanat ei oo kaiken A ja O.

Itse oon haaveillu jo jonkin aikaa lentäjän ammatista. Lukio suoritettuna (ka n. 7, ei siis päätä huimaava) ja nyt välivuotta vietellessä oon kerinnyt tutkiin jos jonkimmoista ammattia. Lentäjä vaan on ja pysyy miälessä :-)

Suullinen englanti on aina ollu mun vahvuuksia, mutta kirjallinen on ollutkin sit aivan toista. Kielioppi paperilla ei vaan suju! Lyhyt matikka, C ja englanti, B, joten en mikään unelmaoppilas koulumenestyksen kannalta olis!

Oon tosi monenlaista työtä tehnyt ja siitä aina kiitosta ja joskus palkintoja saanutkin, joten tiiän, että jos joku mua oikeesti kiinnostaa, niin siihen panostan.

Eikös se ole niin, että naisilla on hiaman "helpompaa" noissa avaruudenhahmotustehtävissä, kun meillä ei oo niitä kuuluisia putkiaivoja? ;-)

Tuo 10 000 e summa vielä menisikin kouluun ilman sen suurempia ongelmia, mut 100 000 e mahd. yksityiskouluun, esim. Patriaan, on aikas kirpee summa maksaa.

Edelliselle: Ootko siis Porin Ilmailuopistoon menossa, jos saa kysyy? Eikös se ala sit vasta syksyllä 2013? Sieltä sain viestii pari pvä sitten, ja sieltä kerrottiin, että nyt tänä keväänä ei hakua ookaan ollenkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onko naisena mahollista päästä lentäjäksi?
Keskiarvo on tällä hetkellä 9,2222 ja näkö on perfecto. Mutta naisena onko mahdollista päästä lentäjäksi? Ja jos on niin pitääkö naisena mennä armeijaan? Tällaisia juttuja kaikki sukulaiset ja tutut jauhaa tyylin et ei susta voi lentäjää tulla, sähä oot nainen ja et oo käyny armeijaa...
Ilmianna
Jaa
Lukion keskiarvosta ei kannata liikaa huolestua, omani taisi olla vain 7.6 (enkku: 7, lyhyt matikka: 8) kun aikanaan ei ollut luku motivaatiota.

Taman jalkeen tosin kavin kauppakorkeakoulun hyvilla arvosanoilla.

Paasin toiseen vaiheeseen vuonna 2004, jossa muuten meni todella hyvin mutta avaruuden hahmottaminen (noppakoe) ei mennyt kuin keskinkertaisesti ja siihen kaatui. En loytanyt netista testia, jolla sita olisi voinut harjoitella (olisi varmasti auttanut).

Kaverini ei paassyt ilmavoimiin lentajaksi ja meni mekaanikoksi. Taman jalkeen haki uudestaan ja valmistui kurssinsa parhaana. Lentaa nykyaan Hornetteja. Myos hanen lukion KA oli heikko mutta motivaatio ja ominaisuudet sitakin parempia. Hakivat ennen kaikkea rauhallisia henkiloita, jotka sietavat hyvin painetta (tata testataan mm. tehtavalla jossa simulaattorissa lennetaan samalla kun pitaa laskea yksinkertaisia laskutehtavia ja kerrotaan hirvien sijainteja). Kaverini pelkasi, etta ei paassyt kokeesta lapi koska hanella ei tehtavan lopussa ollut hajuakaan missa hirvet sijaitsivat (tama ei tehtavan tarkoitus ollutkaan vaan pitaa kone ilmassa).

Motivaatio ja ominaisuudet ratkaisevat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jeba, tuli kutsukirje SIO22 kurssille! :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Patriasta en tiedä muuta kuin että koulutus maksaa 110 500 euroa. :/ SIO on halvempi ja yllä olevan keskustelun perusteella parempi.
Ilmianna
Jaa
pitääkö matikka sujua jos haluaa lentäjäksi
Ilmianna
Jaa
Kieliä kannattaa harjoitella! Mitä enenmän kieliä osaa sitä varmempi työpaikka lentäjänä jos siis pääsee testeistä läpi, perus kielet englanti, saksa, ranska, espanja, ruotsi noista jos osaa puhua kahta tai kolmea niin varmaati löytyy ulkomailta lentäjän työtä. Suomessa kuulema maailman parhain lentäjäkoulutus ja sitä arvostetaan todella paljon ulkomailla.
Ilmianna
Jaa
Ilmailuopistoon on sen verran tunkua, monimuotoiset hakukriteerit ja kova kyyti, että varmasti paska tippuu rattailta.

Prof. Matti Wiberg, tuo sanavalmis mies, sanoi kerran, että Suomen yliopistojen pääsykokeet ovat niin kova ruljanssi, että kaikki pitäisi hyväksyä. Sitten vain niin kova kyyti päälle, että paska tippuu rattaista. Ei ole tulta ottanut tämä täky.
Ilmianna
Jaa
Pitääkö olla PPl (private pilot license)että pääse perämieheksi\kapteeniksi siis tarkoitan että jos on jo PPL Niin pitääkö käydä erikseen lentokoulu vielä vai mitä?

Kiitos jos vastaisitte(:
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
PPL-lupakirja sisältyy lentokoulujen koulutusohjelmaan, mutta pelkällä PPL:lä ei liikennelentäjäksi pääse. Pakko mennä SiO:n, Patrian tms kautta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kiitos paljon! Oletko itse lentäjä?
Ilmianna
Jaa
Mites noi intin touhut auttaa asiaa? Jos oot intissä käynny sen ns. perus lentokoulutuksen eli päässy niitten lentäjätestit läpi, käynny teoriat ja lennot siihen päälle. Joskus kuullu että ei oo mitään apuja siviilipuolelle ja kaikki joutuu uudestaan kuitenkin siviilipuolella suorittaan ja käymään läpi??
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lentäjäkoulutus!

Moi!
Kertokaa kokemuksianne ilmailuopistojen pääsy- ja valintakokeista? Mikä opisto, millaisia "tehtäviä" ja soveltuvuuskokeita yms..?Lisäksi kaikki hyvät vinkit olisi tarpeen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta